Vanha foorumi

Takaisin

Palvonta

RuneQuestin säännöt
NanoFlare 25. huhtikuuta 2003 kello 10.52
Kirjoittaja Viesti
NanoFlare linkki 25. huhtikuuta 2003 kello 10.52
NanoFlare 25. huhtikuuta 2003 kello 10.52 linkki Mites teidän peleissänne, pitääkö Palvo jumalaa loitsuun uhrata MHT: ia? minusta tämä olisi epäloogista mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Ugly Psycho linkki 25. huhtikuuta 2003 kello 12.06
Ugly Psycho 25. huhtikuuta 2003 kello 12.06 linkki Tjaa, en muista mikä on ollut käytäntö, mutta voisi kai ajatella, että se tulee sillä yhdellä MHT:lla, joka yleensä uhrataan kulttiin liityttäessä?
Vash the Stampede linkki 25. huhtikuuta 2003 kello 15.28
Vash the Stampede 25. huhtikuuta 2003 kello 15.28 linkki Ei kai se(Palvo jumalaa) ole mikään poikkeus sääntöön? Eikö sillä kulttiin liittymisen yhteydessä uhrattavalla MHT:lla luoda pelkka "yhteys" jumalaan. Voihan sitä jumalaa palvoa ilman sitä loitsuakin, mutta eikös sillä ollut jumalanpalvelusten kanssa jotain tekemistä. Että sais ladattua matriiseja tai sellaista... Ei ole sääntökirjat esillä nyt, ni ei pysty varmasti sanomaan. En tiedä olisko siitä hyötyä, jos esm. noviisi sais yhden palvo jumalaa loitsun heti alussa. Ei se varmaan tekis sillä ihan äkkiä mitään.
Nysalor linkki 25. huhtikuuta 2003 kello 18.37
Nysalor 25. huhtikuuta 2003 kello 18.37 linkki NanoFlare: [i:bfae770185]Mites teidän peleissänne, pitääkö Palvo jumalaa loitsuun uhrata MHT: ia?[/i:bfae770185] Pitää toki. Jotkut uutterat papit saattavat uhrata sitä jopa useampia käyttökertoja. [i:bfae770185]minusta tämä olisi epäloogista mutta korjatkaa jos olen väärässä.[/i:bfae770185] Mikähän siinä sitten olisi sinusta epäloogista? Palvontarituaali on rituaali muiden joukossa siinä, missä Vartiointi-rituaali, Luo vampyyri tai muu voimakas maaginen riitti. Ei niitä pysty ihan noin vain tekemään ilman jumalallista voimaa. Ugly Psycho: [i:bfae770185]Tjaa, en muista mikä on ollut käytäntö, mutta voisi kai ajatella, että se tulee sillä yhdellä MHT:lla, joka yleensä uhrataan kulttiin liityttäessä?[/i:bfae770185] Liittyessä uhrattu MHT luo siteen palvojan ja jumalan välillä, muttei sinänsä vielä anna tietämystä jumalan riittien johtamiseen. Olen toki kyllä sitäkin mieltä, ettei pelkkä Palvo (jumalaa) -loitsu sellaisenaan riitä, vaan riittien johtamiseen vaaditaan ehdottomasti myös tietämystä jumalan myyteistä. Tätä tietoa tuskin loitsu itsessään antaa, ainoastaan valmiudet palvontariitin suorittamiseen, joten pelkkä noviisi ei varmaan oikein voisi johtaa palvontamenoja, vaikka saisikin jostakin loitsun matriisissa tai tosikivessä käsiinsä. Ehkäpä lisäksi loitsu vaatii vielä erityisesti papin tai akolyytin tasoista yhteyttä jumalaan. Vash the Stampede: [i:bfae770185]Voihan sitä jumalaa palvoa ilman sitä loitsuakin, mutta eikös sillä ollut jumalanpalvelusten kanssa jotain tekemistä.[/i:bfae770185] Itse palvontariitteihin voi kyllä osallistua ilman Palvo (jumalaa) -loitsua, mutta se on tarpeellinen riittejä johtavalle henkilölle. Ja maallisia uhrauksia (eläimiä, tavaraa, tms.) voi myös tietysti tehdä ilman mitään loitsuja, vaikka niiden teho ei minusta välttämättä ole yhtä suuri kuin riiteissä tehdyt uhraukset.
Ugly Psycho linkki 25. huhtikuuta 2003 kello 20.31
Ugly Psycho 25. huhtikuuta 2003 kello 20.31 linkki [quote:d72add6186="Nysalor"]NanoFlare: Ugly Psycho: [i:d72add6186]Tjaa, en muista mikä on ollut käytäntö, mutta voisi kai ajatella, että se tulee sillä yhdellä MHT:lla, joka yleensä uhrataan kulttiin liityttäessä?[/i:d72add6186] Liittyessä uhrattu MHT luo siteen palvojan ja jumalan välillä, muttei sinänsä vielä anna tietämystä jumalan riittien johtamiseen. Olen toki kyllä sitäkin mieltä, ettei pelkkä Palvo (jumalaa) -loitsu sellaisenaan riitä, vaan riittien johtamiseen vaaditaan ehdottomasti myös tietämystä jumalan myyteistä. Tätä tietoa tuskin loitsu itsessään antaa, ainoastaan valmiudet palvontariitin suorittamiseen, joten pelkkä noviisi ei varmaan oikein voisi johtaa palvontamenoja, vaikka saisikin jostakin loitsun matriisissa tai tosikivessä käsiinsä. Ehkäpä lisäksi loitsu vaatii vielä erityisesti papin tai akolyytin tasoista yhteyttä jumalaan.[/quote:d72add6186] En tiedä miten tuo normaalisti menee, mutta meillä palvo-loitsu on enemmänkin omaan käyttöön, ja palvontamenoja johdetaan ihan seremonialla, kenties sitten käyttäen myös tuota loitsua, joka itse asiassa meillä kuitenkin uusiutuisi periaatteessa siinä samalla, ainakin pappistason hahmoilla. Meillä on myös erillinen kulttitieto-kyky, joka sitten ilmeisesti mittailisi sitä tietämystä myyteistä ja muusta. Mutta nyt aloin vain tuumaamaan, että eikös se palvo-loitsu voisi ikäänkuin markkeerata sitä yhteyttä kultin jumalaan? Että hahmolla olisi loitsun kautta ikäänkuin tarvittava perustieto, että voi kuulua kulttiin? Vaikka eipä meillä kyllä tuota loitsua yleensä edes käytetä, eipä sillä. Kunhan mietin. No juu, eipä minulla ole oikeastaan hajuakaan miten tämä lopulta toimisi, kun ei olla kauhea tarkastia asiaa koskaan ajateltu tai peluutettu, joten jatkan ajatuksen kehittelyä... :roll:
Guzmo linkki 26. huhtikuuta 2003 kello 8.52
Guzmo 26. huhtikuuta 2003 kello 8.52 linkki Pitää kyllä. Eihän tuota loitsua-rituaalia yleensä hanki kuin papit ja papithan saa palvotamenoista mahtia sitten myöhemmin takaisin.
Nysalor linkki 26. huhtikuuta 2003 kello 13.20
Nysalor 26. huhtikuuta 2003 kello 13.20 linkki Ugly Psycho: [i:4d6c822fa7]En tiedä miten tuo normaalisti menee, mutta meillä palvo-loitsu on enemmänkin omaan käyttöön, ja palvontamenoja johdetaan ihan seremonialla, kenties sitten käyttäen myös tuota loitsua, joka itse asiassa meillä kuitenkin uusiutuisi periaatteessa siinä samalla, ainakin pappistason hahmoilla.[/i:4d6c822fa7] Normaalisti palvonta tapahtuu Palvo (jumalaa) -loitsun kautta, joka on luonnollisesti seremoniarituaali. Se loitsu ei ole suinkaan tavallisten sääntöjen mukaan erityisesti omaan käyttöön tarkoitettu, mitä loitsun kuvauskin ilmaisee: "Tämän seremonian avulla pappi voi pitää tavallisen palveluksen jumalalleen. Jos palvelus pidetään pyhitetyllä paikalla tai temppelissä pyhänä päivänä, pappi saa MHT-lisäysheiton. Jos palvelus on vuoden pyhimpänä päivänä, kaikki osallistuvat papit saavat heiton." Tuossa kuvauksessa papin määrite kattaa minun tulkintani mukaan myös akolyytit, jotka saattavat pitää palvontamenoja, jos pappeja ei ole saatavissa. [i:4d6c822fa7]Meillä on myös erillinen kulttitieto-kyky, joka sitten ilmeisesti mittailisi sitä tietämystä myyteistä ja muusta.[/i:4d6c822fa7] Joo, tuo on yksi mahdollisuus ja Kulttitieto-kykyä näkee muistaakseni käytetyn joissakin RuneQuestin kirjoissakin. Itse en sitä sovella, vaan pikemmin päättelen ilman mitään abstraktioita, mitä hahmo saattaisi tietää kulttinsa myyteistä. [i:4d6c822fa7]Mutta nyt aloin vain tuumaamaan, että eikös se palvo-loitsu voisi ikäänkuin markkeerata sitä yhteyttä kultin jumalaan? Että hahmolla olisi loitsun kautta ikäänkuin tarvittava perustieto, että voi kuulua kulttiin?[/i:4d6c822fa7] Ehei, yhteys jumalan ja palvojan välille syntyy noviisiseremonioissa: "Noviisiksitulorituaali saa sinetin, kun uusi noviisi uhraa pisteen MHT:a jumalalleen. Näin syntyy pysyvän yhteys jumalan ja palvojan välille." Palvo (jumalaa) -loitsu ei siis tosiaan ole edellytys kulttiin kuulumiselle, vaan pikemminkin palvontamenojen pitämiselle. Tämän vuoksi loitsu onkin minun Gloranthassani sellainen, joka vähän papin kuin papin pitää osata. Myös Kysymys, Loitsun opetus ja vastaavat ovat varsin tarpeellisia perusloitsuja papeille, vaikka niitä ilmankin voi pärjätä
Kymppimies linkki 30. huhtikuuta 2003 kello 6.41
Kymppimies 30. huhtikuuta 2003 kello 6.41 linkki Luin juuri tuosta loitsusta ja se on vain pappien käyttämä. Siitä saa onnistuessa automaattisesti mahti lisäysheiton ja jonain erityisenä pyhäpäivänä (joka ei nyt tuu mieleen), kaikki papit sitä jumalanpalvelusta pitämässä, saa mht heiton...