Vanha foorumi

Takaisin

Runequestin multiversumi

Yleinen RuneQuest-keskustelu
ZamboNet 15. huhtikuuta 2003 kello 21.23
Kirjoittaja Viesti
ZamboNet linkki 15. huhtikuuta 2003 kello 21.23
ZamboNet 15. huhtikuuta 2003 kello 21.23 linkki Eli... toivottavasti tällaista aihetta ei jo aiemmin ole, jos on olen pahoillani. Mutta siis moni teistä on varmaan kuullut tämän mainion käsitteen: multiversumi, ellen väärin muista siitä mainitaan jossain runequestin sääntökirjoistakin. Eli multiversumi (maailma jossa yhdistyy monen peliryhmän maailmat (tai lähinnä sisältö), eli toisen peliryhmäen teot vaikuttavat myös toisen peliryhmän maailmaan). Ajattelin kysellä onko joku kokeillut tätä? Jos on, toimiiko se? Meidän peliryhmällämme olisi ainakin kiinnostusta kokeilla tätä, sikäli kun joku toinen ryhmä (tai toisia ryhmiä) löytyy, joka voisi multiversumia harkita kokeilevansa. Ymmärrämme toki, että maailmoissa on aina peliryhmäkohtaisia eroja, mutta luultavasti näitä eroja voidaan tasoitella ennenkuin kokeilu alkaisi. Kummankin peliryhmän tapahtumista ilmoitettaisiin mailitse toisen peliryhmän PJlle, niin, että hän voi tulevissa peleissä ottaa kerrottuja tapahtumia huomioon. Voihan toki olla, että tapahtumat harvoin vaikuttaisivat toisiinsa, mutta jotenkin minua kiehtoo ajatus siitä, että oman peliryhmän teot näkyisivät myös jossain muualla. Ja toki ryhmien PJt voivat ohjailla peliä niin, että tapahtumat voisivat vaikuttaa enemmänkin toisiinsa. Eli, eli... kiinnostuneita?
Garrik linkki 15. huhtikuuta 2003 kello 23.32
Garrik 15. huhtikuuta 2003 kello 23.32 linkki Millä tahdilla kampanjanne etenee? Missä päin Gloranthaa? Homman toimiminen vaatinee jonkinlaista kampanjoiden synkronisointia ollakseen missään määrin antoisa.
Chividal linkki 16. huhtikuuta 2003 kello 9.37
Chividal 16. huhtikuuta 2003 kello 9.37 linkki Olet nähtävästi Jyväskylästä. Otapa yhteyttä Topiin (siihen Hiski Viljamiin) ja saattaisi löytyä tahtoa ja aikaa tuohon. Ollaan itsekin mietitty samaa ja yritetty järjestääkin, mutta tähän mennessä huonolla menestyksellä, kun kukaan ei ole lämmennyt ajatukselle. Tai Topi varmaan lukee kyllä tämän itsekin, mutta katsellahan. Onko kenelläkään muuten kokemuksia moisesta??
ZamboNet linkki 16. huhtikuuta 2003 kello 16.47
ZamboNet 16. huhtikuuta 2003 kello 16.47 linkki [quote:5eb82900d7]Millä tahdilla kampanjanne etenee? Missä päin Gloranthaa? Homman toimiminen vaatinee jonkinlaista kampanjoiden synkronisointia ollakseen missään määrin antoisa.[/quote:5eb82900d7] Ei mitään huippunopeaa tahtia. Pelaamme noin kerran pari viikossa, nykyään jopa vähemmän, mutta luulen, että kesäloma helpottaa tilannetta. Pelaamme *kirooa huonon muistinsa* kyllä minun pitäisi muistaa. Hmm... no se alue on kuitenkin siinä Praxin ja Sartarin rajalla. Alda-churit sun muut kaupungit siinä alueella. Ja tottahan toki synkronisointia tarvitaan *nyökyti* ja luulen, että se ainakin meiltä onnistuu, ellette te etene seikkailuissanne aivan hirmuista vauhtia. Meiltä ainakin luonnistuu hidastelu tarpeen vaatiessa. Kerätään vaikka pelaajat keskustelemaan jonkin kaupungin poliittisesta tilanteesta *naur* se on hidasta puuhaa =D Ja onhan tuo Cyber Punk varapelinä olemassa jos pitää enemmän odottaa, että aika olisi kutakuinkin samoissa ajoissa taas.
Nysalor linkki 16. huhtikuuta 2003 kello 17.17
Nysalor 16. huhtikuuta 2003 kello 17.17 linkki ZamboNet: [i:d7734f03dc]Eli... toivottavasti tällaista aihetta ei jo aiemmin ole, jos on olen pahoillani.[/i:d7734f03dc] Eipä tällaista aihetta taida minun muistini mukaan olla vielä. [i:d7734f03dc]Mutta siis moni teistä on varmaan kuullut tämän mainion käsitteen: multiversumi, ellen väärin muista siitä mainitaan jossain runequestin sääntökirjoistakin. Eli multiversumi (maailma jossa yhdistyy monen peliryhmän maailmat (tai lähinnä sisältö), eli toisen peliryhmäen teot vaikuttavat myös toisen peliryhmän maailmaan).[/i:d7734f03dc] Olen kyllä kuullut käsitteen ja jokin aika sitten uutisryhmien puolelle ole puhetta tällaisen systeemin virittelystä peliporukoiden välille. En tiedä sitten, onko siitä tullut mitään. Pelaajan kirjassa annettu multiversumi-idea vaikuttaa minusta aika vahvasti siltä, että kysymyksessä on matkustaminen pelimaailmankaikkeuksien välillä ja siis enemmästä kuin vain saman maailman sisällä tapahtuvasta peliporukoiden välisestä vuorovaikutuksesta. Konkreettinen maailmojen välillä matkustaminen ei vetoa minuun kyllä yhtään. Minusta on suorastaan kuvottava ajatus kuvitella vaikkapa meidän maailmastamme Gloranthaan yllättäen pulpahtavia pelihahmoja. Ehkä parodiana tai jonakin, muttei edes jokseenkin vakavasti otettavana pelinä. [i:d7734f03dc]Ajattelin kysellä onko joku kokeillut tätä? Jos on, toimiiko se?[/i:d7734f03dc] GEASin kanssa meillä oli puhetta jonkinlaisesta tarkasti rajatusta vuorovaikutuksesta peliporukoidemme välillä, mutta eipä tästä ole keskusteltu sitten enempää. Saattaisi kyllä olla kiinnostavaa tehdä jonkinlaista vuorovaikutusta, jos joku tosiaan sattuisi pelaamaan Daranmaassa tai sen lähettyvillä Ralioksessa, Dorastorin Riskimaassa tai Teshnoksessa. Edellyttäen, että peluutettu maailma olisi jokseenkin samantapainen kuin minun Gloranthani: ts. ei örkkejä, puolituisia, velhoulottuvuutta, jne. Pelienvälisyyttä (interpelisyyttä, jos haluaa koettaa hienoa sanaa viritellä :)) saa tietysti aikaan sitenkin, että käyttää toisen pelin tapahtumia historiana tai muuna peliin vaikuttavana juttuna. Tätä varmaan Gloranthassa onkin paljon, koska paljon tietoa siitä lienee syntynyt pelaamisen sivutuotteena.
Garrik linkki 17. huhtikuuta 2003 kello 10.09
Garrik 17. huhtikuuta 2003 kello 10.09 linkki ZamboNet: [i:8c29a51a85]no se alue on kuitenkin siinä Praxin ja Sartarin rajalla. Alda-churit sun muut kaupungit siinä alueella.[/i:8c29a51a85] Kuulostaa Far Pointilta, jonne myös meidän kampanjamme on keskittynyt! Pitkiä retkiä on sitten tehty Praxiin, Sartarin eri osiin ja Balazaariin, sekä sankarien poluille, tietenkin. Nysalor: [i:8c29a51a85]Pelienvälisyyttä (interpelisyyttä, jos haluaa koettaa hienoa sanaa viritellä ) saa tietysti aikaan sitenkin, että käyttää toisen pelin tapahtumia historiana tai muuna peliin vaikuttavana juttuna.[/i:8c29a51a85] Juuri tällä tasolla homma varmaan toimii helpoimmin (ja voi yleensäkään toimia). Esim. oma kampanjamme on jotakuinkin jäissä, ja sulaa aikaisintaan kesäkuun lopulla, jos enää ollenkaan. Pelitahti on ollut vaihtelevan väljää (1-6 kertaa kuussa). Mutta erilaista taustamatskua (klaaneja, kultteja, henkilöitä, historioita) ja tapahtumia vuosille 1622-25 on rutkasti. (Oikeestaan tämmöset jutut pitäisi laittaa nettiin tahi julkaista muuten jossakin, mutta se laiskuus...) Missä määrin materiaali on virallisen kaanonin kanssa sopusoinnussa, onkin sitten eri juttu :)
ZamboNet linkki 17. huhtikuuta 2003 kello 22.33
ZamboNet 17. huhtikuuta 2003 kello 22.33 linkki Siinä olisikin jollekin mahtava projekti: tehdä sivut joille käyttäjät voisivat tuoda oman pelinsä tapahtumia enemmänkin. Sen voisi varmasti toteuttaa forumin omaisesti, niin, että sinne voi "reaaliaikaisesti" pistää materiaalia ilman, että jonkun pitää jatkuvasti päivittää sivuja uuden materiaalin tullessa. *pohtii* Luulen, että tällaisesta sivustosta olisi etenkin laiskoille pelinjohtajille paljonkin hyötyä =D voisi käyttää muiden pelien tapahtumia hyväksi suunnitellessaan omaan peliin tapahtumia. Hei, joku! Pistäkääpä tällainen sivusto pystyyn =D