Vanha foorumi

Takaisin

RQn taikasysteemi

RuneQuestin säännöt
ZamboNet 12. huhtikuuta 2003 kello 23.30
Kirjoittaja Viesti
Rautakääpiö linkki 17. marraskuuta 2002 kello 12.19
Rautakääpiö 17. marraskuuta 2002 kello 12.19 linkki Kaikkihan tietävät, että runessa velhot puuskuttavat, kuin mitkäkin luuserit... Pohjaan mielipiteeni seuraaviin seikkoihin... a) velhot eivät osaa juuri minkäänlaisia hyökkäysloitsuja... Ainoastaan shamaanit (tosin nekin vain kuppasilla deekolmosen haavoillaan) ja riimulordit voivat laittaa vihollisia nippuun. b) Velhot eivät kerkeä taisteluissa taikoa mitään (yleistämättä :-D ) taisteluissa, koska taiat vaativat hurjasti kaikenmoisia pisteitä. Joten hyvät ystäväiseni, laittakaahan kommenttia, parannusehdotusta tai muuta hässäkkää... :rollin:
Wildor linkki 17. marraskuuta 2002 kello 13.07
Wildor 17. marraskuuta 2002 kello 13.07 linkki Meidän velhomme ovat käyttäneet taistelussa lähinnä aseita. Esimerkiksi vahingonlisäys-20 aseessa ja suojavahingolta 15 panssarikin on jo ihan hirveä äijä. Joskus ovat hyökänneet taustalta illuusiokosketuksella jne. Kyllä velhot ovat pirun kovia RQ:ssa, kun ottaa huomioon, että he voivat käyttää jonkinlaista panssaria ja hyökätä nimenomaan aseilla ja lumota esineita/aseita hirvittäviksi tuhoaseiksi.
Nysalor linkki 17. marraskuuta 2002 kello 13.58
Nysalor 17. marraskuuta 2002 kello 13.58 linkki Rautakääpiö: [i:a667ad1a2d]Kaikkihan tietävät, että runessa velhot puuskuttavat, kuin mitkäkin luuserit... Pohjaan mielipiteeni seuraaviin seikkoihin... a) velhot eivät osaa juuri minkäänlaisia hyökkäysloitsuja... Ainoastaan shamaanit (tosin nekin vain kuppasilla deekolmosen haavoillaan) ja riimulordit voivat laittaa vihollisia nippuun.[/i:a667ad1a2d] Ai että velhot eivät osaa minkäänlaisia hyökkäysloitsuja? Kaikki eivät varmasti osaakaan, mutta kyllä minusta sellaiset loitsut kuin Hallitse (lajia), Halvaus, Hehku, Hidasta, Ime (ominaisuus), Muodonmuutos (lajista) (lajiin), Myrkky, Tartunta, Tukehduttaminen, Uuvutus, Vähennä (ominaisuus) ja Vähämielisyys ovat hyökkäämiseen kelpaavia loitsuja. Tämän päälle tietysti voi laskea myös useita sellaisia loitsuja, joilla ei itsessään hyökätä kohteen kimppuun loitsun kautta, vaan välillisesti. Tällaisia ovat ainakin Illuusio (aisti), Lento, Muodon asetus ja Vahingon lisäys. Lisää varmaan löytyy Sandyn velhosäännöistä ja muista lähteistä. [i:a667ad1a2d]b) Velhot eivät kerkeä taisteluissa taikoa mitään (yleistämättä ) taisteluissa, koska taiat vaativat hurjasti kaikenmoisia pisteitä.[/i:a667ad1a2d] Tämän vuoksi velholla toki kannattaa ollakin mukanaan taikapistematriiseja, sidottuja mahtihenkiä, taikakristalleja tai muuta vastaavaa. Ja tietysti lemmikin pisteitäkin voi hyödyntää. Lisäksi vaarallisella seudulla matkaavan velhon kannattaa ylläpitää sauvassaan tai muussa aseessa Vahingon lisäystä riittävällä Kestoajalla. Viholliselle on ikävä yllätys, kun heiveröisessä sauvassa onkin vaikkapa 10 pistettä Vahingon lisäystä. Sitten omaksi turvaksi Suojaa vahingolta, niin vihollisille tulee ongelmia. Jos itselle tulee kiireitä, niin kannattaa laittaa lemmikki kiusaamaan vihollisia loitsuilla tai muulla. Velhoilla voi olla myös Panssarointilumouksia, sidottuja henkiä tai alkeisvoimia apuna ja kaikkea muuta viholliselle ikävää. Gloranthassa suuremman luokan taisteluissa velhojen tehtävä ei kaiketikaan edes ole aktiivinen taistelu, vaan omien sotajoukkojen tukeminen loitsujen avulla. Tätä varten heille tietysti on paljon taikapisteitä erilaisista esineistä, mahdollisesti kirkon tai muun organisaation taistelua varten lainaamia. Tällaisissa tilanteissa kannattaa varmaan käyttää Moniloitsua ja parantaa omien sotilaiden aseiden tehoja, antaa heille suojaa, lisätä ominaisuuksia tai jotakin vastaavaa. Etenkin päivitetyllä kuvauksella Moniloitsu on hyödyllinen taikapisteiden säästämisen suhteen. Luonnollisesti velhoilla on myös erilaisia tehtäviä eli jotkut keskittyvät haavoittuneiden parantamiseen taas taistelukuntoon, kun taas toiset antavat loitsuja omille sotilaille.
Tupew linkki 17. marraskuuta 2002 kello 15.31
Tupew 17. marraskuuta 2002 kello 15.31 linkki Kyllä minusta RQ.n velhot ovat ihan hyviä loitsimaan. eikös semmoinenkin loitsu ole olemassa kuin isku?siis semmoinen että kun se onnistuu niin se tekee d jotain johonkin hahmon paikkaam mihin loitsu on kohdistettu.Ja voihan niitä vahingoittavia loitsuja keksiä itsekkin. Ymmärsin siis että olet ihan semmoisten loitsujen puutteessa jotka tekevät vahinkoa kestopisteisiin.Eli vaikka nuo vähämielisyys loitsut ovat hyökkääviä loitsuja, ne eivät silti tee suoranaisesti vahinkoa hahmoon.Niitä loitsuja ei siis ole kovin paljon mutta muistaakseni tuo isku loitsu on ainakin yksi semmoinen.Juu, niistä haavoista ei kyllä ole paljon apua. Mutta semmoinen huomio rautikselle, että RQ ei ole semmoinen final fantasy missä maagit singauttelee meteoriittejä taivaalta vihollisen niskaan.
Bragolgurth linkki 17. marraskuuta 2002 kello 15.47
Bragolgurth 17. marraskuuta 2002 kello 15.47 linkki Kyllähän sinä voit vihjaista PJ:lle, että keksii muutaman sata hyökkäystaikaa Sillä: RQ:n loitsut, aseet ja muut pömpelit antavat vain vaivaiset kehykset siitä mitä sieltä voi ostaa/oppia Käytä mielekuvitustasi jos ei vihkonen riitä tyydyttämään hahmosi loitsunnälkää. Tässäpä muutama loitsu jotka heti tulee mieleen: Loihdittu ammus, vaatii vaikkapa päivänkakkaran toimiakseen, vahinko olis sellaset d6+2. Manaa harakkaparvi, jos taistelutantere on metsäinen, voit kutsua lintuparven avuksesi, ensi heitetään noppaa kiunka iso parvi d20 ja jokainen lintu tekee vahinkoa d4-1. Tietysti turha taika sellaisia otuksia vbastaan, joilla on panssari mutta voihan ne jotain hyödyttää. Siis loitsujahan voi keksiä maailman tappiin saakka, käytät vain mielikuvitustasi... >D
Guzmo linkki 18. marraskuuta 2002 kello 15.27
Guzmo 18. marraskuuta 2002 kello 15.27 linkki [quote:9a4c2aca02="Rautakääpiö"]Kaikkihan tietävät, että runessa velhot puuskuttavat, kuin mitkäkin luuserit... Joten hyvät ystäväiseni, laittakaahan kommenttia, parannusehdotusta tai muuta hässäkkää... [/quote:9a4c2aca02] Parannusehdotukset säälittävien ja luuskuttavien velhojen parantamiseksi Luin viestisi puolitrollauksena, joten vastaan siihen kuin peikko. a) Sääntöporsaanreikien tutkiminen ja hyödyntäminen. b) Omien tappotaikojen kehittäminen c) Sandy-sedän velhosääntöjen käyttäminen (ei omaa kokemusta) Siis tottakai Priimulordi 50:llä riimuloitsulla tekee lähimätöstä velhosta kebabia, mutta.... 1. Velho heittää lemmikki hyttysensä nokkaan vahingonlisäys +20. Barbaari lyhistyy outoihin (mutta kuolettaviin) pistoksiin. 2. Velho heittää moniloitsulla tuhdin halvauksen barbaariin. Velho imee barbaarista mehut (ja muut kyvyt ulos). Barbaarista tulee KOK-1 avaimenperä velholle. 3. Mystinen näkö intensiteetillä-10 ja pitkällä kestoajalla on das-spoiler. 4. Näön projektio ja tarpeeksi tuju kantomatka niin velho tiputtaa barbaarin taioillaan tuhansien kilometrien päästä. 5. Velhot saa kewlejä lemmikkejä. Jos ei saa, niin PJ on pihtari :-D 6. Velho ilman usean sadan taikapisteen matriisi/mahtihenkirypästä on jo ideana typerä. 7. Olen edelleen sitä mieltä, että timangirautakääpiön miekassa on vahingonlisäys vähintään +100:lla pisteellä. "Ota siitä Harrekki!, niin. Sattuuko? Hyvä, niin pitikin" :)
Olorin linkki 20. marraskuuta 2002 kello 9.27
Olorin 20. marraskuuta 2002 kello 9.27 linkki Kuten Nysalor kirjoitti, kyllä niitä loitsuja löytyy. Sitä paitsi jos oikein luulen, Greg ja Sandy aivan tarkoituksella jättivät DDmäiset tulipallot sun muut häevellykset pois. Voihan sitä sorvata tulipallon illuusionäöllä ja -kosketuksella, mutta... No kuten sanottu, loitsuja voi kehitellä itse.
Rautakääpiö linkki 22. marraskuuta 2002 kello 19.25
Rautakääpiö 22. marraskuuta 2002 kello 19.25 linkki Joojoo... ei tarvitse haukkua koko ajan... Täytyy tehdä kohta jo myönnytyksiä :oops:
Larppa linkki 23. marraskuuta 2002 kello 6.33
Larppa 23. marraskuuta 2002 kello 6.33 linkki Niin kuten monet muutkin ovat sanoneet niin minustakin niitä loitsuja kannattaa keksiä itse. Mutta kun verrataan tässä muihin roolipeleihin RuneQuestin taikasysteemmiä ainakin velhon kohdalla niin RuneQuest jää kauaksi taakse...
newsalor linkki 23. marraskuuta 2002 kello 13.57
newsalor 23. marraskuuta 2002 kello 13.57 linkki Sandy Peterssenin velhoussäännöt ovat oikeinkin kivat ja käytän niitä itse, mutta kyllä perussäännöillä ja moniloitsullakin saa ikäviä komboja aikaan. Yksinkertainen Vähennä R-R + myrkky tai tukehdyttamisloitus ovat hyviä. Jos kikkailut eivät riitä, niin googlesta löytyy hakusanoilla runequest spells aika paljon variantteja. Mielestäni olisi kuitenkin pitää RQ:n säännöille ominaiset piirteet loitsuissa, vaikka omia keksisikin. Velholoitsuilla tämä tarkoittaa IMO sitä, että siinä missä muissa systeemeissä 20 lvl:n velhoilla on se summon nuclear warhead, niin runen maagi rakentelee loitsunsa pienemmistä komponenteista. Itse kaipaisin vielä Sandynkin sääntöjä enemmän taitoja ja loitsuja, jotta velhous muuttuisi vielä monipuolisemmaksi. Olen nimittäin vakaasti sitä mieltä, että kuten eri jumalten palvojien kanssa, niin eri koulukuntien velhojen loitsujen tulisi poiketa toisistaan huomattavasti.
Nysalor linkki 23. marraskuuta 2002 kello 14.57
Nysalor 23. marraskuuta 2002 kello 14.57 linkki Larppa: [i:a9e4455857]Mutta kun verrataan tässä muihin roolipeleihin RuneQuestin taikasysteemmiä ainakin velhon kohdalla niin RuneQuest jää kauaksi taakse...[/i:a9e4455857] Mihinkähän peleihin vertaat ja minkälaista RuneQuestin velhoa oikein ajattelet? Usko pois, Loskalmin velho-ritarit ovat varmasti todella pelottavia vastustajia, jotka varmaan pistäisivät muidenkin maailmojen velhot ahtaalle. Puhumattakaan sellaisista velhoista kuin Ostorius Arkkimaagi, Ei-kutsuttava-henkilö, Argin Kauhu ja itse Zzabur. Tällaiset hahmot alkavat olla jo jumalten kaltaisia, eikä heidän voimiaan kannata todellakaan ajatella RuneQuestin perusvelholoitsujen kautta. newsalor: [i:a9e4455857]Itse kaipaisin vielä Sandynkin sääntöjä enemmän taitoja ja loitsuja, jotta velhous muuttuisi vielä monipuolisemmaksi. Olen nimittäin vakaasti sitä mieltä, että kuten eri jumalten palvojien kanssa, niin eri koulukuntien velhojen loitsujen tulisi poiketa toisistaan huomattavasti.[/i:a9e4455857] Toisaalta teisteilläkin on jonkin verran yhteisiä loitsuja (yleiset riimuloitsut, henkitaikuus). Ja onhan RuneQuestissakin eri lahkoilla erilaisia omia velholoitsuja, eikä olisi vaikea kuvitella niitä myös lahkon sisällä toimiville koulukunnille. Ajattelisin, etteivät kaikki lahkot käytä edes kaikkia Pelaajan kirjassa annettuja loitsuja, sillä esimerkiksi Ime-loitsukin sotii jo useiden lahkojen moraalisia näkemyksiä vastaan. Myös koulukunta voisi rajoittaa tavallisia loitsuja: esimerkiksi veteen liittyvä taikuuskin voisi rajoittua jollakin tavalla veteen tai merenkulkuun liittyviin koulukuntiin.
Larppa linkki 23. marraskuuta 2002 kello 17.20
Larppa 23. marraskuuta 2002 kello 17.20 linkki Nysalor kirjoitti: [i:839f1eb622]Mihinkähän peleihin vertaat ja minkälaista RuneQuestin velhoa oikein ajattelet? Usko pois, Loskalmin velho-ritarit ovat varmasti todella pelottavia vastustajia, jotka varmaan pistäisivät muidenkin maailmojen velhot ahtaalle. Puhumattakaan sellaisista velhoista kuin Ostorius Arkkimaagi, Ei-kutsuttava-henkilö, Argin Kauhu ja itse Zzabur. Tällaiset hahmot alkavat olla jo jumalten kaltaisia, eikä heidän voimiaan kannata todellakaan ajatella RuneQuestin perusvelholoitsujen kautta. [/i:839f1eb622] Niin nämä ovatkin varmaan Gloranthan parhaita maageja/velhoja, mutta jos katsoisit vaikkapa Forgotten_Realmsin velhoja ja vertaat loitsuja noihin maageihin niin sanoisin, että Forgotten_Realmsin velhoilla on parempia tappotaikoja... Ps: Ihan vaan vertailun vuoksi, mutta löydän kyllä lisää.
Nysalor linkki 24. marraskuuta 2002 kello 15.09
Nysalor 24. marraskuuta 2002 kello 15.09 linkki Larppa: [i:152c2aaafc]Niin nämä ovatkin varmaan Gloranthan parhaita maageja/velhoja, mutta jos katsoisit vaikkapa Forgotten_Realmsin velhoja ja vertaat loitsuja noihin maageihin niin sanoisin, että Forgotten_Realmsin velhoilla on parempia tappotaikoja...[/i:152c2aaafc] Pointtina onkin se, etteivät suinkaan kaikki Gloranthan velhot ole tappotaitojen mestareita, mutta ne, jotka tappamistaitoihin erikoistuvat, vetävät varmaankin vertoja muidenkin fantasiamaailmojen tappotaikoihin erikoistuneille velhoille. Totta on, ettei RuneQuestin perusvelholoitsuissa ole välttämättä mitään massamurhaan erityisen hyviä loitsuja, mutta kyllä sieltä löytyy sellaisia loitsuja, joilla pätevä velho saa vastustajan hengiltä. Kannattaa myös huomioida, etteivät mitkään maagiset taika-ainekset rajoita RuneQuestin velhoja, koska he eivät niitä tarvitse. RuneQuestin velhot voivat myös ylläpitää niin taikuudelta, fyysiseltä vahingolta kuin hengiltäkin suojaavia loitsuja. [i:152c2aaafc]Ps: Ihan vaan vertailun vuoksi, mutta löydän kyllä lisää.[/i:152c2aaafc] Olisihan ihan kiva yrittää saada aikaan Gloranthan velhon ja jonkin muun fantasiamaailman velhon välinen taistelu. Itse en tosin tuollaista taida oikein pystyä keksimään, koska tunnen muita fantasiamaailmoja kovin hatarasti.
newsalor linkki 24. marraskuuta 2002 kello 15.36
newsalor 24. marraskuuta 2002 kello 15.36 linkki [i:7fdbe1f4e3]Ajattelisin, etteivät kaikki lahkot käytä edes kaikkia Pelaajan kirjassa annettuja loitsuja, sillä esimerkiksi Ime-loitsukin sotii jo useiden lahkojen moraalisia näkemyksiä vastaan. Myös koulukunta voisi rajoittaa tavallisia loitsuja:[/i:7fdbe1f4e3] Olen ehdottomasti samaa mieltä, mutta pyrin myös tuottamaan eri koulukunnille lisää uniikkeja loitsuja mikäli mahdollista. Jos velho osaisi vaikkapa 8 loitsua, niin mielestäni olisi hyvä, jos pari niistä olisi velhon omalle sektille ominaisia. Malakinuksen velhoille on saatavilla perus tukahduttamisia, henkien, jumalten vastaista taikuutta, parantamista ja suojaa aseilta, mutta myös elvytykseen tarkoitettua loitsu ja kelluntamanaus. [url]http://www.glorantha.com/hw/cultshort_malakinus.html[/url] Kunhan pääsen täältä intistä, niin alan kääntämään HW/HQ:n velhoutta suurella kiukulla RuneQuestiin.
Nysalor linkki 24. marraskuuta 2002 kello 16.25
Nysalor 24. marraskuuta 2002 kello 16.25 linkki newsalor: [i:63128bfc8b]Olen ehdottomasti samaa mieltä, mutta pyrin myös tuottamaan eri koulukunnille lisää uniikkeja loitsuja mikäli mahdollista. Jos velho osaisi vaikkapa 8 loitsua, niin mielestäni olisi hyvä, jos pari niistä olisi velhon omalle sektille ominaisia. Malakinuksen velhoille on saatavilla perus tukahduttamisia, henkien, jumalten vastaista taikuutta, parantamista ja suojaa aseilta, mutta myös elvytykseen tarkoitettua loitsu ja kelluntamanaus.[/i:63128bfc8b] Lahkoilla on tosiaan Gloranthan kulttien erikoisloitsuista ja Sandyn velhosääntöjen lisäloitsuista huolimatta turhankin vähän omaperäistä arsenaalia verrattuna teisteihin. Siksipä uudet loitsut lahkoille esimerkiksi juuri HW:n perusteella muunnettuina ovat minusta ihan hyvä juttu. [i:63128bfc8b]Kunhan pääsen täältä intistä, niin alan kääntämään HW/HQ:n velhoutta suurella kiukulla RuneQuestiin.[/i:63128bfc8b] Kuulostaa kiinnostavalta. Jos muunnetut loitsut olisivat vielä suomeksi, niin niistä olisi varmaan hyötyä.
Chividal linkki 25. marraskuuta 2002 kello 6.48
Chividal 25. marraskuuta 2002 kello 6.48 linkki Perus RuneQuestissa ei tosiaan noita lahkoja ole otettu mitenkään huomioon, mutta Sandyn säännöissä jo jonkin verran. On ihan oma luku, missä annetaan lahkojen omia loitsuja. Itse olen kyllä sitä mieltä, että runen velhot ovat biljoona kertaa koolinpeja kuin dd:n hamesankarit. Pitäisi vain saada pirhanasti presencea lisää :) Huomattava on myös se, että lännessä velhot hoitavat pappien virkaa ja loitsuista löytyy paljon kaikenlaisia lumouksia ja suojauksia. Sitä paitsi velholoitsuissa on paljon parempi suhde oikeasti kaikille hyödyllisten ja turhien kikkaloitsujen välillä kuin esim riimutaikuudessa. Kuka maajussi tarvitsee salama III muuhun kuin naapurin viljapellon polttamiseen ihan kiusallaan. Toisaalta velhoillaan lisää VMA niin jaksetaan tehdä kahden miehen työ sadonkorjuussa. Pistetään vielä kaveriinkin, niin kaksi miestä tekee neljän työn. Voin kyllä keksiä lisääkin esimerkkejä jos joku ei ymmärtänyt pointtia 8o
Zombie linkki 19. joulukuuta 2002 kello 15.30
Zombie 19. joulukuuta 2002 kello 15.30 linkki Okkes. Itenkin olen kyllä hieman sitä mieltä että RQ loitsut kämmää. Ei paljoa, mutta hieman. Ja kuten 100 :) kertaa jo luki, loitsuja voi keksiä itse, mutta pari hyökkäysloitsua olisi sinne voinu lisätä.. ja henkiloitsut sucks. Tosin ehkä olen pelaillut liikaa BG:tä ja lukenut fantunovelleja, mutta minua kuvottaa ajatus massiivi-fighter loitsimassa loitsuja.. ja niitäku tuppaa olemaan jokaisella ja paljon.
Nysalor linkki 19. joulukuuta 2002 kello 23.39
Nysalor 19. joulukuuta 2002 kello 23.39 linkki Zombie: [i:ce0880ae4d]Itenkin olen kyllä hieman sitä mieltä että RQ loitsut kämmää. Ei paljoa, mutta hieman. Ja kuten 100 kertaa jo luki, loitsuja voi keksiä itse, mutta pari hyökkäysloitsua olisi sinne voinu lisätä..[/i:ce0880ae4d] Eipä mikään estä sellaisia lisäämästä, jos hyvältä tuntuu. Minä vain olen pitänyt siitä, että mitään tulipallojen kaltaisia tappovehkeitä ei ole ollut ihan helppo luoda peleissä. Kuten aikaisemminkin on todettu, niitä saa illuusioilla, mutta ne vaativat melkoista osaajaa, eivätkä välttämättä ole vain arvoisia. Ei sillä, hyökkäysloitsuja löytyy kyllä lisää monenmoisista lisäkirjoista ja kulttikuvauksista. [i:ce0880ae4d]ja henkiloitsut sucks[/i:ce0880ae4d] Mikäs henkiloitsuissa on vikana? Sekö, että ne ovat sopivia tavallisellekin tallustajalle? Minusta taas se on juuri hieno asia, koska näen, että Gloranthassa (jossa yksiomaan peluutan) tavallisillakin tallustajilla on hyvä olla käyttökelpoista taikuutta ja henkitaikuus sopii sellaiseksi useilla kulttuureilla. Kun maailman olemuskin on jo itsessään hyvin maaginen ja myyttinen, on taikuus tavallisessa elämässä vain loogista. Uuteen HeroQuest systeemiinkin ollaan kai tuomassa jonkinlaista "tavallista" taikuutta. [i:ce0880ae4d]Tosin ehkä olen pelaillut liikaa BG:tä ja lukenut fantunovelleja, mutta minua kuvottaa ajatus massiivi-fighter loitsimassa loitsuja.. ja niitäku tuppaa olemaan jokaisella ja paljon.[/i:ce0880ae4d] Enpä nyt usko, että tavallisilla ihmisillä on loitsuja valtavan paljon ainakaan minun Gloranthassani, mutta toki loitsut usein sopivat henkilön ammattiin ja muuhun: sotureilla on taistelussa auttavaa taikuutta, parantajilla parannustaikuutta, jne. Joku pisteen tai pari Terävyys ei varmaan mitään massamurhaa saa aikaan, vaikka se antaakin hiukan lisätehoa. Kuitenkin suuret soturit ja kulttiensa johtajat osaavat yhdistää tappamisen ja taikuuden, mikä on minusta virkistävää verrattuna vaihtoehtoon, että taikuus olisi rajattu vain maagikoille. Mutta makunsa tietysti kullakin.
Bagsie linkki 6. helmikuuta 2003 kello 10.16
Bagsie 6. helmikuuta 2003 kello 10.16 linkki Äh. Mun velho sai juuri Peikkoriimulordilta täyslaidallisen ja tuli jäykkä selkä pariksi viikoksi. Peikko (ja muutama sen kaveri) on nyt siinä kunnossa että ei enää rekeneraatiot paljoa auta. Kyllä Velhosta saa RQ:ssa sellasen epelin että oksat pois. Myrkky on todella hyvä loitsu ja meillä on noita Houserule loitsuja tehtynä mm. Salama (oli jossain maguksessa) ja tulipallo -mutta en käytä niitä juurikaan. Kestopisteitä lisää sikana ja panssarointilumous about 10 pointsia allover, Suoja vahingolta, taikuudelta, hengiltä, mystinen näkö, vahingon lisäys (miekassa) -kaikki intensiteetillä 10 KOKO ajan. Vieressä Vitun iso valkoinen pantteri jolla samat hommat paitti vahingonlisäys kynsissä. Ja haukka jolla nokassa. Helppo ja tehoton hahmo? Ei mun mielestä.
Larppa linkki 6. helmikuuta 2003 kello 13.22
Larppa 6. helmikuuta 2003 kello 13.22 linkki Bagsie kirjoitti: [i:af2e0431cf] RQ:ssa sellasen epelin että oksat pois. [/i:af2e0431cf] Saa tosiaan, kunhan jaksaa tarpeeksi kauan opiskella velho taikuuden saloja. Siis RuneQuestissa voi saada vaikka kuinka hyvän velhon, kun on ne vahingonlisäus, suoja vahingolta, kuolemattomuus, ime (ominaisuutta) jne. loitsut, niin varmasti on velho aika tappava RuneQuestissa, jos osaa heittää loitsuja hyvin ja taikuuskyvyt ovat hyviä. RuneQuestissa on siis sinällään huippu taikasysteemmi, mutta loitsut kämmää. Tai ei ole tavallaan perus loitsuissa mitään tappo taikoja velholla, mutta taikasysteemmi on hyvä. Mutta velhotaikuus on vasta toiseksi mahtavinta ja mahtavin on riimutaikuus, joka tulee suoraan jumalalta.
Nysalor linkki 6. helmikuuta 2003 kello 15.21
Nysalor 6. helmikuuta 2003 kello 15.21 linkki Larppa: [i:86ac89bb85]RuneQuestissa on siis sinällään huippu taikasysteemmi, mutta loitsut kämmää. Tai ei ole tavallaan perus loitsuissa mitään tappo taikoja velholla, mutta taikasysteemmi on hyvä.[/i:86ac89bb85] Mitähän nyt oikein selität? Eivätkö Illuusiokosketus, Myrkky, Tukehduttaminen ja Vahingon lisäys ole sinusta tappavia taikoja tehokkaasti käytettyinä? Nämä ovat tosiaankin niitä perusvelholoitsuja, joita luetellaan Pelaajan kirjassa ja Riimumestarin kirjassa. Näiden lisäksi on olemassa vielä monia taisteluun sopivia loitsuja, joita olen luetellut aikaisemmin. MOT: tappotaikoja on olemassa velhoille perusloitsuissakin. Toisaalta perusloitsut ovat tietysti aika riittämätön määrä taikuutta kuvaamaan kaikkea Gloranthan monimuotoisuutta malkionismin parissa. Siksi onkin järkevää laajentaa loitsuarsenaalia esimerkiksi Sandyn velhosysteemin loitsuilla tai muuntamalla Hero Warsista sopivia taikoja RuneQuestiin. Tätä kautta voi saada vaikka lisää tappavaa taikuutta, vaikka tietenkin sen kuuluukin olla vain pieni osa Gloranthan velhotaikuudesta. Taikuuttahan käytetään paljon muuhunkin kuin tappamiseen. [i:86ac89bb85]Mutta velhotaikuus on vasta toiseksi mahtavinta ja mahtavin on riimutaikuus, joka tulee suoraan jumalalta.[/i:86ac89bb85] Sanopa tämä hurskaalle malkionille, niin saatat päästä roviolle kerettiläisenä. ;) Muutenkin minusta taikuuksien mahtavuus on kovin suhteellista, sillä varmaan kaikilla taikuuslajeilla voidaan saada suuria vaikutuksia aikaan.
Larppa linkki 6. helmikuuta 2003 kello 15.55
Larppa 6. helmikuuta 2003 kello 15.55 linkki Nysalor kirjoitti: [i:55b428fed5]Eivätkö Illuusiokosketus, Myrkky, Tukehduttaminen ja Vahingon lisäys ole sinusta tappavia taikoja tehokkaasti käytettyinä?[/i:55b428fed5] Niin, tässä se yty piileekin. Koska nämä mitkä on lueteltu pelaajan kirjassa, niin niissähän on se perus insteetti 1. Ja saahan kaikista loitsuista tehokkaan, jos osaa käyttää taikuuskykyjä niihin. Mutta tämäkin insteetin lisäys onkin taas sitten sellaista, että mitä parempi ÄLY sitä enemmän vapaata ÄLYä ja tätä kautta taas saa tehokkaamman loitsun. Mutta tämä edellyttää sitten muutakin kuin pelkän loitsun osaamisen. Tarkoitin lähinnä niitä perusvaikutuksia loitsuissa, ilman mitään taikuuskykyjen tehostamia loitsuja, vaikka se onkin yksi velhotaikuuden parhaista puolista, jos osaa käyttää omia taikuuskykyjä loitsujen edistämiseksi. :) [i:55b428fed5]Taikuuttahan käytetään paljon muuhunkin kuin tappamiseen. [/i:55b428fed5] No niinhän se on. Ja sen myös huomaa RuneQuestin velholoitsuissa, että suurin osa ei tosiaankaan ole ainoastaan taisteluun tarkoitettuja, vaan ihan muuhun, kuten arkipäiviin. Ja onhan ne ime loitsut kivoja. Ime eleffantilta KOKoa pois niin paljon, että siitä tulee hiiren kokoinen, heh! :lol: [i:55b428fed5]Sanopa tämä hurskaalle malkionille[/i:55b428fed5] Ei tulisi edes mieleeni. :)
Bagsie linkki 7. helmikuuta 2003 kello 7.55
Bagsie 7. helmikuuta 2003 kello 7.55 linkki Itse kaipaisin lisää juuri näitä "erikoisloitsuja" eri aloille erikoistuneille velhoille. Esim. Maanviljelykseen, merenkäyntiin, taontaan, viestintään (kirjalliseen) jne. liittyviä loitsuja. Mistä tämä Sandyn "velhosysteemi" olisi löydettävissä? Äh! Löysin ne netistä ja -olipa nihkeitä. Pitänee tehdä itse.
Guzmo linkki 7. helmikuuta 2003 kello 10.36
Guzmo 7. helmikuuta 2003 kello 10.36 linkki [quote:37578ee5c8="Bagsie"]Itse kaipaisin lisää juuri näitä "erikoisloitsuja" eri aloille erikoistuneille velhoille. Esim. Maanviljelykseen, merenkäyntiin, taontaan, viestintään (kirjalliseen) jne. liittyviä loitsuja. Mistä tämä Sandyn "velhosysteemi" olisi löydettävissä? [/quote:37578ee5c8] Eiköhän ne loitsujen käyttökohteet ole aika universaaleja. Lisää vahinko aurassa auraa nopeammin ja syvemmältä ja sama loitsu veitsessä leikkaa sitkeätäkin kinkkua kuin voita. Suoja vahingolta-1 suojaa moskiitoilta ja kanojen nokkimiselta. Hengitä vettä on kätevä kalastuksessa ja suojaa uintitaidottomia farmareita. Kuolemattomuus poistaa maanviljelijöiltä suuren dilemman elämän lyhyydestä. jne..
Bagsie linkki 7. helmikuuta 2003 kello 11.28
Bagsie 7. helmikuuta 2003 kello 11.28 linkki Ajattelin lähinnä näitä kulttien jumalilta saamiaan erikoisuuksia tyyliin Lanko mhyn lukemisloitsut jne. Mutta ehkäpä nuo erikoisloitsut on parempi jättää kulteille maailman tasapainon jne. vuoksi.
Larppa linkki 7. helmikuuta 2003 kello 13.09
Larppa 7. helmikuuta 2003 kello 13.09 linkki Bagsie kirjoitti: [i:a7edd58be5]kulttien jumalilta saamiaan erikoisuuksia tyyliin Lanko mhyn lukemisloitsut jne. [/i:a7edd58be5] Mitä olen nyt käsittänyt sinun ukosta, niin se on haltia maagi/velho. Maagit ja velhot käyttävät minun tietääkseni vain velhotaikuutta, ellei lasketa joitan loitsumatriiseja tai muita taikaesineitä. Eli en usko, että tuo sinun maagisi saa miltään kultin loitsuja, eli riimuloitsuja. Tai voihan joku niitä riimuloitsuja muuttaa velholoitsuiksi. Ja muutenkin niitä loitsuja on ihan tarpeeksi. Enkä usko, että kukaan on luetellut kaikkia loitsuja. Joten niitä voi sopiviin tilanteisiin tai kultteihin keksiä itse. Kuten vaikka Kahvin jumalan loitsu olisi, löydä kahvia. :) Huono esimerkki, mutta tuolla lailla niitä voi keksiä itse.
Karvajalka linkki 7. helmikuuta 2003 kello 15.10
Karvajalka 7. helmikuuta 2003 kello 15.10 linkki Puolustelisimpa velhoutta hyväksi ja taisteluun erittäin hyvin käyväksi. Riimumestarin kirjassa(?) on elementtien/henkien yms kutsumista ja niiden hallitsemista auttavia sääntöjä. Lumoukset ja matriisit sekä kutsumiset ovat varsin tehokkaita. Näitä hyväksikäyttäen saadaan velhosta kauhistuttava lihamylly, joka raivaa tieltään kaiken, olipa se ilmassa, vedessä tai maalla. Kolmen kuution salamanteri polttaa kivasti kylät ja ilmaelementti pommittaa lehmillä tai kyläläisillä kivikkoa. Maaelementti voisi kyntää talot nurin tai muodon asetuksella muuttua maahäräksi ja ahdistella kyläläisiä. Tietysti jokunen henki voi henkitaistella kyläläisiä orjiksi. Vesielementit hoitavat hommat vedessä. Näiden pikku otusten puuhastellessa velho voi rauhassa keskittyä 15 tp muodonmuutokseen ihminen-etana.
Nysalor linkki 7. helmikuuta 2003 kello 16.04
Nysalor 7. helmikuuta 2003 kello 16.04 linkki Larppa: [i:73b283606a]Koska nämä mitkä on lueteltu pelaajan kirjassa, niin niissähän on se perus insteetti 1. Ja saahan kaikista loitsuista tehokkaan, jos osaa käyttää taikuuskykyjä niihin. Mutta tämäkin insteetin lisäys onkin taas sitten sellaista, että mitä parempi ÄLY sitä enemmän vapaata ÄLYä ja tätä kautta taas saa tehokkaamman loitsun. Mutta tämä edellyttää sitten muutakin kuin pelkän loitsun osaamisen.[/i:73b283606a] Kyllähän nyt kai jokainen kunnollinen velho osaa toki Intensiteettiä lisätä! Ja itsehän väitit nimenomaan, että RuneQuestissa "ei ole tavallaan perus loitsuissa mitään tappo taikoja velholla". Tämän väitteesi olen toivoakseni jo omilla perusteillani kumonnut, sillä perusloitsuissa on velhon käsissä todella tappavia taikoja. Eikä tarkoituksena muuten olisikaan, että tavallinen maajussi voisi tappaa taikuudella? Ainakin se sotisi pahasti minun Gloranthani velhotaikuusjuttuja vastaan. [i:73b283606a]Tarkoitin lähinnä niitä perusvaikutuksia loitsuissa, ilman mitään taikuuskykyjen tehostamia loitsuja, vaikka se onkin yksi velhotaikuuden parhaista puolista, jos osaa käyttää omia taikuuskykyjä loitsujen edistämiseksi.[/i:73b283606a] Miksi perusvaikutusten yleensä pitäisi tuottaa tappavia vaikutuksia? Eikö velhotaikuudessa ole juuri ideana yleensä voimistaa loitsujen Intensiteettiä, jotta niistä olisi hyötyä? Eihän henkitaikuudessakaan vielä Terävyys 1 ole kovin kuolettava loitsu, mutta jos lunarilaismaagikko lisää tehon vaikka viiteentoista tai käytetään vahvempaa loitsua Terävyys 15, niin johan ase alkaa tepsiä. Henkitaikuudessakaan perusloitsut sellaisenaan eivät ehkä ole kamalan tappavia, mutta teho syntyy niissä loitsujen useampien loitsupisteiden hankkimisessa. Bagsie: [i:73b283606a]Itse kaipaisin lisää juuri näitä "erikoisloitsuja" eri aloille erikoistuneille velhoille. Esim. Maanviljelykseen, merenkäyntiin, taontaan, viestintään (kirjalliseen) jne. liittyviä loitsuja.[/i:73b283606a] Kuten Guzmo totesi, perusloitsujakin voi käyttää tavallisiin puuhiin. Toisaalta olen kyllä taipuvainen olettamaan, että Gloranthassa olisi vielä laajemmin erikoistuneita velholoitsuja, joten niitä voisi ehkä kehitellä esimerkiksi Hero Warsin / HeroQuestin juttujen pohjalta, kunhan sellaista enemmän vain ilmestyy. Tosin voidaan tietysti pohtia sitäkin, minkä verran yleensä tavallisiin puuhiin tavallinen malkionimaajussi taikuutta edes käyttäisi.
Larppa linkki 7. helmikuuta 2003 kello 16.10
Larppa 7. helmikuuta 2003 kello 16.10 linkki Nysalor kirjoitti: [i:434339ba4b]Eikä tarkoituksena muuten olisikaan, että tavallinen maajussi voisi tappaa taikuudella?[/i:434339ba4b] No ei tosiaankaan. En usko, että kovin moni maajussi osaa edes kovin paljoa velhotaikuutta, kun ei ole varmaan ollut kovin paljoa aikaa opiskella velhotaikuuden saloja maanviljelyn ohella. Mutta miksi ei sekään olisi mahdollista? Jos maajussi on jotenkin saanut käsiinsä vaikka Vahingonlisäys loitsun, niin ja insteetti on muutenkin vain 08 ja onnistuu siinä ja lisää sitä vaikkapa koko vapaa ÄLYn verran. Ja ÄLY olisi vaikkapa 12. Eli 11 pistettä lisää vahinkoa talikkoon. On se jonkin lainen tappo taika, mutta tämäkin juuri edellyttää perusloitsun editämistä pidemmälle taikuuskyvyillä. [i:434339ba4b]Terävyys 1 ole kovin kuolettava loitsu[/i:434339ba4b] No eipä ole ei. Mutta on se tappavempi kuin Myrkyn perus insteetti 1. :)
Nysalor linkki 7. helmikuuta 2003 kello 20.22
Nysalor 7. helmikuuta 2003 kello 20.22 linkki Larppa: [i:e217379a46]En usko, että kovin moni maajussi osaa edes kovin paljoa velhotaikuutta, kun ei ole varmaan ollut kovin paljoa aikaa opiskella velhotaikuuden saloja maanviljelyn ohella.[/i:e217379a46] Eiköhän uskonnollisiin puuhiin kuitenkin liikene myös aikaa. Minun Gloranthassani kyllä maajussit osaavat joitakin loitsuja, joskin toki malkionikasteissa on tapana rajoittaa opittavia loitsuja. [i:e217379a46]Jos maajussi on jotenkin saanut käsiinsä vaikka Vahingonlisäys loitsun, niin ja insteetti on muutenkin vain 08 ja onnistuu siinä ja lisää sitä vaikkapa koko vapaa ÄLYn verran. Ja ÄLY olisi vaikkapa 12. Eli 11 pistettä lisää vahinkoa talikkoon. On se jonkin lainen tappo taika, mutta tämäkin juuri edellyttää perusloitsun editämistä pidemmälle taikuuskyvyillä.[/i:e217379a46] Tämä on aika teoreettista ja esimerkiksi hrestolien parissa koko Intensiteetin opettelu on maajusseilta kielletty. Rokarien parissa taas koko Vahingon lisäys saattaisi olla kielletty loitsu ja syntiä, jottei se houkuttele maajusseja nousemaan Jumalan asettamaa järjestystä vastaan. Pointtini on ollut joka tapauksessa koko ajan se, että velholle on tarjolla kyllä tappotaikoja perusloitsuissakin. Toivottavasti suostut tämän vihdoin myöntämään. [i:e217379a46]No eipä ole ei. Mutta on se tappavempi kuin Myrkyn perus insteetti 1.[/i:e217379a46] Toisaalta velhoudessa aivan saman saa aikaan myös Vahingon lisäyksellä, johon Terävyyttä ehkä kannattaisi verrata. Tosin onhan jo Terävyys 5:n saaminen varmasti kovemman työn takana kuin Vahingon lisäys 5:n loitsiminen. Eikä sen loitsimiseen varmaan kummoistakaan velhoa tarvita, vaan ainakin minun Gloranthassani moinen voi onnistua jo taikuudessa kohtuullisesti pätevältä ritariltakin. Ei siis ihme, että malkioniritareita pelätään ja kammotaan. :)
ZamboNet linkki 12. huhtikuuta 2003 kello 23.30
ZamboNet 12. huhtikuuta 2003 kello 23.30 linkki Olemme tässä peliporukkamme kanssa todenneet runen taikasysteemin kömpelöksi ja kovin rajoittuneeksi. Aloitimmekin siksi uuden syteemin väsäilyä. Olisiko kellään mitään maailmaa mullistavia ehdotuksia tai ideoita? Entä mitä mieltä olette runen alkuperäisestä systeemistä?
Larppa linkki 13. huhtikuuta 2003 kello 7.15
Larppa 13. huhtikuuta 2003 kello 7.15 linkki ZamnoNet kirjoitti: [i:964c1ef228]runen taikasysteemin kömpelöksi ja kovin rajoittuneeksi.[/i:964c1ef228] Onhan se hienoa, että jaksaa aloittaa samasta aiheesta uusia keskusteluja, vaikka onkin galluppi muodossa, mutta silti olen sitä mieltä, että samasta aiheesta ei kannata laittaa kovinkaan montaa keskustelua alulle, jos ne ovat melkein toisensalaiset. Eli jos katsotaan vielä tätä keskustelua, joka löytyy seuraavan linkin takaa: [url]http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=756[/url] Siellä puhutaan ihan samasta aiheesta, mutta en minä ainakaan kiellä/tue sitä että tätä jatkettaisiin, mutta päätös on muitten. :) Tosin onhan tässä sitä erinlaista, että kysellään sitä että käytetäänkö tuota alkuperäistä systeemmiä ja jos ei, niin kysellään millaisia keinoja, mutta sekin minusta kyllä aivan hyvin sopisi tuonne toiseen keskusteluun.
ZamboNet linkki 13. huhtikuuta 2003 kello 22.41
ZamboNet 13. huhtikuuta 2003 kello 22.41 linkki Larppa, kuten sanoit olisin voinut mitä mainioimmin voinut laittaa kysymykseni tänne. Anna anteeksi, olen aloittelija =) Jokatapauksessa kysymyksien sisältö oli kuitenkin sellainen, että en täällä niihin vastausta löytänyt, joten kysymykseni on yhä avonainen. "Olemme tässä peliporukkamme kanssa todenneet runen taikasysteemin kömpelöksi ja kovin rajoittuneeksi. Aloitimmekin siksi uuden syteemin väsäilyä. Olisiko kellään mitään maailmaa mullistavia ehdotuksia tai ideoita? Entä mitä mieltä olette runen alkuperäisestä systeemistä?" Eli mitä haluaisin kysyä on ideoita uuden rungon perustalle. Eli uutta tapaa käsitellä taikapisteitä (tai tarvitaanko niitä lainkaan?), taikojen intensiteettiä sekä luonnetta? Ja mitä tulee keskusteluun jota täällä on käyty... hmm... no maajussit manailemassa veitselle tai auralle lisää terävyyttä on mielestäni jotenkin vastenmielinen. Tämä on toki oma ongelmani, mutta minusta taikuus ei saisi olla liian yleistä, koska muuten se menettää mystisyytensä (mikä on minusta sille tärkeää). Eihän karkkikaan maistu hyvältä jos sitä saa kokoajan ja jokapaikassa. Näin minä haluaisin ajatella. Mutta toisaalta en kai vain ole osannut vieläkään vuosienkaan jälkeen sisäistää Gloranthan maailmaa kokonaisuudessaan. Yritän vielä pureskella, mutta luulen, etten saa sitä koskaan pureskeltua tarpeeksi, että voisin sen niellä. En edes hampaisiin laitetulla terävyys15:ta =D
Chividal linkki 14. huhtikuuta 2003 kello 13.20
Chividal 14. huhtikuuta 2003 kello 13.20 linkki Aika mielenkiintoista, että joku on lähtenyt karsimaan taikuutta Gloranthastaan, yleensä kun valitetaan vain miten loitsut eivät riitä ja niin edelleen. :) Yksi idea, mikä voisi tiputtaa hyvin taikuutta olisi poistaa henkitaikuus ja velhotaikuus esim. kokonaan ja laajentaa riimutaikuuden pohjalta jotain vastaavaa animisteille ja malkioneille. Silloin taikuuden yleisyys romahtaisi aika rajusti. Jos vielä riimutaikuudenkin saatavuus rajoitettaisiin yhteisöjen yläluokkaan tms, niin johan alkaisi taikureiden määrä karsiutua :-o Tuosta vois ehkä lähteä liikkeelle. Riimutaikuudesta voi helposti myös tiputtaa koko taikapistesysteemin pois, jos ne harmittavat kovasti. Muita ideoita?
KingofSartar linkki 14. huhtikuuta 2003 kello 14.59
KingofSartar 14. huhtikuuta 2003 kello 14.59 linkki Glorantha on tarkoitettukin melkoisen maagiseksi paikaksi, Gregin mukaan nykyiset säännöt kuvaavat parhaiten hänen ajatuksiaan maailmastaan. Se ei tarkoita, ettemme me siellä seikkailijat voisi käyttää esim. RQ-sääntöjä ja nauttia Gloranthasta sitä kautta. Tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa. Niinpä ehdottaisin, että jos kokee taikasysteemin hankalaksi niin jättää sen kokonaan pois tai käyttää vain osaa siitä. Esimerksi me aikoinamme emme käyttäneet pelaajilla mitään taikuutta, pikku hiljaa systeemin tullessa tutuksi otimme mukaan henkitaikuuden (joka on ehkä helpoin alhaisen tason hahmoilla) ja sen jälkeen riimu- ja velhotaikuuden. Rituaaleja emme pelaajilla oikeastaan vieläkään harrasta ja itse piti aikoinaan muutaman kerran lukea säännöt läpi ennen kuin edes tajusin niistä mitään. Itse en välttämättä lähtisi loitsusysteemin peruskuviota muuttamaan, omia pieniä parannuksia kylläkin voi tehdä ja esim. loitsuja lisätä. On kuitenkin muistettava, että seikkailijat ovat yleensä sankareita, joilla voi olla potentimpaa taikuutta kuin maanviljelillä. Eikä se maanviljelijä kaipaakaan muuta kuin ammatissaan tarpeellisia loitsuja. Riimutaikuudessa taikapisteillä ei muutenkaan tehdä mitään paitsi jos haluaa boostata loitsuaan läpimenon mahdollistamiseksi. Loitsua tehdessä ei kulu edes taikapistettä muuten. Eikö näin ole? Velhotaikuudessa taas suosittelen kovasti Sandyn sääntöjen käyttöä, niissä on huomattavasti enemmän järkeä kuin alkuperäisissä (näin siis puhuin itseni pussiin kun sanoin ettei kannata peruslähtökohtia muuttaa). Mutta mielestäni alkuperäisissä säännöissä henki- ja riimutaikuus toimivat tarpeeksi hyvin. Korkeintaa riimutaikuuteen tuo runepoolin käyttö, eli osaat tietyt riimuloitsut ja olet uhrannut tietyn määrän mahtia, jonka mukaan voit käyttää riimuloitsuja ja itse valita tarvitsetko Paranna Ruumis vai Berserkki -loitsua.
ZamboNet linkki 14. huhtikuuta 2003 kello 22.24
ZamboNet 14. huhtikuuta 2003 kello 22.24 linkki Mm... ehkä minä olen vain Tolkienin lapsi, kun en pysty samaistumaan high fantasy maailmaan, jossa taikuus on niin yleistä kuin se RQssa on. Mutta kuitenkaan en haluaisi mihinkään muuhun peliin siirtyä, koska jostain syystä RQ on muodostunut läheiseksi vuosien mittaan. Ikävä umpikuja. Siksi haluaisinkin omaan peliimme uuden taikajärjestelmän, joka estäisi tai ainakin vaikeuttaisi tallukoiden taikuudenkäyttöä. Lähinnä taikuuden vähentämiseksi rankalla kädellä. Hmm... viime pelikertamme muuttui suunnittelukerraksi ja sainkin siellä tuotua hiukan ajatuksia uudesta taikajärjestelmästä esiin. Ja koska kello nyt ei ole vielä paljoa, niin voisin hiukan valaista asioita joista keskustelimme tuolloin. Mielipiteitä tietenkin saa kertoa. I quess that's the whole point. Eli järjestelmä pohjautuisi enemmän oikeaan fysiikkaan *naurahtaa*, mutta ei toki täydellisesti, koska jos taikuus olisi fyysisesti mahdollista, niin todennäköisesti sitä harrastettaisiin enemmän meidänkin maailmassa. Eli taioille tai lähinnä niiden tuloksille on tarkempi fyysinen perusta ja taikojen hallinta perustuu siihen kuinka hyvin maagi hallitsee mitäkin fysiikan osa-aluetta. Eli pääosa-alueita: kinetiikka (luultavasti muodostuu tärkeimmäksi osaksi taikuutta), termodynamiikka, valo-oppi, sekä molekyylirakenteen, sähköopin ja magnetismin alkeita. Eli kuten huomata saattaa maagit olisivat lähinnä aikansa tiedemiehiä. Tässä systeemissä minkään taian teko ei olisi (tai harvoin on) pelkästään yhden osa-alueen hyväksikäyttöä, vaan siinä tarvitsee yhdistellä useat osa-alueet. Esimerkiksi vahingoittava hyökkäysloitsu voisi olla jotain tällaista: kinetiikan avulla nostetaan esimerkiksi kivi ilmaan, termodynamiikan avulla velho voi kuumentaa kiven jopa aina sulamispiteeseen paineen, sekä molekyylien värähtelyn kiihdyttämisen avulla. Tämän jälkeen kinetiikan avulla hän pystyy singauttamaan tämän kotitekoisen magmapallon haluamaansa suuntaan. Ja vaikutuksen voikin varmasti arvata. Se kuinka montaa osa-aluetta maagi voi kerralla hallita riippuu täysin velhon kyvyistä ja kokemuksesta. Mitä kokeneempi velho sitä enemmän hän voi käsitellä eriosa-alueita kerrallaan tai vastaavasti enemmän jotain tiettyä osa-aluetta. Esim. kokenut velho pelkän kinetiikan kanssa voisi liikutella isojakin objekteja tms. Mutta mikä on kokemustakin tärkeämpää tässä systeemissä on pelaajan itsensä kekseliäisyys. Valmiita taikoja ei olisi olemassakaan. Vain peruselementit joista loitsuja pitää itse rakentaa. Itseäni tämä järjestelmä kiehtoo juuri tuosta syystä. Ja uskallan väittää, että tämä ominaisuus tässä kehitteillä olevassa järjestelmässä saa minut pelikerroilla syventymään uusien loitsujen kehittelyyn hyvinkin tehokkaasti, henkilö kohtaisesti. Enää ei tarvitse jaksaa sitä (mielestäni typerää systeemiä), että minäpä alan opiskelemaan tuota haavan käyttöä. Opiskelu saisi todellisemman ulottuvuuden, kiinnostavammankin mielestäni. Oma unelmani on se, että ns. Valittuja maageja on koko Gloranthassa vain parikymmentä. Tämä Valittuna oleminen kulkisi suoraan periytyvästi suvussa esikoisilla. Valittujen maagien vähyys on yksi asia mikä nostaisi niiden mystistä arvoa ja samalla arvostusta pelaajien silmissä, vaikka niitä pelaajat varmasti harvoin tulevat edes näkemään. Näillä valituilla olisi kuitenkin kyky opettaa ns. Lahjakkaita "taviksia", joita itse ajattelisin maailmassa olevan ehkä noin tuhat tai pari tuhatta. Se mikä erottaa nämä tavikset Valituista on se, että heidän kykynsä oppia hallitsemaan osa-alueita on paljon rajallisempi, eivätkä he pysty luomaan uutta läheskään niin tehokkaasti. Mikä systeemissä on kuitenkin vielä täysin avonaista on se, että kuinka taikapisteet korvattaisiin, koska en niitä itse haluaisi ottaa käyttöön. Mieluummin käyttäisin jotain kanavointia tai vastaavaa... voima kerätään omasta kehosta (väsymyspisteet) tai ympäristöstä jotenkin... Mutta kuten sanottua... en tiedä oikein vielä miten tuo toimisi. Siihen otan ideoita mielelläni vastaan ja olen kiitollinen jos hyviä sellaisia tulee. Ja toki muukin kommentointi on sallittua ja jopa toivottavaa =)
Wildor linkki 15. huhtikuuta 2003 kello 8.36
Wildor 15. huhtikuuta 2003 kello 8.36 linkki Velhothan ovat RQ:ssa kovia. En ymmärrä mikä siinä on niin ihmeellisen vaikeata vieläpä ymmärtää. Sitä paitsi kuka edes haluaa pelata RQ:ssa velhoa. Ainakaan Gloranthassa. Ainoat kunnon seikkalevat velhot taitaa olla Lunareilla ja nekin vain kulkee sotilaiden perässä ja heittää jotain haarniskointi ja vahingonlisäys loitsuja näiden aseisiin. Velhot on ikään, kuin jotain taustatukea ja sellaista. Halutessasi kovan velhomaisen jantterin, niin tee riimutaikuri. Heidän loitsunsa on kertakäyttöisiä (kuten D&D:n velhoilla) ja seasta löytyy kunnon tappoloitsuja. Kuitenkin, jos haluat velholoitsuja siihen vierelle, niin hahmoksi Malkionin harhaoppisuus, joka antaa mahdollisuuden palvoa jotain toista jumaluutta Luojan rinnalla. Olikos se nyt Hrestolian vai minkä harhaoppi? Kuitenkin. Malkionilta velhoutta ja joltain muulta vielä riimutaikoja. Onko munchmunch vai hä? Näin ainakin itse sen harhaopin ymmärsin. Siis, että voit ottaa vaikkapa Orlanthin toiseksi jumaluudeksesi ja paukutella poikia salamoilla nuppiin sitten, kun tuntuu siltä, ettei vahingonlisäys enää kaada. Riimulordiksi ja velhoksi ylenemisestä sitten tiedä heillä. Olisihan se hienoa paukutella riimutaikoja ja velhoustaikoja lemmikin kautta. Kyllä se olis nannaa..taidankin tehdä munchkinin ensi hahmokseni.
Chividal linkki 15. huhtikuuta 2003 kello 13.54
Chividal 15. huhtikuuta 2003 kello 13.54 linkki Kerropas miten tuo projekti ja säännöt edistyvät, muulostaa erinomaisen mielenkiintoiselta vaikka meidän Gloranthaan sitä ei siirrettäisikään. Jotenkin tutulta kuulostaa kuitenkin tuo fysiikka-taikuus. Saattaa olla, että netistä löytyisi hyvinkin käyttökelpoista materiaalia aiheesta. Ei tarvitsisi kaikkea itse tehdä :)
ZamboNet linkki 15. huhtikuuta 2003 kello 20.59
ZamboNet 15. huhtikuuta 2003 kello 20.59 linkki Lupaan kyllä kertoa kiinnostuneille heti enemmän, kun siitä on jotain saatu mustaa valkoisella. Tällä hetkellä tilanne on lähinnä sellainen, että minä kerron haaveitani muulle peliporukalle, keskustelemme aiheesta ja heitämme hypoteeseja kuinka tämä kaikki pelissä toimisi. Joten meillä on koossa vasta kasa (omasta mielestäni) erinomaisen kiinnostavia teoreettisia ideoita, sekä jättimäinen vuori ratkaisemattomia käytännön peliteknisiä seikkoja =D Ei, ei nettiä avuksi =D Masokisti kun olen haluan tehdä peliporukkamme kesken mahdollisimman paljon alusta loppuun. Silloin lopputuloskin palkitsee paremmin.
Nysalor linkki 16. huhtikuuta 2003 kello 22.02
Nysalor 16. huhtikuuta 2003 kello 22.02 linkki ZamboNet: [i:6415f556e6]Ja mitä tulee keskusteluun jota täällä on käyty... hmm... no maajussit manailemassa veitselle tai auralle lisää terävyyttä on mielestäni jotenkin vastenmielinen.[/i:6415f556e6] Samaiset maajussit saattavat myös tehdä uhrauksia ja sitä kautta vaikuttaa satoon - mikä tosiaan ihan oikeasti voi tepsiäkin, koska Gloranthassa taikuus on todellista. Maajussit saattavat jopa lähteä sankarimatkalle suojellakseen satoa hallalta tms. Näihin ei ehkä perussäännöissä ole mekaniikkoja, mutta kerronnallisuutta lisäämällä pelinjohtaja voi saada kaikenlaista kivaa maagista mukaan. Loitsimisenkin voi kuvailla paljon mielenkiintoisemmaksi kuin vain toteamus, että maajussi heittää auraan Vahingon lisäyksen. Itse rukoustapahtuma ja sen fyysiset seuraamukset voivat luoda tunnelmaa. [i:6415f556e6]Tämä on toki oma ongelmani, mutta minusta taikuus ei saisi olla liian yleistä, koska muuten se menettää mystisyytensä (mikä on minusta sille tärkeää). Eihän karkkikaan maistu hyvältä jos sitä saa kokoajan ja jokapaikassa.[/i:6415f556e6] Minusta taas nimenomaan taikuus saa olla yleistä, sillä se liittyy jo läheisesti Gloranthan luonteeseen - ja tietysti vain Gloranthaa minä RuneQuestin säännöillä pelailen. :) Tieteellisyys ja perin rationaalinen ajattelu on kai meidän maailmamme ihmiskunnan historiassakin sen verran uusi juttu, että maailma on nähty valtavia aikoja maagisena ja mystisenä, täynnä erilaisia taikavoimia. Ja Glorantha taas on maailmana paljon, paljon maagisempi, kun siellä taikuus on oikeaa ja toimivaa. Jos haluaa miettiä sitä, miten yleistä taikuus voisi Gloranthassa olla, kannattaa miettiä vaikkapa uskonnon ja taikauskomusten merkitystä meidän maailmamme historiallisissa yhteiskunnissa ja sitten korottaa se johonkin korkeaan potenssiin. :) [i:6415f556e6]Mutta kuitenkaan en haluaisi mihinkään muuhun peliin siirtyä, koska jostain syystä RQ on muodostunut läheiseksi vuosien mittaan. Ikävä umpikuja. Siksi haluaisinkin omaan peliimme uuden taikajärjestelmän, joka estäisi tai ainakin vaikeuttaisi tallukoiden taikuudenkäyttöä. Lähinnä taikuuden vähentämiseksi rankalla kädellä.[/i:6415f556e6] Eiköhän tuo onnistu asettamalla erinäisiä rajoituksia, kuten että vain papit voivat hankkia riimutaikuutta jumaliltaan, kun noviisit ovat liian kaukana jumalastaan; henget voivat opettaa loitsuja vain henkisen minänsä herättäneelle eli shamaanille; ja velholoitsut taas ovat liian hankalaa kamaa muille kuin täysinoppineille velhoille. Eipä ole vaikea keksiä syitä, joiden avulla voisi rajata tavalliset tallaajat pois taikuuden piiristä. Eri asia on sitten se, tuntuvatko tällaiset rajoitukset turhan keinotekoisilta ja maailman luonteeseen sopimattomilta. Se on tietysti jokaisen oma ratkaisu, mutta minulla vastaus on noihin kysymyksiin myöntävä. [i:6415f556e6]Valmiita taikoja ei olisi olemassakaan. Vain peruselementit joista loitsuja pitää itse rakentaa.[/i:6415f556e6] Jos tuollaisesta systeemistä haluaisi todellakin uskottavan ja vahvasti meidän maailmamme fysiikkaan nojautuvan, niin pitäisi varmaan tuntea fysikaalisia ilmiöitä melkoisen hyvin voidakseen laatia loitsuja. Pohtia pitäisi varmasti erilaisten ilmiöiden energiasuhteita ja kaikkea sellaista. Minun makuuni tuo on turhan monimutkaista, kun kuitenkin pelin tarkoituksena on vain saada viihdettä. [i:6415f556e6]Enää ei tarvitse jaksaa sitä (mielestäni typerää systeemiä), että minäpä alan opiskelemaan tuota haavan käyttöä.[/i:6415f556e6] Pointti onkin siinä, että Haava-loitsun oppiminen olisi parempi kuvata mystisenä rituaalina kuin vain mekaanisena juttuna, jos haluaa luoda sellaista tunnelmaa. Haavan konkreettisen ilmenemisenkin voi kuvata värikkäästi ja loitsijan tyyliin sopivasti. Ehkä sitä kautta saa mekaanisuuden "typeryyttä" poistettua. Wildor: [i:6415f556e6]Ainoat kunnon seikkalevat velhot taitaa olla Lunareilla ja nekin vain kulkee sotilaiden perässä ja heittää jotain haarniskointi ja vahingonlisäys loitsuja näiden aseisiin. Velhot on ikään, kuin jotain taustatukea ja sellaista.[/i:6415f556e6] Pötyä. Velhot voivat olla kyllä hyvinkin aktiivisia toimijoita ja seikkailla jopa perinteiseen tapaan olematta lunareita. Strangers in Praxin Arlaten on mainio esimerkki sellaisesta velhohahmosta, joka voi tosiaan "seikkailla". Jos taas seikkaileminen ymmärretään laajempana käsitteenä kuin vain aarteiden tonkiminen, mahdollisuudet tuntuvat olevan melkein rajattomat, sillä vähän velholle kuin velholle voi keksiä Gloranthassa hyviä syitä joutua outoihin tapahtumiin, jotka vaativat selvittämistä. Jopa luostarin munkki voi tempautua tahtomattaan kaoottiseen juonitteluun tai vallanhimoisten salahankkeiden viattomaksi uhriksi. [i:6415f556e6]Kuitenkin, jos haluat velholoitsuja siihen vierelle, niin hahmoksi Malkionin harhaoppisuus, joka antaa mahdollisuuden palvoa jotain toista jumaluutta Luojan rinnalla. Olikos se nyt Hrestolian vai minkä harhaoppi?[/i:6415f556e6] Styygialaisuus. Vaikka virallisia sääntöjä styygialaisten taikuudenkäytöstä ei taida ollakaan, jotkut (minä mukaan lukien) ovat antaneet heidän yhdistää riimu- ja velhotaikuuden, jopa henkitaikuuden myös. Se on luontevaa, koska Näkymätön Jumala ja logiikan lakien hyödyntämistä mallintava velhotaikuus sekä pienemmiltä jumalilta (tai profeetoilta) saatu riimutaikuus sopivat mitä mainioimmin heidän uskontorakenteeseensa. Tällöin styygialaiset voivat tosiaan olla hyviä. Kun on Vahingon lisäyksen, Lisää ominaisuuden, Parannuksen, Suojan, Tosiaseen ja Paranna vamman kaltaisia loitsuja yhdistelmänä, niin ne antavat kovasti ytyä pelkkää loitsuvoimaa haikailevalle.