Guardian
linkki
10. maaliskuuta 2003 kello 15.16
|
Guardian
10. maaliskuuta 2003 kello 15.16
linkki
|
Onkos teillä päin ollut tapana pitää jonkun kultin pappia pelihahmona? Aikarajoitus tukkii yleensä kaikki mahdollisuudet siihen. Tosin jos ette halua ottaa sääntöä mukaan, niin mikäs siinä.
Meilläpäin ei oikein ole voinut pelata papilla, vain Riimulordit ovat kelvanneet pelaajahahmoiksi. Pappejen pitää kai hoitaa liikaa kaikkea rukoushommia sun muita turhia touhuja. Mutta olis kiva kuulla miten te ootte ottanu asian.
|
Larppa
linkki
10. maaliskuuta 2003 kello 15.49
|
Larppa
10. maaliskuuta 2003 kello 15.49
linkki
|
Guardian kirjoitti:
[i:fa6aebb640]tapana pitää jonkun kultin pappia pelihahmona?[/i:fa6aebb640]
Ei ole ollut meillä pappia kenelläkään. Ei minusta ole järkeä antaa heti alkuun pappia tai riimulordia, mutta jos hahmo on etevä, niin meillä voi nousta helposti papiksi, kunhan on riittävät kyvyt siihen virkaan, mutta heti alussa ei tosiaan ole meillä pappia, vaikka tällä hetkellä on Humaktin Miekka, mutta se on hieman eri asia, koska hänen menneisyytensä auttaa tässä asiassa. Muuten pappi heti pelin alussa on ehkä liian voimakas.
[i:fa6aebb640]Pappejen pitää kai hoitaa liikaa kaikkea rukoushommia sun muita turhia touhuja.[/i:fa6aebb640]
Se on totta, että papit viettää paljon aikaa jumalaansa palvoen, pitäen jumalanpalveluksia, johtaen seremonioita, pitää rituaaleja jne. Mutta papit voivat olla hyvin erikoistehtävissä, kuten saarnata joillekkin oman jumalansa hyvyydestä tai etsiä jotain seremonia esinettä, vaikka tämä on usein riimulordien hommia.
Mutta papin hommat ei tosiaan ole turhia, vaan erittäin tärkeitä.
|
Guardian
linkki
10. maaliskuuta 2003 kello 15.58
|
Guardian
10. maaliskuuta 2003 kello 15.58
linkki
|
Larppa:
[i:1847419cbf]Ei minusta ole järkeä antaa heti alkuun pappia tai riimulordia[/i:1847419cbf]
Arghh. En kyllä tarkoittanut että joku olisi heti alussa tälläinen, vaan sitä että sopivatko papit pelaajahahmoiksi tai sellaista. Eikös ne vietä liikaa aikaa kultin menojen parissa. Vai olisiko Riimulordi parempi pelaajahahmo, koska suorittaa kultin tehtäviä ja näin ollen niistä voi tehdä seikkailuja... Eikä ne myöskään hössötä kultin parissa liikaa. Kyselen nyt siis jokaisen mielipidettä asiaan.
|
Delmar^
linkki
10. maaliskuuta 2003 kello 16.06
|
Delmar^
10. maaliskuuta 2003 kello 16.06
linkki
|
Papin aika rajoitukset voivat tuntua aika hurjilta mutta loppujen lopuksi papit saavat aika pitkälle päättää aikansa käytöstä, koska ovat kultissa korkeimmassa asemassa. Esim. Lhakor Mhyn pappi voisi aivan hyvin kierrellä seikkailijoiden mukana, koska sen voisi ajatella olevan esim tiedon keräämistä.
Eli kyllä pelaaja voi aivan hyvin olla pappi. Se on taas eriasia minkä kultin...
|
Guzmo
linkki
10. maaliskuuta 2003 kello 16.53
|
Guzmo
10. maaliskuuta 2003 kello 16.53
linkki
|
Papit sopivat mainiosti pelaajahahmoiksi. Kulttitehtävät on liukuva käsite...
|
Runemaster
linkki
10. maaliskuuta 2003 kello 17.45
|
Runemaster
10. maaliskuuta 2003 kello 17.45
linkki
|
Eihän se 90 prossaa ajasta välttämättä tarkoita temppeli seremonioiden pitoa aamusta iltaan, vaan kyllä kai sen voi myös käyttää iltaisin ja aamuisin (ja öisin?) rukoiluun tms.
Ja jos seikkailee papilla, niin voihan siihen seikkailuun käyttää vaikka yhden päivän viikosta, eikä niitä juttuja mitä siellä sääntökirjassa muuten on kannata aina totella niin orjallisesti. :wink:
|
Sir Death
linkki
11. maaliskuuta 2003 kello 7.41
|
Sir Death
11. maaliskuuta 2003 kello 7.41
linkki
|
jep ei niit kaikkii sääntöj tartte noudattaa nii tarkasti mutta pappi juttuun.......no enhän tietenkään voi antaa pappia pelaaja hahmoksi [b:ca9f3e5ef3]elleivät[/b:ca9f3e5ef3] he halua kehittää itsestään pappia milloin he voivat myös tehdä "pyhiä" tehtäviä jne. tavallisen pappis työn lisäksi......tosin yksikää meidän pelihahmoista ei ikinä kehitykkään papiksi johtuen että ne kuolee aika nopeesti :roll:
|
Vash the Stampede
linkki
11. maaliskuuta 2003 kello 11.28
|
Vash the Stampede
11. maaliskuuta 2003 kello 11.28
linkki
|
Tottakai pappi voi olla pelaajahahmo. Tai jos ei halua sääntöjä "rikkoa" aivan hirveästi, niin tekee siitä akolyytin. Papit ovat tärkeitä hemmoja. Jos jotain pitää tehdä, niin älä laita lasta papin asialle. Ja se 90%:n sääntö on minusta taas niitä EPH-pappeja varten, etteivät ne seilailisi missä sattuu, vaan ovat tavoitettavissa. En tiedä kuinka paljon tuosta 90:stä on sitä itsään jumalan palvomista, kuinka paljon loitsujen opettamista ja muuta tälläistä, mutta eiköhän se pappi pelaajana toimi kuten kaikki muutkin.
|
Guzmo
linkki
11. maaliskuuta 2003 kello 22.01
|
Guzmo
11. maaliskuuta 2003 kello 22.01
linkki
|
Pappeus on myös sitä politiikan vääntämistä ja yhteisön johtamista. Papeilla olevat edut (taikuus, liittolaishenget, seuralaiset) tekevät heistä ehkä vähän turhan tehokkaita vaihtoehtoja pelihahmoiksi jos muilla pelaajilla on hahmoina maajussit. Tämä ei itsellään ole mikään ongelma ja voi olla jopa ratkaisu sille miten sovitetaan pappi ja kolme 15-kesäistä noviisia toimivaksi peliryhmäksi.
Mitä CA papitar tekee paremmin kuin CA:n noviisi? Parantaa ja tarjoaa tehokkaampaa buranaa (TM).
Mitä ZZ:n priimulordi tekee paremmin kuin ZZ:n peikkolaispalvoja. Käsittelee nuijaansa.
Se loppu kulttivelvollisuuksista voidaan aina ohittaa "seikkailujen" välissä tapahtuvilla tehtävillä. Jumalanpalveluksien vetäminen ja noviisien holhouskin voi olla kiintoisaa pelattavaa.
|
Vash the Stampede
linkki
12. maaliskuuta 2003 kello 10.59
|
Vash the Stampede
12. maaliskuuta 2003 kello 10.59
linkki
|
Mutta oletetaan tässä kuitenkin sen verran, että se hahmo on ajan ja kokemuksen myötä noussut papiksi. Toki suoraan papin statuksen omaavan hahmon antaminen jollekin pelattavaksi on aika kyseenalaista. Voihan kampanjassa olla sen verran tärkeitä hetkiä ja pahoja vastustajia, että tavallinen noviisin ketale on tykinruokaa siinä vaiheessa ja papille ois tarvetta. Mutta pj:hän se päättää ketä saa pelata ja ketä ei. Tekee sellaisia vastustajia ja tilanteita, että niitä maajussejakin tarvitaan. Onhan se aika yksitoikkoista, jos pappi grillaa salamoilla kaikki vastustajat joka taistelussa, mutta pitäisihän pj:lläkin tiedostaa tälläiset ongelmat. Minulla on sellainen käsitys, että pelaajahahmot tulisi olla suunnilleen samassa liigassa. Eph:t voivat olla sitten niitä koomisia sivuhahmoja tai jotain muuta, ehkä jopa pelaajia kovempia.
|
Marcus Maximus
linkki
12. maaliskuuta 2003 kello 13.26
|
Marcus Maximus
12. maaliskuuta 2003 kello 13.26
linkki
|
[quote:bf5803b606="Vash"]Toki suoraan papin statuksen omaavan hahmon antaminen jollekin pelattavaksi on aika kyseenalaista. [/quote:bf5803b606]
Miksi se olisi aika kyseenalaista?
[quote:bf5803b606="Vash"]Minulla on sellainen käsitys, että pelaajahahmot tulisi olla suunnilleen samassa liigassa. [/quote:bf5803b606]
Mihin tämä käsitys perustuu?
En nyt taas ymmärrä.
|
Guzmo
linkki
12. maaliskuuta 2003 kello 21.03
|
Guzmo
12. maaliskuuta 2003 kello 21.03
linkki
|
[quote:85a24a495c="Vash the Stampede"]Toki suoraan papin statuksen omaavan hahmon antaminen jollekin pelattavaksi on aika kyseenalaista. [/quote:85a24a495c]
Minuakin kiinnostaa miksi tämä on kyseenalaista. Markuskin on näköjään herännyt pitkästä aikaa foorumille :)
[quote:85a24a495c]
Voihan kampanjassa olla sen verran tärkeitä hetkiä ja pahoja vastustajia, että tavallinen noviisin ketale on tykinruokaa siinä vaiheessa ja papille ois tarvetta. Mutta pj:hän se päättää ketä saa pelata ja ketä ei.
[/quote:85a24a495c]
Pappi ei automaattisesti tarkoita ns. kovempaa mättäjää. Maailmasta löytyy aina pelaajia kovempia vastuksia. Kaikkea ei tarvitse eikä pidä hakata kilon kappaleiksi. Se on pelaajien omaa tyhmyyttä tai pj:n suhteellisuuden tajuttomuutta jos täytyy räkänokka noviiseilla juosta Cacodemonin kimppuun :)
[quote:85a24a495c]
Tekee sellaisia vastustajia ja tilanteita, että niitä maajussejakin tarvitaan. Onhan se aika yksitoikkoista, jos pappi grillaa salamoilla kaikki vastustajat joka taistelussa, mutta pitäisihän pj:lläkin tiedostaa tälläiset ongelmat.[/quote:85a24a495c]
Keinotekoinen vastustajien skaalaaminen hahmojen voimatasoa vastaavaksi syö pelin uskottavuutta. "Pekka ja Mauri ei pääse tänään pelaamaan, se peikkoheimon väkiluku olkootkin tuhannen sijasta neljä..."
Papit eivät voi jatkuvalla syötöllä grillata rajanaapureita. Varsinkaan RQ:n riimuloitsujen takaisinrukoilemissäännöillä ;)
Ja on niillä "vihollisillakin" pappeja ynm. mörsmöttejä. Kyllähän sitä klaanin bostaajat vetävät peikkolaisia nenille, mutta ai ai kun Kargin pojat tulee yöllä kuoriaislauman kanssa ja syö koko klaanin. Turha siinä on enään peikon vatsasta itkeä Heortin tai Orlanthin perään jumalallista väliintuloa ja pilvistä säätä.
[quote:85a24a495c]
Minulla on sellainen käsitys, että pelaajahahmot tulisi olla suunnilleen samassa liigassa.[/quote:85a24a495c]
Pelaajahahmoja ei pysty kunnolla pitämään tasapainossa voimasuhteiltaan. Tai pystyy, mutta sitten mennään älyttömyyksien puolelle ja esim. hävitetään hahmojen tavaroita kun puol poppoota itkee ConaHarrekin uuden taikamiekan liian suuria bonareita. Jos kaikki pelaajat haluavat peliltä vain mättöä, niin sittenhän kaikilla täytyy olla hyvät mättäjät. Pääasia tietenkin se, että pelaaminen on hauskaa.
|
Waylander
linkki
13. maaliskuuta 2003 kello 8.23
|
Waylander
13. maaliskuuta 2003 kello 8.23
linkki
|
Ainakin barbaarien keskuudessa tuntuisi oudolta jos klaanin pappi lähtisi seikkailemaan jättäen kylänsä kohtalon tuulten riepoteltavaksi. En tarkoita papeilla tässä yhteydessä mitään Humaktin miekkoja tai Myrskyhärän kaaneja, vaan tuiki tavallisia Myrskyääniä, Parantajia, Tietäjiä ja whatever sieltä klaanista nyt löytyykään. Mielestäni Myrskyäänen 90% ajasta temppelille ei ole kovin liukuva käsite. Ymmärtäisin paremmin jos jokin Tuulilordi lähtisi jollekin questille papin komennosta.
Kaikki riippuu tietenkin kampanjasta. Jos kampanjan idea on pelata klaanin arkipäivää, mikä tahansa rooli kylästä kävisi hyvin, mutta jos lähdetään perinteisempään "seikkailuun" koska "veri vetää baanalle" niin silloin mielestäni on tärkeämpää miettiä hahmon todellisia piirteitä ja elämänarvoja samalla tiukkuudella kuin millä tämä barbaari suhtautuu esimerkiksi hopearahojen arvoon.
|
Guzmo
linkki
13. maaliskuuta 2003 kello 22.32
|
Guzmo
13. maaliskuuta 2003 kello 22.32
linkki
|
[quote:e7e559312e="Waylander"]Ainakin barbaarien keskuudessa tuntuisi oudolta jos klaanin pappi lähtisi seikkailemaan jättäen kylänsä kohtalon tuulten riepoteltavaksi. .[/quote:e7e559312e]
Jos seikkailu on tässä yhteydessä "Lähdempä vanhaan Pavisikseen 500 km:n päähän kaivamaan aarteita kun musta nyt vaan tuntuu siltä.", niin kyllä.
|
Waylander
linkki
14. maaliskuuta 2003 kello 7.06
|
Waylander
14. maaliskuuta 2003 kello 7.06
linkki
|
[quote:497b80f3ff]Jos seikkailu on tässä yhteydessä "Lähdempä vanhaan Pavisikseen 500 km:n päähän kaivamaan aarteita kun musta nyt vaan tuntuu siltä.", niin kyllä.[/quote:497b80f3ff]
Keksittyä. Jos papeille eivät kelpaa ulkopuolisten seikkailijoiden tuomat maagiset esineet (ja maagiset metallit) niin ei ole myöskään syytä lähteä niitä itse kaivamaan. (kts keskustelu"raha").
|
Vash the Stampede
linkki
14. maaliskuuta 2003 kello 11.00
|
Vash the Stampede
14. maaliskuuta 2003 kello 11.00
linkki
|
No johan pomppas. Kyllä papin statuksen omaavan hahmon eteen minun mielestä (ja ainakin pelaamissani peleissä) on pitänyt tehdä jotain. Suoraan uusiutuvaa riimutaikuutta ja sen sellaista saava hahmo on jotenkin ei-roolipelaamista. Minä olen aina kuvitellut roolittamisen sillä, että aloitetaan alusta ja pelataan sitä hahmoa pitkään, eikä hypätä suoraan sinne kehityskaaren loppupäähän.
Ei pappi aina toki olekaan mikään tappaja, mutta jos kyseessä olisi vaikka Chalana Arroyn noviisi verrattuna papittareen, niin onhna se ero siinäkin aika suuri. Noviisi heittelee jotain parannus 3:ta (ehkä isompaakin, aivan sama) mutta ei kuitenkaan voi heitellä riimutaikoja kuin yhdessä taistelussa, kun taas papitar parantaa joka taistelussa uusiutuvien riimutaikojensa ansiosta.
En tarkoittanut, että jo olemassa olevat vastustajat heikennettäisiin. Meillä pelaajilla on suuri rooli siinä, mihin suuntaan kampanja edistyy. Koitetaan ajoissa ilmoitella pj:lle, että mun hahmo haluais tehä jotain tällästä. Sitten pj sitä tietoa käyttäen tekee uusia juonia ja seikkailuja. Ja pitäisihän pelaajienkin tajuta, että jos pari hahmoa puuttuu, niin silloin ei mennä hyökyilemään jonnekin peikkoheimoon, jossa tiedetään olevan enemmän ku tarpeeksi vastustajia. Meillä porukka on aina sama, joten tälläisiä tilanteita ei pääse syntymään. Jos joku ei pääse tietyllä kerralla pelaamaan, niin sitten ei pelata. Pj + 3 pelaajaa on IMHO sopivan kokoinen ryhmä, ja meillä systeemi toimii. Noin kerran viikossa pelaillaan ja sekin on ihan sopiva määrä. Yhdellä kerralla ei välttämättä keritä tehdä paljon mitään, ehkä yks vastustaja tapetaan, riippuen missä tilanteessa kampaja on. Joskus isomman taistelun alla jätetään se suosiolla ensi kertaan, kun siinä kuitenkin menee ihan v#"&n kauan. Joillekin se tappaminen ja taistelu on kaiken a ja o (ja niiden välissä l ja k), mutta ei se nyt ihan se kaiken tarkoitus ole.
Miksikö hahmot "samassa liigassa"? No jos joku haluaa olla sivustakatsoja niin siitä vaan. Riimuloordilla on mukanaan pari hemmoa, kuulostaa ihan normaalilta. Mutta jos vastustajat ovat riimuloordien tasoa myös, turha niillä maajuissa on silloin mennä yrittämäänkään sen nirhaamista. Tai toisinpäin, että vastustajat ovat niiden maajussien tasoa, niin alkaako riimuloordilla hajota pälli, kun kaikki taistelut ovat ihan triviaalia nopan nakkelua. Voivathan kampanjat olla sellaisia, että taistelukyvyt ovat toissijaisia. Esm. kaupankäyntiä tai diplomatiaa tai muuta sellaista. Mutta semmoiseen en koskisi pitkällä tikullakaan.
Hauskanpito on tärkeintä, aivan.
|
wakboth
linkki
14. maaliskuuta 2003 kello 14.18
|
wakboth
14. maaliskuuta 2003 kello 14.18
linkki
|
Vash näkee nyt metsästä vain sen yhden puun ja haluaa kiivetä siihen. Itse olen kokenut, että on siitä yhdestä puusta mukava tulla alas ja mennä ikääkuin toiseen... siis pelata eri tyylisiä kampanjoita.
Esimerkiksi antamalla pelaajille hahmoiksi Lunar Coders-tyyppisiä (ja tasoisia) hemmoja ja pelata sen tyylistä kampanjaa. Tällöin nyt on aivan järkevää antaa se hahmoksi suoraan pappi. Ja kirjoittaa hyvä historia. Ei sitä tarvitse pelata jostain noviisista tuolle tasolle. Ja noilla voimaleveleillä tavallisten taistelujen pelaaminen on jo turhaa. Siis semmoista vastusta vastaan, jolla ei ole mahdollisuuksia (ts.maajussit). On PJ:n hölmöyttä, mikäli tämmöiset alkaa rähisemään Codereille ilman TODELLA pätevää syytä. Itsemurhavietti ei oikein kelpaa... eli peliteknisesti niitä ei noppapelata, ainakaan meillä. Jos taas RL/pappi on itsekehitetty isolla vaivalla, niin itse olen huomannut pelaajien joskus nauttivan siitä voiman tunteesta, kun pystyy pyyhkimään maajussitason tyypeillä lattiaa aivan huoletta. Siis silloin, kun skenaarioon on jotenkin sopinut konflikti maajussitason kanssa. Onhan se pölvästiä sitten upgreidata niitä maajussejakaan ylöspäin, jos yhdellä pelaajalla on hero. Pelaajat kokevat tulevansa huijatuiksi, mikäli maailman voimatasapaino ei ole jotenkin konsistentti vaan huojuu pelihahmojen mukana. Skenaariot pitää olla kovilla hahmoilla sellaisia, että kovat vastustajat ovat perusteltuja ja tavallaan odotettavissa, ja päinvastoin. Maajussien tulee olla heikkoja ja jos skenussa maajussit ryppyilee raskassarjalaisille, niin oma vikansa. Olkoon sitten tylsää nopanheittelyä riimulordeille...
Onhan HighLevel kampanjaan hankala tuoda aloittelevan levelin hahmo mukaan, mutta miksi siis pitäisikään? Onko sille mitään perustetta, että Count Julan & kumpp. raahaisivat jotain märkäkorvaa mukanaan. Monissa tehtävissä ei välttämättä tarvita väkivaltaa ollenkaan (ainoastaan sen uhkaa...), mutta joskus niin voi käydä ja noviisilla voi silloin olla tiukkaa... Toisaalta, jos jokin todella pätevä syy noviisin mukanaraahaamiseen keksitään, niin voisi hyvinkin olla mielenkiintoista pelata pelokasta noviisia bigtimevaarojen keskellä. Olisi lisähaaste sille riimulordillekin, että kuinka pitää se noviisi hengissä muun melskaamisen ohella.
noin yleisesti... itellä ainakin tuntuisi taistelupainotteisuus vähentyvän, mitä kovemmiksi hahmot käyvät... osasyy runen heikkoudessa korkeilla tasoilla ja toisaalta, kovat karjut joutuu tappeluihin harvemmin, mikäli osaavat viestittää potentiaalisille päänaukojille olevansa astetta paria häijympiä. Esim. juuri Lunar Coderit ovat hyvä esimerkki NPC:stä joille pelaajat harvemmin menevät vittuilemaan... tai ainakin meillä.
|
Waylander
linkki
14. maaliskuuta 2003 kello 14.43
|
Waylander
14. maaliskuuta 2003 kello 14.43
linkki
|
Wakboth kirjoitti täyttä asiaa laidasta laitaan. Kannattaa ilman muuta kokeilla eri tasoisia kampanjoita. Aina ei kannata aloittaa mopoilla hahmoilla, joskin sellaisten tyyppien ylösraahaaminen tuottaa pelaajille selvästi enemmän nautintoa kuin valmiiksi kovien hahmojen pelaaminen.
Paras kampanjamme on alkanut nimen omaan sellaisesta "one-evening-fun" ajatuksesta jossa loimme koko sakille ogre-hahmot pelaten pahiksia jotka saavat johtajaltaan "nakkeja" hoidettavakseen. Tuo kampanja on ollut hengissä yli 10v (nyt yli vuoden tauolla) ja hahmot sekä pelaajat ovat kasvaneet suunnattomasti tuona aikana. Ja ne hahmot olivat lähtiissään sellaisia 85-125% tyyppejä.
Ongelma on se sama jonka Wakboth mainitsikin, eli eri tasoiset hahmot samassa porukassa. Todellisuudessa veikkaan että jokin noviisi codereiden seurassa aiheuttaisi huomattavia vaikeuksia codereille (jos he haluaisivat turvata tämän terveyden). Meidän porukoissamme olemme tehneet suurin piirtein saman tasoisen tyypin kuin muutkin, jos on tullut esimerkiksi sellainen tilanne että uusi pelaaja on tullut porukkaan tai sitten entinen hahmo on kuollut/retired.
|
Guzmo
linkki
14. maaliskuuta 2003 kello 21.53
|
Guzmo
14. maaliskuuta 2003 kello 21.53
linkki
|
[quote:7611004bad="Vash the Stampede"]Minä olen aina kuvitellut roolittamisen sillä, että aloitetaan alusta ja pelataan sitä hahmoa pitkään, eikä hypätä suoraan sinne kehityskaaren loppupäähän.[/quote:7611004bad]
Olet kuvitellut roolipelaamisen aika suppeasti. Wakpotti vastasikin jo aika tyhjentävästi asiaan, mutta roolipelatahan voi kaikella yksisoluisesta eliöstä punaiseen keisariin.
|
Marcus Maximus
linkki
15. maaliskuuta 2003 kello 14.20
|
Marcus Maximus
15. maaliskuuta 2003 kello 14.20
linkki
|
Swiddu. Foorumi söi viestini. Om start!
[quote:1bd10058ce="Vash"]No johan pomppas. Kyllä papin statuksen omaavan hahmon eteen minun mielestä (ja ainakin pelaamissani peleissä) on pitänyt tehdä jotain. Suoraan uusiutuvaa riimutaikuutta ja sen sellaista saava hahmo on jotenkin ei-roolipelaamista. Minä olen aina kuvitellut roolittamisen sillä, että aloitetaan alusta ja pelataan sitä hahmoa pitkään, eikä hypätä suoraan sinne kehityskaaren loppupäähän. [/quote:1bd10058ce]
Se, että Gary Gygaxin possessa pelattiin Dungeons & Dragonsia näin, ei tarkoita että kaikkia pelejä olisi mitään järkeä pelata näin. Ei kova hahmo ole juttu, joka "ansaitaan", kova hahmo on elementti tarinassa siinä, missä muutkin elementit. On pelinjohtajan ratkaisu, valinta ja päätös ottaa peliin heikkoja tai voimakkaita hahmoja, riippuen siitä, mitä hän peliltään haluaa.
Chalana Arroyn yliparantaja on tottakai voimakkaampi kuin parantaja -- siitähän pappeudessa on maagisessa mielessä kyse. Vaan onko yliparantaja, jolla on 35p riimutaikuutta, "kovempi" kuin Humaktin noviisi, jolla on taito leveällä miekalla 100%? Tai edes 50%? (Täsmennettäköön; on varmasti useita Humaktin noviiseja, joilla on lyömätaito 100% tai ylikin; jokainen sen sarjan kaveri ei halua tai kykene ryhtymään miekaksi, tai heille ei ole vakansseja tai he ovat vain liian tyhmiä tai paheellisia hommaan -- muistakaa tämä!)
[quote:1bd10058ce="Vash"]Miksikö hahmot "samassa liigassa"? No jos joku haluaa olla sivustakatsoja niin siitä vaan. Riimuloordilla on mukanaan pari hemmoa, kuulostaa ihan normaalilta. Mutta jos vastustajat ovat riimuloordien tasoa myös, turha niillä maajuissa on silloin mennä yrittämäänkään sen nirhaamista. [/quote:1bd10058ce]
Pfft.
Siitä saa mielenkiintoista ja hauskaa jos haluaa. Katsokaa ihmiset Buffynne, ja miettikää kuinka paljon pointtia on esimerkiksi Xanderissa ja Willowssa, vaikka mättävätkin surkeasti verrattuna Buffyyn, Angeliin ja vaikkapa Rileyyn. Waylander; en näe mitään ongelmaa siinä, että luuserin mukana raahaaminen aiheuttaa vaikeuksia koodereille -- sehän se vasta hauskaa ja mielenkiintoista onkin. Kerrankin Kreivi Julanin on vahdittava oman torjunta-100% -perseensä ohella myös Sor-Eelin uusimman tyttöystävän hyvin muodostunutta väistö-08% -persettä. Kyse ei enää ole nopanviskelystä, tällainen nostaa taktiikan ja dramatiikan aivan uudelle tasolle. Sitäpaitsi, se on pelaajien ongelma se.
Minun Codersissani koodinvartijat joutuivat vahtimaan liikalihavan Glamourilaisen Keisarillisen Yliarkeologin retkikuntaa Käärmepiipun syvänteeseen. Mies oli täysin kyvytön luuseri joka asiassa, ja kooderit joutuivat suurinpiirtein levittelemään punaviittojaan lätäköiden päälle etteivät herran jalat kastuisi. Mutta olikin yllättävän letkeää, kun eeppisessä lopputaistelussa Yliarkeologillinen ahteri joutui riittävään vaaraan, jolloin hän kaivoi jostain 20 valaistuneen pappeusvuoden aikana hamstratut viitisenkymmentä pistettä riimutaikuutta (kuunpojasta Buserianiin ja Irrippi Ontorista ties mihin hirvitysjumaliin) esiin ja antoi soittaa. Harvoin ovat muut pelaajat olleet niin nyreissään henkensä pelastamisesta kuin tuolloin -- olivat meinaan melkein uhranneet henkensä useampaan kertaan herra yliarkeologin puolesta.
[quote:1bd10058ce="Wakboth"]Onhan HighLevel kampanjaan hankala tuoda aloittelevan levelin hahmo mukaan, mutta miksi siis pitäisikään? Onko sille mitään perustetta, että Count Julan & kumpp. raahaisivat jotain märkäkorvaa mukanaan.[/quote:1bd10058ce]
Etkö todellakaan keksi yhtään? Ellet, voin keksiä sinulle muutaman.
[quote:1bd10058ce="Waylander"]Ainakin barbaarien keskuudessa tuntuisi oudolta jos klaanin pappi lähtisi seikkailemaan jättäen kylänsä kohtalon tuulten riepoteltavaksi. En tarkoita papeilla tässä yhteydessä mitään Humaktin miekkoja tai Myrskyhärän kaaneja, vaan tuiki tavallisia Myrskyääniä, Parantajia, Tietäjiä ja whatever sieltä klaanista nyt löytyykään. Mielestäni Myrskyäänen 90% ajasta temppelille ei ole kovin liukuva käsite. Ymmärtäisin paremmin jos jokin Tuulilordi lähtisi jollekin questille papin komennosta.[/quote:1bd10058ce]
Issarieen kiertelevät kauppiaspapit? Tietoa etsivät lankoringit? Pyhille paikoille vaeltavat mitkätahansa? Keskiraskaat kenttäparantajat? Barbaarien sissijoukkoja tukevat myrskyäänet?
Tämä kaikki toki liittyy siihen, mitä tarkoitat sanalla "seikkailu". Harvoin varmaan lähdetään aarteita etsimään.
[quote:1bd10058ce="Guzmo"]Markuskin on näköjään herännyt pitkästä aikaa foorumille [/quote:1bd10058ce]
Vähemmästäkin pyörii haudassaan... :wink:
|
Vash the Stampede
linkki
15. maaliskuuta 2003 kello 19.12
|
Vash the Stampede
15. maaliskuuta 2003 kello 19.12
linkki
|
Minähän sanoin, että kampanjan mukaan tehdään niitä hahmoja. Näyttää muillakin olevan sama mielipide. Enhän minä sitä kieltänyt, että tehdään suoraan joku koodaaja tai pappi. Kunhan sille on tarvis ja se sopii tarinaan. Mutta sen tekeminen ihan siksi, että enpäs olekaan ennen tuollaista pelannut, niin kyllä se minusta vaan on kyseenalaista. Tai miksei, antaa mennä. Eihän minulla ole siinä asiassa mitään sanomista.
Tässä taas ollaan samaa mieltä asiasta, mutta silti onnistutaan inttämään. Tuleepahan asiat julki.
Sanoinko minä jotain jonkin hahmon upgreidaamisesta? En ainakaan ole tarkoittanut mitään sellaista. Jos hahmo ei
Enkä minä tuolla ansaitsemisella tarkoittanut, että se kova hahmo on joku palkinto. On minusta mukavampi pelata ja johtaa peliä, joissa hahmoilla on taustaa ja jotain historiaa kyvyille ja jotain menneisyyttä. Voihan sellaisen sepittää kokonaan päästäkin, ihan miten tykkää.
Enkä minä katso Buffya. Onhan niitä selityksiä, miksi joku pappi on porukassa mukana. Ja jos sopivaa porsaanreikää tai syytä ei löydy, niin keksii sellaisen. Ja samat pätee niille noviiseille. On harvinaisen surkea mielikuvitus pj:llä(ja pelaajilla jos eivät älyä auttaa) jos ei keksi miksi Matti Maajussi seuraa Pekka Pappia matkalla jonnekin hevon kuuseen.
Voihan pelaaminen olla lystiä, vaikka taistelussa olisikin jollakin hahmolla selvä yli- tai alivoima. Onhan se pelaaminen paljon muutakin. Itse kuitenkin pyrin tasaisiin hahmoihin, ettei kukaan tuntisi itseään ulkopuoliseksi. Sille nyt ei voi mitään, jos jokin hahmoista kehittyy nopeammin. Ja silloin ei todellakaan ruveta mihin upgreidaamiseen. Onhan se ideanakin jo ihan suolesta.
|
Frames
linkki
16. maaliskuuta 2003 kello 3.16
|
Frames
16. maaliskuuta 2003 kello 3.16
linkki
|
Kyllä meilläkin yleensä pelataan hahmoja "alusta loppuun" eli aloitamme jollain maanviljelijällä ja kuolemme kun olemme edelleen maanviljelijöitä. Joku hahmo voi edetä hieman pidemmälle mutta *harvoin* hahmo on heti kättelyssä pappi tai riimuloordi (en muista kuin kerran että näin olisi ollut, kun kamppanja sitä vaati).
Jos joku haluaa tehdä suoraan riimutason hahmon, niin siitä vain, ei siinä ole mitään vikaa. Me vain olemme pelanneet low magic runequestia ja jokainen piste riimutaikuutta on pitänyt "ansaita".
Miten ne viisaat sanoo: "your glorantha may vary".
|
Larppa
linkki
16. maaliskuuta 2003 kello 6.33
|
Larppa
16. maaliskuuta 2003 kello 6.33
linkki
|
Frames kirjoitti:
[i:68f9f22961]kun kamppanja sitä vaati). [/i:68f9f22961]
Olen samaa mieltä, että jos kampanja on kova tasoinen, niin ei ole mitään järkeä antaa jotain kädetöntä peikkolaista pelaajalle, jos vastaan tulee esimerkiksi jättiläinen tai vastaavaa. Mutta on myös mukavaa pelata hahmolla, jolla on paljon haasteita. Kun yleensä, jos on kaikki riimutason hahmoja, niin se menee tyyliin-> Hakataan kaikki, jotka on erimieltä jne. Mutta jos on tälläinen maanviljelijä, niin ei voi tehdä tälläistä. Eli tosiaan olen samaa mieltä siitä kampanjan tasosta ja siihen pitää rajoittaa riimutason hahmot.
Meillä on juuri nyt omassa pelissämme eräs riimutason hahmo, vaikka tilanne ei olisi ollut pakollinen antaa hänelle sitä riimutasoa. Olen tainnut jo aikaisemmin sanoa, mutta kun tämä mies nykyään on ollut pienestä pitäen Alda-Churin Humaktin temppelissä koulutettavissa, niin on hahmolla ikää jo 27 vuotta ja kymmenkunta vuotta oli kun hänet otettiin Humaktin temppelin huostaan, niin riimutaso on ihan suhteellista esimerkiksi myös tässä tapauksessa. Ahkeraa harjoittelua 17 vuotta taikuuden ja miekkojen kanssa, niin kyllä se riimutaso häämöttää. :wink: Tosin tälle huostaan otolle oli ihan omat syynsä.
|
wakboth
linkki
16. maaliskuuta 2003 kello 20.53
|
wakboth
16. maaliskuuta 2003 kello 20.53
linkki
|
[quote:d7212254f4]Swiddu. Foorumi söi viestini. Om start!
[/quote:d7212254f4]
Tuttua... nyppii aika pahasti... ja juuri kun olit kirjoittanut tajuttomia viisauksia... :D
[quote:d7212254f4]Etkö todellakaan keksi yhtään? Ellet, voin keksiä sinulle muutaman. [/quote:d7212254f4]
No kiitos...:)
Itseasiassa, minulle jää näin jälkikäteen luettuna epäelväksi, mitä ihmettä oikein hain tuolla lauseella, ainakin kun jatkon tekstistäni lukee...
|