Vanha foorumi

Takaisin

Erikoissääntö sirkusta

RuneQuestin säännöt
Diaidis 8. maaliskuuta 2003 kello 14.55
Kirjoittaja Viesti
Diaidis linkki 8. maaliskuuta 2003 kello 14.55
Diaidis 8. maaliskuuta 2003 kello 14.55 linkki Tulipas tässä taanoin pelatessa dilemma. :-? Kaverini yritti lyödä vastustajan aseen kappaleiksi. Löi ekan iskun osui mutta vain vahingoitti vastustajan asetta. Pahis olikin jo varautunut että seuraava isku on myös samanlainen ja halusi vältää tilanteen. Kysymys: Miten taistelija voi saada aseensa pois vastustajansa ulottuvilta, ettei vastustaja pystyisi lyömään toista samanlaista siihen? Pitäisi vieläpä jatkaa taistelua ja yrittää takoa pahis maihin... Sitten vielä, miten olette soveltaneet erikoistaistelu sääntöjä, kun ne täytyy päättää mv:n alussa? Esim. päätätkö, että torjun vastustajan ensimmäisen iskun vai päätänkö, että torjun sen kirveen?
Larppa linkki 8. maaliskuuta 2003 kello 15.05
Larppa 8. maaliskuuta 2003 kello 15.05 linkki Diaidis kirjoitti: [i:af9b90cd1d]Miten taistelija voi saada aseensa pois vastustajansa ulottuvilta, ettei vastustaja pystyisi lyömään toista samanlaista siihen? [/i:af9b90cd1d] No ei kai siinä nyt isompia ongelmia ole, kun heittää aseen metsään. :) Mutta jos siis taistelussa, että toinen ei saisi vahinko siihen niin voisi tietenkin kokeilla niin, että hahmo yrittää väistöä ja liikuttaa asettaan samalla kauemmaksi, kun itse menee muualle. Ja tietenkin tarpeeksi hyvä torjumin auttaa asiaan, koska jos hyökkääjä saa tavallisen ja puolustaja erikoisen tai kriittisen, niin silloin ei tule vahinkoa. Mutta tosiaan voisi koittaa tuota väistöä, tai jotain muuta vastaavaa kykyä. [i:af9b90cd1d] päätätkö, että torjun ensimmäisen vastustajan iskun vai päätänkö, että torjun sen kirveen?[/i:af9b90cd1d] Meillä on ollut siten, että pitää aina päättää ensin, että torjun tuon miekka miehen iskun, enkä kirvesmiehen. Sitten joskus on tullut ongelmia, kun miekkamies ei osu ja sitten pelaaja tahtoo torjua tietenkin kirvesmiehen iskun. :) Eli pitää meillä ainakin valita ensin kumman aikoo torjua, tai voi tietenkin pienillä miinuksilla vaihtaa torjumis kohdetta.
Diaidis linkki 8. maaliskuuta 2003 kello 15.57
Diaidis 8. maaliskuuta 2003 kello 15.57 linkki [quote:21e0a527f2="Larppa"]Voisi tietenkin kokeilla niin, että hahmo yrittää väistöä ja liikuttaa asettaan samalla kauemmaksi, kun itse menee muualle. Ja tietenkin tarpeeksi hyvä torjumin auttaa asiaan, koska jos hyökkääjä saa tavallisen ja puolustaja erikoisen tai kriittisen, niin silloin ei tule vahinkoa. Mutta tosiaan voisi koittaa tuota väistöä, tai jotain muuta vastaavaa kykyä. [/quote:21e0a527f2] hmmm... Tuo kuulostaa varsin mukavalta. Tämä olisi siis jollakin tapaa väistöihin pakottamista. Panssaripellet peljätkää! :) Toinen scenaario: sankarimme huitaisee mojovan iskun pahiksen aseeseen ja saa siihen lommon. Pahis huomaa sen ja luulee toisen vastaavan tulevan taas ensi mv:lla. Niinpä hän yrittää väistöllä välttää sen ensi meleevuoron aikana. Siihen varautuneena sankarimme päättääkin huitaista pahista aseen sijaan. Tulisiko tässä sitten antaa pahikselle mahdollisuus vaistöllään välttää sankarimme aseen kokonaan vai sanoa että "Ähäkutti, se kirves tuleekin kylkeesi, eikä miekkaasi!" ? Näitten avulla taistelusta voisi saada kunnon tanssia ja taktikointia. :-D [quote:21e0a527f2="Larppa"] Meillä on ollut siten, että pitää aina päättää ensin, että torjun tuon miekka miehen iskun, enkä kirvesmiehen. Sitten joskus on tullut ongelmia, kun miekkamies ei osu ja sitten pelaaja tahtoo torjua tietenkin kirvesmiehen iskun. :) Eli pitää meillä ainakin valita ensin kumman aikoo torjua, tai voi tietenkin pienillä miinuksilla vaihtaa torjumis kohdetta.[/quote:21e0a527f2] Jep, taisin selittää tämän huonosti. scenu: Pahiksella on kolme toimintoa meleessä. Hän päättää että potkaisee ensimmäiseksi sankariamme palleille ja sen jälkeen huitaisee siltä kirveellään pään pois. Niinpä, pitääkö sankarimme pelaajan päättää yrittävänsä väistää ensimmäisen hyökkäyksen tuloa vai voiko hän päättää kylmästi väistävänsä pelkästään kirvestä, tulisipa se ensimmäisenä, tahi toisena? Tässähän tulisi taktikointia jos omistaa kolme toimintoa meleessä. Voisi kuluttaa vastustajan väistön/torjunnan vaikka potkulla ja sen jälkeen lyödä sillä suurkirveellä 3ih:a myöhemmin, kun vastustajalla ei ole enää väistö mahdollisuuksia. Tuohon, tuo edellinen liittyy.
Chividal linkki 8. maaliskuuta 2003 kello 19.55
Chividal 8. maaliskuuta 2003 kello 19.55 linkki [quote:8ff4b0e398]Tulisiko tässä sitten antaa pahikselle mahdollisuus vaistöllään välttää sankarimme aseen kokonaan vai sanoa että "Ähäkutti, se kirves tuleekin kylkeesi, eikä miekkaasi!" ?[/quote:8ff4b0e398] Minun näkemykseni mukaan väistöllä vastustaja ei osuisi aseeseen tahi sen käyttäjään. Jos haluaisi tähän uuden säännön kehittää, niin yksi esimerkki voisi olla, että jos tietoisesti haluaa torjua hyökkäyksen, joka on tarkoitettu asetta vastaan, voisi esim. erikoisella torjunnalla saada aseen torjuttua siten, että ase ei ota ylimääräistä vahinkoa. Huhhuh olipas pitkä lause :) Mutta kuitenkin, vain idea siis. [quote:8ff4b0e398]Niinpä, pitääkö sankarimme pelaajan päättää yrittävänsä väistää ensimmäisen hyökkäyksen tuloa vai voiko hän päättää kylmästi väistävänsä pelkästään kirvestä, tulisipa se ensimmäisenä, tahi toisena?[/quote:8ff4b0e398] Meillä ilmoitetaan yleensä vain vastustaja, jota aiotaan torjua. Sitten päätetään iskun tullessa, torjutaanko vai osotetaanko sitä pahempaa iskua. Toisaalta montaa vastustajaa vastaan taisteltaessa usein jätetään tuo tarkka vastustajankin mainitseminen ja torjutaan mikä lyönti vain halutaan. Monesti heikon näköisiä lyöntejä otetaankin nimen omaan tahalleen vastaan panssarilla ja odotellaan sitä suurinta lekaa. Oman käsitykseni mukaan sääntökirja ei velvoita kertomaan torjunnan kohdetta etukäteen, kuinka on.
Larppa linkki 8. maaliskuuta 2003 kello 20.53
Larppa 8. maaliskuuta 2003 kello 20.53 linkki Chividal kirjoitti: [i:776ae1adbd]ei velvoita kertomaan torjunnan kohdetta etukäteen, kuinka on.[/i:776ae1adbd] No en mene sanomaan itsekkään varmaksi, mutta en ole minäkään tälläiseen törmännyt. Meillä kumminkin sanotaan "Torjun sen iso kokoisen miehen moukarin iskun." siis ennen torjuntaa. Koska minusta tuntuu hassulta se, kun pelinjohtaja heittää vaikka vahingoksi 2 ja sitten pelaaja ajattelee "Hmm, minun panssari suojaa tuon." sitten ilmoittaa pelinjohtajalle "Hei, en minä sittenkään torju sitä, vaan sen ankan kepin.". :) Joten tuossa mielessä se on ainakin minusta typerää. Voisi tehdä kuitenkin sillälailla, että jos aikoo vaihtaa torjunnan kohdetta, niin torjunnan ih kasvaa kolmella, kuten sääntökirjassa sanotaan, että jos muuttaa ajatustaan, niin tulee +3 iskuhetkeen, ellen tosiaan väärin muista.
Delmar^ linkki 10. maaliskuuta 2003 kello 8.44
Delmar^ 10. maaliskuuta 2003 kello 8.44 linkki [quote:cb19f71a64="Larppa"]...niin torjunnan ih kasvaa kolmella, kuten sääntökirjassa sanotaan, että jos muuttaa ajatustaan, niin tulee +3 iskuhetkeen, ellen tosiaan väärin muista.[/quote:cb19f71a64] Torjunnan ih? En muistaakseni ole lukenut että missään olisi mitään torjunnan iskuhetkestä. Siitä saattoi olla ettei samalla ih:lla pysty lyömään ja torjumaan........ Kun siis eikö taistelija pysty norm. torjumaan yhden iskun vuorossa ja hyökkäämään kerran tai hyökkäämään kaksi tai torjumaan kaksi... Vai onko tuo torjunnan ih joku Rule of House? (oma sääntö)
Larppa linkki 10. maaliskuuta 2003 kello 12.49
Larppa 10. maaliskuuta 2003 kello 12.49 linkki Delmar^ kirjoitti: [i:b13b1f4d57]Vai onko tuo torjunnan ih joku Rule of House? (oma sääntö)[/i:b13b1f4d57] Ihan oikea sääntö, mutta ei torjunta tapauksessa. Taisin selvittää sen hieman huonosti, mutta siis sääntökirjassa minusta sanotaan, että jos muuttaa ajatustaan kesken kaiken, niin tulee +3 toimintaan siis. Muistaakseni esimerkki oli sääntökirjassa, että joku koitti hakea keihästä seinältä, mutta oli liian kaukana ja päätti kesken kaiken, että ei otakaan sitä, vaan vetäisee kirveen esiin ja siihen tuli sitä ih plussaa siis. No toivottavasti nyt joku tajuaa mitä tarkoitan. Mutta, jos lukee tuon viestini tarkkaan, niin kirjoitin siinä "että jos muuttaa ajatustaan, niin tulee +3 iskuhetkeen, ellen tosiaan väärin muista." joten tuo liittyisi siihen torjumiseen. :)
KingofSartar linkki 10. maaliskuuta 2003 kello 13.26
KingofSartar 10. maaliskuuta 2003 kello 13.26 linkki Torjunnan iskuhetkellä luultavasti tarkoitetaan sitä, että torjunta on mahdollista NPP-iskuhetkestä lähtien (näin se taisi mennä, harvoin tulee vastaan tilanteita). Pitäisin itse hyvänä, että muuttaessaan suunnitelmia nuo +3 ih:ta lisätään toimintaan. Lisäksi jos ajatellaan taistelua, jossa on tulossa monia iskuja vastaan niin itse teen niin, että pelaajat ilmoittavat kierroksen alussa AIKOMUKSENSA. Ne saattavat kierroksen aikana muuttua, jos vastustaja tekee jotain yllättävää. Lisäksi en välttämättä ilmoita, jos vastustaja on lyömässä ohitse (esim. 1%-yksilöllä) vaan yksinkertaisesti sanon, että tämä yrittää lyödä pelaajaa. Pelaaja saa sitten itse päättää torjuako vai luottaa onneen. Jos on ehtinyt ilmoittaa torjuvansa iskun, joka menee ohi tai tekee minimivahingon niin torjunta on joka tapauksessa käytetty eikä sitä pysty siirtämään torjumaan jotain toista hyökkäystä, olkoonkin että se olisi niinkin vaarallinen kuin ankan keppi :D Voisin lisätä, että yhdessä pelissä eräs pelaaja melkein kuoli, kun piti peikkolaista kepin kanssa vaarattomana ja päätti Imeä tämän Mahtia. Kriittinen isku päähän... Lisäksi toimintojahan rajoittavat iskuhetket. Jos ajattelemme, että aikoisi potkaista ensin ja lyödä sitten isomiekalla: Tuntuu hieman nurinkuriselta, sillä potkaistaessa on oltava niin lähellä, että isolla miekalla on huono heilua. Lisäksi jos ajattelemme, että "normaali" potkuhyökkäys tapahtuu IH 8 (2 KOK + 3 NPP + 3 potkun ih), tästä +3 ih menee jo seuraavan kierroksen puolelle. Mutta Jet Li on tietysti asia erikseen.
Chividal linkki 11. maaliskuuta 2003 kello 11.03
Chividal 11. maaliskuuta 2003 kello 11.03 linkki Jesh, torjunta pitää tietysti ilmoittaa ennen kyseistä hyökkäystä eikä vahingonjaon jälkeen. Mutta kuten KoS selvitti, torjunta menee siis hukkaan mikäli hyökkäys ei onnistukaan. Tuosta npp IH:lla alkavista torjunnoista en ole kuulutkaan, mutta yhden käden aseilla voi torjua milloin vain, mutta kahden käden aseella ei voi lyödä ja torjua samalla IH:lla Meillä ainakaan ei torjuntaan tule tuota +3 IH, mikäli ei mene muuttamaan itse taisteluoptioiden suhdetta. Eli jos päätän lyödä kerran ja torjua kerran, niin ei +3 IH:ta niin kauan kun edelleen torjun vain yhden (minkä tahansa) lyönnin MV:ssä.
Vash the Stampede linkki 11. maaliskuuta 2003 kello 11.19
Vash the Stampede 11. maaliskuuta 2003 kello 11.19 linkki Samaa mieltä. Ei ole mitään järkeä siinä, että vahingon jakamisen jälkeen voisi vielä ruveta muuttamaan torjumaansa hahmoa tai asetta. Eihän se vahinko kuvasta sitä koko tilannetta. Pieni vahinko voi olla "muka" onnistuneen torjunnan ansiota. Meillä ainakin pj ja pelaajat heittävät hyökkäys- ja torjuntaheitot suunnilleen yhtäaikaa, eikä pj paljasta onnistumisia ja muita ennen pelaajan heittoa ja tietoa omasta onnistumisesta. Ja silloinhan se torjunnan muuttaminenkin on jo mahdotonta, kun se on kerran jo heitetty. Tai jos muutettaisiin, niin kumottaisiin pj:n käskyt ja lait ja koko luomakunta kaatuisi itsensä sisään ja katoaisi [näin Dogma-leffaa siteeratakseni]. Minulla on myös samanlainen käsitys tuosta torjumisesta, että jos hyökkäys tapahtuu ennen torjujan npp-iskuhetkeä, niin sitä ei silloin kerkeä torjumaan. En tiedä päteekö tämä muilla kuin ensimmäisellä meleevuorolla, mutta onhan se toisaalta ihan järkeenkäypää. Nopea pahis pitkällä aseella voi kerran päästä yllättämään, mutta seuraavina meleevuoroina hahmo on "hereillä" ja osaa torjua iskun, tuli se sitten milloin tahansa. Me olemme käyttäneet myös sellaista "houserulea", että torjuttavan aseen ja iskun saa määrätä ihan miten tahtoo. Ei välitä pienistä kolhuista mutta torjuu esm. jonkun myrkkypistimen. Eikä se minusta ole loogista, että torjuu aina sen ekana tulevan iskun. Se antaisi vastustajalle liikaa etua, jos tällä on kaksi hyökkäystä. Lyö vaikka nyrkillä ekana, jolloin saa silpoa miekalla vapaasti toisella hyökkäyksellä. Silloinhan saattaisi itseltä jäädä se torjunta kokonaan pois, mutta...
KingofSartar linkki 11. maaliskuuta 2003 kello 12.41
KingofSartar 11. maaliskuuta 2003 kello 12.41 linkki Pitäisin hyvänä tuota ensimmäisellä kierroksella ei ehdi torjumaan, se jälkeen hereillä -määritelmää. Käytämme myös tuota, että saa määritellä mitä torjuu. Kyllähän, jos vastustaja lausuu maagiset sana ja terä alkaa kiilua ikävästi tai sitten sen salaperäisen vastustajan, jolla on verkko aseenaan, tikari tippuu vihreää litkua ymmärtää useimmat, että terää on syytä välttää vaikka sitten ottaisi iskua vastaan toisesta aseesta. Lisäksi ainahan voi yrittää John Cartermaisia/Conanmaisia torjuntoja rannesuojillaan...
Larppa linkki 11. maaliskuuta 2003 kello 13.48
Larppa 11. maaliskuuta 2003 kello 13.48 linkki Chividal kirjoitti: [i:e9961ab654]Meillä ainakaan ei torjuntaan tule tuota +3 IH, [/i:e9961ab654] No ei tosiaankaan meilläkään tätä käytetä, mutta annoin tämän lisäsäännöksi, koska se on periaattessa aika käytännöllinen, koska jos ajattelet, että isku tulee nyt tuolta ja olen valmis torjumaan sen, eli käännän aseeni jo sinne suuntaan valmiiksi. Sitten huomaa, että tuo isku on heikko tai menee ohi, niin kyllä torjunta hidastuu, jos vaihtaa sitten yhtäkkiä kohdetta, tosin tämä ei päde RuneQuestin taistelusääntöihin, mutta se lisä olisi realistinen, jos joku sellaista tarvitsee, mutta en kyllä itsekkään tuota pidä. :)