Vanha foorumi

Takaisin

Velhon,oppipojan rajat

RuneQuestin säännöt
Sir Death 28. helmikuuta 2003 kello 8.25
Kirjoittaja Viesti
Sir Death linkki 28. helmikuuta 2003 kello 8.25
Sir Death 28. helmikuuta 2003 kello 8.25 linkki hmm foorumia tutkiessani sain semmosen käsityksen että useimmat velhot ovat aika taitavia taistelijoita.....mutta säännöissähän lukee että oppipoika ei voi opetella tiettyjä esim. ase taitoja yli npp x3 ja velho npp x4 esim. Nysalorin velho jonan illusionisti osaa hieman yli npp x 4 hänen sauvallansa.......eli miten te teette tuon säännön kannssa noudatatteko te sitä vai oletteko ottanut sen kokonaan pois? :-o
Garrik linkki 28. helmikuuta 2003 kello 10.23
Garrik 28. helmikuuta 2003 kello 10.23 linkki Pelihahmojen tapauksessa emme pidä rajoja. Velhoilijalle ei ole fyysisesti mahdotonta osata taistelutaitoja kovilla prosenteilla, joten totta kai hän voi olla kova mättäjäkin. Velhouden opiskelu vaan on niin pirun hidasta, että joka mättää välillä, tuskin oppii kovin nopeasti hyväksi velhoksi. Kannatta myös muistaa, että niillä alueilla Gloranthaa, joissa velhous on yleistä (Länsi), se liittyy oleellisesti uskontoon ja yhteiskuntaluokkiin. "Pappisvelhon" ei todellakaan oleteta harjoittelevan miekkailua, ja häneltä vaaditaan siinä määrin yhteiskunnallista osallistumista, ettei miekkailun harjoittelemiseen edes välttämättä jää aikaa. Toisaalta kukaan ei ole sanonut, ettei velhoutta voisi alkaa harjoitella vasta esim. 30-vuotiaana veteraanitaistelijana. Jos oppipojaksi ja assistentiksi vain pääsee, niin tie on auki taivasta myöten. Voi olla, että käyttämättömät asetaidot putoavat hiljalleen, mutta toisaalta seikkaileva velho luultavasti joutuu välillä muistelemaan, miten päin sitä miekkaa pidettiin kädessä. Eli jos asekyvyt olivat yli 100%, ne tuskin laskevat alle NPPx3/4/5, vaikka opettelisi vuosia velhoutta. Tällaisten asioiden tuominen sääntöihin NPPx3/4/5 -rajoitteina on todellakin tökeröä. Kulttuurin ymmärtämisen ja hahmoon eläytymisen pitäisi hoitaa mokomat hommat, ei sääntöjen. Rajoituksia voi käyttää tosin hyväkseen, kun miettii, minkälaisia taitoja EPH:lla saattaisi olla.
Runemaster linkki 28. helmikuuta 2003 kello 12.24
Runemaster 28. helmikuuta 2003 kello 12.24 linkki Sir Death: [i:e5a56049f9]eli miten te teette tuon säännön kannssa noudatatteko te sitä vai oletteko ottanut sen kokonaan pois?[/i:e5a56049f9] Me ollaan otettu se rajoitussääntö pelaajahahmoillekin, jotta se vähän tasottaisi velhon ja esim. barbaarin välisiä voimasuhteita. Velhothan ovat loitsujen heittämistä varten, eikä niiden kuulukkaan olla paljoa lähitaistelussa. Meidän pelissä ph velhojen hyvät ase kyvyt johtuvat siitä, että ph tahtoo kehittää ase kykyään ennen assistentiksi pyrkimistä mahdollisimman hyväksi. Toki olemme myös seikkailleet monta seikkailua, ennen kuin sopivaa opettajaa edes löytyy.Tällä hetkellä velhomme parhaan aseen kyvyt ovat siinä 60-70 prossan kohdalla.
Larppa linkki 28. helmikuuta 2003 kello 13.00
Larppa 28. helmikuuta 2003 kello 13.00 linkki Sir Death kirjoitti: [i:c937fc5326]velhot ovat aika taitavia taistelijoita[/i:c937fc5326] Ovat, jos he perehtyneet myös asetaitoihin. Kuten Loskalmissa on Ritarivelhoja ja vastaavia. Aika moisia ovat kyllä, kun loitsut ovat tappavia ja miekat vielä tappavempia. :) [i:c937fc5326]mutta säännöissähän lukee[/i:c937fc5326] Juuri niin. Kannattaa muokata tätä kohtaa säännöissä, jos se tuntuu huonolta, tai sen voi kokonaan poistaa, jos pelinjohtaja vain haluaa.
Bagsie linkki 28. helmikuuta 2003 kello 14.48
Bagsie 28. helmikuuta 2003 kello 14.48 linkki VELHOT ylivoimaisia? Kyllä -jos on pelannut 5 vuotta hahmoa! Alussa velhon on vähän pakko oppia sen miekan heiluttelu jos aikoo vielä yhtenä kappaleena palata kirjojensa ääreen. Alussahan broo shamaani ei muuta kuin naura epätoivoisille loitsimisyrityksille ja tulee vetämään velhoa turpaan. Meillä kys. sääntöä ei olla pidetty, vaan taidot ovat kehittyneet kokemuksella. Meillä ollaan ajateltu että jos miekkaa käyttää sitä oppii käyttämään paremmin jopa velho... Sääntö haiskahtaa D&D meiningiltä mikä sai meidän karvat pystyyn (phyi). Perustelkaa vaan sillä ettei ehdi. Kirkkoon kuulumattomalla jannulla on aikaa käyttää niin paljon kuin jaksaa. (kuulostaapa ateismimainokselta)
Guzmo linkki 28. helmikuuta 2003 kello 19.53
Guzmo 28. helmikuuta 2003 kello 19.53 linkki Lisää NPP int-20 Suoja vahingolta int-20 Lisää vahinko int-20 Ja johan alkaa popittaan! 8)
Chividal linkki 2. maaliskuuta 2003 kello 16.34
Chividal 2. maaliskuuta 2003 kello 16.34 linkki Meillä heitettiin myös tuo sääntö romukoppaan. Päätetään ihan muuten, että onko aikaa nyt harjoitella sitä miekan heilutusta vai pitääkö muistella koko ilta, miten ne loitsut nyt menikään. Ja kuten Larppa mainitsi, niin lännessä on tosiaan [u:aeb15d2854]mantsuja[/u:aeb15d2854] ritarivelhoja. Heille moinen sääntö olisi aika laimea. Muistaakseni oma maagini saisi seremonioilla ja maagillisilla matriiseilla noin 60 pisteen suoja vahingolta :-o Käytetään siis sandyn sääntöjä.
Diaidis linkki 8. maaliskuuta 2003 kello 19.23
Diaidis 8. maaliskuuta 2003 kello 19.23 linkki Tosiaan, jos seikkailija oppii loitsuja makojensa varrella ja kehittyy niissä taitavaksi, niin miksei hän voisi olla myös taitava miekkamies. Seikkailessaan voi tarvita kaikkea ja oppia monia asioita rinnakkain. Minusta tuo sääntö ei seikkailijoihin päde. Toisaalta, jos tehdään tekemällä velho, joka ei ole tehnyt mitään muuta viimeisen 30 vuoden aikana, kuin opetellut niitä saamarin loitsuja, niin vähennän itse häneltä asetaitoja ja parannan niitten kustannuksella henkilön loitsuosaamista.