Vanha foorumi

Takaisin

Paras Loitsu Tyypi?

RuneQuest hahmot, hirviöt ja olennot
Lutsi_Rautanyrkki 26. helmikuuta 2003 kello 18.25
Kirjoittaja Viesti
Lutsi_Rautanyrkki linkki 26. helmikuuta 2003 kello 18.25
Lutsi_Rautanyrkki 26. helmikuuta 2003 kello 18.25 linkki Nii että sellasta asiaa mul ois et mikä onparas loitsu tyypi....Siis runeQuestissa.....Eli riimu-, henki- vai Velholoitsut....... :hat: Musitakaa että mä vaan kysyn asiaa....... :hat:
Larppa linkki 26. helmikuuta 2003 kello 19.15
Larppa 26. helmikuuta 2003 kello 19.15 linkki Lutsi_Rautanyrkki kirjoitti: [i:ab803622c9]Eli riimu-, henki- vai Velholoitsut.[/i:ab803622c9] Kuten näissä peruskirjoissa sanotaan, että henkitaikuus on kaikista heikointa ja voimakkainta on riimutaikuus. Väliin mahtuu se velhotaikuus. [i:ab803622c9]Niin ja muuten eiks iteensä voi kouluttaa tääl forumil silleen et lähettää viestejä paljon......????????????[/i:ab803622c9] Voi varmaankin, mutta tämän asian olisit voinut muokata tuohon toiseen viestiin. Asiaa niissä viesteissä pitää olla, muuten niitä poistetaan. :)
Sir Death linkki 26. helmikuuta 2003 kello 23.16
Sir Death 26. helmikuuta 2003 kello 23.16 linkki [quote:1fd0a76380]Nii että sellasta asiaa mul ois et mikä onparas loitsu tyypi....Siis runeQuestissa.....Eli riimu-, henki- vai Velholoitsut....... [/quote:1fd0a76380] hmm olen kyllä samaa mieltä larpan kanssa eli riimu taikuus on voimakkainta (vaikka yleensä vain kertakäyttöistä :( ) ja velhotaikuus ois toisix parasta johtuen et niitten loitsujen tehoa voi nostaa mielensä mukaan (muuten niillä ei tee paljoo mitää jos ei tehosta :-o ) ja viimeisenä mutta ei toki vähäisimpänä henkitaikuus joka on suhteellisen heikkoa,vie paljon vapaata älyä(ainakin käsittääkseni :-? ) mutta hyvänä puolena että melkeen kaikki voi oppia henkiloitsuja :-D ..........
newsalor linkki 27. helmikuuta 2003 kello 9.56
newsalor 27. helmikuuta 2003 kello 9.56 linkki Velholoitsuilla voi kikkailla. Jos taikapisteitä riittää, niin ne ovat todella tehokkaita ilman Sandy Petersenin sääntöjäkin. Esim. Myrkky 10, Vähennä R-R, moniloitsu 5. Tipauttaa ruumiinrakennetta kymmenellä ja iskee heti perään neljä annosta POT 10 harmistuneen uhrin suoneen. Seikkailuja tarvitsisi 10 pistettä taikuussuojaa tai saa mitä luultavimmin 35 vahinkoa. (oletetaan R-R 15) Minimissäänkin sitä vahinkoa tupsahtaa 20 pistettä, mikä onkin jo hyvä syy vihata velhoja. Tietenkin täytyy vielä voittaa seikkailijan taikapisteet, mutta sanoisin, että loitsun teho on ainakin kohillaan. Siinä sa pinota sitä salamaa jos jonkin kerran ennenkuin samaan pääsee. Moniloitsittu Halvaannus intensiteetti 6 moniloitsu 10 taas tipauttaa monta taistelijaa. Ei se ehkä tapa ketään, mutta sanoisin, että velhon ystävien on helppo hoidella loput, kun satunnainen osumapaikka on menetetty. Shamaanit ovat tunnetusti todella kovia jätkiä. Eiväthän ne henkiloitsut kovia ole. Eiväthän? Kyllä Terävyys 10 on aika kova. Yhdistettynä Voimakkuuteen ja Suojaan saa shamaanikin ystävänsä hehkumaan voimaa. Loitsu- tai taikuushengille tuollaisten loitsujen heittäminen ei ole ongelma. Esi-isäin haamu voi olla kova pala papille, kuin papille. Shamaanien arsenaaliin kuuluu myös riivaaminen. Tällä kaikella tarkoitan sitä, että eri taikuuden lajit ovat IMHO aika hyvin tasapainotettuja. Velhous tosin saattaa olla muita hankalampi aloittaa.
Guzmo linkki 27. helmikuuta 2003 kello 19.03
Guzmo 27. helmikuuta 2003 kello 19.03 linkki Kaikista löytyy kovaa tavaraa jos aletaan tosissaan kikkailemaan. [b:688aac6048]Riimu:[/b:688aac6048] Kirvestranssi vahvistettuna 100+ taikapisteellä. Murskaus XXX+ Kilpi XXX+ [b:688aac6048]Velho:[/b:688aac6048] Vahingonlisäys 1000+:n intensiteetillä. Tai mikä tahansa velholoitsu 15 intensiteetillä tai kestoajalla. [b:688aac6048]Henki:[/b:688aac6048] 30+ taikahenkeä linkitettynä heittämään haava henkiloitsua yhdellä käskysanalla. Henkitaikuus on kieltämättä kökköä ellei pääse käsiksi boostattavaan henkitaikuuteen tai omista esim. terävyys-5+ kaltaisia loitsuja. Suoja-10:kin on kiva, vaikka vie eläimenä taikapojoja.
Kasila linkki 27. helmikuuta 2003 kello 19.14
Kasila 27. helmikuuta 2003 kello 19.14 linkki Jos yksi pitäisi päättää niin sanoisin vaikka lunarien velhotaikuus... se moniloitsu on aika hullu... .. siis kun ollaan glow rinkelissä... mutta riimutaikuus organisoidusti tasoittas mantereita... siis panen rahani lunarilaiselle velholle villinä päivänä.
Lutsi_Rautanyrkki linkki 3. lokakuuta 2003 kello 9.32
Lutsi_Rautanyrkki 3. lokakuuta 2003 kello 9.32 linkki Riimumestarin kirjassa on hyviä loitsuja....VAi väitättekö?
Bagsie linkki 7. lokakuuta 2003 kello 10.49
Bagsie 7. lokakuuta 2003 kello 10.49 linkki Velho taikuus. Monipuolisuus on kivaa.
Broo linkki 23. helmikuuta 2005 kello 16.48
Broo 23. helmikuuta 2005 kello 16.48 linkki Riimu tietenkin on aina mielankiintoista seurata miten oma pelaaja nousee askel kerrallaan kultin hierarkiasssa.
Torbod Tassu linkki 26. tammikuuta 2006 kello 18.31
Torbod Tassu 26. tammikuuta 2006 kello 18.31 linkki velhotaikuus on paras!!
Mordja von Ribbentrop linkki 27. tammikuuta 2006 kello 11.25
Mordja von Ribbentrop 27. tammikuuta 2006 kello 11.25 linkki Hmmm, no henkitaikuus kyllä taitaa jäädä heikoimmaksi, arkipäivän magiaksi. Riimutaikuus on nopeasti vahvaa, mutta velhotaikuus on kyllä potentiaalisesti vahvin. Ja velhosta saa harvinaisen tappavan jos haluaa, kuluttamatta yli 20 taikapistettä tai käyttämättä parempaa moniloitsua (mikä kylläkin lisää melko mukavasti tehoa loitsuihin :-D , ettei mitään sitä vastaan), ottaa vain ihan perus loitsulistalta muutama loitsuu niin voi tappaa alle 5:llä intensiteetillä helpostikkin (siinä menee tosin helposti munckauksen puolelle, pitää varoa roolipelauksen "pimeää puolta"). Ja jos asiaa katsoo Guzmon esimerkin kannalta, niin kyllä tuon tasoisilla voimavaroilla pystyy surmata isojakin monsuja millä vaan taikuus tyypillä.
Alec linkki 27. tammikuuta 2006 kello 12.45
Alec 27. tammikuuta 2006 kello 12.45 linkki Koitin joskus alottelevalla velholla pelata, mut ei siitä oiken mitään tullu! Mahdin kulutus oli aika rankka ja aikaa palo kohtuullisesti! Aina yhden pelikerran jälkeen hahmo oli 10v vanhempi! Lopuks sit ku olin saanu pari esinettä rakennettua ni huomattiin velhost oli tullu vähän liian kova, eikä kukaan muu pelikumppani ollu edes lähelläkään samaa tasoa! Yks esine minkä tein oli joku sormus, jossa oli halvaus matriisi vahvistettu siten että se lähtee suoraan intensiteetillä 10! Vielä ku oli vapaaäly 18 ja taikapisteitä riitti ni... no aika moni vastus jotenki vaan veltostu :lol: Joo onhan toi velhotaikuus aika kovaa ku sitä käyttää tarpeeks mahtava hemmo. Muuten se on vähän ketun ärsyttävää laskeskella koko ajan pisteitä ja miettiä mitä yhdistelee mihinki ja mitä pitäis heittää että onnistuu! Nimim. Ei ikinä enää :-x
AtukkA linkki 17. huhtikuuta 2006 kello 9.06
AtukkA 17. huhtikuuta 2006 kello 9.06 linkki Minunkin mielestäni kyllä velhotaikuus on tehokkainta mutta vaikeinta oppia ja hallita, koska se kuitenkin vie paljon taikapisteitä ja tarvitsee montaa eri taitoa saadakseen kunnollista jälkeä aikaan. Henkitaikuus on kyllä heikon sorttista jos tavallisella tallaajalla sitä loitsii mutta kuten jo sanottiin shamaanit ovat kovia heppuja. Riimutaikuudesta en oikein pidä, koska jos sitä aikoo enemmän käyttää joutuu uhraamaan paljon mahtia, paitsi jos on pappi ja saa uusiutuvia loitsuja mutta papilla on muita velvollisuuksia kuin juosta ympäri mailmaa. Jos nyt itse pitäisi joku valita niin velhotaikuus.
Pallopää linkki 18. huhtikuuta 2006 kello 18.19
Pallopää 18. huhtikuuta 2006 kello 18.19 linkki Henkitaikuus on kyllä henkilökohtainen suosikkini, mutta eiköhän vahvin ole (käytännössä) velhotaikuus.
Bellad linkki 28. huhtikuuta 2006 kello 6.42
Bellad 28. huhtikuuta 2006 kello 6.42 linkki SUosin henkitaikuutta, ja pidän sitä yhteissummallisesti vahvimpana. Kaikissa on omat puolensa, mutta Velhotaikuuden käyttöä olen aina karsastanut, koska sen käyttö on niin tavattoman hidasta, ja loitsuilal loppujenlopuksi todella heikot mahdollisuudet voittaa joku. Riimimestrasinkirja ei sinällään tuo helpotusta Velhoilun yleisheikkoon tilanteeseen, koska velhous ei sinällään sisällä yhtään vahingoittavaa loitsua, ja oikeastaan kaikki Velhouden vahvuudet perustuu esineiden tuomaan voimaan, ja moniloitsuiluun. MIelestäni Velholoitsujen "NPP-IH +1 IH / käytetty TP" on niin raju heikkous, että hohhoh. Henkiloitsut kun aina on on loitsittavissa NPP-IH:n kuluttua hetkestä, kun päättää loitsia, ja Riimuloitsut ovat loitsittavissa 1 IH kuluttua. Näin ollen keskiverto hemmo loitsii henkiloitsuja IH 3, mutta useimmitenhan tuo pelaajahahmoilla on 2. Toinen heikkous velhotaikuudess aon, että TP saa käyttää enintään oman vapaa-Älyn verran, eli loitsuja on pakko boostata, mutta ei voi. On siis pakko saada esineitä, ja lemmikeitä ja älyhenkiä(jos velho nyt edes pystyi mokomaa käyttämään) yms. On pakko kehitttää matriisilumouksia yms. Jotta Velhotaikuuden käyttäjästä olisi peleissa minkään vertaa jonkinsortin hyötyä, niin pitäisi mokoman omata melkoinen määrä roinaa ja rompetta, pikkuhilpetööriä ja jokunen lemmikki, jotta mitään mokoma saisi aikaan. EPH:na moisia voi käyttää, koska no... se nyt on vähän eriasia kuin PH. SItten jos ei pelissä ole kuin yksi PH, niin onhan se sitten periaatteessa ajateltavissa, että pelaaja on velhoileva, mutta ei... ei minuun iske. Sensijaan että vertailisin näiden kolmen suurosaajien megabuustattuja megahörhöjä, niin katsoisin vähän herkemmin ruohonjuuritasolle. Jos otetaan vastakkain 5pst taikutta varustetut täysin ilman esineitä olevat identtisillä arvoilla varustetut henkilöt, niin väittäisin että riimutaikuudella varustautunut olisi vahvoilla alkuun, mutta jos ei onnistuisi heti saamaan molempia (velhoa ja shamaania) hengiltä, niin voisi tilanne tukaloitua, kun 5pst ei riitä loputtomiin. Mutta parhaat edellytykset toki olisi (mielestäni). Mikäli tilannetta tasoitettaisiin siten, että 2pst muut ataikutta = 1pst riimutaikuutta, eli riimuloitsija saisi vain 3pst taikuutta, olisikin jo melko tukala tilanne sieläkin suunnalla. Kun velholoitsija loitsiakseen joutuisi käyttämään rutosti aikaa, en usko että se käyttäisi loistujaan ollenkaan, vaan pyrkisi pakenemaan tilanteesta, tai toivoisi tuuria miekkamittelöön. Henkitaikuuden käyttäjä varmastikin turvautuisi myös miekkaan, mutta taistelun ohella käyttäisi taikuutta helpottamaan tilannetta. Tällaisen taistelun uskoisin päättyvän Henkitaistelijan eduksi, koska henkiloitsijat ovat useammin lähitaistelussakin pärjääviä, kuin velho tai riimutaikuuden osaajat. mutta jokatapauskessa uskon, että se velho on se ensimmäinen kuoleva. Ja jos ei, niin ei ainakaan loitsujaan kerkeä käyttämään missään välissä.
Alec linkki 28. huhtikuuta 2006 kello 7.43
Alec 28. huhtikuuta 2006 kello 7.43 linkki [quote:34298b4ef6="Bellad"]Kaikissa on omat puolensa, mutta Velhotaikuuden käyttöä olen aina karsastanut, koska sen käyttö on niin tavattoman hidasta, ja loitsuilal loppujenlopuksi todella heikot mahdollisuudet voittaa joku. [/quote:34298b4ef6] Niin no, toi ehkä pätee tommoseen aloittelevaan velhoon. Yleensä kunnon velholla on just ton 10Kg:n verran taikuusroinaa päällä ja semmoset taikuuspanssarit, ettei siitä ihan joka jannu miekkaa työnnä läpi. Sitten ku siihen vielä lisätään ne muutama velhon kumppania, joiden tehtävänä on nimenomaan pelata aikaa velhon loitsuille. Mitä sitten tapahtuu, niin taisi newsalor jo vastatakkin tähän: [quote:34298b4ef6="newsalor"]Moniloitsittu Halvaannus intensiteetti 6 moniloitsu 10 taas tipauttaa monta taistelijaa. Ei se ehkä tapa ketään, mutta sanoisin, että velhon ystävien on helppo hoidella loput, kun satunnainen osumapaikka on menetetty. [/quote:34298b4ef6] Nuo säännöt velholoitsuille, jotka newsalor kertoi olevan olemassa eikä löydy perus sääntökirjoista, tekee mielestäni velhosta aika kohtuu kovan terminaattorin! Kuitenkin pelaamisen kannalta velhotaikuus on erittäin raskasta ja hidasta. Henkitaikuus onkin ollut se ikuinen kestosuosikki meidän piirissä, halpaa ja yksinkertaista...rehellisesti.
Mordja von Ribbentrop linkki 28. huhtikuuta 2006 kello 8.16
Mordja von Ribbentrop 28. huhtikuuta 2006 kello 8.16 linkki [b:9fb94968c4]Bellad kirjoitti:[/b:9fb94968c4] [i:9fb94968c4]velhous ei sinällään sisällä yhtään vahingoittavaa loitsua[/i:9fb94968c4] Ai, parantavatkohan sitten tukehduttaminen ja myrkky kohteita? :wink: Lisäksi monia velholoitsuja voi käyttää hiukan järkeä käyttämällä myös tappavina, vaikkeivat ne suoraan olisi tarkoitettu siihen, esim lento loitsu, millä nostetaan kohde muutaman kymmenen metrin korkeuteen ja sitten pudotetaan alas jolloin annetan painovoiman murskata kohde. On tosi, että velho on kaikkein riippuvaisin matriiseista, muista taikaesineistä ja turvasta loitsinnan aikana, mikä tekeekin velhosta todella heikon aluksi. Mutta niin kuin Alecin kirjoitti, lopulta kun päästään hankalan alku vaiheen ohi niin alkaa velholla pelaaminen olla nannaa. Kaikkine suojineen velho pärjää taistelussa niin aseita, henkiä ja magiaa vastaan, ja osan loitsuista velho voi iskeä vieläpä takaisin käyttäjäänsä. Vahingon lisäystä ja NPP:n lisäys päälle niin valho iskuu nopeasti ja kovaa. Belladin vertailu 5:n loitsu pisteen matsista... 5 pistettä henkitaikuutta on jo aika paljon, kun taas toisaalta velhoutta voi assistenttikin käyttää yleensäkin enemmän kuin 5 pistettä, joten onko tuo sitten niin tasa puolista... Riimutaikuuden käyttäjä pamauttaa 1:llä pisteellä tosi aseen käyttämäänsä aseeseen ja sitten kilpi 2 vielä päälle (tai jos kultti sallii, niin tosi torjunta), niin on niin shamanin kuin velhonkin hankalaa vahingoittaa toista noilla 5:llä pisteellä, jos kerran taidotkin ovat kaikilla samaa luokkaa...
Bellad linkki 28. huhtikuuta 2006 kello 15.19
Bellad 28. huhtikuuta 2006 kello 15.19 linkki No riimutaikuus on vahvinta, mutta se kertakäyttöisyys sinällään mielestäni laskee sen käyttökelposuutta sen verran, että lasken henkitaikuuden vahvemmaksi. No en tiedä tarkalleen, paljonko velhotaikuutta assistenteilla on käytettävissään, mutta mitä enemmän, sitä heikompaa, ellei tosiaan ole sitä julmetonta romukasaa, lemmikkejä, ja kaikkea muuta pikku sälää. Henkitaikuudess asensijaan en pidä 5pst edes ihmeellisenä määränä, kun esimerkkinä mainittakoon aikanaan glorantha compendium mikälieneessä ilmetynyt ja myöhemmiin maguksessa suomennettu ammattitaulukko, jonka mukaan keskiverto henkitaikuuden käyttäjä saa sitä alkuun d3-1 + 1/5 vuoden kokemusikää kohden, että keskimäärin sen 3, ja velhotaikuutta saa velhotaikuuden käyttäjä sen suhkoht saman määrän. Jos taas otetaan samaisesta listasta shamaani, nin muistaisin että saa henkitaikuutta 1/ikävuosi + jotain, ja samaan tyyliin taisi velhon assistenttikin niitä loitsupisteitä saada. Ja toinen, mikä mielestäni tekee henkitaikuudesta vahvan, on perusosaaminen. MHT 16 ja osaaminen on 80 + muutos, kun velhotaikuudessa osaamismahdollisuus on alkuun siinä 10-20 paikkeilla. Ja mitä tulee esineistä saatuihin loitsuihin, niin henkitaikuudessa osaamisprosentti on sen 80 (mht 16) heti alkuunsa, kun velhotaikuudessa sen 10-20... Ja jos tosiaan ihan oiekasti haluaa laittaa mega sitä ja über tätä maagille, ja lemmikit ja muut siihen päälle, ja sitten väittää että se on mahtavampi kuin henkitaikuuden käyttäjät, ja vertaa sittten itseään siihen 5 henkitaikuuspisteellä varustettuun hemmoon, niin pitäisi kuitenkin muistaa, että henkitaikuus mahdollistaa ihan samanlaiset esineet, on taikapistematriiseja, on panssapiste matriiseja, on loitsumatriiseja, on henkisuojia, on apuhenki, on liittolaishenki, on sidotut henget on kaikkea. Ainut mikä sinällään puuttuu tehokkaana ratkaisuna on moniloitsu ja intensiteetti, mutta kauanko menee että peliajassa shamaanisesta henkilöstä on peliryhmälle muutakin kuin haittaa..? ehkä pari pelikertaa maksimissaan, ja usein jo ekalla pelikerralla on hyödyksi. Velhoista, mitä on peleissä ollut, ei ole pelaajat oikein päässeet nauttimana, kun niille pitäisi pelauttaa niin eriasioita, kuin muille 7:lle. Velhot vaan roikkuu ja roikkuu, eivätkä saa oikein aikaan mitään. Varmasti sitten jos montasataa pelikertaa myöhemmin asiaa katsottaisiin, niin olisi velhosta hyötyä, mutta se nysväys aika on sellainen, että itse en ainakaan suostuisi moista pelaamaan. Ei oikein ole mitään muuta kuin tietokyvyt, ja pari hassua muuta joilla avittaa, mutta sitten on kuitenkin Lhangor Mhy mukana, ja se siitä.
Olorin linkki 28. huhtikuuta 2006 kello 22.30
Olorin 28. huhtikuuta 2006 kello 22.30 linkki [quote:91efc81b87="Bellad"]Ja jos tosiaan ihan oiekasti haluaa laittaa mega sitä ja über tätä maagille, ja lemmikit ja muut siihen päälle, ja sitten väittää että se on mahtavampi kuin henkitaikuuden käyttäjät, ja vertaa sittten itseään siihen 5 henkitaikuuspisteellä varustettuun hemmoon, niin pitäisi kuitenkin muistaa, että henkitaikuus mahdollistaa ihan samanlaiset esineet, on taikapistematriiseja, on panssapiste matriiseja, on loitsumatriiseja, on henkisuojia, on apuhenki, on liittolaishenki, on sidotut henget on kaikkea. Ainut mikä sinällään puuttuu tehokkaana ratkaisuna on moniloitsu ja intensiteetti, mutta kauanko menee että peliajassa shamaanisesta henkilöstä on peliryhmälle muutakin kuin haittaa..? ehkä pari pelikertaa maksimissaan, ja usein jo ekalla pelikerralla on hyödyksi.[/quote:91efc81b87] Henkitaikuuden käyttäjä polttaa tp-varantonsa nopeasti 5minuutin kestoajoilla. :wink: Toki shamaanilla on iso liuta ikäviä henkiä joita lähettää vastustajan kimppuun. Mutta: Velholla on yllään lempiloitsunsa(Suoja Taikuudelta-10, Suoja Vahingolta-10, Suoja Hengiltä-10, Vahingonlisäys-10 lempiaseessa) vuoden kestoajalla, jotka hän uusii aina Pyhänä Aikana. :wink: Siinä henki- ja velhotaikuuden tärkein ero. Ihan huomiona vaan, on turhaa tapella siitä mikä on kenenkin lempitaikuustyyppi. :wink:
Bellad linkki 29. huhtikuuta 2006 kello 4.23
Bellad 29. huhtikuuta 2006 kello 4.23 linkki Eihän nyt siitä liene kysymyskään..? tappelemisesta siis... Velho-taikuus mahdollistaa kyllä tuollaisen toimintaperiaatteen, ja miksei kaupanpäälle mainitsisi vielä, että kyseinen ihmishahmo on iältään 372671 vuotta ja vielä viriilissä iässä? Ei kuitenkaan liene tappelemista tuoda näkökulma siitä, että henkitaikuuden voima kehittyy X=Y muuttujana, ja Velhotaikuus X= Y potenssiin Z, jossa Z on hankittujen esineiden määrä. Tosin, sitä mietin tässä, että mistä se velho saa Vapaata älyä 25? eikös tuo vuoden kestoaika vie 15tp..? no vaikka veisikin vähemmän, on se silti aika paljon vapaataälyä. Ymmärtääkseni lemmikkien yms älyjä ei lasketa tähän käytettävissä olevaan vapaaseen älyyn..? Ja nyt kun tuli mieleen, niin kun sinulla on velholoitsu, joka on esim tämä vahingonlisäys 10, johon on laitettu sovitaan nyt esimerkinomaisesti 10tp, niin käytettäessä poistavaa taikuutta, onko loitsun tp arvo, jota vastaan mitellään 10..?
Alec linkki 29. huhtikuuta 2006 kello 10.28
Alec 29. huhtikuuta 2006 kello 10.28 linkki [quote:2859240d48="Bellad"]Tosin, sitä mietin tässä, että mistä se velho saa Vapaata älyä 25? eikös tuo vuoden kestoaika vie 15tp.[/quote:2859240d48] Esinettä luodessa sitä voi muokata uhraamalla enemmän mahtia. Esim. uhraamalla 10 MHT lisää, saa esineen jonka loitsu lähtee automaattisesti intansiteetillä 10. Näin ollen ÄLY 18 velho kuluttaa 25tp:tä heittäessään vahingonlisäys-10 kestoajalla vuodeksi, mutta vapaaälyrajaan lasketaan vain tuo 15 kestoajasta. Tuollaisia esineitä ei kyllä ihan joka päivä tehdäkkään... [quote:2859240d48="Bellad"]a nyt kun tuli mieleen, niin kun sinulla on velholoitsu, joka on esim tämä vahingonlisäys 10, johon on laitettu sovitaan nyt esimerkinomaisesti 10tp, niin käytettäessä poistavaa taikuutta, onko loitsun tp arvo, jota vastaan mitellään 10..?[/quote:2859240d48] Omasta mielestäni poistava taikuus mittelee vain itse loitsua vastaan eli tässä tapauksessa 10 pisteen arvoista vahingonlisäystä vastaan, kestoajat sun muut ei lisää tuota arvoa. Sen sijaan velholla kuitenkin on yleensä päällä suoja taikuudelta ja se takaisinheitto(ei muista loitsun nimeä, mutta se että hyökkävä loitsu kimpoaa takaisin), joten todennäköisimmin jollain henkitaikuuden loitsujen poistolla onnistuu vaan riisumaan itsensä loitsuista :-D On ne velhot kivoja...
Olorin linkki 29. huhtikuuta 2006 kello 11.56
Olorin 29. huhtikuuta 2006 kello 11.56 linkki [quote:5d908862f5="Bellad"]Velho-taikuus mahdollistaa kyllä tuollaisen toimintaperiaatteen, ja miksei kaupanpäälle mainitsisi vielä, että kyseinen ihmishahmo on iältään 372671 vuotta ja vielä viriilissä iässä?[/quote:5d908862f5] Nohnoh, eipäs nyt liioitella. *kaivaa Riimumestaajan Kirjan esiin* [i:5d908862f5]"VELHOLOITSUMATRIISI: ... Kun loitsu on lumottu esineeseen, sitä ei voi muuttaa, vaikka muista loitsuja voi lisätä myöhemmin. Yksi uhrattu MHT-piste tarvitaan kutakin esineeseen sidottavaa loitsupistettä kohti. ... Velholoitsua voidaan manipuloida, jotta se olisi voimakkaampi, mutta se vaatii lisää MHT-uhrauksia. Vahvistettu velholoitsu esineessä ei maksa käyttäjälle vapaata ÄLY:ä. Siten jos Nikolos heittää sormuksesta intensiteetti-5 loitsun intensiteetillä 10, hän tarvitsisi vain 5 pistettä vapaata ÄLY:ä.[/i:5d908862f5] Tuollaisen lumouksen tekemiseen menee kokeneella(n. 30-vuotias) velholla ehkäpä 1-5 vuotta?
Bellad linkki 29. huhtikuuta 2006 kello 18.09
Bellad 29. huhtikuuta 2006 kello 18.09 linkki olorin hyvä..=) tuo oli lähinnä viittaus loitsuun "kuolemattomuus"...=) eli siis pitkää ikää ja hyvinvointia loitsuun... Ei niinkään ollut tarkoitus korostaa millääntapaa, että niiden krääsien hankkiminen veisi niin kauaa..
Harak linkki 13. kesäkuuta 2006 kello 17.17
Harak 13. kesäkuuta 2006 kello 17.17 linkki Itse näkisin velho-, riimu- ja henkitaikuuden erona tarkoituksen. Henki- ja riimutaikuus on enemmänkin nyt ja heti, kun velhous on osittain pysyvää, hieman hidasta ja ympäristöönsä vaikuttavaa. Siinä missä pappi ampuu loitsunsa 100 metriin (ja shamaani kantomatka taisi olla 10m, en ole varma), perustaitoinen velho voi käyttää loitsujaan kilometrien säteellä (näön projektiolla).
Olorin linkki 14. kesäkuuta 2006 kello 7.16
Olorin 14. kesäkuuta 2006 kello 7.16 linkki [quote:c182095ae2="Harak"]Siinä missä pappi ampuu loitsunsa 100 metriin (ja shamaani kantomatka taisi olla 10m, en ole varma), perustaitoinen velho voi käyttää loitsujaan kilometrien säteellä (näön projektiolla).[/quote:c182095ae2] Henkitaikuuden kantomatka on 50m. Tämä ei tietenkään rajoita sitä matkaa, minkä päähän shamaani voi henkiä usuttaa. :wink:
Harak linkki 14. kesäkuuta 2006 kello 14.16
Harak 14. kesäkuuta 2006 kello 14.16 linkki Täytyy muistaa, että myös velho ja pappi voivat kutsua ja sitoa henkiä käyttöönsä. Tätä vartenhan kutsumisloitsut on kehitetty.
Kultainen Kuningas linkki 15. kesäkuuta 2006 kello 21.35
Kultainen Kuningas 15. kesäkuuta 2006 kello 21.35 linkki Harakille tiedoksi että henkien kutsuminen ei todellakaan ole pelkkien pappien ja velhojen asia. Velhotaikuus on paras koska se on monipuolisin ja antaa pelaajalle eniten tyydytystä
Olorin linkki 16. kesäkuuta 2006 kello 8.06
Olorin 16. kesäkuuta 2006 kello 8.06 linkki [quote:c9a2b68b86="Kultainen Kuningas"]Harakille tiedoksi että henkien kutsuminen ei todellakaan ole pelkkien pappien ja velhojen asia.[/quote:c9a2b68b86] Öö, onnistuitkohan sinä nyt mahdollisesti kompuroimaan Lue suomea -heittosi? :wink: Luepa Harakin viesti uudestaan. Huomaa "myös." :wink: Kun nyt taisi olla kysymys näistä yläkastin taikuudenkäyttäjistä. Mikäänhän ei tietysti estä Kari Barbaaria opettelemasta henkien kutsumista ja sitomista, jos hänellä vain on varaa maksaa koulutuksesta.
Harak linkki 16. kesäkuuta 2006 kello 13.45
Harak 16. kesäkuuta 2006 kello 13.45 linkki Kiitos Olorin, pelastit päiväni. En tosiaankaan jaksa kinastella ihmisten kanssa, jotka eivät lue viestejä huolella. Tarkoitan siis ilman sarkasmia kiittää väärinkäsityksen korjaajaa, enkä yritä mollata häntä varjoista.
Krasht linkki 12. elokuuta 2006 kello 18.50
Krasht 12. elokuuta 2006 kello 18.50 linkki Tiedoksi vaan kaikille, että internetissä on paljon muitakin puolivirallisia taikuussääntöjä, joten ei tarvitse turvautua pelkästään henki-, riimu- tai velhotaikuuteen. "Kralorelan mysticism" ja "Color magic" löytynevät vielä googlaamalla ja Psionicism taitaa löytyä Tal Metan sivuilta. Esim. Nykyiset hahmoni ovat erittäin voimakkaita värimaageja ja mukana on yksi mahtava Kralorelan mystikko. Edelleen kampanjassa on lisäksi psionitaitoja osaava Itä-saarelainen (tämä ei ole varsinaisesti kanonisoitua tavaraa, mutta pitihän sekin ängetä mukaan.). Edelleen mukaan sain myös Stormbringerin kutsunnat ja Ayr-magicin, myös löydettävissä internetistä. Perustaikuuksiin ei tarvitse turvautua usein ja kampanjakin on saanut uutta ilmettä. Internetistä löytyy monipuolisuutta, kunhan viitsii etsiä. Kun edelliset otetaan mukaan kuvaan, väritaikuus vie taistelussa voiton. Se on jäykempää kuin velhous, mutta myös nopeampaa. Tosin kaikkein voimakkainta on pitkällä aikavälillä Kralorelan mysticism, sillä sen avulla voidaan käyttää myös henki-, riimu- ja velhotaikuutta, sekä luoda todella mahtavia pysyvästi aktiivisia matriiseja. Jos taas pitää valita vain perinteisistä, valitsen velhotaikuuden. Tämä johtuu nimenomaan sen monipuolisuudesta ja loitsujen pitkäikäisyydestä. Vertailkaamme näitä kolmea taikuustyyppiä: 1. Riimutaikuus: Riimutaikuus on toki vahvaa, mutta ongelmana on, että useimmat kulteista tarjoavat erittäin kapean loitsuvalikoiman. Useimmilla on vain puolisen tusinaa erityisloitsua ja niistäkään eivät kaikki ole hyödyllisiä. Sama vika vaivaa myös internetistä löytämiäni kultteja, vaikka niitäkin on noin satakunta. Edelleen matriisitauti vaivaa myös riimutaikuutta, sillä mielessä olevat loitsut palaavat vain yhden pisteen päivävauhtia, kun taas matriisin saa koosta riippumatta täyteen vain osallistumalla yksiin palvontamenoihin. (tarkistakaa säännöistä ja River of Cradles - kirjan kampanjasta. PH:t ottavat osaa palvontaseremoniaan ja heidän saamansa usean pisteen riimumatriisi tulee kerralla täyteen, vaikka siitä olisikin käytetty kaikki pisteet.) 2. Henkitaikuus: Henkitaikuus puolestaan on erittäin lyhytikäistä, joten sitä voi loitsia vain, kun on jo taistelussa mukana. Toki henkitaikuuteen käytetyt tp:t saavat aikaan enemmän tehoa, kuin vastaava velholoitsu. Velhot saavat vastineeksi helpon muokattavuuden, joten he voivat kontrolloida loitsunsa kestoa ja kantomatkaa vapaasti. 3. Velhotaikuus: Velhouden kanssa tärkeitä seikkoja ovat monipuolisuus ja loitsujen pitkäikäisyys. Velhot voivat pitää mielessä ja matriiseissa tusinoittain loitsuja ja opetella loitsukykyjä lähes rajattomasti. Tässä kohtaa on huomattava, että internetistä saa haalittua paljon lisäloitsuja. Itse olen kasannut jo noin 530+ velholoitsun kirjaston. Lisäksi velhot pystyvät voimistettujen matriisien avulla pitämään ne jatkuvasti päällä, joten täysin varustetun velhon ei tarvitse taisteluun osallistuessaan käyttää ainuttakaan taikapistettä, vaan pääsee suoraan mättämään. Velho voi heittää loitsunsa kaikessa rauhassa silloin, kun ehtii ja voi heittää varastoon vaikka satoja loitsuja koko porukan tarpeisiin. (Tästä syystä en tykkää Sandy Petersonin Sorcery-säännöistä, sillä Presence rajoittaa kerralla ylläpidettävien loitsujen määrää liikaa. Loitsut tosin kopioin itselleni.) Velho pystyy heittämään vaikkapa satoja pitkän ajan Vahingon Lisäys 10 -loitsuja nuoliin ja voi sitten käyttää aikansa taistelussa niitä ammuskellen. (En tosin itse ole ikinä käyttänyt tätä nimenomaista konstia.) Sama ei onnistu shamaanilta. Lisäksi velhotaikuus antaa juonikkaalle paskiaiselle (Sekä PH:lle, että pelaajalle) paljon mahdollisuuksia keksiä sadistisia temppuja. (Arvasit oikein, minäkin olen juonikas paskiainen ja tyytyväinen velhosääntöihin.) Täytyy toki myöntää, että kaikki perustaikuustyypit saavat käyttöönsä kutsu- ja sidontaloitsut, joten ne voivat aina käyttää Flakpanzer-tekniikkaa. Luin joltain nettisivulta PH-porukasta, jonka velho käytti kaiken vapaa-aikansa kutsuen ja sitoen aaveita. Kun sitten tuli tiukka paikka, hän vain vapautti satakunta aavetta ja broojoukko lakosi. Siitä pitäen pelaajat kutsuivat hahmoa Flakpanzeriksi. (Siis pelaajat nimittivät, eivät muut PH:t.)
AtukkA linkki 14. elokuuta 2006 kello 7.32
AtukkA 14. elokuuta 2006 kello 7.32 linkki Mitäs jos laitettaisiin äänestys pystyyn: Pitäisikö tässä ketjussa olla äänestys?
Ripper linkki 25. elokuuta 2006 kello 10.03
Ripper 25. elokuuta 2006 kello 10.03 linkki Velhotaikuushan sitä kovinta on tietysti ... ainakin pidemmän päälle : Taso maajussit: 1. Henkitaikuus (primitiivinen metsästäjä) : Parannus 2, melko hyvä onnistuminen - Sanoisin, että henkitaikuus on tässä vaiheessa parasta 2. Riimutaikuus (maajusu): Uusiutumatonta, mutta todella voimakasta, ei siis mielestäni kovin hyvää - Tosin riimutaikuuden käyttäjät lienevät tässä vaiheessa melko pitkälle henkitaikuuden käyttäjiä, joten tämä on kuin kohta 1. mahdollisuudella opetella riimuloituja, sitä kylläkin saa vähemmän - Parannus 1 - tosiksi vahvin 3. Velhotaikuus (maajusu): Pari velholoitsua alhaisilla onnistumisilla. Hoida vammoja + Hehku. Niitä pitää oikeasti opetella, jos haluaa onnistua - ei taida maksaa vaivaa - heikointa. Taso sotilas: 1. Henkitaikuus (kokeneempi primitiivinen metsästäjä): Hieman enemmän loitsuja, melko vapaalla valinnalla (shamaanisihan saa mitä tahansa loitsuja - mutta ei kaikkia)- ei mitään hirveää edistymista. Lunouksia voi jo tehdä, jos panostaa niihin loitsuihin ja lumous kykyyn - tämä antaakin todella järkevän tavan kanavoida mahtia (panssarointilumous, vahvistuslumous, TP matriisi - mutta ei henkiä). Eli heikointa tässä vaiheessa. Panostamalla lumous kykyyn toisiksi vahvinta - mutta se on sitten muista kyvyistä pois. 2. Riimutaikuus: Uusiutumatonta - eli ei mitään edistystä edelliseen. Kulttilaisille henkitaikuuden oppiminen on kuitenkin helpompaa ja tässä vaiheessa kulttilaisella on yleensä eniten henkitaikuutta. Lumous on vielä mahdotonta, joten magiaan ei voi hirveästi panostaa. Siis vahvinta magiaan panostamattomien keskuudessa - heikointa, jos pitäisi kilpailla vain maagisilla kyvyillä. 3. Velhotaikuus (velhokyvyistä vain intensiteetti): ÄLY 13, Vahingonlisäys, Mystinen näkö, panssarointi lumous, taikuuden neutralointi. Taikuuteen pitää panostaa, jos haluaa sen olevan vahvaa. Siis ilman panostusta (heikot kyvyt - ei lumousta) saattaa viela olla heikointa. Panostamalla vahvinta jo tässä vaiheessa. Taisteluun vahingonlisäys 10. Mystinen näkö on niin pätevä, ettei muilla taikuuden käyttäjillä (edes vahvoilla) ole juuri mahdollisuuksia kilpailla sen kanssa taikuuden tunnistamisessa. Lumouksiin saa käytettyä mahtia. Taikuuden neutraloinnilla voi yrittää poistaa vaikka kuinka suurta loitsua. (sivuhuomio - Taisi tulla unohdettu, että ne tarvii yhden hyökkäys loitsun - ne ei se hirveästi muuta). Lisäksi velhot ovat ainoita, jotka tässä vaiheessa voivat kutsua ja sitoa henkiä. Keskiraskas sarja: 1. Shamaani : Shamaani tarvitsee n. 10-15 MHT apuhengelleen, jotta siitä olisi iloa (ja että shamaani pysyisi hengissä). Tämä valtava mahdin kulutus ei jätä lumouksille paljoa paskaakaan ... Mahdollisuus ajaa henkiä pois on kuitenkin aika kova juttu. Apuhengellä melko hyvä ÄLY. Silti mielestäni heikoimpia tässä vaiheessa. 2. Pappi : Yleisenä vaatimuksena taisi olla 10 pojoa riimutaikuutta. Se on tosi kova juttu, mutta ei taaskaan jätä juuri mahtia lumouksille. Lisäksi pappien on melko vaikeaa tehdä lumouksia (sido-käske-kutsu MHT henki kombo maksaa papille 3MHT ... aika kallista). Suuri heikkous on tietenkin se, että liittolaishenki ei ole varma nakki (kuten apuhenki shamaanille ja lemmikki velholle). Kyllä riimarit niin kovia ovat, että näkisin papin omaavan pienen edun shamaaniin nähden. (me ollaan kylläkin pelattu siten , että ne saa uusittua 1h/pojo omassa pyhätössä tms. 2h/pojo liittolaiskultin jne - ei siis vrk/piste). Jos riimutaikuutta pitää manata kauan takaisin on papit kyllä aika heikkoja. 3. Velho : Velhouteen pitää panostaa ... hahmo saattaa olla yleisiltä kyvyiltään todella heikko ... mutta taikuudessa sitten todella kova. Loitsu kantavat halutun matkan, kestävät todella kauan ... Lemmikin voi valita, eli voi mystisellä näölla katsella lemmikkiehdokkaita ennen kuin teet ja valita kova mahtisen. Joillakin tulkinnoilla lemmikkejä voi tehdä vieläpä useamman (esim. kokoa luovuttaen - ei siis MHT kulutusta). Velho voi heti käyttää lumouksiin sen 10MHT mikä muilla menee pakollisiin (Esim. 10*MHT henki = n.90 TP). Lisäksi loitsut ovat todella monipuolisia.
Krasht linkki 25. elokuuta 2006 kello 10.30
Krasht 25. elokuuta 2006 kello 10.30 linkki Ripper kirjoitti: "Joillakin tulkinnoilla lemmikkejä voi tehdä vieläpä useamman (esim. kokoa luovuttaen - ei siis MHT kulutusta)." Katso Aarnikotkien saari-kirjaa. Siellä Halcyon-velholla on kolme lemmikkiä. Edelleen Luo lemmikki-loitsun kuvauksessa lemmikkien määrää ei ole millään lailla rajattu. Tästä päättelen, että useamman lemmikin luonti ei ole niinkään tulkintaa, vaan kanonisoitu peruskäyttötapa lemmikkien luonnissa. Ripper kirjoitti edelleen: "Velho voi heti käyttää lumouksiin sen 10MHT mikä muilla menee pakollisiin (Esim. 10*MHT henki = n.90 TP). Lisäksi loitsut ovat todella monipuolisia." Tämä on totta. Velho voi keskittää MHT:nsa kokonaan voimiensa kasvattamiseen lemmikeillä ja lumouksilla. Shamaanit ja Papit pääsevät 10 MHT-pisteellä vasta aloittelemaan. Edelleen velhon tärkein voimavara on nimenomaan monipuolisuus. Kun shamaani saa loitsuja 18 pisteen verran, se tarkoittaa ehkä vain 5-6 loitsua. Sen sijaan velholla 18 pisteen verran taikuutta tarkoittaa 18 loitsua. Papeillakin kapea-alaisuus vaivaa, sillä yleiset loitsut poislukien kukin pappi saa korkeintaan 12 tyyppiä loitsuja käyttöönsä. (Aldrya ja Orlanth, muilla kulteilla sitäkin vähemmän.) Tietenkin jokin Orlanthin riimulordi voi kerralla pamauttaa 100d6 salaman kerralla ja käyttää itseensä kilpi XXX:n, mutta siinäpä se valikoima sitten onkin. Velho saa käyttöönsä aivan ylivoimaisen repertuaarin loitsuja. (Suojauksia, hyökkäyksiä, tehostuksia, lumouksia, kutsuja, hallitsemisia, valaistuksia, telesiirrot, telekinesia, illuusiot, animoinnit, muodonasetukset, muodonmuutokset jne.) Papit ja shamaanit jäävät kauas jälkeen, vaikka jonkin yksittäisen loitsun voivatkin heittää paremmin. (Esim. Salama 18 vs. Evoke lightning IN 18 tai Terävyys 18 vs. Vahingonlisäys IN 18 )
To_The_Hats linkki 16. lokakuuta 2007 kello 12.25
To_The_Hats 16. lokakuuta 2007 kello 12.25 linkki Lukiessani juttuja tuli mieleen, että voiko moniloitsulla loitsia monta loitsua yhden hinnalla. esim. Myrkky 10, vähennä r-r 10, moniloitsu 5. Eikös tuo loitsu maksa taikapisteissä n. 60 pistettä. (Myrkky 1, Intesiteetti 10) x 4 ja Vähennä r-r 1, Intesiteetti 10 ja moniloitsu 5 pistettä. Vai olenko väärässä. Itse ainakin olen käyttänyt moniloitsua, monen eri loitsun ampumiseen, samalla taikapisteet ja vapaan älyn tarve kasaantuu. Sellaista. Ilmoittakaa jos olen väärässä. Olen pahoillani ikivanhan keskustelun unen häiritsemisestä, mutta asia painaa mieltäni.
Bellad linkki 17. lokakuuta 2007 kello 12.05
Bellad 17. lokakuuta 2007 kello 12.05 linkki [quote:c762384686="To_The_Hats"]Lukiessani juttuja tuli mieleen, että voiko moniloitsulla loitsia monta loitsua yhden hinnalla. esim. Myrkky 10, vähennä r-r 10, moniloitsu 5. Eikös tuo loitsu maksa taikapisteissä n. 60 pistettä. (Myrkky 1, Intesiteetti 10) x 4 ja Vähennä r-r 1, Intesiteetti 10 ja moniloitsu 5 pistettä. Vai olenko väärässä. Itse ainakin olen käyttänyt moniloitsua, monen eri loitsun ampumiseen, samalla taikapisteet ja vapaan älyn tarve kasaantuu. Sellaista. Ilmoittakaa jos olen väärässä. Olen pahoillani ikivanhan keskustelun unen häiritsemisestä, mutta asia painaa mieltäni.[/quote:c762384686] En nyt 100% muista velhoilusääntöjä, koska niitä niin harvoin on ikinä tullut käytettyä, mutta velholoitsun loitsiminen vaatii yhtä monta pistettä Vapaa ÄLY:ä kuin siihen käytetään taikapisteitä (noin perusluonteisesti suom 3. edikka). Oman ymmärrykseni mukaan moniloitsu kyky on tarkoitettu sulauttamaan useita loitsuja yhdeksi loitsuksi, jolle voidaan osoittaa yksi kohde. Samoin velholoitsujen sanotaan vievän tp-kulutuksen verran IH loitsittaessa, jolloin 10tp on yksi melee-vuoro.
Krasht linkki 18. tammikuuta 2008 kello 11.46
Krasht 18. tammikuuta 2008 kello 11.46 linkki Moniloitsu muutettiin Strangers in Prax-kirjassa käyttökelpoisemmaksi. Se korvasi 3. ed. perussääntöjen moniloitsusäännöt. Nykyinen tapa kuluttaa paljon aikaa, mutta säästää tp:itä. Katso thread: [url]http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=1303[/url]
Ripper linkki 15. helmikuuta 2008 kello 18.30
Ripper 15. helmikuuta 2008 kello 18.30 linkki Pitää nyt vielä tunnustaa olevansa 80's. Ollaan pelattu se moniloitusu vieläkin yksinkertaisesti siten, että jos heittää monta loitsua yhtä aikaa, joutuu onnistumaan moniloitsussa. On se silti ollut ihan hyödyllinen. Siis Vahingon lisäys 18 + Halvaus 6 * 2 = 30 TP ja 30 IH. On vähän vanhojen sääntöjen mukaan, mutta mielestäni loogisempi. Uusi moniloitsu toimii lähinnä TP alennus menetelmänä.
Krasht linkki 16. helmikuuta 2008 kello 12.04
Krasht 16. helmikuuta 2008 kello 12.04 linkki Ripper kirjoitti: [quote:2b3faf606e]Siis Vahingon lisäys 18 + Halvaus 6 * 2 = 30 TP ja 30 IH. On vähän vanhojen sääntöjen mukaan, mutta mielestäni loogisempi. Uusi moniloitsu toimii lähinnä TP alennus menetelmänä.[/quote:2b3faf606e] Ei aivan, sillä vanhan ja uuden tavan välillä on vielä yksi ero: Vanhalla tavalla kaikki moniloitsun komponentit osuvat aina yhteen ja samaan kohteeseen, mutta uudessa versiossa voi heittää kunkin komponenttiloitsun eri kohteisiin. Tarkistin äsken. Se tarkoittaa MASSATUHOA! Ajattele vaikkapa tusinaa Vähämielisyys-loitsua kertaheitolla. Toisekseen ei pidä vähätellä myöskään tp:iden vähentämistä. Kuinka monta 30 tp:n loitsua normaali PH-velho yleensä edes voi heittää, ennenkuin on piipussa?