Vanha foorumi

Takaisin

"Combo" taistelua

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Xenro 19. helmikuuta 2003 kello 20.54
Kirjoittaja Viesti
Xenro linkki 19. helmikuuta 2003 kello 20.54
Xenro 19. helmikuuta 2003 kello 20.54 linkki Terve taas! Olisiko kellään toimivia sääntöjä, jotka edellyttäisivät combo (sarja) iskuihin, joita voisi veellä putkeen muutaman parin? Itse olen huomannut Ryynikuestin taistelusäännöt hieman "latteiksi" ja jollain lailla hidastaviksi ja jollain lailla estäviksi. Olisini kiitollinen, jos jollain olisi edes idea. Kiitos!
kulkuri linkki 19. helmikuuta 2003 kello 21.54
kulkuri 19. helmikuuta 2003 kello 21.54 linkki Mihin tuollaisia combo-iskuja tarvitaan?
Larppa linkki 20. helmikuuta 2003 kello 4.53
Larppa 20. helmikuuta 2003 kello 4.53 linkki Xenro kirjoitti: [i:c4d5e9c9a5]Terve taas![/i:c4d5e9c9a5] Terve vaan. :) [i:c4d5e9c9a5]Olisiko kellään toimivia sääntöjä,[/i:c4d5e9c9a5] Minusta nuo RuneQuestin säännöt ovat ihan tarpeeksi hyviä. Sitten niitä sääntöjä tosiaan voi keksiä lisää, jos haluaa. En usko, että kovinkaan monella on tuohon asiaan sääntömuutoksia, koska se ei ainakaan minua haittaa, voi olla, että jotkut tarvitsevat tuohon kohtaan parempia sääntöjä, jotta peli toimisia paremmin. Minulle ne kelpaa vallan mainiosti. Sitten aika monella netti sivulla on oma keksimiä sääntöjä, mutta en ole varma onko siellä sarja iskuihin liittyvää. Kannattaa ainakin käydä katsomassa. [i:c4d5e9c9a5]Itse olen huomannut Ryynikuestin taistelusäännöt hieman "latteiksi" ja jollain lailla hidastaviksi ja jollain lailla estäviksi. [/i:c4d5e9c9a5] No olen taas erimieltä. :) Minusta RuneQuestin säännöt ovat hyvät, ja etenkin taistelusääntöjen kohdalla on monta hyvää asiaa. Mutta jos niitä sarja iskuja tarvitset, en nyt tiedä oikein tarkalleen mitä haet sillä takaa, että voiko vaikka 3 peikkoa lyödä samalla vuorollo vai iskulla? Ne kaari lyönnit saattaa olla tehokkaita, jos on iso ase, niin yhdellä iskulla saattaa lähteä monta vastustajaa. Sitten taas, jos tarkoitit, että pystyykö lyömään monta kertaa. Tarpeeksi isokokoinen ja näppärä kaveri (Ei välttämättä ihminen yleensä) saa yhteis iskuhetken 1. Ja sitten vaikka isomiekka aseena niin yhteis iskuhetki on 2. Eikös siinä ole viisi kertaa? Tai ainakin näin meillä on.
wakboth linkki 20. helmikuuta 2003 kello 9.44
wakboth 20. helmikuuta 2003 kello 9.44 linkki Larppa, vastaako sinä kysymyksiin, vai mitä meinaat tuolla ihmehorinalla... :D Eihän tässä kai ikäänkuin kyselty yleispätevää mielipidettä lisäsäännöistä, vaan että onko kellään näyttää jotain extraa perusruneen :D No, iteppä horisen näköjään myös :D Enivei Laukaan RQ-kilta on julkaissut nettisivuillaan oman näkemyksensä mätöstä, joka voisi kiinnostaa ketjun aloittajaa. Siellä on nopeutusta ja comboo ja tiesmitä. Kasila ja kumpp. varmaan kertoo niistä tarvittaessa lisää. Ja linkki, toivottavasti menee oikein...[url]http://www.covenforever.cjb.net[/url]
Larppa linkki 20. helmikuuta 2003 kello 13.20
Larppa 20. helmikuuta 2003 kello 13.20 linkki wakboth kirjoitti: [i:a866a3a4ad]Larppa, vastaako sinä kysymyksiin, vai mitä meinaat tuolla ihmehorinalla... [/i:a866a3a4ad] Joo, taisin vastata hieman kirosti tuohon kysymykseen, mutta perustelin omalta kannaltani nämä combo iskut, eli vastasin osittain viestiin. Perustelin RuneQuestin omia sääntöjä ja toin esille sen, että niitä lisäsääntöjä ei minusta tuossa asiassa kaivata, tai voi jotkut kaivata, mutta meillä ei ole tullut ongelmaa tuon asian kanssa. :)
Guardian linkki 20. helmikuuta 2003 kello 13.24
Guardian 20. helmikuuta 2003 kello 13.24 linkki Tuntuu tosiaan siltä, että kaikki tän foorumin kirjoittajat luulee, että Runequest taistelu on tosiaankin sellasta " lyönti, torjunta(*venaa 10 iskuhetkee paikallaan*)lyönti. " Taistelu on tottakai nopeatempoista mättöä, eikä venaamista paikallaan. Eikä osumaheitossa epäonnistuminenkään välttämättä hutilyöntiä tarkoita. Kuka soturi nyt miekallaan löisi ohi :lol: ? Se ilmaisee enemmänkin sitä, että hahmo ei löydä sopivaa aukkoa vihollisen puolustuksessa tällä tai jotain muuta vastaavaa. Onnistunut osumaheittokin voi hyvinkin tarkoittaa yhtä comboa, joka hämää vastustajan ja näin ollen soturi pääsee iskemään auki olevaan kohtaan(ellei vastustaja onnistu torjumaan tai väistämään iskua).
KingofSartar linkki 20. helmikuuta 2003 kello 16.26
KingofSartar 20. helmikuuta 2003 kello 16.26 linkki Aikaisemminkin jo mainostin tätä kyseistä julkaisua mutta laitetaan uudestaan tietoisuuteen. Warpstone (Warhammer-roolipeliin itsenäinen lehti) numerossa 13 on artikkeli nimeltä "Warrior's Grimoire". Siinä kerrotaan eri asetekniikoista ja -tempuista. Ei varsinaisesti komboja mutta erittäin hyviä ja käyttökelpoisia. Käytän ainakin itse omissa peleissäni. Lisäksi helppo muuttaa RQ-säännöille. Tarvittaessa voin kertoa omat käännökset, ottakaa yhteyttä jos siltä tuntuu. Kyseinen Warpstone-numero pitäisi löytyä Fantsusta.
Guzmo linkki 20. helmikuuta 2003 kello 17.44
Guzmo 20. helmikuuta 2003 kello 17.44 linkki Meillä kombotetaan kuvailemalla iskua tai sitten sekalaisilla herokyvyillä. Kyllä esim. 200% osumisella saa jo vaikka minkälaista "kombotusta" aikaan, kaikkihan on pelaajien ja PJ:n kuvailusta kiinni.
Larppa linkki 20. helmikuuta 2003 kello 18.16
Larppa 20. helmikuuta 2003 kello 18.16 linkki Guzmo kirjoitti: [i:782f8a0734] Kyllä esim. 200% osumisella saa jo vaikka minkälaista "kombotusta"[/i:782f8a0734] Niinhän se on. Kuten pelaajan kirjassa sanotaan, että jos on yli 100 prosenntia aseen osaaminen, voi iskun jakaa kahtia. Joten 200 prosentin kyvyllä voisi saada neljä iskua+iskunopeudet. Tämä on kyllä loppujen lopuksi aika hidas sääntö, kun ajattelee, että millainen taituri on se kenellä on 200 prosentin osaaminen ja saa vain neljä iskua?
wakboth linkki 20. helmikuuta 2003 kello 19.21
wakboth 20. helmikuuta 2003 kello 19.21 linkki [quote:03236a5938]Niinhän se on. Kuten pelaajan kirjassa sanotaan, että jos on yli 100 prosenntia aseen osaaminen, voi iskun jakaa kahtia. Joten 200 prosentin kyvyllä voisi saada neljä iskua+iskunopeudet. Tämä on kyllä loppujen lopuksi aika hidas sääntö, kun ajattelee, että millainen taituri on se kenellä on 200 prosentin osaaminen ja saa vain neljä iskua?[/quote:03236a5938] Miten niin hidas sääntö? Onhan kyseinen sankari VAIN 4 kertaa nopeampi, kuin perustollo... Jos ajattelet Guardianin tavoin (niinkuin myös meillä), että osumaheitto simuloi useaa liikettä ja paikanhakua, niin tällöin tuo 4 kertaa silpova on ihan Matrix-luokan toimija, alkaa bullet-time tulemaan päälle. Mutta vaihtoehtona jos haluaa nopeuttaa taistelua pelimaailma-ajallisesti, nuo Kasilan jengin "isku joka kolmannella IH:lla eikä meleerundeja" on ihan varteenotettava vaihtoehto. Ainakin luettuina ne tuntuivat hyviltä.
Vaakkujaakko linkki 20. helmikuuta 2003 kello 19.43
Vaakkujaakko 20. helmikuuta 2003 kello 19.43 linkki [quote:7618b55a64="wakboth"]Miten niin hidas sääntö? Onhan kyseinen sankari VAIN 4 kertaa nopeampi, kuin perustollo... Jos ajattelet Guardianin tavoin (niinkuin myös meillä), että osumaheitto simuloi useaa liikettä ja paikanhakua, niin tällöin tuo 4 kertaa silpova on ihan Matrix-luokan toimija, alkaa bullet-time tulemaan päälle. Mutta vaihtoehtona jos haluaa nopeuttaa taistelua pelimaailma-ajallisesti, nuo Kasilan jengin "isku joka kolmannella IH:lla eikä meleerundeja" on ihan varteenotettava vaihtoehto. Ainakin luettuina ne tuntuivat hyviltä.[/quote:7618b55a64] Vaakkis on myös Newsalor-Wakboth-Guardian -linjalla; 12 sekunnin jakso sisältää sitä puolustuksen avoimen paikan hakua ja yleistä sapelin kolistelua ja osumaheitto vain simuloi sen vuoron taistelukierroksen kulkua yleisemmin. Perusteltua kritiikkiä tätä ajattelutapaa voidaan toki esittää, mutta ajattelutapa riittää omiin taistelunmallinnustarpeisiini. Täytyy muistaa, että mikäli taistelua nopeutetaan Kasilan tapaan, tämä muuttaa taistelujen tasapainoa mättäjille edullisempaan suuntaan magiankäyttäjien kustannuksella, ellet sitten nopeuta loitsujenkin heittoa (jos haluat pitää loitsujen ja iskujen keskinäisen nopeuden samana, mutta vauhdittaa sekuntien kulumista). Tämä ei ole kritiikkiä Kasilan säännöstöä vastaan, vaan muistutus siitä, että tehdessäsi yhden lisäsäännön saatat muuttaa pelin sisäistä balanssia, avata munchkinoinnille uusia mahdollisuuksia, joten harkitkaa tarkkaan ennen lisäsääntöjä- "RQ:n säännöstö on kuin korttitalo - ei ehkä maailman kaunein, mutta pysyy kuitenkin pystyssä. Siirtäessäsi yhtä korttia, korttitalo voi alkaa vinksottaa jostakin muualta tai sortua kokonaan." [i:7618b55a64]--- Vaakkujaakko ja kahden clackin metaforat[/i:7618b55a64]
Larppa linkki 20. helmikuuta 2003 kello 19.55
Larppa 20. helmikuuta 2003 kello 19.55 linkki wakboth kirjoitti: [i:e4b46c432d]Miten niin hidas sääntö?[/i:e4b46c432d] No OK, selvitetään. :x Siis, ajatellaan, että 12 sekunttia on toiminta aika. Vetäiset oikeassa elämässä puukon tupesta ja isket sitä suoraan eteenpäin, siten että käsi menee kokonaan suoraksi. Laske monta kertaa saat tehtyä sen. Kun teet sen, niin saat varmasti yli kymmenen, tai sitten käsissä on vikaa. Ja taas RuneQuestissa yli kymmenen iskun sarja vaatii jo mahtavaa taistelijaa. Ja vielä se, että tikarilla kestää kauemmin lyödä kuin isollamiekalla, mutta tässä oikeassa elämässä katsotaan nopeutta, eikä aseitten pituutta. Joten siinä hieman vertausta hitaaksi säännöksi. En siis tarkoittanut sitä, että se olisi huono sääntö, päin vastoin se on ihan hyvä, vaikkei oikeasti pidä ihan paikkaansa. Ja en tarkoittanut, että se olisi pelissä hidas sääntö vaan tuota mitä juuri äsken kirjoitin yläpuolelle. :-D Vaakkujaakko kirjoitti: [i:e4b46c432d]että tehdessäsi yhden lisäsäännön saatat muuttaa pelin sisäistä balanssia, avata munchkinoinnille uusia mahdollisuuksia, joten harkitkaa tarkkaan ennen lisäsääntöjä- [/i:e4b46c432d] Jep, tämän takia meillä ei paljoa lisäsääntöjä ole perussääntöjen lisäksi.
wakboth linkki 20. helmikuuta 2003 kello 20.53
wakboth 20. helmikuuta 2003 kello 20.53 linkki [quote:b85dfb48ab]Joten siinä hieman vertausta hitaaksi säännöksi. En siis tarkoittanut sitä, että se olisi huono sääntö, päin vastoin se on ihan hyvä, vaikkei oikeasti pidä ihan paikkaansa. Ja en tarkoittanut, että se olisi pelissä hidas sääntö vaan tuota mitä juuri äsken kirjoitin yläpuolelle[/quote:b85dfb48ab] Tsiisus, luitko yhtään mitä kirjoitin, vai vittuiletko tä? :D Tuoko kädenojennus tikarilla mätkiminenkö, mitä kuvasit on sitten sitä "oikeasti" paikkaansa pitävää taistelunopeutta...? no huh... ja ja "oikeassa elämässä" katsotaan nopeutta eikä aseen pituutta? no huhhuh... :D ok, ihan miten vaan... "oikeassa" taistelussa et kyllä larppa lyö 10 kertaa kahdessatoista sekassa... jos haluat siis lyödä tehokkaasti, etkä heiluttaa käsiä kuin jokin duracelpupu. Ja kokeileppa mennä kaverisi kanssa vaikka puukeppien kanssa leikistikin testaamaan tuota aseen pituutta. Anna hänenlle semmonen 120 cm keppi ja ota ite 35 cm... kokeilepa päästä lyömään kamuasi nopeammin... et onnistu, takaan sen. Hyvä jos edes pääset tinttaamaan, kun kaveri pystyy pitkällä aseella plokkaamaan sinut... heiluttele sitten siinä sitä keppiä 10 kertaa 12 sekassa, olet niin hassun näköinen, että kaverisi kuolee nauruun... nojoo, ehkä tähän ei olisi pitänyt takertua, mutta tuo Larpan rautalangasta vääntö oli niin uskomaton, että ihmettelen... piruileeko se minun kanssani niin ovelasti, etten edes tajua vai mikä tuo nyt oli olevinaan... :D
Larppa linkki 21. helmikuuta 2003 kello 5.57
Larppa 21. helmikuuta 2003 kello 5.57 linkki Wakboth, en nyt sinulle ole alkanut mitään selvittämään, vaan ihan yleisesti. :) wakboth kirjoitti: [i:c1fd98a91f]ja ja "oikeassa elämässä" katsotaan nopeutta eikä aseen pituutta?[/i:c1fd98a91f] Hmm. Siis tietenkin pienemmällä ja kevyemmällä aseella ehtii lyömään monta kertaa enenmmän kuin isolla ja raskaalla. En tarkoittanut sitä, että olisiko tikari tehokkaampi tai parempi vaihtoehto isonmiekan tilalle. Koska kyllä minäkin sen tiedän, että jos kaverilla on kaksi metriä pitkä keihäs ei siihen helposti viereen pääse tikarilla iskemään. Mutta se sinun täytyy myöntää, että tikarilla on nopeampi lyödä kuin isolla aseella, vaikka tulokset ei olisi yhtä hyviä kuin isolla aseella. :) [i:c1fd98a91f]"oikeassa" taistelussa et kyllä larppa lyö 10 kertaa kahdessatoista sekassa... jos haluat siis lyödä tehokkaasti, etkä heiluttaa käsiä kuin jokin duracelpupu.[/i:c1fd98a91f] Muuten varmasti lyön jotain 20 kertaa oikeasti 12 sekunnissa puukolla tai tikarilla, mutta en nyt sanoisi, että se olisi vastaavaa taistelussa, tai voi sitä iskeä, mutta ei ne kaikki varmasti perille asti mene, ellei vastustajalla ole samanlaista asetta käytössä. Ja minusta tikarilla on nopeita pistoiskuja enimmäkseen, eikä mitään isonmiekan olantakaa heilutuksia. :wink:
Kasila linkki 21. helmikuuta 2003 kello 7.51
Kasila 21. helmikuuta 2003 kello 7.51 linkki [quote:8c4f8375cc]Vaakkis on myös Newsalor-Wakboth-Guardian -linjalla; 12 sekunnin jakso sisältää sitä puolustuksen avoimen paikan hakua ja yleistä sapelin kolistelua ja osumaheitto vain simuloi sen vuoron taistelukierroksen kulkua yleisemmin. Perusteltua kritiikkiä tätä ajattelutapaa voidaan toki esittää, mutta ajattelutapa riittää omiin taistelunmallinnustarpeisiini. [/quote:8c4f8375cc] Tämä on asia mikä on syytä selvittää --- siis simulaation tasoo.. onkos se Yksi isku vai liikesarja.. no me tulimme siihen tulokseen, että se on yksi suoritus... siis iskeminen siihen liittyvineen tukijalkoineen yms... Ymmärrän hyvin sen perustelun sille että "hyökkäys" on osa katselua ja kikkailua ja vaurio on sen summa. OK . [quote:8c4f8375cc] Täytyy muistaa, että mikäli taistelua nopeutetaan Kasilan tapaan, tämä muuttaa taistelujen tasapainoa mättäjille edullisempaan suuntaan magiankäyttäjien kustannuksella, ellet sitten nopeuta loitsujenkin heittoa (jos haluat pitää loitsujen ja iskujen keskinäisen nopeuden samana, mutta vauhdittaa sekuntien kulumista). [/quote:8c4f8375cc] joo tämä on havaittu, mutta ei se nopeuta juurikaan hutkimista taikomisen kustannuksella---... vai sitten teillä saa loitsia vaikka vihu seisoo vieressä ja odottaa iskemisvuoroaan... Meillä Jos maagi on loitsimassa niin sitä isketään potkitaan purraan vaikka tulis -100% jotta sitä häirittäs... Sitten meillä ei tarvitse maagin odottaa omaa näppäryysikuhetkeä jotta saisi "luvan" aloittaa loitsiminen... tosin jos loitsia on taistelussa 3-10 IH:ta menee taikuuteen siirtymiseen... Mutta siis kyse ei ole siitä kellä on parhaat yms... mutta panin nyt perusteluja tohon... jees.... Haluaisin kuitenkin muistuttaa että miekka jos on 200% niin se on aika bullet time ukko...
wakboth linkki 21. helmikuuta 2003 kello 9.01
wakboth 21. helmikuuta 2003 kello 9.01 linkki [quote:dd472a4a49]Ymmärrän hyvin sen perustelun sille että "hyökkäys" on osa katselua ja kikkailua ja vaurio on sen summa. OK . [/quote:dd472a4a49] Jees, tämä on se pointti. Simuloidaanko "hyökkäystä" vai "iskua". Jos simuloidaan "hyökkäystä", niinkuin rq tekee defaultissa, niin mindset on se, että se koostuu useista liikkeistä, vaikkapa juuri tuosta Larpan käsienheiluttelusta...:D Method Kasila (tm?) nostaa simulaatiotasoa kohti yksittäisen "iskun" mallintamiseen nopanheitolla, jolloin on luonnollista, että samassa ajassa (12 sek) tulee useampia nopanheitolla kontrolloituja "iskuja". Tällöin myös taistelun "ajallinen" kesto lyhenee, siis pelimaailman "ajallinen". "Nopeus" sitten on mitattava sääntökontekstissaan. Perusrunella 200% megahero splittaa 4 "hyökkäykseen", jolloin itse "iskuja/liikkeitä" tulee varmaan pitkälle toistakymmentä siinä 12 sekassa... siis aika bullet-time toimintaa... Method Kasila (tm?) järjestelmässä varmaankin samainen 200 % sälpäri pystynee nopeuttamaan tahtiaan huomattavasti tuosta jokakolmasIH-isku tahdista...tällöin samassa 12 sekan ajassa tullee taas bullet-time huhkintaa tajuttomissa määrin, mutta useampi iskuista kontrolloidaan nopalla... toki vastustajatkin ovat nopeampia, jolloin suhteellinen "nopeus" pysynee samassa mittakaavassa... Molemmissa tapauksissa kyseessä on kuitenkin lihamylly, joka silpoo paljon ja hartaasti. Siis "the real man".
Wildor linkki 21. helmikuuta 2003 kello 14.28
Wildor 21. helmikuuta 2003 kello 14.28 linkki Itse olen kersana juossut kaverin kanssa metsässä ja tapellut puumiekoin aikasta paljon. Huomasimme, että jo kymmenen sentin pituusero miekoissa antaa pidemmän miekan käyttäjälle pirun ison edun. Ainut toimiva taktiikka pidempää asetta vastaan on torjua ja päästä lähelle, jolloin päästään itse toimimaan ja pitkän aseen käyttäjä on armotta alakynnessä, jos hän ei saa potkia tai pudottaa asettaan turpiin mättämistä varten, koska hän pidemmällä aseellaan ei mahdu heilumaan ja lyömään voimakkaasti liian lähellä. Larppa on oikeassa siinä määrin, että hänen pointtinsa oli nimen omaan tässä, että lyhyttä tikaria saa VARMASTI heilutettua nopeammin, kuin pitkää miekkaa, mutta ongelmana on nimen omaan se, että eihän sitä kukaan järkevä ihminen päästä tikarilla viuhtovaa sirkkeliä lähelleen vaan leikkaa pään harteilta ennen, kuin tikaripelle pääsee uimaan liiveihin. Tikarilla on muutenkin paljon vaikeampi taistella, jos vihulainen tietää, että tikarihan sieltä on tulossa. Mielestäni tikarin käyttö on lähinnä tarkoitettu lopettamaan elämä tai salamurha tarkoituksissa. Se on pieni ja hyvin vaarallinen ase. Ohut ja pitkä terä uppoaa todella ikävästi kylkiluiden välistä keuhkoon tai munuaisiin. Mielestäni tikarin vahingon pitäisi olla vaihtoehtoinen, koska 1d4+2 on aika vähän, jos tikaria osaa käyttää. Viiltoaseenahan se on lähinnä kärpäsen kakan verran ja ihan oikeissa summissa liikutaan, sillä eihän siinä ole viiltävän aseen tavoin kunnon voimaa kärjessä. Pitää muistaa, että tikari on pistoase ja näin ollen lävistys pitäisi olla todennäköisempää. Kombottamisesta sanoisin sen verran, että hyvä tekniikka on tosiaan puolittaa OS% ja heilua kaksi kertaa toiminta vuorossa. Tai hankkia joku sankariominaisuus, joka vaikkapa antaa yhden toiminnon lisää (väistö, torjunta tai hyökkäys siis) Tai vaikkapa 10IHn sijaan sankari voi käyttää 15 siinä, missä muut vain 10 vuoron aikana. Sehän tekee jampasta jo aikamoisen lihamyllyn, kun ajattelee esim. jousiammuntaa. Mun mielestä ainoastaa sankareille pitäisi antaa tällaisia etuisuuksia, koska tavallinen pulliainen on Gloranthassa tavallinen pulliainen eikä mikään miekkamestari.
Kasila linkki 21. helmikuuta 2003 kello 15.52
Kasila 21. helmikuuta 2003 kello 15.52 linkki Tuo tikari VS miekka setti on todella totta--- Siis "joka kolmannella" taistelussa taistelu toimisi tikari vs miekassa seuraavasti ... tikarimies ottaa iskun ensin... joko väistää sen tai sitten torjuu.?? ja menee sisään ---> siis kuten edellä mainittiin... tälloin hän lyö joka toisella ja miekka heppu joka neljännellä.. Tämä kivaa siis sitä että miekka on vaikeampi "virittää" kun heppu tökkii tikarilla kokoajan... siis jos etäisyys on alle metrin niin +1 ja -1 (olikos se Riimumestarissa) ... Olen muuten yllättynyt monesti miten yhteensopivat sääntömme ovat vielä "perus sääntöjen" kanssa... mutta välillä joutuu miettiin.. vaikka jalkajousen lataamiseen menevää 1MV... kiusallisen hidas .. ... aloitampas uuden triadin...
Larppa linkki 21. helmikuuta 2003 kello 16.37
Larppa 21. helmikuuta 2003 kello 16.37 linkki Tosiaan, osin minun ansiosta, tämä karkaa aika paljon noista RuneQuest säännöistä, tai sitten niitä ei ole laitettu "RuneQuest muotoon", mutta jatkan vielä hieman tätä tikari vastaan miekka mies juttua. Kuten Kasila totesi, se miekka mies saa tietenkin eka lyödä, vaikka miekalla on hitaampi lyödä kuin tikarilla, mutta miekka on taas puolestaan lähempänä vastustajaa ja täten helpompi lyödä. Lyönnin jälkeen varmaan tikari mies väistää, koska en minä ainakaan uskaltaisi torjua pienellä tikarilla isonmiekan heilautusta, joka leikkaisi minut kahtia, joten se väistö sisään. Tikari mies pystyy lyömään läheltä tehokkaasti ja nopeasti. Tosiaan se on jotain sellaista luokkaa, että tikari mies 3 kertaa, kun miekka mies lyö yhdesti, koska vieressä sohivaa tikari miestä on vaikea lyödä tehokkaasti. RuneQuest termille muutettuna, että mitä lähempänä saa vaikka tikari mies vastustajan vieressä yhden tai kaksi iskua enemmän vastustajaan nähden, jos tällä on iso ase.
Vaakkujaakko linkki 21. helmikuuta 2003 kello 19.54
Vaakkujaakko 21. helmikuuta 2003 kello 19.54 linkki [quote:2f5ff51929="Kasila"]Tämä on asia mikä on syytä selvittää --- siis simulaation tasoo.. onkos se Yksi isku vai liikesarja.. no me tulimme siihen tulokseen, että se on yksi suoritus... siis iskeminen siihen liittyvineen tukijalkoineen yms... Ymmärrän hyvin sen perustelun sille että "hyökkäys" on osa katselua ja kikkailua ja vaurio on sen summa. OK . [quote:2f5ff51929] Täytyy muistaa, että mikäli taistelua nopeutetaan Kasilan tapaan, tämä muuttaa taistelujen tasapainoa mättäjille edullisempaan suuntaan magiankäyttäjien kustannuksella, ellet sitten nopeuta loitsujenkin heittoa (jos haluat pitää loitsujen ja iskujen keskinäisen nopeuden samana, mutta vauhdittaa sekuntien kulumista). [/quote:2f5ff51929] joo tämä on havaittu, mutta ei se nopeuta juurikaan hutkimista taikomisen kustannuksella---... vai sitten teillä saa loitsia vaikka vihu seisoo vieressä ja odottaa iskemisvuoroaan... Meillä Jos maagi on loitsimassa niin sitä isketään potkitaan purraan vaikka tulis -100% jotta sitä häirittäs... Sitten meillä ei tarvitse maagin odottaa omaa näppäryysikuhetkeä jotta saisi "luvan" aloittaa loitsiminen... tosin jos loitsia on taistelussa 3-10 IH:ta menee taikuuteen siirtymiseen... Mutta siis kyse ei ole siitä kellä on parhaat yms... mutta panin nyt perusteluja tohon... jees.... [/quote:2f5ff51929] Jep, Kasila. Sinun säännöstösi ovat mielestäni hyvä esimerkki hyvin tehdystä lisäsäännöstöstä, jossa kokonaisuutta on mietitty ja lopputulos ei sisällä mitään Kinder-yllätyksiä, joista munchkinit riemastuvat. Loitsunheittäjän häiritseminen ja häirintä (peliteknisesti mm. se -100 onnistumisheittoon) sisältyvät ihan standardisääntöihinkin, ja sisäistetty osaksi peliä. Ymmärtääkseni teillä ei magiaa on muutenkin hieman säästelty Virallisen Gloranthan linjalta, ts. ei haavapaviaanilaumoja 0] . Kuten jo aiemmin totesin, ei tarkoitukseni ollut sinänsä kritisoida säännöstöäsi vaan muistuttaa, että kannattaa miettiä asiat loppuun asti, kuten olet tehnytkin, ja käyttää sitä esimerkkinä, ettei pohdintani jää aivan kokonaan abstraktille tasolle. Viikonloppuja kaikille!
Wildor linkki 24. helmikuuta 2003 kello 12.26
Wildor 24. helmikuuta 2003 kello 12.26 linkki [quote:5976a2e1c0="Larppa"]Tikari mies pystyy lyömään läheltä tehokkaasti ja nopeasti. Tosiaan se on jotain sellaista luokkaa, että tikari mies 3 kertaa, kun miekka mies lyö yhdesti, koska vieressä sohivaa tikari miestä on vaikea lyödä tehokkaasti. [/quote:5976a2e1c0] Riimumestarin kirjassa ON tällekin sääntö. Periaatteessa aseiden iskuhetket vaihtavat paikkaa, niin että tikarimies varmasti saa aloitteen ja lyö useammin, kuin isomiekalla heiluva, jos näppäryys riittää. Realistisesti ajateltuna tuo rytäkkä toimisi varmaankin kuten kuvailitkin Larppa, mutta itse ottaisin otteeseen isomiekalla heiluvan käden ja puukottaisin sen käyttökelvottomaksi. Tämän jälkeen nappaisin käteni selän taakse ja tuikkisin tikarillani haarniskan väliin kunnes vastustaja tipahtaisi. Tarkat RQ-säännöt sanovat näin: Riimumestarin kirja s. 7 ERITYISIÄ MELEEN TAKTIIKOITA Lähitaistelu Hahmo, jolla on lyhyt ase on tavallisesti hitaampi kuin pitkäaseinen vastustaja. Hän voi kuitenkin yrittää päästä niin lähellä vihollista, että pääsee lyömään ennen tätä (vihollista) tilanahtauden takia. Aikomuksen ilmoitusvaiheessa pelaajan on sanottava, että hahmo pyrkii vastustajan lähelläe. tämä hidastaa hahmon iskunopeutta yhdellä. (kuvastaa ilmeisesti paikan hakua ja erityistä varovaisuutta.) Jos vastustaja haluaa, hän voi joko päästää toisen lähelle, TAI vetäytyä samaa vauhtia ja hidastua itsekin yhdellä. (Täysin realistista ainakin bofferoinnin yhteydessä) Pitkän aseen käyttäjä voi aina halutessaan pitää toisen kauempana kun vain pystyy liikkumaan. Jos pitkän aseen käyttäjä ei halua tai ei voi vetäytyä, lyhyen aseen käyttäjä pääsee lähelle. Hän pääsee tällöin lyömään jokaisella melee vuorolla ensin tavallisista iskuhetkistä huolimatta. Lisäksi pitkän aseen käyttäjä voi tehdä vain *yhden* asian meleevuorossa: joko hyökätä, torjua tai väistää tavallisen kahden sijasta. Jos kaksi pitkän aseen käyttäjää joutuu jostain syystä lähitaisteluun, molemmat toimivat tavallisella iskuhetkellään, mutta yhden toiminnan rajoitus pätee molempiin.
Vash the Stampede linkki 24. helmikuuta 2003 kello 13.12
Vash the Stampede 24. helmikuuta 2003 kello 13.12 linkki Noh, hieman asian viereen. Eihän kukaan jannu, jolla on 200+% asekyvyssä, heilu hakaten 4 kertaa vuorossa, ihan vaan siksi että pystyy siihen. Sehän väsyisikin jo neljä kertaa nopeammin. IMHO, siis. Meillä pätee se, että uusi toiminto vaatii vähintään sen 3 IH, ennen kuin se tapahtuu. Jos menee yli kymmenen, niin se on voi voi, silloin se ei onnistu. Mutta useimmilla hahmoilla se perus-IH on 7 tai väh. joten ongelmaa ei pääse syntymään. Jos IH:ta alettaisiin laskemaan taistelussa ja jätettäsiin meleevuoro-käsite pois, niin sitten se ehkä toimisi, mutta minusta tämä toimii hyvin. Ja jos hahmolla olisi tarpeeksi kykyjä lyödä neljä kertaa vuorossa, niin milloin se torjusi. Neljä kertaa lyöminen on kuitenkin kahteentoista sekuntiin aika suoritus. Jos hahmolla ei ole kilpeä, voi torjumisen heittää mäkeen, ei kukaan voi keskittyä neljään hyvään lyöntiin ja jossain välissä hahmottaa vastustajan ase ja torjua se, tai väistää, aivan sama. Jos haetaan munchkausta ja mahdollisimman monta ruumista per meleevuoro, niin siitä vaan 200% kyvyllä vaikka kaikki neljä lyöntiä. Jos jotenkin haluaa lyödä useammin kuin kerran, niin jättää sen torjunnan pois, eli lyö tavallaan kahdesti, joista toisen jakaa, jolloin lyönnit vois olla esm IH:illa 4, 7 ja 10. Nuista nuo kaksi ensimmäistä voisivat olle molemmat ennen vastustajan ensimmäistäkään lyöntiä, jolloin hyväprosenttinen ja hyvin panssaroitu hahmo olisi vahvoilla. Se nyt on sitten pj:stä ja muusta inttämisestä ja lahjonnasta ja kiristyksestä viime Goomilla otetuilla valokuvilla pj:stä naapurin tytön kaa, ja muusta sellaisesta kiinni. Tai jos pelaajalla olisi ihmeen kaupalla se perus-IH 1, niin ehkä silloin se neljä kertaa ois mahdollista, mutta annas kattoo onko kellään sellaista hahmoa. Silloin on varmaan jo aivan sama heittääkö noppaa, sanoo vaan että mä tapan sen. Lyöntiä saa varmaan jakaa osiin niinkuin tahtoo, mutta meillä pidetään sitä 10 IH:ta rajana, ettei toiminnot mene sen yli. Nythän vois kinastella, että miksi jotkut loitsut voi mennä useamman meleevuoron ajalle, mutta minkäs teet kun säännöt on oltava. Vaihtaa sellaiseen storytelling/tarinankertoja -moodiin, jossa tilanteiden kuvaaminen ja hahmottaminen on yhtä tärkeää kuin nopanheitto ja paperilla olevat luvut. Kyllä minusta perus rq-pelaaja hahmottaa taistelun useammaksi iskuksi tai liikkeeksi, ja nopanheitot kertovat lopputuloksen tai mitä vuorolla ikinä tapahtuikaan. Joo, antaapa olla tältä kertaa...
Guzmo linkki 25. helmikuuta 2003 kello 5.10
Guzmo 25. helmikuuta 2003 kello 5.10 linkki [quote:aba8a8e288="Vash the Stampede"]Noh, hieman asian viereen. Eihän kukaan jannu, jolla on 200+% asekyvyssä, heilu hakaten 4 kertaa vuorossa, ihan vaan siksi että pystyy siihen.[/quote:aba8a8e288] vrt. RQ-sääntöjen kuvaus meleevuoron toiminnasta. [quote:aba8a8e288] Sehän väsyisikin jo neljä kertaa nopeammin. IMHO, siis. [/quote:aba8a8e288] Päämäärättömästi huitomalla kyllä. [quote:aba8a8e288] Meillä pätee se, että uusi toiminto vaatii vähintään sen 3 IH, ennen kuin se tapahtuu. Jos menee yli kymmenen, niin se on voi voi, silloin se ei onnistu. [/quote:aba8a8e288] Näin meilläkin. [quote:aba8a8e288] Ja jos hahmolla olisi tarpeeksi kykyjä lyödä neljä kertaa vuorossa, niin milloin se torjusi. Neljä kertaa lyöminen on kuitenkin kahteentoista sekuntiin aika suoritus. [/quote:aba8a8e288] Sillä toisella toiminnollaan se torjunta. 2 sekunttia per lyönti on hidasta puuhaa :) [quote:aba8a8e288] Jos hahmolla ei ole kilpeä, voi torjumisen heittää mäkeen, ei kukaan voi keskittyä neljään hyvään lyöntiin ja jossain välissä hahmottaa vastustajan ase ja torjua se, tai väistää, aivan sama. [/quote:aba8a8e288] Huomaa, että puhumme [b:aba8a8e288]fantasia[/b:aba8a8e288]roolipelistä, emme edes tosielämän säännöistä. Iskujen jakaminen on muutenkin vähän niin ja näin jos vastassa on panssareihin vuorattu vastustaja. Mieluummin se yksi krituli/erikoinen kuin 14 sohaisua.
Vash the Stampede linkki 25. helmikuuta 2003 kello 9.30
Vash the Stampede 25. helmikuuta 2003 kello 9.30 linkki [quote:6166ca61ed] Huomaa, että puhumme fantasiaroolipelistä, emme edes tosielämän säännöistä. [/quote:6166ca61ed] Sitähän minä koitin painottaa. Pelataan niillä säännöillä mitä on, eikä ruveta miettimään jotain ylimääräisiä sekunteja sun muuta joutavaa. Liian vakavaksi menee kun alkaa säätämään jokaista pientä epäkohtaa säännöissä. Hauskanpitoahan tämä on, ei paljon sen kummempaa. Ehkä joku ottaa pelailun vakavammin, eikä siinä mitään vikaa ole. Peli pelinä, sanon minä.
Larppa linkki 25. helmikuuta 2003 kello 13.43
Larppa 25. helmikuuta 2003 kello 13.43 linkki Vash the Stampede kirjoitti: [i:265b0fa899]Pelataan niillä säännöillä mitä on, [/i:265b0fa899] Juuri näin meilläkin tehdään. Pitää vain huomioida se, että pelinjohtajan kirjassa mainitaan, että pelistä voi löytyä, kuten nyt on löytynyt, sellaisia kohtia joihin ei ole valmista sääntöä ja tällöin sinun pitää olla nopea ja keksiä sopiva sääntö siihen kohtaan, joka on niin hyvä, ettei sitä sitten muokata enään kun on kerran tehnyt toisin. Sanon vielä kerran: sääntöjä kannattaa keksiä itse, jos siihen on tarvetta.
Bagsie linkki 25. helmikuuta 2003 kello 15.02
Bagsie 25. helmikuuta 2003 kello 15.02 linkki Joskus kokeiltiin sellaista sääntöä että jos heitto oli 50% osumaprosentista sai jatkaa hakkaamista (yhtä vihollista vastaan) Ja sama torjunnassa. Ei ehkä maailman toimivin systeemi ollut, mutta sillä haettiinkin tälläistä "kombo" mentaliteettia jossa toinen painostaa niin että toinen ei ehdi hyökätä... Realistisuuden puolesta en sano halaistua sanaa. Onhan tekkenikin kiva vaikka ei ole realistinen.
Bragolgurth linkki 11. joulukuuta 2003 kello 17.43
Bragolgurth 11. joulukuuta 2003 kello 17.43 linkki Meillä on käytössä yksi tuollainen "combo" Musta tuntuu että se on sääntökirjassakin, mutta ihan muistin virkistämiseksi : Jos tekee erikoistorjunnan, voi tehdä "counter attackin" eli lyödä samaan tien takas. Se taitaa kyllä olla sääntö...ehkä...en muista... :x