Vanha foorumi

Takaisin

Tunnelman luonti?

Roolipelikeskustelu
Xenro 16. helmikuuta 2003 kello 10.23
Kirjoittaja Viesti
Xenro linkki 16. helmikuuta 2003 kello 10.23
Xenro 16. helmikuuta 2003 kello 10.23 linkki Iltaa! Voisiko joku ystävällinen henkilö kertoa minulle, kuinka saisin Runequest saikkailuun/kampanjaan tunnelmaa? Olisiko hyvä käyttää sellaista tyyliä, jonka olen itse kehitellyt: Leikkaan paperista kartanpalasia (dungeoihin lähinnä käytäviä ja huoneita) ja laitan sen toisen jatkoksi sitä mukaan, kun pelaajat etenevät? Entä miten musiikki? Tai mitä tahansa mitä olet ehkä itse käyttänyt? Kaikki vinkit ovat tarpeen. Kiitos!
Delmar^ linkki 16. helmikuuta 2003 kello 10.43
Delmar^ 16. helmikuuta 2003 kello 10.43 linkki Pelaajat piirtään!! Niin sen olla pitää. Musiikiksi taustalle vaarallisissa tilanteissa heviä ja rauhallisemmissa jonkun fantasia elokuvan soundtrack, esim. Tsh. Valaistus minimille (himmennin) niin kyllä siinä alkaa olemaan hyvä tunnelma kun jokin kaaospeikko hyppää kulman takaa eteen... :-D
kulkuri linkki 16. helmikuuta 2003 kello 11.23
kulkuri 16. helmikuuta 2003 kello 11.23 linkki Nuo kaikki ovat minusta hyviä tunnelmanluojia, mutta paras tekijä lienee musiikki. Fantasiapeleissä voi käyttää monenlaista musiikkia tilanteesta riippuen aina klassisesta sankariheviin, tai vaikka ihan keskiaikaistyylistä tavernamusiikkia. Blackmore's Night on esimerkiksi hyvä valinta moderniksi keskiaikaistyyliseksi musiikiksi. Kauhupeleissä, kuten Call of Cthulhu, sopiva musiikki ja valaistus saa tunnelmalle ihmeitä aikaan. Yhdet elämäni parhaista pelisessioista joissa olen ollut mukana on saavutettu nimenomaan hyvällä tunnellmalla. Call of Cthulhu, pimeä huone, jota valaisee ainoastaan kynttilät ja sopivan eteeristä goottimusiikkia taustalle. Metsästä kuuluivat Shub Niggurathin lasten askeleet.... :-o
Guzmo linkki 16. helmikuuta 2003 kello 12.41
Guzmo 16. helmikuuta 2003 kello 12.41 linkki Hyvä tunnelma tulee PJ:n & pelaajien yhteistoiminnalla. Pahviluolat ja miniatyyrit ei sitä tunnelmaa pelasta jos joka toinen esitetty kommentti menee off-gamen puolelle. Sopiva taustamuzakki helpottaa kyllä peliin heittäytymistä.
Larppa linkki 16. helmikuuta 2003 kello 12.45
Larppa 16. helmikuuta 2003 kello 12.45 linkki Xenro kirjoitti: [i:ced86a9585]Voisiko joku ystävällinen henkilö kertoa minulle, kuinka saisin Runequest saikkailuun/kampanjaan tunnelmaa? [/i:ced86a9585] No ei meillä pelit kovin tunnelmallisia ole, koska pelaajat eivät ole mitään eliittiä ja sekin vie sitä tunnelmaa. Tietenkin hahmojen viimeiset sanat ja sellaiset ovat yleensä aika tunnelmallisia. Musiikki tosiaan on hyvä tapa tuoda tunnelmaa, etenkin taisteluihin sopii Rhapsody, kunnon sankariheviä. :wink:
ZamboNet linkki 14. huhtikuuta 2003 kello 22.12
ZamboNet 14. huhtikuuta 2003 kello 22.12 linkki Minusta etenkin luolastoseikkailuissa tuo edellä mainittu tapa toimii hyvin, eli pelaajat tai ainakin yksi piirtämään karttaa. Meillä se loi todella hyvin tunnelmaa Käärmepiipun syvänteessä, kun yksi hahmoista hahmotteli karttaa pelinjohtajan kerronnan ja karkeiden mallien pohjalta. Oli aivan hulvatonta, kun tuli tiukka tilanne ja piti päästä karkuun/piiloon ja kartta näyttikin jotain muuta kuin sen olisi pitänyt näyttää. *nauraa* Vaikka siinä ole henki välillä hilkulla, niin hauskaa oli.
Wildor linkki 15. huhtikuuta 2003 kello 7.14
Wildor 15. huhtikuuta 2003 kello 7.14 linkki Tunnelman luonnissa käy mielestäni hyvin esimerkiksi edellämainitut kynttilät ja hämyisä valaistus, mutta tällainen pitää tietysti jättää jännityspelejä ja kauhua varten - muuten se menettää armotta tehonsa muutaman kerran jälkeen ja pelaajat alkavat sairaalloisesti kiinnostua kynttilällä leikkimisestä, joka on ensinnäkin vaarallista ja toisekseen raivostuttavaa :wink: Sankarillisiiin taisteluihin sopii hyvin joku [color=darkred:2ca676738f]menevä[/color:2ca676738f] musiikki, josta kaikki pelaajat pitävät. Jos yhtäkään pelaajaa alkaa ottamaan päähän laulajan kiljuminen, niin hänen kohdallaan tunnelman luonti menee täysin väärään suuntaan ja, kun yhtä alkaa nyppiä, niin kohta kaikkia nyppii yhden offgametus ja kitinä. Kannattaa siis sopia, että mitä musiikkia pelin aikana kuunnellaan etukäteen, tai sujuvasti kesken peliä ilman inttämisiä. Uskokaa pois - liian monesti pelaaminen menee siihen, että joku kitisee, että ManOwaR/mikä tahansa muu sankarihevi on huonoa, soitetaan jotain muuta. Tällainen tilanne vie ajatukset aika herkästi pois lähestyvästä Epäkuolleiden Armeijasta. Mielestäni taustamusiikissa ei saisi olla liian mielenkiintoisia osioita tai sanoituksia, koska muuten pelaajat alkavat kiinnostua musiikista liiaksi. Kuitenkin joskus jokainen GM haluaa soittaa jotain omasta mielestään todella hyvää musiikkia. Tämänkin voi ratkaista säätämällä musiikin voimakkuus niin alhaiseksi, että se on juuri ja juuri kuulorajan yläpuolella jolloin se vaikuttaa alitajuisesti. Fiksu GM hankkiutuu lähelle streoita tai mitä tahansa mistä voimakkuutta voi vaihdella ja säätää sitä tilanteen mukaan oikeaan suuntaan. Pelin tiimellyksessä pelaajat eivät sitten enää huomaakaan, kun musiikki on jo hieman kovemmalla eivätkä siis kiinnostu siitä sen enempää. (tutkittu juttu..uskokaa pois:)) Olemme kokeilleet kaiken maailman systeemejä kauhua varten. Esimerkkinä syksyisenä yönä nuotiolla istuminen ja perinteinen tarinankerronta. Pienen ja todella syvän lammen vierellä istuminen ja pelaaminen oli kyllä hyvä kokemus. Parempaa kauhua en ole pelannut. Tilanne kylläkin oli hyvin Viisikkomainen. Meillä oli järkyttävä määrä ruokaa, limsaa ja kuumaa kaakaota sekä mehua mukana; puhumattakaan vaahtokarkeista paahtamista varten. Olkoon vain, mutta miljöö vaikutti kyllä kaikkiin pelaajiin vahvasti. Kauhupeleissä on mielestäni hyvin suuri vaikutus nimenomaan sillä missä ja miten pelataan. Päivän valossa, keskellä koulua siitä ei tule mitään, mutta miten olisi keskellä yötä, koulun käytävällä? Vissi ero. Ylipäänsä kaikki kliseiset paikat ovat hyviä. Lammen rannalla, vanhassa mökissä, hylätyssä talossa tai vaikkapa omakotitalon kellarissa tai ullakolla - eikä edes sielläkään - omakotitalossa. Kunhan se paikka jollakin tapaa [color=darkblue:2ca676738f]liittyy[/color:2ca676738f] pelin tapahtumiin. Kaikille tulee mieleen tapahtumat siellä eikä missään muualla. Samaistuminen on näin ollen helpompaa hahmoihin. Iloista seikkailu fantasiaa ja sen sellaista olemme pelanneet lähinnä päiväsaikaan ja tietysti, jos aika kuluu, niin myöhille öille. Mielestäni mäiskeeseen ja dunskun putsaamiseen ei tarvitse mitään ihmeellisiä tunnelman kohottajia. Musiikkia taustalle ja pelaajien niin halutessaan he voivat piirrellä karttaa ja kuvia hahmoistaan. Yleensä sellaisessa pelissä tunnelma tulee lähinnä vitsien letkauttelusta ja sosiaalisesta kanssakäymisestä. GM vain luo heidän eteensä eri tilanteet ja pelaajat sitten toimivat, kuten heidän hahmonsa saattaisi toimia tilanteessa. Tavernassa hauskuuttelu ja luolassa mätkiminen on tietenkin kaksi täysin eri asiaa ja eihän fantasia peli suoraan tarkoita mitään luolastomättöä, vaikka se on hyvä lisä jokaiseen kampanjaan. :P Käärmepiipun syvänne on hyvä esimerkki ajatuksen kanssa tehdystä dunskumätöstä. Alussa on heikkoa puolustusta ja lopussa kunnon mättöä, jonka jälkeen alkaa avautumaan Syvänteen tapahtumat ja syyt selvitä miksi se on ylipäänsä sellainen paikka. Hyvässä dunskumätössä, vaikka se olisikin lähinnä mysteeripeliä ja tunnelmanluontia on hyvä olla joitakin taistelukohtauksia tai ainakin jotain sen tyylistä. Vaaratilanteet ja niiden selvitys on eräänlainen huojennus pelin pingottavalle jännitykselle ja odotukselle. Väkivalta on hyvä ratkaisu varsinkin Gloranthan maailmassa, jossa mielestäni sen kynnys on varsin paljon pienempi, kuin meidän maailmassamme, jossa ei haavoja paranneta heittämällä parit "parannus-2" loitsut ikään, kuin tosta noin vaan. Hitto vie - Gloranthassa voi herätä henkiin, jos on tarpeeksi hyvä tuuri. En tietenkään tarkoita, että joka toinen väittely johtaisi miekkojen kalisteluun. Toisaalta onhan meidänkin maailman historiassa ollut aikakausi, jolloin haastettiin kaksintaisteluun jo siitä, että katsottiin vähän vinoon. Säilällä, kun ei saanut ihmistä hengiltä oikein kunnolla ilman main-gauchen käyttöä, joka oli kielletty virallisissa kaksintaisteluissa. Normaaleja nyrkkitappeluja syntyy kymmeniä joka perjantai-ilta kaupungilla ja varsinkin nakkijonossa, mutta vain harvoin syntyy pahempia haavereita, vain silloin, kun voit lukea sen lehdestä tms. Hyvästä fantasiapeli tunnelmanluojasta vielä sen verran, että GM:llä pitäisi olla jo valmiina esim. aarteet ja loitsut, joita vastustajat käyttävät sekä dunskun kartta ja alueen nähtävyydet ja tavernojen pitäjät. Sellaiset pienet yksityiskohdat ja henkilöhahmot tuovat peliin paljon toivottua tunnelmaa. Handout proppeina (rekvisiittana) toimii hyvin ryttyiset kartat, joita voi tehdä kahvin, sytkärin ja uunin avulla. Tosissaan yrittävät GM:t voivat jopa itse yrittää jotain paperimassa väkertää omaksi ja pelaajien iloksi. Olen pari kertaa nähnyt oikein itsetehtyä paperia karttana, johon oli musteella ja siveltimellä raapusteltu hienot grafiikat ja tekstit. Siinä oli meininkiä..
Balatro linkki 15. huhtikuuta 2003 kello 10.25
Balatro 15. huhtikuuta 2003 kello 10.25 linkki [quote:788b90a8fc="Delmar^"]Musiikiksi taustalle (...)[/quote:788b90a8fc] [quote:788b90a8fc="kulkuri"]Nuo kaikki ovat minusta hyviä tunnelmanluojia, mutta paras tekijä lienee musiikki (...)[/quote:788b90a8fc] [quote:788b90a8fc="Guzmo"]Sopiva taustamuzakki helpottaa kyllä peliin heittäytymistä.[/quote:788b90a8fc] [quote:788b90a8fc="Larppa"]Musiikki tosiaan on hyvä tapa tuoda tunnelmaa (...)[/quote:788b90a8fc] Hmmm... Pitänee kai sitten ihan tosissaan laittaa yleiseen jakeluun Glorantha-aiheiset sävellykseni. Osaisiko joku admineista kertoa löytyisikö Kalikoksen sivuilta vapaata tilaa? (Jos menee liian off-topiciksi niin > PM tai s-posti). ~ Bala
KingofSartar linkki 17. huhtikuuta 2003 kello 13.54
KingofSartar 17. huhtikuuta 2003 kello 13.54 linkki Musiikki, handoutit, valaistus sun muut ovat ulkoisia tekijöitä, joilla tunnelmaa luodaan. Vähintään yhtä tärkeää on pelaajien sisäinen tunnelma, se kuinka he suhtautuvat peliin ja todentavat sitä toiminnallaan. Tietysti ulkoiset tekijät vaikuttavat juuri tähän sisäiseen tunnelmaan mutta on olemassa myös tekijöitä ja tapoja vaikuttaa suoraan tuohon pelaajan omaan tunnelmaan. Itse yleensä pyydän pelin alussa jotain pelaajaa kertomaan nopeasti edellisen pelikerran tapahtumat (tai sitten tiettyyn tilanteeseen liittyvät, useamman pelikerran aikana syntyneet tapahtumat). Tällä saa joskus aikaan mielenkiintoisia tilanteita, kun pelaaja muistaa asiat hieman eri lailla kun ne oikeasti (=pelinjohtajan mielestä) tapahtuivat. Samaa tekniikkaa voi käyttää myös siten, että jokaisen pelikerran jälkeen joku pelaajista kirjoittaa hahmonsa tyylillä päiväkirjaa tapahtumista. Päiväkirjan kirjoittamista voi sitten palkita jollain peliteknisillä tavoilla, esim. saa kokemusmerkin tietokykyyn, puhetaitoon etc. tai jollain muulla tavalla. Pelinjohtajan vastuulla on myös pelitunnelman seuraaminen ja arviointi niin, että tunnelma pysyy kohdallaan. Mitä enemmän pelauttaa sitä paremmin tietää oman tyylinsä ja sen milloin voi heittää off-topic -juttuja kesken pelin ja milloin pitää kehoittaa pelaajia suhtautumaan tilanteeseen vakavammin/pelaamaan seikkailijaa tämän vaatimalla tavalla. Pienimuotoinen näytteleminen sekä tilanteiden kuvaaminen elävästi ja ymmärrettävästi kuuluvat myös asiaan.
Wildor linkki 18. huhtikuuta 2003 kello 8.57
Wildor 18. huhtikuuta 2003 kello 8.57 linkki [quote:1d377971b9="KingofSartar"]joku pelaajista kirjoittaa hahmonsa tyylillä päiväkirjaa tapahtumista. Päiväkirjan kirjoittamista voi sitten palkita jollain peliteknisillä tavoilla, esim. saa kokemusmerkin tietokykyyn, puhetaitoon etc.[/quote:1d377971b9] Jep. Tuota olemme käyttäneen Cthulhussa. Päiväkirjan kirjoitus antaa mahdollisuuden "re-rolliin" päiväkirjassa mainittujen aiheiden taitokorotuksen yhteydessä. Ei kaikkiin, vaan yhteen, jonka pelaaja saa valita PJ:n suostumuksella. [quote:1d377971b9="KingofSartar"]Pienimuotoinen näytteleminen sekä tilanteiden kuvaaminen elävästi ja ymmärrettävästi kuuluvat myös asiaan.[/quote:1d377971b9] Joskus on kyllä tullut ihan mallinnettua taistelua näytellen. Mielestäni sinun pointtisi ovat olleet todella hyviä. Tuo viime pelikerran läpikäynti varmaan tulee aina tehtyä, muttei koskaan järjestelmällisesti. Viime pelikerran tekemisten mieleen palauttaminen varmasti tuo juuri sitä sisäistä tunelmaa.
Vash the Stampede linkki 18. huhtikuuta 2003 kello 15.07
Vash the Stampede 18. huhtikuuta 2003 kello 15.07 linkki Musiikin kannalla olen minäkin. Meillä se tunnelma on yleensä syntynyt ajan myötä itsestään, eikä sitä ole ihmeemmin tarvinnut hakea. Viikottainen pelisessio kahvin ja paskanpuhumisen kera, sehän tuo jo heti mieleen hauskoja/tunnelmallisia hetkiä. Eli en rupeaisi väkisellä hakemaan sitä tunnelmaa, kyllä sen pitäisiä onnistua ilmankin. Ehkä jotain storytelling-tyyliä voisin kokeilla. Eli kuvailisin kaikkea hieman tarkemmin, ja pj:nä keskittyisin kampanjassa vähän näkemään vaivaa yksityiskohtiin ja niiden tuomiseen esille. Jos sopivia musiikkeja on, niin voihan niillä korostaa tunnelmaa, kun oikeassa kohdassa heittää manaajan tunnarin soimaan miesten edetessä johonkin hylättyyn temppeliin tai jotain... Mutta hyvän kampanjan mukana tunnelma syntyy tai latistuu.
ZamboNet linkki 19. huhtikuuta 2003 kello 14.06
ZamboNet 19. huhtikuuta 2003 kello 14.06 linkki Olisiko jollakulla muuten hyviä ehdotuksia levyistä jotka sopisivat soimaan taustalle? Sellaisia joita löytyisi kirjastostakin? (Täällä kirjaston levykokoelma on aika suuri, joten saattaa hyvinkin löytyä osumia)
Larppa linkki 19. huhtikuuta 2003 kello 14.30
Larppa 19. huhtikuuta 2003 kello 14.30 linkki ZamboNet kirjoitti: [i:1a715f111b]jotka sopisivat soimaan taustalle?[/i:1a715f111b] Monta hyvää levyä eri tilanteisiin. Jos tahtoo jotain taistelumusiikkia, niin suosittelen Rhapsodya, jota tuli kuunneltua jossain vaiheessa, mutta nykyään ei tule paljoa laitettua musiikkia soimaan jostain syystä. Rhapsodylla on monta hyvää cd:tä eikä taso minusta vaihdu paljoa levyltä toiselle, eli ei varmaan tarvitse mitään levyn nimeä sanoa, vaikka en edes muista. Ja muunlainen sankarihevi on ihan kivaa, joskus. No, meillä ei nykyään ole enään musiikki kovin suuressa osassa, joskus tulee jotain sopivaa laitettua, mutta menihän viimekin pelikerta iloisesti kuunnelleen JPoppia, mutta oli pelaajien (hevi hemmoja) kommentit kyllä sen tasoista, että en taida toisella kertaa enään laittaa. :)
Wildor linkki 20. huhtikuuta 2003 kello 13.13
Wildor 20. huhtikuuta 2003 kello 13.13 linkki Arcana on hyvää musiikkia tällaiseen tarkoitukseen. Sekä Therionin "Secret of the Runes" ja samalta bändiltä vähän rankempaa metallia levyltä "Theli" Kauhistuttavaa tunnelmaa haettaessa "Arcturus" bändin levy La masqarade Infernale levyllä on hyvää tunnelma metallia.
Balatro linkki 20. huhtikuuta 2003 kello 16.59
Balatro 20. huhtikuuta 2003 kello 16.59 linkki [quote:0a4029af57="Wildor"]Arcana on hyvää musiikkia tällaiseen tarkoitukseen.[/quote:0a4029af57] Mikäli tarkoitat ruotsinmaalaista Arcanaa, niin se on mielestäni hieman liian paatoksellista realismia Gloranthaan (mutta ihan hyvää musiikkia, sopisi taustalle ehkä Ars Magicaan). Mikäli taas tarkoitat jenkkiläistä ambient-rock Arcanaa niin se saattaisi sopia, jopa ihan hyvinkin. Metalliyhtye Arcana ei taasen sovi taustaksi yhtään mitään. Ja muistaakseni oli jokin slovakialainenkin Arcana-niminen yhtye mutta siitä en osaa sanoa mitään kun en ole kuullut. ~ Bala
Bagsie linkki 21. huhtikuuta 2003 kello 10.19
Bagsie 21. huhtikuuta 2003 kello 10.19 linkki Juota pelaajat känniin. siitä se fiilis nousee. :-)
Wildor linkki 22. huhtikuuta 2003 kello 6.38
Wildor 22. huhtikuuta 2003 kello 6.38 linkki En tiedä mikä heidän kotimaansa on, mutta heillä on sellainen levy, kuin Dark age of Reason. [url]http://www.equilibriummusic.com/catcddtl-oct01.php3?AlbumID=007[/url]. Tuolta saa näytteitä musiikista, mutten ole kokeillut, koska käytän tällä hetkellä konetta, jossa ei ole multimedia mahdollisuuksia. Tuo levy on kaiketikin heidän synkin ja samalla ensimmäinen levynsä. Ehkä pikemminkin darkfantasyyn tai kauhuun. Itse kuuntelen kyllä ihan muutenkin. Todella hyvä bändi ja muu tuotantokin on kuunneltavaa tavaraa, vaikken omista, kuin tuon levyn.[/url]
Balatro linkki 22. huhtikuuta 2003 kello 11.02
Balatro 22. huhtikuuta 2003 kello 11.02 linkki [quote:ef743adb47="Wildor"]En tiedä mikä heidän kotimaansa on, mutta heillä on sellainen levy, kuin Dark age of Reason. [url]http://www.equilibriummusic.com/catcddtl-oct01.php3?AlbumID=007[/url]. Tuolta saa näytteitä musiikista, mutten ole kokeillut, koska käytän tällä hetkellä konetta, jossa ei ole multimedia mahdollisuuksia. Tuo levy on kaiketikin heidän synkin ja samalla ensimmäinen levynsä. Ehkä pikemminkin darkfantasyyn tai kauhuun. Itse kuuntelen kyllä ihan muutenkin. Todella hyvä bändi ja muu tuotantokin on kuunneltavaa tavaraa, vaikken omista, kuin tuon levyn.[/quote:ef743adb47] No tämä on juuri se ruotsalainen Arcana. Sanotaan nyt vielä kerran että mielestäni sopii hyvin ainoastaan korkea-keskiaikaiseen peliin kuten Ars Magica tai Hârn. Yhtyeen nokkamies häärii myös kahden muun projektin parissa, nimiltään Sophia ja Victoria (sopivat myös taustamusiikiksi). ~ Bala
ZamboNet linkki 22. huhtikuuta 2003 kello 21.29
ZamboNet 22. huhtikuuta 2003 kello 21.29 linkki Syvä kiitos ja kumarrus. Nuo esimerkit mitä sivulta sai, vakuuttivat minut. Nuo sopivat kyllä minusta myös RQn taustalle. Tai ainakin meidän Gloranthamme taustalle. Ehkä olemme tiedostamatta vieneet maailmaamme Harnmaista maailmaa kohti. Täytyy katsoa josko saisimme peliryhmänä koottua rahat ostaaksemme tuon levyn.
Fharlanghn linkki 25. huhtikuuta 2003 kello 7.05
Fharlanghn 25. huhtikuuta 2003 kello 7.05 linkki Conan the Barbarianin soundtrack on ehdotonta klassikkomateriaalia. Taistelun aikana Anvil of Crom soimaan...
KingofSartar linkki 25. huhtikuuta 2003 kello 10.30
KingofSartar 25. huhtikuuta 2003 kello 10.30 linkki Kaverini kovasti vannoi aikoinaan "Last of the Mohicans" -soundtrackin nimeen. Myös New Age -levyt "Land of Merlin" tyyliin voisivat sopia. Ja tulihan Dragon-lehden mukana joskus D&D soundtrackia, jossa oli miekankalsketta ja maalailevaa tunnelmapalaa. Puhumattakaan Cradle of Filthista taistelukohtauksissa tai Proteuksen hard energystä...
ZamboNet linkki 25. huhtikuuta 2003 kello 17.17
ZamboNet 25. huhtikuuta 2003 kello 17.17 linkki Löysin muuten uuden hyvän taustamusiikki lähteen. Vampire -The Massacre pelin taustamusiikit =D Sopivan rauhallisia ja neutraaleja soimaan taustalla. Sitä paitsi ne löytyvät mp3 muodossa pelin asennuskansiosta. Ja jokapaikassa missä pelaamme on tietokone jolla niitä voi soittaa =)
Fikus linkki 10. tammikuuta 2004 kello 10.33
Fikus 10. tammikuuta 2004 kello 10.33 linkki Conanin soundtrack on kyllä hyvä, lisäksi olen löytänyt joitain japani/muu aasia kansanmusiikkipohjaista tavaraa, joka mielestäni toimii hyvin roolipelitunnelmaan. Myöskin afrikkailaiset rumpurytmit on joissakin "örkit hyökkää ja rummut soi" - tilanteissa erittäin tunnelmaa kohottavia. Ja mikä onkaan parempaa majatalo musiikkia kuin irlantilaiset juomalaulut ja muu kelttiläinen viulu/säkkipilli vinkuna? Jos tähän nyt nimiä laittaa, niin the chieftains kuullostaa ihan toimivalta, kun olen sitä pikkuisen kuullut, ja drums of earth kokoelma. www.allmusic.com ista laittaa jonkun eksoottisen maan ja folk tai traditional perään ja sitten kirjastoon. :)
Fourfinger linkki 10. tammikuuta 2004 kello 11.35
Fourfinger 10. tammikuuta 2004 kello 11.35 linkki Oikeen lainen musiikki tietysti (jotain helvetinmoista mättöä) varsinkin taisteluissa tai tilanteen mukaan.. se toimii. Miniatyyrit on kans hyviä tunnelman luojia tai no ainakin selkeyttävät peliä taisteluissa ja pornovalaistus of course
GreepyReaper linkki 11. tammikuuta 2004 kello 9.24
GreepyReaper 11. tammikuuta 2004 kello 9.24 linkki Tunnelman luontiin ei tarvita kun pieni savukone ja ikkunan kaihtimet niin että ilmaan syntyy siistejä valoviivoja. Ja sitten vielä vähän horror-musiikkia ja siinä se on.
Wildor linkki 11. tammikuuta 2004 kello 13.41
Wildor 11. tammikuuta 2004 kello 13.41 linkki [quote:96a8239153="GreepyReaper"]Tunnelman luontiin ei tarvita kun pieni savukone ja ikkunan kaihtimet.[/quote:96a8239153] - Ikkuna, CHECK - Kaihtimet, CHECK - Savukone, WTF?!
GreepyReaper linkki 12. tammikuuta 2004 kello 7.47
GreepyReaper 12. tammikuuta 2004 kello 7.47 linkki Aivan pieni savukone... Sellaisia saa hyvin varustetuista rautakaupoista ja bilehilujen kotoonta. Ja tietenkin sellaisia voi tehdä. Netti on niin ihmeellinen paikka että sieltä löytyy ydinpomminkin rakennusohjeet.
Pyöveli linkki 15. tammikuuta 2004 kello 11.42
Pyöveli 15. tammikuuta 2004 kello 11.42 linkki [quote:4b42a48fb6="GreepyReaper"]Aivan pieni savukone...Ja tietenkin sellaisia voi tehdä. [/quote:4b42a48fb6] Esimerkiksi hakemalla auton takapaksista jerrykannullisen bensaa ja kaatelemalla sitä verhoihin.... tulitikkua perään ja on oikein savuinen ja saatanallinen ellei jopa helvetillinen peli-ilmapiiri
GreepyReaper linkki 15. tammikuuta 2004 kello 13.58
GreepyReaper 15. tammikuuta 2004 kello 13.58 linkki Tai paljon kynttilöitä jotka sytyttävät tapetit palamaan. Ja enää puuttuu rääkymis hevi. Hell here we come.
Spinosar linkki 15. tammikuuta 2004 kello 16.31
Spinosar 15. tammikuuta 2004 kello 16.31 linkki Kyllä tässä keskusteluketjussa on paljon oikeaa asiaa, vaikka paljoa pintaa syvemmältä ei aihetta raapaistakaan. Ranskalaisten viivojen tasolla mennään. PELIAIKA Hyvä peruskonsepti: ennalta sovittu, täsmällinen, riittävä ja järjellinen. (tunnelmaa voi luoda myös peliaikaa muuttamalla esim. maratonpeli, yöpeli, varhainen aamupeli, tiukka tiivistahtinen pikapeli) (tunnelmaan usein vaikuttaa pelin alkamisen viivästyminen ja edellisestä pelikerrasta kulunut aika - yleensä negatiivisesti, jos ajat ovat pitkiä) -tauot (tupakointi, happivaje, paskanpuhuminen) -syöminen & napostelu & juominen & kahvi PELIPAIKKA -häiriöttömyys (tarkoituksellinen melusaaste?) [pelin ulkopuolisten elementtien sulkeminen pois tai tuominen peliin rakentavalla tavalla] -tuuletus (CO2 poisto, tupakansavu, muut tuoksut?) -istumajärjestys (pöytä, sohvat, kylmä lattia, kuka kenenkin vieressä) -valaistus -musiikki PELINRAKENTAJAT Osallistujien assennoitumiseen vaikuttaminen: Hyvä peruskonsepti on määritellä pelille genre, tyyli, teema, tarkoitus. -aktivointi, fokusointi, motivointi (ehkä rentous, vapaus, mukavuus) -tiimityö (pj:n rooli, ryhmäkuri?, yhteishenki?, kilpailuasetelma?) -pelikunto (väsymys, flunssalääkitys, alkoholi) -pelaaminen ja pelistä puhuminen pelien välillä (informaatio, disinformaatio, oletuksien luominen, palaute) -muistiinpanot (kertaus) PELAAMINEN sekä menetelmälliset että sisällölliset piirteet -äänenkäyttö (imitointi, huutaminen, yhteislaulu, chanttaus, rap) -tehosteet (videotykki, powerpoint-esitys, flappitaulu, karaoke) -propit -kuvailu -juoni -hahmot -rytmitys!
GreepyReaper linkki 16. tammikuuta 2004 kello 18.21
GreepyReaper 16. tammikuuta 2004 kello 18.21 linkki Parasta on impulssiivisuus ja kaikki täysin järjettömät PJ;n oikut.
Leguriand linkki 17. tammikuuta 2004 kello 8.53
Leguriand 17. tammikuuta 2004 kello 8.53 linkki tietääksen tunnelmaa tulee parhaiten jos PJ käytää LARP vaattteita(miksei myös pelaajat) ja käyttää rekvisiittana nahkaista noppapussia yms. ja keskiaikais/itämaalais tyylinen matto voi olla hyvä lisä. soitin: kannattaa olla suhteellisen pieni jotta PJ voi kätkeä sen lähettyvilleen ja lisätä ääntä pikkuhiljaa niin ettei pelaajat huomaa musiikkia kuin lopuksi tai ei välttämättä ollenkaan, muista kuitenkin että hiljenne musiikkia tarvittaessa jos tulee tauko yms. kynttilät:toimivat hyvin tunnelman luojana mutta PJ kannattaa tarkistaaensi niiden turvallinen sijoittelu(ei verhojen viereen eikä pelaajien ulottuville) savukone:en ole kokeillut mutta toimii varmaan hyvin kunhan savua ei ole liikaa pieni häivä ettei pelaajat sit heti huomaa. mitenköhä se toimii kynntilöiden kanssa? (saavatko kynttilät tarpeeksi happea) uusi peli paikka voi vaikuttaa paljon jos oletta jo monta pelikertaa pelanneet esim. samassa huoneessa/talossa, kokeilkaa välillä vaihtaa esim. vanha varasto, autiotalo, kellari, vintti, autotalli, väestönsuoja yms. savukoneen tilalta voi käyttä pientä suitsuke astiaa joka luo valoa ja ''savua'' ja pelaajat eivät sen kummemin kiinnitä huomiota itse astiaan toisin kuin savukoneeseen. mutta voihan savukoneella luoda savun ja kätkeä sen ennenkuin pelaajat tulevat pelaamaan. siinä muuta esimerkki
black knight linkki 17. tammikuuta 2004 kello 11.15
black knight 17. tammikuuta 2004 kello 11.15 linkki hyvään tunnelmaan kuuluu taustalle manowari tai joku muu hyvä musikaalinen musiikki, ei kovalle, vaan hiljaiselle, ja paikka jossa on tilaa, eikä semmoista paikkaa ku esim. meillä, et porukka on toisissa kii ja potkii toisiaa pois tieltä.... mielummin vaikka ulos kesällä jonnee takapihalle ropeltamaan....
Leguriand linkki 17. tammikuuta 2004 kello 22.42
Leguriand 17. tammikuuta 2004 kello 22.42 linkki [quote:c39f4c7612="black knight"]takapihalle ropeltamaan....[/quote:c39f4c7612] hah murmelit ja muut jyrsijät ropeltaa
GreepyReaper linkki 19. tammikuuta 2004 kello 8.29
GreepyReaper 19. tammikuuta 2004 kello 8.29 linkki [quote:409141f12f="Leguriand"]tietääksen tunnelmaa tulee parhaiten jos PJ käytää LARP vaattteita(miksei myös pelaajat) ja käyttää rekvisiittana nahkaista noppapussia yms. ja keskiaikais/itämaalais tyylinen matto voi olla hyvä lisä.[/quote:409141f12f] Ehkä vähän liian pitkälle vietyä. Parhaiten tunnelman kylläkin saa hyvällä tarinan kerronnalla ja jännittävällä juonella.
black knight linkki 20. tammikuuta 2004 kello 9.44
black knight 20. tammikuuta 2004 kello 9.44 linkki [quote:0ac596f268="Leguriand"][quote:0ac596f268="black knight"]takapihalle ropeltamaan....[/quote:0ac596f268] hah murmelit ja muut jyrsijät ropeltaa[/quote:0ac596f268] tottahan tuo, mutta tarkoitin nyt kyllä meidän porukkaa... se tila missä ollaan on niin kauhia, et mielummin ulos vaikka vesisateeseen ku sinne....
Leguriand linkki 23. tammikuuta 2004 kello 15.14
Leguriand 23. tammikuuta 2004 kello 15.14 linkki [quote:538cbb52ee="GreepyReaper"][quote:538cbb52ee="Leguriand"]tietääksen tunnelmaa tulee parhaiten jos PJ käytää LARP vaattteita(miksei myös pelaajat) ja käyttää rekvisiittana nahkaista noppapussia yms. ja keskiaikais/itämaalais tyylinen matto voi olla hyvä lisä.[/quote:538cbb52ee] Ehkä vähän liian pitkälle vietyä. Parhaiten tunnelman kylläkin saa hyvällä tarinan kerronnalla ja jännittävällä juonella.[/quote:538cbb52ee] ehkä mut se on ihan miten tykkää! no okei vähän yli vedettyä mutta ois varmaan kiva kokeilla joskus. ainiin ja pelaajilta kandee sulkea/takavarkoida/pistää paskaks kännykät koska se pilaa aina tunnelmaa kun kännykkä soi tai joku alkaa pelaamaan matopelejä yms. :-x
GreepyReaper linkki 26. tammikuuta 2004 kello 7.27
GreepyReaper 26. tammikuuta 2004 kello 7.27 linkki [quote:2d0fc2916b="Leguriand"]ainiin ja pelaajilta kandee sulkea/takavarkoida/pistää paskaks kännykät koska se pilaa aina tunnelmaa kun kännykkä soi tai joku alkaa pelaamaan matopelejä yms. :-x[/quote:2d0fc2916b] Olen aivan samaa mieltä. Meillä aina soi jonkun kännykkä ja sitten koko homma läsähtää kasaan. Mutta meidän "kolostakin" voisi saada mukavan.
pysir linkki 9. helmikuuta 2004 kello 18.15
pysir 9. helmikuuta 2004 kello 18.15 linkki Me pelattiin tässä äskettäin illalla, valot pois päältä ja kaksi kynttilää lattialla, se toimi! :wink:
GreepyReaper linkki 9. helmikuuta 2004 kello 18.58
GreepyReaper 9. helmikuuta 2004 kello 18.58 linkki [quote:076b6eccf3="pysir"]Me pelattiin tässä äskettäin illalla, valot pois päältä ja kaksi kynttilää lattialla, se toimi! :wink:[/quote:076b6eccf3] Meidän "kolossa" toi on pyromaanikon unelma. Paikka roihuisi kauniisti ja saataisiin kani paistia ("kolo" on myös lemmikki kanin koti) (älkää kysykä)
pysir linkki 11. helmikuuta 2004 kello 15.29
pysir 11. helmikuuta 2004 kello 15.29 linkki [quote:49d76494a6="GreepyReaper"]Paikka roihuisi kauniisti ja saataisiin kani paistia ("kolo" on myös lemmikki kanin koti)[/quote:49d76494a6] saitte vai olisitte saanut?
black knight linkki 10. toukokuuta 2004 kello 20.42
black knight 10. toukokuuta 2004 kello 20.42 linkki jos kaikkein hienomman tunnelman haluaa, ni kesäiltana nuotio illalla pimeellä pystyyn ja ropee pelailee iltahämärässä ulkona nuotiotulessa. Upeeta!
Guzmo linkki 10. toukokuuta 2004 kello 21.09
Guzmo 10. toukokuuta 2004 kello 21.09 linkki [quote:d0fcab0cd1="black knight"]jos kaikkein hienomman tunnelman haluaa, ni kesäiltana nuotio illalla pimeellä pystyyn ja ropee pelailee iltahämärässä ulkona nuotiotulessa. Upeeta![/quote:d0fcab0cd1] Nopat tuppaa sulamaan nuotion loimussa :P
black knight linkki 11. toukokuuta 2004 kello 18.38
black knight 11. toukokuuta 2004 kello 18.38 linkki :D no ei niitä sentään nuotioon tarvi heitellä :)
DM linkki 13. toukokuuta 2004 kello 19.53
DM 13. toukokuuta 2004 kello 19.53 linkki Musiikki on tärkein, ehdottomasti. TSH soundtrackit sopivat hyvin, kunhan välillä heittää sekaan jotain vähän menevämpää 8) Itse kun pelaamme yöllä, levyllinen vanhaa Immortalia sinne tai tänne pitää porukan hereillä. Miniatyyrit antavat oman panoksensa tottakai pelaamiseen, peli tuntuu heti paljon intensiivisemmältä kun pelaajilla on edessään jotain konkreettista pelistä. Pohjalle vaikka jonkinlainen gridi. Valaistuksella saa tilanteisiin tiettyä syvyyttä, mutta se ei ole mielestäni kovin oleellinen "tunnelman" luoja, kunnon valaistus pitää olla. Kynttilöillä saa aikaan jotain, mutta se jääköön jokaisen omaan harkintaan. Ja tosiaan, pelaajat täytyy pistää piirtämään oma karttansa, se antaa PJ:lle toisinaan mukavia hengähdystaukoja, kun pelaajat haukkuvat kartanpiirtäjää ja yrittävät saada tuherroksesta jotain selvää.. 8D Ruoka & juoma. Kyllä kait sitä alkoholia voi jonkin verran ottaa, kunhan pysyy kohtuuden rajoissa, ja ettei peli mene ihan naureskeluksi. Otaksuisin esimerkiksi viinipullon jaettavaksi muutaman sällin kesken olevan vielä kohtuuden rajoissa tällaisessa tilanteessa. Pelaajilla pitää olla jotain mässättävää, itse pistelen esim. jogurttia ja hedelmiä poskeen. Perunalastut ja dippi on oiva vaihtoehto. Ja jos tosiaan pelataan yöllä, pitää colaa tai kahvia olla _reilusti_, muuten porukka kuukahtaa.. Omasta mielestäni tunnelmaa tuo osaltaan pienet tupakkitauot, niillä voi sitten käydä pientä small-talk:kia pelin kulusta ja pelaajien fiiliksistä. Ja taas kun palataan peliin, on porukka hieman virkeämpi ja PJ:tä informoitu mahdollisista vajavauksista pelin suhteen. "Peliluola" on myös osaltaan tärkeä tekijä, pelipaikka täytyy tuntua kotoisalta ja kaikkien täytyy viihtyä siellä kuin kotonaan. Pidän tätä yhtenä pelin peruspilareista. Kukaan ei saa myöskään häiritä peliä, eli ne kännykät kiinni ihan suosiolla. Noh, taas tuli jauhettua paskaa, meni hieman offtopiciksi. Sen siitä saa kun innostuu 8)
GreepyReaper linkki 14. toukokuuta 2004 kello 15.41
GreepyReaper 14. toukokuuta 2004 kello 15.41 linkki Kyllä sen parhaimman tunnelman saa hyvällä hifi-laitteistolla josta vaihtaa nopeasti tyylilajia tilanteen muuttuessa. Ja sitten koko paikka pimeäksi ja yksi kynttilä Pj;n eteen ettei muuta näy. Ja siintä lähetään pelaamaan kauhuropea keskellä yötä.
Assath linkki 14. toukokuuta 2004 kello 21.47
Assath 14. toukokuuta 2004 kello 21.47 linkki Täällä on nyt kovasti hehkutettu musiikkia ja kyllähän se on hyvä olemassa, mutta loppujen lopuksi ei mielestäni ole kovinkaan tärkeässä asemassa. Kaikki ulkoiset kikat on muutenkin vain korkeintaan se kirsikka siinä kakun päällä, jos sitäkään. Mielestäni tärkeintä on saada pelaajat imeytymään mukaan tarinaan. Hatusta vedetystä seikkailusta on vaikeaa saada tunnelmallista vaikka hankkisi sen Rhapsodyn soittamaan viereiseen huoneeseen. Seikkailun kuluessa ilmenevät lukuisat yksityiskohdat, persoonallisiet eph:t ja hahmojen henkilökohtainen sitominen tarinaan toimivat mun mielestäni parhaiten. Yksityiskohdilla en nyt tarkoita pitkiä kuvauslitannioita kaikista hahmoja ympäröivistä paikoista, vaan ennemminkin harvoja eksoottisia ja kiinnostavia yksityiskohtia. Jos maailma, jossa pelaat on esim. Glorantha on helppoa kaivaa esille tietoa paikallisista tavoista, perinteistä ja uskomuksista. Kaikki mikä elävöittää peliä on aina hyvästä. Persoonalliset eph:t taas ovat jokaisen seikkailun ja kamppanjan suola. Jos kaikki vastaantulevat eph:t ovat paperinohuita kopioita toisistaan niin aika tylsäksi peli käy ennen pitkää. Eräs kaverini on loistava luomaan persoonallisia eph:ita. Hän käyttää erityisesti näiden taustaan liittyviä tarinoita tehokkaasti antamaan hahmoille kuvan eph:sta usein jo ennen kuin eph:ta varsinaisesti nähdään ensimmäistäkään kertaa. Hahmojen sitominen tarinaan taas tarkoittaa sitä, että sillä ketä hahmot ovat on väliä muutenkin kuin heidän kykyjensä puolesta. Perinteinen "hahmot saapuvat kylään ja menevät majatalossa kaljalle, siellä heitä lähestyy kauppias, joka kysyy, että haluaisitteko pojat tehtävän..." on mielestäni varsin huono tapa aloittaa seikkailu. Hahmoille kannattaa luoda perheet, tuttavat ja muutenkin tehdä heidät osaksi maailmaa. Minun kokemukseni on, että pelaajien (siis ei ainoastaan hahmojen) into pelastaa porukan oma kylä, jonka väkeen he ovat aikaisemmin tutustuneet ja jonka tyttöjä parhaillaan riiaavat, on paljon suurempi kuin syöksyä auttamaan jotain heille tuntematonta kylää josta he eivät tiedä muuta kuin että siellä asuu satakunta ihmistä.
newsalor linkki 16. toukokuuta 2004 kello 14.52
newsalor 16. toukokuuta 2004 kello 14.52 linkki Assath: [i:b54eba0343]Täällä on nyt kovasti hehkutettu musiikkia ja kyllähän se on hyvä olemassa, mutta loppujen lopuksi ei mielestäni ole kovinkaan tärkeässä asemassa. Kaikki ulkoiset kikat on muutenkin vain korkeintaan se kirsikka siinä kakun päällä, jos sitäkään.[/i:b54eba0343] IMO musiikki on hyvä tehokeino, vaikka se onkin aika vaivalloinen, jos sen aikoo hoitaa hyvin. Puhut pelimaailman sisäisten tapahtumien luonteesta ja rakenteesta. Toki nämäkin ovat tärkeitä. Mielestäni hyvän tunnelman aikaansaaminen vaatii monia asioita. Yksi niistä on toki se, että kaikki pelin osanottajan tai ainakin valtaosa niistä on aidosti kiinnostunut pelistä ja sen pelaamisesta. Toinen on pelin ulkoisen ja sisäisen maailman saaminen samalle aaltopituudelle. Tällä tarkoitan sitä, että kauhupeliä voi aidosti edistää se että sitä pelataan pimeässä huoneessa kynttilän valossa. Vastaavasti mikäli musiikkin tunnelmat heijastelevat pelin sisäisiä tapahtumia, niin vastakaikua kyllä varmasti tulee. Ehkäpä aivan käsittämättömän typerän luolastossa rymyämisen fiilistä parantaisi taustalla soiva humppa? :D Syy, miksi yleensä aletaan käsittelemään näitä erilaisia kikkoja tälläisistä asioista puhuttaessa taitaa olla siinä, että onkin huomattavasti vaikeampi alkaa erittelemään sitä, minkälaisista pelin sisäisistä tapahtumista muodostuu esteettisesti miellyttävä kokonaisuus tai sellainen, joka vetoaa pelaajien tunteisiin. Minkälaiset pelin sisäiset tapahtumat saavat pelaajan eläytymään paremmin hahmoonsa? Mikä pelinjohtajan äänessä, puheenparressa tai tavassa kuvailla ympäristöä tekee pelistä hyvän ja nostaa tunnelman kattoon? Pitääpäs miettiä aihetta lisää, ennenkuin postaan uudestaan. Lisäksi täytyy aina ottaa huomioon se, että jokainen peliporukka ja pelaaja on yksilö, eikätkä kaikki nauti samoista asioista. Niinpä juurikin joku musiikin soittaminen on yksinkertaisempi neuvo, kuin vaikkapa syvällisempii hahmohistorioihin kehottava.
Assath linkki 16. toukokuuta 2004 kello 20.18
Assath 16. toukokuuta 2004 kello 20.18 linkki [quote:b836495417="newsalor"]IMO musiikki on hyvä tehokeino, vaikka se onkin aika vaivalloinen, jos sen aikoo hoitaa hyvin.[/quote:b836495417] Totta on. Oma kokemukseni kuitenkin on, että musiikki ei kuitenkaan huonoa pelikertaa pelasta ja hyvänkin se tekee korkeintaan vähän paremmaksi. [quote:b836495417] Yksi niistä on toki se, että kaikki pelin osanottajan tai ainakin valtaosa niistä on aidosti kiinnostunut pelistä ja sen pelaamisesta. Toinen on pelin ulkoisen ja sisäisen maailman saaminen samalle aaltopituudelle. Tällä tarkoitan sitä, että kauhupeliä voi aidosti edistää se että sitä pelataan pimeässä huoneessa kynttilän valossa.[/quote:b836495417] En voi sanoa pitäneeni onnistunutta kauhuseikkailua ala-asteen jälkeen, joten ei auta muuta kuin uskoa. Kuitenkin yleensä minusta tuntuu, että on tärkeämpää se mitä aidosta ympäsristöstä ei löydy, kuin se mitä löytyy. Eli kännykät on syytä heitellä seinään, häiritsevät sisarukset lukita komeroihin jne. [quote:b836495417]Syy, miksi yleensä aletaan käsittelemään näitä erilaisia kikkoja tälläisistä asioista puhuttaessa taitaa olla siinä, että onkin huomattavasti vaikeampi alkaa erittelemään sitä, minkälaisista pelin sisäisistä tapahtumista muodostuu esteettisesti miellyttävä kokonaisuus tai sellainen, joka vetoaa pelaajien tunteisiin.[/quote:b836495417] Vaikeampaa toki, mutta itse kokisin sen myös parhaimmillaan antoisampana. Erilaisten tarinankerronta tyylien ja seikkailun johtamis tapojen vertailusta saa minun mielestäni paljon enemmän irti kuin peliin liittyvistä ulkoisista tehokeinoista. [quote:b836495417]Lisäksi täytyy aina ottaa huomioon se, että jokainen peliporukka ja pelaaja on yksilö, eikätkä kaikki nauti samoista asioista. Niinpä juurikin joku musiikin soittaminen on yksinkertaisempi neuvo, kuin vaikkapa syvällisempii hahmohistorioihin kehottava.[/quote:b836495417] En missään nimessä yrittänyt sanoa, etteikö olisi hyvä vaihtaa ajatuksia peliin liittyvistä kikoista (kuten musiikista, pelaajille jaettavista lapuista ja muista). Se, että kyse on makuasioista ei kuitenkaan estä minua kaupittelemasta omaa mielipidettäni sinä ainoana oikeana. :-D
newsalor linkki 17. toukokuuta 2004 kello 16.00
newsalor 17. toukokuuta 2004 kello 16.00 linkki Assath: [i:1f46aea6e9]Kuitenkin yleensä minusta tuntuu, että on tärkeämpää se mitä aidosta ympäsristöstä ei löydy, kuin se mitä löytyy. Eli kännykät on syytä heitellä seinään, häiritsevät sisarukset lukita komeroihin jne. [/i:1f46aea6e9] Toki. Kaikenlaisten häiriöiden minimointi on tärkeää. On itseänikin alkanut useamman kerran ärsyttää, kun jollain on kännykkä soinut kesken pelin. [i:1f46aea6e9]Vaikeampaa toki, mutta itse kokisin sen myös parhaimmillaan antoisampana. Erilaisten tarinankerronta tyylien ja seikkailun johtamis tapojen vertailusta saa minun mielestäni paljon enemmän irti kuin peliin liittyvistä ulkoisista tehokeinoista. [/i:1f46aea6e9] Niinpä. Peliporukan sisäinen kemia on aika merkittävä tekijä. Jopa istumisjärjestyksillä ja muilla vastaavilla asioillakin on aika paljon merkitystä. Muistan erään pelin, jota johdin muuttuneen aika lailla, kun siirryimme järjestelystä, jossa kaikki istuimme pöydän ääressä sellaiseen, jossa istuskelimme ympäri huonetta. Peli muuttui heti vähemmän intensiiviseksi. Jos pelaajat tuntevat toisensa ja tapansa pelata hyvin, he voivat tukea toistensa pelaamista. Toisaalta uudet kasvot ja peliporukat tarjoavat virkistystä, koska muuten on helppo pelata samaa peliä aina uudestaan ja uudestaan. Mielestäni aika suuri osa PJ:n hommasta on sitä, että pyrkii saamaan kaikki mukaan peliin. Pelinjohdollisten tekniikoiden siitä puolesta, miten pelaajille maailmaa kuvataan, on huomattava se, että yleensä se vaihtelee aika paljon pelin sisällön mukaan. Sehän nyt on selviö, että on parempi useimmille kampanjoille, jos sieltä jotain juonentynkääkin löytyy sen ainaisen tavernarainan lisäksi. Useimmat roolipelaajat ovat fantasiamaailmojen ystäviä ja siksi ovat kiinnostuneita maailman taustoista, jumaltaruista, historiasta ja lähialueen erikoisuuksista jo uteliaisuuttaan. Gloranthassa todellakin on se hyvä puoli, että maaiman taustamateriaali on uskomattoman rikas. Itselleni varmaan hankalimpia puolia pelinjohtajana on arjen kuvaaminen. Siitä on hankala saada mielekästä. Niinpä monesti hypinkin päivittäisten asioiden yli käsitellen kohokohtia. Lisäksi vauhdissa saattaa aina unohtua joitain hienoja asioita, mitä olin aiemmin miettinyt valmiiksi. Se on harmi. Toisaalta monesti sitä huomaa, että aiemmat aatokset eivät sovi sen hetkiseen tilanteeseen ja suunnitelmia on useinmiten muutettava. Yritän miettiä aina miettiä ennen pelikertaa asioita yleisellä tasolla ja sitten pelin aikana sovellan niitä tapahtumia tai juonikuvioita, jotka ole kehitellyt pelikerran vaatimusten mukaan. Itse pelin tiimellyksessä toivon pelaajilta omatoimisuutta ja aktiivisuutta. Pelini toimivat paremmin, mikäli hahmoilla on haaveita, suunnitelmia ja omia aikomuksia. En itse pidä railroadaamisesta, joten vältän sitä ehkä liiaksikin. Kuvailussa yritän kuvailla pelaajille sellaisia asioita, mitä näiden hahmot panisivat merkille. Kuvailuni ovat kuitenkin ehkä joidenkin toisten pelinjohtajien verbaaliakrobatiikaan verrattuna lyhyen ytimekkäitä. Ehkä se jättää mielikuvitukselle enemmän tilaa. Kun olen itse pelaajan, esitän usein pelinjohtajalle tarkentavia kysymyksiä tyyliin:"Minkälaiset kasvot hänellä on? Minkälaista kasvillisuutta siinä rinteellä on? Minkälaiset vaatteet hänellä on päällä? Onko huoneen yleisilme sekainen? Jne." Ehkäpä omaan kerrontatapaani sopisi tälläinen hyvin kaveriksi. Tärkeintä minulle oikeastaan on se, että tunnen pelimaailman hyvin. Koen, että se tukee improvisointia. Ainakaan ei tarvitse keksiä koko ajan hirveän isoja asioita. Epäilemättä hedelmällisintä mitä jonkun kampanjan eteen voidaan tehdä, on kuunnella palautetta, niin pelaajien, kuin pelinjohtajan. Vielä kun on taustalla jonkinmoista roolipeliteoreettista pohjaa, niin voidaan ehkä sitten niitä työkaluina käyttäen pohtia miten peliä voidaan kehittää.
Assath linkki 18. toukokuuta 2004 kello 11.24
Assath 18. toukokuuta 2004 kello 11.24 linkki [quote:0fadc57e48="newsalor"]Jos pelaajat tuntevat toisensa ja tapansa pelata hyvin, he voivat tukea toistensa pelaamista. Toisaalta uudet kasvot ja peliporukat tarjoavat virkistystä, koska muuten on helppo pelata samaa peliä aina uudestaan ja uudestaan.[/quote:0fadc57e48] Munkin parhaat pelikokemukset ovat kieltämättä syntyneet tutun ja vanhan porukan kanssa. Ongelma tosiaan on, että ajoittain tuntuu kuin pelaajien hahmoilla olisi tapana järjestyä aina samanlaiseen hierarkiaan. Joku on soturi, joku ryhmän aivot jne... Kun ryhmää vähän hajottaa tai tosiaan ottaa uusia kasvoja mukaan niin homma voi piristyä kummasti. [quote:0fadc57e48]Mielestäni aika suuri osa PJ:n hommasta on sitä, että pyrkii saamaan kaikki mukaan peliin.[/quote:0fadc57e48] Mielestäni tämä on myös kenties vaikein osuus. Me pelataan yleensä suht hahmo ja tarina keskeisiä pelejä, josta seuraa, että joka hahmolla on yleensä useampi yksityinen juoni pyörimässä pääjuonen rinnalla. On tosi hankalaa painottaa peliä siten, että kullakin pelaajalla on sopivasti aikaa keskittyä oman hahmonsa henkilökohtaisiin tekemisiin, ilman että muut pelaajat silti pitkästyvät. Tällaisia ongelmia ei tientenkään ollut vielä silloin kun pääosaa pelistä näyttelivät hienot taistelut, joihin kaikki voivat osallistua, mutta mitään ei hyvää ei tietenkään saa ilmaiseksi. [quote:0fadc57e48]Gloranthassa todellakin on se hyvä puoli, että maaiman taustamateriaali on uskomattoman rikas.[/quote:0fadc57e48] Tälläkin on kuitenkin hintansa. Uuden pelaajan on aika vaikea päästä sisään laajan ja omaperäisen maailman toimintaan ja lainalaisuuksiin. Itse olen suht paljon gloranthasta lukenut, enkä silti voi väittää ymmärtäväni miten hommat toimivat muualla kuin ihan tietyillä alueilla. [quote:0fadc57e48]Itselleni varmaan hankalimpia puolia pelinjohtajana on arjen kuvaaminen. Siitä on hankala saada mielekästä. Niinpä monesti hypinkin päivittäisten asioiden yli käsitellen kohokohtia.[/quote:0fadc57e48] Näin kai se varmaan kaikilla menee. Toisaalta arkisilla tapahtumilla on ajoittain ihan kiva maustaa peliä. Olet juuri kusella ravistelemassa vehjettäsi kun kuulet miten... tai Leivän siemen tarttuu ikävästi hampaittesi väliin, eikä meinaa lähteä sitten niin millään. Olen viimeaikoina muutenkin alkanut suosia enemmän pelaajien välisten ihan rauhallisten tilanteiden kuvaamista. Näistä on hyvä järjestää esim. minilarppeja pelikerran aikana. [quote:0fadc57e48]Lisäksi vauhdissa saattaa aina unohtua joitain hienoja asioita, mitä olin aiemmin miettinyt valmiiksi.[/quote:0fadc57e48] Onneksi kerran suunnitellut juonet saa yleensä liitettyä myöhemmin kuitenkin mukaan sopivasti muuteltuina. [quote:0fadc57e48]Itse pelin tiimellyksessä toivon pelaajilta omatoimisuutta ja aktiivisuutta. Pelini toimivat paremmin, mikäli hahmoilla on haaveita, suunnitelmia ja omia aikomuksia. En itse pidä railroadaamisesta, joten vältän sitä ehkä liiaksikin.[/quote:0fadc57e48] Hahmojen ja pelaajien aktiivisuus tosiaan on korvaamaton luonnonvara. Railroadaaminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Itse harrastan sitä jollakin asteella, sillä juoni kuvioistani tulee yleensä helvetin paljon parempia, jos tiedän suunnilleen mitä on tapahtumassa. Asetan kamppanjan lähtötilanteen ja hahmot siten, että yleensä minulla on suht hyvä uva siitä, mihin suuntaan juoni tulee liikkumaan. (esim. Teidän hahmonne tulevat oilemaan keisarikunnan virkamiehiä, joiden tehtävä on etsiä ja paljastaa noitia ja mustan magian harjoittajia) Kuitenkin vanha hyvä sääntö sanoo, että jokaisessa ongelma tilanteessa hahmoilla pitäisi olla vähintään kolme eri ratkaisuvaihtoehtoa, kaksi jotka pelinjohtaja on miettinyt ja kolmas jonka tämä on valmis improvisoimaan. Yleensä asetan kamppanjani linjan suurin piirtein valmiiksi sitä suunitellessani ja seuraavan seikkailun pyrin suunnittelemaan tarkaan ennen peliä. Tämän pitemmälle en kuitenkaan mene, vaan annan pelaajien toimien ja tavoitteiden muovata pitempiaikaiset tapahtumat. Lisäksi pelinjohtajalla pitää mielestäni olla rohkeutta heittää valmiiksi suunnitelemansakkin tapahtumat roskiin jos tilanne sitä vaatii. Hahmojen tekoja ei voi koskaan kokonaan ennakoida (ja hyvä niin). [quote:0fadc57e48]Kuvailussa yritän kuvailla pelaajille sellaisia asioita, mitä näiden hahmot panisivat merkille. Kuvailuni ovat kuitenkin ehkä joidenkin toisten pelinjohtajien verbaaliakrobatiikaan verrattuna lyhyen ytimekkäitä.[/quote:0fadc57e48] Välillä on kiva kuulla pitkiäkin rimpsuja ympäristöstä. Pitkällä tähtäimellä on kuitenkin parempi, että eph:oilla, tapahtumilla ja paikoilla on pari mieleenpainuvaa piirrettä ennemmin kuin miljoona tavanomaista. Sivun mittaista kuvausta eph:n kasvoista ei kukaan muista viikon päästä, mutta kyömynenä ja pahanhajuinen hengitys voivat hyvinkin jäädä mieleen. [quote:0fadc57e48]Tärkeintä minulle oikeastaan on se, että tunnen pelimaailman hyvin. Koen, että se tukee improvisointia. Ainakaan ei tarvitse keksiä koko ajan hirveän isoja asioita.[/quote:0fadc57e48] Pelimaailman tuntemus on tosiaan pelinjohtajalle korvaamaton apuväline. Valmis maailmojen ongelma on, että pelaajat voivat toisinaan tietää niistä enemmän kuin pelinjohtaja. Niinpä itse ainakin painotan aina, että minun peleissäni hommat eivät välttämättä mene ihan niin kuin "virallisessa" maailmassa. [quote:0fadc57e48]Epäilemättä hedelmällisintä mitä jonkun kampanjan eteen voidaan tehdä, on kuunnella palautetta, niin pelaajien, kuin pelinjohtajan. Vielä kun on taustalla jonkinmoista roolipeliteoreettista pohjaa, niin voidaan ehkä sitten niitä työkaluina käyttäen pohtia miten peliä voidaan kehittää.[/quote:0fadc57e48] Itselläni ei tuota pohjaa kyllä ole, mutta palautteesta on tosiaan apua. Olemme silloin tällöin jopa koittaneet täytellä palaute lomakkeita poruassamme, mutta ne ovat kyllä yhtä tyhjän kanssa. Parhaan palautteen kuulee yleensä vasta vuosien kuluttua ja usein vielä tuopin äärellä.
Wildor linkki 3. elokuuta 2005 kello 1.17
Wildor 3. elokuuta 2005 kello 1.17 linkki [quote:8684c66256="Leguriand"]tietääksen tunnelmaa tulee parhaiten jos PJ käytää LARP vaattteita(miksei myös pelaajat) ja käyttää rekvisiittana nahkaista noppapussia yms. ja keskiaikais/itämaalais tyylinen matto voi olla hyvä lisä.[/quote:8684c66256] Ookei, jos meidän peleissä GM ilmestyy viitta niskassa ja haltiakorvat päässä rontaten jotain koin syömää mattoa, niin saattaisimme ehkä osoittaa hienoista hilpeyttä tunnelmoinnin sijaan. Sakki kokoontuu pelaamaan, yhellä on pari kaljaa, toisella limsaa ja karkkeja, mut GM tuo maton ja viitan. Mä voin nähdä, miten tää lähtee etenemään meidän porukassa. :lol: