Vanha foorumi

Takaisin

Joukkomätöt

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Guardian 28. tammikuuta 2003 kello 16.32
Kirjoittaja Viesti
Guardian linkki 28. tammikuuta 2003 kello 16.32
Guardian 28. tammikuuta 2003 kello 16.32 linkki Millä tavalla toteutatte SUURET joukkomätöt? Meidän seikkailuissa sellaisia on aika paljon... Teettekö esim. tilanteita, että seikkailijoita lyödään yhtäkkiä selkään ilman torjunta- tai väistömahdollisuuksia(tuskin). Vai onko se vain sellaista että mätetään vihollisia vastaan ja niitähän riittää...
Vaakkujaakko linkki 28. tammikuuta 2003 kello 17.21
Vaakkujaakko 28. tammikuuta 2003 kello 17.21 linkki [quote:02466a4876="Guardian"]Millä tavalla toteutatte SUURET joukkomätöt? Meidän seikkailuissa sellaisia on aika paljon... Teettekö esim. tilanteita, että seikkailijoita lyödään yhtäkkiä selkään ilman torjunta- tai väistömahdollisuuksia. Vai onko se vain sellaista että mätetään vihollisia vastaan ja niitähän riittää...[/quote:02466a4876] Ei. Pelimekaniikkana käyttäisin Warhamsteria mahdollisesti adaptoiden osasia ja ideoita Tarsh Warista, taikka sitten Pendragonin taistelusääntöjä. Muitakin varmasti löytyy, mutta nuo ovat edes jossakin määrin tuttuja, joten miksi menisin merta edemmäs kalaan? Mitään edellämainituista ei tosin ole (RQ:ssa) tarvittu, olemme soveltaneet pelinjohtajan tervettä järkeä ja rationaalista harkintaa yhdistettynä Maximum Game Fun -ajatteluun sekä pyrkimykseen lähestyä seikkailussa ennaltamäärättyä tai ainakin todennäköisintä lopputulemaa, joka useimmiten ei ole se, että hahmoja lyödään selkään ilman torjunta- tai väistömahdollisuuksia.
Tupew linkki 28. tammikuuta 2003 kello 17.40
Tupew 28. tammikuuta 2003 kello 17.40 linkki Meillä ei ole paljon mättö tappeluita ollut enkä minä kyllä pidä niistä hirveän paljon koska se on vaan mättöä. Pidän enemmän muutaman vastustajan tappeluista missä voi taktikoidakkin eikä vain mättää. Suurin mättö tappelumme on kai ollut se, kun vastassa oli vähän päälle kymmenen peikkoa ja toisella puolella noin 70 peikkolaista. Joskus pj on kuvaillut jotkut mättö tappelut tylsästi. Kerran oli vastassa noin 13 broota (toinen iso mättö tappelumme) ja siinä pj sanoi, että sinä tapoit kolme tyyppiä ja sinä viisi jne. Onneksi tuo peikko taistelu oli hyvin kuvailtu.
Larppa linkki 28. tammikuuta 2003 kello 17.54
Larppa 28. tammikuuta 2003 kello 17.54 linkki Kuten Tupewillakaan, ei meilläkään ole ollut paljoa tälläisiä joukko mättöjä ja suurin on vain siinä sadan kohdalla. Kun ei ole paljoa tullut sellaisia tilanteita. [i:481575bf02]Millä tavalla toteutatte SUURET joukkomätöt? Meidän seikkailuissa sellaisia on aika paljon... [/i:481575bf02] Löysin kerran muistaakseni tätä kautta sivun, jolla oli ohjelma joka laski isojen joukkojen kaikki väsymyspisteet, kestopisteet, taikapisteet ja vastaavaa. Tämän ohjelman on joku muukin saattanut nähdä, nimeä ei tule mieleen. Itse en ole sitä käyttänyt, mutta vaikutti ihan asialliselta ja hyvältä. Nämä suuret mätöt ovat tosiaan ongelma, jos haluaa pelata tarkasti. Meillä pj, siis minä, olen kuvaillut tilanteet silleesti, että vaikka lunarit ja orlanthit ottavat massataistelun. Olen sanonut esim. "Orlanthit aloittavat hyökkäyksellä ja lunarit vastaa siihen nuolisateella ja eturivinmiehiä kaatuu paljon. Viimein orlanthit pääsevät meelee taistoon ja ottavat menetetyt miehensä takaisin" ja sillä lailla. Eli ei mitään noppa hinkutusta jatkuvasti vaan ihan vapaasti. Sitten jos hahmot tulee mukaan, niin se kannattaa ottaa tarkasti. No mitäs tästä enempää. :) [i:481575bf02]Vai onko se vain sellaista että mätetään vihollisia vastaan ja niitähän riittää... [/i:481575bf02] Ei ole ollut tälläistä, mutta jotenkin tänne päin. :P
Chividal linkki 29. tammikuuta 2003 kello 8.24
Chividal 29. tammikuuta 2003 kello 8.24 linkki Hieman sovellettu warhamster on meillä toiminut ihan hyvin. Tästä aiheesta on keskusteltu ennekin. Aihe löytyy varmaankin rqn sääntöjen alta.
newsalor linkki 29. tammikuuta 2003 kello 10.07
newsalor 29. tammikuuta 2003 kello 10.07 linkki Mielestäni olisi hyvä idea vetää iso taistelut pelauttamalla pari huippukohtaa normaalilla RQ:n tyylillä kaikkine hienouksineen. Näillä toimilla voi olla vaikutustataistelun kokonaisuuteen. Sitten ratkotaan hahmojen pärjäilyt tyyliin Pendragon (Pass? ) ja mahdollisesti jos PH:t ovattaistelun johdossa, niin sitten jonkinmoisin strategiataitotestein koko taistelun lopputulos. Nämä huippukohdatvoisivat olla jotain tyyliin KoPD tai sitten ne voisivat liittyä PH:den suunnitelmien kannalta kriittisiin ratkaisukohtiin.
Bagsie linkki 29. tammikuuta 2003 kello 11.01
Bagsie 29. tammikuuta 2003 kello 11.01 linkki Meillä on tähän loistava ratkaisu!!! Praedorin sivuilta löytyy helpot ja toimivat massataistelusäännöt! Itse taistelun lopputulos ratkaistaan näillä, MUTTA pelaajat peluutetaan seassa RQ:n säännöillä ja heidän tekonsa vaikuttavat taistelun lopputulokseen. Esim Meidän Humaktin ritari taisteli tiensä vihollisjoukkojen läpi (tästäkin sääntö Praedorissa) ja tappoi vihollisjohtajan esikunnasta pari alempaa johtajaa. Taistelu meni vihollisilta sekaisin ja voitto meille! Me hyökkäsimme myös vihollisen jousimiesten kimppuun takaapäin ja sekin vaikutti. Kokeilkaa ihmeessä. Tosi loistava!
Larppa linkki 29. tammikuuta 2003 kello 13.07
Larppa 29. tammikuuta 2003 kello 13.07 linkki Voisitko Bagsie antaa vaikka linkin sinne virallisille Praedorin sivuille, niin voisi hieman katsastella niitä "huippu" sääntöjä. Ihan kivasti on meillä toiminu tuolla vapaalla kerronnalla ja sitten ihan heitetään d4, että mikä puoli on johdolla tai vastaavaa. Ei tarte kaikkia niin prikulleen ottaa, vai mitä?
Guzmo linkki 29. tammikuuta 2003 kello 15.19
Guzmo 29. tammikuuta 2003 kello 15.19 linkki HW:n sääntöjä mukaillen (komentajat ja megaherot vaikuttavat taistelun tulokseen) tai sitten kokonaan HW:n säännöillä. Jos pelaajat eivät osallistu itse taisteluun tai ovat voimiltaan merkityksettömiä lopputuloksen kannalta, heitän tuloksen nopalla tai päätän sen sumealla logiikalla.
Kasila linkki 29. tammikuuta 2003 kello 21.59
Kasila 29. tammikuuta 2003 kello 21.59 linkki Kukin taplaa tavallaan ja riippuu mikä on tarkoitus... Jos on sama mitä pelaajat tekee massa mätössä lopputuloksen kannalta tai sitten pelataan "tarinaa" ala Markus niin tee taistelu etukäteen ja heitä nolla kertaa... jos pelaajat haluaa ja voi (!!!) osallistua niin sitten joutuu ottaan kantaa aika moneen asiaan... siis ota vaikka Warhammeri tai joku muu setti... Itse käyn aina taistelut "reaaliajassa" ja en ole päättänyt miten ennakolta menee... No .. säännöt ovat niin monimutkaiset että.. mutta kehoittaisin miettimään mitä "haluat" taistelulta. Varsinaisena apuna voisi vaikka sanoa... Laske kaikkien osallistuntuvien eri yksiköiden keskiarvo taidot ja ota henkilöiden lukumäärä KP:ksi... vaurio vaikka muodon leveydestä kertaa keskimääränen aseen vaurio... Sitten yksiköt hakkaa toisiaan kuten "perus" säännöissä... moraalit ja muut esim. kenellä on etu kannattaa funtsia... ei jaksa selvitellä kello liikaa....
Bagsie linkki 30. tammikuuta 2003 kello 14.02
Bagsie 30. tammikuuta 2003 kello 14.02 linkki Linkkiä pyydettiin ja härifron twättas [url]http://www.burgergames.com/Praedor/sota.pdf[/url] Säännöt ovat siis yksinkertaiset ja nopeat. Meillä kun kampanjassa pyritään vaatimaan taktisesti oikeita päätöksiä pelaajilta niin näillä säännöillä on hyvä laskea miten hyvin homma sujuu. Pelinjohtaja on nimenomaan painottanut sitä että ei ole päättänyt etukäteen kuinka homma etenee. jos pelinjohtajalla on tarkka tilanne jonka hän tahtoo saada aikaiseksi niin nämä säännöt voivat olla vaan tiellä. Mutta jos joku tarvii niin Voila -Search no more. Ja tietysti mitkään säännöt eivät ole yhtä nopsat kuin sumea logiikka ja noppa. :-D
Larppa linkki 30. tammikuuta 2003 kello 14.08
Larppa 30. tammikuuta 2003 kello 14.08 linkki Bagsie kirjoitti: [i:f7ebe1920a]Linkkiä pyydettiin ja härifron twättas [/i:f7ebe1920a] Juu, kiitos linkistä. Sain luettua tuota jo aika paljon ja vaikuttivat tosiaan aika nopeilta ja hyviltä. Pientä muutosta voisi vielä tehdä joihin kohtiin, että sopii paremmin RuneQuestiin. Juu tosiaan ihan kivat, pitänee käyttää seuraavassa isossa taistelussa. :wink:
Bagsie linkki 30. tammikuuta 2003 kello 15.12
Bagsie 30. tammikuuta 2003 kello 15.12 linkki Joo. Pientä viilausta tarvitaan. Kuitenki eri peli kyseessä. Olkaa hyvä vaan. Ai niin ja sehän on vielä suomalaista laatutyötä!
Marcus Maximus linkki 30. tammikuuta 2003 kello 16.38
Marcus Maximus 30. tammikuuta 2003 kello 16.38 linkki [quote:09cf6df95f="Kasila"]Jos on sama mitä pelaajat tekee massa mätössä lopputuloksen kannalta tai sitten pelataan "tarinaa" ala Markus niin tee taistelu etukäteen ja heitä nolla kertaa... jos pelaajat haluaa ja voi (!!!) osallistua niin sitten joutuu ottaan kantaa aika moneen asiaan... siis ota vaikka Warhammeri tai joku muu setti... [/quote:09cf6df95f] Jepujep. Tosin, vaikka pelattaisiin realismia ala Kasila, voi olla useinkin niin, ettei pelaajahahmoilla ole mitään realistisia mahdollisuuksia vaikuttaa taistelun voittajaan. Pari lisämosuria eivät saa historiallisessa pelissä Saksaa voittamaan Normandiaa vaikka heittäisivät tusina kertaa 01. Siis, olettaen että peli alkaisi historiallisesta hetkestä Normandian alkaessa, ja jatkuisi siitä vapaana eteenpäin. Tämä toki riippuu hahmojen ja taistelujen voimatasoista. Herot suomeksi sankarit toki voivat vaikuttaa yleensä paljonkin. Realistisessa keskiaikaisessa magiattomassa parin sadan hengen rytäkässä taistelussa yksi rivimies ei muuta mitään.
Guardian linkki 30. tammikuuta 2003 kello 19.56
Guardian 30. tammikuuta 2003 kello 19.56 linkki Aah en ymmärtänyt noista Praedorin sivuista mitään... Minkä roolipelin sääntöjä siinä oli? Voisko joku vähän valaista mua?
Larppa linkki 30. tammikuuta 2003 kello 20.36
Larppa 30. tammikuuta 2003 kello 20.36 linkki Guardian kirjoitti: [i:1ac3c6dc97]Minkä roolipelin sääntöjä siinä oli? [/i:1ac3c6dc97] Hmm. No siinä oli sitten Praedorin sääntöjä. Siis Praedor on roolipeli jos et sitä teinnyt Guardian. :) [i:1ac3c6dc97]Voisko joku vähän valaista mua?[/i:1ac3c6dc97] No toivottavasti tuo auttoi, vaikkei siinä oikein ollutkaan mitään.
Kasila linkki 31. tammikuuta 2003 kello 8.10
Kasila 31. tammikuuta 2003 kello 8.10 linkki Joops... Pointti Markuksella.. Meillä Coven on komppanjan johtaja ja menee aika yksityiskohtaseksi taistelut... yhtä kaupunkia ne seilas ees taas taistelun melskeessä about 1 h peliajassa ja 10+ tuntia reaalissa. He pääsivät tavoitteeseen, mutta tuskin siihen olisivat yksin päässeet. Ehdottomasti joukkuepeliä tarvitaan sodassa. "ei sota yhtä miestä kaipaa....paitsi PST miestä ... aina"
Larppa linkki 31. tammikuuta 2003 kello 13.24
Larppa 31. tammikuuta 2003 kello 13.24 linkki Kasila kirjoitti: [i:af35b8a83a] Ehdottomasti joukkuepeliä tarvitaan sodassa. [/i:af35b8a83a] Joo, etenkin sodassa tarvitaan myös hyvä johtaja porukalle, että jos kiistoja syntyy ne saadaan selvitettyä johtajan kanssa, ettei mitään kapinaa tai vastaavaa pääse syntymään. Ja joukkuepeliä tarvitaan jo pienimmissäkin taisteluissa, sodassa tosiaan pitää olla kaikki kohdallaan, kuten suomen talvisodassa. Kaikki vasemmistolaisetkin ole suomen puolella eikä menneet sinne Willen juttuun mukaan. :)
Bagsie linkki 22. maaliskuuta 2003 kello 10.15
Bagsie 22. maaliskuuta 2003 kello 10.15 linkki Onko muilla toimineet nuo Praedorin säännöt yhtä hyvin kuin meillä? Sodan kuningaskunnan kanssa ollaan päästy testailemaan noita...