Vanha foorumi

Takaisin

Rautaase + terävyys = ???

RuneQuestin säännöt
Guardian 22. tammikuuta 2003 kello 17.52
Kirjoittaja Viesti
Guardian linkki 22. tammikuuta 2003 kello 17.52
Guardian 22. tammikuuta 2003 kello 17.52 linkki Te ette kyl ymmärrä tästä yhtään mitään mut ihan sama... Jos haluaa rauta aseen koska se tekee peikkoihin kaksinkertaisen vahingon läpäistyään panssarin mutta jos haluaa siihen samaan aseeseen terävyyden niin pitäisikö se terävyyden aiheuttama lisävahinko lisätä vahinkoon heti vai panssarin läpäistyään, koska kun vahinkoa tulee esim 8 + terävyys 5 eli 13 ja vihollisella on 3pp panssari silloin läpi menee 10 mutta kun on kyseessä rautaase peikkoa vastaa silloinhan sen täytyisi olla 10 x 2 eli 20, mutta eihän terävyys voi kaksinkertaistua... Eli jos vahínkoa tulisi vaikka 6, siitä pitäs miinustaa terävyys 5, eli 1, joka sitten kaksinkertaistetaan, eli vahingoksi tulisi 2 + 5(terävyys)... Mutta... Jos vahinkoa pääsisi läpi vaikka 2, niin kun siitä miinustettaisiin terävyys 5, tulis aseen normaaliksi vahingoksi -3. Ei mahdollista... Okei te ette varmaa älynny tota juttua vaikee selittää...
Delmar^ linkki 22. tammikuuta 2003 kello 18.33
Delmar^ 22. tammikuuta 2003 kello 18.33 linkki vaikea kysymys... kyllä sen terävyyden pitäisi mielestäni siihen haarniskan läpäisyyn vaikuuttaaaa.... miekenkiintoinen ongelma... yksi ratkaisu voisi olla terävyyden vähentämisen ensin ja sitten vasta aseen... tai että pp jaettaisiin kahdella ja vähennettäis puolet molemmista... mitäs "konkarit" sanovat asiaan? :-D
Larppa linkki 22. tammikuuta 2003 kello 18.55
Larppa 22. tammikuuta 2003 kello 18.55 linkki Guardian kirjoitti: [i:65a3419d14]Te ette kyl ymmärrä tästä yhtään mitään mut ihan sama... [/i:65a3419d14] No ainakin minä yritän ymmärtää. :) [i:65a3419d14]Jos haluaa rauta aseen koska se tekee peikkoihin kaksinkertaisen vahingon läpäistyään panssarin mutta jos haluaa siihen samaan aseeseen terävyyden [/i:65a3419d14] Joo, rautaaseet on ihan kivoja, ja ne tekee myös tupla vahingon haltioihin samalla tavalla. Terävyys loitsu varmaan pitäisi lumota rautaaseen tekemisen hetkellä, luulisin. Niin sitten mitä tulee tuohon vahinkoon, niin pelinsääntöjen mukaan siihen se terävyys tulisi, niin kuin omana vahinkona, kuten terävyys-4 antaa 4 lisää vahinkoa. Mutta kun pelkkä rauta tekee haltioihin ja peikkoihin kaksinkertaisen vahingon, niin minä lisäisin sen terävyyden erikseen. Eli minä en laittaisi sitä kaksin kertaisena, sillä rautahan sen vahingon tekee kaksin kertaisena, kuten jo sanoin. [i:65a3419d14]Okei te ette varmaa älynny tota juttua vaikee selittää...[/i:65a3419d14] Kyllä minä ainakin ymmärsin. Kyllä nuo selitykset tosiaan vaikeita on, mutta kyllä tälläisiä viestien lukija ihmisiä löytyy, jotka ymmärtää asian. Ainakin minä. :) Delmar^ kirjoitti: [i:65a3419d14]mitäs "konkarit" sanovat asiaan? [/i:65a3419d14] No, en tiedä olenko konkari, mutta tuossa yläpuolella on minun mielipiteeni ja miten meillä on toimittu samoissa tilanteista, eli kokemusta meilläkin on rauta-aseista loitsujen kera. :wink:
Karvajalka linkki 22. tammikuuta 2003 kello 19.34
Karvajalka 22. tammikuuta 2003 kello 19.34 linkki Todennäköisesti asia ratkaistaisiin meillä näin: Terävyys "kuluisi" ensin haarniskan läpäisyyn ja loppu terävyys lisättäisiin vahinkoon ilman kertomista. Elikkä 3 pojon haarniska terävyys 5 ja aseen vahinko d8. 3 pojoo kuluisi haarniskaan ja vahinko peikolle olisi (2*d8 )+2. Taikavaurio ei olisi rautavaurioa, mutta kuluisi ensin pois. Tällä tavalla ajattelisin sen olevan reilua kaikille os apuolille jopa tuolle peikolle. Kävipä hassusti (2*d8)+2? aurinkolasi polla on 8 ) :-D
newsalor linkki 23. tammikuuta 2003 kello 9.14
newsalor 23. tammikuuta 2003 kello 9.14 linkki Konkarit nillittäisivät :evil: siitä, että rautainen (lumoamaton) ase vastustaisi kaikkea siihen heitettyä magiaa painonsa mukaisesti. Loitsun onnistumisen mahdollisuus muuttuisi täten: -1 * (ENC * 5%) , missä ENC on kyseisen esineen + mahdollisen muun kannetun lumoamattoman raudan yhteeenlaskettua paino painoyksiköinä enc. ja 5% on nimenomaan prosenttiyksikköä, kuten taidoissa yleensäkkin. :-D No joo. Karvajalan kommentti mukailee linjaani yksi yhteen.
Kasila linkki 23. tammikuuta 2003 kello 13.59
Kasila 23. tammikuuta 2003 kello 13.59 linkki Joo o... eli rauta vastustaa taikuutta... no se on eri asia nyt tässä--- jotn vois vaikka vetää uuden ketjun siitä... No rauta aiheuttaa vanhoihin rotuihin 2x dammut--- johtuen sen myrkyttävästä ominaisuudesta tai allergiasta... SIIS HUOM oma mielipiteeni... Joten vasta läpäisty damage kaksinkertaistetaan. Ja terävyys vaurio lasketaan aina ensimmäiseksi jäämään panssariin.
Larppa linkki 23. tammikuuta 2003 kello 18.05
Larppa 23. tammikuuta 2003 kello 18.05 linkki Kasila kirjoitti: [i:39efd037fd]Joten vasta läpäisty damage kaksinkertaistetaan. Ja terävyys vaurio lasketaan aina ensimmäiseksi jäämään panssariin.[/i:39efd037fd] Niin. kuten sanotaan noissa Gloranthan olennot ja salaisuudet kirjan kohdalla, että rauta tekee sen kaksin kertaisen vahingon, vasta läpäistyään panssarin. Ja samaa höpistään sitten Vanhoissa Roduissa peikkojen ja haltioitten kohdalla. Ja sitten terävyyden lisäksi panssariin kannattaa laskee se vahinkomuutos.
Guzmo linkki 23. tammikuuta 2003 kello 22.37
Guzmo 23. tammikuuta 2003 kello 22.37 linkki [quote:48fc9b7e85="Kasila"] No rauta aiheuttaa vanhoihin rotuihin 2x dammut--- johtuen sen myrkyttävästä ominaisuudesta tai allergiasta... SIIS HUOM oma mielipiteeni... Joten vasta läpäisty damage kaksinkertaistetaan. Ja terävyys vaurio lasketaan aina ensimmäiseksi jäämään panssariin.[/quote:48fc9b7e85] Näin meilläkin asia "pelataan".
Broo-Lord linkki 24. tammikuuta 2003 kello 4.17
Broo-Lord 24. tammikuuta 2003 kello 4.17 linkki ...hmm eka viestini. No, ei siitä sen enempää. Mielestäni Gloranthan taikuus ei ole mitään D&D +4 vahinkoon lisää, vaan esim. terävyys tekee aseesta terävemmän jolloin aseen haarniskan/läskin leikkaus kyky paranee. Rauta-aseiden "myrkyllisyys taso" nousee terävyyden tai jonkun muun loitsun (esim. tosi-ase) myötä. Rauta, tai iseasiassa kaikki metallit, ovat hyvinkin maagisia gloranthassa. Niin minkä takia loitsut, tulkoot sitten jumalilta, hengiltä tai jostain muualta, eivät nostaisi niitten normaaleja maagisia ominaisuuksia? ...ja tottakai 2xvahinko lasketaan vasta haarniskan ylittävästä vahingosta. Jopas tuli kömpelöitä lauseita:)
Chividal linkki 24. tammikuuta 2003 kello 9.23
Chividal 24. tammikuuta 2003 kello 9.23 linkki Olen samalla linjalla Kasilan ja Guzmon kanssa. Maagillinen terävyys loitsu on siis ikään kuin ylimääräinen kerros aseen terässä joka aiheuttaa vahinkoa. Tämä selitys on omaksuttavissa sääntökirjoista. Se ei siis vaikuta erikoisosumiin tai muihinkaan erikoissääntöihin tai aseen muuhun maagillisuuteen millään tavalla. Siten esim. suurmiekka tekee terävyys-10 ja tosimiekka loitsuilla höystettynä erikoisosumalla 8d8+10 vahinkoa, ei 8d8+40.
Broo-Lord linkki 24. tammikuuta 2003 kello 12.15
Broo-Lord 24. tammikuuta 2003 kello 12.15 linkki Kyllähän se näin on... Näinhän olemme pelanneetkin jo ties kuinka monia vuosia. Mielipiteeni olikin vain omaa ideointia sääntöön, mikä on [b:e2181dcaca]hyvinkin selkeästi [/b:e2181dcaca]kerrottu kaikissa mahdollisissa sääntökirjoissa. 'Virallisissa' säännöissä ei mielestäni tähän sääntöön liittyen ole juurikaan tulkinnan varaa. Mutta eikö säännöt olekin tehty rikottaviksi;)