Vanha foorumi

Takaisin

Sankariulottuvuuden olennot

RuneQuest hahmot, hirviöt ja olennot
Guardian 20. tammikuuta 2003 kello 20.09
Kirjoittaja Viesti
Guardian linkki 20. tammikuuta 2003 kello 20.09
Guardian 20. tammikuuta 2003 kello 20.09 linkki Tämän aiheen voisi varmaan laittaa myös gloranthakeskustelun puolelle, mutta ajattelin laittaa sen kuitenkin tänne, koska aion pyytää olentojen ominaisuuksia rq sääntöinä. Millaisia, tai ehkä pikemminkin kuinka voimakkaita olentoja voi kohdata sankariulottuvuudessa? Eihän ne nyt mitään mahdottoman voimakkaita voi olla, esim jotain tällästä: " Aseosuma 1000 Vahinko 15d6 En uskoisi. Mutta en usko, että sankariulottuvuuden olennot ovat esim. Humatkin miekan tapettavissa. 8-)
Larppa linkki 20. tammikuuta 2003 kello 20.53
Larppa 20. tammikuuta 2003 kello 20.53 linkki Guardian kirjoitti: [i:0626f151ad]Millaisia, tai ehkä pikemminkin kuinka voimakkaita olentoja voi kohdata sankariulottuvuudessa?[/i:0626f151ad] Kaiken laisia siitä tulevasta suuresta sankarista ihan yli-sankariin. Eli mitäs sinne nyt laittais Gloranthasta vertailuksi, Tikaritar ehkäpä, Argath? Eli sellaisia super heroja, joista kerrotaan Glorantha kirjoissa, niin sellaisia siellä voi joskus tavata. Eli onhan niillä voimaa aika paljon ja ominaisuudet jotain n.30 ehkä, ihan heitto, kun en itekkään ole nähnyt kuin Harrekin statsit. No tässä oli ihmisistä, mutta varmaan joku Gragspider varmaan saatta pilkistellä nurkan takana. [i:0626f151ad]" Aseosuma 1000 Vahinko 15d6 [/i:0626f151ad] Muuten ihan hyvä, mutta aseen osuma jaetaan n. 4:llä ja vahinko on jotain tuon suuntaista, luulisin. Mutta ei ne kaikki nyt noin hyviä ole. [i:0626f151ad]Humatkin miekan tapettavissa. [/i:0626f151ad] Harrek voi periatteessa kuolla Peikkolaisen lingon kutiin kriittisellä päähän, joten kaikki on mahdollista, vaikka peikkolainen pieksii Suurpeikon?
Guardian linkki 21. tammikuuta 2003 kello 15.39
Guardian 21. tammikuuta 2003 kello 15.39 linkki [i:677f8ac4ed]kun en itekkään ole nähnyt kuin Harrekin statsit[/i:677f8ac4ed] Voitko laittaa ne statsit tähän näkyville?
Larppa linkki 21. tammikuuta 2003 kello 16.28
Larppa 21. tammikuuta 2003 kello 16.28 linkki Guardian kirjoitti: [i:6a20efe5f2]Voitko laittaa ne statsit tähän näkyville?[/i:6a20efe5f2] En viitsi kopioida niitä tähän vaan käy kattomassa ne täältä: [url]http://www.crashbox.com/nikk/harrek.htm[/url]
newsalor linkki 22. tammikuuta 2003 kello 10.01
newsalor 22. tammikuuta 2003 kello 10.01 linkki Mielestäni niiden olentojen tulisi olla niin voimakkaita, että kokeneella ja uskollisella Humaktin miekalla olisi mahdollisuuksia sankarimatkalla niitä vastaan, kun otetaan huomioon palvojien ja rituaalien hänelle suomat bonukset. Jos tarkastellaan vaikka King of Dragon Passia, niin monesti ne olennet ovat todella voimakkaita, mutta taistelutahdon sijaan saattaa olla kyse kunniasta, armeliaisuudesta jne. TotTM:in sankarimatkoissa on mielestäni ollut ain se hyvä puoli, että vaikka vastukset ovat todella kovia, niin toteuttamalla myyttiä ja tajuamalla sen luonteen saa yllättävän kivoja etuja.
Guzmo linkki 22. tammikuuta 2003 kello 10.52
Guzmo 22. tammikuuta 2003 kello 10.52 linkki [quote:378e730af7="Larppa"] Harrek voi periatteessa kuolla Peikkolaisen lingon kutiin kriittisellä päähän, joten kaikki on mahdollista, vaikka peikkolainen pieksii Suurpeikon?[/quote:378e730af7] Penteles sentään. Harrek ei tasan kuole vaikka saisi peikkolaisen kivestä kriittisen päähänsä. Hän ehkä huomaisi osuman jos olisi sitä ennen tapellut juuri Jar-Eelin kanssa :) Statit on Nikkin versiot ja ei mitkään viralliset. Uber heroja on muutenkin hankala esittää RQ-systeemin puitteissa. Sääntöjen mukaan kikkailemalla Punaisen lepakonkin voisi tiputtaa henkikatkolla kun tarpeeksi monta kertaa yrittää. Järkeä voi käyttää. Muuten Newsalorin kanssa samoilla linjoilla, eli HQ on myyttien ja jumalten tekojen toistamista. Humaktin miekka ottaa questilla jumalansa/myytin hahmon ja voi näin ollen selviytyä taisteluista joista hän ei normaalimaailmassa selviytyisi. Itse ohittaisin suurimman osan HQ:n taisteluista kerronnallisesti. Jos hahmo toimii myyttien mukaan hän voi edetä (ja samalla mättää muutamat matkan varrella vastaan tulleet olennot). Tietysti liian vaikealla HQ:lle lähteminen katkeaa varmaan ennen ensimmäistäkään hero-ulottuvuuden "satunnaiskohtaamista" :)
Nysalor linkki 22. tammikuuta 2003 kello 15.13
Nysalor 22. tammikuuta 2003 kello 15.13 linkki newsalor: [i:428744f734]Jos tarkastellaan vaikka King of Dragon Passia, niin monesti ne olennet ovat todella voimakkaita, mutta taistelutahdon sijaan saattaa olla kyse kunniasta, armeliaisuudesta jne.[/i:428744f734] Joo, ja olen sitä mieltä, että ainoastaan osa sankarimatkoista on sellaisia, jotka vaativat väkivaltaisia yhteenottoja. Vaikka jostakin kumman syystä :) taistelua sisältävät sankarimatkat kai nousevat peleissä kovasti esiin, rauhanomaisetkin sankarimatkat tarjoavat runsaasti haastetta ja suuria palkkioita. Haasteet ovat vain erilaisia, eikä niitä kannata aina yrittää väkivalalla ratkaista, koska silloin homma saattaa hyvinkin muuttua kovin hankalaksi. [i:428744f734]TotTM:in sankarimatkoissa on mielestäni ollut ain se hyvä puoli, että vaikka vastukset ovat todella kovia, niin toteuttamalla myyttiä ja tajuamalla sen luonteen saa yllättävän kivoja etuja.[/i:428744f734] Tätä korostavat myös Simon Phippin sankarijutut, sillä esimerkiksi Arokan kukistaminen on mielettömän hankalaa, jos yrittää tehdä sen myytistä poikkeavalla tavalla. Onhan se toki mahdollista, mutta tosiaankin hankalaa. Samaten Yelmalionkin on Kultakukkulalla mahdollista kukistaa vastustajansa, mutta se on melkoisen työn takana, eikä tarjoa samoja palkintoja kuin matkan myyttienmukainen suorittaminen. Guzmo: [i:428744f734]Uber heroja on muutenkin hankala esittää RQ-systeemin puitteissa.[/i:428744f734] Perussysteemissä kyllä, mutta lisäsäännöillä tuntuu pystyvän kuvaamaan Gloranthan kovimpia sankareitakin. Ainakin Nikk tuntuu onnistuneen siinä mielestään mukavasti, vaikka tietysti on makuasia, kuinka koviksi sankareita haluaa tehdä ominaisuuksiltaan, loitsuiltaan, kyvyiltään, jne. Pointti on kuitenkin se, ettei sankaritason pelaaminen ole RuneQuestissa ongelma sopivilla lisäsäännöillä, kuten joidenkin kovatasoiset pelit ovat kaiketi osoittaneet. Larppa: [i:428744f734]Ja kyllä pentele kuolee. Jos peikkolainen on jostain pöllinyt kunnon lingon, jossa on jotkut hyper super loitsut ja kaikki muutkin jututu kuten Harrekilla, niin varmasti kuolee . Ja mitenkäs se muka ei kuole, jos kriittinen päähän eli menee panssarin läpi silmästä aivoihin, niin sanoisin, että kuolee.[/i:428744f734] Guzmo varmaan tarkoitti sitä, että Harrek ei tosiaan kuole edes kriittiseen lingonosumaan, jos pelinjohtaja ei sitä halua järkeiltyään, ettei moisessa ole mitään mieltä, vaikka säännöt sanoisivat mitä tahansa. Nikkin kovemmissa Harrekin numerotiedoissa on muuten seuraava pätkä: "To kill him [Harrek] requires the use of the Power of Death, even on the mundane plane." Eli eipä taitaisi onnistua peikkolaiselta oikein mitenkään. :)
Guardian linkki 28. tammikuuta 2003 kello 16.38
Guardian 28. tammikuuta 2003 kello 16.38 linkki Siis tästä jutusta, alkuperäinen ideani oli laittaa tähän keskusteluun sankariulottuvuuden mörköjä, mutta tästä taisikin tulla Harrek vs. peikkolainen juttu... Ja haluaisin saada tänne todellakin niitä mörköjä, enkä mitään Harrekkeja ja Tikarittaria.
Larppa linkki 28. tammikuuta 2003 kello 17.47
Larppa 28. tammikuuta 2003 kello 17.47 linkki Guardian kirjoitti: [i:eb5fb39d30]mutta tästä taisikin tulla Harrek vs. peikkolainen juttu... [/i:eb5fb39d30] No minä sen aloitin ja muut yhtyivät, antakaa anteeksi. Olen pahoillani. :cry: No, mutta onneksi suurin ja olellisin osa on siirretty ihan muualle tästä Harrekista ja peikkolaisen lingon kivestä, joten ei se tätä keskustelua varmaan enään haittaa? :) [i:eb5fb39d30]Ja haluaisin saada tänne todellakin niitä mörköjä,[/i:eb5fb39d30] No ei niitä mörköjä nytten sankariulottuvuudessa niinkään paljoa ole. Tai tietenkin jossain kaaoksen mätkytys matkoilla tietenkin on, mutta ei niitä nyt niin kauheasti ole. Ja ei tietoa ole kovin paljoa tästä, joten paljoa kukaan ei ole voinut kirjoitella, koska täällä yleensä kirjoitellaan tiedon perusteella. No sinne voi niitä itse keksiä, eikä sillon rikota mitään Gloranthan sääntöjä, kun en usko, että kukaan Jumaltietäjäkään on tutkinut sankariulottuvuuden kaikki koloja ja salaisuuksia. :P
Nysalor linkki 28. tammikuuta 2003 kello 19.13
Nysalor 28. tammikuuta 2003 kello 19.13 linkki Guardian: [i:e98e8a1978]Siis tästä jutusta, alkuperäinen ideani oli laittaa tähän keskusteluun sankariulottuvuuden mörköjä, mutta tästä taisikin tulla Harrek vs. peikkolainen juttu...[/i:e98e8a1978] Suurin osa Harrekista käytyä keskustelua lienee kuitenkin muualla ja tänne jätin vain ne viestit, joissa otetaan kantaa myös alkuperäiseen aiheeseen eli sankariulottuvuuden vihulaisiin. [i:e98e8a1978]Ja haluaisin saada tänne todellakin niitä mörköjä, enkä mitään Harrekkeja ja Tikarittaria.[/i:e98e8a1978] Täällä on jo mainittukin useaan otteeseen, että sankariulottuvuuden asukkaat tosiaankin liittyvät myytteihin. Jos haluat etsiä sankarimatkoissa esiintyvien olentojen numerotietoja, niin jotakin taitaa löytyä ainakin [url=http://www.geocities.com/Area51/Rampart/1481/noframes.html]Simon Phippin sivulta[/url] ja [url=http://www.crashbox.com/nikk/rqpage.htm]Nikk Effinghamin sivulta[/url]. Nekään eivät tietenkään ole mikään totuus olentojen voimasta, ainoastaan näiden kahden tyypin näkemyksiä. Minusta parasta on sovittaa sankariulottuvuudessa kohdattavat viholliset omaan pelityyliinsä sopivalle tasolle, koska sankarimatkatkin voivat olla voimakkuudeltaan eriluontoisia ja pelinjohtaja viimekädessä toki päättää, minkälaisia olentoja vastaan tulee. Tärkeänä pitäisin kuitenkin myyttien huomioimista ja sitä, että myytin tekoja seuraamalla vihollisen kukistaminen olisi olennaisesti helpompaa kuin käyttämällä mitä tahansa taistelutekniikoita.