Kasila
linkki
16. tammikuuta 2003 kello 21.08
|
Kasila
16. tammikuuta 2003 kello 21.08
linkki
|
Joo o päätin aloittaa tunteiden purkamisen...
No meillä on vähän sellanen susi tyyppinen ihminen .... Taistelussa oli 8 vs 100 ... mustia miehiä tuli mettä täynnä... tilanne oli tiukka... Aztek oli kaatumassa... tappio joka IH 3 ukkoo... (siis iski 3 kerralla... isolla miekalla) mutta alkoi huitominen kasaantua ja miinuksia alkoi tulla yli 100%... Fhar...(siis ihmisusi kiva-paha heppu) päätti laskea aborginaalien moraalia ja rupes "soitteleen" pianoo parilla onnettomalla hepulla... Ukot kilju siihen malliin.. että taistelu moraali tippui paon osalle.... noin 20 sekassa kuoli 20 paikallista.... Aztek tuli Fharrin luokse ja laattas sellasta jälkee oli.... (Fharrilla laskee äly 8 kun se ottaa sudelta voimia) Ukkoja oli oksilla ja verta oli tahmeana kaikkialla....
samaan kohtaan hyökkäs 10 min myöhemmin sama jengi... mutta kaikki sankarit olivat jo rivissä... (siis noi 8 heppua...) 10 PP haarsniskat... ja 100 tuli päälle... noin 40 kuoli ekassa minuutissa... noin 30 pääsi pakoon... ja taas oksenneltiin kun oli haleillu poppoota...
Mites paljon teillä on GOREA pelissä... onkos PJ valmis "hoitoon" taistelun kuvaiksuen takia... hehe.... sitten sen aivot valuu sun miekalla.... hahha
|
Karvajalka
linkki
16. tammikuuta 2003 kello 22.47
|
Karvajalka
16. tammikuuta 2003 kello 22.47
linkki
|
Kyllä peleissämme veri roiskuu ja kuvauksia annetaan mikäli niihin on tarvetta. Keskiaikainen sodankäynti ei ollut siistiä puuhaa vaan varsin sotkuista. Massataistelun kuvaukseen kuuluu mielestäni tietynlainen raakuus ja veren mönjän raajojen ja irtopäiden määrä hyvänä tehokeinona, mutta ei verellä suolenpätkillä sun muulla vastaavalla "herkuttelu". Broo lotraamassa verellä on varsin tunnelmaatuova keino ja antaa hyvän kuvan kyseisestä olennosta ja sen mielenliikkeistä. Kuitenkin kaikkialle tälläinen kuvaus ei sovi ja pitäisikin huomioida aika, paikka sekä tapahtuma sun muut kuten varsin hyvin tiedät.
Siistissä kaksintaistelussa on ehkä varsin turha kertoa seikkaperäisesti suolien valumisesta mikäli se ei mitenkään liity seikkailuun/tarinaa sinällä. Kyseisen ajan ihmisten normaali elämänkatsomuskin oli hieman erilainen kuin nykyään. Tiettyä mielenlujuutta esiintyi koska elämä oli jokseenkin rankkaa. Moni maanviljelijä saattoi joutua hautaamaan lapsiaan tai koko perheensä tautien, petojen tai nälän vuoksi. Sotilas oli tuttunut hurmeen lentämiseen heiluttaessaan tapparaa. Siispä suolien lentely kaaressa voi olla heille varsin normaali näky ja ei siksi tarvitse erityismainintaa. Tuskin kokenut soturi voisi pahoin vaikka rumihia olisi vyötäröön asti. Ei meilläpäin ainakaan.
Pikaisesti laskettuna noin puolisensataa paikallista päätti matkansa taistelukentälle. On siinä ollut näky, kuinka kauan teillä meni pelatessa kyseistä taistelua.
Niin ja haju sitten päiviä myöhemmin.
|
Marcus Maximus
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 0.24
|
Marcus Maximus
17. tammikuuta 2003 kello 0.24
linkki
|
On muuten erittäin paljon hahmosta kiinni ketä etoo irtokappaleet ja ketä ei. Aiemmin sotaa nähneeltä soturilta ei pitäisi mennä kuin pala kurkkuun tiukassakaan paikassa, vaikka suolia oikeasti olisi vähän joka paikassa. Vaikka lääkisläiseltä lähtee taju kohdassa "työnnä injektioruisku appelsiiniin", esimerkiksi Gloranthan barbaarit ovat nähneet viimeistä jätkää myöten kuinka elukoilta lasketaan verta niin teurastuksen kuin palvontamenojen yhteydessä. Fyysisiin reaktioihin tai anatomisten detaljien observoimiseen ei myöskään ole oikeasti aikaa kun satapäinen vihulaisjoukko rynnii päälle. Eikä murskaava ase (kuten pronssinen miekka) tee keskimäärin ihan Bad Taste -jälkeä; tyyppi lopettaa tappelun jo ennen kuin kallo halkeaa, ja jos halkeaakin niin kypärä, hiukset ja veri suojaavat viatonta surmamiestä ikävämmiltä näyiltä ihan kohtuullisesti.
Sotakentät ovat karuja näkyjä. Sitä etovampia, mitä karumpia, mutta mitä karumpia, sitä karaisevampia. Ja karaistuneita tyyppejä etoo vähän. Tähän poikkeuksena viikon vanha taistelukenttä, joka on jo tuoksultaan kovasti mielenkiintoinen ilmestys. Tuoreen taistelukentän keskeisin ominaisuus ei mielestäni ole näky vaan kuulo; todellisuudessa kun elämän ja kuoleman välillä on monta muutakin välivaihetta kuin kahden kokonaiskestopisteen kohdalla iskevä shokki. Gloranthassa haavoittuneita sentään voi tehokkaasti parantaa, meikämaailmassa ei. Puolen tunnin jälkeen useimmat haavoittuneet kykenevät kävelemään kotiin, säännöistä riippuen kaikki voivat olla täysin terveitäkin. Tämä aiheuttaa (tai ratkaisee) muuten mielenkiintoisen ongelman haavoittuneiden vastustajien suhteen -- ellei niitä kaikkia tapa, ne ovat jälleen taistelukunnossa samana iltana. Olen edelleen katkera siitä, ettei TT:ssä näytetty Ämyrilinnan edustaa Helmin syvänteen taistelun jälkeisenä aamuna -- todellisuudessa ratsurynnäkkö olisi ollut ongelmissa jo pelkästään kaatuneiden vihollisten aiheuttamien pinnanmuotojen takia.
Yökötystä enemmän tuollaisissa tilanteissa pelaisin pelkoa. Kun 100 miestä kohtaa 100 miestä, keskellä edessä karahkan kanssa heiluvalle kaverille tulee väistämättä mieleen että hommasta ei kovin moni naarmuitta selviä. Ellei rynnäkkö ole todella fanaattinen ja hyvin johdettu, kokemattomat jätkät jänistävät -- eivät välttämättä paljoa, mutta sen verran että kolahtavat vihollisiin sekunnin muiden jälkeen, jolloin henkilökohtainen vaara ja tappoteho vähenevät oleellisesti.
Minun pelissäni hurmetta roiskutellaan sen verran, ettei kellekään jää epäselväksi mitä sen hienosäätölekan kanssa tuli tehtyä; luita murtava kaveri tuntee, kuulee ja näkee että tavaraa katkesi, ellei huomaa sitä vastustajan graafisista reaktioista. Siltikään sisälmyksillä ei kauheasti mässäillä. Tärkeää on pitää taisteluissa mielessä, että kyseessä on useamman henkilön yritys sijoittaa kiinteitä kappaleita toistensa ihon sisäpuolelle. Ja että aivan kuka tahansa ihminen kuolee siihen, että joku sijoittaa hänen aivoihinsa tai sydämeensä aivan tavallisen magiattoman puukepin. Kysymys ei ole siitä, että "kestopisteitähän on vielä jäljellä", vaan siitä, että setä jaksaa heilua vielä, vaikka häneen on tehty reikiä, häntä sattuu, väsyttää, vituttaa -- ja hän on yltä päältä hiessä ja omassa veressään. Tämä on siis RQ:ssani kaverista riippuen sellainen 3-5 pisteen haava. Oikeasti graafiset detaljit alkavat ehkä 8p haavoista.
Luulen että elokuvaosastosta Gladiator, Jeanne d'Arc ja 13th Warrior antavat ihan hyviä kuvia tuollaisesen toiminnan eri puolista.
|
Guzmo
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 12.13
|
Guzmo
17. tammikuuta 2003 kello 12.13
linkki
|
MM puhuu taas asiaa.
Kyllä se 100 vihollisen massa ja meteli pelottaa aivan eri tavalla kuin edessä olevan ruumiin lilluvat irtoaivot ja 2 litraa verta pitkin nurmea.
Sota karaisee ja Barbaarien kulttuuriin kuuluvat yleisesti eläimien uhraus ja satunnaisten vihollisten lahtaus.
Yksityiskohtien yletön kuvaileminen hidastaa taistelua turhan paljon omaan makuun. Howardin kirjoja lukeneet kyllä tietävät, milta taistelut näyttävät :)
|
Aztek the Merciful
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 12.43
|
Aztek the Merciful
17. tammikuuta 2003 kello 12.43
linkki
|
Heh... Aztekilta EI lentänyt laatta(vaan parilta sivistyneemmältä hahmolta), Kasila vaan haluaa mollata mua ja mun hahmoa. :wink:
Tuo tilanne ol muuteni täydellinen verilöyly, erikoistapaus. Yksikään ruumis ei ollut siisti.
Eli aluksi kaksi heppua kohtasi äkäisen nehrulauman - toinen [i:725417b8bd]riittävällä[/i:725417b8bd] vauriolla buustattu isomiekkamiekkonen 10pp:n panssarilla ja toinen siis muuttui kesken leikin ihmissudeksi. Oli pimeää ja loput pelaajahahmot ja EPH:t olivat n. 500m päässä tilanteesta. Ztek hakkasi taitojensa rajoilla kaamivalla vauriolla välillä 3 miltei alastonta negroa per lyönti, välillä yksittäisiäkin, mutta kaikki menivät keskeltä poikki tms. 10pp:tä ja 31 nostettu vma pitivät keihäät aisoissa.
Mutta erityisen inhaa tästä teki Fharin rellestys(luonteenpiirteinä mm. lapsellinen ja mässäilijä). Hän repi rintalastat auki ja siis soitteli pianoa ruumiilla, osittain söi niitä, levitteli suolia, viskoi ruumiita ja muutenkin pyrki agitoimaan vastustajat pakosalle niin vastenmielisellä ja yliluonnollisilla suorituksilla kuin on vain mahdollista.
Taistelu oli jo ohi, kun loput hahmot saapuivat paikalle. Tällöin heillä ei ollut taistelun tuomaa adrenaliinia apuna vaan he kohtasivat koko näyn täysin kylmiltään... Ei kyse ole(ollut) pelosta, vaan luontaisesta inhorefleksistä. Fharin karvaisen ja virnuilevan naaman keskellä kiilsi rivi vetisiä mustilla ihokaistaleilla kuorrutettuja hampaita jne. :x
|
Larppa
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 13.22
|
Larppa
17. tammikuuta 2003 kello 13.22
linkki
|
No meillä on ollut vaikka minkälaista kauheeta ja hirvittävää Gloranthassa parin vuoden aikana. Niitä voisi luetella vaikka kuinka, mutta suurin osa on jo täällä ehditty mainita. Yksi esimerkiksi on, pelaaja yllättää broon parittelemassa äitinsä kanssa. Hyi perkele! :x
Pari kertaa on Humaktin miekallakin mennyt maha sekaisin, on niin kauheeta ja hirvittävää ollut. :)
|
Marcus Maximus
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 15.46
|
Marcus Maximus
17. tammikuuta 2003 kello 15.46
linkki
|
[quote:e2080be229="Aztek"]Mutta erityisen inhaa tästä teki Fharin rellestys(luonteenpiirteinä mm. lapsellinen ja mässäilijä). Hän repi rintalastat auki ja siis soitteli pianoa ruumiilla, osittain söi niitä, levitteli suolia, viskoi ruumiita ja muutenkin pyrki agitoimaan vastustajat pakosalle niin vastenmielisellä ja yliluonnollisilla suorituksilla kuin on vain mahdollista. [/quote:e2080be229]
Hyvä idis, pisteet siitä. Melkoisen ripeää toimintaa kuitenkin tuolla aikataululla, jossa on tapettava kymmeniä jätkiä minuutissa. On sitten eri asia miettiä kuinka paljon ruumiiden häpäiseminen vaikuttaa armeijaosaston motivaatioon siinä vaiheessa kun heitä kuolee jo jatkuvasti yksi sekunnissa. Tai kuinka paljon kukaan ehtii sitä huomata myllerryksen keskeltä.
Eli; ei olisi vaikuttanut minun pelissäni, jos olisin pyrkinyt uskottavaan realismiin. Todennäköisesti olisin kuitenkin pyrkinyt visuaalisuuteen ja näyttävyyteen, joten olisin palkinnut hyvän idean sillä, että se olisi toiminut vaikka olisikin ollut teknisesti mahdoton toteuttaa. Sitä se on se cinemaattisuus.
|
Aztek the Merciful
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 16.51
|
Aztek the Merciful
17. tammikuuta 2003 kello 16.51
linkki
|
Unohdin mainita, että Aztek ja Fhar olivat kumpikin täysin erillään taistelussa, kummallakin n. puolet heimolaisista vastassaan. Eli kumpikin suoritus oli täysin erillinen, ja vahvistivat toisiansa koska siinä hahmojen välissä olevat heimolaiset eivät tienneet mitä kummallakin puolella oli.
Epätietoisuus vihollisesta ja selkeä tietoisuus kiihtyvistä tappioista oli omiaan luomaan pakokauhua aamuhämäräisessä viidakossa. Sekä se, että keihäät eivät heihin tehonneet(ihmissudella oli myös regeneroituminen päällä). Selkeää taistelun rintamaa ei missään ollut ja kaikki tapahtui hyvin nopeaan, laatuero taistelun osapuolten välillä oli karmiva ja hahmot tiesivät mitä heillä oli vastassa - heimolaiset eivät todennäköisesti ikinä olleet kohdanneet moista ja koko homma tuli täydellisenä yllätyksenä. Eli minkäänlaista valmistautumista ei osapuolten välillä ollut, kaikki ratkaisut tulivat selkäytimestä.
Pelin tapahtumia on vaikea selittää... Mutta mielikuva rinnakkain taistelevista hahmoista ja heitä suoraan vastassa olevasta 100 heimolaisen armeijasta on väärä.
Ihmissuden vma oli jotain 34 ja liike 8, muutama kahmaisu ja koko 11 negge on halki. Rellestämisessä ei silloin kauaa aikaa mene, piano olikin sellainen... nopea soolo.
Eli uskottavassa realismissa heimo ei olisi paennut, vai paikalle saapunut jengi ei olisi oksentanut siitä sohjosta mitä tuli aikaiseksi? Mikä olisi ollut teknisesti mahdotonta toteuttaa?
|
Marcus Maximus
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 22.17
|
Marcus Maximus
17. tammikuuta 2003 kello 22.17
linkki
|
[quote:add858066e="Aztek"]Eli uskottavassa realismissa heimo ei olisi paennut, vai paikalle saapunut jengi ei olisi oksentanut siitä sohjosta mitä tuli aikaiseksi? Mikä olisi ollut teknisesti mahdotonta toteuttaa?[/quote:add858066e]
Uskottavassa realismissa (tyylilajina) on mahdollista, että maagisesti buustattu kaveri voi lahdata pari jätkää sekunnissa, olettaen että maailman magia on sellaista, ja sellaiseksihan Gloranthan magia voidaan tulkita. Uskottavassa hyvin maagisessakin realismissa tämän nopeustason taistelussa on aika kiire häpäistä ruumiita millään erityisen graafisilla tavoilla. Uskottavassa realismissa satapäinen joukko, josta kuolee enemmän kuin yksi sekunnissa, ei välttämättä ehdi kauheasti noteerata graafisia tapoja, joilla ruumiita häpäistään. Tällä joukolla on myös puolentoista minuuttinsa aikana muutakin ajateltavaa, kuin etovan pelottava epäinhimillinen käytös; jo se että miehiä menee eturivissä poikki motivoi välittömään pakenemiseen aivan riittävästi.
|
Aztek the Merciful
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 22.53
|
Aztek the Merciful
17. tammikuuta 2003 kello 22.53
linkki
|
Tilanteessa Aztek laittoi omat neggensä juoksemaan ja Fhar omansa...
Eli pianokonsertti oli aivan erikseen, siihen huonoksi onnekseen joutuneet heimolaiset eivät tienneet eturivin poikkimenemisistä välttämättä mitään muuta kuin ääninä kantautuvaa lihan lotketta - nehrun raajaa nuijana käyttävä luonnottoman vahva ja nopea kovaan ääneen karjuva ihmissusi ehti kyllä aika graafiseen suoritukseen 1,5 minuutissa... Siinä on aika monta meleevuoroa aikaa ja IH kerrallaan homma käytiin läpi ja ihan täsmällisten(äs juu knou) sääntöjen kanssa. Sääntöihmisinä matemaattisella tarkkuudella katsottiin montako sooloa siinä ajassa ehti tehdä. Käsittääkseni vain vilaus käsi-/hammaspelillä raajojen irti repimis -operaatiosta riittäisi hätäpaska-ilmiön toteuttamiseen.
PJ ei palkinnut tarkoituksella(miksi pitäisi?), vaan noppa oli suotuisa. Voisi sitä pienemmästäkin asiasta keskustella, mutta eiköhän tämä riitä näin alkuunsa. Aika ufo ja pöhöttynyt oli noitten kolmiolääkkeiden jälkeen muuten 0]
|
Juha
linkki
18. tammikuuta 2003 kello 16.10
|
Juha
18. tammikuuta 2003 kello 16.10
linkki
|
Sillä n.10 vuoden kamppailulaji kokemuksella ja Splättäyksen sekä Air Softin kautta saamallani "taistelu kokemuksella" voin vain kummastella Maximuksen "Uskottavassa Realismissa" -pössiksiä. :x
Tietysti on olemassa se mitä "kliinisissä-oloissa-optimaalisessa-tilanteessa" tapahtuisi, ja sitten on se mitä noppa ja tuntuma tilanteesta sanoo. Jotenkin koko sun tilanteen "eiku-minä-tiijän-näin-se-menee" arviointi tuntuu ontolta. s o r i - nyt täällä taas poltetaan tsiljoonatta kertaa niitä surullisen kuuluisia siltoja, mutta hemmetti. Tollaisessa tilanteessa on täysin liikaa muutujia ja sekasortoa, että sille voisi löytää mitään yhtä oikeaa tapahtumaketjua ja loppua.
----
ok. toi vähän karkasi. Se mitä olin sanomassa oli - Sillä n.10 vuoden kamppailulaji kokemuksella ja Splättäyksen sekä Air Softin kautta saamallani "taistelu kokemuksella" sanon: ottelu tilanteessa, kun adrenaliini ja keskittyminen on kulminaatiossaan sekuntti on ikuisuus.
eli, Goren ehtii kyllä huomata ja ajatella vaikka neljäätoista(=montaa) eri täysin tilanteeseen nähden epäolennaista asiaa. Armeijan koko paskuus ja tarkoitus on saada oikea toimiminen selkäytimeen. Koska harva ajattelee "uskottavan raelistisesti" kuolemaa-tarjolla-tilanteissa.
|
Marcus Maximus
linkki
18. tammikuuta 2003 kello 18.57
|
Marcus Maximus
18. tammikuuta 2003 kello 18.57
linkki
|
[quote:9cd7e305be="Juha"]eli, Goren ehtii kyllä huomata ja ajatella vaikka neljäätoista(=montaa) eri täysin tilanteeseen nähden epäolennaista asiaa. Armeijan koko paskuus ja tarkoitus on saada oikea toimiminen selkäytimeen. Koska harva ajattelee "uskottavan raelistisesti" kuolemaa-tarjolla-tilanteissa.[/quote:9cd7e305be]
Oletteko te pojat koskaan eri mieltä keskenänne? :-)
Mutta; olen samaa mieltä armeijan tarkoituksesta. Tavoite on nimenomaan saada jätkät tekemään jotain hyödyllistä (ampumaan vihollista tai dyykkaamaan) silloin, kun olisi jotain paljon parempaakin tekemistä tarjolla (ihmetellä mikä kaveriin osui ja voisiko sitä auttaa jotenkin). Armeijan tarkoitus onkin saada ihmiset tekemään jotain hyödyllistä silloin, kun [i:9cd7e305be]ei ole aikaa ihmetellä ja käyttää niitä sekuntejaan epäoleelliseen[/i:9cd7e305be]. Ja epäoleellista tässä on selvittää hämärässä viidakossa tapahtuvassa rynnäkössä mitä kuolleista kavereista jää jäljelle -- keskeisiä päätöksiä on selvittää "mitä tapahtuu", "kannattaako jatkaa taistelua" (tämä on helppo), ja siitä seuraten selvittää "mistä täältä pääsee pois". Toki siinä silmiin osuu että nyt lähtee kaverista kappaleita, mutta voi olla vaikeampi observoida että pureeko tuo karvakasa sitä käteen vai syökö se kättä.
Minua, jos kykin kranaattikeskityksessä, ei varmaankaan kiinnosta kuoleeko kaveri kohdalle osuneeseen sirpalekranaattiin (ja jauhautuu graafisesti 360 asteeseen), vai kauas osuneesta sirpalekranaatista silmän kautta aivoihin lentäneeseen kappaleeseen. Kummassakaan tavassa en ajattele rationaalisesti enkä järkevästi, mutta varsin todennäköisesti tämä yksityiskohta on mitätön verrattuna kauhusta kangistumisen ja pakenemis/piiloutumis-refleksien väliseen kamppailuun. Vakuuttavampaa on varmasti puolikuolleet kaverit, jotka pystyvät vielä kiljumaan ja huutamaan; nurmiporasodassakin vatsaosuma on paras, koska se laskee vihollisen taistelutahtoa ja sitoo pitkäksi ajaksi kaksi miestä auttamaan ammuttua, joka kuolee kuitenkin.
Tässä vaiheessa keskustelua kuuluu perinteen mukaan jatkaa sillä, että molemmat kerromme huuruisia asiaan vähänlaisesti liittyviä esimerkkejä erilaisten senseiden ja televisiosankareiden edesottamuksista todistaaksemme olevamme oikeassa.
Ai niin. Minua aina häiritsi, ja häiritsee edelleenkin, Hämähäkkimiehen tapa pitää puheita mättäessään vihulaisia. Moottoriturpa on muuten hyvä idea, mutta käytännössä on vähän epäuskottavaa tilittää kolme lausetta Mary Janea yhden nyrkiniskun aikana. Siksipä tämä varmaan leffasta pudotettiinkin; toiminnan leikkaaminen siten, että hämis vittuilee katkeamatta olisi ollut vaikeaa ellei mahdotonta. Ei niin että tämä aiheeseen liittyisi.
|
Aztek the Merciful
linkki
18. tammikuuta 2003 kello 19.13
|
Aztek the Merciful
18. tammikuuta 2003 kello 19.13
linkki
|
Tämähän meni oudoksi... Mutta yksi tarkennus on vielä lisättävä puolustaviin argumentteihin.
Hahmot eivät suinkaan olisi selvinneet hengissä ilman vihollisen pakenemista. Piti vain hetkellisesti luoda täydellisen ylivoiman illuusio. Piti tappaa niin sadistisesti ja itsevarmasti, että ihan kuin siihen oikeasi olisi varaa. Ihan kuin sitä voisi jatkaa vaikka koko porukkaa vastaan. Gore itsessään oli siis myös voimain näytös: olen ihmissusi ja tapan kaikki vastustajani ruumista häpäisten ja erittäin kivuliaasti, sellaisella voimalla joka on teille vaikeaa käsittää. Ääretön välivalta oli ylivoimaisuuden välineenä. Siisti kuolema, vaikkakin samalla frekvenssillä toteutettu, ei olisi tuonut samanlaista shokkiefektiä - suurella vauriolla pitää suorastaan mässäillä, jotta vihollinen tiedostaisi varmasti mitä sillä on vastassaan. Perinteisellä vastustajaa kunnioittavalla taktiikalla vastustajan itseluottamus ei olisi laskenut niin suuressa määrin, vastustajan huonoutta tuli halveksia verisellä leikillä.
Väkivallan tuli olla niin absurdia, että ainoa primitiivireaktio oli pakeneminen. Kauhua ei aiheuta itse silvottu ruumis(t), vaan koko sen tapahtuman näkeminen.
Ja vastassa oli lähinnä vidakon rosvopartio, eikä järjestäytynyt sotajoukko.
Ei me muuten olla eri mieltä, yleensä ollaan kaikki oikeassa katsos :lol:
|
Kasila
linkki
18. tammikuuta 2003 kello 19.45
|
Kasila
18. tammikuuta 2003 kello 19.45
linkki
|
[quote:c98b403bbe]
Eli; ei olisi vaikuttanut minun pelissäni, jos olisin pyrkinyt uskottavaan realismiin. Todennäköisesti olisin kuitenkin pyrkinyt visuaalisuuteen ja näyttävyyteen, joten olisin palkinnut hyvän idean sillä, että se olisi toiminut vaikka olisikin ollut teknisesti mahdoton toteuttaa. Sitä se on se cinemaattisuus[/quote:c98b403bbe]
OK ei sitten... ??? OK siis kuvittele olevasi yksi näistä neggeistä !
"olette vaeltaneet koko päivän hyökätäksenne naapuri kylään... hehe sanoivat että siellä on vastassa naisia ja lapsia... HEHE on jo kulli kovana, kun meinaa pääsee nussiin ja raiskaan... " Kaikke menee alku matkasta hyvin... "olette varovaisia ja varotte ettei teitä näy joelta jota seuraatte... " ... Olet perän pitäjänä kun pimeys laskeutuu..." Kuulet ketjua pitkin edessä olevan paikka jossa tulisi odottaa pimeää..."Tästä paikasta on enää kilometri sinne kylään..."... aikaa kuluu... ja "shamaani rukoilee kaikkien puolesta...."no kai tässä hommassa joku kuolee... hehe se en vain ole minä... "
"Edestä rupeaa kuulumaan huutoa... ARGGHH:.... Kuulet ainakin 3 ihmisen kirkuvan ja ohitsesi juoksee tiedustelia joka huutaa... "Swadal Edessä on joku ... ei tässä vielä ketään pitänyt olla... " PERKELE Hyökätkää... kuuluu Swadalin huuto... Lisää miehiä kiljuu.. "naisia ja lapsia... mitä helvettiä" etenet juosten ja tulet taistelun keskipisteeseen... 3 metrin päässä sinusta On 8 ruumista ja näet kun Karvainen Demoni repii johtajalta pään irti... selkääsi törmää veljesi ja hän yrittää lävistää tätä demonia... Susi demoni nauraa ja paljastaa hampaansa... tuojotat paniikissa kun veljesi rinnasta revitään sydän sykkivänä ulos... takaasi tunkee kaksi serkkuasi... he kuolevat kun siat viime pyhänä--- ja se kirkuminen..."naisia ja lapsia...." se jää viimeiseksi lauseeksesi.........
Uskottavaa realismia---?.....
Sanoppas olisitkos juossut tuossa karkuun.. ?
Aika Hostile ilmasto on maximus viesteissäsi... ja arvostelet aika vapaasti ratkaisujani.... no ei siinä parempi se kun "all is well " nössöily ;)
Joten Bring it on hehe... ;)
PS no swet or bad fiilingssi.... ;)
|
Guardian
linkki
18. tammikuuta 2003 kello 21.17
|
Guardian
18. tammikuuta 2003 kello 21.17
linkki
|
Jaa ja tässä on kanssa aika kuvottava tilanne peleistämme(ja aika hullu juttu myös);
Oltiin tunkeutumassa salavihkaisesti linnaan sen viemäreiden kautta.
Tai oikeastaan siis sieltä, minne kaikki niiden linnan asukkaiden ulostama paska ´kerääntyy.
No, meillä oli mukanamme yksi naikkonen, ja viimein pitkän ja kuvottavan harhailun jälkeen näämme valoa katossa olevasta reiästä.
Havaitseheitto onnistu ja mehän nähtiin että siel on ukko paskalla.
Oltiin sen linnan vessojen alapuolella siis.
No se naikkonen ampu sitä jousella ja nuolessa oli kiinni köysi.
Äänistä voi päätellä että se osu tiedätte kyllä minne. Kuuluu hirveitä tuskanhuutoja.
No sitten se ämmä päättää vetää siitä narusta. Kuuluu karmeita huutoja.
Hirvee voima rykäsy.
Kuuluu jotain kuvottavaa ääntä ja alas tippuu tiedätte kyllä mitkä.....
Huh siinä tilanteessa rupesi jo kuvottaa tosi paljon.
|
Marcus Maximus
linkki
19. tammikuuta 2003 kello 2.11
|
Marcus Maximus
19. tammikuuta 2003 kello 2.11
linkki
|
[quote:65c477e816="Aztek"]Tämähän meni oudoksi... [/quote:65c477e816]
Samaa ihmettelin minäkin! En minä ole varsinaisesti eri mieltä kuin te. Kummeksuinpa vain hieman, että Kasila pyörittää aika ripeää taistelua jossa ehtii tapahtua aika paljon.
Minun kirjoissani "uskottava realismi" ei ole mitenkään välttämättä hyvä asia, eikä "visuaalisuus ja näyttävyys" paha asia. Yleensä yhdistän nuo jollain tapaa. Minun pelissäni Fharin puuhastelujen kokoiset manöveerit eivät olisi tuolla aikataululla onnistuneet (koska mielestäni "uskottavan realismin" mukaan hän ei vain ehtisi), mutta olisin siitä huolimatta vetänyt taistelun samaan tapaan kuin Kasila (koska on "visuaalista ja näyttävää" että moinen idis toteutuu, ja "visuaalinen ja näyttävä" oikeuttaa "uskottavan realismin" venyttämiseen).
[quote:65c477e816="Kasila"]OK ei sitten... ??? OK siis kuvittele olevasi yksi näistä neggeistä !
...
Sanoppas olisitkos juossut tuossa karkuun.. ? [/quote:65c477e816]
Juuh! Olisin, kuten yllä totesin, lähtenyt karkuun. Kyllä, heti!
Mutta, minun pelaamani hahmot tosin olisivat lähteneet tuolla teurastustahdilla pakoon [i:65c477e816]joka tapauksessa[/i:65c477e816], riippumatta siitä millä tarkoituksellisen splatterin asteella jätkiä tuolla tahdilla pinotaan. Itseasiassa usein häiritsee, että npc:t eivät ymmärrä luikkia karkuun järkevässä vaiheessa.
[quote:65c477e816="Kasila"]Aika Hostile ilmasto on maximus viesteissäsi... ja arvostelet aika vapaasti ratkaisujani.... no ei siinä parempi se kun "all is well " nössöily [/quote:65c477e816]
Tapani kirjoittaa viestejä, kuten jotkut ehkä ovat huomanneet, on aika vauhdikas. Pahoittelut jos se saa minut vaikuttamaan hyökkäävältä; kunnon väittely (kuten tämä) on aina tervettä, ja pitää laittaa kovaa kovaa vastaan välillä. Juhan yritys polttaa niitä surullisenkuuluisia siltoja ei onnistunut, koska en ota näitä keskusteluja edelleenkään mitenkään henkilökohtaisesti.
No, kaiken kaikkiaan Aztekin selvitys...
[quote:65c477e816="Aztek selvitti kun"]Hahmot eivät suinkaan olisi selvinneet hengissä ilman vihollisen pakenemista. Piti vain hetkellisesti luoda täydellisen ylivoiman illuusio. Piti tappaa niin sadistisesti ja itsevarmasti, että ihan kuin siihen oikeasi olisi varaa. Ihan kuin sitä voisi jatkaa vaikka koko porukkaa vastaan. Gore itsessään oli siis myös voimain näytös: olen ihmissusi ja tapan kaikki vastustajani ruumista häpäisten ja erittäin kivuliaasti, sellaisella voimalla joka on teille vaikeaa käsittää. Ääretön välivalta oli ylivoimaisuuden välineenä. Siisti kuolema, vaikkakin samalla frekvenssillä toteutettu, ei olisi tuonut samanlaista shokkiefektiä - suurella vauriolla pitää suorastaan mässäillä, jotta vihollinen tiedostaisi varmasti mitä sillä on vastassaan. Perinteisellä vastustajaa kunnioittavalla taktiikalla vastustajan itseluottamus ei olisi laskenut niin suuressa määrin, vastustajan huonoutta tuli halveksia verisellä leikillä.
Väkivallan tuli olla niin absurdia, että ainoa primitiivireaktio oli pakeneminen. Kauhua ei aiheuta itse silvottu ruumis(t), vaan koko sen tapahtuman näkeminen. [/quote:65c477e816]
...yhdistettynä kuvailuusi selvensi paljon paremmin mistä koko hommassa oli kyse. Väärinkäsityksiä jälleen, jossain määrin.
Öh. Olikohan tässä koko viestissä tolkkua... kello on 4:10 joten menen nukkumaan. *Ehdottomasti* no hard feelings.
|
Topi Hiski Viljami Salmi
linkki
22. tammikuuta 2003 kello 17.39
|
Topi Hiski Viljami Salmi
22. tammikuuta 2003 kello 17.39
linkki
|
Vaikka taistelun kokoluokka onkin erilainen, tulilukiessä näitä viestejänne mieleeni Sauron niittämässä littoutuneiden (haltijat ja ihmiset) armeijaa.
Tällaisten kovempien sankareiden olemassaolo on aikamoinen asia armeijoiden moraalin kannalta josta ei meillä tämän oikean maailman esimerkkejä paljon ole.(En kyllä keksi mitään nykyajan sotakonetta tai asiaa mikä vastaisi moista välitöntä uhkaa.. Tankit on jalkasotilaalle lastenleikkiä johonkin jättiläiseen verrattuna.)
Monet lähtee toista joukossa vaikka armeijaa päin rynnimään, mutta lähdetkö jotain sellaista hirviötä vastaan joka surmaa kaiken tielleen tulevan? Et tasan..
Meilläkin tosiaan ei epätasaiset taistelut edes kestä montaa meleevuoroa ennenkuin häviävä osapuoli yleensä antautuu. Kymmenen kaatunutta yhden meleevuoron aikana, niin ei varmasti tule lisää tilalle. Ainakaan pienemmän skaalan taisteluissa.
|
Chividal
linkki
23. tammikuuta 2003 kello 13.24
|
Chividal
23. tammikuuta 2003 kello 13.24
linkki
|
[quote:dd1660ec9f]Tankit on jalkasotilaalle lastenleikkiä johonkin jättiläiseen verrattuna.)
Monet lähtee toista joukossa vaikka armeijaa päin rynnimään, mutta lähdetkö jotain sellaista hirviötä vastaan joka surmaa kaiken tielleen tulevan? Et tasan[/quote:dd1660ec9f]
Sanoisin, että tuo tankki esimerkki on parempi kuin ajattelitkaan. Jos nimittäin oletetaan, ettei panssarintorjunta-aseita olisi olemassa, niin kyllä yksi moderni vaunu tekisi todella pahaa jälkeä. Pitää helvetinmoista meteliä, jyrää läpi metsästä jossa olet piilossa, näkee pimeässä ja lämmön, ampuu tarkasti kuin piru ja tarvittaessa sirpaleita, kiipeää jyrkempää seinämää kuin sinä (ei koske seinäkiipeilijöitä), kahlaa valmisteluilla melkein joen kuin joen yli (ei Niili, Amazon yms.) Kyllä ainakin minä pysyisin piilossa kuin jänis.
|
Marcus Maximus
linkki
23. tammikuuta 2003 kello 21.08
|
Marcus Maximus
23. tammikuuta 2003 kello 21.08
linkki
|
Samaa mieltä kuin Chivi, mutta enemmän. Tankkeja nyt on panssarirynnäkössä muutama kerrallaan, mutta kranaattikonekivääreillä tai konetykeillä sun muilla roiskiva panssarirynnäkkö jakaa porukan kahteen ryhmään mallilla quick'n'dead. Sellaiselta parin sadan metrin etäisyydeltä. Ohi ampunut PST-mies on kuollut PST-mies, ja osunutkin tarvitsee aseesta ja vaunusta riippuen kilon mäihää saadakseen tankin sellaiseen kuntoon ettei se ammu heti takaisin.
Mutta; edelleen, ei panssarivaunun pelottavuus liity keskeisesti siihen, kuinka pientä jauhoa se tekee porukasta. Kranaattikonekivääri esimerkiksi jauhaa jätkät sellaiseksi mössöksi että claymorella saa hakata aika tovin ja sitten vielä heittää nuotioon käristymään. Oleellisempaa on se, että kaikki kaverit vasemmalta yhtäkkiä kuolivat, ja ellen nyt dyykkaa ja sitten ryömi ja syöksy kello kuuden paikkeille, kuolen minäkin.
Tämä toki riippuu jättiläisestä, armeijasta ja panssarivaunusta. Panssaria pääsee varmaan paremmin pakoon kuin jättiä, jos on vielä hengissä. Tosin jos se vaunu on juuri kyseisen jätkän perässä, voidaan unohtaa koko homma.
|
Kasila
linkki
24. tammikuuta 2003 kello 7.33
|
Kasila
24. tammikuuta 2003 kello 7.33
linkki
|
[quote:ec67d6886a]Mutta; edelleen, ei panssarivaunun pelottavuus liity keskeisesti siihen, kuinka pientä jauhoa se tekee porukasta[/quote:ec67d6886a]
Mitä sää nyt markus mussutat ? Miten tää sun kommenttis liittyy otsikkoon? Olet muutenkin yrittänyt koko tän ketjun vain julistaa, että ei hakkeluksen määrä teidän pelissä vaikuttaisi niin kuin meillä. Joo o...
Montakos PST-miestä täällä on joka ei pelkää tankkia ? Koska markus olet lähtenyt ruotimaan antamaani esimerkkiä kuvottavasta tapahtumasta niin kerro miksi haluat haastaa minut... Kyse oli triadissa siitä että "kuvottavimmat tapahtumat" ei siitä ,että (mistä se tuntuu joskus aina elovan) Kasila sanoi jotain. No jos tästä ymmärrät pointtini niin avaappas keskusteluissa uusi aihe sille.
Siis kuvittelet seuraavat asiat.
1) Kasila väittää, että AINOA asia joka vaikuttaa siihen pelottaako on se miten paljon verta lentää.
2) Kasilan esimerkki kuvottavasta tapahtumasta oli vain haaste minulle (Markus) ja pitää vastata siihen kommentoimalla esimerkkiä, eikä suinkaan antaa otsikon alle omaa kuvottavaa tapahtumaa.
No taitaa olla vielä edellisen (Raide keskustelun jälkilöylyt ilmassa).
NO jos tähän FlameTrowweriin vastaisit vaikka bensalla niin jäähdytellän sitten ja lasketaan ruumiit...
|
Chividal
linkki
24. tammikuuta 2003 kello 9.44
|
Chividal
24. tammikuuta 2003 kello 9.44
linkki
|
[quote:95582e66b7]Montakos PST-miestä täällä on joka ei pelkää tankkia ? [/quote:95582e66b7]
On se omituista miten armeijassa meille ei koskaan kerrottu miten vaikea vaunuja on oikeasti tuhota, jos otettaisiin huomioon sen liike, takaisin ampuminen, kaikki muut joukot ja kaikki muu. Kyllä minä sen sanomalla uskon, että sinkoni kranaatti menee helähtäen läpi vaunun kuin vaukun sivupanssarista, mutta kuinka helvetissä pääsen tehokkaalle etäisyydelle ja vieläpä sivupuolelle. :) Vaunumiehille ei juuri kerrottu mitä pahaa pst aseet tekevät vaunulle. Toisaalta et voi pelätä sitä mistä et tiedä mitään.
Ja alkuperäisestä aiheesta: Meillä ei ole tapana pahemmin kuvailla mitenkään karmivasti asioita. Joskus tappelut voivat olla pahimmillaan sitäkin että sanotaan vain osuiko, mihin ja paljonko vahinkoa. Useimmiten pj kuitenkin kuvailee hieman osumaa ja sen seurauksia. Joskus jopa pikkutarkasti, mutta totta omasta mielestäni on se, että ihan vieressä tapahtuvan pään irtileikkautumisen varmasti muistaa melko tarkasti. Jopa ikään kuin hidastettuna.
|
Kasila
linkki
24. tammikuuta 2003 kello 10.02
|
Kasila
24. tammikuuta 2003 kello 10.02
linkki
|
[quote:7ad7a9c256]Joskus jopa pikkutarkasti, [/quote:7ad7a9c256]
Meillä kuvaillaan usein tapahtuma jonkun pelaajan "silmistä". Jos puhutaan Fhar hahmosta... usein jää taka-alalle kirkumiset ja muut... On meinaa sellanen tyyppi ettei välitä... Kun taas Coven tappo yhen 70 vuotiaan papan... muistaakseni kuvailin sitä "Isket sitä..." ja kuvailin taasen tarkasi papan epäuskoista ilmettä..
Hiton ovela on maalailla noilla "kuoleman kasvoilla" .... mutta itse suosin kuvailemista veren roiskeessa, noin keskimäärin...
"joudut pyyhkimään verta ja suolia kasvoiltasi jotta näkisit...." ehehhe..
Muistui muuten mieleen tilanne jossa coven joutui pulaan laivassa jossa oli 70 vihaista Kraloria... heheh... aika veristä....... AI NIIN se pelataan vasta tänään (sori insaideri).....
PS Perkele taas edessä peliviikonloppu JES.... Minne "raiteet" tänään vie... on meillä vitsinä hehehe
(meinaa että kaikki mennään junalla kouvolaan pelaamaan)
|
Marcus Maximus
linkki
24. tammikuuta 2003 kello 10.27
|
Marcus Maximus
24. tammikuuta 2003 kello 10.27
linkki
|
Öö, uh, sori.
Ei ole eikä ollut tarkoitus aloittaa eikä jatkaa mitään.
[quote:11e923e510="Chividal"]On se omituista miten armeijassa meille ei koskaan kerrottu miten vaikea vaunuja on oikeasti tuhota, jos otettaisiin huomioon sen liike, takaisin ampuminen, kaikki muut joukot ja kaikki muu. [/quote:11e923e510]
Outoa; meille kerrottiin kovinkin seikkaperäisesti. Ja näytettiin videoita. Ja sitten koitettiin "tuhota" ennustettua reittiä ajavaa NaSua vauhdissa. Ei ollut kauhean juhlavan tuntuista.
[quote:11e923e510="Kasila"]Meillä kuvaillaan usein tapahtuma jonkun pelaajan "silmistä". Jos puhutaan Fhar hahmosta... usein jää taka-alalle kirkumiset ja muut... On meinaa sellanen tyyppi ettei välitä... Kun taas Coven tappo yhen 70 vuotiaan papan... muistaakseni kuvailin sitä "Isket sitä..." ja kuvailin taasen tarkasi papan epäuskoista ilmettä.. [/quote:11e923e510]
Sama homma, ja erittäin kannatettava tapa. Kuten totesit, eri tyypit reagoivat ja kiinnittävät huomiota hyvin eri asioihin. Siinä missä meikäläinen katsoo että "au, siinä meni solisluu", miekkaa heilutteleva humakti katsoo että vitut kun meni isku viisi senttiä liian alas kun ei kurkkuun osunut. :-)
|
Topi Hiski Viljami Salmi
linkki
24. tammikuuta 2003 kello 11.26
|
Topi Hiski Viljami Salmi
24. tammikuuta 2003 kello 11.26
linkki
|
Kasila sytyttelee:
[quote:8bd3785909]Mitä sää nyt markus mussutat ? Miten tää sun kommenttis liittyy otsikkoon? Olet muutenkin yrittänyt koko tän ketjun vain julistaa, että ei hakkeluksen määrä teidän pelissä vaikuttaisi niin kuin meillä. Joo o...
SNIP
No taitaa olla vielä edellisen (Raide keskustelun jälkilöylyt ilmassa). [/quote:8bd3785909]
Ja mä voin yrittää vastailla bensalla kun markus ei jaksanut.
Voe voe..
Tyhmältä tuntuu tällaisiin asioihin vastata, mutta minä en ole nähnyt markuksen viesteissä mitään tyhmää, haasteellista tai mitään vastaavaa.
Onko mahdollista että sä _tulkitset_ Markuksen viestit (jotka kertoo hänen mielipiteestään) hyökkäyksinä?
Ei Markus ole sanonut kertaakaan suorasti tahi epäsuorasti, että hänen "uskottava" realisminsa olisi jotenkin parempi kuin teidän..
Tai itseasiassa kyllä viestit voi _tulkita_ oikealla latautumisella niin.
Jotenkin tuntuu että teidän kanssa "väittely" menee aina sellaiseksi teini riitelyksi. Ja ei täällä netissä sellasta jaksa katsoa vierestäkään.
Lopuksi hieman asiaa:
Joo, itseasiassa meillä goren ja kuvailun määrä riippuu monista asioista:
Pelaajahamojen tulkinta: Nuoret hahmot tai sellaiset jotka eivät ole paljon taistelleet näkevät asiat aivan erilailla kuin joku kymmenen vuotta taistellut tyyppi jolla on "tappolistalla" joku kolme ja puolisataa raatoa.
Nykyään meidän porukassa alkaa taistelut olla jo niin arkipäivää, että gorea en erityisemmin painota. Kun hahmot ovat nähneet lukemattomia irtileikattuja päitä ja raajoja ja ovat menettenäteet raajojaan ja joskus jopa päitään ja selvinneet, alkaa taistelun veri tuntumaan jo arkipäiväiseltä. Hienot taistelumanööverit kuvataan kyllä, mutta enää ei pelaajia enää niin paljon kiinnosta kuulla, että "luu rusahtaa ilkeästi kun hakkaat tuon nuoren sotilaan reiden halki.". Mutta on sitä goreakin tullut paljon. Mm isonuijan haaroväliin osunut kriittinen sai mahtavan valtimoveri ja suoli purskan osuman lyöneen hahmon päälle. jne. Tehokeinona gorea kannattaa käyttää välillä, mutta jos sitä käyttää liian usein alkavat pelaajat puutua. Vähän sama kuin splatter leffoissa: ei se ultraväkivalta edes kuvota. Juha taisi mainitakkin tästä "ropetuksen virrasta havahtumisesta".
Tietysti yksi syy meillä on myös ailahteleva pelinjohtaja : Joskus ei muista/innostu kuvailemaan jos on väsynyt tai stressaantunut tahi vastaavaa. Sitten tulee vain "joo, osuit, vau, nonih sitten.. eteenpäin.."
Hei ja Laukaan killalle vielä kollektiivinen kysymys (joskin hieman off topic): Jos olette viikonloppuna tapaamassa, niin voitte varmaan miettiä jos ehtisitte Kalikoksen vuosikokoukseen 1.3. Jyväskylään!
Kun te ette sinne viime vuonna ehtineet, niin tänä vuonna sitten viimeistään. On paljon mukavampi keskustella ihmisten kanssa netissä kun heidät tuntee edes jossain määrin oikeasti. Luvassa ilmeisesti jälleen peikkojuomaa ja peikkopalloa muun ohessa.
|
Kasila
linkki
24. tammikuuta 2003 kello 14.07
|
Kasila
24. tammikuuta 2003 kello 14.07
linkki
|
[quote:8ce45fba76]Ja mä voin yrittää vastailla bensalla kun markus ei jaksanut.
Voe voe..
Tyhmältä tuntuu tällaisiin asioihin vastata, mutta minä en ole nähnyt markuksen viesteissä mitään tyhmää, haasteellista tai mitään vastaavaa.
Onko mahdollista että sä _tulkitset_ Markuksen viestit (jotka kertoo hänen mielipiteestään) hyökkäyksinä?
Ei Markus ole sanonut kertaakaan suorasti tahi epäsuorasti, että hänen "uskottava" realisminsa olisi jotenkin parempi kuin teidän..
Tai itseasiassa kyllä viestit voi _tulkita_ oikealla latautumisella niin.
Jotenkin tuntuu että teidän kanssa "väittely" menee aina sellaiseksi [b:8ce45fba76]teini riitelyksi[/b:8ce45fba76]. Ja ei täällä netissä sellasta jaksa katsoa vierestäkään. [/quote:8ce45fba76]
Joo massiivista... no joops... anna miehen taistella itse ne taistelut jotka mies haluaa taistella... Ei tässä mitään taostelu haasteita ole heitelty... ja kannattaa lukee koko viesti loppuun ennen kun alkaa Singolla apuileen... joo ... joo o..
Selitellään sitten..:
Aihe oli ... (lue ylhäältä) ja markus sanoi ettei moinen olisi hänen pelissään mahdollista... ja perustelin miksi meillä moinen tapahtui .. ja markus taas miksi ei ole mahdollista heidän pelissään... YMS... siis aiheen vierestä... JA kiesasin kun kiesasin ja sellasta...
pannaan pari hymy nassua ja alettaan jäähdyttämään liekkejä...
PS Markuksen kanssa kun väittelee tulee usein niin erillaisia ajatuksia , että kiesaa JA miettii omat "juurtuneet" näkemykset uudelleen.. ainakin kohdallani... ja tämä on hyödyllistä...
PS kokemusta saa parhaiten taistelussa ... ;) ;) :)
|