Vanha foorumi

Takaisin

sankari matkat???

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Mjösä 16. tammikuuta 2003 kello 13.56
Kirjoittaja Viesti
Mjösä linkki 16. tammikuuta 2003 kello 13.56
Mjösä 16. tammikuuta 2003 kello 13.56 linkki En ole varma onko tätä jo käsitelty mutta kysyn silti: Mitä toi sankari matka touhu on? Siis pitääkö mennä jumalulottuvuuteen ja siirtyä johonkin vaikka orlanhtin ruumillistumaan ja tehä kaikkea mitä sekin on tehnyt? Voiko tuollaista tuohua tehä myös rune questissa vai pelkästään hero warssissa? Olisi kivaa jos joku jaksaisi selittää asian perin pohjin :P
mustaukko linkki 16. tammikuuta 2003 kello 14.59
mustaukko 16. tammikuuta 2003 kello 14.59 linkki tästä on varmaan aika monta mielipidettä, mutta itse olen mieltänyt asian näin: Jumalajalla, eli aikana ennen Aikaa (yleensä peleissä lienee noin 1620 vuotta sitten loppunut aika..) tapahtuneet asiat ovat näitä mistä nyt puhutaan. Silloin Orlanth teki muiden jumalien ohella paljon myyttisiä asioita, ja ne jäivät elämään, tai väreilemään, siihen ajattomaan tilaan.. Sankarimatkoja on monenlaisia, on sellaisia, joissa toisinnetaan muinaisia tapahtumia täällä maanpäällä, ikäänkuin näytellään. Tästä jumalat tykkää, kun sitä kautta heitä muistetaan, eikä heidän tekonsa jää unholaan. Esimerkiksi Ernalda mielellään siunaa maaseudun sadon, kun oikein pistävät näytelmillä ernaldan historiikkiä kehiin.. Varsinainen sarkarimatka on sitten paljon isompi juttu. Se on esimerkiksi reissu sinne missä nämä myyttiset asiat tapahtuivat. Tällöin hahmot siirtyvät jumalaikaan, johon haluttuun tapahtumaan, ja ovat siellä osallisena. Tärkeää on huomata, että tällöin hahmoilla on valta ja mahdollisuus tehdä aika isoja asioita. Jos he onnistuvat tekemään jotain radikaalisti erilaista, se saattaa jäädä ikuisiksi ajoiksi jo tapahtuneeseen historiaan. Lisää selvennystä tulee varmasti muilta jäseniltä, ja Simon Phipp kertoo sivuillaan 'lopullisen totuuden'.. Tässä olevat ajatukset ovat aika isoja, ja niiden imeytymistä voipi joutua odottelemaan jonkin aikaa. Omassa pelissäni en ole lähtenyt ihan tavanomaiselle linjalle. Olen ottanut enemmän yhteisöllisen lähtökohdan. Olen miettinyt, että ne legendat, jotka silloin olivat tosia, ovat jäljellä myös tässä maailmassa. Tästä juontuu esimerkiksi myytti muuan vanhasta Humaktista, joka poikiensa kuoltuaan saapui taistelukentälle laskemaan heidän arvonsa. Hän matkaa ja etsii vainajan kerrallaan, tutkii hänen tavaransa, ja laskee kuolleet hänen ympäriltään. Varsinainen laskun tarkoitus on jätetty tarkoituksella hämäräksi. Tämä oli myytti, jota käytettiin etsittäessä Balastorin kirvestä. Pelaajat pitivät suurenmoisena sitä settiä, jossa jäätiin kytevän nuotion ääreen kertomaan taruja sukulaisista ja tuttavista jotka olivat päättäneet päivänsä taistelukentille. Nuotion ääreen oltiin asetuttu siten, että yksi paikka oli vapaa. Yön pimetessä, ja tähtien noustessa taivaalle, alkoi erottumaan haamu jonka huulet liikkuivat ja hän elehti kertoakseen synkkää tarinaa, mutta mitään ei kuulunut. Ainoastaan paikalla ollut riimumestari ymmärsi mitä henki kertoi. Hengen lopetettua, se nousi, ja lähti kävelemään pitkin raunioita, laskeutuen yhden kellariin, ja jääden ihmeissään katsomaan sinne, ikäänkuin ihmetellen, että minne se nyt katosi... Tämä oli se kohta kun *piip* teki sen *piip* loitsun, jonka tähden *piip* ei saanut *piip*... =) Eipäs paljasteta liikoja kyseisestä seikkailusta, jotta ei suotta porukka hämäänny. No, mutta se oli tämän jälkeen kun seikkailuni otti uuden käänteen ja alkoi Käärmepiipun Syvänteestä. Juuri kuten Seikkailijan hopliitti tarussa.. Jees, näin meillä.
Nysalor linkki 16. tammikuuta 2003 kello 15.35
Nysalor 16. tammikuuta 2003 kello 15.35 linkki Mjösä: [i:f40f9b3e79]En ole varma onko tätä jo käsitelty mutta kysyn silti[/i:f40f9b3e79] Jollen väärin muista, niin sankarimatkaamista on käsitelty useissakin aiheissa, joista osa on varmastikin Glorantha-keskustelun puolella. Jos kuitenkin haluat täällä avata keskustelun sankarimatkaamisesta, niin onnistuuhan sekin, jos näkökulma on erityisesti RuneQuestiin kiinnittyvä. [i:f40f9b3e79]Mitä toi sankari matka touhu on? Siis pitääkö mennä jumalulottuvuuteen ja siirtyä johonkin vaikka orlanhtin ruumillistumaan ja tehä kaikkea mitä sekin on tehnyt?[/i:f40f9b3e79] Sankarimatkat ovat tosiaan, kuten mustaukko oivallisesti jo totesikin, eräänlaisia näytelmiä, joissa esitetään uudelleen myyttisiä tapahtumia ja voidaan sitä kautta siirtyä parhaimmillaan jopa toiseen ulottuvuuteen. Sankarimatkojen suorittaminen samalla voimistaa näyteltyä myyttiä ja tarjoaa sitä kautta mahdollisesti etuja matkan suorittajalle ja usein myös hänen kansalleen ja seuraajilleen. Keneksikään muuksi ei tarvitse muuttua, mutta sankarimatka ei välttämättä oikein onnistu hyvin, jos henkilö ei ole hyveiltään jumalansa kaltainen. [i:f40f9b3e79]Voiko tuollaista tuohua tehä myös rune questissa vai pelkästään hero warssissa?[/i:f40f9b3e79] Molemmissa systeemeissä voi sankarimatkaamista harrastaa, vaikkei RuneQuestiin koskaan ilmestynytkään mitään virallista sankarisäännöstöä. Onneksi fanit ovat ahkerasti kyhäilleet sankarisääntöjä RuneQuestiin, joten valinnanvaraa on runsaasti. [url=http://personal.inet.fi/koti/matti.jarvinen/runequest/kaannos/sankari2.html]Simon Phippin sankarisäännöt[/url] olen jopa kääntänyt suomeksi ja ne antavat luullakseni melko hyvän pohjan sankarimatkaamiseen. [url=http://www.crashbox.com/nikk/hqrules2.htm]Nikk Effinghamin säännöt[/url] kannattaa myös mainita, sillä hän on mielestään saanut niiden kautta korkean tason pelaamisen, sankarimatkailun ja muun toimimaan hyvin RuneQuestin säännöillä. [i:f40f9b3e79]Olisi kivaa jos joku jaksaisi selittää asian perin pohjin[/i:f40f9b3e79] Simon Phippin jutuissa on selitetty sankarimatkaamisen perusjuttuja aika hyvin ja hänellä on linkkejä [url=http://www.geocities.com/Area51/Rampart/1481/noframes.html]sivuillaan[/url] myös muihin sankarimatkajuttuihin. Mutta toki täälläkin saa kysyä lisää sankarimatkaamisesta, joskin tässä viestiketjussa mieluiten RuneQuestiin liittyen. Sen voin jo sanoa valmiiksi, ettei sankarimatka ole vain mikään moraaliton voimantavoittelusysteemi, vaan siihen sisältyy paljon muutakin kuin suurta taikuutta ja mahtia. Tai niin minä ainakin asian näen.
mustaukko linkki 16. tammikuuta 2003 kello 15.51
mustaukko 16. tammikuuta 2003 kello 15.51 linkki Niin tosiaan, tässä perinteisessä sankarimatkailu ajatuksessa, hahmot voivat oppia sankarimatka loitsuja, joita sitten käytetään tositilanteissa. Esimerkiksi hahmot ovat juoksemassa pitkin erämaita, kuten he niin useasti tekevät. Heidät yllättää broolauma, ja seurueen myrskyhärkä pistää kehiin 'myrskyhärkä peittoaa paholaisen'-sankarmatkan, jossa siis myrskyhärkä liki hävisi, mutta silti voitti ylivoimaisen vihollisen. Noh, brooiden mukana on sankari sielläkin, ja hän nokittaa 'malia tuhoaa sotilaiden mieskunnon'- sankarimatka, jossa puolustaville sotilaille käy aikaslailla kalpaten. Tästä ärtyneenä ei pelaajille jää muita mahdollisuuksia kuin paeta. He kirmaat lisää ympäriinsä, tällä kertaa broot perässään. Porukka tulee suuren vesiputouksen luo, ja sankaripelaaja pistää 'Sampi matkaa kutupaikalle' reissun, jolla päästään näppärästi hyppäämään koskea ylös.. Eli kustakin reissusta tulee jotain hyötyä, tosin itse olen katsonut, että nämä ovat niin hankalasti säädettävissä loppuun järjestelmään, en S. Phippin tai ton toisen kaverinkaan säännöistä pitänyt... IMG sankarreissut ei toimi näin. Jos haluaa oikein karkea olla, niin voisi tehdä sellaisen matriisin, jossa nämä sankarimatkojen edut olisivat meleevuoroittain.. reissuissa olisi tapahtumia, vastustajat saavat alussa lisäjoukkoja, mutta 10 meleevuoroa kestettyään pelaajien puolelle tulee yllättävä apu, tai ihan bonuksia... +30 osumaan tai +20 vahinkoon seuraavalle 5 kiekalle 10 lähimmälle.... tai jotain. Noh, sellaisia.
Larppa linkki 16. tammikuuta 2003 kello 19.04
Larppa 16. tammikuuta 2003 kello 19.04 linkki Joo, meillä ei ole vielä "ehditty" sankarimatkailemaan. Olen lukenut kaikki Nysalorin sivulla olleet jutut ja Simonin sivuilla olevat jutut ja tuntuu siltä, että sankarimatkailu on aika kova sana. Ihan kiva on esimerkiksi tuo Orlanth ja Sininen lohikäärme. Ajattelin, että jos pelaajat yrittävät sankarimatkailua niin tuo olisi heidän ensimmäinen tai sitten se en muista nimeä, mutta missä Orlanth kosi erästä naista vaimokseen. Se sopisi ainakin hyvin hahmojen luonteelle. Pitänee usuttaa pelaajat tämmöiseen, vaikka taikaaseitten matkalle. Varmasti lähtevät hyppy kenkää matkalle. :) Tulee varmaan vähän ajan päästä meillekkin ajankohtaiseksi tämä sankarimatkailu, kun eräälle Humaktille, joka on Humaktin Miekka, niin keksin hyvän menneisyyden ja hänelle tehtävä, jossa hän voi nousta omassa kultissaan ylipapiksi tai nousee, jos selviää tämän hetkeisestä ylipapista. Niin sitten varmaan hän lähtee sankaroimaan matkoille. :)