Vanha foorumi

Takaisin

storytellingin säännöt?

Roolipelikeskustelu
Garrik 13. tammikuuta 2003 kello 15.01
Kirjoittaja Viesti
Garrik linkki 13. tammikuuta 2003 kello 15.01
Garrik 13. tammikuuta 2003 kello 15.01 linkki GURPS-threadilla tuli juttua, joka ei sinne enää kuulu... Mustaukko kirjoitti: -x- [i:0cf1e90775]vanhana säännötömän peluuttajana, storytelling pelit kiinnostavat, ja luulisin Pendragonin olevan sellainen. Tietääkö kukaan mitään tästä pelistä? Ja onko muita mainitsemisen arvoisia fantasia maailmaan sijoittuvia storytelling järjestelmiä? [/i:0cf1e90775] Ihme juttua! Ei kai storytellingiin tarvita roolipelisääntöjä klassisessa mielessä? Jos storytellingissä keskitytään tarinan kertomiseen, niin sääntöjä tarvittaisiin tarinan kasassa pitämiseen, ja ne säännöt ovat peliporukan sovittavissa. Ja tästä oli vastikään loistava threadi otsikolla "tarinankerronta" roolipelikeskustelussa. Pendragon tarjoaa joukon säännöiksi muutettuja tilannegeneraattoreita, joilla pyritään yksinkertaistamaan ritarielämään liittyviä ilmiöitä, kuten perheen ja suvun toiminta ja hevosen kunto. Tässä mielessä Pendragon voi antaa paljon ideoita ja tunnelmaa ritareita käsittelevälle tarinalle. Pendragon myös muuttaa säännöiksi hahmon kunnian ja eetoksen, joita mitataan numeroilla. Tämäkin keskittää peliä nimenomaan ritarityylisiin asioihin. Mutta tekevätkö tällaiset säännöt storytelling-pelin? Mustaukko jatkaa: [i:0cf1e90775]On nimittäin takaraivossa sikiämässä ajatus D&D maailmaan sijoittuvasta ritari pelistä, jossa olisi mukava olla hyvä, kunnollinen non-d20 järjestelmä joka tukisi jouhevaa hahmonkehitystä ja pitäisi kudin hahmossa eikä numeroissa..[/i:0cf1e90775] Noh, Pendragonin järjestelmä toimii d20:llä... Mutta riippuuko juoheva hahmonkehitys systeemistä? Pitääkö olla systeemi, että kuti pysyisi hahmossa eikä numeroissa? Systeemihän on numeroita! Absurdia. Pendragon on hieno esimerkki storytelling-pelistä siksi, että varsinkin sen lisäosat kuvaavat MAAILMAA, eivätkä SÄÄNTÖJÄ. Laaja maailmakuvaus antaa pelinjohtajalle ja pelaajille pureskeltavaa hahmojen ja tarinan kannalta enemmän kuin mitkään säännöt - edes Pendragonissa esitetyn kaltaiset tapahtumageneraattorit.
mustaukko linkki 14. tammikuuta 2003 kello 9.45
mustaukko 14. tammikuuta 2003 kello 9.45 linkki En ole ihan uusi näissä jutuissa, olen itse väsännyt, ja useamman vuoden sitä pelannutkin, säännöttömän systeemin, jossa asioita kuvattiin termein, ei numeroin. Saatoit olla hyvä miekkailemaan ja vahva, tyhmä kenties.. Tässä järjestelmässä on muutama huono puoli; ei voi kuolla kuin tarinan vaatimissa kohdin, järjestelmä ei tue tietyn tyylistä pelaamista.. Tämä järjestelmän tuki on minusta merkittävä asia storytelling pelissä. Tarina on sen verran vahvempi, kuin mitä immersio siihen helpompi. Jos järjestelmä itsessään tukee pelaajille musketööri tempauksia, niin siinä on hyvä pelata muskerööri peliä. Ritaripeli minulla oli juuri mielessäni. Siinä hahmot voivat olla ja toimia ritarimiljöössä, ja jos pedragon siinä loistaa, niin sehän kuulostaa loistavalta. Säännöt itsessään eivät ole minkään pelin tiellä. Storytelling säännöt vielä vähemmän, ja sen minkä ovat, ne tukevat sen oikeaa miljöötä. Näin sen itse näen.
Garrik linkki 14. tammikuuta 2003 kello 19.19
Garrik 14. tammikuuta 2003 kello 19.19 linkki Mustaukko: -x- [i:708e509297]olen itse väsännyt, ja useamman vuoden sitä pelannutkin, säännöttömän systeemin, jossa asioita kuvattiin termein, ei numeroin.[/i:708e509297] -x- [i:708e509297]Tässä järjestelmässä on muutama huono puoli; ei voi kuolla kuin tarinan vaatimissa kohdin, järjestelmä ei tue tietyn tyylistä pelaamista..[/i:708e509297] No kai järjestelmää voi muuttaa tukemaan tietyn tyylistä pelaamista? Tietenkin järjestelmää voi aina vaihtaa pelityylin mukaan, mutta ei noi kaupalliset järjestelmät lopulta tuota onnea ;) Itse olen tehnyt oman systeemin omaan maailmaan, ja aika monen vuoden jälkeen systeemistä on todella hioutunut sellainen, että maailma elää ja hengittää sen kautta. En usko, että mikään kaupallinen systeemi olisi pystynyt tyydyttämään pelityylimme tarpeita yhtä hyvin. Ja vaikka pelaamme peliä sääntökirja pöydällä tai pöydän alla, meillä hahmoja ei vaan kuole satunnaisiin nopanheittoihin. Meillä on fate-pointsit ihan nimenomaan tämän estämiseksi, enkä niiden loputtuakaan pelinjohtajana tykkää tappaa hyviä hahmoja. Ja toisaalta eräs hahmoista kuoli tästä huolimatta. Ei tarinan vaatimusten vuoksi, mutta ei sääntöjäkään tarvittu häntä tappamaan. Kuolema tuli pelaajan hahmona tekemien valintojen perusteella, ja pelaaja tajusi, mihin ollaan joutumassa. Mustaukko: [i:708e509297]Tämä järjestelmän tuki on minusta merkittävä asia storytelling pelissä. Tarina on sen verran vahvempi, kuin mitä immersio siihen helpompi. Jos järjestelmä itsessään tukee pelaajille musketööri tempauksia, niin siinä on hyvä pelata muskerööri peliä. [/i:708e509297] En itse ole pelannut puhtaasti tarinankerrontaan keskittyvää peliä, vaikka pelikerralla jos toisellakin on nopanheittely jäänyt vähäiseksi. Mielekäs systeemi on ollut meilläkin avainasemassa mielekkäältä tuntuvan pelin syntymisessä. Mutta jos mielessä on valmiina jokin visio siitä, millaista pelin pitäisi olla (ja samalla siitä, mihin kysymyksiin sääntöjen pitäisi antaa vastauksia ja millaisia vastauksia), en ole ihan varma, onko systeemin vaihtaminen järkevää. Varsinkin jos peliporukka jo tuntee hyvin yhden systeemin, saattaa sen muokkaaminen olla järkevämpää. Teimme itse näin pelatessamme fantasian vaihteeksi scifiä. Peli sujui hyvin fantasiaa varten nikkaroidulla systeemillä, johon tuotiin joitakin scifiin sopivia painotuksia ja kykyjä. Mustaukko: [i:708e509297]Ritaripeli minulla oli juuri mielessäni. Siinä hahmot voivat olla ja toimia ritarimiljöössä, ja jos pedragon siinä loistaa, niin sehän kuulostaa loistavalta. [/i:708e509297] Jep. Suosittelen kyllä lämpimästi Pendragonia. Mustaukko: [i:708e509297]Säännöt itsessään eivät ole minkään pelin tiellä. Storytelling säännöt vielä vähemmän, ja sen minkä ovat, ne tukevat sen oikeaa miljöötä. Näin sen itse näen.[/i:708e509297] No nyt myönnän, että tämä menee jo vähän piikittelyksi. Mutta jos säännöt eivät ole tiellä, niin miksi sitten uudet säännöt? Minusta edes nimenomaan storytelling-pelaamista varten tehdyt säännöt eivät välttämättä tue omaa käsitystäni miljööstä. Esim. Pendragonista olen ilolla käyttänyt maailmankuvausta ja osaa niistä tarinaa tukevista tapahtumageneraattoreista, mutta en varsinaisia sääntöjä. Näin, vaikka ajoittain peli on tosiaan pyörinyt ritarien ja hovien ympärillä. Ja vaikka D&D ei minusta ole toimiva systeemi ollenkaan, se ei välttämättä ole sen huonompi systeemi storytellingissä kuin muuallakaan ;-)