Delmar^
linkki
12. tammikuuta 2003 kello 18.04
|
Delmar^
12. tammikuuta 2003 kello 18.04
linkki
|
Eli, oletteko käyttäneet peleissänne eri laatuisia aseita? Oikeastihan ei varmaankaan ole esim. kahta täysin samanlaista miekkaa.
Hyvä laatu voisi vaikka tuoda lisää vahinkoa (esim. 1piste), lisää osumaan (hyvin tasapainotettua asetta on helpompi käyttää) tai/ja lisää kestopisteitä.
Mitäs mieltä olette?
|
mustaukko
linkki
12. tammikuuta 2003 kello 19.10
|
mustaukko
12. tammikuuta 2003 kello 19.10
linkki
|
Itse olen vasta vähän aikaa sitten joutunut tähän ajatusleikkiin mukaan.. Pelaajani päätti takoa itse miekkansa.
Säännöt ovat ensinnäkin hyvä tai huono abstraktio jostain maailmasta, jossa on tietty setti fysiikan lakeja. Hyvä puoli on, että yleensä ne ovat aika lähellä meidän maailman lakeja, joten ymmärtäminen on helppoa.
Abstraktio on aina abstraktio. Jos tätä miettisi kuoppaisena pintana jota abstrahoidaan kunnes siitä tulisi vain tasainen pinta, niin huomaisi, että säännöissä jää aina jotain huomaamatta. Runessa ei ole oikeasti eri metalleja tai valmistustapoja huomioitu.. Oikeastaan ainakaan minun sääntökirjoissani ei juurikaan ole sääntöjä esineiden tekemiselle.
Joten aika huteralla pohjalla säännöissä ollaan.
Päätin kuitenkin seuraavaa:
Juttuja tehdään seuraavassa rytmissä: Suunnitellaan, Toteutetaan ja Viimeistellään. STV..
Suunnittelussa päätellään tekotapa, jos ollaan oikein innovatiivisiä tässä saadaan jotain etua. Toteuttamisessa taotaan sitten perusjutut kuntoon, ja Viimeistelyssä tehdään asialle oikea hinta.
Metallin ja tekotavan laatu vaikuttaa kuntoon, tai kestävyyteen. Hyvin suunniteltu tarvekalu kestää ajanhammasta ja on käyttössä paljon tehokkaampi. Riippuen siitä, että mihin suunnittelussaan tähtäsi, voi onnistuminen merkitä hyvää tarvekalua, kestävää haarniskaa/asetta, tai tehokkaampaa toteutusta (kevyempi haarniska, enemmän damaa aseella?).
Toteutus on sitten sitä, että kuinka hyvä tästä oikeen tulikaan. Tässä voi jo jättää homman pelkästään kuntoon. Kos taonta onnistuu loistavasti voi pronssinenkin kestää hieman enemmän kuin rivi onnistuminen.
Viimeistely tuottaa hintaa..
Näkisin näin, jokainen vaihe tarvitsee kykyheiton, ja onnistuminen on rivi onnistuminen, erikoinen kertoo hinnan kahdella ja tuo marginaalisen hyödyn (+1 panssariin? -1 enc?) ja kriittinen kertoo hinnan kolmella ja tuo merkittävän hyödyn (+2 damageen?).
Eli tavallisesti tehty leveämiekka joka maksaa vaikkapa 100 rahaa, maksaisi onnistuessaan täydellisesti (kolme kritikaalia) 900 rahaa, ja olisi d8+2 kestäisi 12 pp, ja olisi vielä huippuhieno upotuksineen ja kaikkineen..
Aika simppelit säännöt on-the-spot väsätyiksi, mutta minusta ihan kattavat.
|
Larppa
linkki
12. tammikuuta 2003 kello 19.30
|
Larppa
12. tammikuuta 2003 kello 19.30
linkki
|
Delmar^ kirjoitti:
[i:06600fa55c]Eli, oletteko käyttäneet peleissänne eri laatuisia aseita? Oikeastihan ei varmaankaan ole esim. kahta täysin samanlaista miekkaa. [/i:06600fa55c]
Joo, kyllä käytämme. Meillä on ollut sillälailla, että jos hahmo tekee itse miekkansa, niin hänen pitää saada tietenkin siihen tavarat ja työkalut. Sitten hän heittää pari kertaa sen miekanteko kyvyn. Jos tulee kriittinen niin siihen tulee d6 pistettä lisää pp:tä ja +1 vahinkoa. Erikoisonnistumisesta tulee d3 lisää pp:tä. Tavallisesta onnistumisesta tulee aivan normaali. Epäonnistumisesta tulee d3 vähemmän pp:tä. Kompuroinnista ei tule edes koko asetta vaan jonkinlainen metalli klöntti.
Mutta on meillä ollut saman näköisiä aseita suurin osa. En tiedä täsmälleen, mutta suunnilleen. Koristeita taas voi olla, mutta muoto aseella ja nämä ovat samanlaiset.
Sama pätee panssareihin.
[i:06600fa55c]Hyvä laatu voisi vaikka tuoda lisää vahinkoa (esim. 1piste), lisää osumaan (hyvin tasapainotettua asetta on helpompi käyttää) tai/ja lisää kestopisteitä. [/i:06600fa55c]
Meillä on tullut hyvin tasapainoitetusta aseesta parempi osuma. Ja taas samalla tavalla kuten edellä kerroin tulee nuo osumiset. Huonosti painoitetusta tulee taas huonommin osuva ase.
|
mustaukko
linkki
12. tammikuuta 2003 kello 19.44
|
mustaukko
12. tammikuuta 2003 kello 19.44
linkki
|
öh.. niin tuosta vuodatuksestani jäi tämä osumabonus unohtumaan.. Jos teko on hyvä, siitä voipi tulla +5% tai +10 % osumaan.. Aika siistiä sinänsä, jos ase itsessään on niin hyvä, että se vastaa jotain terävyys kakkosta.
Varsinainen peikko tässä on kyllä se, että ase kuin ase... ei pysy terässä. Ei niin millään. Kaksi kertaa koetat päästä sen levyhaarniskan lävitse niin teräväkin terä on pyöreä kuin ... noh, lähempänä vasaraa kuin veistä.
|
Wildor
linkki
12. tammikuuta 2003 kello 19.55
|
Wildor
12. tammikuuta 2003 kello 19.55
linkki
|
Itse olen aina ajatellut miekan teon (esim. Humaktille) eräänlaisena rituaalina. Jokaiseen "henkilökohtaiseen" aseeseen vuodatetaan kaiken maailman "taikoja" ja muuta. Meidänkin historiassa on näin tehty, niin miksei Gloranthassa, jossa se on todellisuutta. Seremonia-kyvylläkin on saatu vähän bonuksia (jotain jumalaan liittyviä)
Minua kiinnostaa lähinnä aseen teossa nuo vaatimukset. Esim. hyvin tehty isomiekka ei ehkä ole keveämpi, mutta paremmin tasapainotettu, kuin myyntiin tehty miekka. Näin ollen esim. VMA vaatimus laskee, tai vastaavasti näppäryysvaatimus.
Ammatillinen seppähän voi takoa sinulle miekan nopeasti ja halvasta materiaalista, esim. pronssista, mutta rautaisen miekan takomiseen jo pistäisin pidemmän tekoajankin - Onhan rauta-aseet Gloranthassa jonkinlaisia aarteita, haarniskasta puhumattakaan.
Entä lumoukset miekassa? Luulisin, että Gloranthassa kaikkiin seppien mestariteoksiin on vuodatettu paljon loitsuja. Esimerkiksi Terävyys-matriisit tai aina hyödyllinen korjaus, jos leuku alkaa hajota käsiin. Aika helppo elämä kyllä, kun tuoli hajoaa, niin eiku vaan korjaus-loitsu peliin. Avot parempi, kun uus.
Mun kamppiksessa itseasiassa melkein kaikki sepät osaa sytytyksen, korjauksen ja joitain muita avustavia jokapäiväiseen elämään liittyviä loitsuja.
|
Larppa
linkki
12. tammikuuta 2003 kello 20.07
|
Larppa
12. tammikuuta 2003 kello 20.07
linkki
|
Wildor kirjoitti:
[i:e023175b53]Entä lumoukset miekassa? Luulisin, että Gloranthassa kaikkiin seppien mestariteoksiin on vuodatettu paljon loitsuja. Esimerkiksi Terävyys-matriisit tai aina hyödyllinen korjaus, jos leuku alkaa hajota käsiin. Aika helppo elämä kyllä, kun tuoli hajoaa, niin eiku vaan korjaus-loitsu peliin. Avot parempi, kun uus. [/i:e023175b53]
Jep, lumouksia on aika paljon Gloranthan miekoissa. Enpä nyt kumminkaan tiedä, että osaako kaikki sepät edes mitään lumouksia. Tietenkin Humakt sepät on asia erikseen. Niille on tämä miekan teko nyt sellaista rutiinia, että loitsuja ja lumouksia on joka miekassa. Tavalliset sepät minun peleissäni eivät ole osanneet mitään lumous loitsuja tai vastaavaa. Kyllä ne, niin kuin taistelussa osaa, mutta eivät osaa laittaa miekkaan heidän huonon lumous kyvyn takia. Meillä on ollut sillälailla, että jos joku haluaa jonkun maagisen aseen, niin on tarvittu seppä ja velho/pappi paikan päälle myös.
[i:e023175b53]Mun kamppiksessa itseasiassa melkein kaikki sepät osaa sytytyksen, korjauksen ja joitain muita avustavia jokapäiväiseen elämään liittyviä loitsuja.[/i:e023175b53]
Joo, niin minunkin pelissäni, mutta he eivät osaa lumota niitä aseisiin tai haarniskoihin kovin hyvin, eikä viitsi edes yrittää.
|
mustaukko
linkki
12. tammikuuta 2003 kello 20.10
|
mustaukko
12. tammikuuta 2003 kello 20.10
linkki
|
[quote:be9635752f="Wildor"]Itse olen aina ajatellut miekan teon (esim. Humaktille) eräänlaisena rituaalina. Jokaiseen "henkilökohtaiseen" aseeseen vuodatetaan kaiken maailman "taikoja" ja muuta. Meidänkin historiassa on näin tehty, niin miksei Gloranthassa, jossa se on todellisuutta. Seremonia-kyvylläkin on saatu vähän bonuksia (jotain jumalaan liittyviä)
[/quote:be9635752f]
Kyllä, kyllä, kyllä.. Tästähän siinä on kyse juuri humakteille. Heillä on vieläpä niin tuimia lahjoja ja kieltoja jotka soveltuvat moiseen. Ja eritoten kenties he tekevät uuden oman miekan, johon laitetaan nää kaikki mitä otetaan, kunhan tullaan rimmareiksi..
Mutta siinä ei minun mielestäni ole kyse aseen teosta, vaan lumoamisesta.
[quote:be9635752f="Wildor"]
Minua kiinnostaa lähinnä aseen teossa nuo vaatimukset. Esim. hyvin tehty isomiekka ei ehkä ole keveämpi, mutta paremmin tasapainotettu, kuin myyntiin tehty miekka. Näin ollen esim. VMA vaatimus laskee, tai vastaavasti näppäryysvaatimus.
Ammatillinen seppähän voi takoa sinulle miekan nopeasti ja halvasta materiaalista, esim. pronssista, mutta rautaisen miekan takomiseen jo pistäisin pidemmän tekoajankin - Onhan rauta-aseet Gloranthassa jonkinlaisia aarteita, haarniskasta puhumattakaan.
[/quote:be9635752f]
Tämä on hyvä pointti, siihen tasapaino vaikuttaa. Ja keveys tietenkin. joku 1200-luvulla tehty miekka on varmasti painavampi kuin 1400-luvulla tehty. Ja tottakai erinäköinen.. ;) Rauta voi myös minusta vaatia erillistä taitoa, tai jotain opiskelua. Jostain olen ollut lukevinani, että sellaiset sepät jotka rautaa osaavat takoa loisteliaasti, ovat harvemmassa kuin pronssin taitajat.
[quote:be9635752f="Wildor"]
Entä lumoukset miekassa? Luulisin, että Gloranthassa kaikkiin seppien mestariteoksiin on vuodatettu paljon loitsuja. Esimerkiksi Terävyys-matriisit tai aina hyödyllinen korjaus, jos leuku alkaa hajota käsiin. Aika helppo elämä kyllä, kun tuoli hajoaa, niin eiku vaan korjaus-loitsu peliin. Avot parempi, kun uus.
[/quote:be9635752f]
Juh, ainakin meitsin tuoli kaipaisi tuollaista. ;) Ei nää Bilnäsin taikurit ole hommiaan tehneet, selvästikään. Mutta, tässä on taas kyse lumouksesta eikä tekemisestä. Taika esineet ovat erikseen, IMG.
[quote:be9635752f="Wildor"]
Mun kamppiksessa itseasiassa melkein kaikki sepät osaa sytytyksen, korjauksen ja joitain muita avustavia jokapäiväiseen elämään liittyviä loitsuja.[/quote:be9635752f]
Niinkai se lienee Gloranthassa ihan Greginkin mukaan. Monella on loitsuja, ainakin henkiloitsuja. Ei ole ihmeellistä, että itsensä telonut lapsi korjataan parannus ykkösillä.
|
Larppa
linkki
12. tammikuuta 2003 kello 20.20
|
Larppa
12. tammikuuta 2003 kello 20.20
linkki
|
mustaukko kirjoitti:
[i:e5bd905fa8]Mutta siinä ei minun mielestäni ole kyse aseen teosta, vaan lumoamisesta. [/i:e5bd905fa8]
Niin ja näin Humaktille se voisi olla aseen synnytys tai siunaaminen. :wink:
|
Guzmo
linkki
12. tammikuuta 2003 kello 21.03
|
Guzmo
12. tammikuuta 2003 kello 21.03
linkki
|
Lyhyesti sanoen; välillä.
|
AeA
linkki
12. tammikuuta 2003 kello 21.36
|
AeA
12. tammikuuta 2003 kello 21.36
linkki
|
[quote:b34a1b4955="mustaukko"]Varsinainen peikko tässä on kyllä se, että ase kuin ase... ei pysy terässä.[/quote:b34a1b4955]
Viiltävä/leikkaava ase, joka ei pysy terässä, ei ole ase, vaan lelu. Tai ehkä seinäkoriste, jos se näyttää nätiltä. Ja moisia tekevä seppä on kaikkien oikeasti moisia aseita käyttävien naurunaihe useammankin päivämatkan sisällä.
Toki viiltävällä astalolla on hankala leikata muutaman teräsmillimetrin läpi (etenkin kun puolet säilykepurkkihaarniskan tehosta tulee viistoista osumapinnoista, jotka ohjaavat terää sivuun), mutta siksipä eurooppalaiset kehittivätkin miekkoihinsa pistokärjen (ja ääripäässä sellaiset vinkeät laitteet kuten estoc) ja sotavasaran tyylisiä erikoistyökaluja, joilla mennään raa'alla voimalla ja teräspiikillä laatasta läpi.
|
Sabutai
linkki
12. tammikuuta 2003 kello 21.51
|
Sabutai
12. tammikuuta 2003 kello 21.51
linkki
|
[quote:26c566b5ff="Delmar^"]Eli, oletteko käyttäneet peleissänne eri laatuisia aseita? Oikeastihan ei varmaankaan ole esim. kahta täysin samanlaista miekkaa.
Hyvä laatu voisi vaikka tuoda lisää vahinkoa (esim. 1piste), lisää osumaan (hyvin tasapainotettua asetta on helpompi käyttää) tai/ja lisää kestopisteitä.
Mitäs mieltä olette?[/quote:26c566b5ff]
Jea. Itse käytän varsin simppeliä metodia että erinomaisen hyvin tehty ase antaa boonuksia sekä osumiseen ja vahinkoon ja on kestävämpi (tai vaihtoehtoisesti vain johonkin näistä). Eli vaikkapa lyhytmiekka+1 (ooh, how D&D!) antaisi +1% osuma- ja torjuntaprosentteihin, vahinko olisi d6+2 ja suojapisteitä 11. Nämä aseet siis eivät ole sinällään maagisia. Vastaavasti todella huonosti tehty ase antaa miinuksia.
Näitä huippuaseita ei kuitenkaan saa kaupasta muuten kuin ehkä uskomattoman kalliilla hinnalla, eikä kukaan PH tosiaankaan osaa takoa sellaista (jo aivan perustaitojen opettelu veisi kuukausia). Joskus niitä löytyy, ja silloin ne tietenkin otetaan käyttöön.
|
Larppa
linkki
12. tammikuuta 2003 kello 22.01
|
Larppa
12. tammikuuta 2003 kello 22.01
linkki
|
Sabutai kirjoitti:
[i:922f122cab]Eli vaikkapa lyhytmiekka+1 (ooh, how D&D!) antaisi +1% osuma- ja torjuntaprosentteihin, vahinko olisi d6+2 ja suojapisteitä 11.[/i:922f122cab]
Muuten minustakin ihan hyvä, mutta ainut ongelma on tuo osuman ja vahingon välinen ero. Minusta osumaa pitäisi tulla enemmän ja vahinkoa vähemmän.
|
Guzmo
linkki
13. tammikuuta 2003 kello 9.05
|
Guzmo
13. tammikuuta 2003 kello 9.05
linkki
|
Miksi terävämmällä miekalla osuisi tylsää helpommin?
|
newsalor
linkki
13. tammikuuta 2003 kello 11.13
|
newsalor
13. tammikuuta 2003 kello 11.13
linkki
|
IMO maksimibonus mitä aseelle voidaan antaa taitavan sepän toimesta olisi jotain +1 vahinkoon, +10% osumaan/torjuntaan, -2 ominaisuusvaatimuksiin ja jokunen PP lisää. Lisäksi nämä hyödyt voitaisin tasapainottaa haitoilla. Kevyt miekka, jonka käyttämiseen ei tarvita niin paljoa voimaa omaisi vähemmän PP:itä, tai eritisen raskasteräinen miekka, joka tuottaa yhden enemmän vahinkoa onkin huonosti tasapainotettu (-5% torjuntaan). Tälläinen simuloinnin tarkkuuden lisääminen tuo toki väriä peliin, mutta tuo se ongelmiakin. Aseista täytyy pitää tarkempaa kirjaa ja kovemmat hahmot muuttuvat taas kovemmiksi, kun niiden lumottu miekka omaa jo ihan mundaanejakin bonuksia.
|
Sabutai
linkki
13. tammikuuta 2003 kello 11.13
|
Sabutai
13. tammikuuta 2003 kello 11.13
linkki
|
[quote:79caec4c2d="Larppa"]Sabutai kirjoitti:
[i:79caec4c2d]Eli vaikkapa lyhytmiekka+1 (ooh, how D&D!) antaisi +1% osuma- ja torjuntaprosentteihin, vahinko olisi d6+2 ja suojapisteitä 11.[/i:79caec4c2d]
Muuten minustakin ihan hyvä, mutta ainut ongelma on tuo osuman ja vahingon välinen ero. Minusta osumaa pitäisi tulla enemmän ja vahinkoa vähemmän.[/quote:79caec4c2d]
Isommilla plussilla tulee kyllä epätasapainoa, aivan totta. Kannattaa ottaa kuitenkin huomioon että jo pelkät "+1" aseet ovat harvinaisia. Paras "laatu"ase mitä itse olen antanut oli +3, ja sekin tyhmässä nuoruudessani. Siitä paremmaksi ei kyllä enää juuri tavallisella takomisella pääse, jos aseeseen haluaa lisää tehoa niin on otettava magia avuksi. Kyse on myös mukavuudesta - on helpompi muistaa kaikki bonukset "joka kohtaan +1".
Kannattaa muistaa että jo perus-asetaulukossa luetellut aseet ovat mitä kutsuttaisiin "laatuaseiksi", ne ovat ammattilaisten tekemiä ja sellaisia että kuka tahansa soturi sellaisen kelpuuttaa. Eivät mitään matkamuistomyymälässä myytäviä 5 lunarin virityksiä. Siitä jos haluaa paremman aseen tehdä niin täytyy olla jo tekijämies alasimen ääressä.
Mitä tulee tuohon Guzmon kommenttiin, niin terävyyttä tärkeämpi ominaisuus on aseen tasapaino ja käsiteltävyys, joka vaikuttaa osumiseen. Oletettavasti, jos ase on hyvin tehty, se on vaivauduttu myös tekemään hyvästä materiaalista johon saa hyvän terän ja omistaja vaivautuu pitämään siitä hyvää huolta. Poikkeuksia tietenkin voi olla.
|
Larppa
linkki
13. tammikuuta 2003 kello 14.11
|
Larppa
13. tammikuuta 2003 kello 14.11
linkki
|
Guzmo kirjoitti:
[i:0ed1b1ed4f]Miksi terävämmällä miekalla osuisi tylsää helpommin?[/i:0ed1b1ed4f]
No mitä terävyys loitsu antaa 5% paremman osumisen ja 1 vahinkoa, Guzmo?
|
Guzmo
linkki
13. tammikuuta 2003 kello 18.32
|
Guzmo
13. tammikuuta 2003 kello 18.32
linkki
|
[quote:c9d2128a13="Larppa"]
No mitä terävyys loitsu antaa 5% paremman osumisen ja 1 vahinkoa, Guzmo?[/quote:c9d2128a13]
Niin tässähän se hauskuus piileekin. Terävyys-20:lla varustetun heebon miekka muuttuu niin teräväksi, että vihollinen heittäytyy siihen vapaaehtoisesti, ellei heitto ole sitten kompurointi.
Elkää epäilkö mistä saisi hankittua Terävyys-20 loitsuja, minä kyllä tiedän, mutten sitä kenellekkään kerro 0]
|
Kasila
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 7.29
|
Kasila
14. tammikuuta 2003 kello 7.29
linkki
|
[quote:d95a46b48b]Niin tässähän se hauskuus piileekin. Terävyys-20:lla varustetun heebon miekka muuttuu niin teräväksi, että vihollinen heittäytyy siihen vapaaehtoisesti, ellei heitto ole sitten kompurointi. [/quote:d95a46b48b]
Joop... varmaan guZmo ironiaa... mutta sanotaan nyt jos jollekkin jäi epäselväksi: Kai saa yrittää torjua kuitenskin... no joo...
Niin miekan takomisessa ja muutenkin miekoissa, kannattaa ottaa huomioon sellainen asia kun, "se on hieno miekka" vaikka siihen ei tuu mitään boonuksia... tai " se on erityisen terävä" vaikka siihen ei tule +1 edes vaurioon...
no hyötyjä voi olla vaikka kunnon grippi eli ei lennä kädestä niin helposti... tai jos se on sellanen hieno miekka ,niin se voi ainakin herättää baarissa huomiota. yms-.--
Miekka ei ole helppo tehdä joten jos taonnassa tulee onnistuminen niin se tarkoittaa sitä että sai hikisesti kasaan miekan... vähintään erikoinen tarvitaan jos puhutaan kunnon miekasta... Siis pakko sanoa vielä että kun se ammatti heitto onnistuu niin laadi kaksinkertaistuu--- ---
no pointti oli se että ei kannata keskittyä niihin +1 ja +10% juttuihin...
|
Delmar^
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 8.42
|
Delmar^
14. tammikuuta 2003 kello 8.42
linkki
|
luin muistaakseni,jostain joskus, että keskiajalla yritettiin nimenomaan osua suojaamattomii kohtiin eikä haarniskaan (ainakaan miekalla). Kilpeäkin ruvettiin aikoinaan käyttämään ettei tarvitsisi miekalla iskuja torjua......... ei hyväkään miekka pysy terävänä jos sillä terästä hakkaa...
|
AeA
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 9.04
|
AeA
14. tammikuuta 2003 kello 9.04
linkki
|
[quote:ef5a9d9554="Delmar^"]luin muistaakseni,jostain joskus, että keskiajalla yritettiin nimenomaan osua suojaamattomii kohtiin eikä haarniskaan [/quote:ef5a9d9554]
Nimenomaan, eihän linnaankaan mennä sisään muurin läpi vaan portista. Niveliä on yllättävän helppo hakea - ainakin verrattuna siihen, miten rankkoja muutoksia useimmat ropet rupeavat latomaan heti kun yrität vähänkin vaikuttaa osumapaikkaan - ja jos kovin tuntuu epäreilulta otella raskaasti haarniskoitua äijää vastaan niin aina voi kokeilla siirtyä halausetäisyydelle, ottaa äijä nurin ja ruveta hommiin tikarin kanssa. Ei keskiajan taisteluoppaista turhaan noin kolmannesta omistettu tarttuma- ja painitekniikoille.
[quote:ef5a9d9554]Kilpeäkin ruvettiin aikoinaan käyttämään ettei tarvitsisi miekalla iskuja torjua......... [/quote:ef5a9d9554]
Pikemminkin niin, että ensi alkuun kilpi oli _ainoa_ väline joka oikeasti soveltui torjuntaan kun metallurgia oli mitä oli, joskin varsinaisella keskiajalla kyllä miekallakin uskalsi varsin hyvin torjua. Miekat eivät kuitenkaan olleet pääasiallisia aseita, vaan keihäät ja kirveet (joilla torjunta on ongelmallista - keihäällä tosin lähinnä siksi, että siinä vieressä yleensä on rivi kavereita) olivat ne yleisimmät sota-aseet.
Lisäksi kilpi suojasi nuolilta, mikä ei ole ollenkaan vähäinen pointti. Ja olihan se muutenkin niin verraton suojauskapistus, että vasta levyhaarniskan yleistyminen aloitti kilvissä pienentyvän trendin, kun luottamus haarniskaan lisääntyi ja toisaalta alettiin tarvita sitä toistakin kättä aseen kahvalle, kun vastustajallakin oli sitä levyä.
|
mustaukko
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 9.35
|
mustaukko
14. tammikuuta 2003 kello 9.35
linkki
|
muistan lukeneeni sellaisesta taistelusta jossa oli joku suurempi herra mukana.. Tässä taistelussa oli merkittävä piirre. Tämä herra joutui useampaan otteeseen menemään suoristamaan miekkaansa, koska oli päjäyttänyt sen mutkalle jonkun pahaa-aavistamattoman raukan maallisiin muotoihin.
Jos aseet menevät mutkalle, niin veikkaan että ne menettävät teräänsäkin. Ei se Nikkei-Titanium-Xtra-Sharpkaan pärjää ikuisesti edes leivälle, tomaateille ja puu/muovi alustalle. Turha alkaa väitteleen siitä, että kestikö keskiajan miekat muuttumattomina sitä rokotusta mihin ne asetettiin. Ainakaan itse en millään usko, että juuri tehty ja teroitettu miekka (vrt vanha kirves, jolla kesämökillä hakataan puita) on saman moinen tosi käytön jälkeen.. (Ainakin itse muistan istuneeni monesti hiomalaitteen vieressä, ja teroittaneeni tuota prkl kirvestä.. Kiitos fiskars uusista.).
Grippi ja muut ominaisuudet ovat eriomainen ajatus. Aseessa voisi olla ominaisuuksia, jotka saattaa(20-40%) kumota esimerkiksi juuri ase-lentää-kädest kompurointeja.
|
Chividal
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 11.44
|
Chividal
14. tammikuuta 2003 kello 11.44
linkki
|
Meillä päin ei [u:15fd7aa534]yleensä[/u:15fd7aa534] jakseta säätää aseitten laadun tms. kanssa. Ainoastaan jos on jotain oikeasti erikoista niin sitten.
|
Sabutai
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 11.57
|
Sabutai
14. tammikuuta 2003 kello 11.57
linkki
|
[quote:4f23ef7ebe="mustaukko"]muistan lukeneeni sellaisesta taistelusta jossa oli joku suurempi herra mukana.. Tässä taistelussa oli merkittävä piirre. Tämä herra joutui useampaan otteeseen menemään suoristamaan miekkaansa, koska oli päjäyttänyt sen mutkalle jonkun pahaa-aavistamattoman raukan maallisiin muotoihin.
Jos aseet menevät mutkalle, niin veikkaan että ne menettävät teräänsäkin. Ei se Nikkei-Titanium-Xtra-Sharpkaan pärjää ikuisesti edes leivälle, tomaateille ja puu/muovi alustalle. Turha alkaa väitteleen siitä, että kestikö keskiajan miekat muuttumattomina sitä rokotusta mihin ne asetettiin. Ainakaan itse en millään usko, että juuri tehty ja teroitettu miekka (vrt vanha kirves, jolla kesämökillä hakataan puita) on saman moinen tosi käytön jälkeen..[/quote:4f23ef7ebe]
Miekoissa käytetty teräs on melko joustavaa, ja hyvin taottu miekka kestää kyllä suoristamista. Teräsmiekan suoristamisessa ei yleensä ole mitään ihmeellistä (rauta/pronssimiekka voi olla eri juttu). Miekkaahan käytetään leikkaamiseen harvoin verrattuna johonkin mökkikirveeseen/leipäveitseen (tositaisteluja on oletettavasti vähän) joten teroitus ei yleensä ole ongelma ellei miekan terä vakavasti vaurioidu.
Selvennänpä samalla pari juttua: miekan terällä ei torjuta kuin pakkotilanteessa! Miekkailija VÄISTÄÄ tai torjuu kilvellä/tikarilla jos hänellä sellainen on. Jos torjutaan miekalla, se tehdään lappeella tai hamarapuolella (jos miekka on 1-teräinen).
Miekalla ei myöskään leikata läpi raudasta. Miekka on HUONO läpäisemään metallipanssaria. Ne jutut kuinka katanalla tai 2-käden miekalla huitaistaan läpi levyhaarniskasta ovat juuri sitä, juttua. Levyhaarniskaa läpäistään kirveellä tai sotavasaralla, tai kaadetaan vastustaja ja isketään panssarinläpäisytikarilla.
|
AeA
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 12.31
|
AeA
14. tammikuuta 2003 kello 12.31
linkki
|
[quote:6f1c0edabd="mustaukko"]muistan lukeneeni sellaisesta taistelusta jossa oli joku suurempi herra mukana.. Tässä taistelussa oli merkittävä piirre. Tämä herra joutui useampaan otteeseen menemään suoristamaan miekkaansa, koska oli päjäyttänyt sen mutkalle jonkun pahaa-aavistamattoman raukan maallisiin muotoihin.[/quote:6f1c0edabd]
Saman legendan olen minäkin kuullut, mutta kuulemma myös tämä mutkallemeno-ongelma vaivasi lähinnä varhaisia viikinkimiekkoja (mikä sinänsä voi olla hyvinkin Gloranthaan sovellettava aikakausi) - ja aiheesta lueskellessani olen törmännyt oikeastaan taipumisongelmakuvausten olemattomuuteen. Ainakin Clements pitää miekkaa, joka ei palaudu suoraksi kun sitä koetaivuttaa 3-6" (minkä verran terän pitäisikin joustaa), puppana. Ja onhan tuo toki luonnollista, ainakin minua kiinnostaisi huomattavan vähän tapella astalolla, jolla on taipumusta mennä solmuun.
Ja kun siitä terän pitämisestä jaksetaan whinettää niin toki mikä tahansa terä tylsyy kun sitä käytetään. En vain jaksa uskoa, että se tylsyminen olisi lähelläkään sitä suuruusluokkaa että terästä lähtisi viiltokyky muutamalla iskulla, tai Visbyn kaivauksista ei olisi löytynyt "Helmeted skulls ... that had been cleaved clean through" (Clements: Medieval Swordsmanship, p. 130). ARMAllakin on kuvallista dokumentaatiota inttervepissä siitä kun äijä harventaa replikalla bambupöpelikköä ja varsin kunnioitettavia runkoja suorin leikkauspinnoin siinäkin pistettiin poikki. Kolmas pointti taas siitä, että hyvät miekat usein kulkivat useammankin sukupolven käsien kautta, mikä voisi olla hankalahkoa jos terä kovasti tylsyisi (ja siis kapenisi teroitusiteroinnissa) tai ottaisi kovasti lommoa.
Lopuksi todettakoon, etten itse ole vielä käynyt osallistumassa Windsorin oppilaitoksen toimintaan, mutta leikkuuharjoittelua pitäisi saada joten siellä käynti on ohjelmassa kyllä - ehkäpä sen jälkeen on omakohtaisia havaintoja siitä, paljonko sitä terää käytännössä pitää hioa.
|
mustaukko
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 14.52
|
mustaukko
14. tammikuuta 2003 kello 14.52
linkki
|
Pienen derailin jälkeen voisimme jättää nämä hiukan rönsyilevät höpinät ja palata aiheeseen, eli miekkojen tekemiseen siitä nouseviin sääntöteknisiin muutoksiin aseen ominaisuuksiin.. Peliteknisestihän ase [b:732169b8a9]ei[/b:732169b8a9] huonone.
Eli toistaiseksi on koossa muuttavia seikkoja:
materiaali (kesto? erityinen vahinko oudoille roduille?, kills-gods?)
valmistuksen onnistuminen (vaikuttaa ännään kohtaan; osumaan, vahinkoon, erilaisiin hämäriin ominaisuuksiin kuten grip)
lumoukset (whole new ballgame..)
onko muita mitä ihmiset on peleissään käyttänyt?[/b]
|
Larppa
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 16.11
|
Larppa
14. tammikuuta 2003 kello 16.11
linkki
|
mustaukko kirjoitti:
[i:cd9a55474d]onko muita mitä ihmiset on peleissään käyttänyt?[/b][/i:cd9a55474d]
Joo. Aseen erikois ominaisuudet, kuten mahdin luovuttaminen miekkaan jne.
|
wakboth
linkki
15. tammikuuta 2003 kello 8.50
|
wakboth
15. tammikuuta 2003 kello 8.50
linkki
|
Meikä käyttää lista-aseita, oletuksena että ne on ns. hyvää laatukamaa, emmekä ala kitisee liiasta realismista. Oletuksena pidän, että jokainen jolla miekka on, siitä myös huolehtii, onhan se arvokas esine.
Taika-aseet ja muuten spesiaalit on asia erikseen... joskus olen käyttänyt Inginew-seppien takomia erikoisaseita (TOTRM #15), harvoin niitäkään. Pääsääntönä +1 panssaripisteissä on jo hieno miekka. +1 vahinkoon tarkottaa jo extralaadukasta vekotinta.
Terävyysmiekka-rituaalia on kerran käyttänyt yksi pelaaja. Me kutsuimme sitä miekan Nimeämiseksi... tein siitä semmosen pikkueeppisen rituaalin, joka oli pelaajastakin mieleenpainuvampi niin. Terävyysmiekka-rituaali on nimittäin todella tyhmä nimi...
Yleensä en jakele taika-aseita hirveesti, siis muita kuin matriisilla varustettuja, koska ne tahtoo kokea inflaation. Ei tunnu enää miltään, jos joka vastaan tulijalla on +2 leveemiekka... jos joku on pelannut Merppiä/Kerppiä valmisseikkailuilla joskus, niin tunnistanee efektin. Niistä jokaisesta tahtoo löytyä +(x) aseita ja vimpaimia aivan törkeesti. Ei mitään tolkkua, pelkkää kilpavarustelua vaan. Siispä pj:n karu käsi pyyhki maan puhtaaksi taika-aseista...
Nyt kun pelaajat löytävät jonkun harvinaisen taika-aseen tyyliin Tuulimiekka, niin sitä ollaan ns. elin pystyssä... ja sitten kummasti alkaa kehiin tulla Sormus-efektiä, kun jokainen haluaa sen itselleen... :D samalla aseen historia yms. kiinnostavat ihan erilailla, kun ei niitä pompi vastaan joka kulman takana.
|
Karvajalka
linkki
16. tammikuuta 2003 kello 19.20
|
Karvajalka
16. tammikuuta 2003 kello 19.20
linkki
|
Olen sitä mieltä että liika taikaesineralli vie pelistä särmää pois.
Pelaamamme nykyinen RQ ei todellakaan ole DIABLO, jossa tehtävänä on hamstrata mahdollisimman paljon taikaroinaa ja voittaja on se jolla on eniten artefakteja sun muuta. Taika-aseet/ loitsut/velhojutut ovat vaikeasti saatavilla, ei ikinä kaupassa ja taikaesineet ei yleensä kovin mahtaviaa. Henkiloitsuja sekä taikapistekristalleja (max 3 pojoo) on löytynyt ja muutama ase sekä jotain elämäähelpottavia taikaesineitä.
Pelijohtajan vaihdosta johtuen pelityyli on aika muuttunutta. Esimerkkinä kerrattakoon että ryhmä sai alkuseikkailuissa käsiinsä nuijan jossa oli henki, loitsumatriiseja sekä lisävahinko +1 (ei huono esine alussa). Aseelle oli historiaa ja seikkailunjatkoa, mutta koska ase ei ollut tosimiekka kaiken surma, porukka myi aseen ja osti panssarin selvittämättä asiaa mitenkään. Ajattelivat kai että taikaesineitä on kaikkialla. Mahtiaseita ei löytynykään joka puskan alta ja aseen myynyt pelaaja jutteli hetki sitten kaverilleen, että :" muistatkos kun myin sen nuijan? Olinpa torvelo, ei olis pitäny." Syy oli että hahmolla ei ollut kykyä nuijalle, jonka olisi helposti voinut kehittää. Voi kun harmitti.
Hyvintehdyistä aseista, meillä tarvitaan todella ammattitaitoinen aseseppä takomaan moinen esine, sama pätee erilaisiin metalleihin. Terät saattavat olla tehty woodsina tai taittomenetelmällä. Lyijymöhkäleen voi joka ukko sulattaa möykyksi, mutta jotta se pysyisi nuijan muodossa taistelussa, se onkin erimiehen puuhaa. Taitosepän saatavuus onkin ongelmana, mikäli lunareita riittäisikin. Tottakai kyläseppiä löytyy, mutta erinomaisen taitava aseseppä onkin toinen asia. Ihan tavallinen seppä saattoi hyvinkin olla tärkeimpiä miehiä kylässä. Taiava aseseppä onkin varmasti palkattu Humaktille tai esimerkiksi jonkun linnan käyttöön. Mikäli taitava seppä löytyykin, uskon että tilauksia on paljon ja aika tiukalla. Paremman aseen teko on myös aikaavievää ja vaikeaa. Tuskin seppä tekee sellaisen joka miehelle, omalle pojalle ja uskonsoturille kylläkin tai jostain palveluksesta palkkioksi muille. Monet aseet esim. miekat ovatkin kulkeneet suvussa isältä pojalle. Mielestäni olisi kummallista (=väärin) jos kääpiöseppä(= taitava seppä) olisi joka kylässä ja taika/super-asetta tulisi liukuhihnalta.
Taikaesineet ovat harvinaisia ja hyvin vartioituja esineitä. Mikäli hahmosta tulee vain taikaesineitä käyttävä tyyppi, joka ei tiedä edes mitä kaikkea on pakattu mukaan, ollaan jotenkin pielessä. Näin käy monessa pelissä, ikävä kyllä.
Papit sun muut ovat mahtavia riimuloitsujensa ansiosta, mutta tuntuupa typerältä pelata pappia, jos jokatoinen maalaistollo roiskii salaman ja pari aurinkokeihästä lapiostaan, joita roikkuu kolme varalla selässä, jos ekasta sattuis loitsut loppumaan. Olipa superpitkä walituswirsi.
[/quote]
|
mustaukko
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 8.42
|
mustaukko
17. tammikuuta 2003 kello 8.42
linkki
|
... Niin, että täällä kukaan ei näe taikaesineen tarinallista potentiaalia..?
Sillä siitähän lähdetään, että taikaesineitä on. Kaikki mikä on ollut olemassa Jumalajalla on IMG yhtäkuin taikaesine. Sieltä tulee bulkki taikaesineitä, paljon. Monta. Nykyiset velhot on sitten näpränneet tähän päälle vielä jonkun 1600 vuotta jotain kamaa päälle.
Kenties tästä yhtälöstä tulee, että maailmassa on noin 100 taikaesinettä, tai 100 tuhatta.. Kuka tietää, mutta niitä on.
Suurin osa näistä ei varmaankaan ole miekkoja, ja muita... Veikkaan, että taikaesineissä itseään ovat petranneet sodan jumalat (iso H ja ZZ), mutta niitäkin enemmän kaluja on tullut eurmalilta, ja maan jumalattarilta.. Tekisi ainakin itselleni järkeä näin.
Tämä sitten indikoi sen, että puskat ovat täynnä niitä taikaesineitä joista tulee piileskellessä hassu ääni.. ;)
Takaisin ensimmäiseen riviin, elikkä tarinalliseen potentiaaliin.. Mielestäni suurin ilo yllättävästä taikaesineestä on sen tuoma pakote. Jos joku saisi itselleen murtumattoman miekan, niin johan sillä on aivan välttämätöntä mennä lyömään itseään kaiken maailman keisaria, eikä aina niitä broita..
Tietty esine saattaa tehdä hahmosta suuremman kuin hahmo itse oli ajatellut.. Voipi olla, että sankaruus herää vasta kalvan käteensä saatuaan.
[i:fcb9808493]'Torpparina olin, ihan tyytyväisenä, kunnes tämä skalpelli tuli ja istui kouraani.. Tajusin het, että tässä ei ole leikki kyseessä, ja lähdinkin missiolle..'[/i:fcb9808493]
Tai pelaajien ollessa tietämätön noin 90% historiasta, kuinka loistava tapa taikaesine onkaan välittää tuota tietoa.
Ja jos mietitään hetki tätä jumalajan roinamäärää, niin suurin osa niistä lienee aina kuulunut jollekulle. Kulteille todennäköisesti. Mitäs kaikkea kulteilla sitten on holveissaan, jota kannetaan vain tiettyihin tilaisuuksiin..? Kun sauron tulee ovelle, niin ensteks lähetetään rimmareita rautavehkeiden kanssa, ja sitten tulee ne silkkihansikkaisiin ja valkoiseen spandexiin pukeutuneet papit, kantaen kultaista sormusta jonka edessä on aina laonnut sen kaikki perkeleet...?
|
Guzmo
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 11.53
|
Guzmo
17. tammikuuta 2003 kello 11.53
linkki
|
Kuten Questlines II:ssa ilmaistiin (s. 6)
Top ten reasons why the god learners are better than you've been led to believe!
..
6. They mass-produced magic items!!!
:D
|
Delmar^
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 17.57
|
Delmar^
17. tammikuuta 2003 kello 17.57
linkki
|
entäs kun pelkkä ammatti:aseseppä ei riitä? esim. rauta kääpiöillä taisi olla kyvyt raudan karkaiseminen ja raudan taonta. Mitenkäs ne sitten liittyisivät pelissä aseen tekemiseen?
Tuo normaali onnistumisella "rivi" ase, erikoisella lisää damagea ja ehkä suojapisteitä, kriittisellä vielä enemmän.. jne juttu kuulostaa hyvältä ja saatan jopa ryhtyä käyttämään sitä peleissämme....
|