Vanha foorumi

Takaisin

GURPS

Roolipelikeskustelu
Qroqor 10. tammikuuta 2003 kello 6.10
Kirjoittaja Viesti
Qroqor linkki 10. tammikuuta 2003 kello 6.10
Qroqor 10. tammikuuta 2003 kello 6.10 linkki Hmm........ Siis mitä mieltä olette tästä ropesta jonka kirjat satuin ostamaan? Noh ainakin yksinkertaiset ja toimivat pelisäännöt sekä AIVAN loistava hahmonluontisysteemi.Siis RQ on pelijärjestelmänä hyvä mutta en pidä sen hahmonluontisysteemistä koska sen hahmoista taipuu tulla persoonattomia palikoita (ainakin minun ryhmässäni).
Larppa linkki 10. tammikuuta 2003 kello 6.16
Larppa 10. tammikuuta 2003 kello 6.16 linkki Qroqor kirjoitti: [i:aa916e5c88]Siis mitä mieltä olette tästä ropesta jonka kirjat satuin ostamaan?[/i:aa916e5c88] Joo, olen pari kertaa pelaillut. Oli se aivan kohtalainen peli, mutta kuten sanoit siinä oli tosiaan huippu hahmonluonti järjestelmä. Mutta minusta se jäi kakkoseksi RuneQuestille, vaikka hyvin pisti kampoihin. :)
Chividal linkki 10. tammikuuta 2003 kello 11.33
Chividal 10. tammikuuta 2003 kello 11.33 linkki En ole koskaan pelannut. Mielestäni hyvä idea siinä että säännöt toimivat kuulemma kaikissa ajoissa ja teknologiatasoissa. Toisaalta kaikelle pitää olla oma kirja (ja rahaa menee!) voitta kyllä rolemasterinkin tässä suhteessa. :-x
Garrik linkki 12. tammikuuta 2003 kello 16.55
Garrik 12. tammikuuta 2003 kello 16.55 linkki GURPS on koherentti systeemi, joka toimii tilanteessa kuin tilanteessa samalla tavalla: ei erikoisia lisäsääntöjä, eikä [i:196ece0a30]minun mielestäni[/i:196ece0a30] pakkoa hankkia lisäkirjoja. Hahmonluontisysteemi toimii aika hyvin, nimenomaan koska se antaa pelaajalle paljon ajateltavaa hahmonsa luonteen, etujen ja haittojen suhteen, ja pyrkii tuomaan nämä kaikki myös osaksi peliä. Siis aineksia roolipelaamiselle, ja ihan eri mitassa kuin esim. RQ:ssa. Mutta tiukka pistepohjainen systeemi ei aina tunnu mukavalta, ja GURPSin ehdotelma hahmojen arpomiseksi on surkein näkemäni. Toisaalta melkein kaikki storytelling-henkiset pelit antavat nykyään GURPSia vastaavan kirjon hahmojen luonteenpiirteille, niin ettei GURPS tässäkään suhteessa enää ole kukkulan kuningas. Sääntöjen toimivuudesta voi olla montaa mieltä. Eiväthän mitkään säännöt lopulta toimi "oikein". GURPSin yritys luoda kaikille ajoille ja teknologiatasoille sopiva systeemi on kuitenkin kunnianhimoinen ja pitkälti toimiva. Sen suurin ongelma on ominaisuuksien valtava korostaminen. Jos pisteitä rupeaa laskemaan, ei ole mitään järkeä hankkia kykyjä, koska fiksu ja ketterä hahmo voi yrittää melkein mitä tahansa, ja hänellä on kohtalaiset todennäköisyydet jopa onnistua. Kun kykyjä on melkein loputtomasti, ja ominaisuuksia vain neljä, ominaisuudet ovat ehdottomasti kannattavin sijoitus. Tuottaa aika hulluja aloittelevia hahmoja, jos ja kun pelaajat keksivät optimoida... En pidä GURPSin lisäosien määrää ongelmana. Niitä on niin monen laisia, ettei yhden tietyn pelin tai kampanjan vetämiseen edes voi käyttää kuin korkeintaan paria kerrallaan. Osa maailma- ja genrekirjoista on kyllä vähän arveluttavaa laatua, mutta onhan niitä helmiäkin. Itse diggaan GURPS Celtic Mythistä tosi paljon. Geneerisyyden pahin ongelma onkin se, ettei SJG keskity kehittämään yhtä syvällistä maailmaa. Pelkän systeemin takia en koskaan siirtyisi RQ:sta GURPSiin, sikäli mainio maailma Glorantha on. Olen vetänyt GURPSin systeemillä yhden pisimmistä ja hienoimmista kampanjoistani. Tuota mainittua ominaisuuksien ongelmaa lukuun ottamatta systeemi toimi mainiosti. Kuitenkin, kun sitten rustasin oman systeemin kyseiseen pelimaailmaan, jäi GURPSin vaikutus aika vähäiseksi.
mustaukko linkki 12. tammikuuta 2003 kello 19.17
mustaukko 12. tammikuuta 2003 kello 19.17 linkki Kerran muistan Gurpsia pelanneeni, ja puolet sessiosta tein hahmoa.. Se oli ihan mukavaa kyllä. Mutta tässä jäi vähän hampaankoloon tuo storytelling-puoli. Itse en osaa juurikaan arvostaa näitä kaikenlaisia muita maailmoja, tai aikakausia. Nuorempana vesselinä olin sitä mieltä, että fantasia/keskiaika akseli toimii parhaiten, ja sitä olen nytkin. Kokeiltu on, pelinjohtajana ja pelaajana. Doesn't work for me. Kuitenkin, vanhana säännötömän peluuttajana, storytelling pelit kiinnostavat, ja luulisin Pendragonin olevan sellainen. Tietääkö kukaan mitään tästä pelistä? Ja onko muita mainitsemisen arvoisia fantasia maailmaan sijoittuvia storytelling järjestelmiä? On nimittäin takaraivossa sikiämässä ajatus D&D maailmaan sijoittuvasta ritari pelistä, jossa olisi mukava olla hyvä, kunnollinen non-d20 järjestelmä joka tukisi jouhevaa hahmonkehitystä ja pitäisi kudin hahmossa eikä numeroissa..