Vanha foorumi

Takaisin

Roolipelien (luonnon)lait

Roolipelikeskustelu
Olorin 9. tammikuuta 2003 kello 13.33
Kirjoittaja Viesti
Olorin linkki 9. tammikuuta 2003 kello 13.33
Olorin 9. tammikuuta 2003 kello 13.33 linkki Joo, eli tuli tossa Murphyn lakia lukiessa mieleen, että millaisia lakeja voisi kehittää roolipeleistä ja -pelaamisesta. Tässä on ensimmäinen, tarkoitettu PJ:lle: GALENIN LAKI ENNALTA SUUNNITELLUISTA SEIKKAILUISTA Vaikka kuinka huolella miettisit kaikki vaihtoehdot, pelaajat onnistuvat aina keksimään jotain mitä et itse ottanut huomioon. Keksikää lisää. :D
Larppa linkki 9. tammikuuta 2003 kello 14.43
Larppa 9. tammikuuta 2003 kello 14.43 linkki Galen kirjoitti: [i:a29f9ea63e]Keksikää lisää.[/i:a29f9ea63e] Larpan laki pelinjohtajasta. Älä ole puolueellinen kenellekkään pelaajalle tai pelaajille ja älä syrji ketään pelaajaa. Älä anna muitten henkilökohtaisten asioitten vaikuttaa peliin.
Chividal linkki 10. tammikuuta 2003 kello 11.35
Chividal 10. tammikuuta 2003 kello 11.35 linkki Chividalin laki kaikille roolipelaajille: Jos pelaajat eivät saavu pelipaikalle ajoissa tahi ollenkaan, ei yleensä synny kunnon peliä. :x
Larppa linkki 10. tammikuuta 2003 kello 13.06
Larppa 10. tammikuuta 2003 kello 13.06 linkki Larpan toinen laki roolipelaamiseen. Nopat on elämä ja ne päättää pelin kulun.
wakboth linkki 10. tammikuuta 2003 kello 14.00
wakboth 10. tammikuuta 2003 kello 14.00 linkki Wakboth says: pelaajat heittävät tulokset 02 ja 19 (osumakohta) huomattavan paljon useammin, kuin tilastollisesti pitäisi... ja lähes aina, kun tarvitaan.
Dovas linkki 10. tammikuuta 2003 kello 14.57
Dovas 10. tammikuuta 2003 kello 14.57 linkki Ässäkortti pelinjohtajien hihaan: Usein pelaajat oppivat ennakoimaan tyyliäsi, ajatusmaailmaasi ja pelinjohtamistapaasi (varsinkin monia vuosia jatkuneissa peliporukoissa). Voi tulla esim. tilanne että he alkavat jopa puhumaan pelin ns. "lineaarisuudesta": Pelaaja: -Meidän ei kannattaisi poiketa annetuista vinkeistä(si) ja tehtävistä(si) [="puzzleista"], vaikka oikeasti haluaisimme hahmoilla tehdä todellisuudessa jotain aivan muuta. Pelinjohtamisesi, 'kikkasi' sekä 'koukkusi' ovat liian ennaltaennustettavissa! :-? Kuulostaako kellekään tutulta? Pahimmassa tapauksessa pelaajat vielä ikään kuin tyytyvät siihen lopulta ja oppivat kampanjan/PJ:n "lineaarisuuden" kautta käyttämään PJ:tä hyväksi. Ja sitä ei välttämättä PJ itsekään huomaa enää, jos ei hoksaa katsoa peiliin... Jos näin on, yllättäviä tehokeinoja voi pienissä määrin käyttää: Tee jokin aivan yllättävä käänne! Tapahtumien ja tilanteiden jokin radikaali muuttaja. Encounteri, tai jonkin ennestään tutun, ehkä hahmon luotettuihin kontakteihin kuuluvan ystävän - jonkin tärkeän henkilön yllättävä teko/asia jota hän tekee/sanoo. Pelaajahan luuli jo tuntevansa hänet lähes täysin. Onnistuttuaan se voi sekoittaa pelaajan pasmat totaalisesti tilanteessa jonka se luuli tuttuun tapaan etenevän niin ja näin. Se ehkä pakottaa pelaajan miettimään ja analysoimaan asioita aivan uudelta kantilta ja voi muuttua varovaisemmaksi eleissään.
Larppa linkki 10. tammikuuta 2003 kello 18.23
Larppa 10. tammikuuta 2003 kello 18.23 linkki Larpan kolmas laki pelaajille. Pelinjohtajan sana on laki.
Tupew linkki 10. tammikuuta 2003 kello 19.04
Tupew 10. tammikuuta 2003 kello 19.04 linkki Tupewin laki pelinjohtajalle:Joskus pelaajat pelleilevät ja puhuvat p*skaa pelikertojen aikana, joten kannattaa varautua edellä mainittuihin asioihin. [quote:8c69ef6e80="Larppa"]Larpan toinen laki roolipelaamiseen. Nopat on elämä ja ne päättää pelin kulun.[/quote:8c69ef6e80] Meillä asia ei ole ihan noin. Joskus pelinjohtaja päättää ilman noppia vaikka, että jonkun EPH:n isku osuu vaikka nopan heitto näyttäisikin epäonnistunutta iskua.
Larppa linkki 10. tammikuuta 2003 kello 19.06
Larppa 10. tammikuuta 2003 kello 19.06 linkki Tupew kirjoitti: [i:11bb6384a9]Meillä asia ei ole ihan noin.[/i:11bb6384a9] Joo. Mutta tarkoitin niin kuin pelaajien kautta. Voisit ajatella viestejä eri kannoilta. :)
Tupew linkki 10. tammikuuta 2003 kello 19.12
Tupew 10. tammikuuta 2003 kello 19.12 linkki [quote:175f1b5727="Larppa"]Tupew kirjoitti: [i:175f1b5727]Meillä asia ei ole ihan noin.[/i:175f1b5727] Joo. Mutta tarkoitin niin kuin pelaajien kautta. Voisit ajatella viestejä eri kannoilta. :)[/quote:175f1b5727] Niin ajattelenkin. PJ voi meillä myös päättää osuuko esim pelaajan isku viholliseen vaikka nopan heitto näyttäisikin epäonnistunutta. Tai päinvastoin. PS: Yritäs nyt Larppa päättää minkä noista hienoista avatareistasi otat :)
Larppa linkki 10. tammikuuta 2003 kello 19.21
Larppa 10. tammikuuta 2003 kello 19.21 linkki No minä en viitsi antaa pelaajille armoa tuollaisissa. Tai jos olisi kuolemassa niin silloin ja vain kerran voisin antaa armoa. Tupew kirjoitti: [i:533697f32a]PS: Yritäs nyt Larppa päättää minkä noista hienoista avatareistasi otat[/i:533697f32a] Joo, mutta löytyi pari lisää ja en osaa päättää. Mutta tämä on pysyvä. Anteeksi, jos se häiritsee sinua, mutta viime kertainen oli sama ihminen, mutta hevosen selässä ja se ei näkynyt kunnolla. Älä vaan suutu.
Tupew linkki 10. tammikuuta 2003 kello 19.34
Tupew 10. tammikuuta 2003 kello 19.34 linkki [quote:09a7754bd4="Larppa"]No minä en viitsi antaa pelaajille armoa tuollaisissa. Tai jos olisi kuolemassa niin silloin ja vain kerran voisin antaa armoa. Tupew kirjoitti: [i:09a7754bd4]PS: Yritäs nyt Larppa päättää minkä noista hienoista avatareistasi otat[/i:09a7754bd4] Joo, mutta löytyi pari lisää ja en osaa päättää. Mutta tämä on pysyvä. Anteeksi, jos se häiritsee sinua, mutta viime kertainen oli sama ihminen, mutta hevosen selässä ja se ei näkynyt kunnolla. Älä vaan suutu.[/quote:09a7754bd4] Hmm, nyt alkaa eksymään aiheesta mutta sanon vielä tämän. No, kyse ei olekkaan pelkästään tappeluista. Kuten annan joidenkin pelaajien huomata jonkun tärkeän tai epätärkeän mutta käytännöllisen asian ilman mitään havaitse heittoja. Tosin kyllä minäkin joskus pistän pelaajat heittämään noppia. (off topic) En suutukkaan, eikä se minua häirinnyt. Huomasin vaan kun joka kerran kun näin sinun viestisi niin uusi avatari oli asetettu.Ja näytti siltä, että et osannut päättää. En sanonut sitä millään pahalla.
Larppa linkki 10. tammikuuta 2003 kello 19.37
Larppa 10. tammikuuta 2003 kello 19.37 linkki Tupew kirjoitti: [i:715f79b903]Mistä muuten olet hommannut nuo avatarit?[/i:715f79b903] Kaverilta. Mutta palataanpas aiheeseen. Larpan neljäs laki pelaajille. Älä ala tappelemaan toisen pelaajien kanssa, koska itse peli menee sekaisin.
Guzmo linkki 10. tammikuuta 2003 kello 20.11
Guzmo 10. tammikuuta 2003 kello 20.11 linkki Guzmon laki, säännöt on aina persiistä.
Dovas linkki 12. tammikuuta 2003 kello 22.50
Dovas 12. tammikuuta 2003 kello 22.50 linkki Jaahas! Mitäs puhetta tuo on olevinaan? Dovasin laki: Tuubassa foorumille kirjoittelu on kielletty. 8o
Juha linkki 13. tammikuuta 2003 kello 23.53
Juha 13. tammikuuta 2003 kello 23.53 linkki . . . Lapset, jos ette aina luota noppaan, niin on sama luotatteko siihen ollenkaan. ---------------- Aiheeseen liittyvä viisaus - "Muoto ei eroa tyhjyydestä: tyhjyys ei eroa muodosta. Muoto on nimenomaan tyhjyys: tyhjyys on nimenomaan muoto." ----------------
Philip linkki 18. tammikuuta 2003 kello 17.28
Philip 18. tammikuuta 2003 kello 17.28 linkki "Larpan neljäs laki pelaajille. Älä ala tappelemaan toisen pelaajien kanssa, koska itse peli menee sekaisin." Philipin sääntö numero yksi: Kunnon selkäänpuukotus vain antaa pelille raikkaan säväyksen ja nostaa pelin tasoa, mikäli on olemassa syy murha työhön. Pelimme ei ole kaatunut pelaajien pyrkiessä siirtämään toisiaan uusiin elämyksiin, mutta sen kyllä myönnän että noista kasvaa sellainen vyyhti että alkuperäisestä juonesta ei voi enää puhella. Ja sehän vain virkistääpi. (juu juu, pitkään väsätyt seikkailut lienevät asia erikseen)
Larppa linkki 18. tammikuuta 2003 kello 19.50
Larppa 18. tammikuuta 2003 kello 19.50 linkki Philip tarkoitin lähinnä sitä, että koko idea pelaamisessa menee aivan pyllylleen ja pelinjohtajalla menee hermot, kun pelaajat yrittävät saada toisiaan hengiltä. Ja sama pätee sitten reaali maailmaan, jota myös tarkoitin, eli esim. sinä Philip alat käyttämään nyrkkejä pelin aikana kaverisi kanssa ja alatte tappelemaan niin silloin itse pelissäkin tulee ongelmia hahmojen välille. Eli tätä tarkoitin. :)
esidebob linkki 19. tammikuuta 2003 kello 12.13
esidebob 19. tammikuuta 2003 kello 12.13 linkki Siukolan ensimmäinen ja viimeinen sääntö: "äläpä jukopliut yritä luoda yhtäkään yleissääntöä, tai tulee joku nenäkäs heppu ja tahraa sen nihkeilyllä iltapäivänsä ratoksi."