Sabutai
linkki
3. tammikuuta 2003 kello 22.29
|
Sabutai
3. tammikuuta 2003 kello 22.29
linkki
|
Velholoitsu Muodonmuutoksen kuvauksessa sanotaan selkeästi että loitsun intensiteetin on oltava suurempi kuin kohteen taikapisteiden. Vaan mitenpä on jos haluaa heittää loitsun itseensä? Porukassani on velho jolla on loitsu Haltiasta sudeksi (ei saarnoja haltiavelhojen kerettiläisyydestä, kiitos :evil: ). Sutena kun mm. jäljityskyvyt ja liikkuminen ovat melkoisen paljon parempia kuin normaalimuodossa. Tähän asti olen pitänyt proseduurina että velhon täytyy heittää loitsu osittain omista taikapisteistään vähentääkseen omien taikapisteidensä määrää (MHT>Vapaa Äly). Tämä on kovasti kankeaa ja olen miettinyt sääntömuutosta...mielipiteitä?
|
Larppa
linkki
4. tammikuuta 2003 kello 6.36
|
Larppa
4. tammikuuta 2003 kello 6.36
linkki
|
Sabutai kirjoitti:
[i:8e5add1871]Vaan mitenpä on jos haluaa heittää loitsun itseensä?[/i:8e5add1871]
Jep, minun yhdessä pelissä oli kanssa eräs velho (tällä kertaa ihminen), jolla taisi olla muodonmuutos karhuksi. Sitä se käytti lähes aina, kun tuli hätä taistelussa tai, että matka sujuisi nopeammin. Minäkin silloin mietin samaa kysymystä. Kun minusta tuntuu hieman typerältä, että esim. Parannus loitsu, joka on henkitaikuutta, niin sen voi heittää itseensä ilman mitään vastustus juttuja, kunhan onnistuu loitsunheitto kyvyssä ja velholoitsut on sitten niin paljon eri asia, että joutuu vastustamaan itseään? No, minä tein seuraavasti: Annoin pelaajan muuttua karhuksi kunhan onnistuu siinä muodonmuutos heitossa ja ei tarvinnut vastustella itseään muuttumasta, vaikka haluaisi.
No minä en ole mikään expertti näissä loitsu asioissa, mutta tuo minun tapani on ainakin minusta aivan hyvä ja toimiva tähän asiaan. Voihan niitä olla parempiakin ehdotuksia.
Sabutai kirjoitti:
[i:8e5add1871]Tämä on kovasti kankeaa ja olen miettinyt sääntömuutosta...mielipiteitä?[/i:8e5add1871]
Jep, jos sinusta joku sääntö on huono, niin kannattaa ottaa se kokonaan pois pelistä, jos se haittaa liikaa pelin kulkua. Tai ainakin minä teen niin. Ja sitten voi tietenkin itse muutella vähäsen niitä ongelma sääntöjä...
|
Guzmo
linkki
4. tammikuuta 2003 kello 9.13
|
Guzmo
4. tammikuuta 2003 kello 9.13
linkki
|
[quote:2ed620722c="Sabutai"]Tämä on kovasti kankeaa ja olen miettinyt sääntömuutosta...mielipiteitä?[/quote:2ed620722c]
No eiköhän se loitsu onnistu automaattisesti itseen kunhan intensiteetti on suurempi kuin loitsijan MHT. MHT-hengillä, lemmikeillä ja lumouksissa olevia taikapisteitä ei lasketa, muuten homma menisi naurettavuuden puolelle.
|
Sabutai
linkki
4. tammikuuta 2003 kello 10.38
|
Sabutai
4. tammikuuta 2003 kello 10.38
linkki
|
[quote:bb899e2617="Guzmo"]
No eiköhän se loitsu onnistu automaattisesti itseen kunhan intensiteetti on suurempi kuin loitsijan MHT. MHT-hengillä, lemmikeillä ja lumouksissa olevia taikapisteitä ei lasketa, muuten homma menisi naurettavuuden puolelle.[/quote:bb899e2617]
Äyh, tämä on juuri se ongelma. Mitään vastustusheittoja en tietenkään ole heittänyt, mutta on vähän hankalaa heittää loitsua itseensä kun MHT on suurempi kuin vapaa äly.
|
Guzmo
linkki
4. tammikuuta 2003 kello 10.57
|
Guzmo
4. tammikuuta 2003 kello 10.57
linkki
|
[quote:6e3c355040="Sabutai"]
Äyh, tämä on juuri se ongelma. Mitään vastustusheittoja en tietenkään ole heittänyt, mutta on vähän hankalaa heittää loitsua itseensä kun MHT on suurempi kuin vapaa äly.[/quote:6e3c355040]
a) muuta sääntö, esim itseen heitettäessä intensiteetin on oltava vain puolet taikapisteistä.
b) älä pelaa noin huonoilla velhoilla. Ei niillä mitään tee :)
|
Larppa
linkki
4. tammikuuta 2003 kello 13.51
|
Larppa
4. tammikuuta 2003 kello 13.51
linkki
|
Guzmo kirjoitti:
[i:c116369c08]b) älä pelaa noin huonoilla velhoilla. Ei niillä mitään tee [/i:c116369c08]
Niin, se onkin varmaan vasta aloittelija velho, joka osaa muodonmuutosloitsun. :)
Ja minusta siinä ei tarvitse omaa mahtia vastaan sählätä. :)
|
Sabutai
linkki
4. tammikuuta 2003 kello 14.29
|
Sabutai
4. tammikuuta 2003 kello 14.29
linkki
|
[quote:985695a528="Guzmo"]
a) muuta sääntö, esim itseen heitettäessä intensiteetin on oltava vain puolet taikapisteistä.
b) älä pelaa noin huonoilla velhoilla. Ei niillä mitään tee :)[/quote:985695a528]
:P
Ajattelin josko soveltaisi samantyyppistä sääntötulkintaa kuten hallintaloitsuissa sidottuihin olentoihin (jotka siis menevät läpi automaagisesti).
EIköhän tuo velho pidetä kuitenkin porukassa ihan vaikka vaan tunnesyistä, vaikka sillä onkin vaan MHT 27 ja ÄLY 22...
|
Guzmo
linkki
4. tammikuuta 2003 kello 14.40
|
Guzmo
4. tammikuuta 2003 kello 14.40
linkki
|
[quote:7e124dcc63="Sabutai"]
EIköhän tuo velho pidetä kuitenkin porukassa ihan vaikka vaan tunnesyistä, vaikka sillä onkin vaan MHT 27 ja ÄLY 22...[/quote:7e124dcc63]
Aika fiksu kukkakaaliksi ;)
|
Nysalor
linkki
4. tammikuuta 2003 kello 15.09
|
Nysalor
4. tammikuuta 2003 kello 15.09
linkki
|
Sabutai:
[i:a87d123262]Velholoitsu Muodonmuutoksen kuvauksessa sanotaan selkeästi että loitsun intensiteetin on oltava suurempi kuin kohteen taikapisteiden. Vaan mitenpä on jos haluaa heittää loitsun itseensä?[/i:a87d123262]
Varmaan siihen voisi soveltaa samaa vapaaehtoista hyväksymistä kuin taikapisteiden voittamiseenkin, jos pakko heittää loitsu kovin korkealla intensiteetillä on häiritsevää tai vapaan ÄLY:n rajojen vuoksi suorastaan mahdotonta. Näin ollen intensiteetin ei tarvitsisi ylittää taikapisteitä, jos loitsun kohde ottaa sen vastaan vapaaehtoisesti. Näkisin, että se, että intensiteetin pitäisi olla suurempi kuin kohteen taikapisteet, on vain jonkinlainen lisähankaluusmekanismi, jottei loitsua ole liian helppo käyttää aseena. Muutenhan velhon olisi paljon helpompaa muuttaa vihulaisia jäniksiksi kovaa tahtia. :)
Larppa:
[i:a87d123262]Minäkin silloin mietin samaa kysymystä. Kun minusta tuntuu hieman typerältä, että esim. Parannus loitsu, joka on henkitaikuutta, niin sen voi heittää itseensä ilman mitään vastustus juttuja, kunhan onnistuu loitsunheitto kyvyssä ja velholoitsut on sitten niin paljon eri asia, että joutuu vastustamaan itseään?[/i:a87d123262]
Eivät kai velholoitsut vastustamisessa yleensä kamalasti poikkea henkiloitsuista, vaikka muutamassa loitsussa on erikoisvaatimuksiaan. Kyllähän velhotaikuuttakin koskee sääntö: "- - hahmon taikapisteet vastustavat häneen suunnattuja loitsuja. Hahmo vastustaa kaikkia loitsuja, ellei erityisesti hyväksy niitä."
|
Larppa
linkki
4. tammikuuta 2003 kello 16.57
|
Larppa
4. tammikuuta 2003 kello 16.57
linkki
|
Nysalor kirjoitti:
[i:de5609add1]"- - hahmon taikapisteet vastustavat häneen suunnattuja loitsuja. Hahmo vastustaa kaikkia loitsuja, ellei erityisesti hyväksy niitä."[/i:de5609add1]
Jep, tässä on vastaus kysymykseesi Sabutai.
|
Kasila
linkki
4. tammikuuta 2003 kello 18.54
|
Kasila
4. tammikuuta 2003 kello 18.54
linkki
|
"- - hahmon taikapisteet vastustavat häneen suunnattuja loitsuja. Hahmo vastustaa kaikkia loitsuja, ellei erityisesti hyväksy niitä." [quote:b23cd1058b]
Näin se menee... Mutta mites sitten kun hahmolla ei ole ollenkaan kokemusta loitsuista... ja tuntematon hahmo parantaa hahmoa--- Eli siis tunnistaakos hahmo millainen loitsu on tulossa... eli jos joku Pahis sanoo parantavansa haavoittuneen, mutta pistää vaikka kuristuksen...
Siis tavallaan kaikki osaavat jotenkin sanoa onkos se tuleva loitsu "paha" vai hyvä--- ? eikös juu... pikkasen kakkaa... no mikään taika systeemi ei oo täydellinen...
Mutta palatakseni muodonmuutokseen--- Olen ottanut, että muodonmuutos loitsu on eri kun se tehdään itseensä... eli siis pitää olla eri loitsu... ... muuten ois aika helppo vaihdella omaa muotoaan koko ajan. Kun vertaa vaikka elukka palvojiin joilla menee mahtia... mut kukin tavallaan---> Tästä muuten seurasi se, että veivasin fronelan rajamaille Velho/eläin metsästäjiä --- siis """Druideja""" jotka pysty muuttaan ittensä joksikin elukaksi... [/quote:b23cd1058b]
|
Nysalor
linkki
4. tammikuuta 2003 kello 19.36
|
Nysalor
4. tammikuuta 2003 kello 19.36
linkki
|
Kasila:
[i:a3e4916843]Mutta mites sitten kun hahmolla ei ole ollenkaan kokemusta loitsuista... ja tuntematon hahmo parantaa hahmoa--- Eli siis tunnistaakos hahmo millainen loitsu on tulossa... eli jos joku Pahis sanoo parantavansa haavoittuneen, mutta pistää vaikka kuristuksen...[/i:a3e4916843]
Arvelisin, että ainakin velholoitsut, jotka heitetään hahmolle itselleen tutulla tavalla, olisivat kohtuullisen helppoja tunnistaa. Jos velholoitsut kerran myötäilevät muinaista logiikkaa, niin oman lahkon loitsijoiden loitsuista voisi saada kohtuullisen käsityksen, mitä on tekeillä. Toisaalta taas jonkun kirotun styygialaisen parannusyrityskin saattaa hurskaan rokarin silmissä vaikuttaa uhkaavalta, jos loitsun tekotapa poikkeaa jotenkin. Mutta pitäisin tätä aika pitkälti tilanteesta riippuvana juttuna.
[i:a3e4916843]Siis tavallaan kaikki osaavat jotenkin sanoa onkos se tuleva loitsu "paha" vai hyvä--- ?[/i:a3e4916843]
Enpä sanoisin noin, vaan pikemminkin loitsun hyväksyminen on hahmon tietoinen päätös ja niinpä hän oman tietämyksensä perusteella päättää, haluaako loitsun vai ei. Ehkä loitsut saattavat usein antaa jonkinlaista viittausta toiminnastaan ennen kuin taikapisteitäkään tarvitsee voittaa. Eli siis kenties Tukehduttaminen-loitsu antaa jo ennen taikapisteiden voittamista tukahduttavan tunteen, jonka perusteella hahmo ei ehkä kovin mielellään päästä sitä automaattisesti läpi. Kuitenkin jotkut loitsut voivat tietysti olla sellaisiakin, että joku ystävyyttä teeskentelevä saattaisi heittää sellaisia muka ystävällismielisenä taikuutena ja suostutella kohteen olemaan vastustamatta niitä.
[i:a3e4916843]Olen ottanut, että muodonmuutos loitsu on eri kun se tehdään itseensä... eli siis pitää olla eri loitsu... ... muuten ois aika helppo vaihdella omaa muotoaan koko ajan. Kun vertaa vaikka elukka palvojiin joilla menee mahtia... mut kukin tavallaan---> Tästä muuten seurasi se, että veivasin fronelan rajamaille Velho/eläin metsästäjiä --- siis """Druideja""" jotka pysty muuttaan ittensä joksikin elukaksi...[/i:a3e4916843]
Onhan kuitenkin eroa muodonmuutoksella ja muodonmuutoksella: jokin rappeutuneiden ihmisten velhotaikuus ei missään nimessä ole hyväksyttävä tapa hsuncheneille muuttaa muotoaan. Siihen kelpaa vain esi-isien pyhä ja voimakas taikuus. Kyllähän hsunchenet tietävät, että rappeutuneiden ihmisten muuttuminen elämiksi on vain ulkoista hämäystä, koska heillä ei ole enää eläinten sielua. Toisaalta ainakin minun Gloranthassani Muodonmuutos-velholoitsut tuppaavat olemaan aika harvinaisia, koska eivät malkionikirkot yleensä katso sellaista puuhaa hyvällä, vaan krjalkiksi tai likaiseksi eläimeksi muuttuminen on syntiä, suurenmoisen ihmisruumiin ja logiikan pilkkaamista.
|
Kasila
linkki
5. tammikuuta 2003 kello 19.19
|
Kasila
5. tammikuuta 2003 kello 19.19
linkki
|
Nysalor:
------Toisaalta ainakin minun Gloranthassani Muodonmuutos-velholoitsut tuppaavat olemaan aika harvinaisia, koska eivät malkionikirkot yleensä katso sellaista puuhaa hyvällä, vaan krjalkiksi tai likaiseksi eläimeksi muuttuminen on syntiä, suurenmoisen ihmisruumiin ja logiikan pilkkaamista------
Niin tätä osiota painotetaan liian vähän... siis kaikki loitsut eivät ole saman "arvoisia"... siis kaikki eivät ole "saatavilla" tällä ratkaisee monta ongelmaa Voimakkaimpien loitsujen kohdalla.
Meillä tulee vielä luonteeseen muutoksia siitä mitä taitoja pelaajalla on... joten loitsuista tulee suuri vaikutus Velhon luonteeseen.[/quote]
|
Nysalor
linkki
5. tammikuuta 2003 kello 19.44
|
Nysalor
5. tammikuuta 2003 kello 19.44
linkki
|
Kasila:
[i:5335ceb229]Niin tätä osiota painotetaan liian vähän... siis kaikki loitsut eivät ole saman "arvoisia"... siis kaikki eivät ole "saatavilla" tällä ratkaisee monta ongelmaa Voimakkaimpien loitsujen kohdalla.[/i:5335ceb229]
Olen samaa mieltä. Muutenkin RuneQuestin Pelaajan kirjan katsaus velhotaikuuteen on kerrassaan surkea, jos peluuttaa Gloranthassa, koska malkionien systeemi on aivan toisenlainen kuin kirjassa kuvattu tie velhoksi. Olennaista olisi tosiaan ymmärtää, että Gloranthassa velhotaikuus keskittyy pääasiassa malkioneihin, jotka puolestaan jakautuvat erilaisiin lahkoihin ja koulukuntiin, jotka käyttävät oppiinsa ja toimintaperiaatteeseensa sopivia loitsuja. Eli jos pelaaja välttämättä haluaisi minun peleissäni Muodonmuutos-velholoitsun, hän saisi sepittää hahmolle uskottavan taustan, joka moisen loitsun mahdollistaisi. Varmasti aikaisemmin mainittu Fronelan takamaiden druidivelhoporukka olisi ihan hyvä mahdollisuus tällaisen selittämiseen.
Asia on tietysti aivan eri silloin, jos ei pelata Gloranthassa. Silloin toki pelimaailman lait muokkaavat loitsujen käyttöä ja yleisyyttäkin.
[i:5335ceb229]Meillä tulee vielä luonteeseen muutoksia siitä mitä taitoja pelaajalla on... joten loitsuista tulee suuri vaikutus Velhon luonteeseen.[/i:5335ceb229]
Ja minä taas en tällaisesta innostu ja siitä onkin keskusteltu jo toisaalla pitkät pätkät. :)
|
Ripper
linkki
25. elokuuta 2006 kello 14.24
|
Ripper
25. elokuuta 2006 kello 14.24
linkki
|
Vähän on vanha aihe, mutta kun innoistuin vasta äskettäin lueskelemaan netistä, mitä popula on ollut mieltä RQsta ....
Muodonmuutos loitsut on todellakin vahvoja (nehän on siis passiivisia, eli voi olla koko ajan päällä). Ja nehän voi vielä heittää päälle, kun taikapisteitä on jäljellä 1. Siis kaikki voimat vielä viime yrtykseen (paitsi 1 TP säästöön jonkin matriisiin ja yksi itselle). Jos ei onnistu, niin muodonmuutos ihminen->kotka (tai joku muu tosi nopa ötökkä) maksaa 1TP (sen mitä on itsellä jljellä), vie 1+NPP IH eli tosi nopea - Ja velhotaikuuden käyttäjän ei tarvitse edes osata intensiteettiä ....
Ihminen->Yöpeikko antaa ihmiselle kyvyn nähdä pilkkopimeässä ja vielä peikkolajista riippuen oman nahan. Sitten voi tietysti yrittää soluttautua peikkoalueelle (eli mennä sinne palloilemaan peikkona ja humata mitä peikot tekevät, kun tuntemattoman klaanin peikot tulevat maille palloilemaan ... heh heh)
Ihminen->Susi jo olikin täällä mainittu ...
Ihminen->Varpunen + Vähennä KOK tiedusteluun
Siis muodonmuutosloitsuilla voi todellakin tehdä paljon. Osata kykyjä, naamioitua, liikkua ja taistella. Lisäksi me ollaan aina annettu kokemusmerkkejä toisissa muodoissa tapahtuneille toimille - Eli velho voi olla pätevä susi. Osa kyvyistä on ollut sama velhon varsinaisella muodolla ja muuntuneella, osat on pitänyt kehittää molemmille erikseen (esim. susi on jäljittäny hajulla, ihminen muilla keinoilla, ne on ollut eri velholla ja muunnoksella).
Ja sitten vähän off topic, mistä Nysalorkin puhui ...
Eli velhoja ei minunkaan mielestäni pitäisi tehdä siten, että poimii vain satunnaisia loitsuja. Ne pitäisi tehdä yleensä johonkin Näkymättömän Jumalan lahkoon. Lisäksi pitäsi muistaa, että nuorella velholla on yleensä ollut YKSI opettaja. Joskus sekin on hyvä PJ:n tehdä. Esim. silloin kun kaikki ovat saman velhon oppilaita (täällä taisi olla puhetta rajaseudun druidi velhosta) ... Ja tietenkin se on hyvä syy rajoitaa PHlta loitsuja joista ei pidä ... Tietenkin pelaajat voivat tutkiakin loitsuja, mutta tämä on hitaampaa. Loitsujen tutkiminen (esim tutkia susien elämää ja tapoja luonnollisessa ympäristössä, jotta saataisiin aikaan Ihminen->Susi) voikin olla mielenkiintoinen aihe joillekkin assariporukoille.
|
Krasht
linkki
26. elokuuta 2006 kello 1.29
|
Krasht
26. elokuuta 2006 kello 1.29
linkki
|
Nysalor kirjoitti:
"Varmaan siihen voisi soveltaa samaa vapaaehtoista hyväksymistä kuin taikapisteiden voittamiseenkin, jos pakko heittää loitsu kovin korkealla intensiteetillä on häiritsevää tai vapaan ÄLY:n rajojen vuoksi suorastaan mahdotonta. Näin ollen intensiteetin ei tarvitsisi ylittää taikapisteitä, jos loitsun kohde ottaa sen vastaan vapaaehtoisesti. Näkisin, että se, että intensiteetin pitäisi olla suurempi kuin kohteen taikapisteet, on vain jonkinlainen lisähankaluusmekanismi, jottei loitsua ole liian helppo käyttää aseena. Muutenhan velhon olisi paljon helpompaa muuttaa vihulaisia jäniksiksi kovaa tahtia."
Minusta loitsu ei toimi vapaaehtoisperiaatteella. Hyväksyminen toimii vain vastustusheittojen kanssa, joissa tp:t on VOITETTAVA. Tämä tapahtuu myös Muodonmuutos-loitsussa. Jos kohde hyväksyy loitsun, ei tarvitse heittää vastustusheittoa. Sen sijaan loitsut, joiden intensiteetin on oltava suurempi kuin X eivät yksinkertaisesti toimi, jos intensiteetti on alle X. Mielestäni tällaisilla intensiteettirajoilla ei ole mitään tekemistä vastustamisten kanssa, vaan kysymyksessä on pelkästään kyse minimimäärästä energiaa, jonka verran loitsuun on panostettava, jotta maaginen efekti lähtisi käyntiin. Tämä vertautuu mm. Mystiseen näköön. Mystisessä näössä pitää olla IN 10, jotta sillä voisi analysoida syvällisesti taikaesineitä. Tätä ei voi saada aikaan alhaisemmalla IN tasolla, koska loitsuun panostettu energiamäärä ei riitä saamaan aikaan kyseistä efektiä vähäisemmällä energiamäärällä.
Edelleen Illuusiohaju-loitsulla tarvitaan IN 13, jotta sillä saisi aikaan skunkkiöljyn hajun. Loitsun energia ei yksinkertaisesti riitä tuottamaan kyseistä tuoksua alemmalla intensiteetillä. Sillä ei ole mitään vaikutusta, kuinka hyvä hajuaisti illuusiohajun haistajalla on. Jos IN ei riitä, se ei riitä. Sama pätee myös silloin, kun intensiteettiraja vaihtelee kohteen mukaan. Sillä ei ole mitään tekemistä vastustamisen kanssa. Esim. Muodonasetus-loitsulla voi muokata kuuden kilon verran kuparia IN 5-loitsulla (1 peruspiste + 5 pistettä IN). IN 5-loitsulla ei voi millään muokata kerralla 10 kilon kupariesinettä. Ei siksi, että kupari 'vastustaisi' loitsua, vaan yksinkertaisesti siksi, että loitsulla ei ole tarpeeksi energiaa saamaan sellaista efektia aikaiseksi.
Jos velho haluaa heittää Muodonmuutos-loitsun itseensä IN 1:llä, silloin hänen täytyy yksinkertaisesti kuluttaa tp:nsä yhteen ja sitten heittää loitsun tp-matriisin avulla. Se tosiseikka, että hän haluaa muuttaa muotoaan vaikuttaa vain siihen, ettei hänen tarvitse voittaa omia tp:itään.
|
Nysalor
linkki
26. elokuuta 2006 kello 2.12
|
Nysalor
26. elokuuta 2006 kello 2.12
linkki
|
Krasht:
[i:1a92f24eb3]Minusta loitsu ei toimi vapaaehtoisperiaatteella.[/i:1a92f24eb3]
Tuo yli kolme vuotta sitten kirjoittamani juttu oli vain ehdotus, kuinka loitsua voisi soveltaa, jos sen taikapisterajoitukset tuntuvat kankeilta. Kyse ei siis ollut mistään sääntötulkinnasta, ihan vain pohdiskelusta sääntöjen järkevöittämiseksi. Minusta kuulostaa tylsältä sääntökikkailulta, jos velhon täytyy kuluttaa taikapisteensä vähiin voidakseen heittää loitsun itseensä.
[i:1a92f24eb3]Sen sijaan loitsut, joiden intensiteetin on oltava suurempi kuin X eivät yksinkertaisesti toimi, jos intensiteetti on alle X. Mielestäni tällaisilla intensiteettirajoilla ei ole mitään tekemistä vastustamisten kanssa, vaan kysymyksessä on pelkästään kyse minimimäärästä energiaa, jonka verran loitsuun on panostettava, jotta maaginen efekti lähtisi käyntiin.[/i:1a92f24eb3]
Tuntuu vain siltä, että perustelu on aika keinotekoinen: miksi loitsun maagisen energian määrän pitäisi riippua siitä, kuinka paljon henkilöllä on taikapisteitä, vaikka loitsija heittäisi sen itseensä, ja mikä siinä konkreettisesti vie sitä energiaa? Mystisen näön kohdalla se on ymmärrettävää, koska voimakkaampi vaikutus toki vaatii enemmän henkistä energiaa. Samoin Lisää ominaisuuden ja muiden vastaavien loitsujen kohdalla intensiteetin kytkeytyminen loitsun vaikutusten voimatasoon, kuten kasvaviin lihaksiin tai olemuksen muokkaamiseen kauniimmaksi, on ymmärrettävää, koska voimataso reaalistuu loitsun vaikutuksissa. Vähämielisyydessäkin vapaan ÄLY:n määrän ja Intensiteetin suhde on kohtuullisen luonteva, koska loitsu iskee ilmeisesti kohteen tiettyyn psyykkiseen puoleen.
Muodonmuutoksessa voisi tietysti ajatella, että loitsun voima tarvitaan jonkinlaisen sielullisen vastustuksen voittamiseksi, mitä taikapisteet kuvaisivat. Mutta tuntuuko perustelu kovin järkevältä silloin, jos loitsija heittää sen itseensä? Minusta ehkä ei, ja väittäisin vieläkin, että puhtaasti sääntötekniikan suunnittelun kannalta Muodonmuutoksessa taikapisteiden ylittäminen Intensiteetillä lienee asetettu hankaloittamaan loitsun käyttämistä nimenomaan hyökkäysmielessä, vaikka loitsun kuvaus on toki tulkittavissa aika yksiselitteisesti siten, että Intensiteetin on oltava aina taikapisteitä suurempi.
|
Ripper
linkki
27. elokuuta 2006 kello 18.22
|
Ripper
27. elokuuta 2006 kello 18.22
linkki
|
Vielä muodonmuutos loiitsuista vähän niinkuin vastauksena itselleni...
Mielestäni nämä toimivat paremmin, jos ne todella muuttavat ihmisen(tai muun kohteen) ko. elukaksi (ÄLY ja MHT säilyy). Fyysiset ominaisuudet muuttuisivat vastaamaan olennon vastaavia. Esim yö peikko velho VMA19 RR9 KOK20 ÄLY16 MHT15 NPP16 ULK12 muuttuu ihmiseksi VMA13 (rodun keskiarvo +2, kuten oli peikollakin), RR9, KOK14, ÄLY16, MHT15, NPP16, ULK12. Mitään erillisiä lisää/vähennä KOK loitsuja ei siis tarvita. Intensiteetin tarve tulisi riippua siitä kuinka paljon kohde muuttuu. Peruksena vähintään 10, ehkä jos ollaan ulkoisesti todella lähellä toisiaan niin hieman vähemmän.
Esim. (nämä on täysin hatusta heitettyjä)
Ogre->Ihminen (int 8)
Peikkolainen->Yö Peikko (int 10)
Ihminen->Susi (int 12)
Ihminen->Kotka (int 16)
|
Krasht
linkki
27. elokuuta 2006 kello 19.02
|
Krasht
27. elokuuta 2006 kello 19.02
linkki
|
Nysalor kirjoitti:
"Tuntuu vain siltä, että perustelu on aika keinotekoinen: miksi loitsun maagisen energian määrän pitäisi riippua siitä, kuinka paljon henkilöllä on taikapisteitä, vaikka loitsija heittäisi sen itseensä, ja mikä siinä konkreettisesti vie sitä energiaa?"
Totta, tp:iden ylittäminen intensiteetillä on omituinen järjestely. Loitsun kuvausta lukiessani se pisti minullakin silmään. Ehkä intensiteetin pitäisi olla korkeampi kuin KOK tai ehkäpä R-R.
Edelleen Nysalor kirjoitti:
"Mystisen näön kohdalla se on ymmärrettävää, koska voimakkaampi vaikutus toki vaatii enemmän henkistä energiaa. Samoin Lisää ominaisuuden ja muiden vastaavien loitsujen kohdalla intensiteetin kytkeytyminen loitsun vaikutusten voimatasoon, kuten kasvaviin lihaksiin tai olemuksen muokkaamiseen kauniimmaksi, on ymmärrettävää, koska voimataso reaalistuu loitsun vaikutuksissa. Vähämielisyydessäkin vapaan ÄLY:n määrän ja Intensiteetin suhde on kohtuullisen luonteva, koska loitsu iskee ilmeisesti kohteen tiettyyn psyykkiseen puoleen."
Velhotaikuus vaikuttaa toimivan kahdella vaihtoehtoisella periaatteella. a) muuttuva vaikutus, jossa lisätty intensiteettipiste lisää vaikutusta. b) loitsun on saavutettava intensiteettitaso X, jotta nimetty vaikutus aktivoituisi. Muodonmuutos-loitsussa on käsittääkseni kysymys jälkimmäisestä, vaikka tp:t eivät olekaan järin luonteva ylitettävä.
Nojaa, paras ratkaisu tähän nimenomaiseen pulmaan lienee heittää Muodonmuutos (lajista) (lajiin) menemään ja korvata se Sandy's sorceryn loitsuilla Shapechange (species) ja Transform to (species). Niitä minäkin käytän nykyään.
Ripper kirjoitti:
"Mielestäni nämä toimivat paremmin, jos ne todella muuttavat ihmisen(tai muun kohteen) ko. elukaksi (ÄLY ja MHT säilyy). Fyysiset ominaisuudet muuttuisivat vastaamaan olennon vastaavia."
Jos viitsit tutkia internetiä, sieltä löytyy loitsu Transmogrify (species) to (species). Se toimii tällä tavalla.
|