Philip
linkki
27. joulukuuta 2002 kello 14.57
|
Philip
27. joulukuuta 2002 kello 14.57
linkki
|
1. Löytyykö kokemusta tahi sovituksia Harnin mäiske sääntöjen
käytöstä riimuarvoituksessa muiden runequestin sääntöjen rinnalla?
2. Onko jollain onnellisella Harnmaster 3, jossa piileskelee kuulemma
ratsulla taisteluun hyödylliset tarkemmat säännöt tästä?
Jos on niin lyhyt selostus olisi kiva saada.
3. Muun tyyppistä Harnin hyväksikäyttöä Gloranthassa?
|
mustaukko
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 17.54
|
mustaukko
14. tammikuuta 2003 kello 17.54
linkki
|
meikäläistäkin kiinnostaisi pistää harn hyvään käyttöön ja rukata siitä sovelias glorathalle.. Käsittääkseni sen pitäisi olla jopa aika kivuton. Ainakin mitä RQ:n taisteluun tulee, aika samoilla linjoilla ollaan Harnissakin. Helpommin harn kuin D&D
|
Daedra
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 19.40
|
Daedra
14. tammikuuta 2003 kello 19.40
linkki
|
Minä pitäisin ennemmin D&Dtä kuin Hârnia sopivana Gloranthaan.
Ja lukekaa perusteluni ennen kuin flametatte ;)
(Lisämainintana, minä viittaan tässä HârnMaster Rev2E:hen)
Ensin kasa vertailuja:
1) Pelin perusluonne
-HârnMaster mallintaa erityisen tarkasti lowfantasy keskiaikaa.
-D&D puolestaan kannattaa räiskyvää magiaa ja muutenkin korkelentoista tarinaa voimakkailla hahmoilla.
=Tämä jo sinällään puoltaa D&Dtä huomattavasti Hârnia sopivampana, Gloranthaa kun tuskin voi lowfantasyksi kutsua.
2) Sääntömekaniikka taisteluissa (siellä sitä eniten käytetään)
-Hârn vaatii taulukoita iskujen vakavuuden määrittämiseen, osumapaikat on merkitty tarkasti ja haavat tulehtuvat helposti. Nuoliin kuolee harvemmin kuin niistä aiheutuvien märkivien haavojen tuomaan kuumeeseen.
-D&Dssä onnistumiset ratkotaan yhdellä nopanheitolla ja aikaa jää enemmän kuvaukseen. Toisin kuin Hârnissa kaikki osumat eivät aiheuta suoraan vahinkoa vaan vievät hahmon HPtä (joka BTW kuvaa asemaa taistelussa/väsymystä/tämänhetkistä menoa ja meininkiä - ainakin ennen kuin HPt laskevat alle CON:in). Osumapaikkoja ei ole määritelty, vain "kriittiset" alueet on ennaltakäsin päätetty. Ei ole siis olennaista, että mihin isku osui, vain sen vakavuus otetaan huomioon. Tämä sallii suuremman vapauden muiden kuin humanoidien välisessä taistelussa. En ainakaan itse löytänyt harnista mitään millä määrittelisin Punaiseen Lepakkoon, hevoseen, drakoliskoon tahi mustekalaan tulevat osumat.
=Gloranthaa pidän ennen kaikkea sankarien ja suurten tekojen maailmana. Harrek tempaisee jalkaansa iskeytyneen keihään irti ilman ongelmia ja jatkaa menoa. Cragspiderin kanssa painiva Jar Eel repii yhden hirviön jaloista irti mutta taistelu senkuin jatkuu. Toki pienemmät sankarit tipahtelevat helpommin, mutta ei kukaan kuole keuhkokuumeeseen kiirehtiessään Chalana Arroyn temppeliin nuolenreikä olkapäässään.
3) Magia
- 'Nuff said.
=Gloranthassa magia tekee jotain näkyvää ja tehokasta - toisin kuin Hârnin saarella.
Tuskin minun tarvitsee edes jatkaa tätä tämän enempää. Perustelen lisää jos joku kumoaa nämä perustelut vääriksi.
-niko
|
Larppa
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 19.59
|
Larppa
14. tammikuuta 2003 kello 19.59
linkki
|
Daedra kirjoitti:
[i:ba1cbc2b41]D&D puolestaan kannattaa räiskyvää magiaa ja muutenkin korkelentoista tarinaa voimakkailla hahmoilla.[/i:ba1cbc2b41]
Jep, mutta DD:ssä taikuus onkin lähes tulkoon velhoutta. No on siellä clericin lista joka on pientä riimutaikuutta, vaikka DD:ssä sitä ei edes ole, mutta jos pitää luokitella. Rangerin listat, jotka olisivat niin kuin henkitaikuutta, mutta ei ole yhtä paljon valinnan varaa kuin RuneQuestissa. Ja Glorantha on juuri suurimmaksi osaksi jumalien taistelu kenttä ja täten riimutaikuutta, joten ei minusta DD ainakaan loitsujen perusteella voida sanoa sopivaksi Gloranthaan.
Muuten ihan kivat perustelut sinulla tuohon. :)
|
Daedra
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 20.04
|
Daedra
14. tammikuuta 2003 kello 20.04
linkki
|
D&D :n velhous on (tietyt loitsust poistettua) luonteeltaan kovin riimutaikuuden oloista. Valmiita loitsulistoja siellä ei Orlanthin kultille tai Antilooppiheimon shamaaneille ole, mutta pysyn kyllä kannassani, että taikuus soveltuu Gloranthaan huomattavasti Hârnin vastaavaa paremmin.
-niko
|
Ledius
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 20.22
|
Ledius
14. tammikuuta 2003 kello 20.22
linkki
|
[quote:a8c431dcb3="Daedra"]
1) Pelin perusluonne
-HârnMaster mallintaa erityisen tarkasti lowfantasy keskiaikaa.
-D&D puolestaan kannattaa räiskyvää magiaa ja muutenkin korkelentoista tarinaa voimakkailla hahmoilla.
=Tämä jo sinällään puoltaa D&Dtä huomattavasti Hârnia sopivampana, Gloranthaa kun tuskin voi lowfantasyksi kutsua.
[/quote:a8c431dcb3]
Kun on pelannut Gloranthaa RQ:lla koko pienen ikänsä, tämä ei nyt oikein kelpaa minulle syyksi.:)
[quote:a8c431dcb3="Daedra"]
2) Sääntömekaniikka taisteluissa (siellä sitä eniten käytetään)
-Hârn vaatii taulukoita iskujen vakavuuden määrittämiseen, osumapaikat on merkitty tarkasti ja haavat tulehtuvat helposti. Nuoliin kuolee harvemmin kuin niistä aiheutuvien märkivien haavojen tuomaan kuumeeseen.
[/quote:a8c431dcb3]
Tähänkin samaa kuin edelliseen. Harnissa taistelut sujuvat yhtä jouhevasti kuin RQ:ssa, joten taistelu ei ole hyvä perustelu.:P (En tosin väitä että RQ:ssa olisi maailman jouhevin taistelu systeemi) Kirjanpito saattaa jopa helpottua.
[quote:a8c431dcb3="Daedra"]
3) Magia
- 'Nuff said.
=Gloranthassa magia tekee jotain näkyvää ja tehokasta - toisin kuin Hârnin saarella.
-niko[/quote:a8c431dcb3]
Tätä ei oikein voi sanoa D&D:tä tahi Harnia vastaan, koska molemmissa pitäisi rukata magia systeemi kokonaan uusiksi. Minä en ainakaan DD magiasysteemiä näyttäisi Gloranthaan päinkään. Ja kaiken lisäksi vaikkei Harnin saarella esiinny paljon maageja, ei se sano mitään magian voimakkuudesta pelisysteemissä, missä osaava maagi ei nyt mitenkään kovin heikko ole.
Joskus kyllä on tullut ajateltua siirtymistä RQ:sta Harniin, mutta laiskuus on iskenyt. Pitäisi melkoisesti väkertää kaikenlaista pientä, kuten magiasysteemin uudistaminen yms.
|
Larppa
linkki
14. tammikuuta 2003 kello 20.23
|
Larppa
14. tammikuuta 2003 kello 20.23
linkki
|
Daedra kirjoitti:
[i:3b680a5720]Hârnin vastaavaa paremmin. [/i:3b680a5720]
Näin se sitten varmaan on joo.
Mutta ei ne loitsut minusta ole kyllä samanlaisia kuin Gloranthan riimuloitsut. Tai no mistä versiosta puhutaan. Isoveljeni omisti kolmannen laitoksen ja siinä ei ainakaan loitsut oikein pointannut Gloranthan riimutaikuuteen.
|
mustaukko
linkki
15. tammikuuta 2003 kello 8.07
|
mustaukko
15. tammikuuta 2003 kello 8.07
linkki
|
Itse kyllä käyttäisin RQ:n henkitaikuuden kokonaan, riimutaikuuden kokonaan ja Sandyn sorceryn sellaisenaan.. Jostain olen kuullut Sandyn henkitaikuudesta, mutta en ole sitä mistään löytänyt.. Tähän taikuus soppaan pistäisin Harnin kyky kehityksen ja sääntömekaniikan. Plus tiätty taistelut Harnin puolelta. Elikkä, Harnin taikuus korvattaisiin sillä mitä jo nyt käytetään..
En oikein tiedä mitä tässä nyt kummeksutaan, loitsut eivät välttämättä käy *ihan* sellaisinaan, mutta riittävän lähelle, jotta soveltaa voi.
Luulen, nimittäin, että D&D rikkoisi pelien teemoja ja totuttuja kehityskaaria enemmän kuin Harn. en teistä tiedä, mutta meille nämä on olleet aika tärkeitä.
|
Grammund
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 8.42
|
Grammund
17. tammikuuta 2003 kello 8.42
linkki
|
Uskaltaisin väittää monen vuoden Harni kokemuksella, että ei se oikein sovi Gloranthan maailmaan. Harn on tarkoitettu low-fantasy peliin missä se toimiikin todella hyvin.
Mutta voihan sitä jotain aina lainata. Jos osumapaikoille haluaa pientä tarkkuutta voi käyttää Harnin osumataulukoita. Myös seppäily ja muut ns. käsityö säännöt on hyvät, jotka voi suht suoraan lainata. Laivalla seilaamiseenkin tais olla aika yksityiskohtaiset säännöt, kuin myös kaupankäyntiin.
Mutta silti pitäisin pelit erillään. Aika vaikeata kuvitella että pitkäaikainen Harn-hahmo ja siinä maailmassa aika kova taistelija (2h-miekka 92%) siirrettäisiin Gloranthaan, sehän saisi pataan välittömästi. Ja päinvastoin Rune ukothan jyräis kaiken eteentulevan Harnin saarella.
Itse siirryttiin aikoinaan Runesta Harniin n. 10 vuotta sitten ja silloin se onnistui aika helposti. Tai siis ei todellakaan tullut RQ:ta ikävä.
|
Larppa
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 13.13
|
Larppa
17. tammikuuta 2003 kello 13.13
linkki
|
Grammund kirjoitti:
[i:33fc05264b]Jos osumapaikoille haluaa pientä tarkkuutta voi käyttää Harnin osumataulukoita.[/i:33fc05264b]
Niin, ei sitä ehkä siitä tarvitse suoraan ottaa. Voi ne itse keksiä tai sitten en tiedä onko Tero Kaija itse keksinyt vai mistä ottanut erään osumapaikka taulukon, joka on erittäin tarkka ja hyvä apuväline Dramasoinnissa. :)
Sori, Tero, jos se ei olekkaan sinun tekemä. Muistelisin, että sivuillasi oli joku semmoinen, joskus. :-?
|
Marcus Maximus
linkki
17. tammikuuta 2003 kello 15.20
|
Marcus Maximus
17. tammikuuta 2003 kello 15.20
linkki
|
Myös RQ on low-fantasy peli, jos sitä vetää justiinsa niinkuin kirjassa sanotaan ja annetaan ymmärtää. Kaikki (mekin) vain silottelevat siitä erilaisia kohtia ja helpottavat hommaa tehden siitä vauhdikkaamman.
Gloranthassa voi pelata niin alhaista kuin eeppistäkin fantasiaa. Molemmat pelitavat ovat kyllä sitä ihan oikeaa Gloranthaa, eikä kumpikaan tapa ole sen oikeampi kuin se toinen. Hero Wars lienee tarkoitettu siihen herooiseen toimintaan. Lukekaa Griseldat jos ette ymmärrä, niiden ote kovin maanläheinen.
Jos haluatte pelata low-Gloranthaa, käyttäkää Hârnia, Ars Magicaa, Praedoria tai editoimatonta Runequestia. Jos haluatte pelata high-Gloranthaa, Hero Wars, Rolemaster, D&D 3rd ja riimupisteillä sun muilla viritelty RQ ovat kelvollisia.
|
Rautakääpiö
linkki
21. tammikuuta 2003 kello 12.34
|
Rautakääpiö
21. tammikuuta 2003 kello 12.34
linkki
|
[quote:45dc6f3c39="Daedra"]Minä pitäisin ennemmin D&Dtä kuin Hârnia sopivana Gloranthaan. [/quote:45dc6f3c39]
Apuaa... Minulla on ainakin tiettyjä henkilökohtaisuuksia DeeDeetä vastaan. Ideahan on Hârnissa maksimaalinen realistisuus ja turpasauna...
Itse Runequestissa taas säännöt eivät ole kovin rankat. Glorantha maailmana on sen sijaan ensiluokkainen. => Gloranthaa + realismia
|
Waylander
linkki
27. tammikuuta 2003 kello 12.59
|
Waylander
27. tammikuuta 2003 kello 12.59
linkki
|
Samaa mieltä kuin Marcus Maximus, eli RuneQuest soveltuu erinomaisen hyvin myös low-fantasyyn. Tässä omat vinkkini
Low fantasy
- eletään niillä stateilla jotka heitetään ekana (jotenkin ne tahtoo olla aika vaivaiset)
- ei yli 22v soturihahmoja heti aluksi
- merkkejä ei saa haasteettomasta tilanteesta, esimekiksi aseettoman peikkolaisen lyömisestä ei saa merkkiä, tai puolustuskyvyttömän niittaamisesta
- merkkejä ei heitetä heti taistelun jälkeen, korkeintaan kerran viikossa
- rahaa ei jaeta yllinkyllin seikkailuista. 50 lunaria on jo omaisuus ja maagiset esineet harvinaisia
- henkitaikuuden oppiminen vaatii hyvät suhteet kulttiin tai shamaaniin
- riimutaikuuden saaminen vaatii hyvää mainetta pappien ja jumalan silmissä
Lisäoptiot low fantasyyn peruspaketin ulkopuolta:
- käytetään Sandy Petersenin velhotaikuus sääntöjä
- käytetään Pendragonin persoonallisuus sääntöjä
High Fantasy
- heitetään niin kauan statteja et niiden summa on >90.
- tehdään heti alussa hieman vanhemmat hahmot ja ei mitään maajusseja
- sallitaan kertoimien siirtäminen ja aseiden/kotimaan vapaa valinta
- henkitaikuutta saa rahalla mistä tahansa ja riimutaikuutta omasta kultista vaikka olisi käyttänyt temppeliä lähinnä käymälänä
- jaetaan aarteita ja rahaa yllin kyllin ja sallitaan ryöstösaaliiden avoin myynti listahintoina missä tahansa. Myydään lunar partion sotisovat ensimmäiselle maajussille maaseututaulukon hintaan ja saadaan rahat kolikkoina käteen.
- heitetään kokemusmerkit tuon tuosta
- kouluttajia eri kykyihin on saatavilla joka nurkan takaa
- arvuutellaan hahmoja jotta valaistuminen olisi salettia 1.pelivuoden aikana
|
Marcus Maximus
linkki
27. tammikuuta 2003 kello 13.54
|
Marcus Maximus
27. tammikuuta 2003 kello 13.54
linkki
|
[quote:154d7d1aa7="Waylander"]Myydään lunar partion sotisovat ensimmäiselle maajussille maaseututaulukon hintaan ja saadaan rahat kolikkoina käteen. [/quote:154d7d1aa7]
Aiai, tämä on kaunista. :-) Muistan että me totesimme joskus, että paras bisnes on suurmiekkojen vieminen suurkaupungista autiomaahan. Niitä kun saa kantoon enemmän kuin noita panssareita.
|