Vanha foorumi

Takaisin

Alda Chur

Gloranthan alueet ja mantereet
mustaukko 16. joulukuuta 2002 kello 20.43
Kirjoittaja Viesti
mustaukko linkki 16. joulukuuta 2002 kello 20.43
mustaukko 16. joulukuuta 2002 kello 20.43 linkki Pelaajani ovat tällähetkellä suurissa ongelmissa (kuten aina) syvällä käärmepiipun syvänteessä. He eivät vielä tiedä olevansa täällä, joutuivat paikalle kovin mystisten asioiden johdosta, vanhan kunnon Seikkailijassa ollutta novellia mukaillen. Minussa on se vika, että aloin pelaamaan näitä pelejä siinä ~90 luvulla, joten suurin osa ilmestyneestä roinasta matkasi ohi. Mitä on tässä Tarshin osassa? Glorantha-setti antaa hieman osviittaa, ja tuo hämyinen flambeerattu trash valaisee vähän lisää, mutta juurikaan mitään käsin kosketeltavaa ei ole. Tästä olisi tarkoitus päästä takaisin herrojen kotiseuduille ja ottaa osaa tähän kahnaukseen josta iso G niin monta viisua vääntää meidän raukkojen ostoslistalle. OK. Olen itse ajatellut ensimmäiseksi siirtymäksi Alda Churia. Mitä olette sinne rakennelleet? Millaisia suuria asioita siellä on? Temppeleitä? Muitakin suuria nimiä kuin joku tarshilainen päämiäs? Jes.
Larppa linkki 17. joulukuuta 2002 kello 6.30
Larppa 17. joulukuuta 2002 kello 6.30 linkki Joo, minä olin lukevanani jostain RuneQuest jutusta, sellaisen, että siellä oli aika tosi iso Orlanthin temppeli. Kävikö siellä noin 2000 noviisia tai jotain sinne päin. Ja voihan sinne aina itse keksiä jotakin. Joo minäkin tarvitsisin tätä tietoa, jos jollakin on sitä jo valmiina, koska minunkin Orlanthi pelaajat haluaisivat lähteä pieksimään Lunareita ihan Ydinalueelle asti ja sanoivat, että voisi käydä palvomassa Orlanthia ihan kunnolla ennemmin kuin mennään sinne Lunareitten syliin.
mustaukko linkki 17. joulukuuta 2002 kello 8.01
mustaukko 17. joulukuuta 2002 kello 8.01 linkki Jes, itsekin ajattelin, että kyseinen kaupunki on suuren suuri uskonnollisessa mielessä. Tämä lähinnä siksi, että paikan likellä on myyttistäkin myyttisempiä alueita, kuten haiseva metsä ja se syvänne. Uskoisin, että paikalla on ainakin tumman maan jumalia ja tukku Uroxeja, puhumattakaan lunarin jumaluuksista. --xx-- Tottahan alueelle on kohtuu helppo rakentaa itse runsas perussetti. Tuli tuossa mieleeni, että kun olen jostain lähteistä lueskellut kaikenlaista näistä lunareista, heidän armeijastaan ja kurinalaisesta taistelutaktiikastaan ja eritoten eriskummallisista yksiköistä (sotilaita joille syötetään biitti walktapusta, joka regeneroi ja kuluu vatsassa - yksiköitä ei tarvi ruokkia), niin heillä lienee aika paljon käyttöä tuollaiselle kaaoksen lähteelle.. Ties mitä eriskummallista sieltä löytyy. Mad Science! --xx-- Minua on niin kovin ihmetyttänyt näissä valloitetuissa alueissa lunarin hallinnon näkyvyys.. Se tuntuu aikamoiselta lottovoitolta tulla Lunarin valloittamaksi, koska suuri osa siitä mikä on omaa ja tärkeäksi katsottua säilyy sellaisenaan.. Ainut mikä muuttuu on sivistyksen taso, ja maksut menee vähän eri paikkaan. Plus tietenkin barbaarijumaluudet alas ja kunnioitus Punaiselle segmentille. Ja sitten se kaikki kaaos juttu.. ;) Puuttuu kokonaan se riiston tuntu, tai voimavarojen käyttö rikkaiden Dara Happojen hyväksi. Kokonaan toinen asia on tämä voimavarojen epäsuhta. Tuosta Glorantha pakkauksesta olin lukaisevani, että Sartarin alueella on joku hassu jannu, Lunarin voimavaroihin verrattuna. En voi jotenkaan ymmärtää, millä konstein Sartar vapautuisi. Vielä kun kokonaisvisio on, että Lunaria tuntuu kiinnostavan kokolailla 'etelä-ekspansio', Pyhää maata viedään kuin maata koiraa, Sartar nyt vallattiin siinä sivussa.
Guzmo linkki 17. joulukuuta 2002 kello 8.49
Guzmo 17. joulukuuta 2002 kello 8.49 linkki [quote:859915b540="mustaukko"]Minua on niin kovin ihmetyttänyt näissä valloitetuissa alueissa lunarin hallinnon näkyvyys.. Se tuntuu aikamoiselta lottovoitolta tulla Lunarin valloittamaksi[/quote:859915b540] Ei se uskonnon kieltäminen ja verojen keventäminen ole mikään pikku juttu. Ynm. asiattomuudet miehitettyjä heimoja kohtaan. [quote:859915b540] Kokonaan toinen asia on tämä voimavarojen epäsuhta. Tuosta Glorantha pakkauksesta olin lukaisevani, että Sartarin alueella on joku hassu jannu, Lunarin voimavaroihin verrattuna. En voi jotenkaan ymmärtää, millä konstein Sartar vapautuisi. Vielä kun kokonaisvisio on, että Lunaria tuntuu kiinnostavan kokolailla 'etelä-ekspansio', Pyhää maata viedään kuin maata koiraa, Sartar nyt vallattiin siinä sivussa.[/quote:859915b540] [b:859915b540]Kossiivi[/b:859915b540], eli King of Sartar antaa näihin vastauksia. Orlanth is Dead kirjassa taitaa olla myös juttua Hero Warssin alkunujakoista. Käytännössä megaherot, oudot liittolaiset ja tiukka halu vapauteen vetää lunskujen megaheroja turpaan ja lopulta onni koittaa ja valkoinen kuu loistaa. Alda Churista löytyy tietoa (vähän) mm. Barbarian Adventures kirjasta sekä todennäköisesti myös webin puolelta. Tarshista tietoa taas Tarsh in Flames kirjasta.
humis linkki 17. joulukuuta 2002 kello 11.03
humis 17. joulukuuta 2002 kello 11.03 linkki [quote:7c3bec67a3="mustaukko"] OK. Olen itse ajatellut ensimmäiseksi siirtymäksi Alda Churia. Mitä olette sinne rakennelleet? Millaisia suuria asioita siellä on? Temppeleitä? Muitakin suuria nimiä kuin joku tarshilainen päämiäs? [/quote:7c3bec67a3] Aldachuriahan hallitsee tällä hetkellä herttua Harvar Rautanyrkki, ei ollenkaan mukava tyyppi, Yelmalio, Gagarthien kanssa veljeilijä ja Lunareiden kätyri, salaperäisen Suuremman Tuulen johtaja. Murskasi mm. verisesti Oikeamielisen Tuulen kapinan ja pakotti äänekkäimmät Elmalin ja Orlanthin palvojat maanpakoon. Kannattaa etsiä lisää tietoa netistä hakusanoilla Alda Chur, Righteous Wind, Bigger Wind, Harvar Ironfist.. John Hughesin [url=http://home.iprimus.com.au/pipnjim/questlines/]sivujen[/url] Far Point -materiaali (joka muutenkin on loistavaa) viittaa myös usein Harvarin valtaan ja sen seurauksiin (Far Pointin heimoista osa on muodostunut niistä, jotka Harvar hajotti ja pakotti maanpakoon). Hänen novellinsa [url=http://home.iprimus.com.au/pipnjim/questlines/Helden.pdf]Helden[/url] sisältää myös tunnelmallisen matkakuvauksen Alda Churin ja Käärmepiipun syvänteen vierestä, joka samalla luo ainakin hieman valoa Sankarten Sotien suuriin tapahtumiin siellä päin - luvut 4-6.
Vaakkujaakko linkki 17. joulukuuta 2002 kello 16.20
Vaakkujaakko 17. joulukuuta 2002 kello 16.20 linkki [quote:535f9a6481]Pelaajani ovat tällähetkellä suurissa ongelmissa (kuten aina) syvällä käärmepiipun syvänteessä. He eivät vielä tiedä olevansa täällä, joutuivat paikalle kovin mystisten asioiden johdosta, vanhan kunnon Seikkailijassa ollutta novellia mukaillen. [/quote:535f9a6481] Tarkoitatko sitä, missä humaktinpalvoja päätyy Murskasta Syvänteeseen? Kannessa on miekalla lyövä panssaroitu, vähän hopliittimainen soturi? Olen itsekin joskus pohtinut käyttäväni ko. novellia seikkailunkaltaisen runkona. [quote:535f9a6481]Minua on niin kovin ihmetyttänyt näissä valloitetuissa alueissa lunarin hallinnon näkyvyys.. Se tuntuu aikamoiselta lottovoitolta tulla Lunarin valloittamaksi, koska suuri osa siitä mikä on omaa ja tärkeäksi katsottua säilyy sellaisenaan.. Ainut mikä muuttuu on sivistyksen taso, ja maksut menee vähän eri paikkaan. Plus tietenkin barbaarijumaluudet alas ja kunnioitus Punaiselle segmentille. Ja sitten se kaikki kaaos juttu..[/quote:535f9a6481] Ehkäpä kunnon orlantheille se mikä on omaa ja tärkeäksi katsottua ovat nimenomaan ne barbaarijumaluudet. Vrt. "palestiinalaisille olisi lottovoitto tulla Israelin valloittamaksi ja miehitetyksi. Elintaso nousisi, infrastruktuuria kohennettaisiin jne." taikka "tshetseeneille oli lottovoitto liittyä Venäjän valtapiiriin; Kaukasusta teollistettiin ja alueelle saatiin paljon ulkomaisia pääomia".
Larppa linkki 18. tammikuuta 2003 kello 22.05
Larppa 18. tammikuuta 2003 kello 22.05 linkki Tässä tuli mieleen kysyä tämän keskustelun ohella, että kuinka iso olisi Hukmaktin temppeli Alda-Churissa? Kun Orlanthin temppeli on aika iso, jos menee pelinjohtjan kirjaan luottamaan, niin kuinkas iso olisi sitten suunnilleen tuo Humaktin temppeli? Eli suunnilleen noviisit ja Humaktin Miekkojen lukumäärä? Tarttes vain tietää, kun eräs pelaajista tulee tarvitsemaan tätä tietoa ja en itse oikein tiedä enkä halua sitten tehdä siitä liian pientä tai isoa.
mustaukko linkki 19. tammikuuta 2003 kello 7.43
mustaukko 19. tammikuuta 2003 kello 7.43 linkki Noh, ainakaan cult compendium ei sano humaktilla olevan juurikaan mitään keskipistettä palvonnassaan, joten en usko, että se suuren suuri olisi.. Ainakin itse sain sen kuvan, että nämä humaktit ovat vähän kuin haaskalinnut, jotka matkaa sodan kintereillä.
Larppa linkki 19. tammikuuta 2003 kello 11.03
Larppa 19. tammikuuta 2003 kello 11.03 linkki mustaukko kirjoitti: [i:5432e09203]kuin haaskalinnut, [/i:5432e09203] No ei minusta tämä sana ainakaan sovi Humakteille, mitä minä olen käsittänyt. Minusta he olisivat ennemmin, jos eläimistä pitää joku sanoa, niin ennemmin naaras leijonia, ainakin taistelun kohdalla. Kun he taistelevat oman asian eteen aivan kuin naaras leijona suojelee poikasiaan vihollista vastaan. Mutta tästä ei ollut ihan kysymys. No jos joku voisi edes heittää jonkun arvion siitä Humaktin temppelin koosta Alda-Churissa. Olisi kiva tietää. Tai jos ei siitä, niin vaikka jonkun muun saman kokoisen kaupungin Humaktin temppeli.
Garrik linkki 20. tammikuuta 2003 kello 14.39
Garrik 20. tammikuuta 2003 kello 14.39 linkki Humaktien määrästä Sartarissa löytyy tietoa täältä: [url]http://www.glorantha.com/new/q-and-a.html[/url] Tuon perusteella olettaisin, että Lohikäärmesolan alueella on vain pari-kolme merkittävää Humaktin temppeliä. Niistä se suurin ja tärkein on varmaankin Delectin soiden lähettyvillä. Ja jostakin muistan, että Malanin heimo kääntyi palvomaan Humaktia pääjumalanaan, kun Lunarit kielsivät Orlanthin. Niinpä Humaktien painopiste olisi siellä Omenakujan suunnalla. Alda Churin kaltaisessa paikassa on kuitenkin paljon palkkasotureita ja sodankäyntiin liittyviä aktiviteetteja. Se merkinnee myös Humaktin kultin aktiivisuutta. Veikkaisin, että Alda Churissa on Orlanthin temppelin yhteydessä vähintään Humaktin pyhättö, luultavasti pieni temppeli. Kun Lunarit sulkevat Orlanthin temppelit Sartarissa, Humaktin pyhätöt/temppelit jatkavat toimintaansa ja houkuttelevat ehkä lisää jäseniä. Koska Humakt on katkaissut sukusiteensä Orlanthiin, Lunarit sietävät kulttia hyvin, eikä Humaktien tarvitse harjoittaa palvontamenojaan piilossa. Toisaalta Alda Churissa pitää valtaa lunarilaistunut yelmalioporukka, ja Harvard Rautanyrkillä on kait Yelm-sympatioita ja Gagarthi-henkivartiosto. Tuollaisessa kultillisessa ympäristössä Humakt ei välttämättä ole sodanjumalista se keskeisin, eikä kaikin puolin ehdottominkaan. Alda Churissa ankaraksi soturiksi haluavilla on siis monta muutakin vaihtoehtoa kuin Humaktin kultti.
Larppa linkki 20. tammikuuta 2003 kello 16.33
Larppa 20. tammikuuta 2003 kello 16.33 linkki Kiitos Garrik tiedoistasi, jotka kirjoitit ja tuo linkki valaisi aika paljon. Kiitos. :) Mutta yksi asia jäi epäilyttämään, kuulostaa kyllä tutulta, mutta varmista kumminkin. Garrik kirjoitti: [i:7d0cf636f3]ja Harvard Rautanyrkillä on kait Yelm-sympatioita ja Gagarthi-henkivartiosto.[/i:7d0cf636f3] Että mikä se tuo Gagarhihenkivartiosto oikein on?
Garrik linkki 21. tammikuuta 2003 kello 10.17
Garrik 21. tammikuuta 2003 kello 10.17 linkki Larppa: [quote:0185c11331]Että mikä se tuo Gagarhihenkivartiosto oikein on?[/quote:0185c11331] Gagarth on yksi Orlanthin pantheonin hurjimmista, hulluimmista ja vähiten palvotuista jumaluuksista. Hän on villin metsästyksen jumala, joka ottaa kenet haluaa, sukuun ja saavutuksiin katsomatta. Lisää tietoa löytyy jo Gloranthan kulttien myrskysäkeistä ja saman kirjan loppuosan jumalluetteloista. Harvardilla sanotaan olleen Gagarthin palvojista koostunut henkivartiosto, jonka avulla hän otti vallan Alda Churissa ja taltutti orlanthien vastarinnan. Gagarthit ovat tuollaiseen toimintaan varmaankin tosi sopivia, kun heillä ei luultavasti ole mitään pidäkkeitä tappaa ketään, oli hän sitten orlanthi, lunarilainen tai auringonpalvoja. Voisin kuvitella, että niitä gagartheja on tosi vähän, ne ovat uroxejakin hullumpia ja äärettömän kovia taistelijoita (ne, jotka ovat vielä hengissä). Tietoni Alda Churin nykytilanteesta ja Harvard Rautanyrkin toiminnasta ovat peräisin pääasiassa Sartar Rising ykkösestä "the Barbarian Adventures". Jos sinulla ei tätä opusta ole, riennä se ostamaan välittömästi. Alda Churista siellä on aika vähän, mutta muuten kyllä infoa ja seikkailuideoita riittää. Yours, Garrik
Dovas linkki 21. tammikuuta 2003 kello 13.56
Dovas 21. tammikuuta 2003 kello 13.56 linkki Gagartheja voi sanoa melkein synonyymiksi bandiiteille. Sitä ne nimittäin ovat. Orlanthin Pantheonissa gagarthit lasketaan lähinnä rikollisiksi, jotka eivät tottele orlanthien, kuninkaiden sun muidenkaan johtajuutta. Vetävät hengen pois ja ryöstävät kenet tahtovat. Gagartheilla on yksi mielestäni helkkarin siisti spelli; muuttua pyörremyrskyksi 8-) . Siinä kun antaa samalla bastardin laulaa kuoleman sävelmää, on leikki kaukana. Malaneista puheen tuossa ollen, kannattaa lukaista sámasta alueet ja mantereet aihiosta "Malanit & Jonstown Ring" niin eiköhän sieltäkin löydy paljon ensiarvoista tietoa niistä hulluista ja niiden humakteista...
Guzmo linkki 22. tammikuuta 2003 kello 10.39
Guzmo 22. tammikuuta 2003 kello 10.39 linkki Gagarthit taitaa olla enemmän juuri Dovasin mainitsemia bandiitteja, eli esim. klaanista ulos heitettyä julmureita ja pahantekijöitä. En nyt muista kuuluuko koko jumala edes Onskun pantheoniin, mutta kyllä rehti Onsku pitää Gagartheja huonoina ihmisinä ja varteenotettavina turpaanvedon kohteina.
Dovas linkki 22. tammikuuta 2003 kello 14.37
Dovas 22. tammikuuta 2003 kello 14.37 linkki Mutta yksilötasolla; jos possua luvataan pöytään joka päivä, Aldachurin kauneimmat naiset ja rautapanssarit joka iikalle, eläkemökki mahdollisesti Furthestista, eikä tax demoneitakaan tarttisi pariin vuoteen pelätä - voisi siinä kääntyä ehkä gagarthinkin pää.
Marcus Maximus linkki 23. tammikuuta 2003 kello 0.41
Marcus Maximus 23. tammikuuta 2003 kello 0.41 linkki [quote:d31b5d8116="Guzmo"]En nyt muista kuuluuko koko jumala edes Onskun pantheoniin[/quote:d31b5d8116] Todellakin kuuluu! 8) En tosin ole varma sanotaanko asiaa missään suoraan, mutta nuo pantheonithan ovatkin jumaltietäjien humppaa. Gagarth on villin tuulen jumala ja Umathin sukua, joten varmasti kuuluu.
Guzmo linkki 23. tammikuuta 2003 kello 22.16
Guzmo 23. tammikuuta 2003 kello 22.16 linkki [quote:dc24ebadb9="Dovas"]Mutta yksilötasolla; jos possua luvataan pöytään joka päivä, Aldachurin kauneimmat naiset ja rautapanssarit joka iikalle, eläkemökki mahdollisesti Furthestista, eikä tax demoneitakaan tarttisi pariin vuoteen pelätä - voisi siinä kääntyä ehkä gagarthinkin pää.[/quote:dc24ebadb9] Sitä kyllä tiedetään mitä tapahtuu kun vääriä jumalia palvotaan. Kansan terveyden nimissä, pysy erossa seitsemän jumalattaren temppeleistä! ;)
Delmar^ linkki 24. maaliskuuta 2003 kello 9.05
Delmar^ 24. maaliskuuta 2003 kello 9.05 linkki Onkohan Alda Churista tehty karttaa?
epaz linkki 24. maaliskuuta 2003 kello 9.34
epaz 24. maaliskuuta 2003 kello 9.34 linkki Toisaalta Gagarth ei kuulu Orlanthin pantheoniin (ainakaan orlanthien näkökylmasta), sillä hänet on karkoitettu, kun oli liian villi. Sukuyhteys on toki selvä. -Sampo
Larppa linkki 24. maaliskuuta 2003 kello 10.05
Larppa 24. maaliskuuta 2003 kello 10.05 linkki Delmar^ kirjoitti: [i:28ed8e5ef5]Onkohan Alda Churista tehty karttaa?[/i:28ed8e5ef5] En usko. En ole ainakaan törmännyt netissä tai missään kirjassa Alda-Churin kartaan. Ja toisaalta ei Alda-Chur kai ole yhtä tärkeä kuin Kotkanpesä tai sitten Glamour ja näistähän on tehty sitten omat opukset ja varmaan myös Alda-Churista olisi tehty samanlainen kirja, jos olisi tarpeen. Jos jollain on tälläinen kirja, niin sanokaa ihmeesä mistä sellaisen saa! :)
Runemaster linkki 24. maaliskuuta 2003 kello 13.45
Runemaster 24. maaliskuuta 2003 kello 13.45 linkki Delmar^ kirjoitti: [i:b9d184df22]Onkohan Alda Churista tehty karttaa? [/i:b9d184df22] Tuskin on mutta mä teen aika usein itse kaupungeista karttoja (en kylläkään mistään metropoleista...). Alda Churia en ole tehnyt, mutta Jonstown ja Kyyhkyportti on tullut jo väsättyä. Nämä siksi, että siellä on tullut vietettyä pitemmän aikaa. Mun piti tehä Alda Churkin, mutta innostus loppui kesken.
Ugly Psycho linkki 24. maaliskuuta 2003 kello 13.58
Ugly Psycho 24. maaliskuuta 2003 kello 13.58 linkki [quote:7610d20491="Runemaster"]Delmar^ kirjoitti: [i:7610d20491]Onkohan Alda Churista tehty karttaa? [/i:7610d20491] Tuskin on mutta mä teen aika usein itse kaupungeista karttoja (en kylläkään mistään metropoleista...). Alda Churia en ole tehnyt, mutta Jonstown ja Kyyhkyportti on tullut jo väsättyä. Nämä siksi, että siellä on tullut vietettyä pitemmän aikaa. Mun piti tehä Alda Churkin, mutta innostus loppui kesken.[/quote:7610d20491] Et nettiin ole pistänyt? Voisi hyvinkin olla tarvetta.
Runemaster linkki 24. maaliskuuta 2003 kello 14.45
Runemaster 24. maaliskuuta 2003 kello 14.45 linkki Ei oo kyllä nettiin tullut laittettua, kun ei ne edes ole kovin hienoja. Sellasia vaan että kotikäyttöön soveltuu, niin että siellä näkyy yleinen muoto, tärkeimmät paikat (majatalot, korkeiden setien asuinpaikat/palatsit, temppelit ja kaikkien mielen kiintoisten henkilöiden kodit, tori-/kauppapaikka) ja tiet sekä kujat. Kartat tein vain jotta minä ja muut hahmottaisivat paikan paremmin (ei pelaajat kuitenkaan karttaa ihan heipolla saaneet). Muutenkaan ei oo mitään omii netti sivuja, johon niitä laittaa (ainakaan vielä). Jos tuleen, niin kai mä voin ne sinne pistää kaikkien iloksi ja suruksi. :)