Anonymous
linkki
6. kesäkuuta 2001 kello 21.06
|
Anonymous
6. kesäkuuta 2001 kello 21.06
linkki
|
Voiko lemmikkiä tehdessä määrätä mikä rotu siitä tulee vai onko se jokin "pj päättää" sysdeemi, vai onko se niin että ominaisuus pisteet pistetään about haluttavalle rodulle ja siitä sitten tulee se hauska ______ rotuinen herrashemmo.
|
Nysalor
linkki
7. kesäkuuta 2001 kello 11.53
|
Nysalor
7. kesäkuuta 2001 kello 11.53
linkki
|
[i:fd6156c69a] Voiko lemmikkiä tehdessä määrätä mikä rotu siitä tulee vai onko se jokin "pj päättää" sysdeemi, vai onko se niin että ominaisuus pisteet pistetään about haluttavalle rodulle ja siitä sitten tulee se hauska ______ rotuinen herrashemmo.[/i:fd6156c69a]
Yleensä kai lemmikki tehdään jostakin valmiista (siis jolta puuttuu vain normaali ÄLY) olennosta, kuten koirasta, linnusta, basiliskista, hevosesta, jne. Toisaalta olento saattaa olla epätäydellinen muutenkin kuin ÄLY:ltään, kuten haamu, aave, zombi, jne., jolloin tulevalle lemmikille täytyy antaa kaikki puuttuvat ominaisuudet. Luullakseni on kuitenkin mahdollista luoda lemmikki täysin tyhjästä antamalla sille kaikkia ominaisuuksia, mutta tämä on aika kuluttava tapa, enkä suosittele sitä. Tällöin kai velho itse saa päättää, millainen olennosta tulee.
|
Guzmo
linkki
7. kesäkuuta 2001 kello 15.21
|
Guzmo
7. kesäkuuta 2001 kello 15.21
linkki
|
????
Siis meinaat varmaankin velhon lemmikkejä?
Itse olen pitänyt niin, että minkä tahansa vakioälyisen otuksen voi muuttaa lemmikiksi. (Taisi lukea säännöissäkin) Olennot ominaisuudet tietysti arvotaan ellei velho itse saa napattua jostain esim. vahvaa sutta lemmikikseen. Sitten luomisrituaalissa velho siirtää omia pisteitään lemmikille.
[quote:c315871170]
siitä sitten tulee se hauska ______ rotuinen herrashemmo. [/quote:c315871170]
???
Meillä on velhon lemmikkinä ollut ainakin: korppi, gargoyle, erikoinen lisko ja susi.
Liittolaishengen esineenä Issariesilla muuli ja Babeesterilla kirves jne...
--------------------------------------
- Guzmo
|
Topi Hiski Viljami Salmi
linkki
8. kesäkuuta 2001 kello 10.47
|
Topi Hiski Viljami Salmi
8. kesäkuuta 2001 kello 10.47
linkki
|
Toivottavasti ei mee pilkun nussimiseksi, mutta mie tulkitsin luo lemmikki loistut niin, että mistä tahansa epätäydellisestä olennosta voi tehdä lemmikin. Eli epätäydellinen tarkoittaa, että olennolta puutuu jokin seitsämästä ominaisuudesta :
VMA, RR , KOK, ÄLY, MHT, NPP ja ULK.
Esim. mikä tahansa eläin, jolla ei ole ULK arvoa kävisi, Vaikka eläimellä olisi normaali ÄLY.
Tosin kun sääntöjä näin tulkitsee voi lemmikin tehdä vaikka vampyyristä, sillä vampyyreiltä puuttuu MHT....
Eli lemmikin voi velhot tehdä melkein mistä tahansa, kunhan sillä ei ole kaikkia seitsämää ominaisuutta.. Eli jos velho löytää älykkään tyypin, jolla ei ole kaikkia ominaisuuksia ja jonka velho vielä onnistuu alistamaan tahtoonsa niin siinä olisi hieno lemmikki! Ja siis velho tekee luo lemmikki loitsuillaan olennosta täydellisen... eli vampyyri saisi MHT?? ja eläimet ULK?
Siis vaikka mitä on ollut velhoilla lemmikeinä:
Sapelihammas tiikeri
Gargyole
Luuranko johon sidottu henki
Zombi (aarnikotka saari)
Ghouli lepakko (aarnikotka taas )
Varpushaukka, joka oli herätetty (eli äly oli 15)
|
Nysalor
linkki
8. kesäkuuta 2001 kello 19.30
|
Nysalor
8. kesäkuuta 2001 kello 19.30
linkki
|
[i:08eba0ee5f] Eli epätäydellinen tarkoittaa, että olennolta puutuu jokin seitsämästä ominaisuudesta : VMA, RR , KOK, ÄLY, MHT, NPP ja ULK.[/i:08eba0ee5f]
Täytyypä korjata hiukan tuota väittämää. Kaikilla olennoilla nimittäin katsotaan olevan ULK, vaikka sitä ei tietoihin listattaisikaan. Ei ole myöskään olemassa loitsua lemmikin ULK:n luomiselle.
[i:08eba0ee5f] Esim. mikä tahansa eläin, jolla ei ole ULK arvoa kävisi, Vaikka eläimellä olisi normaali ÄLY.[/i:08eba0ee5f]
Eläin, jolla on VMA, R-R, KOK, MHT, NPP ja vakio-ÄLY, kelpaa lemmikiksi nimenomaan normaalin ÄLY:n puuttumisen vuoksi. Itse tosin olen hyväksynyt myös kaikkia ominaisuuksia omaavat olennot lemmikeiksi, koska ei ole kovin perusteltua, että esim. vampyyristä voisi tehdä lemmikin, mutta ihmisestä ei. Tämä on siis kuitenkin vain oma lisäykseni vailla mitään virallista vahvistusta.
[i:08eba0ee5f] Tosin kun sääntöjä näin tulkitsee voi lemmikin tehdä vaikka vampyyristä, sillä vampyyreiltä puuttuu MHT....[/i:08eba0ee5f]
Tämä on muuten vampyyrille hyvä tapa saada MHT. Sitten kun hänelle kertyy omaa MHT:a, jota isäntä ei ole antanut, vampyyri voi periaatteessa säilyttää sielunsa isäntänsä kuoltua. No, tämä on tietysti tällainen spekulaatio ja juju. :smile:
[i:08eba0ee5f] Luuranko johon sidottu henki[/i:08eba0ee5f]
Erilaiset yhdistelmät ovat tosiaan mielenkiintoisia. Tyypillinen tapaus on sitoa jokin henki esineeseen ja tehdä siitä lemmikki. Toisaalta henki voisi riivata jonkin eläimen ja kun tästä tehtäisiin lemmikki, sen henkiset ominaisuudet olisivat tavallista paremmat.
|
Guzmo
linkki
8. kesäkuuta 2001 kello 14.24
|
Guzmo
8. kesäkuuta 2001 kello 14.24
linkki
|
Mielestäni muuttuvaälyisestä ollennosta ei pitäisi saada tehdä lemmikkia. Vamppyyreitä voi nyt muuten vaan olla orjina... :smile:
------------------------------------------
- Guzmo
|
Nysalor
linkki
8. kesäkuuta 2001 kello 10.10
|
Nysalor
8. kesäkuuta 2001 kello 10.10
linkki
|
[i:eab7b9e5f9] Mielestäni muuttuvaälyisestä ollennosta ei pitäisi saada tehdä lemmikkia.[/i:eab7b9e5f9]
No, tämähän on tietysti makuasia ja ehkäpä useat malkionilahkot voisivat tuomita älykkään olennon orjuuttamisen. Tosin ainakin Strangers in Prax -kirjasessa rokarivelho Arlatenilla oli taikahengestä tehty lemmikki. Minä kuitenkin henkilökohtaisesti sallin myös älykkäiden olentojen käytön sääntöjen puolesta. Mutta kukin tehköön tavallaan.
Martin Crim on muuten kirjoittanut lemmikeistä mielenkiintoisen [url=http://glorantha.temple.brainlez.org/digest/belldigest/vol07p02.txt]artikkelin[/url], jossa on hiukan luokiteltu niitä hyödyllisyyden mukaan. Ehkä tästä saisi inspiraatiota, jos lemmikin valinta tuottaa vaikeuksia. Kaikkea kivaa sitä löytyy, kun vanhoja arkistoja kaivelee! :smile:
|
GEAS
linkki
22. joulukuuta 2001 kello 5.22
|
GEAS
22. joulukuuta 2001 kello 5.22
linkki
|
Tuli tuota artikkelia lueskellessa mieleen että haltia velho ottaisi todennäköisesti lemmikiksi jonkin sopivan kasvin tai sotapuun.Voisi olla mukava lemmikki toi sota puu.
|
Nysalor
linkki
22. joulukuuta 2001 kello 16.15
|
Nysalor
22. joulukuuta 2001 kello 16.15
linkki
|
[i:feedabe938] Tuli tuota artikkelia lueskellessa mieleen että haltia velho ottaisi todennäköisesti lemmikiksi jonkin sopivan kasvin tai sotapuun.Voisi olla mukava lemmikki toi sota puu.[/i:feedabe938]
Haltiat eivät vain normaalisti harjoita lainkaan velhoutta lukuun ottamatta kaoottisia tai muuten vähän vinksahtaneita yksilöitä. Velhous koetaan kai aika luonnottomana taikuuslajina, eikä se siksi sovi normaaliin haltiakulttuuriin. Muuten kasvit varmasti sopisivatkin haltiavelhoille.
|
Budjir
linkki
11. toukokuuta 2002 kello 19.32
|
Budjir
11. toukokuuta 2002 kello 19.32
linkki
|
Mutta eikö esim aaveet laita hanttiin jos siitä yrittää tehdä lemmikkiä eli orjaa, onko tähän tarkkaa sääntöä
|
hyljys
linkki
12. toukokuuta 2002 kello 18.27
|
hyljys
12. toukokuuta 2002 kello 18.27
linkki
|
Mjah... Ja meidän pelissä lunarvelho teki kuukivestä itselleen lemmikin. Se oli aika hauska kun sillä sitten oli oma henkilökohtainen pienoiskuu (oiskohan kilon tms.) mukanaan.
"All generalizations are false."
|
Mostal
linkki
28. toukokuuta 2002 kello 13.21
|
Mostal
28. toukokuuta 2002 kello 13.21
linkki
|
Isoveljen peliporukassa on ollu lemmikkinä esim. kääpiöllä aarnikotka, en muista millä oli KOK noin 30 torahammassika. En muita muistakaan mitä on ollu lemmikkinä.
[ Tätä viestiä on muokannut: Mostal 2002-05-28 16:21 ]
|
Marcus Maximus
linkki
28. toukokuuta 2002 kello 19.11
|
Marcus Maximus
28. toukokuuta 2002 kello 19.11
linkki
|
Itse olen lähtenyt siitä että lemmikkikandidaattia on voitava pitää paikoillaan rituaalin ajan, minkä lisäksi se voi vastustaa rituaalia taikapisteillään. Hallitse [lajia] hoitaa molemmat ongelmat näppärimmin.
Lisäksi olen todennut, että ruumiittomalle olennolle on annettava KOK kun siitä tulee lemmikki, mikä voi tapahtua kolmella tavalla: olento sidotaan sidontalumouksella esineeseen, josta tehdään Luo Lemmikin KOK -loitsulla olennon ruumis; olento haltuunottaa eläimen tai ihmisen josta tehdään samalla tavalla ruumis; tai ruumis tehdään tyhjästä olennolle. Tämä kolmas vaihtoehto on aika teoreettinen, enkä ole miettinyt sitä sen pidemmälle.
Missään ei estetä ihmisen muuttamista lemmikiksi, noin esimerkiksi. Missään ei toisaalta myöskään todeta että lemmikki olisi automaattisesti kauhean rakastunut velhoon, joten tällaisilla tempuilla ei kauheasti kannattane pelleillä. Vaikka velho voisi ajatuslinkin tai loitsujen kautta pakottaa lemmikin tahtoonsa, ongelmia varmaankin syntyisi ennemmin tai myöhemmin. Jos lemmikkikandidaatti taas on halukas luomaan pysyvän siteen velhoon, ei Luo Lemmikki oikeastaan tee kauheasti muuta kuin pysyvän erityislaatuisen ajatuslinkin velhon ja lemmikin välille.
Kaiken kaikkiaan, koko lemmikinluontisäännöstö on laittoman huonosti mietitty. Täsmälleen pykälien mukaan toimimalla velhon on hieman liian helppoa luoda kahdenkymmenen lemmikkiaarnikotkan armeija -- etenkin lemmikkiyden ajatus vääristyy moisissa puuhissa pahasti.
*Snyft*, Ars Magicassa tämäkin on tehty niin paljon elegantimmin.
|
Arkat
linkki
28. toukokuuta 2002 kello 22.27
|
Arkat
28. toukokuuta 2002 kello 22.27
linkki
|
Tarkkaan ottaen säännöt sanovat että Luo Lemmikki -loitsut vaikuttavat vain epätäydelliseen olioon... Eli ihmisen tms. älyllisen humanoidin muuttaminen lemmikiksi vaatii, että Wahaa palvova riimutaso (shamaani tai päällikkö) heittää kyseiseen ihmiseen loitsun Normaaliäly... tietenkin noin saisi luotua aivan helkkarin tykin lemmikin. :wink:
Muuten olen kyllä aika pitkälti samaa mieltä. AD&D-veteraanina pidän tietenkin itsestäänselvänä että velholla on yksi (1) lemmikki kerrallaan. Siitä ei taida mitään selvää sääntöä olla, mutta eipä toisaalta mikään Luo Lemmikki -loitsun kuvauksessa viittaa mahdollisuuteen, että lemmikkejä olisi useita.
Tentacles -kirjan tai Sandyn velhosääntöjen mukainen Create Familiar muuten on mielestäni huomattavasti parempi... se ei vuodata velhoa itseään aivan kuiviin (loppujen lopuksi lemmikki on lähinnä 4-6 pistettä lisä-ÄLYä loitsujen varastointiin, parhaimmillaan vakooja tai suojamuuri, ainakin riimutason peleissä...).
|
Nysalor
linkki
29. toukokuuta 2002 kello 0.26
|
Nysalor
29. toukokuuta 2002 kello 0.26
linkki
|
Arkat:
[i:37ea2309e0]Tarkkaan ottaen säännöt sanovat että Luo Lemmikki -loitsut vaikuttavat vain epätäydelliseen olioon...[/i:37ea2309e0]
Ehkä englanninkieliset säännöt, mutta Riimumestarin kirja ei rajoituksia ainakaan suoraan aseta. On vain seuraava epämääräinen viittaus: "Kun olennosta tulee täydellinen tällä prosessilla (eli sillä on kaikki ominaisuudet), siltä tulee velhon lemmikki." Loitsun kuvauksessa ei sanota sen vaikuttavan ainoastaan epätäydellisiin olentoihin, joskin sellaista voisi ehkä tuon lainauksen perusteella päätellä. Niin tai näin, itse pidän parhaana olla käyttämättä mitään tuollaisia keinotekoisia rajoituksia. En ole vielä kuullut perustelua, miksi vampyyri (jolta puuttuu MHT) olisi jotenkin sopivampi lemmikiksi kuin ihminen (jolla on kaikki ominaisuudet). Parempi välttää turhia kikkailuita ÄLY:n muuttamiseksi tai muuta yhtä sääntökieroa. :smile:
[i:37ea2309e0]Siitä ei taida mitään selvää sääntöä olla, mutta eipä toisaalta mikään Luo Lemmikki -loitsun kuvauksessa viittaa mahdollisuuteen, että lemmikkejä olisi useita.[/i:37ea2309e0]
Toisaalta Aarnikotkien saaren Halcyonilla on useampia lemmikeitä, joten ehkä se kertoo jotakin useampien lemmikkien käyttämisen mahdollisuudesta. Tosin minä ainakin jättäisin useammat lemmikit todella suurille maagikoille, koska näen jo yhdenkin lemmikin luomisen melkoisena hommana, joka vaatii velholta paljon kärsivällisyyttä ja suunnittelua. Luo lemmikki -rituaalin ei minusta pitäisi olla mikään tuosta vain huitaistava rituaaliloitsu, vaan paljon syvällisempi asia.
|
Marcus Maximus
linkki
29. toukokuuta 2002 kello 6.01
|
Marcus Maximus
29. toukokuuta 2002 kello 6.01
linkki
|
Olen samaa mieltä kuin Nysalor; Wahan kertakäyttöisten riimuloitsujen etsiminen lemmiköintiä varten on tarpeetonta kikkailua, etenkin kun Wahan palvojien ja lähimpien velhojen välillä on jo kuukauden taival, ja jos Seshnelasta asti lähdetään loitsua hakemaan niin aika iso homma tulee moisesta.
Kun nyt aivan tarkkaan pykälöintiin mennään, niin onhan vakioälyinenkin olento täydellinen sääntöjen mukaan, jos sillä on kaikki muut ominaisuudet. Ja lemmikin voi pitää muistaakseni vakioälyisenäkin, jos ei anna sille pistettä ÄLYä.
Lopuksi sanoisin, että jos epäkuolleelle ja sieluttomalle olennolle kuten vampyyrille antaa sielun lemmikinluontiloitsuilla, tapahtuu jotain arvaamatonta ja mahdollisesti tuhoisaa; vampyyrin perusolemus on voimakkaassa ristiriidassa mahdillisen sielun kanssa. Ehkä loitsu ei toimisi lainkaan, tai sitten sielun vaikutus Vivamortin kiroukseen olisi sama kuin auringonvalon, ja jäljelle jäisi vain tomua.
|
Nysalor
linkki
29. toukokuuta 2002 kello 14.23
|
Nysalor
29. toukokuuta 2002 kello 14.23
linkki
|
Marcus Maximus:
[i:7e0575b3d0]Kun nyt aivan tarkkaan pykälöintiin mennään, niin onhan vakioälyinenkin olento täydellinen sääntöjen mukaan, jos sillä on kaikki muut ominaisuudet.[/i:7e0575b3d0]
Minun Pelinjohtajan kirjani sanoo kylläkin toista. Siitä löytyy seuraava huomio: "Vain älykkäät fyysiset olennot voivat olla "täydellisiä". Eläimet ovat epätäydellisiä, koska niiden ÄLY on vakio." Näin ollen siis vakioäly tekisi olennosta epätäydellisen.
|
Marcus Maximus
linkki
29. toukokuuta 2002 kello 15.53
|
Marcus Maximus
29. toukokuuta 2002 kello 15.53
linkki
|
Se on hassua miten vähän noita manuaaleja tulee auottua kun osaa säännöt 'täydellisesti'. No, ainakin suurta suuta tulee auottua. :smile:
|
Kymppimies
linkki
23. toukokuuta 2003 kello 11.27
|
Kymppimies
23. toukokuuta 2003 kello 11.27
linkki
|
Onko velhon mahdollista muokata myös esim. henkeä luo loitsuilla ilman että siitä tulee täydellinen olento ja miten tarkkaan se on teillä otettu. Periaatteessa lemmikille usein pakko antaa ainakin yksi äly. Ja jos jostain hengestä aletaan vääntään lemmikkiä niin no...
Yks hauska idis ois et luopuu niin paljosta koosta et se on yks ja sitten leikkii vielä hohdolla... :-D
|
newsalor
linkki
23. toukokuuta 2003 kello 15.00
|
newsalor
23. toukokuuta 2003 kello 15.00
linkki
|
Lemmikille lahjoitetusta koosta tulee mieleen jonkinsortin homonculus. Minun peleissäni on tehtailtu lemmikkejä sauvoihin sidotuista hengista, varjokissoista, pöllöistä, jotka on possessoitu tms. Äly 1 velhon johtama lemmikki-aarnikotka armada olisi aika pelottava vaihtoehto. No, eikun Boost INT kehiin vain!
|
Wraith
linkki
30. toukokuuta 2003 kello 9.20
|
Wraith
30. toukokuuta 2003 kello 9.20
linkki
|
[quote:921f5e2a35="newsalor"] Äly 1 velhon johtama lemmikki-aarnikotka armada olisi aika pelottava vaihtoehto. No, eikun Boost INT kehiin vain![/quote:921f5e2a35]
Mistähän velho olisi tuon Lisää ÄLY -loitsun itselleen taikonut? :)
|
Chividal
linkki
30. toukokuuta 2003 kello 12.25
|
Chividal
30. toukokuuta 2003 kello 12.25
linkki
|
Zzaburin sinisestä kirjasta ehkä :) Joillakin sitä vain on enemmäm ja parempaa. Ei meilläkään älyn lisäys loitsua pelissä ole eikä tule.
|
Frade
linkki
26. syyskuuta 2003 kello 7.35
|
Frade
26. syyskuuta 2003 kello 7.35
linkki
|
Meidän pelissä yhdellä velho-hahmolla oli lemmikinnään kettu 8-)
|
newsalor
linkki
26. syyskuuta 2003 kello 10.18
|
newsalor
26. syyskuuta 2003 kello 10.18
linkki
|
Sandyn säännöissä älyä ei voi lisätä yli alkuperäisen arvon, mutta sillä voi kompensoida uhrattua älyä. Ihan reilu loitsu minusta. Sitä on sitten siitä riippuvainen. Ei se ole mitenkään liian hyvä.
|