Vanha foorumi

Takaisin

Heittoaseiden vahinkomuutos

RuneQuestin säännöt
Sivulan Poika 15. marraskuuta 2002 kello 19.54
Kirjoittaja Viesti
Sivulan Poika linkki 15. marraskuuta 2002 kello 18.30
Sivulan Poika 15. marraskuuta 2002 kello 18.30 linkki Onko realistista lisätä vahinkomuutos varsijousiin? Tai vaikkapa puhallusputkiin?
Nysalor linkki 15. marraskuuta 2002 kello 19.53
Nysalor 15. marraskuuta 2002 kello 19.53 linkki Sivulan Poika: [i:adfd233b4a]Onko realistista lisätä vahinkomuutos varsijousiin? Tai vaikkapa puhallusputkiin?[/i:adfd233b4a] Ei minusta, enkä niin teekään. Säännöissäkin kaiketi tarkoitetaan, että puolikas vahinkomuutos tulee ainoastaan heitettyihin aseisiin, eikä ampuma-aseisiin, vaikka tässä kohti terminologia on tainnut mennä sekaisin.
Wildor linkki 16. marraskuuta 2002 kello 11.21
Wildor 16. marraskuuta 2002 kello 11.21 linkki ilmeisesti ei pidä lisätä vahinkomuutosta. Mitä raskaampi jousi, sitä suurempi VMA kyvyn vaatimus sillä on. Ilmeisesti tämä kuvastaisi sitä, kuinka pitkälle jousta pystyy virittämään. Heikko hahmo virittämässä joustahan aiheuttaa, sen että käsi rupeaa tärisemään rasituksen vuoksi ja se taas pudottaa osumatodennäköisyyttä (eikös se ollut 5% jokaisesta alittavasta ominaisuuspisteestä VMA/NPP vaatimuksessa?) Ihan järkeen käypää eikö? 8o
Tupew linkki 17. marraskuuta 2002 kello 15.34
Tupew 17. marraskuuta 2002 kello 15.34 linkki Ei meilläkään kyllä pistetä vahinko muutosta heitto aseisiin.
Karvajalka linkki 17. marraskuuta 2002 kello 17.29
Karvajalka 17. marraskuuta 2002 kello 17.29 linkki Mikäs siinä jos varsijousi on tehty "kovemmalle" viritykselle. Tälläisen viritykseen pitäisi käyttää vaikka latauslaitetta tai todella isoa voimaa. mahdollisesti hitaampi ladata. Kai tämmöisen varsijousen voisi tehdä. Kuitenkin lisäisin jonkin vakiovaurion tai muuttaisin noppaa isommaksi, enkä lisäisi "voima" boonusta, koska voima ei lisää aseen tehoa, vaan teho tulee muualta. Minusta vahvalle hahmolle räätälöityyn(hänelle sovitettu voimaan nähden) jouseen voisi lisätä puolikkaan tai kokonnaisen vahinkomuutoksen. Esimerkiksi peikkojousi, jos joku sellaisen tekisi, lentäisi pitemmälle ja tekisi enemmän vauriota, koska jousta voidaan jännittää isommalla voimalla ja jousen kaari tehdä senverran vahvemmaksi. Puhallusputki on minusta lähinnä keuhkojen tilavuudesta yms sellaisista asioista muodostuva juttu, enkä lisäisi siihen mitään.
Tero Kaija linkki 17. marraskuuta 2002 kello 18.08
Tero Kaija 17. marraskuuta 2002 kello 18.08 linkki Niin, varsijousella ampuessa käyttäjän voima ei vahinkoon vaikuta. Voimaa tarvitaan ainoastaan virittämiseen, ja harvemmin varsijousissa on säätövaraa, että kuinka kovaa haluaa ampua. Pieniä varsijousia pystyy vielä lataamaan käsin jousea vetämällä, mutta sitä isommissa ja raskaammissa tarvitaan jo apuvälinettä kuten viritysvinssiä, hammastanko- tai ruuvitankoviritintä. Tottakai on sitten mahdollista aina vaan isompia ja isompia varsijousia, mutta niihin alkaa tulla jo mukaan rekyyliä ja usein ne onkin kiinnitettävä maahan. Näillä tähtääminen pieniin kohteisiin onkin jo hankalampaa. Kuka tahansa aseeseen tutustunut pystyy lataamaan esim. hammastankovirittimen avulla varsijousen, mutta ampuminen onkin sitten hankalampaa juuri aseen painon takia. Tähän sitä voimaa sitten tarvitaankin. Jos en aivan väärin muista, jossain Maguksen numerossa oli artikkeli varsijousista ja siinä oli myös tiedot niistä RuneQuestiin. Se on tutustumisen arvoinen artikkeli.
Nysalor linkki 17. marraskuuta 2002 kello 19.43
Nysalor 17. marraskuuta 2002 kello 19.43 linkki Karvajalka: [i:d4d54462db]Kuitenkin lisäisin jonkin vakiovaurion tai muuttaisin noppaa isommaksi, enkä lisäisi "voima" boonusta, koska voima ei lisää aseen tehoa, vaan teho tulee muualta.[/i:d4d54462db] Olen samaa mieltä. Raskasta jalkajousta voimakkaammat jouset kelvannevat sitten jo sotakoneiden luokkaan. Jos jousi olisi vielä raskasta jalkajousta jymäkämpi laite, siihen voisi soveltaa vaikkapa arbalestin vahinkoa. [i:d4d54462db]Minusta vahvalle hahmolle räätälöityyn(hänelle sovitettu voimaan nähden) jouseen voisi lisätä puolikkaan tai kokonnaisen vahinkomuutoksen. Esimerkiksi peikkojousi, jos joku sellaisen tekisi, lentäisi pitemmälle ja tekisi enemmän vauriota, koska jousta voidaan jännittää isommalla voimalla ja jousen kaari tehdä senverran vahvemmaksi.[/i:d4d54462db] Dracoliskojen pitkäjousi on hyvä esimerkki tavallista pitkäjousta enemmän voimaa vaativasta ja myös enemmän vahinkoa tekevästä käsijousesta. Sehän vaatii voimaa vähintään 17 käyttäjältään. Aivan oma lukunsa ovat sitten tietysti grotaronien jouset, jotka tekevät vahinkoa 3d6+1 ja vaativat arvatenkin valtavasti voimaa. Tällaisia malleja kannattaa ehkä soveltaa, jos tavalliset käsijouset ovat liian köykäisiä.
Guzmo linkki 18. marraskuuta 2002 kello 15.16
Guzmo 18. marraskuuta 2002 kello 15.16 linkki Jousiin- ja varsijousiin ei lisätä vahinkomuutosta. Ei edes sitä puolikasta. Periaattessa hahmo voisi tilata sepältä erikoisjäykän jousen, joka vaatisi VMA 18 ja tekisi enemmän vahinkoa. PJ:n kanssa voi aina yrittää sumplia juttuja. Puhallusputken vahinkoon voisi ehkä vaikuttaa isot keuhkot ja pidennetty piippu kunnon rihlauksilla :-D
Larppa linkki 19. marraskuuta 2002 kello 6.09
Larppa 19. marraskuuta 2002 kello 6.09 linkki Meillä on tullut puolikas vahinko muutos kaikkiin muihin heittoaseisiin paitsi varsijousiin. Kun ajattelette tällä lailla heikko poika(VMA9) yrittäää ampua vaikkapa ohutta puulevyä. Ei tietenkään mee läpi, mutta sitten vaikkapa isopeikko tullee ja ottaapi jousen ja ampuu niin eiköhän se mee läpi!!! Ainakin minusta jousen käytössä pitäisi tulla puolikas vahinkomuutos, kun ajattelette että joku voi virittää sitä kovempaa!
Guzmo linkki 19. marraskuuta 2002 kello 7.37
Guzmo 19. marraskuuta 2002 kello 7.37 linkki [quote:796aeee4d2="Larppa"]Meillä on tullut puolikas vahinko muutos kaikkiin muihin heittoaseisiin paitsi varsijousiin. Kun ajattelette tällä lailla heikko poika(VMA9) yrittäää ampua vaikkapa ohutta puulevyä. Ei tietenkään mee läpi, mutta sitten vaikkapa isopeikko tullee ja ottaapi jousen ja ampuu niin eiköhän se mee läpi!!! Ainakin minusta jousen käytössä pitäisi tulla puolikas vahinkomuutos, kun ajattelette että joku voi virittää sitä kovempaa![/quote:796aeee4d2] Ja Habis (VMA 17) ampuisi revolverilla "kovempaa" kuin Mikko-Luikku (VMA 9), niinkö?
Wildor linkki 19. marraskuuta 2002 kello 14.54
Wildor 19. marraskuuta 2002 kello 14.54 linkki Sen vuoksi niissä jousissa on se pirun vma, npp vaatimus! Jokaisesta alle menevästä tulee -5% taitoheittoon. Mitä vahvempi jätkä sitä paremmin se pystyy pitämään sen vakaana virittäessään. Käykää joskus kokeilemassa vahvalla jousella ampumista. Tekniikka ja voima on valttia. Itselläni ei ole kumpaakaan :)
Larppa linkki 19. marraskuuta 2002 kello 16.07
Larppa 19. marraskuuta 2002 kello 16.07 linkki Guzmo kuka on puhunut jostain revolverista, kannattais miettii onko eroo jousella ja revolverilla? Jousessa tarvitaan voimaa sitä virittäessä ei revolverissa!
Nysalor linkki 19. marraskuuta 2002 kello 16.50
Nysalor 19. marraskuuta 2002 kello 16.50 linkki Larppa: [i:da60b71ee5]Meillä on tullut puolikas vahinko muutos kaikkiin muihin heittoaseisiin paitsi varsijousiin.[/i:da60b71ee5] Myös puhallusputkiin, vai? :) Suuri voima ja koko = suuret keuhkot ja vahva puhallus? :) [i:da60b71ee5]Kun ajattelette tällä lailla heikko poika(VMA9) yrittäää ampua vaikkapa ohutta puulevyä.[/i:da60b71ee5] Heikko poika ei pystykään käyttämään moniainejousta tai pitkäjousta (VMA vähintään 13) täydellä teholla. Puuttuvat pisteet heikentävät aseen osaamista ja jos vahinkoonkin haluaa vaikuttaa, niin voihan tuota käsitellä vaikka lyhytjousena (jonka käyttämiseen VMA vähintään 9). [i:da60b71ee5]Ei tietenkään mee läpi, mutta sitten vaikkapa isopeikko tullee ja ottaapi jousen ja ampuu niin eiköhän se mee läpi!!! Ainakin minusta jousen käytössä pitäisi tulla puolikas vahinkomuutos, kun ajattelette että joku voi virittää sitä kovempaa![/i:da60b71ee5] Jos isopeikko ahnehtiikin liikaa vahinkoa ja venyttää jousta liikaa, se saattaakin vaikka katketa. Jos vahinkomuutos alkaa olla grotaronien tasoa (4d6) ja tämän perusteella saisi lisää vahinkoa tavallisiin jousiinkin, niin homma karkaa minusta käsistä. Puhumattakaan jättiläisistä. Mieluummin siis suurta vahinkoa varten suurempia ja kestävämpiä jousia, jotka vaativat enemmän voimaa.
Guzmo linkki 19. marraskuuta 2002 kello 22.28
Guzmo 19. marraskuuta 2002 kello 22.28 linkki [quote:9942ee7c5c="Larppa"]Guzmo kuka on puhunut jostain revolverista, kannattais miettii onko eroo jousella ja revolverilla? Jousessa tarvitaan voimaa sitä virittäessä ei revolverissa![/quote:9942ee7c5c] Tajuaako Larppa nyt kuitenkin sen, että esim talja tai normaalijousella ei ole mitään merkitystä vahinkoon onko sitä jousta ampumassa se VMA 9 vai VMA 20 tyyppi. Jousi maksimilleen jännitettynä tekee vahingon X. Vaikka voimaa olisi tuhat kertaa enemmän kuin normaalilla ihmisellä jousta ei voi jousen mekaniikan takia jännittää yhtään normaalia enempää. Jousi vain hajoaisi kuten Nysalor sanoi. Ominaisuus vaatimukset aseissa vähän heijastelevat siihen, että vähän täytyy olla habaa ja näppäryyttä tai muuten jousella ampuminen vaikeutuu. Ei esim. jaksa pitää jousta kauaa jännitettynä jne.. Täten revolveri analogia pitää edes osittain paikkansa. VMA 9 ja VMA 30 tyyppi ampuvat saman verran vahinkoa sillä voima EI VAIKUTA mitenkään ampumaseen (pistooli, jousi) vahinkoon. Heittoaseissa sillä voimalla on sitten väliä kun liike-energia on täysin peräisin heittäjän hauiksesta. Jatketaan rautalangan taivuttelua... Tottakai sille VMA 20 miehelle voi tehdä jousen, joka vaatii jäykkyytensä takia VMA 20 ja näin ollen tekee myös sen X+Y vahinkoa.
Kasila linkki 25. marraskuuta 2002 kello 16.37
Kasila 25. marraskuuta 2002 kello 16.37 linkki Eipäs ja juupas... Meillä otetaan vahingon muutos heittoaseisiin sellaisenaan ... jousiin puolena ja J-Jousiin ei tule lainkaan. . Meillä on myös mahdollista vahvan hahmon puristaa +1 nuolen vaurioon jos haba ja jousi kestää... Jousesta muutenkin. Meillä maximi kantomatka on suhteessa voimaan. Ja esimerkiksi jos ampuu haavoittuneena tulee vaurioon miinuksia... Nyt ne jotka haukkovat henkeään niin seuraava esimerkki. Ply: Ammun gandalfia jousellani ja viritän voimiení takaa (voima 16)... PJ: ok pannaan 20% miinusta osumiseen ja Vma x 4 onnistuukos hauistelemaan.... OK onnistuit virittämään jousen mutta gandalffista meni ohi kun käsi vapisi liikaa... Siis ei mitään sääntöä sillai mutta perse tuntumalla....
Tero Kaija linkki 25. marraskuuta 2002 kello 18.29
Tero Kaija 25. marraskuuta 2002 kello 18.29 linkki Täysin samaa mieltä Guzmon kanssa. Jos jousi on tehty niin, että sen jännittämiseen maksimiin saakka tarvitaan VMA 16, niin ei VMA 18 omaavalle henkilölle ole apua ylimääräisestä voimasta. Todennäköisesti hän vain rikkoo aseen, jos venyttää liikaa. Heikommalta kaverilta voisi ottaa pois vahingosta tai antaa miinusta, mutta maksimivahinkoa ei kyllä voi ylittää. Eli en edelleenkään mene lisäämään mihinkään jouseen vahinkomuutosta. Kasilan kanssa olen samaa mieltä voiman vaikutuksesta kantomatkaan. Jos maksimivoimalla nuoli lentää vaikka 200 metriä, niin heikompi kaveri ei sitä välttämättä saakaan ammuttua noin kauas. Mutta edelleenkään vahvempi kaveri ei sitten sitä nuolta saa lentämään 200 metriä kauemmas. Toki sitten luonnonolot voi vaikuttaa pituuteen (tuuli, korkeusero yms).
Chividal linkki 26. marraskuuta 2002 kello 10.47
Chividal 26. marraskuuta 2002 kello 10.47 linkki Tässä pari kokemusta rl. Jousta voi venyttää vain tiettyyn (valmistettaessa määriteltävään) pisteeseen asti. Sen jälkeen venytettäessä on kaksi vaihtoehtoa: 1. jousi sanoo raks (jousesta riippuen voisi ehkä max +1 dam saada), tai 2. nuolen pituus loppuu kesken ja tippuu etupäästään nolosti lerpattamaan maata kohti. Jos taas venytät liian vähän, ensinnänkin liikkeelle lähettävä voima vähenee (-dam/kantomatka) ja lisäksi nuolen painopisteen ollessa liian edessä (etummaisen tukipisteen tulee olla melkein nuolen kärjessä) nuoli saattaa kipata heti lähdössä. Summa summarum: Tietylle voimalle tehty jousi tekee tietyn verran vahinkoa. Jos haluaa vielä pilkkua viilata niin vahinko vähenee matkan lisääntyessä. Iniskää siis pj:lle jos haluatte jäykemmän jousen. Missään tapauksessa en laittaisi mihinkään ampuma-aseisiin vahinkomuutosta. Mitä mieltä muuten olette esim jousella tähtäämisestä? Meillä saa +10% per tähdätty MV, mutta sen jälkeen tippuu (tiedetään, että on liian pitkä aika pitää jousta jännitettynä, mutta näin olemme sopineet) :)
Wildor linkki 26. marraskuuta 2002 kello 12.51
Wildor 26. marraskuuta 2002 kello 12.51 linkki Jousen jännittäminen liian pitkään tuo kyllä väistämättä ongelman käden tärisemisestä. Kaikki ampuma-aseet käyttäytyvät tällä tavoin. Painavammat tärisevät vähemmän kuin kevyet aluksi, mutta ajan mittaan lihakset alkavat täräjämään ja se ei enää ole haettua vaikutusta :) Mutta kyllä fiksu metsästäjä/tarkampuja ymmärtää laskea aseen hetkeksi vireestä, jos uhri tuntuu olevan vaikeassa maastossa eikä nosta nuppiaan maaliksi ihan hetkessä. Menettäähän siinä "varman" laakin mahdollisuuden, mutta jos hän pitää huomionsa maalissaan, niin luulen, että vieläkin olisi mahdollista antaa pikkubonuksia, vaikkei ehtisikään koko taisteluvuoroa tähdätä. No kukin PJ tyylillään - ei säännöt ole mikään elämänohje.
Kasila linkki 26. marraskuuta 2002 kello 14.12
Kasila 26. marraskuuta 2002 kello 14.12 linkki [quote:1faf031966]Mitä mieltä muuten olette esim jousella tähtäämisestä? Meillä saa +10% per tähdätty MV, mutta sen jälkeen tippuu (tiedetään, että on liian pitkä aika pitää jousta jännitettynä, mutta näin olemme sopineet) _________________[/quote:1faf031966] meillä saa 20% lisää per IH jos onnistuu ampumisessa... no meillä on niin erillainen taistelu jotta jätetään se ... ja eläydytään perus sääntöihin... Ampuma-aseella tähtääminen kannattaa tehdä kohtuu vaikeaksi ja nimenomaan sellaiseksi että on hieman eroa tähtääkö knaappi vai ei... Ei 20%-os-tyyppi saa 100% vaikka tähtää viikon, joten ei tämän tulisi saada taitoa yli 40% millään... eli siis joku maximi... vakka +30 olisi maksimi... (huom tottakai siis 20%os miekkonen voi osua johonkin kohteeseen 100% varmasti... siis vaikka 1m päähän) Ja mielestäni kannattaa ottaa jonkinlainen tähtäys mukaan. Se on kivaa kun saa ottaa jyvälle ja jännittää kerkeekö pahis nurkan taakse ennen kun saa kunnon tähtäyksen.... Niin jotta pysyttäs Aiheessa niin: Vahinkomuutos kannattaa ottaa mukaan vaikka sillä tavalla että minimi vaurio nousee... eli siis jos on vaikka voima 20 niin ei voi tehdä alle 4 vauriota jousella... ??? Onkos ihan avaruus sääntö... jos siis ei saa nostaa maximi vauriota...
Sampi linkki 26. marraskuuta 2002 kello 14.48
Sampi 26. marraskuuta 2002 kello 14.48 linkki [quote:ce7c4f1376]meillä saa 20% lisää per IH jos onnistuu ampumisessa... no meillä on niin erillainen taistelu jotta jätetään se ... ja eläydytään perus sääntöihin... Ampuma-aseella tähtääminen kannattaa tehdä kohtuu vaikeaksi ja nimenomaan sellaiseksi että on hieman eroa tähtääkö knaappi vai ei... Ei 20%-os-tyyppi saa 100% vaikka tähtää viikon, joten ei tämän tulisi saada taitoa yli 40% millään... eli siis joku maximi... vakka +30 olisi maksimi... (huom tottakai siis 20%os miekkonen voi osua johonkin kohteeseen 100% varmasti... siis vaikka 1m päähän) Ja mielestäni kannattaa ottaa jonkinlainen tähtäys mukaan. Se on kivaa kun saa ottaa jyvälle ja jännittää kerkeekö pahis nurkan taakse ennen kun saa kunnon tähtäyksen.... [/quote:ce7c4f1376] Juu, niin on kivaa. Realismi siinä kohtaa jollain tasolla hiiteen, ja ainakin varsijousella voi tähtäillä ilman lihasvärinöitä. Tiettyä maksimia kannattaisi käyttää, esimerkiksi kolmenkymmenen sekunnin ja kahdenkymmenen sekunnin tähtäyksellä ei varmaankaan ole juurikaan eroa. [quote:ce7c4f1376] Niin jotta pysyttäs Aiheessa niin: Vahinkomuutos kannattaa ottaa mukaan vaikka sillä tavalla että minimi vaurio nousee... eli siis jos on vaikka voima 20 niin ei voi tehdä alle 4 vauriota jousella... ??? Onkos ihan avaruus sääntö... jos siis ei saa nostaa maximi vauriota...[/quote:ce7c4f1376] Häiritsisi minua: kyllä habakin kaveri voi osua varpaaseen, eikä varmasti tule neljää pistettä. Vahinko kaksi kertaa ja parempi tulos? Oikeastaan minun mielestäni ampuma-aseisiin ei pitäisi lisätä vahinkomuutosta, ellei ne sitten ole erikoisvalmisteisia á la Odysseuksen jousi.
Kasila linkki 26. marraskuuta 2002 kello 15.29
Kasila 26. marraskuuta 2002 kello 15.29 linkki Juu,u eli siis kaksi pää suuntaa on--- 1) Joko antaa olla pelaaminen on ihan kivaa ilmankin... 2)alkaa antamaan detaljieita... Meillä on mm puitu että vaurioo tulee lisää kun on isompi 0s % mutta ei siinä kukin tavallaan... ja sitä rataa... ite oon tota 1) osastoo mutta pitää kuunnella pelaajia,, ja perustella kaikki säännöt...
Wildor linkki 27. marraskuuta 2002 kello 7.58
Wildor 27. marraskuuta 2002 kello 7.58 linkki [quote:e3cfb69d80]Juu, niin on kivaa. Realismi siinä kohtaa jollain tasolla hiiteen, ja ainakin varsijousella voi tähtäillä ilman lihasvärinöitä. Tiettyä maksimia kannattaisi käyttää, esimerkiksi kolmenkymmenen sekunnin ja kahdenkymmenen sekunnin tähtäyksellä ei varmaankaan ole juurikaan eroa.[/quote:e3cfb69d80] Lihasvärinä voi tulla ihan hyvin varsijousellakin, koska ovathan ne painavia. Samoin, kuin pitkään aseella tähtääminen johtaa tähän ongelmaan. Kovalla VMA:llahan sekin sujuu helposti. Tai ehkä R-R:llä koska kyse on enemmänkin kunnosta, kuin pelkästä poppiksesta. Eikä mielestäni ilman tukea pysty tähtäämään useampaa iskuhetkeä, kuin vuoronsa verran. Varsijousi on tähän parempi vehje, mutta sen kantomatka on sen verran lyhyempi, kuin jousella, että ei siitäkään mitään sniperia saada fantasia peliin. 8-) Sitä varten on ne paljonpuhutut broken velhot, jotka paukuttelee loitsunsa kilsan päästä nuppiin.