Vanha foorumi

Takaisin

Hahmojen kuoleminen

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Karvajalka 8. marraskuuta 2002 kello 11.17
Kirjoittaja Viesti
Karvajalka linkki 8. marraskuuta 2002 kello 11.17
Karvajalka 8. marraskuuta 2002 kello 11.17 linkki Kuoleeko teidän peleissä paljon hahmoja, vai herätelläänkö niitä henkiin useinkin? Onko armon antaminen pj:llä yleistä? Esimerkkinä tästä ihminen taluttaa aasia tiellä. Kaksi peikkolaista hyökkää puskasta. mies vetää miekkansa ja peikkolaiset tulevat lyömään lapiolla ja hakulla. Lapiopeikkolaista osuu jalkaan ja käteen, mutta hakkupeikkolaisella käy mäihä kriittinen ja osuuma päähän. Poks hakku otsasta läpi ja miekkonen makaa kuolleena. Sitten se armonpala: Pj: no ei se osunukkaan päähän, (pidätkös tosta hahmosta?) paljon sullon kestoo(1piste vahinkoa hakun kriittisellä just)tai jotain yhtä epäuskottavaa(samasta puskasta ponnahtaa esiin ratsuväki, tappaa peikkolaiset ja herättää ihmisen henkiin), kun kaikki tietää että ukko on jo matojen ruokaa. Tai kaaosbroo tulee, mättää kaikki kanveeseen, sitten ottaa aasin mukaan matkaevääks ja lähtee pois? Seikkailjat vaan nilkuttaa lähinpään kylää hakee parannusta ja ostamaan uuden aasin(tietysti, jos vaikka tulis toinen broo ni on jotain sillekkin tarjota.. ) :wink: Mites se henkiinherättely? Onko teidän peleissä joka kylässä pappi? Siis semmonen joka herättelee töikseen kuolleita hahmoja? Eikös rankemman taikuuden (riimutaikuus ja velhot) käyttö ole suht harvinaista? Meillä hahmoja on kuollut aika paljon, joskus koko ryhmäkin kerralla. Onhan se ikävää jos hyvä hahmo kuolee, mutta en näe sitäkään hyvänä että hahmo elää vaan pj:n armosta ja sallimuksesta. Ei ole tarkoituksena tappaa hahmoja, mutta minkäs teet jos ei onni suosi.
Larppa linkki 8. marraskuuta 2002 kello 15.03
Larppa 8. marraskuuta 2002 kello 15.03 linkki joo ei meidän peleissä kovin paljon hahmoja oo kuollu mutta yhdesti tapahtu semmonen et jotain 11 örkkiä mättäs hahmon hengiltä ja se oli paras pelaaja (kaks muuta oli idiootteja ja ne pelaa vieläkin pelaajia on niin vähän) niin sillon oli pakko salli yhelle papille semmonen kuolleista herätys loitsu! En olis kestäny pelata niitten kahen idiootin kaa ja ne muutenkin tappeli keskenään enemmän kuin vastustajien kanssa!!!
Tatu linkki 8. marraskuuta 2002 kello 15.22
Tatu 8. marraskuuta 2002 kello 15.22 linkki Pelaajahahmojen kuoleminen ei ole yhtään hyvä juttu varsinkin jos sitä tapahtuu usein. Aika nopeasti pelaamisesta katoaa fiilis jos joutuu koko ajan aloittamaan puhtaalta pöydältä. PJ:n täytyy huolehtia siitä että hahmot pysyy hengissä mieluiten koko kampanjan ajan, vaikka sitten pelkästä armosta. Armollisuudessa on vaan se huono puoli, että pelin uskottavuus kärsii jos PJ joutuu koko ajan katsomaan kuolettavia vammoja sormien läpi. Paras on jos sääntösysteemi tukee armollisuutta. Silloin PJ:n ei tarvitse venytellä sääntöjä. Jos viimeinen vammautumisen aste ei olisi kuolema vaan joku epätarkempi "tekee kuolemaa" niin olisi paljon helpompi hoidella näitä tilanteita. RuneQuestissa se vain ei toimi kovin hyvin kun siinä käytetään kestopisteitä. Mutta voisi olla ihan realistista antaa hahmojen vaeltaa muutaman hetken elämän ja kuoleman rajamailla, ainakin realistisempaa kuin kuolla muutaman sekunnin sisällä yhteen nuijalla huitaisuun (mikä ei ole RQ:ssa kovin epätavallista). Taikuudella kuolleista herättäminen taas on kyllä kaikkein huonoin keino. Se saa hahmon elämän tuntumaan jo aika halvalta.
Tupew linkki 8. marraskuuta 2002 kello 18.56
Tupew 8. marraskuuta 2002 kello 18.56 linkki No meidänkään peleissä ei ole kuollut kovin paljon hahmoja mutta kun pelaaja on kyllästynyt pelaamaan jollain hahmolla ja haluaa vaihtaa hahmoa niin silloin pj järjestää niin että se hahmo kuolee.esim joku ampuu nuolella kriittisen päähän. Mutta kyllä minusta hahmojen pitäisi kuolla jos nopat niin näyttävät.Tai jos on joku muu tapaus jossa kuoleminen on hyvin toden näköistä.Toisaalta se on kyllä "rasittavaa" kun jollain tyypillä vaihtuu kokoajan hahmo.Minä olen pyrkinyt pitämään saman hahmon koko kamppanjan ajan ja nytkin meillä mneillään olevassa kamppanjassa hahmoni ei ole vaihtunut kertaakaan.Minun lisäksi on vain yksi joka ei ole vaihtanut hahmoa kertaakaan, Muut ovat.Tosin kerran on minunkin hahmo herätetty henkiin mutta se olikin kamppanja joss aolin vain minä enkä olisi halunnut vaihtaa hahmoa kun olin päässyt siinä niin pitkälle.Minun mielestäni kuoleman pitäisi olla välitön eikä semmoinen "rajamaa retki".Nimittäin RQ:ssa kuolema on varmaan tarkoitettu aivan samanlaiseksi asiaksi kuin meidän maailmassa mutta toisaalta on siellä niitä jumalia ja henkiä niin voisi olla niin että joku henki menee ruumiin sisään ja sitten tulee joku koetus kuoleeko hahmo vaikka kestopisteet olisivat miinuksilla.Tämähän ei siis tapahtuisi aina eikä kaikilla mutta se voisi tapahtua joskus.Kuten tämä että ei haluta että hahmo kuolee niin tälläinen mahdollisuus voisi olla pelaajalla säilyä hengissä.Tämäkin on vain joku minun oma päähän pistoni eli en väitä että ajattelisin asiasta näin.Olen samaa mieltä Tatun kanssa, tosin vähän eri "näkökulmasta"(tai siis näkökulma voi olla vcähän huono sanan valinta tähän).En ajattele että hnkiin herätys taikuudella tarkoittaisi sitä että elämä tuntuu halvalta kokska eikö se melkein tarkoita että elämä on kallis kun se herätetään vaikka taikuuden keinoin henkiin.Mutta henkiin herätys taikuuden kanssa on sillä tavalla vähän "erikoinen" juttu , koska silloin voisi estää kuolema melkein kokonaan(näin siis teoriassa mutta ei välttämättä käytännössä). Onko se henkiin herätys taika siis ihan "virallinen" taika?
Diaidis linkki 10. marraskuuta 2002 kello 13.51
Diaidis 10. marraskuuta 2002 kello 13.51 linkki Tuohon henkiinherätykseen sen verran, että isoissa kaupungeissa saattaa hyvinkin olla suurempi challana arroyn temppeli tai vastaavan parantajajumalan. Miksei siis siellä voisi olla joitain papittaria joilla olisi henkiinherätys tai parikin, eikös se loitsu ole niillä jopa uusiutuva. Tottakai he vaativat varmaan tuntuvan uhrauksen hahmoilta rahallisesti tai voisivat kysyä palvelusta heiltä. Tietysti sellaisen löytäminen voi viedä aikaa. Sellainen vinkki pelinjohtjille ... ettei hahmot kuolisi huonon tuurin vuoksi liian usein... pistäkää mukaan edes yksi NPC jolla on pranna ruumis loitsu, se auttaa kriittisessä tilanteessa. Se on uusiutuva ja yleinen. Tai noh, riippuu jumalasta mitä se palvoo, mutta senhän voi aina säätää. Jos ajattelee tarkemmin sellainen voisi olla jopa Humaktin palvojalla matriisissa. Elävä humakti levittää jumalansa "sanaa" paremmin kuin kuollut, right? Tottakai, jos pitää väkisin hahmoja hengissä pelistä menee maku. Joskus kuitenkin pelaajatkin kyllästyvät juoksemaan kuilun reunalla. Hekin haluavat välillä rauhallisempia seikkailuja ja reilumpia vastustajia. Runessa jos haluaa pitää pidempään hahmon täytyy vain sopeutua ajatukseen että jossakin vaiheessa hänet joko henkiinherätetään tai kaverit pelastavat kuoleman porteilta, parantamalla. Jokainen voi hyvin laskea kuinka monta iskua tarvitaan todennäköisyyksien mukaan ennen kuin hahmo tappaa itsensä kompuroimalla. Oikeastaan jos pidemmälle vie tuon niin voisi laskea ettei kannata ruveta taisteluun ollenkaan jos vastustajalla on sellainen ase jolla se voi tappaa yhdellä kritillä hahmon. Eihän se kannata pidemmän päälle koska joskushan se ankka lyö sen kritin lävistyksen torsoon sillä kirotulla lyhyellä keihäällä. ;) Mutta se on vain elämää... tai kuolemaa :-o
Guardian linkki 19. tammikuuta 2003 kello 20.46
Guardian 19. tammikuuta 2003 kello 20.46 linkki Meilläpäin on ollut tämmönen käyntäntö(en tiedä onko se ihan oikee sääntö mutta en ole sellaista löytänyt) : Hahmo kuolee, ellei hänen kestopisteitänsä palauteta vähintään +1:teen 10 iskuhetken kuluessa. Yksinkertaista mutta toimivaa. 8-) Joskus, kun hahmo tekee kuolemaa, eikä toinen hahmo millään ehdi parantamaan häntä taistelun tuoksinassa, pj tekee jotain tälläistä usein: " Okei se vihollinen juhlii niin raivokkaasti tappoaan, että se ei lyö tällä meleevuorolla "
Larppa linkki 19. tammikuuta 2003 kello 20.59
Larppa 19. tammikuuta 2003 kello 20.59 linkki Guardian kirjoitti: [i:387608836f]Joskus, kun hahmo tekee kuolemaa, eikä toinen hahmo millään ehdi parantamaan häntä taistelun tuoksinassa[/i:387608836f] No hyvä, kun teillä on tuollaisia normaaleja pelaajia. Meillä on sellaisia pelaajia, että eivät varmasti auta toisiaan vaan nauravat paskasesti vieressä, kun toinen tekee kuolemaa. Tänään se piti taas todistaa, kun pelattiin.
Mjösä linkki 20. tammikuuta 2003 kello 13.54
Mjösä 20. tammikuuta 2003 kello 13.54 linkki Meidän peleissä pelaajat ovat tosi hyvissä väleissä! Meillä ei sinäänsä edes ole ikiomaa rahaa kun yleensä jos toinen pelaajista tarvii jotain voi se pelaaja jolla on rahaa lainata vaikka tonnin jos on... Toisen auttaminen on meille itsestään selvää.
Karvajalka linkki 20. tammikuuta 2003 kello 22.12
Karvajalka 20. tammikuuta 2003 kello 22.12 linkki Hieman ongelmallista on meillä myöskin ryhmän sisäinen pelitapa, joka jotenkin kutsuu viikatemiestä itselleen tai jollekkin muulle. Ymmärtäisin asian jos pelaajat olisivat Todella kovia sankareita, mutta kun yksi miekkamies hyökkää 30 skorpionimiestä vastaan, niin ei. Tässä muutama eimerkki pelikerroista: Ryhmä elikkä 4 pelaajaa tallustelee jossain ja tulee vastaan peikonkolo, lätkitään peikko hengiltä poppoo saa nipin napin peikon tapettua. 2 pelaajaa ei tulekkaan pelisessioon (hahmot jäävät kaupunkiin pelikerraksi) ja samalainen peikonkolo tulee vastaan, yritetään lätkiä peikkoa hengiltä tyylin "Rynnin peikkoa päin ja katkaisen siltä kaulan." Eihän se edellinenkään saanu mitään aikaiseksi. just. Taistelussa peikkolaisia vastaan ihmis-soturi sai haavoja. Paransi ne taikuudella ja taikapisteet loppuivat. Noh tästä "viisastuneena" ihminen säntää parin perääntyneen peikkolaisen perässä pimeään luolaan jossa varmasti asuu PALJON peikkolaisia lisää ja muuta kivaa. Ryhmän piti tarkistaa kauppareitti ja etsiä johtolankoja karavaanien kimppuun hyökänneistä rosvoista. Seurattuaan jälkiä he löysivät ison tornin jossa asusteli paljon örkkejä (kyllä, meillä on myöskin puolituisia/örkkejä). Kymmenisen örkkiä laskettiin tornista alas ja ne lähti lönkyttelemään kohti tietä rosvoamisaikeissa. Luonnollisesti tästä olisi voinut kertoa kaartille ja korjata luvatun palkkion. Mutta ei, pelaajat kiipesivät torniin ja hyökkäsivät huomattavaa ylivoimaa vastaan. Tornin käydessä ahtaaksi he loikkasivat/kiipesivät alas tornista. Ihmeen kaupalla koko ryhmä jäi henkiin. Tästä kiukustuneena he hakivat palkkasotilaita ja hyökkäsivät uudelleen, tappaen örkit. Ihminen näki jättiläisen kävelemässä rauhassa. Jonkin neronleimauksen vuoksi ampui nuolella sitä ja Vi### "lällätteli" siihen päälle. Kiukustunut jätti heitti kuution kokoisen kiven ihmisen päälle. Kiven painaessa rintakehää, loppuryhmä onnekkaasti tappoi olennon ja paransi ihmisen. Että tällästä. Jostain syystä pelaajat käyttäytyvät "AD&D" maisesti, elikkäs kuin kestoa olisi miljoona. Aivan odottamattomia ratkaisuja ja myöskin järjettömiä sellaisia tulee aika yleisesti. Parannusta ei tähän ongelmaan ala löytyä. Olisiko kellään ehdotuksia?
Marcus Maximus linkki 20. tammikuuta 2003 kello 22.24
Marcus Maximus 20. tammikuuta 2003 kello 22.24 linkki Millä eri tavoilla olet Karvajalka pyrkinyt ilmaisemaan pelaajillesi miten heidän pelitapansa on mielestäsi pielessä?
Sabutai linkki 20. tammikuuta 2003 kello 23.14
Sabutai 20. tammikuuta 2003 kello 23.14 linkki [quote:ac64c941ba="Karvajalka"]Hieman ongelmallista on meillä myöskin ryhmän sisäinen pelitapa, joka jotenkin kutsuu viikatemiestä itselleen tai jollekkin muulle. Ymmärtäisin asian jos pelaajat olisivat Todella kovia sankareita, mutta kun yksi miekkamies hyökkää 30 skorpionimiestä vastaan, niin ei. [/quote:ac64c941ba] Yea. Itse olen joskus muinoin huomannut saman ongelman, kun pelaajat ovat tottuneet liikaa siihen että pieksävät kaiken vastuksen tieltään eivätkä tajua että kaikille ei välttämättä pärjää. Tuohon ei minusta mitään varsinaista patenttiratkaisua ole, muuta kuin pikkuhiljaa pistää hahmoille sellaisia vastuksia jotka antavat näille rehellisesti turpiin (partywipeä ei sentään ole pakko suorittaa...) Nykyporukassani tätä ongelmaa ei juuri ole, johtuen osaksi varmaan siitä että kun uudet hahmot aloitetaan meillä blankkoina, ilman mitään alkusuffelia, niin pelaajilla on enemmän motivaatiota pitää ne hengissä. Joskus joku vähän lipsahtaa: esim kerran eräällä saarella tuli vastaan helvetin iso Allosaurus. Porukka lähti tietenkin pakoon...paitsi ryhmän kovin taistelija joka halusi osoittaa että pystyy tappamaan moisen hirviön soolona...
Karvajalka linkki 22. tammikuuta 2003 kello 19.24
Karvajalka 22. tammikuuta 2003 kello 19.24 linkki [quote:b213abc005]Marcus Maximus Millä eri tavoilla olet Karvajalka pyrkinyt ilmaisemaan pelaajillesi miten heidän pelitapansa on mielestäsi pielessä? [/quote:b213abc005] Pelipoppoo on saanut köniinsä joissain taisteluissa ja yksi on kuollutkin. Erittäin suuren ylivoiman edessä ovat joutuneet kerran perääntymään. Pelaajien teurastusta olen kuitenkin välttänyt. Jotain puhetta asiasta on ollut tyyliin ei AD&D. Pelityyli onkin hieman muuttunut harkitsevammaksi.
Marcus Maximus linkki 23. tammikuuta 2003 kello 0.14
Marcus Maximus 23. tammikuuta 2003 kello 0.14 linkki [quote:04618c1147="Karvajalka"]Pelipoppoo on saanut köniinsä joissain taisteluissa ja yksi on kuollutkin. Erittäin suuren ylivoiman edessä ovat joutuneet kerran perääntymään. Pelaajien teurastusta olen kuitenkin välttänyt. Jotain puhetta asiasta on ollut tyyliin ei AD&D. Pelityyli onkin hieman muuttunut harkitsevammaksi.[/quote:04618c1147] Joopa joo. Väitän että tuo "jotain puhetta asiasta tyyliin AD&D" on ollut se vaikuttava tekijä, ainakin jos osaat yhtään puhua. Siis; pelaajien hahmojen tappaminen satunnaisesti tai mömmöjen tason nostaminen viestittävät pelaajille paljon muuta kuin että heidän asenteissaan olisi vikaa. Esimerkiksi, ne kertovat asioita pelin vaikeustasosta ja maailman vaarallisuudesta ja julmuudesta; jos hahmoja kuolee, sillä yleensä luodaan Cyberpunk -tyyppistä henki on halpaa -peliä. Vastustan aika systemaattisesti kaikkea puhetta siitä, että hahmoja pitäisi "kouluttaa" järeillä vihulaisilla tai varomattomien tai tyhmien hahmojen tappamisella. Silloin kyse ei ole siitä, että pelaajat ja pelinjohtaja loisivat yhdessä tarinaa, eikä liioin siitä että hahmot olisivat uskottavia henkilöitä maailmassa johon heidän tekonsa vaikuttavat; vaan siitä, ettei pelinjohtaja osaa kommunikoida visioitaan tai saada pelinjohtajan auktoriteettia kuntoon. Ratkaisu ongelmaan ei ole pelaajien yläpuolelle asettuminen, vaan puhe. Hahmot usein toimivat fiksusti. Jos hahmot tietävät voivansa piestä kolminkertaisen miesjoukon tyypillisiä kaupunginkaartilaisia, heiltä on fiksua käyttää tätä tietoa konflikteissa kaartia vastaan. Jos pelinjohtajan mielestä hahmojen ei tähän pitäisi pystyä, hänen on tehtävä kaartilaisistaan voimaampia. Jos pelinjohtaja muuttaa kaartilaisiaan voimakkaammiksi kesken peliä, hänen tulee ilmoittaa asiasta pelaajille -- hahmot tekevät ratkaisujaan aikaisemman kokemuksen perusteella, eikä ole kohtuullista että heittopussikaartilaisilta tuleekin yhtäkkiä kyytiä ilman mitään maailmallista syytä. Pelissä pitää olla jännite, mutta ei vastakkainasettelua.
Sabutai linkki 23. tammikuuta 2003 kello 9.18
Sabutai 23. tammikuuta 2003 kello 9.18 linkki [quote:3c5ac3670b="Marcus Maximus"] Joopa joo. Väitän että tuo "jotain puhetta asiasta tyyliin AD&D" on ollut se vaikuttava tekijä, ainakin jos osaat yhtään puhua. Siis; pelaajien hahmojen tappaminen satunnaisesti tai mömmöjen tason nostaminen viestittävät pelaajille paljon muuta kuin että heidän asenteissaan olisi vikaa. Esimerkiksi, ne kertovat asioita pelin vaikeustasosta ja maailman vaarallisuudesta ja julmuudesta; jos hahmoja kuolee, sillä yleensä luodaan Cyberpunk -tyyppistä henki on halpaa -peliä. Vastustan aika systemaattisesti kaikkea puhetta siitä, että hahmoja pitäisi "kouluttaa" järeillä vihulaisilla tai varomattomien tai tyhmien hahmojen tappamisella.[/quote:3c5ac3670b] En ole täysin samaa mieltä. Pelinjohtajan tietysti pitää pystyä "myymään" pelaajille että vastus on liian kova, ja jos sitten hahmo(t) itsepintaisesti yrittää kimppuun, niin kyllä silloin pitää napsahtaa. Mitkään "lohhari ponkaisee puskasta ja hönkäisee puoli ryhmää hengiltä" random-encounter-äkkikuolemat eivät tietenkään ole mistään kotoisin, mutta jos hahmot hakevat ongelmia, niin kyllä niitä pitää antaa. Muuten luo vaan lisää ongelmia. Runequest tai fantasiapelit yleensäkään ei kuitenkaan ole Twilight tai Cyberpunk, jossa henki on halpaa ja hahmot eivät juuri kehity, jolloin on aivan sama pelaako vanhalla vai tuoreella hahmolla.
Chividal linkki 23. tammikuuta 2003 kello 13.04
Chividal 23. tammikuuta 2003 kello 13.04 linkki Itse pelataan niin, ettei hahmot kuole helposti. Siinä on todellakin se hyvä puoli, että saadaan hyvää ja pitkää tarinaa, kovia heroja ja legendoja. Meillä se toimii ihan hyvin, mutta jos pelaajat alkavat käyttää tätä kuolemattomuutta hyväkseen ja tekevät mitä sattuu ja miten sattuu, vittuilevat kenelle tahansa vain sen takia, että tietävät ettei pj tapata heitä, niin ollaan rankasti väärällä polulla. Tästähän loppujen lopuksi tässä on kyse, eikö?
Larppa linkki 23. tammikuuta 2003 kello 13.10
Larppa 23. tammikuuta 2003 kello 13.10 linkki Chividal kirjoitti: [i:9ac110ab46]ja tekevät mitä sattuu ja miten sattuu, [/i:9ac110ab46] No sehän on roolipelien ja etenkin RuneQuestin parhaistoa. :-D Sen takia kaikki varmaan pelaavatkin roolipelejä. [i:9ac110ab46]vittuilevat kenelle tahansa vain sen takia, että tietävät ettei pj tapata heitä,[/i:9ac110ab46] Ai ihan kaikille? Kuten Humaktin Miekoille, Harrekille, Rautapeitselle? Enpä usko, että kukaan pelaaja voi olla niin kova, että uskaltaa pistää hahmonsa hengen vain vittuilun takia kuoleman eteen. No voi jotkut tosiaan olla sellaisia, että haastavat jatkuvasti riitaa ja se tekee joskus pelistä ihan mukavan, tietenkin rajoissa. Mutta yllätäppä kerran pelaajat ihan kunnolla. Ne varmaan menee vittuileen heti jollekkin peikolle, joka on vaikka kulkemassa metsässä. Niin ihan annat palaa selän takaa. :evil: Peikko onkin Karrigin poika ja antaa heti ekalle hahmolle kunnon lennon ja seuraavalta, vaikka jalka poikki niin eiköhän pelaajat lähde ainakin sitten uikuttaen pakoon. Ja jos ei niin laita pari peikko lisää ja turpa rullalle. :) [i:9ac110ab46]Tästähän loppujen lopuksi tässä on kyse, eikö?[/i:9ac110ab46] On juu. :)
Marcus Maximus linkki 23. tammikuuta 2003 kello 21.27
Marcus Maximus 23. tammikuuta 2003 kello 21.27 linkki Otetaanpas rautalankarulla esiin. Minusta pelinjohtajalla on teoriassa oikeus aiheuttaa hahmojen kuolema. Pelinjohtajalla on esimerkiksi oikeus todeta, että hahmo saa sydänkohtauksen ja kuolee ihan sattumalta kolmikymppisenä, tai että ukkosella salama osuu aukiolla kävelevään heppuun joka muuttuu suoraan roasted-pihviksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että pelinjohtajan tulee käyttää valtaansa [i:5e9b1ae140]viisaasti[/i:5e9b1ae140], [i:5e9b1ae140]vastuullisesti[/i:5e9b1ae140] ja [i:5e9b1ae140]järkevästi[/i:5e9b1ae140]. Viisaus tarkoittaa sitä, että valitaan järkevästi päämäärät ja pyritään niihin hyvillä tavoilla. Jos Karviaisen tavoite on saada hahmot olemaan tappamatta kaikkea (mikä kieltämättä on järkevästi valittu tavoite), hyvä tapa siihen ei ole tappaa hahmoja sattumalta tai nostamalla vihulaisten kelpoisuusluokkaa mielivaltaisesti. On parempia tapoja -- esimerkiksi keskusteleminen ja roolin pelaamisen korostaminen. Karvajalan tapauksessa vetäisin puoli tusinaa mielenkiintoista pelikertaa ilman tappelun tappelua, pakottaen pelaajat luomaan hahmoilleen luonteet. Vastuullisuus tarkoittaa sitä, että pelaajat voivat luottaa siihen, että pelinjohtaja pyrkii pelin tavoitteeseen parhailla tietämillään keinoilla. Se ei tarkoita sitä, että pelinjohtajan pitäisi olla kiltti tai reilu tai tasapuolinen. Se tarkoittaa sitä, että pelinjohtaja on epäreilu tai julma silloin, kun pelin (mieluiten ääneenlausuttua) tavoitetta edistää se, että pelinjohtajan maailma ja pelinjohtajan hahmot käyttäytyvät kusipäisesti. Selkäänpuukotuspelin tavoitetta saattaa hyvin edistää se, että hahmon npc-isoveli myrkyttää hahmon POT-30 -myrkyllä. Tai sitten ei. Joillain (kuten Chividalilla ja allekirjoittaneella) tavoitteena on hyvä tarina. Toisilla, kuten Kasilalla, tavoitteena on toimiva ja uskottava maailma joka reagoi pelaajien tekoihin. Järkevyys tarkoittaa sitä, että sekä maailma että tarina toimivat jonkinlaisella logiikalla. Larpan esimerkki yllä on siitä tyhmä, että keskimäärin Karrgin Poika eroaa rivi-yöpeikosta useammallakin tavalla. Vaikka keskimääräinen ihminen ei tiedä mikä kyseisessä peikossa on erityistä, se on kuitenkin yleensä selkeästi paremmin varustettu, rikkaampi, taistelujanähneempi, isompi ja lihaksikkaampi kuin joku muu peikko. Pelinjohtajalla on velvollisuus kuvailla kaikki oleellinen -- jos Karrgin Pojalla on kymmenkiloinen lyijyleka, hahmot eivät missaa sitä, eivätkä myöskään sitä, että sen hassut riimut hohtavat pimeässä. Jos haluaa, että pelaajahahmot eivät piekse kadulla kävelevää peikkoa, kannattaa ennemmin kertoa *etukäteen* että kaveri vaikuttaa aikamoiselta sälliltä, kuin paljastaa spontaanisti että sehän onkin peikkosankari joka tappaa nyt kaikki. Tämä kannattaa esimerkiksi siksi, että etukäteen informoidut hahmot eivät hyökkää tämän peikon kimppuun (joka siis oli tavoite). Hyvä roolipelaaminen ja hyvä pelinjohtaminen edellyttävät sitä, että pelaajat ovat riittävän kypsiä kyetäkseen keskustelemaan harrastuksesta keskenään. Ottamaan ja antamaan palautetta, tai vaikka kertomaan että kyllä vitutti kun hahmo kuoli satunnaiseen irtonuoleen toissasessiossa.
Marcus Maximus linkki 23. tammikuuta 2003 kello 21.31
Marcus Maximus 23. tammikuuta 2003 kello 21.31 linkki Ai niin. Naputtelin muutama vuosi sitten Magukseen numero suurinpiirtein #48 seikkaperäisen mielipiteeni kuolemasta roolipelien keinona. Suosittelen; artikkeli on edelleen mielestäni varsin kelvollinen, ja käsittelee asian aika monesta näkökulmasta.
Dovas linkki 23. tammikuuta 2003 kello 22.55
Dovas 23. tammikuuta 2003 kello 22.55 linkki Whoa. Erinomaista syväluotausta positiivisesti kollektiivisen roolipelaamisen puolesta, Marcus! Henkilökohtaisesti, mä haluaisin tituleerata sut [i:bc802ff77f]roolipelaamisen analyyttiseksi psykologiksi[/i:bc802ff77f]. :) Muutamalla muullakin on hyvä pointtinsa.. Ei ehkä parhain mahdollinen lääke, mutta vetämässäni kampanjassa oli kyseisiä ongelmia myös historiassa. Hiffattuani itse ongelman olemassaolon (viimeistään hahmojen kuolemisen, josta seurasi pelaajien ja itseni tyytymättömyys aina tavalla tai toisella), tuli mieleeni että kuinka tilanteen voisi kääntää eduksi sellaisessa kampanjassa... Hahmojen kehittyessä, heille voi tarjoutua ahaa-elämyksiä heidän huomattuaan toimivansa lähes paranoidisesti, kun eivät sitten kerta luota enää yksikäs`kehenkään odottaen jokaisen olettamansa vihollisen lyövän saman tien tappaakseen. Jos muutoksen ja oppimisen mahdollisuus nimittäin tulee eteen; voi(si) PC muuttua ja oppia elämästä jotain uutta ja ymmärtää luottamuksesta jotain. (Samalla se on näppärä aasinsilta sankarin poluille lähtiessä).
Guzmo linkki 23. tammikuuta 2003 kello 23.04
Guzmo 23. tammikuuta 2003 kello 23.04 linkki Vastusten koventaminen ei tuota muuta kuin uusien hahmojen tekemistä mikä vie vain aikaa itse pelaamiselta. MM:n ehdottama keskusteleminen on se järkevin vaihtoehto. Jos peliporukkasi ei pysty pelaamaan pelikertaa jossa ei taistella ollenkaan, saattaa porukan vaihtaminen olla aiheellista. Tai pelatkaa jotain peliä jossa ei muuta tehdäkkään kuin taistella ja heitellä sen jälkeen uusia hahmoja :)
Marcus Maximus linkki 24. tammikuuta 2003 kello 0.50
Marcus Maximus 24. tammikuuta 2003 kello 0.50 linkki [quote:5b4033b930="Dovas"]Hahmojen kehittyessä, heille voi tarjoutua ahaa-elämyksiä heidän huomattuaan toimivansa lähes paranoidisesti, kun eivät sitten kerta luota enää yksikäs`kehenkään odottaen jokaisen olettamansa vihollisen lyövän saman tien tappaakseen. Jos muutoksen ja oppimisen mahdollisuus nimittäin tulee eteen; voi(si) PC muuttua ja oppia elämästä jotain uutta ja ymmärtää luottamuksesta jotain. (Samalla se on näppärä aasinsilta sankarin poluille lähtiessä).[/quote:5b4033b930] Tätä olen minäkin itseasiassa joskus tehnyt. Samoin Planescapemme pelinjohtaja, jonka ongelmaksi tosin muodostui se, että npc:n yrittäessä käyttää ei-tappavaa voimaa, pelaajahahmot käyttivät npc:hen tappavaa voimaa, ja tappoivat taas kaikki. Sen jälkeen meitä pelaajia on alettu kouluttaa sillä, että jokaisen merkkihenkilön tappamista seuraa sekä kosto, että Planescapen hengessä kyseisen merkkihenkilön kuolleistaherättäminen tavalla tai toisella, ja sitten on taas kaikilla lystiä. Päästään tappamaan samoja jätkiä useampaan kertaan. Mutta, hyvä pointti. (Tappamisestahan pitää järkevyyden nimissä seurata sosiaalisia sanktioita. Murhamiehiä metsästetään aivan eri vimmalla kuin mukiloijia. Vampiressa tämä on yksi ongelmista; kun vampyyriyhteisön tuomiot ovat kaikista rikoksista aivan kohtuuttomia, rikoksista jahdattujen on loogisesti järkevää tehdä mitä tahansa lisärikoksia oikeuden eteen joutumiselta välttyäkseen. Mieluummin lännessä hevosvaras ja murhamies vapaalla jalalla kuin pelkkä hevosvaras oikeuden edessä.)
Karvajalka linkki 24. tammikuuta 2003 kello 8.11
Karvajalka 24. tammikuuta 2003 kello 8.11 linkki [b:b6de0ad986]Marcus Maximus [/b:b6de0ad986] [quote:b6de0ad986] Pelaajien hahmojen tappaminen satunnaisesti tai mömmöjen tason nostaminen viestittävät pelaajille paljon muuta kuin että heidän asenteissaan olisi vikaa. Esimerkiksi, ne kertovat asioita pelin vaikeustasosta ja maailman vaarallisuudesta ja julmuudesta[/quote:b6de0ad986] Yritän kyllä kertoa vaarallisuudesta&julmuudesta, mutta kuvailen kyllä peikolla olevan lyijyleka sekä tusina peikkolaisia, ennenkuin pelaajat päättävät listiä ne. [quote:b6de0ad986] Karvajalan tapauksessa vetäisin puoli tusinaa mielenkiintoista pelikertaa ilman tappelun tappelua, pakottaen pelaajat luomaan hahmoilleen luonteet. [/quote:b6de0ad986] Tätä asiaa on kokeiltu, mutta pelaajat tuppaavat kyllästymään ja hakkaamaan miekalla sivullisia ihan huvin vuoksi. Minua paremmatkin pj:tkin ovat koettaneet tehdä tappelutonta pelikertaa ja huomanneet asian hyvin hankalaksi toteuttaa. Puoliväkivallaton :-? pelikerta on pidetty, mutta kun osa pelaajista alkoi puuhata jotain ihan muuta, laitoin väliin hieman mätkettä. [quote:b6de0ad986]Karviaisen tavoite on saada hahmot olemaan tappamatta kaikkea [/quote:b6de0ad986] Kyllä,tämä se tavoite juuri on. Kaksi olentoa on päästetty elävänä matkaan taistelun jälkeen. Toinen osti elämänsä tiedoilla ja toinen vangittiin toimitettiin tuomiolle. Tosin pelaajien toimiessa orjakauppiaina mahdolliset uudet orjat pidettiin elossa. Muuten taisteluissa vain nopsajalkaisimmat vihulaiset ovat saaneet pitää henkiriepunsa. [b:b6de0ad986]Guzmo[/b:b6de0ad986] sanoi: [quote:b6de0ad986] Jos peliporukkasi ei pysty pelaamaan pelikertaa jossa ei taistella ollenkaan, saattaa porukan vaihtaminen olla aiheellista. Tai pelatkaa jotain peliä jossa ei muuta tehdäkkään kuin taistella ja heitellä sen jälkeen uusia hahmoja [/quote:b6de0ad986] Tuo vaihtaminen on kyllä aika äärimmäinen keino. Pelkästään taistelupelejä on pelattu(moniakin), mutta kun [b:b6de0ad986]minä[/b:b6de0ad986] en pidä pelkästä taistelemisetaja taikaesineiden keräämisestä, pitäisi olla muutakin. Taistelija on jotenkin tylsä hahmo ja mikäli ainoa ratkaisu on lyödä kirveellä kaikkea en semmosella halua pelata. Täytyy mietiskellä mitä tässä tekee. [b:b6de0ad986]Dovas[/b:b6de0ad986] kirjoitti: [quote:b6de0ad986]Ei ehkä parhain mahdollinen lääke, mutta vetämässäni kampanjassa oli kyseisiä ongelmia myös historiassa. ... hahmojen kuolemisen, josta seurasi pelaajien ja itseni tyytymättömyys aina tavalla tai toisella[/quote:b6de0ad986] Mukava tietää että muillakin on ollut tämäntyyppistä ongelmaa. Ei se hahmojen tappaminen juuri peliä paranna. [b:b6de0ad986]Sabutai[/b:b6de0ad986] sanoi: [quote:b6de0ad986] En ole täysin samaa mieltä. Pelinjohtajan tietysti pitää pystyä "myymään" pelaajille että vastus on liian kova, ja jos sitten hahmo(t) itsepintaisesti yrittää kimppuun, niin kyllä silloin pitää napsahtaa. [/quote:b6de0ad986] Näin olen yrittänyt tehdä. [b:b6de0ad986]Marcus Maximus [/b:b6de0ad986]sanoi: [quote:b6de0ad986]Vastustan aika systemaattisesti kaikkea puhetta siitä, että hahmoja pitäisi "kouluttaa" järeillä vihulaisilla tai varomattomien tai tyhmien hahmojen tappamisella. Silloin kyse ei ole siitä, että pelaajat ja pelinjohtaja loisivat yhdessä tarinaa, eikä liioin siitä että hahmot olisivat uskottavia henkilöitä maailmassa johon heidän tekonsa vaikuttavat; vaan siitä, ettei pelinjohtaja osaa kommunikoida visioitaan tai saada pelinjohtajan auktoriteettia kuntoon[/quote:b6de0ad986] Olet varmaan tässäkin oikeassa. Tuo pelaajat ja pelinjohtaja luovat tarinaa ja pelaajat ovat uskottavia osa on varmaankin se missä klikkaa. Pelaajat eivät halua luoda hahmolle taustaa. Tyyliin: Orpo ja lyönyt päänsä, ei muista mitään elämästään 21 ikävuotta ennen. Asiaan vaikuttaa varmasti paljon se etten ole pj:nä toiminut kovin pitkään. Olen huomannut että, muissakin pelaamissamme peleissä taustan tekeminen on lähinnä muotoseikka, jolla ei ole vaikutusta juuri mihinkään. Jaahas, sain tähden? Miten tuon lainauksen saa tuolla tavalla nimelle? Elikkä ei lue tuota [b:b6de0ad986]lainaus[/b:b6de0ad986] vaan siinä tilalla on jonkun nimi.
Sabutai linkki 24. tammikuuta 2003 kello 9.02
Sabutai 24. tammikuuta 2003 kello 9.02 linkki [quote:4c2f2b7b24="Marcus Maximus"]Otetaanpas rautalankarulla esiin. Viisaus tarkoittaa sitä, että valitaan järkevästi päämäärät ja pyritään niihin hyvillä tavoilla. Jos Karviaisen tavoite on saada hahmot olemaan tappamatta kaikkea (mikä kieltämättä on järkevästi valittu tavoite), hyvä tapa siihen ei ole tappaa hahmoja sattumalta tai nostamalla vihulaisten kelpoisuusluokkaa mielivaltaisesti. [/quote:4c2f2b7b24] Kukaan ei käsittääkseni ole täällä ehdottanut hahmojen satunnaista nitistämistä (en ainakaan minä). Kuten itsekin sanoin, jos PJ laittaa hahmoille liian kovia vastuksia niin kuvauksesta pitää käydä ilmi että ne ovat kovia, ja jos hahmot siltikin haluavat vielä turpiinsa niin oma moka. Yllätyksiä toki voi laittaa, mutta reiluuden nimissä niistä ei pitäisi seurata hahmon lopullinen kuolema. Minä lähden siitä että ensisijaisesti pelihahmojen pitäisi toimia "oikein" pelissä annetun informaation perusteella. Off-game asioista puhuminen ei tietenkään ole kiellettyä, ja kyllähän palautteen pitää kulkea molempiin suuntiin. Ensisijaisesti kuitenkin pitäisi pyrkiä siihen että pelaajat itse hokaavat miten pitää toimia, eikä niin että pelinjohtaja paimentaa heitä. Puhumistakin tietenkin pitää myös tukea teoilla - miksi pelaajien pitäisi muuttaa "slash 'em all" taktiikoitaan jos vastus on kuitenkin samaa tykinruokaa mitä ennenkin?
Kasila linkki 24. tammikuuta 2003 kello 10.19
Kasila 24. tammikuuta 2003 kello 10.19 linkki [quote:b2929fb79c]Ensisijaisesti kuitenkin pitäisi pyrkiä siihen että pelaajat itse hokaavat miten pitää toimia, eikä niin että pelinjohtaja paimentaa heitä. Puhumistakin tietenkin pitää myös tukea teoilla - miksi pelaajien pitäisi muuttaa "slash 'em all" taktiikoitaan jos vastus on kuitenkin samaa tykinruokaa mitä ennenkin?[/quote:b2929fb79c] Allekirjoitan... Maailma on se mikä on ja hahmot ovat siellä--- ei tule sanktioita jos kukaan ei näe... Jos ne tappaa vaikka jonkun orpolapsen ja kukaan ei näe... ei tule demoni lahtaamaan niitä... Siis PJ:n pitäisi ensisijaisesti olla ikkuna maailmaan. Ei erotuomari...
Larppa linkki 24. tammikuuta 2003 kello 13.26
Larppa 24. tammikuuta 2003 kello 13.26 linkki Allekirjoitan minäkin. :) Kasila kirjoitti: [i:9a7e8658d5]Maailma on se mikä on ja hahmot ovat siellä[/i:9a7e8658d5] Joo, mutta tappamisella ja muilla teoilla siihen yleensä vaikutetaan aika tavalla, tai ei maailmaan, mutta esim Genertelen tasapainoon.
Guzmo linkki 24. tammikuuta 2003 kello 13.39
Guzmo 24. tammikuuta 2003 kello 13.39 linkki [quote:a6299b3ed9] Asiaan vaikuttaa varmasti paljon se etten ole pj:nä toiminut kovin pitkään. Olen huomannut että, muissakin pelaamissamme peleissä taustan tekeminen on lähinnä muotoseikka, jolla ei ole vaikutusta juuri mihinkään. [/quote:a6299b3ed9] Peliporukan dumppaaminen on kieltämättä tiukka vaihtoehto, mutta jos et nauti pelaamisesta ja puhe ei auta, niin...? Yritä kuitenkin valaa pelaajien päähän järkeä vaikka rautalangasta vääntämällä. Ei ammattisotilas oikeassa maailmassakaan ammu kaikkea mitä liikkuu. Hänelläkin voi olla perhe, tunteet ja tavoitteet (jossain päin maailmaa). Tai jos puhe ei todellakaan auta niin pelaat maailmaa niin kuin se toimisi oikeastikin. Toistat aina tyhmien ideoiden/tekojen syntyhetkellä tyyliin: "Moisesta teosta lakia pitävä voima etsii teidät käsiinsä ja viipaloi 40 gramman siivuihin." Hack & Slashikin voi olla mukavaa kunhan siinä välillä vilahtelee edes ripaus järkeä ja johdonmukaisuutta. Saattaa olla, että olet PJ:nä myös pelaajiasi muutaman vuoden "kypsempi". Kyllä ne pelaajatkin jossain välissä vähän vakavoituvat pelaamaan "rooleja". [quote:a6299b3ed9] Jaahas, sain tähden? [/quote:a6299b3ed9] Jep, seriffiksi pääseminen on yllätävän helppoa :) [quote:a6299b3ed9] Miten tuon lainauksen saa tuolla tavalla nimelle? Elikkä ei lue tuota [b:a6299b3ed9]lainaus[/b:a6299b3ed9] vaan siinä tilalla on jonkun nimi.[/quote:a6299b3ed9] hmm.. elikkä <quote="nimi"> ja nuolten tilalle tietysti hakasulut. Lukase myös BBCoden ohjeet (linkki löytyy jostakin).
Karvajalka linkki 28. tammikuuta 2003 kello 15.20
Karvajalka 28. tammikuuta 2003 kello 15.20 linkki Koetamme näillä eväillä eteenpäin, toivottavasti jo viikonlopulla. [quote:3f05128585]"Moisesta teosta lakia pitävä voima etsii teidät käsiinsä ja viipaloi 40 gramman siivuihin." [/quote:3f05128585] Tämä täytyykin ihan käytännössä sanoa, katsoa miten tehoaa. [quote:3f05128585="Kasila"]Jos ne tappaa vaikka jonkun orpolapsen ja kukaan ei näe... ei tule demoni lahtaamaan niitä... Siis PJ:n pitäisi ensisijaisesti olla ikkuna maailmaan. Ei erotuomari...[/quote:3f05128585] Ymmärrän kyllä tämän, mutta jos edessä on ylivoimaisen kova vastus(jättiläinen syömässä karhua jne) ja sinne halutaan mennä vartavasten ottamaan turpaan, niin ei se jätti karkuunkaan juokse. En pidäkkään peliä tyyliin: tapoit orpolapsen raakimus, paha keisari tulee ja syö sun pään :evil: . Tehkööt mitä huvittaa, mutta torilla väkijoukossa tapahtuva kymmenen kauppiaan raaka teurastus ja verellä lotraaminen herättää varmasti kaartin huomion ja aiheuttaa jonkinlaisia toimenpiteitä. Pelimaailma reagoi pelaajien tekoihin ja elää siinä sivussa omaa elämäänsä.
Larppa linkki 28. tammikuuta 2003 kello 15.25
Larppa 28. tammikuuta 2003 kello 15.25 linkki Karvajalka kirjoitti: [i:bcdd4e003d]Tehkööt mitä huvittaa, mutta torilla väkijoukossa tapahtuva kymmenen kauppiaan raaka teurastus [/i:bcdd4e003d] No, meillä on paljon tiukempi pj (Siis minä, tottakai!). Sanoisin, että jos torilla tappaa vaikka kerjäläisen ja torilla ei ole paljoa väkeä, mutta kauoungin kaarti ja mummo ottamassa vettä kaivosta, niin varmasti raahataan putkaan ja oikeuden eteen. Tai tietenkin riippuu paikasta. Jos Kotkanpesässä tapetaan kerjäläinen yleisesti niin varmasti putkaan, mutta jossain Pavisin "Varkaitten kaupungissa" muutama varas vain katsoo iloisena. Ja kymmenen kauppiasta, ai ai. Varmaan pitkä riessu. :-D
Tupew linkki 28. tammikuuta 2003 kello 18.08
Tupew 28. tammikuuta 2003 kello 18.08 linkki Hmm, eikös kotkan pesä ole isompi kuin Pavis? Tuntuu kyllä siltä, että kotkan pesässä ei paljon porukkaa hetkauta, jos yksi kerjäläinen kuolee. Tai ainakaan silloin se ei varmaan hetkauta, jos on joku syy miksi tappaa. Mutta jos kylällä on joku murhaaja joka tappaa huvikseen, niin silloin luulisin, että joutuu putkaan koska voidaan epäillä, että se murhaa lisää ja ehkä arvovaltaisempia henkilöitä.Mutta kerjäläisen tappaminen sen takia, että se ei ole maksanut pelivelkojaan vuoden kuluessa, ei varmaan hetkauta porukkaa kovin paljon.
Larppa linkki 28. tammikuuta 2003 kello 18.18
Larppa 28. tammikuuta 2003 kello 18.18 linkki Tupew kirjoitti: [i:628207fc89]Hmm, eikös kotkan pesä ole isompi kuin Pavis?[/i:628207fc89] Juu, minäkin luulisin, että on ja mitä muistelen. [i:628207fc89]Tuntuu kyllä siltä, että kotkan pesässä ei paljon porukkaa hetkauta, jos yksi kerjäläinen kuolee.[/i:628207fc89] No se ei hetkauta edes 20 asukkaan kylää, jos joku epätoivottu pummi kerjäläinen on ollut kulmilla kerjäämässä rahaa, ja sitten nämä kylän asukaat saa tietää sen, että pummi on kuollut. Kaikki on varmaan onnellisia ja sama pätee myös sitten Pavisiin ja Kotkanpesään. Mutta mitä minä tuolla tarkoitin, niin se varmasti antaa hahmoille putkaa, jos he yleisellä paikalla ottavat miekat esille ja iskevät kerjäläisen pään hartioista irti ihmisjoukon sekaan. Se aiheuttaa varmasti levottumuutta ja pientä hätiköintiä vilkkaalla torilla ja en usko, että kaupungin kaarti tai muu vartiosto katsoo sitä hyvällä, että muukalaiset leikkelee päitä irti ja aiheuttavat sekamelskaa torilla. Ei se ihmisiä hetkauta, jos kerjäläinen kuolee, mutta kumminkin kaupungille tulee levottumuutta ja varovaisuutta tämän jälkeen. [i:628207fc89]ei varmaan hetkauta porukkaa kovin paljon.[/i:628207fc89] No ei varmasti juu. :)
Juha linkki 29. tammikuuta 2003 kello 13.53
Juha 29. tammikuuta 2003 kello 13.53 linkki jos mikään muu ei auta, niin ~ "...ja ainahan voit vaihtaa pelaajia." :-D
Larppa linkki 29. tammikuuta 2003 kello 13.57
Larppa 29. tammikuuta 2003 kello 13.57 linkki Juha kirjoitti: [i:c66dbc5cbc]ja ainahan voit vaihtaa pelaajia." [/i:c66dbc5cbc] No niin tämä on varmaan kaikista paras vaihtoehto mitä voi olla. Minullekkin on tästä joku sanonut, mutta kun täällä Iisalmessa ei ole roolipelaajia muuta kuin 4, jotka tiedän. Sen takia on aika hankala vaihtaa porukkaa. Muuten olisin jo jättänyt vanhan idioottien porukan ja lähtenyt seilaamaan avarille merille. :wink:
Guzmo linkki 29. tammikuuta 2003 kello 15.16
Guzmo 29. tammikuuta 2003 kello 15.16 linkki [quote:17f90e7295="Larppa"]Juha kirjoitti: [i:17f90e7295]ja ainahan voit vaihtaa pelaajia." [/i:17f90e7295] No niin tämä on varmaan kaikista paras vaihtoehto mitä voi olla. Minullekkin on tästä joku sanonut, mutta kun täällä Iisalmessa ei ole roolipelaajia muuta kuin 4, jotka tiedän. Sen takia on aika hankala vaihtaa porukkaa. Muuten olisin jo jättänyt vanhan idioottien porukan ja lähtenyt seilaamaan avarille merille. :wink:[/quote:17f90e7295] Ala käännyttämään [b:17f90e7295]järkeviä[/b:17f90e7295] ihmisiä roolipelaajiksi. Tämä voi olla yllätävänkin helppoa jos tarjoat ensimmäisessä pelikerrassa heille pullaa ja limonaadia 8-)
Larppa linkki 29. tammikuuta 2003 kello 15.48
Larppa 29. tammikuuta 2003 kello 15.48 linkki Guzmo kirjoitti: [i:eee86909f8]Ala käännyttämään järkeviä ihmisiä roolipelaajiksi. [/i:eee86909f8] Joo, jos tälläisiä löytyisi. Nämä pelaajat (veljeni ja kaksi minun luokkalaista) aloittivat samaan aikaan roolipelaamisen kuin minä ja silloin ei tuntunut olevan huono porukka, mutta myöhemmin se osoitti sitä, että porukallamme on huono yhteispeli. Yrittävät melkein aina tappaa toisiaan tai ainakin vahingoittaa. Muuten ovat ihan hyviä pelaajia. Iisalmessa sitten kaikki tuppaa olemaan ihan näitä "oikeita" roolipeliä vastaan ja pahasti. Aina vain nauravat ja vastaavaa, ja en ole edes sen jälkeen viitsinyt yrittää. Voisi tosiaan alkaa etsimään niitä järkeviä roolipelaajia, jotka ei ala tappelemaan pelissä, johon tämä aihe viittaakin. [i:eee86909f8]jos tarjoat ensimmäisessä pelikerrassa heille pullaa ja limonaadia [/i:eee86909f8] Voisi kokeilla. Nimittäin pullapitkot ovat täällä suosiossa, tai meidän luokalla, mutta ei enempää siitä. En usko kyllä, että he niillä eväillä tulisivat pelaamaan. Pitäisi ostaa kaljaa ja tupakkaa. :)
Tupew linkki 29. tammikuuta 2003 kello 18.46
Tupew 29. tammikuuta 2003 kello 18.46 linkki Larppa: Ai teillä kaikki nauravat roolipeleille.Meillä pelaajia on tunkemassa kokoajan lisää. Ja se johtuu siitä, että minä puhun GEASin kanssa välitunnilla ropeista ja sitten kaikki kuulevat kun me puhumme kysyvät, että voinko mä tulla kokeilemaan. Tänä syksynä on tullut kuusi uutta pelaajaa ja muutama on jonossa ja testauksen alla. Hei Larppa, mehän voisimme myydä sinulle pelaajia :). No niin, taas tuppasi of topiccia oikein urakalla mutta eikai tuo haittaa...
Chividal linkki 30. tammikuuta 2003 kello 14.14
Chividal 30. tammikuuta 2003 kello 14.14 linkki [quote:fd19434722]No niin, taas tuppasi of topiccia oikein urakalla mutta eikai tuo haittaa...[/quote:fd19434722] Joo adminit varmasti siirtävät tuon viestin "Myydään pelaajia" palstan alle :P
Larppa linkki 30. tammikuuta 2003 kello 14.26
Larppa 30. tammikuuta 2003 kello 14.26 linkki Tupew kirjoitti: [i:1d34bfceed]Larppa: Ai teillä kaikki nauravat roolipeleille.[/i:1d34bfceed] No ei ihan kaikki. Siis ne ei naura ketkä on porukassamme ja ne, jotka pelaavat miniatyyreillä, niin he ymmärtävät jotain pelistä. Ja sitten kaikki muut kova naamat ynnä muut vain nauravat tosiaan. Alkaa hieman tympääntymään aina samoihin kommentteihin: "Voi vittu, jätkät leikkii jollain peikoilla ja menninkäisillä :lol: ". No juu, siten siis. [i:1d34bfceed]Hei Larppa, mehän voisimme myydä sinulle pelaajia [/i:1d34bfceed] Heh, heh. En tosiaan haluaisi pelata kenenkään tuntemattoman kanssa tai sellaisen nysvääjän, jotka ovat siis ihan mielikuvituksettomia ja idiootteja. No ei ne kaikki välttämättä sellaisia ole, mutta täältä sellaisia löytyy joka mutkan takaa melkein. No, että ei menisi kokonaan off topiciksi niin kerronpas yhden jutun: Sehän on hyvä, että on uusia pelaajia jonossa ja varastossa, kun [u:1d34bfceed]hahmot kuolee[/u:1d34bfceed] suuttuvat lähtevät pois, niin heti uudet jonoon. :)
Tupew linkki 30. tammikuuta 2003 kello 15.37
Tupew 30. tammikuuta 2003 kello 15.37 linkki Meillä kyllä se menee niin, että kun pelaajien hahmot kuolevat, he ovat jo värkkäämässä uusia hahmoja. Joskus he jopa haluavat kuolla, koska haluavat pelata jotain muuta hahmoa. Se kuolemis toive kannattaa toisaalta toteuttaa, koska jos pelaajat pelaajat eivät saa sitä hahmoa, he rupeavat pelleilemään ja riehumaan yms. Mutta ei kuitenkaan haluaisi antaa niiden toiveen toeteutua, koska sitten pitää taas hommata joku uusi hahmo mukaan.
Larppa linkki 30. tammikuuta 2003 kello 18.17
Larppa 30. tammikuuta 2003 kello 18.17 linkki Tupew kirjoitti: [i:9f30df9792]he ovat jo värkkäämässä uusia hahmoja.[/i:9f30df9792] No niin on meilläkin. Minä olen aina johtajana antanut pelaajien tehdä uudet hahmot jos he haluavat. Joskus se on kyllä tyhmää, kun tappavat itsensä aina kun menee huonosti. Eli ovat aika huonoja pelaamaan, mutta ei sille mitään mahda. Mutta hei Tupew, kirjoitin sen takia tuon hauskan jutun, ettei mene kokonaan off topiciksi, joten takaisin aiheeseen?
Guardian linkki 30. tammikuuta 2003 kello 20.08
Guardian 30. tammikuuta 2003 kello 20.08 linkki Meilläkin päin kaikki nauraa roolipeleille tyyliin " ei v**** jotain peikkoja! Ähähää " Roolipelaajia on vaikea löytää. Taidetaan olla meidän koulun ainoat :) Kuitenkin tuppaa naurattaa, kun kaikki pahimmat koviksetkin puhuu runescapesta tyyliin " Vähä siistii mä sain rune longin " " Se seppä Einari tako mulle rune full setin. " :lol:
Kasila linkki 31. tammikuuta 2003 kello 11.53
Kasila 31. tammikuuta 2003 kello 11.53 linkki Guzmo "vaihetaan pelaajia" virtanen.. WTJ Mitäää !!!! Miten voi olla mahollista tällänen... Muutenkin Ihan 100000% pelinjohtaja lähtöstä settiä täällä !! Maximus tekee ja pelaajat pelaa... Guzmo potkii pelaajat veks kun alkaa homma mennä kikkeliksi... ??? Hei kertokaa mulle missä mennään... olenkos väärillä jäljillä ropelluksessa ! Autsis... PJn valta oli kuten Maximus kirjoitteli monisyistä... mutta ei se minusta ole sisäsyntyistä. Vai ? Jos pelaajat tappaa toisiaan niin miksi pitäisi keskustella ? Jos pelaajat eivät tarvitse toisiaan niin on PJ:llä aika miettiminen omissa juonenkäänteissä. Jos pelaajat eivät liity mitenkään siihen miten seikkailussa käy ja heillä ei ole vaikutus mahdollisuuksia mihinkään.. niin ei ihme jos pelaajat sekoilee... no se taas miksi ne teilla tappavat toisiaan voi johtua ties mistä.. mutta kokeíleppas vaikka antaa nille kaikille vaikka voima kristallit jotka kaikki yhdessä yhdistämällä voi muuttua power rangereiksi.
Chividal linkki 31. tammikuuta 2003 kello 12.02
Chividal 31. tammikuuta 2003 kello 12.02 linkki Juu ainakaan keidän porukassa on ihan tahallaan vältetty hahmojen välisiä kahnauksia, siis pääasiallisessa pamkanjassa. Lisäksi en oikein allekirjoita tuota pelaajien pois potkimista, sillä meillä on sen verran kiinteä porukka ja hyviä kavereita muutenkin, että se ei vain toimisi. Tulisi oikeita riitoja jos potkisi jonkun pois. Ja onneksi ei ole ollut tarvettakaan :) haha
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 31. tammikuuta 2003 kello 13.07
Topi Hiski Viljami Salmi 31. tammikuuta 2003 kello 13.07 linkki Tässä on taas minun täysin off topic jutustelua, mutta laittakaa vaikka uuteen threadiin adminit jos keksitte hyvän aiheen. Tässä mietin tällaisen eeppisen sankaripelin lainalaisuuksia RQ:lla vedettynä. (jota esim. guzmo,kasila ja muut ovat vetäneet myös.) [quote:c4fa2bf599]Siis PJ:n pitäisi ensisijaisesti olla ikkuna maailmaan. Ei erotuomari... [/quote:c4fa2bf599] Tämä on ihan mielenkiintoista itseasiassa. Itsellänikin on pitkän aikaa ollut periaate, että pelinjohtajan tehtävä on luoda niin hyvin sisäisesti toimiva ja looginen maailma, että pelaajat pystyvät toimimaan tehokkaasti tässä pelinjohtajan luomassa maailmassa.(simulatiivinen tapa, siis "painaa PLAY nappulaa ja katsoo mitä tapahtuu) Tällöin pelinjohtajan ei tarvitse käyttää mitään "auktoriteettiä" ja vänksäillä tarinaa epäluonnollisesti eikä "rangaista" pelaajia tai vastaavaa. Viime vuosien aikana miettinyt tätä periaattetta ja sitä miten pätevä se loppujen lopuksi on. Ensinnäkin, pelaajat joutuvat [u:c4fa2bf599]aina[/u:c4fa2bf599] tulkitsemaan maailmaa minkä pelinjohtaja luo koska maailma on sisäisesti toimiva ja looginen pelinjohtajalle, ei välttämättä heti pelaajille. Pelaajat joutuvat AINA, siis AINA tulkitsemaan maailmaa pelinjohtajan kautta ja väärinymmärryksiä tulee vaikka kuinka kauan olisi pelaajat ja pj tuntenut ja oppineet toisiaan ymmärtämään. Kommunikaatio ei koskaan ole täydellistä. Pelinjohtajan on kaikissa tapauksissa oltava valmis muuttamaan maailmaansa jos hän haluaa luoda jotain kampanjan tapaista. Pelinjohtaja ja pelaajat luovat maailman yhdessä, heidän jokaisen tuodessa jotain yhteiseen pelimaailmaan ja kokemukseen. No tuopas kuulosti ihan lällyltä, mutta kumminkin, nykyään olen alkanut joustamaan monissa asioissa. Mutta toisaalta pelimaailman pitää _aina_ olla uskottava pelaajille. Silloin pelaajille tulee aitoa vaikuttamisen tunnetta ja tunnetta, että maailmassa pystyy toimimaan ja ymmärtämään maailmaa. Mutta silti, jos pelaajilla on esim. vahvoja vihollisia ja he eivät ole valmistautuneet tähän en tapata koko porukkaa vaikka he oman maailmani loogisuuden mukaan olisivat hengenvaarassa. Salamurhaajia, soluttautujia sun muita. Huomaan joustavani siten, että jos salamurhaaja tulee pelaajaa tappamaan, anna heille selviä(tai siis sellaisia, että pelaaja ajattelee "olinpa fiksu kun tuon salamurhaajan tajusin!") vihjeitä ja tilaisuuksia huomata asia. Tämä on joustoa tarinan kannalta ja _kaikki_ pj:t tekee sitä. Ei välttämättä sisäisesti loogista, mutta se pitää pelin liikkellä ja hauskana. Mutta toisaalta hengenvaara on aina pakko pitää olennaisena ja käsinkosketeletavana. Ehkä itse ajattelisin tavoitettani pj:nä pelissä siten, että pelaajat unohtavat minun olemassaoloni ja reagoivat maailmaan. Minun maailmani joustaa, mutta pelaajilta mahdollisimman paljon näkymättömissä. Ähkp. Ok nyt lopetan taas tajunnanvirran. Voisi opetella jäsentelemään enempi.
Kasila linkki 31. tammikuuta 2003 kello 13.25
Kasila 31. tammikuuta 2003 kello 13.25 linkki Topilta .. Ei voi sanoo kun: asiaa... joka sana... perskeles... pyydän anteeksi jokaista (liian) julmaa sanaani.... Olet Saakeli asia Mies... DAMN... jeah... ... tulee oikeesti ihan tippa silmäkulmaan... ... .. argh... jes...
Sabutai linkki 1. helmikuuta 2003 kello 14.19
Sabutai 1. helmikuuta 2003 kello 14.19 linkki [quote:e92a852b01="Topi Hiski Viljami Salmi"] Salamurhaajia, soluttautujia sun muita. Huomaan joustavani siten, että jos salamurhaaja tulee pelaajaa tappamaan, anna heille selviä(tai siis sellaisia, että pelaaja ajattelee "olinpa fiksu kun tuon salamurhaajan tajusin!") vihjeitä ja tilaisuuksia huomata asia. Tämä on joustoa tarinan kannalta ja _kaikki_ pj:t tekee sitä. Ei välttämättä sisäisesti loogista, mutta se pitää pelin liikkellä ja hauskana. Mutta toisaalta hengenvaara on aina pakko pitää olennaisena ja käsinkosketeletavana. [/quote:e92a852b01] Asiaa puhut joo. On selvää että PJ:n täytyy hiukan antaa toleranssia "realismin" kustannuksella, jotta pidetään kasassa tarinan eeppisyys. Jos pelaajat tuntevat olevansa vain merkityksetöntä tykinruokaa PJ:n kehittämässä massiivisessa koneistossa niin ei siitäkään mitään tule...toisaalta vaarojen täytyy olla myös reaalisia että onnistumiset tuntuvat joltakin.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 2. helmikuuta 2003 kello 14.22
Topi Hiski Viljami Salmi 2. helmikuuta 2003 kello 14.22 linkki [quote:c3007b1abb]Asiaa puhut joo. On selvää että PJ:n täytyy hiukan antaa toleranssia "realismin" kustannuksella, jotta pidetään kasassa tarinan eeppisyys. Jos pelaajat tuntevat olevansa vain merkityksetöntä tykinruokaa PJ:n kehittämässä massiivisessa koneistossa niin ei siitäkään mitään tule...toisaalta vaarojen täytyy olla myös reaalisia että onnistumiset tuntuvat joltakin.[/quote:c3007b1abb] Jeps.. Siis RuneQuestillä johdettuna, eeppinen kampanja on juuri tätä tasapainottelua realismin, toimivuuden ja "hyvän tarinan" välillä. Kaikkia noita osa-alueita tarvitaan, kun RQ:ssa systeemi olettaa että pelataan realistista peliä. Siis jos vertaa johonkin hq:n jossa "tarina" on pääosassa, ei realismi. Puhun siis eeppisen kampanjan vetämisestä RQ- systeemillä tässä. On ihan mielenkiintoista se, että miten tasapainottelee ja luo sellaisen maailman missä pelaajat voivat toimia vapaasti, jossa on oikea kuolemanvaara ja missä syntyy vaarallisia tilanteita mutta että päähahmot eivät kuole aivan ensimmäisestä huonosta mäihästä. Itse en pidä kuolleista nosto loitsujen yleistämisestä ollenkaan. (siis yleinen ratkaisu realistisissa peleissä on kai helppo kuolleista nosto). Meidän porukalla oli yhdessä vaiheessa oma kiertelevä papitar joka sitten aina pahan paikan (kuoleman) tullessa heitti pitkää rituaalia ja pelasti hahmon. Jos olisin määrännyt kuolleista herätyksen äärimmäisen vaikeaksi, ei meidän porukassa olisi enää ketään alkuperäis jäsentä elossa.(nyt on pari) Mutta kyllä sitä kokemuksella oppii aika hyvin riskit ja vaikeudet pj määrittelemään niin, että tulee hyvää ja jännää peliä, mutta kuollaan tosi harvoin. (siis että kuolema ei ole ihan arkipäivää).
Guzmo linkki 3. helmikuuta 2003 kello 12.26
Guzmo 3. helmikuuta 2003 kello 12.26 linkki [quote:bfccd14e12="Kasila"]Guzmo "vaihetaan pelaajia" virtanen.. WTJ Mitäää !!!! Miten voi olla mahollista tällänen... Muutenkin Ihan 100000% pelinjohtaja lähtöstä settiä täällä !! [/quote:bfccd14e12] Juuri noin. Toivottomille tapauksille en suosittele muuta kuin niskalaukausta. Jätetään hymiötkin veke niin tämän lausunnon ei voi ottaa kuin tosissaan.
Bagsie linkki 3. helmikuuta 2003 kello 13.02
Bagsie 3. helmikuuta 2003 kello 13.02 linkki Itse en tapa hahmoja mielellään, mutta en ala säälittelemäänkään. Jos henki lähtee niin se lähtee. Pyrin tilanteeseen jossa en itse järjestä PJ:nä mitään pelaajien päänmenoksi, vaan annan heidän hoitaa itse itsensä vaaratilanteisiin ja sitten tyhmyyksistä rokotetaan. Taitavia vihollisia ei kannata hankkia. Ne muistetaan pitkään...
Larppa linkki 3. helmikuuta 2003 kello 13.34
Larppa 3. helmikuuta 2003 kello 13.34 linkki Bagsie kirjoitti: [i:037de14faa]Itse en tapa hahmoja mielellään, mutta en ala säälittelemäänkään.[/i:037de14faa] No en kyllä minäkään. Tai itseasiassa, meidän peleissä ei ole kuollut "virallisesti" muuta kuin erään pelaajan toinen hahmo. Tai kerran kuoli eräs varas, mutta varkaan pelaaja oli porukan paras ja muut veivät hänen ruumiinsa temppelille ja hänet herätettiin henkiin. Eli ei ole meilläkään pelinjohtajat armottomia, mutta jos selvästi kuolisi johonkin ja pelinjohtaja ei halua, niin se herättää hieman ristiriitaisia tunteita pelaajilla. Tai eräs kaverini kuka johtaa KERP:iä, niin hänen peleissä hahmot kuolee melkein joka kerta. Kauheen hauskaa aina mennä pelaan, mutta ennätys on kumminkin ollut kolme pelikertaa mukana pelissä sama hahmo. :)
Bagsie linkki 7. helmikuuta 2003 kello 14.04
Bagsie 7. helmikuuta 2003 kello 14.04 linkki Mun mielestä tuo hahmojen tapattaminen on aika tylsää, etenkin kun sitten pitää alkaa setvimään miten se seuraava hahmo saadaan istutettua porukkaan. Ja jos muut hahmot on sitten about 4 vuotta pelattuja Guruja niin aloittelijalla voi olla aika ankeeta tulla keskelle meininkiä. Tai jos tilanne on niin herkullinen kuin meillä missä tyyppi haluaa pelata Minotauria tai kääpiötä (tunnetusti Haltioiden parhaita kavereita joita meillä on puolet porukasta). Siinä menee PJ:n suunnitelmatkin helposti perseelleen ,jos niitä nyt on tällaisella hypoteettisellä lahtari-PJ:llä. Ja pelistä lähtee hiukan fiilis jos pelinjohtaja vaan sanoo että "JA TEIDÄN MIELESTÄ TUO BARBAARI ONKIN SITTENN NIIN HYVÄ TYYPPI ETTÄ HALUATTE OTTAA SEN MUKAAN" "Mutta herra PJ mehän ollaan menossa TOSI tärkeelle tehtävälle -ei me haluta sinne mitään amatöörejä sotkeen kuvioita." "KYLLÄ MUUTEN HALUATTE!" tms. Tietenkin PJ voi kompensoida tilannetta tapattamalla kaikki, mutta onpa taas kivaa. :lol:
Larppa linkki 7. helmikuuta 2003 kello 14.40
Larppa 7. helmikuuta 2003 kello 14.40 linkki Ihan asiaa puhut Bagsie, mutta muista, että pelinjohtaja voi tapattaa ja tehdä vaikka mitä teidän hahmoille, jos vain haluaa. Aika tyhmää on kyllä se tappaminen turhaan ja jatkuvasti, mutta joskus vain käy niin. :)