Vanha foorumi

Takaisin

Adamantiitti

Yleinen Glorantha-keskustelu
Larppa 1. marraskuuta 2002 kello 17.24
Kirjoittaja Viesti
Larppa linkki 1. marraskuuta 2002 kello 17.24
Larppa 1. marraskuuta 2002 kello 17.24 linkki Ajattelin kysyä jos tätä vastaava ainetta saisi käsiinsä tarpeeksi, ja joku osaisi muokata siitä haarniskan niin paljonkohan sen suojapisteet olisivat? Sotken tähän DD:n jossa oli vastaavaa ainetta ja se kesti ihan äärettömästi! No onhan DD kyllä aika epäilytävä peli niin siellähän voi olla mitä tahansa... Eli paljon adamantiitin suojapisteet on?
Nysalor linkki 2. marraskuuta 2002 kello 20.21
Nysalor 2. marraskuuta 2002 kello 20.21 linkki Larppa: [i:a815e953c2]Ajattelin kysyä jos tätä vastaava ainetta saisi käsiinsä tarpeeksi, ja joku osaisi muokata siitä haarniskan niin paljonkohan sen suojapisteet olisivat? - - Eli paljon adamantiitin suojapisteet on?[/i:a815e953c2] Adamantium on käytännöllisesti katsoen hajoamatonta, joten ei siitä läpi normaaleilla aseilla saisi eikä useimmilla taika-aseillakaan. Tämä ei tietenkään estä sitä, etteivätkö iskut sellaisiin kohtiin, joita panssari ei suojaa, tai panssarin aukkoihin voisi tappaa haarniskan kantajaa. Ja epäilemättä käyttäjällä ei olisi aivan helppoa, jos tieto hänen haarniskastaan leviää. Joka tapauksessa ainakin minun Gloranthassani ajatus adamantiumista tehdystä haarniskasta on täyttä utopiaa, koska se on niin äärimmäisen harvinaista ja arvokasta, eikä käytännössä kukaan osaa sitä muokata.
Larppa linkki 3. marraskuuta 2002 kello 6.28
Larppa 3. marraskuuta 2002 kello 6.28 linkki niin eli sen suojapisteet ovat äärettömät!!! :roll:
AeA linkki 3. marraskuuta 2002 kello 7.48
AeA 3. marraskuuta 2002 kello 7.48 linkki Muistetaan kuitenkin ettei [b:7bc36f1ef6]MIKÄÄN[/b:7bc36f1ef6] päällepuettava fyysinen haarniska mystisesti hukkaa kaikkea energiaa tarpeeksi voimakkaista iskuista, vaikka läpäisyä ei tapahtuisikaan. Inttervepiltä voi kysyä vaikka taikasanalla "blunt trauma".
Wildor linkki 4. marraskuuta 2002 kello 0.16
Wildor 4. marraskuuta 2002 kello 0.16 linkki Adamantiitti haarniskalla olisi käsittääkseni lävistäviä ja viiltäviä aseita vastaan mieletön PP, mutta murskaavat olisi sitten vähän eri juttu, koska tärähdys peikkomoukarista tuskin häviää mihinkään varsinkaan, kun se metalli ei edes anna lainkaan periksi. Kriittiset tietysti olisi eri asia, koska nehän eivät haarniskasta välitä, esim. pisto levyjen välistä sattuu yhä :wink: Tönäisyt vasten kiinteää materiaalia voisi myös tuottaa vammat - tuskin adamantiittinen levyhaarniskasentään mikään kiinteä koppi olisi. Sen etuna olisi varmasti keveys ja ohut materiaali. Vähän kuin keraaminen panssari tms. 8o Villi idea kyllä tosin. Luulis, että jossain mörön hanurissa olisi palasia sellaisesta haarniskasta. Ehkä sankariulottuvuudessa tai jotain semmosta. Millaisilla aseilla ne Altinelan kaaoksen tappajat taistelevat? Ehkä sieltä päin voisi jotain adamantiittia löytää? Siis yksittäinen ase tai vaikkapa breastplate adamantiitista. Onhan Tikarittaren tikarikin adamantiittia ja Arkatin murtumaton miekkakin oli sellaista. Mistä he moiset kaivoivat esiin? Jotain ajatusta sankarimatkaan tästä?
Larppa linkki 4. marraskuuta 2002 kello 5.04
Larppa 4. marraskuuta 2002 kello 5.04 linkki Kiitos Wildor tuo kertoi minulle paljon lisää tietoa :-D Mutta kun sanoit, että kyseistä ainetta löytyy sankariulottuvuudesta niin minä kun olen luullut lukevan 8o semmosen jutun missä sanottiin, että suurin osa adamantiitista on kääpiöitten maailmankoneen materiaalina ja jossain maanpinnalla voi sitä vielä olla!
Wildor linkki 4. marraskuuta 2002 kello 14.47
Wildor 4. marraskuuta 2002 kello 14.47 linkki Eiköhän tuo muuten ole ihan mainittuna riimumetallien kuvauksessakin adamantiitin kohdalla. Mikähän kultti opettaisi "löydä adamantiitti" loitsua? :lol: Tästä oli ennenkin puhetta ja joku mainitsi minulle Paviksen alueella sijaitsevasta Piinaulan kääpiökultista (flintnail), jolla saattaisi olla tiedossaan loitsu, jolla pystyy muokkaamaan adamantiittia? [i:3678b76055]SULATUS: Muuttaa minkä tahansa kiinteän aineen paitsi tosikiven ja adamantiitin nesteeksi[/i:3678b76055] Sanoo Gloranthan vanhat rodut kirja Timanttikääpiöiden erikoistaidosta Sulatus. Piinaulan kääpiöt tosin ovat ehkä jotain aivan muuta. Mistähän tämän kultin kuvaus olisi mahdollista saada? [i:3678b76055]Pavis & The Big Rubble?[/i:3678b76055]
Nysalor linkki 4. marraskuuta 2002 kello 17.05
Nysalor 4. marraskuuta 2002 kello 17.05 linkki Wildor: [i:d36cd25b7f]Millaisilla aseilla ne Altinelan kaaoksen tappajat taistelevat? Ehkä sieltä päin voisi jotain adamantiittia löytää?[/i:d36cd25b7f] Ainakaan tavallisilla sotureilla ei taida olla edes Altinelassa adamantiumhaarniskoita, vaan ainoastaan lumottuja rengashaarniskoja Anaxial's Rosterin mukaan. Eipä sellainen tietysti ihan mahdotonta olisi kaikkein suurimmille altinaesotureille, mutta toisaalta ihan tarpeeksi suojaa saa varmaan muistakin aineksista kuin adamantiumista. [i:d36cd25b7f]Onhan Tikarittaren tikarikin adamantiittia ja Arkatin murtumaton miekkakin oli sellaista. Mistä he moiset kaivoivat esiin?[/i:d36cd25b7f] Arkatin suhteen kai tiedetään, että Arkat kantoi Murtumatonta miekkaa jo ennen lähtöään Brithoksesta. Arvellaan kai, että se olisi peräisin hänen isältään, joka saattoi olla itse Humakt. Ihmekö tuollainen ase silloin. :) Jar-Eelin suhteen en osaa sanoa mitään, kun en edes muista, missä hänen mainitaan kantavan adamantiumista valmistettua tikaria. Epäilemättä hänkin kuitenkin on todella suuri sankari. Larppa: [i:d36cd25b7f]Mutta kun sanoit, että kyseistä ainetta löytyy sankariulottuvuudesta niin minä kun olen luullut lukevan semmosen jutun missä sanottiin, että suurin osa adamantiitista on kääpiöitten maailmankoneen materiaalina ja jossain maanpinnalla voi sitä vielä olla![/i:d36cd25b7f] Huomaa nyt kuitenkin, että Wildor vain ehdotti, että ehkä sitä löytyisi sankariulottuvuudesta. Gloranthan olennoissa ja salaisuuksissa muuten mainitaan vain, että suurin osa adamantiumista olisi päätynyt kääpiöiden käsiin. Pelkkä arvelu, ei fakta. Wildor jälleen: [i:d36cd25b7f]Tästä oli ennenkin puhetta ja joku mainitsi minulle Paviksen alueella sijaitsevasta Piinaulan kääpiökultista (flintnail), jolla saattaisi olla tiedossaan loitsu, jolla pystyy muokkaamaan adamantiittia?[/i:d36cd25b7f] Minä olen tainnut mainita asiasta. Loitsu on nimeltään Muovaa kivi (engl. Mold Rock) ja kuvaus on seuraava: "Tämä loitsu sallii papin käyttää käsiään vasaroina, talttoina ja viiloina muotoillakseen kiven sopivaan muotoon. Tätä voi käyttää jopa oikein valmisteltuun tosikiveen tai adamantiumiin, mutta onnistunut jumalallinen väliintulo täytyy heittää samaan aikaan." Loitsu on RuneQuestin kakkosversion sääntöjen mukainen, mutta eiköhän se sovi myös kolmosversioon. Samaan loitsuun viitataan YboT:n numeron kolme Piikiven kulttikuvauksessa RuneQuestin kolmosversioon. [i:d36cd25b7f]SULATUS: Muuttaa minkä tahansa kiinteän aineen paitsi tosikiven ja adamantiitin nesteeksi Sanoo Gloranthan vanhat rodut kirja Timanttikääpiöiden erikoistaidosta Sulatus. Piinaulan kääpiöt tosin ovat ehkä jotain aivan muuta. Mistähän tämän kultin kuvaus olisi mahdollista saada? Pavis & The Big Rubble?[/i:d36cd25b7f] Saattaa muillakin kääpiöillä olla vastaavia kykyjä, mutta ne ovat sitten varmaan tarkasti varjeltuja salaisuuksia eivätkä mitään automaattisesti tulevia erikoiskykyjä. Ja kyllä, Pavis % Big Rubblesta löytyy Piikivinaulan kulttikuvaus ja hiukan modernisoitu ja RQ3:lle sovellettu versio YboT:n numerosta kolme, josta tosin Muovaa kivi -loitsua ei anneta.
Wildor linkki 4. marraskuuta 2002 kello 18.11
Wildor 4. marraskuuta 2002 kello 18.11 linkki Nysalor ei ole Ouroboros ihan turhan päiten! Kiitän ja kumarran. Tämä selvittää asiaa todella paljon. Timanttikääpiöllehän muodostuu myös tietyn erikoisosaamisen myötä [i:f62f144d9f]"KÄSITYÖKALU": Muuttaa raajan muodon ja koostumuksen parhaan mahdollisen työtuloksen saavuttamiseksi. Kivityöläisen käteen kasvavat särkymätön kiila ja vasara. Jalokivisepän sormenpäihin kasvavat hienot pinsetit ja leikkurit, kun taas lasinpuhaltajan sormenpäihin ilmestyy onttoja putkia, joita hän voi näppärästi käsitellä. Sepä korvaa kätensä vasaralla ja pihdeillä.[/i:f62f144d9f] Sanoo Kääpiöistä kertova osuus Gloranthan vanhat rodut kirjassa. Luulen, että kyseessä on jokin vastaava taito. Mitä mieltä olette?
Larppa linkki 4. marraskuuta 2002 kello 18.25
Larppa 4. marraskuuta 2002 kello 18.25 linkki no minusta tuo käsityökalu taito ei ole niin tehokas, että sillä voisi muokata admantiittia. Koska muistaakseni Gloranthan olennot & ja salaisuudet kirjassa puhuttiin adamantiitista ja siinä sanottiin ettei sitä voi muokata työkaluilla vai miten se meni. Eli ilmeisesti tuo käsityökalu muuttaa raajan TAVALLISEKSI työkaluksi eikä semmoseksi millä voisi muokata adamantiittia! Tai siis mä luulen näin!
Wildor linkki 4. marraskuuta 2002 kello 19.02
Wildor 4. marraskuuta 2002 kello 19.02 linkki [quote:8997f5b032]Loitsu on nimeltään Muovaa kivi (engl. Mold Rock) ja kuvaus on seuraava: "Tämä loitsu sallii papin käyttää käsiään vasaroina, talttoina ja viiloina muotoillakseen kiven sopivaan muotoon. Tätä voi käyttää jopa oikein valmisteltuun tosikiveen tai adamantiumiin, mutta onnistunut jumalallinen väliintulo täytyy heittää samaan aikaan." [/quote:8997f5b032] Ajattelin, että se olisi saman tapainen taito, kuin tuokin. En, että sillä käsityökalu-taidolla ainoastaan kykenisi sellaiseen, muutenhan kääpiöt heiluttelisivat adamantiittia joka suunnasta. Onnistunut jumalallinen väliintulo Mostalilla on d100:lla Gloranthan Kultit kirjan mukaan kaikille kääpiöille, koska sitä ei erikseen mainita millekään kastille erikoiskykynä. Eli tuo käsityökalu olisi vain yksi vaatimuksista muokata adamantiittia. "ammatti - adamantiitin muokkaus 2000%" olisi aika hullua :lol:
Nysalor linkki 4. marraskuuta 2002 kello 20.39
Nysalor 4. marraskuuta 2002 kello 20.39 linkki Wildor: [i:bfbd79492b]Luulen, että kyseessä on jokin vastaava taito. Mitä mieltä olette?[/i:bfbd79492b] Minusta kyseessä kyllä on ihan taikavoima, joka toimii vain loitsun kautta, samalla tavalla niin kuin vaikkapa Bagogin ja hsunchenien raajanmuuttamisloitsut. Se olisi siis eri asia kuin timanttikääpiön kyvyt. Periaatteessa loitsun kautta voivat kai Piikivinaulan ihmispalvojatkin muuntaa raajansa työkaluiksi ilman mitään timanttikääpiöiden erityisosaamista. Ja luonnollisesti Piikivinaulan taikuus olisi oikeauskoisten kääpiöiden näkökulmasta kamala pyhäinhäväistys, kun Piikivinaula tarjoaa voimiaan riimutaikuutena. [i:bfbd79492b]Onnistunut jumalallinen väliintulo Mostalilla on d100:lla Gloranthan Kultit kirjan mukaan kaikille kääpiöille, koska sitä ei erikseen mainita millekään kastille erikoiskykynä. Eli tuo käsityökalu olisi vain yksi vaatimuksista muokata adamantiittia.[/i:bfbd79492b] Ei, Mostalin kultti ei ole normaali kultti, koska Mostal on sellaiseen liian kaukainen (ainakin oikeaoppisten kääpiöiden mielestä). Kääpiöt eivät ole siinä mielessä noviiseja, että heillä olisi teistien kaltainen henkilökohtainen suhde Mostaliin. Koska tällaista suhdetta ei ole, ei jumalallinen väliintulokaan taida olla oikein mahdollinen. Piikivinaulahan on harhaoppinen mostali, vaikka hänen palvojansa kunnioittavatkin Mostalia. Niinpä Piikivinaula pystyy arvatenkin harhaoppinsa kautta tarjoamaan palvojilleen riimutaikuutta ja sitä kautta osaamistaan. Varmasti joka tapauksessa myös tavalliset kääpiöt tuntevat adamantiumin valmistuksen saloja, vaikka jotkut yhdyskunnat ovat saattaneet unohtaa taidon. En usko, että he tarvitsisivat siihen mitään jumalallista väliintuloa, vaan pikemminkin yli-inhimillisiä taitoja ja välineitä. Kenties näitä voisi juuri saada tähän puuhaan vihkimisen, opiskelun, pitkän työskentelyn ja sopivien sankarimatkojen kautta. Näin voisin kuvitella ainakin omassa Gloranthassani olevan.