Vanha foorumi

Takaisin

Punaisen kuun vaiheet

Yleinen Glorantha-keskustelu
Waylander 30. lokakuuta 2002 kello 9.46
Kirjoittaja Viesti
Waylander linkki 30. lokakuuta 2002 kello 9.46
Waylander 30. lokakuuta 2002 kello 9.46 linkki Mietin tuossa josko jossain kirjasessa olisi selitytty mistä johtuvat Punaisen Kuun vaiheet? Miksi Jumalattaren kasvoista näkyy toisinaan vain osa?
Waylander linkki 31. lokakuuta 2002 kello 8.55
Waylander 31. lokakuuta 2002 kello 8.55 linkki Koska tuon minun avaukseni on luettu jo parikymmentä kertaa ja vastauksia ei ole tullut niin kaippa niitä vastauksia ei ole. :roll: Tuon ihmettelyni liittyi siihen seikkaan että JOS Punaisen kuun sirppimäinen muoto liittyy jotenkin Gloranthan maamassan heittämään varjoon, kun Yelm kulkee maailman alitse (Helvetti, alamaailma), niin se todistaa että Glorantha on pyöreä, koska litteä Glorantha heittäisi suorakaiteen muotoisen varjon kuuhun. Luulen että tähän on olemassa jokin myyttinen selitys, toki. En vain sitä itse muista/tiedä joten ajattelin kysäistä... :)
newsalor linkki 31. lokakuuta 2002 kello 9.10
newsalor 31. lokakuuta 2002 kello 9.10 linkki Kuun vaiheet eivät riipu maaperästä. On olemassa monia teorioita kuun vaiheista, mutta niiden ei suoranaisesti voi sanoa liittyvät fysiikan kotoisiin totuuksiin.
Argenteus linkki 31. lokakuuta 2002 kello 10.00
Argenteus 31. lokakuuta 2002 kello 10.00 linkki IMO vain: Se on Punaisen Kuun luonne. Syklisyys on Jumalattaren ydin (no, ainakin yksi pääpointeista). Kierto uudesta kuusta täydeksi ja taas uudeksi kuvastaa ikuista tuhoutumista ja uudelleensyntymistä, samalla jatkuvaa muutosta jota Jumalatar edustaa. Koska Jumalatar käy läpi olomuotonsa hyvin lyhyessä ajassa (viikko), on hän samalla kertaa kaikkea. En tiedä miksi siihen tarvittaisiin mitään muuta syytä. Sellainen Rufelza vain ON.
Chividal linkki 4. marraskuuta 2002 kello 10.20
Chividal 4. marraskuuta 2002 kello 10.20 linkki [quote:29637b1d91]niin se todistaa että Glorantha on pyöreä, koska litteä Glorantha heittäisi suorakaiteen muotoisen varjon kuuhun[/quote:29637b1d91] Hmmhmm.. Omassa maailmassamme kuun suhde aurinkoon ja kuun _oma_ pyöreys aiheuttavat kaarevan varjon. Maan muodolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Ainoa tapaus, kun maa juo varjon kuuhun on kuunpimennys. Siitäkin on melko vaikea huomata maan muotoa suuren kokoeron vuoksi. Gloranthassa ei varmasti ole kyse tästä oman maailmamme ilmiöstä, sillä Gloranthahan pysyy itse paikallaan ja Yelm kiertää sitä kerran päivässä. Siksi kuun vaiheet kiertäisivät siten kaikki vaiheet läpi kerran päivässä. Täten on luultavaa, että kyseessä on jotakin hieman maagillisempaa :)