Vanha foorumi

Takaisin

Pari kyssäriä Henkitaikuudesta.

RuneQuestin säännöt
Sivulan Poika 27. lokakuuta 2002 kello 9.26
Kirjoittaja Viesti
Sivulan Poika linkki 27. lokakuuta 2002 kello 9.26
Sivulan Poika 27. lokakuuta 2002 kello 9.26 linkki Olen jo kauemman aikaa miettinyt paria asiaa: Henkitaikuuden taitohan on aina 5xMHT, mutta kai siihen lasketaan taikakykymuutos? Entä voiki henkitaikuudessa kehittyä kokemusheitolla. Minua on aina hämännyt, kun hahmojen ominaisuuksissa henkitaikuuden taoto on kaikissa loitsuissa sama. Semmosta.
Larppa linkki 27. lokakuuta 2002 kello 10.01
Larppa 27. lokakuuta 2002 kello 10.01 linkki En ole minäkään aivan varma mutta meillä ei ainakaan lisätä taikakykymuutosta eikä siinä voi kehittyä ellei MHT muutu 8o
Tero Kaija linkki 27. lokakuuta 2002 kello 10.37
Tero Kaija 27. lokakuuta 2002 kello 10.37 linkki Itse olen ainakin käyttänyt henkitaikuuden taitona MHT x 5 + taikakykymuutos - kannettu ENC. Näin olin jostain joskus lukevinani. Ja mielestäni tälläkin foorumilla on asiasta keskusteltu, mutta enpä sitä ketjua löytänyt. Henkitaikuus ei voi kehittyä kokemusheitoilla (eikä tutkimuksella).
Guzmo linkki 27. lokakuuta 2002 kello 13.10
Guzmo 27. lokakuuta 2002 kello 13.10 linkki [quote:c712ae2b15="Tero Kaija"]Itse olen ainakin käyttänyt henkitaikuuden taitona MHT x 5 + taikakykymuutos - kannettu ENC. Näin olin jostain joskus lukevinani. Ja mielestäni tälläkin foorumilla on asiasta keskusteltu, mutta enpä sitä ketjua löytänyt. [/quote:c712ae2b15] Näin mekin pelaamme.
Nysalor linkki 27. lokakuuta 2002 kello 14.11
Nysalor 27. lokakuuta 2002 kello 14.11 linkki Tero: [i:c7c290fc8e]Itse olen ainakin käyttänyt henkitaikuuden taitona MHT x 5 + taikakykymuutos - kannettu ENC. Näin olin jostain joskus lukevinani. Ja mielestäni tälläkin foorumilla on asiasta keskusteltu, mutta enpä sitä ketjua löytänyt.[/i:c7c290fc8e] Aivan samaa laskentakaavaa käytän minäkin. Se on tosiaan annettu RuneQuestin virallisessa virheluettelossa, joka löytyy esimerkiksi [url=http://www.jugenstil.com/derry/rq/errata.shtml]täältä[/url]. Sääntökorjauksista on ollut keskustelua ainakin aiheissa [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=471]RQ Deluxe Errata[/url] ja [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=567]RQ errata[/url]. [i:c7c290fc8e]Henkitaikuus ei voi kehittyä kokemusheitoilla (eikä tutkimuksella).[/i:c7c290fc8e] Totta, ja tätä voi vaikka perustella sillä, ettei henkimaailman voimien tuomisessa sisempään maailmaan ratkaise kokemus, vaan oma sisäinen voima (eli MHT). Taikuusmuutos antaa sitten lisäbonuksia luontaisesta sopeutumisesta moiseen puuhaan. ENC puolestaan hankaloittaa loitsimiseen tarvittavia liikkeitä ja ehkä myös keskittymistä. Tai jotakin sellaista. :)
Tupew linkki 27. lokakuuta 2002 kello 18.58
Tupew 27. lokakuuta 2002 kello 18.58 linkki Hmmm! Nyt saatan muistaa väärin mutta meillä kyllä taikakyky muutokset pistetään mukaan.No ei meilläkään kyllä kokemusheittoja tule mutta meillä kaikkien henkiloitsujen os% on ollut sama.Ja mielestäni meillä ei ole taakalla ole ollut mitään väliä henkitaikuuden kanssa.Eikö se miinustamis homma ole vain riimutaikuudessa? Mutta GEAS voi korjailla puheitani jos olen väärässä.
Sivulan Poika linkki 29. lokakuuta 2002 kello 17.23
Sivulan Poika 29. lokakuuta 2002 kello 17.23 linkki Käytänpä tätä aihetta hyväkseni vielä näin: Velhoustaioissa voi kehittyä. Voiko intesiteetisä, kantomatkassa, kestossa, ja moniloitussa kehittyä. Tarkoitan siis "kokemusta", en niinqus "oppimista" :-?
Nysalor linkki 4. marraskuuta 2002 kello 19.18
Nysalor 4. marraskuuta 2002 kello 19.18 linkki Sivulan Poika: [i:7c5607a5c0]Voiko intesiteetisä, kantomatkassa, kestossa, ja moniloitussa kehittyä.[/i:7c5607a5c0] Kyllä minun käsittääkseni ja minä ainakin annan kokemusheittoja velhokykyihin ihan samalla tavalla kuin velholoitsuihinkin. Nehän ovat samalla tavalla kehittymistä maagisten vaikutusten aikaansaamisessa loogisen tietämyksen kautta ja tiukoissa tilanteissa tehty loitsiminen olisi ihan rinnastettavissa kiipeämiseen tai muuhun fyysisempään suoritukseen. Suomenkielisissä säännöissä on kai hiukan epäselvästi ilmaistu, mihin kykyihin voi saada lisäystä kokemuksen kautta ja mihin ei. Erilaiset tiedot vain rajataan kokemusheittojen ulkopuolelle.
Guzmo linkki 6. marraskuuta 2002 kello 13.22
Guzmo 6. marraskuuta 2002 kello 13.22 linkki Pelaajan kirjan sivulla 61 seisoo "Velhouskykyjä voi kehittää tutkimuksella ja koulutuksella." Sääntöjen mukaan Sivulan Poikkarin kysymyksen vastaus taitaa olla ehdoton ei, mutta minua ei haittaa jos toisin pelaatte.
Waylander linkki 8. marraskuuta 2002 kello 8.25
Waylander 8. marraskuuta 2002 kello 8.25 linkki Samaa mieltä kuin Guzmo. Velhokykyjä ei voi kehittää kokemuksella. En pidä ajatuksesta että peruskyvyn opetellut maanviljelijä kehittyisi Siunaa Aura loitsimisen myötä Intensiteetin expertiksi.
Karvajalka linkki 8. marraskuuta 2002 kello 10.28
Karvajalka 8. marraskuuta 2002 kello 10.28 linkki Kysympä minäkin velhojutuista. Tuon virheiden korjaussivun (linkki jossain aikasemmassa viestissä) mukaan regeneraatio pitäisi heittää viimeistään 10 meleekierroksen jälkeen paikan irtoamisesta, niin tulee 1 piste viikossa takaisin? Just? Mitäs sitten jos menee vaikka kaksi päivää? (viikkokin olisi hyvinkin mahdollista jos ei ole velhoa ryhmässä ja riehutaan jossain pusikossa) Käsi ei kasva takaisin, kasvaa hitaammin vai mitä, muuttuu lonkeroksi? Vai pitääkö ottaa uusi siivu kädestä kahden päivän päästä pois, velhon kotona tietty, jotta loitsu voidaan heittää juuri katkenneeseen käteen? Kasvaakos sitten koko käsi takaisin vai vaan joku pätkä? Mitäs jos on vaikka kämmen isketty siististi miekalla irti ja asetetaan kämmen oikeinpäin kohdalleen ja sitten se regeneraatio? Kasvaako kämmen takaisin paikalleen?
Nysalor linkki 8. marraskuuta 2002 kello 12.47
Nysalor 8. marraskuuta 2002 kello 12.47 linkki Waylander: [i:99865c21f7]Samaa mieltä kuin Guzmo. Velhokykyjä ei voi kehittää kokemuksella. En pidä ajatuksesta että peruskyvyn opetellut maanviljelijä kehittyisi Siunaa Aura loitsimisen myötä Intensiteetin expertiksi.[/i:99865c21f7] Minusta taas velhokykyihin on aivan järkevää antaa kokemusmerkintöjä, sillä muutoin kehittyminen hyvin olennaisessa Intensiteetissä on turhan hidasta. Ajattelisin niin, että Intensiteetin jatkuva käyttö antaa rutiinia voimistaa loitsujen vaikutuksia. Tuntuisi jotenkin valjulta, että kovissa tositilanteissa loitsuja voimistava konkari ei saisi toiminnastaan mitään hyötyä, kun taas vuosikausia kirjoja lueskellut saisi prosentteja Intensiteettiin paljon enemmän. Säännöt antavat ymmärtää toisin, mutta minä teen mieluummin näin. Ja mitä haittaa on siitä, jos maajussi kehittyy Intensiteetin spesialistiksi? Maajussit tuskin kuitenkaan voivat malkioniyhteiskunnassa hankkia mitään suuria sotaloitsuja. Hrestolilaismaajussitkaan eivät saa mitään etua Siunaa auran heittämisen kokemuksesta, koska he eivät saa oppia Intensiteettiä. Muutenkin ainakin minä rajaan kokemusmerkinnät vain tositilanteisiin, eikä siis kokemusmerkintöjä heruisi, jos turhan päiten viskelisi Intensiteetillä vahvistettua loitsua auraan. Mutta kukin tietysti tavallaan. Karvajalka: [i:99865c21f7]Tuon virheiden korjaussivun (linkki jossain aikasemmassa viestissä) mukaan regeneraatio pitäisi heittää viimeistään 10 meleekierroksen jälkeen paikan irtoamisesta, niin tulee 1 piste viikossa takaisin? Just? Mitäs sitten jos menee vaikka kaksi päivää?[/i:99865c21f7] Minä varmaan unohtaisin liian rajoittavilta tuntuvat ajat. Sen sijaan liian pieni Intensiteetti tai liian lyhyt Kestoaika voisi merkitä sitä, että käsi kasvaa jotenkin vajaaksi, esimerkiksi jää heikoksi ja ruipeloksi tai ei toimi kunnolla. Sen voi sitten tietysti katkaista uudelleen ja loitsia uuden loitsun, mutta katkaisuoperaatio ei varmasti tunnu kovin mukavalta ilman kipua poistavia loitsuja tai muuta. [i:99865c21f7]Mitäs jos on vaikka kämmen isketty siististi miekalla irti ja asetetaan kämmen oikeinpäin kohdalleen ja sitten se regeneraatio? Kasvaako kämmen takaisin paikalleen?[/i:99865c21f7] Minä ehkä tulkitsisin, ettei kämmentä saa liitettyä takaisin muuhun ruumiiseen, vaan loitsun käyttäminen kasvattaisi kämmenen uudelleen.