Vanha foorumi

Takaisin

Lisää Humaktista...

Gloranthan kultit ja uskonto
Larppa 26. lokakuuta 2002 kello 15.41
Kirjoittaja Viesti
Larppa linkki 26. lokakuuta 2002 kello 15.41
Larppa 26. lokakuuta 2002 kello 15.41 linkki Kysyisin tälläistä vain varmistaakseni epäilykseni eli jos liittyy humaktin kulttiin ei joudu antamaan tuloistaan eikä ajastaan mitään kultille? Koska muissa kulteissa mitä mainitaan Gloranthan kultit kirjassa sanotaan noviisi jäsenyyden kohdalla että tavalliset tai että joutuu antamaan 10% ajasta ja tuloista kultille. Eli voisi olla esimerkiksi humaktin miekka ja orlanthin tuulilordi samaan aikaan? Tai sitten olen aivan väärässä!!!
petteri linkki 26. lokakuuta 2002 kello 15.46
petteri 26. lokakuuta 2002 kello 15.46 linkki Olet väärässä. Humaktit on aika ääripää tyyppejä joten aikaa muille kulteille ja jumalille jää todella harvoin. Storm Tribestä löytyy hyvä kuvaus kultista ja humakteista yleensä.
Larppa linkki 26. lokakuuta 2002 kello 16.09
Larppa 26. lokakuuta 2002 kello 16.09 linkki no petteri voisitko kirjoittaa sen Strom Tribessä kerrotun jutun humakteista tänne?
Nysalor linkki 26. lokakuuta 2002 kello 17.27
Nysalor 26. lokakuuta 2002 kello 17.27 linkki Larppa: [i:4b9b99e5df]Kysyisin tälläistä vain varmistaakseni epäilykseni eli jos liittyy humaktin kulttiin ei joudu antamaan tuloistaan eikä ajastaan mitään kultille? Koska muissa kulteissa mitä mainitaan Gloranthan kultit kirjassa sanotaan noviisi jäsenyyden kohdalla että tavalliset tai että joutuu antamaan 10% ajasta ja tuloista kultille.[/i:4b9b99e5df] Kyllä minun käsittääkseni tavalliset noviisin edellytykset koskevat myös Humaktin noviiseja, vaikka sitä ei erikseen mainitakaan Gloranthan kulteissa. Humaktin täyspitkä kulttikuvaus on ilmestynyt Tales of the Reaching Moonin jossakin vanhassa numerossa ja sieltä ehkä löytyisi jotakin tarkempaa mainintaa Humaktin noviisin edellytyksistä RuneQuestin systeemillä. Itselläni ei vain satu olemaan tätä lehteä. :( [i:4b9b99e5df]Eli voisi olla esimerkiksi humaktin miekka ja orlanthin tuulilordi samaan aikaan?[/i:4b9b99e5df] Ajan puolesta ehkä, mutta kulttuurilliset seikat tuskin sallivat moista yhdistelmää (paitsi valaistuneille). Humakteilla kun on tapana katkaista siteensä sukuun, eivätkä he muutenkaan ole kovin sosiaalisia tyyppejä, kun taas tuulilordin asema korostaa kaiketi voimakkaasti klaania ja yhteisöllisyyttä. Järkevää olisi siis miettiä asiaa muutenkin kuin vain sääntötekniikoiden kannalta. [i:4b9b99e5df]no petteri voisitko kirjoittaa sen Strom Tribessä kerrotun jutun humakteista tänne?[/i:4b9b99e5df] Storm Tribessa on Humaktin 21-sivuinen kulttikuvaus Hero Warsiin, joten tuskin petteri sitä tänne kirjoittelee. Tekijäinoikeudelliset esteetkin tulevat vastaan. Yleisesti ottaen kuitenkin opuksessa kuvataan Humaktin noviisit kammottavina tappajina, joiden saapuessa lapset juoksevat kiljuen pakoon ja kaikki tavalliset ihmiset välttelevät heitä. Ihan tarpeeksi syytä siihen, miksi humakti ei sopisi tuulilordiksi. :)
Larppa linkki 26. lokakuuta 2002 kello 18.21
Larppa 26. lokakuuta 2002 kello 18.21 linkki no sepäs on kiva tietää :-D
Guzmo linkki 27. lokakuuta 2002 kello 13.09
Guzmo 27. lokakuuta 2002 kello 13.09 linkki Tales of the Reaching moon (muistaakseni) numerossa 5 on myös keskittynyt Humaktin kulttiin. Mutta Storm Triben kuvaus on ehkä enemmän ajan tasalla.
Arkat linkki 11. marraskuuta 2003 kello 16.18
Arkat 11. marraskuuta 2003 kello 16.18 linkki Tähän liittyy myös se Humaktin perhesiteiden katkaisu - noviisit kun katkaisevat omat siteensä ja asettuvat yhteiskunnan ulkopuolelle. Ainoa laki mikä heitä koskee on se joka heille väkivoimin pakotetaan, ja he ovat täysin yhteiskunnan ulkopuolella - itsensä ja mahdollisen työnantajansa (usein klaanin päällikkö tai heimon kuningas) varassa. Ei perhettä, ei verirahaa, ei muita kultteja.
Guzmo linkki 11. marraskuuta 2003 kello 16.47
Guzmo 11. marraskuuta 2003 kello 16.47 linkki Humaktin miekaksi tai tuulilordiksi ryhtyminen on merkittävä omistautuminen elämässä. Näitä kahta roolia tuskin pystyy hoitamaan yhtäaikaa kovinkaan menestyksekkäästi. Noviisi+noviisi tai miekka+noviisi toimii vielä, mutta Humpat ovat sen verran itsensä yhteiskunnasta erottavaa porukkaa että kovinkaan ristiriitainen "kakkoskultti" ei taida tulla kyseeseen.
Olorin linkki 13. marraskuuta 2003 kello 8.02
Olorin 13. marraskuuta 2003 kello 8.02 linkki [quote:b72a2e1d86="Guzmo"]Noviisi+noviisi tai miekka+noviisi toimii vielä, mutta Humpat ovat sen verran itsensä yhteiskunnasta erottavaa porukkaa että kovinkaan ristiriitainen "kakkoskultti" ei taida tulla kyseeseen.[/quote:b72a2e1d86] Mielelläni en kyllä mitään kakkoskulttia Humaktille antaisikaan. Kyllä se sen verran tekee eroa muihin. Varsinkin jos kyseinen henkilö oikeasti omistautuu asialle. Humaktia kyllä voisi käyttää kakkoskulttina jos hahmolla on erityistä tarvetta Humaktin avulle ja taikuudelle. Hä hää, 666. viesti tällä alueella. :evil:
Larppa linkki 13. marraskuuta 2003 kello 11.24
Larppa 13. marraskuuta 2003 kello 11.24 linkki Galen kirjoitti: [i:f57b46a50f]Mielelläni en kyllä mitään kakkoskulttia Humaktille antaisikaan.[/i:f57b46a50f] Mielestäni humaktilaisille sopii hyvin Gustbranin kultti toiselle sijalle, kun tuppaavaat leikkimään aseitten- ja panssarinteon kanssa. Pelissäni yllättäen tälläinen hahmo onkin... :)
Guzmo linkki 13. marraskuuta 2003 kello 21.19
Guzmo 13. marraskuuta 2003 kello 21.19 linkki Aina voi myös valaistua :wink:
Sampi linkki 6. joulukuuta 2003 kello 12.18
Sampi 6. joulukuuta 2003 kello 12.18 linkki Larpatin: [quote:014571b0bb]Mielestäni humaktilaisille sopii hyvin Gustbranin kultti toiselle sijalle, kun tuppaavaat leikkimään aseitten- ja panssarinteon kanssa. Pelissäni yllättäen tälläinen hahmo onkin... [/quote:014571b0bb] Niin, ST:ssa Humaktille on annettu alakultti Inginew Redson, joka on aseidentekoon erikoistunut seppäkultti. Enpä juuri näe Humaktin palvojaa takomassa auraa kenellekään, edes Gustbranin kultissa. Voisin jopa kuvitella Inginewin ja Gustbranin kulttien olevan melko eri mieltä takomisesta - toinen kun tekee sen kuoleman kautta ja takia, toinen taas aivan muista syistä ja eri menetelmillä. Itse asiassa ST:n alakultit Humaktille poistavat melko kätevästi tarpeen lähes kaikille sivukulteille, jättäen Humaktit oman onnensa (miekkansa) nojaan, minne ne kuuluvatkin.
Dovas linkki 6. joulukuuta 2003 kello 18.15
Dovas 6. joulukuuta 2003 kello 18.15 linkki Inginewhan meni muuten toilailemaan lapsena aika naurettavalla tavalla... Muistelen että hän on tyhmänä mennyt haastamaan vanhan Lodrilin ja palasi, yllättäen, yllättäen, nelinkontin takasin. :) Eipä siinä, Inginewn 'palvonta' on mielestäni mainio tapa Humakteille, mitä noin sotaiseen kulttiin ja panssarien yms. pyhittämiseen tulee.
Sabutai linkki 6. tammikuuta 2004 kello 22.48
Sabutai 6. tammikuuta 2004 kello 22.48 linkki Millaista jumalallista väliintuloa Humaktilta (tai keltä tahansa muulta sodan tai kuoleman jumalalta) voi odottaa? Sääntökirjan mukaanhan jumalat eivät tee mitään "selvästi toisen jumalan tehtäviin kuuluvaa", mutta olisiko esimerkiksi kuolevan hahmon parantaminen täyteen terveyteen, tai jopa henkiinherätys liian radikaali toimenpide (Humakt kuitenkin on kuolemankin jumala, joten ainakin tehtäväkenttä on oikea...). Osaksi kysyn tätä siksi että Humakteja ei voi herättää henkiin, voi pikkuisen harmittaa pelaajaa jos monta vuotta pelattu riimulordi kuolla kupsahtaa jonkun peikkolaisen säkäkrittiin, DI:llä olisi edes jokin keino (vaikkakin kallis) pelastaa hahmo. Tietysti, IMW voin heittää sääntöjä mäkeen mikäli siltä tuntuu mutta haluaisin nyt edes jotenkuten pysyä pelin alkuperäisessä hengessä, sitäpaitsi tässä vaiheessa liian spesifiset muutokset voisivat vaikuttaa tiettyjen hahmojen/kulttien suosinnalta. Tietysti voisi antaa neuvoksi että Valaistu, kurja ja liity pariin muuhun kulttiin samalla, mutta ihan niin pitkällä ei olla...
Nysalor linkki 7. tammikuuta 2004 kello 0.25
Nysalor 7. tammikuuta 2004 kello 0.25 linkki Sabutai: [i:98d14af099]Millaista jumalallista väliintuloa Humaktilta (tai keltä tahansa muulta sodan tai kuoleman jumalalta) voi odottaa? Sääntökirjan mukaanhan jumalat eivät tee mitään "selvästi toisen jumalan tehtäviin kuuluvaa", mutta olisiko esimerkiksi kuolevan hahmon parantaminen täyteen terveyteen, tai jopa henkiinherätys liian radikaali toimenpide (Humakt kuitenkin on kuolemankin jumala, joten ainakin tehtäväkenttä on oikea...).[/i:98d14af099] En oikein usko, että Humakt herättäisi ketään henkiin jumalallisella väliintulolla, mutta ehkä parantaminen vammoista jatkamaan taistelua voisi onnistua. RuneQuestin säännöillähän hahmo ei kuole heti kaikki kokonaiskestopisteensä menetettyään vaan vasta seuraavan meleevuoron alussa. Kyllin nopea jumalallinen väliintulo voisi näin toimia parannuksena. [i:98d14af099]Osaksi kysyn tätä siksi että Humakteja ei voi herättää henkiin, voi pikkuisen harmittaa pelaajaa jos monta vuotta pelattu riimulordi kuolla kupsahtaa jonkun peikkolaisen säkäkrittiin, DI:llä olisi edes jokin keino (vaikkakin kallis) pelastaa hahmo.[/i:98d14af099] Humaktin palaamisesta henkiin oli keskustelua tuossa taannoin kansainvälisillä postituslistoilla. Keskustelu taisi päättyä siihen, että Julian Lord esitti Valontuojien matkaa vastaavan Humaktin Miekkamatkan, jossa Humakt palaa elämään. Tuo ihan mielenkiintoinen viesti löytyy [url=http://glorantha.temppeli.org/digest/gd9/2003.11/2802.html]täältä[/url]. Keskustelussa myös esitettiin, että poikkeuksellisissa olosuhteissa humaktin herättäminen henkiin jotakin pyhää tarkoitusta varten voisi olla mahdollista, kaiketi vähän samaan tapaan kuin Kuoleman miekan alakultin tarjoama mahdollisuus päästä lyömään henkenä kertaalleen murhaajaansa takaa päin. No, tietysti Humaktille on aina olemassa mukavampi vaihtoehto eli Yanafal Tarnils, joka sallii mielihyvin kuolleistaherätyksen (ja taisi itse asiassa voittaa mestarinsa Humaktinkin moisella petkutuksella palaten henkiin kuoltuaan). :)
Ugly Psycho linkki 7. tammikuuta 2004 kello 8.25
Ugly Psycho 7. tammikuuta 2004 kello 8.25 linkki Divinen kanssahan voi aina sooloilla vaikka mitä... voihan sen esim. ajatella pysäyttävän sen tappavan iskun jo ennen osumaa. Humakt tykkäsi, ettei heppu vielä jouda tuonpuoleiseen, ja torjui peikkolaisen kritin. Tiedä sitten täyttääkö tuo määritelmää, että sitä pyydettäisiin varsinaisesti, mutta ehkä alintajuntainen tarpeeksi luja toive sitten piisaa?