Vanha foorumi

Takaisin

Eläinkumppanit

RuneQuestin säännöt
Partsa 23. lokakuuta 2002 kello 17.47
Kirjoittaja Viesti
Partsa linkki 23. lokakuuta 2002 kello 17.47
Partsa 23. lokakuuta 2002 kello 17.47 linkki Tapahtui viime pelikerralla kun olin PJ:nä: Pelaajat tunnetusti olivat seikkailemassa mitä ihmeellisimmissä paikoissa ja kohtasivat kolmen peikkolaisen joukon (ollaan aloittelijoita), joka oli tekemässä jotakin. Pelaajanpenteleet tietysti halusivat tietää MITÄ peikkolaiset oikein tekivät... Päätin, että ne ovat rääkkäämässä lokkia. Peikkolaiset huomasivat pelaajat ja syntyi karrrrrmea taistelu, jonka pelaajat ihme kyllä voittivat. Taistelun jälkeen kaksi pelaajista jäi kiistelemään saaliista, kun joukon kokenein pelaaja, sympaattinen puolituinen, menee lokin luo ja yrittää pelastaa tämän. Ensiapuheitto onnistuu ja lokki on kunnossa... PJ:n kaikessa kieroudessaan päättää että lokki lähtee seuraamaan puolituista. Olen ajatellut, että seuraavissa skenaarioissa vaatisin tiettyjä kesytysheittoja, joka päättäisi olisiko lokista yleensä mitään apua (nokkii ja paskoo viholliset hengiltä, käy tarkkailemassa edellä olevaa maastoa.). Sitten kysymykseni: Onko pelin virallisissa säännöissä mitään heittoa mitä voisi käyttää kyseisessä tilanteessa (tai joissain missä jätin heitot väliin), tai onko teillä mitään ehdotusta miten tilanteen voisi parhaiten hoitaa.
Guzmo linkki 23. lokakuuta 2002 kello 20.17
Guzmo 23. lokakuuta 2002 kello 20.17 linkki Jos hahmoilta ei löydy mitään erikoisempia kykyjä kuten eläintenkoulutusta tms. niin käytä vaikka eläintietoa. [i:7eba82ed39] joka päättäisi olisiko lokista yleensä mitään apua (nokkii ja paskoo viholliset hengiltä, käy tarkkailemassa edellä olevaa maastoa.). [/i:7eba82ed39] Lokki kantaa sitten tauteja vai? ;)
Partsa linkki 23. lokakuuta 2002 kello 21.03
Partsa 23. lokakuuta 2002 kello 21.03 linkki Päätin tässä juuri miten aidon hoitaa heitot. Laitan tänne jos ketään kiinnostaa. Pelaaja voi iltanuotiolla heittää eläintietoheiton (tai vastaavan, kuten kesytys), onnistuminen siirtää lokin seuraavaan vaiheeseen. Kömmähdys palauttaa lokin edelliseen vaiheeseen. 1. Vaihe: (Nykyinen) lokki seuraa pelaajaa ja saattaa hyökätä pelaajan vihollisten kimppuun (jos nämä haisevat pahalta, tms.). Seuraavaan vaiheeseen siirtyminen vaatii onnistuneen eläintietoheiton. (Kömmähdys saa lokin hylkäämään pelaajan) 2. Vaihe: Lokki hyökkää itsenäisesti pelaajan vihollisten kimppuun ja saattaa yrittää varoittaa pelaajia väijytyksestä/ansasta ym (Rääkyy ja lentelee ympäriinsä hermostuneen näköisesti). Seuraavaan vaiheeseen siirtyminen vaatii onnistuneen eläintietoheiton -5% miinuksella. 3. Vaihe: Lokki tottelee yksinkertaisia käskyjä ("Lokki, puskii!"), mutta saattaa olla tottelematta niitä tilanteen mukaan. Lokki yrittää varoittaa pelaajaa väijytyksestä/ansasta tilanteen mukaan. Seuraavaan vaiheeseen siirtyminen vaatii onnistuneen eläintietoheiton -15% miinuksella. 4. Vaihe: Lokille voi antaa monimutkaisempia käskyjä ("Lokki, kierrä niitten taakse ja nokkase tota isoo niskaan."). Lokki yrittää varoittaa pelaajaa väijytyksestä/ansasta aina kun se pystyy. Pelaajan pitää pystyä ilmaisemaan käskyt ymmärrettävästi (Puhu kieli: Lokki?), että lokki noudattaa niitä oikein.
Northstar linkki 24. lokakuuta 2002 kello 4.57
Northstar 24. lokakuuta 2002 kello 4.57 linkki Ihan vänkä ajatus mutta kannattaa muistaa, että jos aiotte pitää realistista peliä niin lokilla on kuitenkin (jos se on "vakio" lokki?) vakio äly. Elikkä se vaikuttaa aika kummasti sen toimiin. Se ei siis välttämättä oikeasti tiedä kuka on vihollinen ja kuka ns. ystävä. Kaikista tutuimmat olennot (hahmot) se todennäköisesti kyllä tunnistaisi. Tämmöinen voi vain unhoittua helposti, kun olisi mukava inhimillistää eläimiä. Asiahan on eri, jos lokki ei ole normaali lokki vaan vaikka joku "henki" "lemmikki" tjms. (kts. säännöistä jos termit eivät ole tuttuja? "Lemmikki" se ei periaatteessa voisi olla mutta en [i:736fc9a59a]itse[/i:736fc9a59a] pitäisi sitäkään mahdottomana.). Elikkä kannattaa muistaa, että lokki ei mihinkään ihan ihme suorituksiin kykene koskaan, jos se on "vakio". Mutta siitä on omat edutkin, kun myöhemmin ei alakaan kaduttamaan, jos/kun on antanut pelaajalle/pelaajille liian "voimallisen" artifactin ja se hankaloittaa seikkailujen tekoa yms.. :) Sinänsä hyvän metodin koulutuksen edistymiselle olet ajatellut tapaukseen. Tervetuloa muuten boardille! :)
Guzmo linkki 24. lokakuuta 2002 kello 7.55
Guzmo 24. lokakuuta 2002 kello 7.55 linkki Jep, ei normaali vakioälyinen lokki tajua ansojen ja väijytysten päälle yhtään mitään. Lintu ehkä huomaa ihmiset erämaassa joten se hyöty jää siihen. Ja en vieläkään ymmärrä miten yhdestä lokista voi olla taistelussa mitään hyötyä. Onko se joku lintujen puolijumala lokin ruumiissa ja kakkaruikit on rutolla höystettyä napalmia vai?
Partsa linkki 24. lokakuuta 2002 kello 11.10
Partsa 24. lokakuuta 2002 kello 11.10 linkki Lokin ÄLY ja VMA on kolmen luokkaa ja se tekee terävällä nokallaan d2 -1 damagea(saattaahan pelaaja hetken mielijohteesta kastaa lokin nokan myrkkyyn)... Olin miettinyt jos sen paskaspruikkauksen voisi suorittaa kahdesti päivässä ja olisi pieni mahdollisuus häiritä vastustajaa antaen jonkun 0-2% miinuksen kykyihin, kun spruikan osuma% olisi noin 25, suurta apua ei siis tästä seuraisi, muuttaisi vain peliä hauskemmaksi. Lokki ei tosiaan tässä vaiheessa käy kuin pahanhajuisten ja peikkolaisten kimppuun (traumoja).
GEAS linkki 24. lokakuuta 2002 kello 11.16
GEAS 24. lokakuuta 2002 kello 11.16 linkki Rautakoura muutamalla pisteellä tai vahingon lisäys intesiteetti +4 nokkkaan niin kyllä lokkikin pistelee peikkolaisia hengiltä ihan mukavasti.
Guzmo linkki 24. lokakuuta 2002 kello 11.52
Guzmo 24. lokakuuta 2002 kello 11.52 linkki Sylikoiran pureman vahinko on muistaakseni d4-d4 (puremat, jotka parantavat :D ), eli lokkinne nokka on aika terävää materiaalia jos vahinko on 1-2 pistettä. Kuten GEAS:kin neuvoi, taikuudella voi tilannetta parantaa. [b:28ec203485]Tosinokka[/b:28ec203485] ja [b:28ec203485]nokkatranssi[/b:28ec203485] voivat auttaa tekemään lokista peikontappokoneen :wink: Maliaa palvomalla saadaan niihin ilmahyökkäyksiinkin vähän lisäpuhtia. Olen ehdottomasti täysin hyödyttömien lemmikkien kannalla. D&D:ssäkin pelaajilla oli vielä 10+ tason jälkeen mukanaan taisteluissa villakoira nimeltä Fifi. Koiraparka selvisi taisteluista lohikäärmeitä ynm. hirvityksiä vastaan, mutta vahingossa gelatiinikuution sisälle juokseminen päätti sen päivät.
Wildor linkki 24. lokakuuta 2002 kello 20.42
Wildor 24. lokakuuta 2002 kello 20.42 linkki No eihän tuossa mitään. Hieno lemmikkihän Lokki on. Ei ehkä yhtä mahtipontinen, kuin Taivashärkä, mutta onpahan lemmikki. Luulen, että kaikki lemmikit leimaantuvat omistajiinsa jonkin verran ja oppivat ymmärtämään heidän mielialojaan. Kuten "Voe, että mua ahdistaa tämä ainainen turpiinsaanti" ni lokki hiffaa.."joo, ku toi saa leukua keuhkoon ni sitä sapettaa enkä mä saa safkaa - mähän nokin tota puukkojunkkaria silmiin!" Että sanotaan nyt ainakin huumorin puolesta antaisin Lokille joitain taitoja. Joltain shamaanilta hakee sopivan loitsun, jotta vois jutellakin sille elukalle mukavia. Eihän se kampanjaa ainakaan huonoon suuntaan vie. Ja siitä vahingosta. Kyllä kunnon lokin nokkaisu vetää ihon verille, koska olen saanut pulultakin käteeni vekin saatika isolta merilokilta tms.
Partsa linkki 25. lokakuuta 2002 kello 11.31
Partsa 25. lokakuuta 2002 kello 11.31 linkki Tää on menny vähän off-topiciks ja haluaisin yhä paranteluehdotuksia heittoihin... Lokki muuten tekee d2 -1 eli [b:0341c13ccf]0-1[/b:0341c13ccf] damagea. Guzmolle kiitos vihjeistä muuten.
Tupew linkki 26. lokakuuta 2002 kello 12.38
Tupew 26. lokakuuta 2002 kello 12.38 linkki Kun koirista oli nyt kyse niin kerrompa kokemuksen kun olin pj ja pelaajalla oli sylikoira.Ja myös sen koiran nimi oli Fifi.No tyyppi seikaili aarnikotkien saarelle ja tuli jonkun joen rantaan.Hän kokeile käykö vedestä mitään ja pelaaja kastoi koiraa siellä vedessä ja se suli pois :lol:. Se vesi ei olisi tehnyt ihmiselle kovin paljon vahinkoa mutta kun sillä oli suurimmaksi osaksi karvaa eli se ei ollut iso kokoinen ja kun se kuoli siitä vedestä niin ei ole sylikoira kovin heppoinen lemmikki.Eli siis oma mieli piteeni näistä pikku eläimistä taistelulemmikkeinä on: ei hyvä.
Vaakkujaakko linkki 27. lokakuuta 2002 kello 13.32
Vaakkujaakko 27. lokakuuta 2002 kello 13.32 linkki [quote:7e4fc7e55c="Tupew"]Kun koirista oli nyt kyse niin kerrompa kokemuksen kun olin pj ja pelaajalla oli sylikoira.Ja myös sen koiran nimi oli Fifi.No tyyppi seikaili aarnikotkien saarelle ja tuli jonkun joen rantaan.Hän kokeile käykö vedestä mitään ja pelaaja kastoi koiraa siellä vedessä ja se suli pois :lol:. Se vesi ei olisi tehnyt ihmiselle kovin paljon vahinkoa mutta kun sillä oli suurimmaksi osaksi karvaa eli se ei ollut iso kokoinen ja kun se kuoli siitä vedestä niin ei ole sylikoira kovin heppoinen lemmikki.Eli siis oma mieli piteeni näistä pikku eläimistä taistelulemmikkeinä on: ei hyvä.[/quote:7e4fc7e55c] No, eipä se pelaaja kaksinen eläinystävä ollut - ainakaan omaa (nyt jo edesmennyttä) koiraani en olisi lähettänyt juoksemaan moottoritien yli testatakseni, onko mahdollista päästä tien yli jäämättä auton alle (tms.). Lemmikit pelaajahahmoilla voivat olla hauskoja, mutta raja Maximu Game Funin ja realismin välillä täytyy tiedostaa. Itse olen aika realismihakuisen lemmikkipolitiikan kannalla, ja vastaavasti hahmojen huolenpito esim. hevosistaan onkin ollut esimerkillistä; voi sitä itkua ja porua kun sapelihammastiikeri löi pelaajan hevosen meetvurstiksi. Toisaalta temppuilevaa hevosta (joka on heittänyt epäonnistuneen ratsastusheiton jälkeen hahmon selästään) on "rankaistu" antamalla esim. pienempi kaura-annos :)
haslik linkki 13. marraskuuta 2002 kello 15.02
haslik 13. marraskuuta 2002 kello 15.02 linkki [quote:47f5adfc7c="Vaakkujaakko"] Lemmikit pelaajahahmoilla voivat olla hauskoja, mutta raja Maximu Game Funin ja realismin välillä täytyy tiedostaa. Itse olen aika realismihakuisen lemmikkipolitiikan kannalla, ja vastaavasti hahmojen huolenpito esim. hevosistaan onkin ollut esimerkillistä; voi sitä itkua ja porua kun sapelihammastiikeri löi pelaajan hevosen meetvurstiksi. Toisaalta temppuilevaa hevosta (joka on heittänyt epäonnistuneen ratsastusheiton jälkeen hahmon selästään) on "rankaistu" antamalla esim. pienempi kaura-annos :)[/quote:47f5adfc7c] Meillä on kaikilla henkilemmikki, joilla sellainen voi olla. Yhdellä hahmolla on pieni kissa, toisella haukka, kolmannella Chon-Chon! Neljäs hahmo on nyt kouluttamassa griffin. Nämä eläimet ovat tuoneet paljon hauskuutta peliin, ja ne ei koskaan suoranaisesti osallistu taisteluihin muuten kuin tarjoamalla taikoja. Tuo haukka on tehnyt paljon hyötyä pelaajille välillä aiheuttaen harmaita hiuksia GM:lle. On meillä pelaajillakin ollut harmaita hiuksia nöitten eläimien ruokkimisen kanssa, tai tiukoissa paikoissa. Kissalla on oma kuljetuslaukku selkäpuolelle, jotta se pysyisi mukana. Haukka ei usein tarvitse apua, se pystyy itse saalistamaan ja pysymään kaukana ongelmista. Eniten hubaa ja harmia meillä on ollut chon-chonista. (Korvillaan lentävä ihmisen pää) Kun se istuu omistajansa olkapäällä näyttää kuin hänellä olisi kaksi päätä. Monessa paikassa olemm joutuneet piilottamaan sen, koska paikalliset olisivat pelästyneet liikaa tuollaista kammotusta. Suosittelen lämpimästi lemmikkiejä, niistä on MGF:n lisääjäksi.