Vanha foorumi

Takaisin

Miten...

Roolipelikeskustelu
black knight 22. lokakuuta 2002 kello 8.12
Kirjoittaja Viesti
black knight linkki 22. lokakuuta 2002 kello 8.12
black knight 22. lokakuuta 2002 kello 8.12 linkki Haluaisin tiedustella teiltä, että miten teillä valitaan Pj? meillä kaikki yleensä päättää sen, tai sitten se kuka lainaa ropen niin on pelinjohtaja. Onko teillä mitään hyviä ideoita miten peejiin voisi valita? esim. vaikka tasasväkisyyden vuoksi voisi vetää pitkää tikkua! :wink:
Sampi linkki 22. lokakuuta 2002 kello 9.10
Sampi 22. lokakuuta 2002 kello 9.10 linkki Tuo riippuu täysin pelin omistuksesta, suunnittelusta ja järjestelystä. Kampanjoissa on usein yksi ja sama PJ, kun taas oneshoteissa PJ vaihtelee lähes joka kerta ja porukan mukaan. Joissain kampanjoissa taas PJ: n vaihtuvuus on järjestettyä, kuten esim. Arsissa, jota emme ole hetkeen pelanneet. Muutenkin porukka vaihtelee huomattavissa määrin, joten mitään kiinteää tapaa valita PJ.tä ei ole. Yleensä joku ilmoittaa vetävänsä peliä, ja muut pelaavat. Ilmoituksen tavoittavuudesta taas riippuu pelaajien määrä ja laatu. Pitkää tikkua? Noin juuri ennen peliä, vai? Kuka teillä suunnittelee seikkailut, vai vedättekö pelin joka kerta hatusta? Kummallinen kysymys minun mielestäni, mutta toivottavasti vastaus valaisi.
black knight linkki 22. lokakuuta 2002 kello 9.20
black knight 22. lokakuuta 2002 kello 9.20 linkki heh... :lol: siis ei meillä vedetä pitkää tikkua, meillä yleensä päätetään ensin mitä ruvetaan pelaamaan ja sen jälkeen päätetään pelinjohtaja, niin se meillä tapahtuu Ps. pitkä tikku juttu oli vain huonoa huumoria
Sampi linkki 22. lokakuuta 2002 kello 9.24
Sampi 22. lokakuuta 2002 kello 9.24 linkki Eli siis pelaatte monia lyhyehköjä pelejä pitkän, jatkuvan kampanjan sijaan, vai liittyvätkö kaikki pelit johonkin samaan teemaan? Muuten kuulostaa siltä, että teette asiat suurinpiirtein samalla tavalla kuin me, lukuuottamatta porukoitten kokoa ja maninaisuutta. Täytyy kokeilla tuota pitkä tikku-menetelmää. "By the sacred ritual of Ta-Puun!"
black knight linkki 22. lokakuuta 2002 kello 9.31
black knight 22. lokakuuta 2002 kello 9.31 linkki siis, tekisi mieli soittaa olvi laulu "älä ota sitä vakavasti" itse-asiassa kyllä pelataan juuri noin kun kuvailet mutta meidän ropessa esim Master Rp:ssä on vain 3 pelaajaa +Pj
Sampi linkki 22. lokakuuta 2002 kello 9.36
Sampi 22. lokakuuta 2002 kello 9.36 linkki Juu, juu, ymmärrän kyllä vitsin, mutta siinä voisi silti olla jotain itua. Ainakin meidän Ars-kampanja jumittelee kun kukaan ei tiedä, kenen pitäisi seuraavaksi vetää peliä. Niinpä yuollainen pakote voisi olla hyvä. No, muut. Onko teillä jotain erikoisia tapoja valita pj?
Guzmo linkki 22. lokakuuta 2002 kello 9.47
Guzmo 22. lokakuuta 2002 kello 9.47 linkki Meillä PJ on se typerä yksilö, joka käyttää vapaaehtoisesti kallista vapaa-aikaansa kampanjan suunnitteluun ja vetämiseen. Jokaisella pelaajalla on kuitenkin käytännössä oma peli ja oma kampanja joten kaikki saavat vuoroin levähtää ja siirtää aivonsa nolla-asentoon (eli pelata). Eräässä modatussa D&D kampajassa pelattiin kyllä sillä tyylillä, että jokainen oli vuorollaan PJ. Tuntui aika erikoiselta systeemiltä.
Tupew linkki 22. lokakuuta 2002 kello 17.57
Tupew 22. lokakuuta 2002 kello 17.57 linkki Noin kylmästi ja karheasti sanottuna meillä pj on se joka on lukenut eniten roolipeliin liittyviä kirjoja,kuka osaa säännöt ja kuka on kokeinen pelaamaan/pelinjohtamaan.Meillä tosin on aina sama pj.Tuo on siis aika kylmästi sanottuna,onhan nimittäin muitakin syitä miksi joku on pj. Mutta onhan se aika tyhmää jos porukkaan on tullut joku ihan uusi pelaaja(joka ei ole vielä pelannut) ja siinä on joku joka on pelannut 2 vuotta niin jos se uusi heebo valitaan pj:ksi niin huh huh.Eli meillä ei siis valita ketä tahansa pj:ksi.
Larppa linkki 23. lokakuuta 2002 kello 11.54
Larppa 23. lokakuuta 2002 kello 11.54 linkki Meillä päin on se pj kuka omistaa ropen kuten ma RQ ja niin se on musta tyhmää jos pj vaihtuu niin ei oikein tuu kampanjoita ja jokaisella on oma pelinjohtamistyyli. Se sekottaa aika paljon mun mielestä. Tai on se siinä mielessä viisasta että ei aina tarte keksii kohtaamisia ja pääsis ite pelaan ei tarttis olla aina ite Pj!
Vash the Stampede linkki 23. lokakuuta 2002 kello 13.06
Vash the Stampede 23. lokakuuta 2002 kello 13.06 linkki Kyllä minusta PJ:llä pitää olla ainakin jonkinlainen hinku ruveta siihen hommaan. Kuitenkin tekemistä, jos seikkailut/kampanjat tekee kunnolla, on aika lailla. Enkä usko että kiinnostusta riittää jos nalli napsahtaa. Ainakin meillä se on toiminut näin. Ja yleensä vielä niin, että pj on itse alkanut kysellä pelaajia, eikä niin että päätetään pelaamisesta ja sitten joku rupeaa pj:ksi.
Dovas linkki 23. lokakuuta 2002 kello 13.25
Dovas 23. lokakuuta 2002 kello 13.25 linkki Mielestäni parhaat ja massiivisimmat kampanjat on saanut kasaan, kun pelinjohtaja on saattanut nähdä 'vaivaa' kirjoittaa kymmenittäin sivuja: kaupungin/kylän kuvauksia, mieluiten kartan kanssa, NPC:iden (kontaktit, viholliset, tutut yms) luonne ja taustatiedot ja tärkeimmille statit jne. Duuni on mittava mutta uuden kampanjan pohjaa luodessa on itselläkin jännää. Jos aikaa vielä jää :) niin valmiita skenuideoita on kiva kehitellä. No, myönnetään että itse on lähes aina saanut vain puolet edellämainituista asioista luotua (joskus ei sitäkään vaikka kuinka helkkarin hyvä kampanja onkin saattanut kehittyä), muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Wildor linkki 24. lokakuuta 2002 kello 20.30
Wildor 24. lokakuuta 2002 kello 20.30 linkki Paras PJ pelille on siihen eniten perehtynyt ja se, joka jaksaa panostaa enemmän, kuin yhden pelikerran verran, jos on suunnitteilla kampanja pelaaminen. Parhaimmat pelit olen saanut säännöttömästä storytelling pelistä (legendaarinen kauhu story), joka pidettiin maailmassa, joka ei ollut lähelläkään omaamme. Miltei yhtä kinky maailma, kuin Gloranthassa eikä mitään tietoa millainen se tosiaan on. Parastahan siinä oli vielä se, että se oli tämä vallitseva maailma, mutta melkein kuin negatiivina. Se oli aika hullua. Pelasimme tuota joku viisi pelikertaa ja joka kerta oli verta hyytäviä kohtauksia, koska PJ oli panostanut todella paljon. Hän oli pistänyt pieniä kaijuttimia huoneeseen ja soitti niiden avulla ingame taustamusiikkia ja ääniefektejä. Kyllä täytyy sanoa, että paatunut kauhufriikkikin sai addrenaliinia vereen niistä peleistä. Kaikkea handout proppia oli, kuten irto käsi ja sellaista. Kaveri tosiaan on teatterilavastaja :b
Dovas linkki 24. lokakuuta 2002 kello 20.48
Dovas 24. lokakuuta 2002 kello 20.48 linkki [quote:ee79b4c024]Miltei yhtä kinky maailma ...[/quote:ee79b4c024] :b [quote:ee79b4c024]Hän oli pistänyt pieniä kaijuttimia huoneeseen ja soitti niiden avulla ingame taustamusiikkia ja ääniefektejä. Kyllä täytyy sanoa, että paatunut kauhufriikkikin sai addrenaliinia vereen niistä peleistä. Kaikkea handout proppia oli, kuten irto käsi ja sellaista.[/quote:ee79b4c024] Toi fiiliksien ja tunteiden maksimoiminen on sellanen juttu jota mä arvostan ihan sikana. Itse olen kelannut että olisi siistiä jos olisi tarvittavat vehkeet joilla pystyisi luomaan (musanteko-ohjelmalla, mikserillä ym) vaikka cd-r:n jossa olisi tulevaa pelisessiota varten tiettyjä huippuhetkiä varten puheita (NPC:t), taustaääniä kaupungilla, 'fanfaari'-musiikkia ja kaikennäköistä jota pelissä tulisi varmasti tapahtumaan! [i:ee79b4c024]Kaveri tosiaan on teatterilavastaja[/i:ee79b4c024] Leipätyöstäkin voi olla yllättäviä etuja.
Karvajalka linkki 14. marraskuuta 2002 kello 14.04
Karvajalka 14. marraskuuta 2002 kello 14.04 linkki Pj:n valintkriteerit ovat helpot täälä. Se, joka ehtii ja haluaa askel eteenpäin. Astujan pitää tietty olla peliryhmästä, eikä postinkantaja.
Sivulan Poika linkki 14. marraskuuta 2002 kello 18.12
Sivulan Poika 14. marraskuuta 2002 kello 18.12 linkki Tyhmä kysymys, Se, jota hotsittaa.
Marcus Maximus linkki 15. marraskuuta 2002 kello 1.20
Marcus Maximus 15. marraskuuta 2002 kello 1.20 linkki Meillä pelinjohtaja valitsee pelaajat. Koitappa muuten BK jatkossa otsikoida aloittamasi viestiketjut niin, että otsikosta näkee mitä ketju käsittelee.
Qroqor linkki 15. marraskuuta 2002 kello 13.59
Qroqor 15. marraskuuta 2002 kello 13.59 linkki No pelinjohtaja innostuu jostain pelistä tekee pelin valitsee pelaajat. Hankala edes ajatella muuta tapaa.Tällä hetkellä suurin osa porukasta yrittää tehdä peliä mutta vain 4 on onnistunut tekemään ja johtamaan.
Grammund linkki 17. marraskuuta 2002 kello 14.17
Grammund 17. marraskuuta 2002 kello 14.17 linkki Tää on helppo. Kaikista pienimmän ÄO:n omaava on kaikista helpointa nakittaa.
Philip linkki 23. marraskuuta 2002 kello 14.45
Philip 23. marraskuuta 2002 kello 14.45 linkki Meillä pj on se puurtaja, joka on valmis tekemään työtä pelin eteen. Jo yksin tämä ehto karsii puolet ryhmästä pois. Näiltä on tullut muutama yksittäinen seikkailu, mutta pitempi aikaiset jaksot eivät oikein luonnistu. Pj:n valintaan vaikuttaa myös aiemmat rojaltit, sillä murskatuomion saaneet seikkailut eivät ole omiaan lisäämään hinkua johtoon. Lisäksi urautuneet huuru-ukot peluuttavat ns. elämä pelityyliämme sujuvammin kuin pelaajan rooliin mieltyneet. Valita kannattanee tehdä ryhmän yleisenmielipiteen pohjalta, ei ole ollut ongelmia. Entäs teillä, onko valinnan traditio ollut kasa rakentavia ja harmoonisia toimenpiteitä vai kenties henkistä väkivaltaa? :-?