Anonymous
linkki
17. toukokuuta 2001 kello 14.53
|
Anonymous
17. toukokuuta 2001 kello 14.53
linkki
|
Elikkä ikääntyminen. Olen joskus lukenut siitä selaillessani jotain kirjaa, mutten muista mitä.
Eli mistä iästä lähtien ikääntymis haitat otetaan huomioon ja millaisia ne ovat.
|
Guzmo
linkki
17. toukokuuta 2001 kello 20.58
|
Guzmo
17. toukokuuta 2001 kello 20.58
linkki
|
Maguksen eräässä numerossa oli hyvät ikääntymissäännöt joita olemme käyttäneet. RQ:n omia en ole missään nähnytkään. Toisaalta yhdelläkään hahmolla ei ole eläkeikä ollut edes lähellä...
----------------
- Guzmo
|
Anonymous
linkki
17. toukokuuta 2001 kello 8.20
|
Anonymous
17. toukokuuta 2001 kello 8.20
linkki
|
Muistaakseni ikääntymistä alettiin laskea jostain siitä päälle neljänkympin (???) Eihän se välttämättä meidän maailmaa vastaa, mutta Rune Questin raadollisessa maailmassa kylläkin. Tämäkin vaihtelee roduittain, elikkä 30-kymppiset haltiat ovat vielä kuin teini-ikäisiä. Tämä nelikymppisyysmuistikuva koskee siis vain ihmisiä, ei muita rotuja. (Ja kääriöthän voivat elää käsittääkseni satoja vuosia.)
Toivottavasti jollakulla on tarkempia tietoja!
|
Nysalor
linkki
16. toukokuuta 2001 kello 22.56
|
Nysalor
16. toukokuuta 2001 kello 22.56
linkki
|
[i:6b39fbb0fd] Ja kääriöthän voivat elää käsittääkseni satoja vuosia.[/i:6b39fbb0fd]
Täytyy huomauttaa, että Gloranthassa kääpiöt ovat itse asiassa kuolemattomia niin kauan kuin seuraavat Mostalin oppeja. Vain uskostaan luopuneet kääpiöt ikääntyvät ja kärsivät siitä haittoja.
|
Anonymous
linkki
17. toukokuuta 2001 kello 3.41
|
Anonymous
17. toukokuuta 2001 kello 3.41
linkki
|
Entäs haltiat, ikääntykö ne, vai ovatko nekin kuolemattomia?
Mielenkiintoista on myös tietää, että ulkonäkövaiheeseen se kasvu pysähtyy, elikkä onko 450-vuotias kääpiö ulkonäkönsä ja kuntonsa puolesta 25-vuotiaan vai 45-vuotiaan oloinen?
Vaikka tämä kysymys kuuluisikin tuonne hirviömies-puolelle, niin mieltä jäi vielä kaivertamaan, että ovatko petomiehet (satyyrit, kentaurit, minotaurit) myös kuolemattomia? Ilmeisesti ainakin satyyrit ovat, sillä nehän ovat miespuolisia vastineita nymfeille ollen kotoisin henkiulottuvuudesta, vaikkeivat pystykkään kehoaan hajottamaan...
|
Nysalor
linkki
17. toukokuuta 2001 kello 2.15
|
Nysalor
17. toukokuuta 2001 kello 2.15
linkki
|
[i:37f8f5419d] Entäs haltiat, ikääntykö ne, vai ovatko nekin kuolemattomia?[/i:37f8f5419d]
Kyllä, haltiat ikääntyvät, mutta aika hitaasti ihmiseen verrattuna. Täysikasvuinen haltiasta tulee n. 20-vuotiaana, mutta varsinaisesti aikuinen hän on vasta 40-50 vuoden iässä. Sen sijaan elinikä riippuu puulajista, johon haltia liitetään. Tavalliset viherhaltiat elävät keskimäärin 300-vuotiaiksi, ruskohaltiat 250-vuotiaiksi ja keltahaltiat 200-vuotiaiksi. Tosin joidenkin viherhaltioiden tiedetään saavuttaneen jopa 1000 vuoden iän, mutta tämä on todella harvinaista. Haltia alkaa ikääntyessään muistuttaa ulkonäöltään yhä enemmän puuta.
[i:37f8f5419d] Mielenkiintoista on myös tietää, että ulkonäkövaiheeseen se kasvu pysähtyy, elikkä onko 450-vuotias kääpiö ulkonäkönsä ja kuntonsa puolesta 25-vuotiaan vai 45-vuotiaan oloinen?[/i:37f8f5419d]
Kääpiöt eivät itse asiassa synny, vaan heidät valmistetaan laboratoriossa. Kääpiölajista riippuen valmiita kääpiömoduleita haudutetaan useita vuosia, jonka jälkeen kääpiö on valmis periaatteessa ikuisuuden kestävään työhön. Siksi luulisin, ettei kääpiön ikää voi erottaa ulkonäön perusteella, kun tämä on täysikasvuinen. Ikääntymisestä ei ilmeisestikään seuraa mitään haittoja. No, todennäköisesti kuitenkin vuosien vieriessä parta kasvaa, mutta sitähän voi aina lyhentää, jos parta alkaa haitata työtä Maailmakoneen korjaamiseksi. :smile:
[i:37f8f5419d] Vaikka tämä kysymys kuuluisikin tuonne hirviömies-puolelle, niin mieltä jäi vielä kaivertamaan, että ovatko petomiehet (satyyrit, kentaurit, minotaurit) myös kuolemattomia?[/i:37f8f5419d]
Sanoisin, että he ovat kuolevaisia, kuten useimmat muutkin rodut kääpiöitä lukuun ottamatta. Kentaurit lienevät ihmisen ja hevosen yhdistelmiä, jotka molemmat ovat käsittääkseni kuolevaisia rotuja.
[i:37f8f5419d] Ilmeisesti ainakin satyyrit ovat, sillä nehän ovat miespuolisia vastineita nymfeille ollen kotoisin henkiulottuvuudesta, vaikkeivat pystykkään kehoaan hajottamaan...[/i:37f8f5419d]
En usko, että satyyrit ovat kuolemattomia, koska heillä on pysyvä ruumis. Jos ruumis tapetaan, ei uutta ruumista ei synny. Satyyrit voivat lisääntyä nymfien, ihmisten ja haltioiden kanssa, jolloin lapsestakin tulee satyyri. Tässäkään suhteessa he eivät ole muita kuolevaisia rotuja erikoisempia.
Mutta yhtä kaikki, hyviä kysymyksiä, Karazamara. Näihin on ilo vastailla.
|
Guzmo
linkki
21. toukokuuta 2001 kello 3.05
|
Guzmo
21. toukokuuta 2001 kello 3.05
linkki
|
Vaikka kääpiöt ovat Mostalin opissaan kuolemattomia luulisi 500+ vuoden uurastaminen kuluttavan kääpiöitä jonkin verran. Eli eiköhän se parta harmaannu jonkun verran ja ryppyjä tule silmien alle :smile:
Kirves, koeputki tai kuokka tietysti heiluu entiseen malliin vaikkaa ikää olisikin muutama sata/tuhat vuotta.
---------------------
- Guzmo
|
Tero Kaija
linkki
21. toukokuuta 2001 kello 9.06
|
Tero Kaija
21. toukokuuta 2001 kello 9.06
linkki
|
Eräässä seikkailussa pelaajahahmoni vanhenivat taikuuden vaikutuksesta d20 vuotta. Onnistuipa joku sitten heittämään 20 ja ikä nousi reilusti päälle neljänkymmenen, joten pääsi ikääntymistaulukoita käyttämään. :smile:
Tästä herääkin sitten kysymys. Ikääntymisen vaikutuksena ominaisuudethan lähtevät laskuun rappeutumisen merkkinä. Kuinkas sitten ominaisuuksien kouluttamisen kanssa toimitaan? Menetetyt ominaisuuspisteethän on helppo saada takaisin kouluttamalla, jos vain rahaa ja aikaa riittää. Näin ollen vanhenemisesta ei periaatteessa ole haittaa. Onko jollain kokemuksia tilanteesta?
|
Anonymous
linkki
21. toukokuuta 2001 kello 1.52
|
Anonymous
21. toukokuuta 2001 kello 1.52
linkki
|
Mitä muuten tarkoitat ikääntymistaulukolla, jos saanen kysyä?
Tälläisestä tilanteesta ei ole kokemusta |I:/ --> , mutta voisi ajatella että vanhetessa näppäryys pohjaisten kykyjen harjoittaminen koulutuksellakin tulisi vaikeammaksi.
|
Nysalor
linkki
21. toukokuuta 2001 kello 17.24
|
Nysalor
21. toukokuuta 2001 kello 17.24
linkki
|
Galen the Mage:
[i:43a8c290f9] Mitä muuten tarkoitat ikääntymistaulukolla, jos saanen kysyä?[/i:43a8c290f9]
Sääntöjä ikääntymisestä löytyy roolipelilehti Maguksen numerosta 6, sivulta 63. Minulla tosin ei ole ollut tarvetta sellaisille, mutta eipä niistä ole varmaan haittaakaan.
Tero Kaija:
[i:43a8c290f9] Eräässä seikkailussa pelaajahahmoni vanhenivat taikuuden vaikutuksesta d20 vuotta. Onnistuipa joku sitten heittämään 20 ja ikä nousi reilusti päälle neljänkymmenen, joten pääsi ikääntymistaulukoita käyttämään.[/i:43a8c290f9]
Myös Gloranthan brithineillä on kiva loitsu, jolla voi saada ihmisen hetkessä vanhenemaan fyysisesti useita vuosia. Onneksi tuota loitsua ei useinkaan käytetä.
[i:43a8c290f9] Kuinkas sitten ominaisuuksien kouluttamisen kanssa toimitaan? Menetetyt ominaisuuspisteethän on helppo saada takaisin kouluttamalla, jos vain rahaa ja aikaa riittää.[/i:43a8c290f9]
No, koulutushan vaatii paljon aikaa ja tarmoa. Lisäksi täytyisi onnistua löytämään sopiva opettaja rahasta puhumattakaan. Ehkä kovin vanhalle hahmolle voisi antaa vielä ylimääräisiä haittoja koulutukseen, jos hän yrittää palauttaa ikääntymisen vuoksi menettämänsä ominaisuuspisteet.
|
Anonymous
linkki
21. toukokuuta 2001 kello 19.03
|
Anonymous
21. toukokuuta 2001 kello 19.03
linkki
|
Eipä ole Maguksia saatavilla. :sad:
Jos joku voisi lyhyesti selittää ne.
Olis oikein kiva. :smile:
Joo.
|
Nysalor
linkki
21. toukokuuta 2001 kello 5.55
|
Nysalor
21. toukokuuta 2001 kello 5.55
linkki
|
[i:aa3ac2e358] Jos joku voisi lyhyesti selittää ne.[/i:aa3ac2e358]
Ideana näissä ikääntymissäännöissä on se, että neljänkymmenen ikävuoden jälkeen heitetään kahdesta alla olevasta taulukosta ja sovelletaan tuloksia. Vanhetessa siis tietyt ominaisuudet saattavat heikentyä ja jos jokin niistä laskee nollaan, hahmo kuolee. Alemmasta taulukosta heitetään erikseen jokaista menetettyä pistettä kohden.
2d6        pisteiden menetys
2        4
3        3
4        2
5        1
6-8        ei menetystä
9        1
10        2
11        3
12        4
d10        menetetty ominaisuus
1-2        VMA
3-4        R-R
5-6        NPP
7-8        ULK
9-10        ei menetystä
Lähde: Magus #6 vapaasti referoiden.
|
Anonymous
linkki
22. toukokuuta 2001 kello 13.31
|
Anonymous
22. toukokuuta 2001 kello 13.31
linkki
|
Kiitokset Nysalorille, Suuren neuvoston viisaalle jäsenelle. (nuoleskelua, jos vaikka pääsis papiksi):smile:
|
Guzmo
linkki
22. toukokuuta 2001 kello 18.48
|
Guzmo
22. toukokuuta 2001 kello 18.48
linkki
|
[quote:680057767b] [b:680057767b] Galen the Mage[/b:680057767b]
Kiitokset Nysalorille, Suuren neuvoston viisaalle jäsenelle. (nuoleskelua, jos vaikka pääsis papiksi)
[/quote:680057767b]
Mä kyllä luulen, että moisesta nuoleskelusta sun status tiputetaan peikkopallon pelivälineeksi :smile:
Ja tällä turhalla postauksella nostan itseni Ylipapiksi. Muah ezboard! floodi kunniaan :wink:
Jos nyt jatketaan kuitenkin asiankin tiimoilta niin mielestäni ikääntymis sääntöjä ei tarvitse hirveästi miettiä kuin vasta ehkä 45 ikävuoden jälkeen.
Conan (eh, kyllä..) veti vielä viiskymppisenäkin vihollista matalaksi niin miksei Orlanthit perässä. Monissa kuvissa muuten Orlanthi sankarit esitetään aika vanhan näköisiksi. Lähempänä 40-50 vuotiaita kuin 30 vuotiaita.
Tähän väliin voisi kertoa näitä juttuja kaverin vaarista, joka kiipesi 70 vuotiaana puuhun katkomaan oksia.. mutta olkoon.
NPP, VMA ja RR alkaa ehkä tippua siinä 40-50 ikävuoden paikkeilla.
ULK, ÄLY, MHT myöhemmin
Toki elämä Gloranthassa on kovin vaarallista niin etteivät läheskään kaikki saavuta 50 vuoden ikää.
En muista tuota ikääntymistaulukkoa tarkkaan, mutta tonhan mukaan ominaisuus voi laskea !5! pistettä vuodessa?
Otetaan esimerkkinä Risto Riski, jolla on huimat VMA 3. Hän alkaa ikääntyä dramaattisesti (vaikkapa) 46 vuotiaana ja heittää 2d6:lla 2. Oho, henki läks :smile:
Tulkintavirhe?
-------------------------------------
- Guzmo
|
Nysalor
linkki
22. toukokuuta 2001 kello 4.31
|
Nysalor
22. toukokuuta 2001 kello 4.31
linkki
|
Galen the Mage:
[i:aa44968ad2] Kiitokset Nysalorille, Suuren neuvoston viisaalle jäsenelle. (nuoleskelua, jos vaikka pääsis papiksi)[/i:aa44968ad2]
Eipä kestä kiittää.
Guzmo:
[i:aa44968ad2] Conan (eh, kyllä..) veti vielä viiskymppisenäkin vihollista matalaksi niin miksei Orlanthit perässä.[/i:aa44968ad2]
Vaan eipä tainnut Conankaan olla silloin samoissa voimissa kuin nuorena.
[i:aa44968ad2] Monissa kuvissa muuten Orlanthi sankarit esitetään aika vanhan näköisiksi. Lähempänä 40-50 vuotiaita kuin 30 vuotiaita.[/i:aa44968ad2]
Jaa-a. Ehkä orlanthien suosima parta tekee heidät vanhemmannäköiseksi. Sitä paitsi sankarit nyt ovatkin vähän toista kuin tavalliset tallukat.
[i:aa44968ad2] NPP, VMA ja RR alkaa ehkä tippua siinä 40-50 ikävuoden paikkeilla. ULK, ÄLY, MHT myöhemmin[/i:aa44968ad2]
Olen aika samaa mieltä. Kyllä kai ruumiilliset ominaisuudet tosiaan putoavat ennen henkisiä ominaisuuksia. En tosin oikein usko, että ikääntyminen vähentäisi MHT:a, vaan se pikemminkin lisää sitä. Täytyy tässä välissä huomauttaa, etteivät yllä esitetyt ikääntymissäännöt olleet minun keksimiäni.
[i:aa44968ad2] En muista tuota ikääntymistaulukkoa tarkkaan, mutta tonhan mukaan ominaisuus voi laskea !5! pistettä vuodessa?[/i:aa44968ad2]
Enpä nyt viidestä pisteestä tiedä, mutta neljä pistettä on ainakin mahdollinen. Tosin todennäköisyys ei ole kovin suuri, koska silloin pitäisi onnistua heittämään 2d6:lla 2 tai 12. Sen jälkeen heitetään vielä, mihin ominaisuuksiin vähennykset kohdistuvat, joten on aika epätodennäköistä, että pisteet vähentyisivät samasta ominaisuudesta.
[i:aa44968ad2] Otetaan esimerkkinä Risto Riski, jolla on huimat VMA 3. Hän alkaa ikääntyä dramaattisesti (vaikkapa) 46 vuotiaana ja heittää 2d6:lla 2. Oho, henki läks[/i:aa44968ad2]
No, henkilö, jolla on VMA tai R-R 3 ei varmaan selviä elämässä muutenkaan kovin hyvin. Heikot yksilöt saattavat hyvinkin karsiutua pois jo lapsuuden aikana Gloranthan kovassa maailmassa. Toisaalta vaikka 2d6:lla heitettäisiin 2, se ei vielä tarkoita, että pisteet vähennettäisiin suoraan VMA:sta, vaan jokaista vähenevää pistettä kohden heitetään erikseen ominaisuus ja silloinkin on mahdollista, ettei vähennystä tulekaan.
|
Guzmo
linkki
23. toukokuuta 2001 kello 5.58
|
Guzmo
23. toukokuuta 2001 kello 5.58
linkki
|
[i:76627a4325]
Vaan eipä tainnut Conankaan olla silloin samoissa voimissa kuin nuorena.[/i:76627a4325]
Niin ja se oli tosiaan Conan...
[i:76627a4325]
Jaa-a. Ehkä orlanthien suosima parta tekee heidät vanhemmannäköiseksi. Sitä paitsi sankarit nyt ovatkin vähän toista kuin tavalliset tallukat.
[/i:76627a4325]
Parta vanhentaa juu. Se on kiva, että Gloranthassa on tasa-arvo kohdallaan ja naispuoliset Lhankor Mhy:n palvojat joutuvat pitämään tekopartaa :smile:
[i:76627a4325]
Olen aika samaa mieltä. Kyllä kai ruumiilliset ominaisuudet tosiaan putoavat ennen henkisiä ominaisuuksia. En tosin oikein usko, että ikääntyminen vähentäisi MHT:a, vaan se pikemminkin lisää sitä. Täytyy tässä välissä huomauttaa, etteivät yllä esitetyt ikääntymissäännöt olleet minun keksimiäni.
[/i:76627a4325]
Niin ei se MHT ja ÄLY välttämättä tipu mihinkään. Riippuu ihan siitä iskeekö vanhuuden höperyys jossain vaiheessa.
[i:76627a4325]
Enpä nyt viidestä pisteestä tiedä, mutta neljä pistettä on ainakin mahdollinen. Tosin todennäköisyys ei ole kovin suuri, koska silloin pitäisi onnistua heittämään 2d6:lla 2 tai 12. Sen jälkeen heitetään vielä, mihin ominaisuuksiin vähennykset kohdistuvat, joten on aika epätodennäköistä, että pisteet vähentyisivät samasta ominaisuudesta.
[/i:76627a4325]
No okei näin se toimiikin jo varmemmin. Risto Riski olisi silti vaarassa ainakin "huonolla pullalla" nopan heiton suhteen :smile:
-----------------------
- Guzmo
|
Nysalor
linkki
22. toukokuuta 2001 kello 22.54
|
Nysalor
22. toukokuuta 2001 kello 22.54
linkki
|
[i:2922b5378a] Niin ei se MHT ja ÄLY välttämättä tipu mihinkään. Riippuu ihan siitä iskeekö vanhuuden höperyys jossain vaiheessa.[/i:2922b5378a]
Jep, pitäisi kai kehittää vielä erikseen vanhuudenhöperyyssäännöt, joiden mukaan ÄLY voisi laskea. :smile: MHT tosin taitaa vain vuosien mittaan lisääntyä, vaikka henkilö olisi aika höperökin, jos hän vain pysyy uskollisena jumalalleen.
[i:2922b5378a] No okei näin se toimiikin jo varmemmin. Risto Riski olisi silti vaarassa ainakin "huonolla pullalla" nopan heiton suhteen[/i:2922b5378a]
Totta, jos olisi todella huono tuuri. No, harva kai tuollaista "riskiä" tyyppiä haluaisi pelata.
|
Guzmo
linkki
24. toukokuuta 2001 kello 4.35
|
Guzmo
24. toukokuuta 2001 kello 4.35
linkki
|
[quote:ad25911aa7]
Totta, jos olisi todella huono tuuri. No, harva kai tuollaista "riskiä" tyyppiä haluaisi pelata. [/quote:ad25911aa7]
Aivan. Meidänkin peleissä hahmoa luodessa ominaisuus pisteiden kolmoset saa yleensä heittää uusiksi.
-------------------
- Guzmo
|
Juhno
linkki
23. toukokuuta 2001 kello 21.25
|
Juhno
23. toukokuuta 2001 kello 21.25
linkki
|
Nojoo. Onhan se myönnettävä, että ei koskaan ole tullut ikääntymisestä haittoja hahmoille :smile: Mutta tälläkin hetkellä pyörii kampanja jossa on kaksi haltiaa, ankka ja ihminen (tai taisi tehdä kääpiön, hahmon kuoltua). Mutta kuitenkin. Haltiat, jos löytävät hyvän työpaikan (ja sellainen on haltioilla.), voisivat olla vaikka 50vuotta töissä. Ankka ei välttämättä ole 75 vuotiaana kovin hyvässä vedossa. Mutta tietenkin haltioiden pelaajilla voisi olla vähän tylsää istua ja kuunnella kun muut seikkailevat koko (lyhyen) elämänsä "ahkerasti". Tällainen tilanne on lievästi hankalahko....
|
Wlu 000
linkki
25. toukokuuta 2001 kello 17.13
|
Wlu 000
25. toukokuuta 2001 kello 17.13
linkki
|
Joo... onhan se huonoa että ihmiset elävät "vain niin vähän aikaa". Tosin erään pelaajan ihmiset elävät vain parin pelikerran ajan itse pelissä koska asenne on se ettei peräännytä. Eli olisi aivan sama koska hänen hahmonsa alkaisivat ikääntyä koska hän tapattaa ne kuitenkin parin pelikerran jälkeen.
|
Anonymous
linkki
25. toukokuuta 2001 kello 9.53
|
Anonymous
25. toukokuuta 2001 kello 9.53
linkki
|
...mikä on omiaan todistamaan sitä faktaa, etteivät he ole vielä aivan täysin sisäistäneet, mitä tarkoittaa sana ROOLIpelaaminen. Aivojen, väijytysten ja strategioiden käyttö ei ole pannassa.
|
Nysalor
linkki
26. toukokuuta 2001 kello 3.41
|
Nysalor
26. toukokuuta 2001 kello 3.41
linkki
|
[i:34dd455b87] Joo... onhan se huonoa että ihmiset elävät "vain niin vähän aikaa". Tosin erään pelaajan ihmiset elävät vain parin pelikerran ajan itse pelissä koska asenne on se ettei peräännytä.[/i:34dd455b87]
Kai ihmisikä riittää mainiosti kunnollisen seikkailijanuran luomiseen, mutta tietysti taistelujen vaarat voivat lyhentää ikää. Jotenkin vain luulisin, ettei korkea ikä ole ihmisseikkailijan pahin kuolemanriski. Toisaalta eivät liskolaiset tai haltiatkaan seikkaile tavallisesti läheskään koko elämäänsä, vaan yleensä ainoastaan nuoruuden, mikäli siis yleensä edes seikkailevat.
|
Juhno
linkki
26. toukokuuta 2001 kello 16.03
|
Juhno
26. toukokuuta 2001 kello 16.03
linkki
|
Karazamara: "...mikä on omiaan todistamaan sitä faktaa, etteivät he ole vielä aivan täysin sisäistäneet, mitä tarkoittaa sana ROOLIpelaaminen. Aivojen, väijytysten ja strategioiden käyttö ei ole pannassa."
Onhan se noinkin, mutta luulen tietäväni kenen henkilön pariin hahmoon Wlu viittaa. Hahmojen keskimääräinen äly on varmaan ollut varmaankin 9, että ei siinä kovin mahtavia strategioita väännetä. Varsinkin jos painotetaan ROOLIpelaamista. Mutta onhan se totta, että (harva) tyhmäkään henkilö suostuu "vapaaehtoisesti" kuolemaan..
|
Wlu 000
linkki
27. toukokuuta 2001 kello 4.15
|
Wlu 000
27. toukokuuta 2001 kello 4.15
linkki
|
hei... viimeks sen hahmon äly oli kymppi. Eli se oli älykkäämpi kuin keskiverto luolapeikko :smile:
|
Anonymous
linkki
28. toukokuuta 2001 kello 10.46
|
Anonymous
28. toukokuuta 2001 kello 10.46
linkki
|
Joo, voihan sitä kuolla monella tapaa. Jotenkin on vain mielekkäämpää olla hiukan uhkarohkea(ei kuitenkaan mikään kamikaze), kuin joku rauhallinen ja vaikeuksia(seikkailuja) välttävä tyyppi. Mutta se on makuasia ja makuasioista ei voi kiistellä.:smile:
|
Anonymous
linkki
27. toukokuuta 2001 kello 22.07
|
Anonymous
27. toukokuuta 2001 kello 22.07
linkki
|
On rikasta pelata jollain soturi-orlanthilla, mutta myös ovelalla ja viekkaalla hahmolla, joka yrittää voittaa kokemansa vaikeudet (seikkailut) partaveitsen terävällä älyllään! Tämä on tosiaan makuasia, mutta kannattaa joskus pelauttaa ja eläytyä sellaisen hahmon rooliin, josta oikeassa elämässä poikkeaa itse luonteeltaan.
Itse aikoinani pelasin haltialla, joka tyytyi loitsujen, myrkytettyjen nuolien ja pimeyden hyväksi käyttöön.
Mutta tämähän on makuasia, mutta makukin kehittyy, jos on avoinmielinen ja kokeilee rohkeasti! Itsestä poikkeavan hahmon realistinen pelaaminen on haaste, joka voi olla yhtä mielenkiintoista ja hauskaa kuin suhteellisen uhkarohkea mättö. :smile:
|
Anonymous
linkki
11. kesäkuuta 2001 kello 11.22
|
Anonymous
11. kesäkuuta 2001 kello 11.22
linkki
|
Tai sitten itse pelinjohtaja pistää 4 peikkoa vastaan ja muuta mukavaa. vaikkapa 100 miehen hyökkäys 10000 öröä vastaan... ja öröt muurien sisällä...
Suora kommentti pelin johtajalta:"Olisit hypännyt 7 metrisen muurin reunalta alas... sillai sää olisit voinut paeta." perääntyminen tuli pakolliseksi kun molemmat jalat oli poikki ja käsi saanut hieman täppiä... tiputtaudin alas ja pamahdin kovaa... Olin tosin saanut tapettua 6 öröä ja yhden ison örön... kaikki meni sillä mentaaliteetillä että isku + potku...
kokoajan oli 2 öröä vastassa ja selän takana 7 metrin tiputus ja vieressä oli joku hemmetin solttu (EPH)...joten siinäkään ei ollut tilaa... miten olisin voinut selvitä tästä tilanteesta... minut määrättiin hyökkäykseen joten hyökkäykseen meneminen oli aika pakollista... niin kertoisiko Wlu tai joku muu mitä tässä tilanteessa olisi pitänyt tehdä... koska tälläiset tilanteet saattavat olla sinulle tuttuja niin kerroppas miten selviäisin...
|
Guzmo
linkki
11. kesäkuuta 2001 kello 2.44
|
Guzmo
11. kesäkuuta 2001 kello 2.44
linkki
|
[quote:c13dceacee] [b:c13dceacee] Wlu_000[/b:c13dceacee]
Joo... onhan se huonoa että ihmiset elävät "vain niin vähän aikaa". Tosin erään pelaajan ihmiset elävät vain parin pelikerran ajan itse pelissä koska asenne on se ettei peräännytä.
Eli olisi aivan sama koska hänen hahmonsa alkaisivat ikääntyä koska hän tapattaa ne kuitenkin parin pelikerran jälkeen.
[/quote:c13dceacee]
Aika tylsää IMO. Kai teillä on joku hahmonluonti generaattori käytössä? :smile:
Tuo "ei peräännytä" asenne on kyllä mainio, mutta taitaa jättää kaiken juonimisen/taktikoinnin pois peleistä?
[quote:c13dceacee] [b:c13dceacee] Timppa[/b:c13dceacee]
Tai sitten itse pelinjohtaja pistää 4 peikkoa vastaan ja muuta mukavaa. vaikkapa 100 miehen hyökkäys 10000 öröä vastaan... ja öröt muurien sisällä...
Suora kommentti pelin johtajalta:"Olisit hypännyt 7 metrisen muurin reunalta alas... sillai sää olisit voinut paeta." perääntyminen tuli pakolliseksi kun molemmat jalat oli poikki ja käsi saanut hieman täppiä...
[b:c13dceacee] SNAP[/b:c13dceacee]
miten olisin voinut selvitä tästä tilanteesta... minut määrättiin hyökkäykseen joten hyökkäykseen meneminen oli aika pakollista... niin kertoisiko Wlu tai joku muu mitä tässä tilanteessa olisi pitänyt tehdä... koska tälläiset tilanteet saattavat olla sinulle tuttuja niin kerroppas miten selviäisin...
[/quote:c13dceacee]
Tämmöisiä tilanteita varten on olemassa loitsut (esimerkiksi teleportaatio), jumalallinen väliintulo, apinan raivo ja pj:n lahjominen :smile:
Jos hyökätään vihollista vastaan merkittävällä alivoimalla, mitä muutakaan voi odottaa kuin mahdollista kuolemaa?
------------------------------
- Guzmo
|
Anonymous
linkki
11. kesäkuuta 2001 kello 18.42
|
Anonymous
11. kesäkuuta 2001 kello 18.42
linkki
|
Guzmo:
"Tämmöisiä tilanteita varten on olemassa loitsut (esimerkiksi teleportaatio), jumalallinen väliintulo, apinan raivo ja pj:n lahjominen"
Oletetaan että tässä tilanteessa ei ollut normaaleilla henkilöillä loitsuja, oletetaan että mahti oli 8, apinan raivo oli kaytetty jo,(7 öröä ei kuole ilman hulluutta), ja kukkaro oli kotona...
kuten voit huomata sen hetkinen tilanne kumosi kaikki ehdotuksesi :sad: joten lisää ehdotuksia jos joku niitä nyt enempää voi keksiä...
|
Wlu 000
linkki
11. kesäkuuta 2001 kello 3.03
|
Wlu 000
11. kesäkuuta 2001 kello 3.03
linkki
|
Timpalle: Jos sinulla on jotain valittamista tuosta pelistä sen voit sanoa pelikerran aikanakin. Jos käyttäisit edes hiukan älyä olisit voinut olla menemättä mihinkään itsemurha iskuihin. Nautit ilmeisesti hahmonteosta kun lykkäät hahmosi joka paikkaan jossa sen vain voi tapattaa. Mutta tämäpä ei liity mitenkään ikääntymiseen joten enpä viitsi jatkaa...
|
Anonymous
linkki
11. kesäkuuta 2001 kello 8.51
|
Anonymous
11. kesäkuuta 2001 kello 8.51
linkki
|
Liittyy tuo ikäntymiseen... kun sanoit ettei tarvitse sellasia miettiä kun aina kuolee niin kyllä se liittyy... Pieni lisäys vielä johon voit vastata henk.koht. ettei tarvitse täältä lukea... olisiko pitänyt sanoa ylempiarvoiselle soltulle:"EI! Mie ei hyökätä! Olen Vähän tyhyhyhmä mutta minä ei hyökätä!" (hahmollani ei ollut järin suuri Äly...)...
Nytten asiaan:
Tuleeko haltioille haittoja ikääntymisestä... vai ovatko he AINA elämänsä kunnossa... kyllähän hekin joskus ikään kuolevat. Vai kolevatko? Kyllä varmaan jotain on tapahtunut 200 vuoden aikana... vaikka jotain tapaturmia (paljon kokemusta kommelluksista) josta jää jotain korjaamattomia vammoja... kuten esimerkiksi arpia... kekemuksella voin sanoa että ei ole hääppösen näköstä kun polvessa on ) muotoinen arpi... toisaalta pitäisi varmaan viillellä siihen = niin olisi hieman hauskempi... taidan kyllä jättää tekemättä... kuitenkin... eikös niin pitkän aijan aikana tapahdu jotain kommelluksia?
|
Nysalor
linkki
11. kesäkuuta 2001 kello 2.45
|
Nysalor
11. kesäkuuta 2001 kello 2.45
linkki
|
[i:2e3bd6e182] Tuleeko haltioille haittoja ikääntymisestä...[/i:2e3bd6e182]
Kyllä, luonnollisesta ainakin Gloranthasta puhuttaessa haltiat ikääntyvät. Heidän elinikänsä vain on ihmiseen verrattuna pidempi, mutta kuolema koittaa lopulta kuitenkin. Elinikä riippuu haltian lajista ja häneen liitetystä puulajista. Tarkemmin haltialajien elinikäasiaa löytyy aikaisemmasta kirjoituksestani tähän aiheeseen. Ikääntyessään haltia alkaa muistuttaa yhä enemmän puuta ja vaikutukset ovat arvatenkin sen mukaiset.
|
Guzmo
linkki
12. kesäkuuta 2001 kello 10.27
|
Guzmo
12. kesäkuuta 2001 kello 10.27
linkki
|
[quote:37434e0797] [b:37434e0797] Timppa[/b:37434e0797]
Oletetaan että tässä tilanteessa ei ollut normaaleilla henkilöillä loitsuja, oletetaan että mahti oli 8, apinan raivo oli kaytetty jo,(7 öröä ei kuole ilman hulluutta), ja kukkaro oli kotona...
kuten voit huomata sen hetkinen tilanne kumosi kaikki ehdotuksesi joten lisää ehdotuksia jos joku niitä nyt enempää voi keksiä...
[/quote:37434e0797]
öö.. Harhauta pelinjohtajaa jotenkin? :smile:
[quote:37434e0797] [b:37434e0797] Nysalor[/b:37434e0797]
Ikääntyessään haltia alkaa muistuttaa yhä enemmän puuta ja vaikutukset ovat arvatenkin sen mukaiset.
[/quote:37434e0797]
Erottaa enemmän RQ:n haltijoita perus fantasian kliseistä.
Hyvä näin.
-------------------
- Guzmo
|
Anonymous
linkki
12. kesäkuuta 2001 kello 5.46
|
Anonymous
12. kesäkuuta 2001 kello 5.46
linkki
|
Eli jos nyt oikein ymmärsin niin Haltioista tulee puita kun ne ovat tarpeeksi vanhoja... eli jotain enttejä? vai tuleeko niistä sellaisia pikkuisia puita (alle 2 metriä) kun ne normaalisti ovat... vai tuleeko niisät ihan normaaleja puita...
Tämä kyseinen asia siis taitaa haitata aniakin NPPkykyä aika paljon...
|
Guzmo
linkki
12. kesäkuuta 2001 kello 17.41
|
Guzmo
12. kesäkuuta 2001 kello 17.41
linkki
|
[quote:8e36140e29]
Eli jos nyt oikein ymmärsin niin Haltioista tulee puita kun ne ovat tarpeeksi vanhoja... eli jotain enttejä? vai tuleeko niistä sellaisia pikkuisia puita (alle 2 metriä) kun ne normaalisti ovat... vai tuleeko niisät ihan normaaleja puita...
Tämä kyseinen asia siis taitaa haitata aniakin NPPkykyä aika paljon...
[/quote:8e36140e29]
Menee vähän ohi, mutta Vampiressa hahmoni on Gangrel, joka vastaa vähän RQ:n haltioita siinä mielessä että Gangrelit ovat vamppyyreistä mieluiten luonnon ja eläinten lähellä.
Noh tämä kyseinen vamppyyri on jo 400 vuoden ikään tullessaan alkanut muistuttaa yhä enemmän puuta. Iho on muuttunut vihertäväksi ja kaarnaa sekä sammalta kasvaa kasvoissa. Ajattelin kehittää hahmoani siihen suuntaan, että hän 100 vuoden kuluttua pystyisi muuttumaan puuksi. Ei miksikään taimeksi vaan entiksi :smile:
Voi olla että hyvin vanhat haltiat ovat, enemmän puita kuin humanoideja.
Ernaldan jonkun subcultin secretti taisi olla [i:8e36140e29] become earth[/i:8e36140e29], jossa hahmo sulautuu maahan ja hän poistuu pelistä. Luulen, että haltijoilla on jotain samankaltaista.
-------------------------------------------------
- Guzmo
|
Nysalor
linkki
12. kesäkuuta 2001 kello 5.50
|
Nysalor
12. kesäkuuta 2001 kello 5.50
linkki
|
Guzmo:
[i:f6878d50c6] Voi olla että hyvin vanhat haltiat ovat, enemmän puita kuin humanoideja.[/i:f6878d50c6]
Jep, näin minäkin ajattelisin. Vanhojen haltioiden iho on kaarnamainen, hänen hiuksensa muistuttavat yhä enemmän ja enemmän lehtiä, liikkuminen varmaankin hidastuu, NPP ja VMA vähenevät. Lopulta haltia nukahtaa enää heräämättä. Kuollut haltia haudataan, kuten maasta tulevalle rodulle sopiikin.
Timppa:
[i:f6878d50c6] Eli jos nyt oikein ymmärsin niin Haltioista tulee puita kun ne ovat tarpeeksi vanhoja... eli jotain enttejä?[/i:f6878d50c6]
Tuskinpa vaan enttejä. Ne taitavat olla kyllä jostakin aivan muualta kuin Gloranthasta. Gloranthan haltiat alkavat vain muistuttaa puita. Kuten Guzmo jo totesikin, Gloranthan haltiat eivät ole mitään fantasiakliseitä.
|
Arkat
linkki
15. kesäkuuta 2001 kello 11.02
|
Arkat
15. kesäkuuta 2001 kello 11.02
linkki
|
Taas yksi syy etsiä jostain RuneQuest Deluxe (englanninkielinen kylläkin, mutta mitäs tuosta...). Taitaapi loppupuolelta löytyä säännöt ja taulukot ominaisuuksien menettämiselle Gloranthassa. Mutta hittoako tuolla väliä - ei sankarit (sankarit, ei Sankarit!) voi hidastua iän myötä (Cohen the Barbarian!)! Ethilristkin on puolisen vuosituhatta iältään ja hyvin pyyhkii!
Muuten, jos Gloranthan ihmiset nyt sattuisivat olemaan samanlaisia edes biologisesti kuin meikäläiset, niin 18-vuotias Gloranthassa on semmonen 15-vuotias meidän mittapuulla - vuosi on näes 1/6 lyhyempi! :smile: Ihan hulppeaa sinänsä. Ja mikäs siinä - miksikäs ei näin kovassa maailmassa 12-vuotias (15 Gloranthan vuotta) olisi jo aikuinen!
*vetäytyy hihittelemään Oikean Maailman mittapuulla 12-vuotiasta tyttöä joka pelottelee Jenestalien asethaneja kylmillä katseilla ja nopeilla keihäillään, sekä tietenkin 16-vuotiasta Humaktin Miekkaa jolle on sysätty valtava valtakunta harteilleen*
|
Nysalor
linkki
15. kesäkuuta 2001 kello 18.38
|
Nysalor
15. kesäkuuta 2001 kello 18.38
linkki
|
[i:d6965943d8] Taitaapi loppupuolelta löytyä säännöt ja taulukot ominaisuuksien menettämiselle Gloranthassa.[/i:d6965943d8]
Olisipa kiinnostavaa kuulla, millaisia nuo ovat, koska minulla on ainoastaan suomenkielinen versio, jossa ei ole ikääntymistaulukoita.
[i:d6965943d8] Mutta hittoako tuolla väliä - ei sankarit voi hidastua iän myötä![/i:d6965943d8]
Pyhän maan Faaraolla näytti kuitenkin olevan ongelmia, koska hän aina ruumiinsa loppuun kulutettuaan tarvitsi uuden. Ehkäpä kaikki suuretkaan sankarit eivät ole kuolemattomia?
[i:d6965943d8] vuosi on näes 1/6 lyhyempi[/i:d6965943d8]
Tuosta olikin jo pohdiskelua Glorantha-osiossa. Taidettiin vain todeta, että maagisuus ja Gloranthan erilaisuus meidän maailmaamme nähden selittävät ihmisten nopeamman kehityksen.
|
Anonymous
linkki
16. kesäkuuta 2001 kello 14.45
|
Anonymous
16. kesäkuuta 2001 kello 14.45
linkki
|
Jotkut olennot voi tosiaan olla vaikka kuinka vanhoja...
Käärmepiipun syvänteessä oli älyttömän vanha kilpikonna ja Auringon Kreivikunnassa joku tajuttoman vanha vamppyyri... Näin muistelisin...
|
Nysalor
linkki
16. kesäkuuta 2001 kello 3.02
|
Nysalor
16. kesäkuuta 2001 kello 3.02
linkki
|
[i:a822d4ad7c] Auringon Kreivikunnassa joku tajuttoman vanha vamppyyri...[/i:a822d4ad7c]
Jep, vampyyrit ovatkin normaalin ikääntymisen ulkopuolella, mutta vastineeksi he joutuvat luovuttamaan elävän sielunsa ja sitä kautta mahdollisen kuolemanjälkeisen elämänsä. Silti se on joidenkin mielestä hyvä vaihtokauppa. Vuosien mittaan vampyyri voi kehittyä vaikka kuinka voimakkaaksi, ellei joku tarpeeksi voimakas vampyyrinvihaaja onnistu listimään häntä.
|
Guzmo
linkki
18. kesäkuuta 2001 kello 7.37
|
Guzmo
18. kesäkuuta 2001 kello 7.37
linkki
|
[quote:ce6960f27a]
Jotkut olennot voi tosiaan olla vaikka kuinka vanhoja...
Käärmepiipun syvänteessä oli älyttömän vanha kilpikonna ja Auringon Kreivikunnassa joku tajuttoman vanha vamppyyri... Näin muistelisin... [/quote:ce6960f27a]
Puolijumala tason olennoille ikä ei tunnu olevan enään mikään elämisen este. Tietysti myös omistautuneet jumalansa palvojat saattavat elää hyvinkin pitkään.
Auringon Kreivikunnan vamppyyrihän oli hauska kun poloinen oli unohtanut oman nimensäkin. Aika haaste muutenkin väärään paikaan, väärään aikaan eksyneille pelaajille.
--------------------------
- Guzmo
|
Nysalor
linkki
18. kesäkuuta 2001 kello 0.55
|
Nysalor
18. kesäkuuta 2001 kello 0.55
linkki
|
[i:18c0c362c1] Auringon Kreivikunnan vamppyyrihän oli hauska kun poloinen oli unohtanut oman nimensäkin.[/i:18c0c362c1]
Tuo onkin kyllä poikkeuksellisen huono vampyyriyksilö. Periaatteessahan aika ei vampyyreitä vahingoita, mutta ehkäpä henkisesti heikot yksilöt eivät yksinkertaisesti pysty pitämään kaikkea vuosien mittaan kertynyttä tietoa selvässä järjestyksessä ja heillä käy kuten Vanhan Aurinkokupolin temppelin vampyyrille. Kaikki kunnon vivamortilaiset sentään keräävät voimaa ja palvojia, eivätkä eristäydy kuten tuo poloinen. :smile:
|