Wlu 000
linkki
25. toukokuuta 2001 kello 11.29
|
Wlu 000
25. toukokuuta 2001 kello 11.29
linkki
|
oletteko kehitelleet paljon uusia loitsuja? Ainakin velholoitsuja on mielestäni aivan liian vähän joten olen kehitellyt muutamia uusia. Entä te muut?
|
Nysalor
linkki
27. toukokuuta 2001 kello 13.43
|
Nysalor
27. toukokuuta 2001 kello 13.43
linkki
|
[i:b173d7232b] oletteko kehitelleet paljon uusia loitsuja?[/i:b173d7232b]
Enpä ole juurikaan loitsuja kehitellyt. Niitä nimittäin löytyy kaikista RuneQuest-kirjasista ja fanilehdistä melkoisesti ja netissä loitsuja on suorastaan tuhoton määrä. Velholoitsuissa olen tosin hyödyntänyt pienessä määrin Sandy Petersenin uusien (tai nykyään jo vähemmän uusien) velhosääntöjen loitsuja. Niistä voi saada hieman lisäkapasiteettia, jos velholoitsuarsenaali vaikuttaa turhan vajaalta.
En ole kuitenkaan sallinut mitään kuvottavia näkymättömyyksiä, tulipalloja tai vastaavaa. :smile:
|
newsalor
linkki
27. toukokuuta 2001 kello 11.46
|
newsalor
27. toukokuuta 2001 kello 11.46
linkki
|
Minä tein aikoinani ainakin kymmeniä riimuloitsuja, mutta en kyllä saanut niistä sitten kuin ihan ensimmäiset laitettua nettiin, mutta siellä ne ovat vieläkin.
[url=http://www.utanet.fi/~nysalor/rq.html]www.utanet.fi/~nysalor/rq.html[/url]
Edited by: newsalor at: 5/27/01 1:27:31 pm
|
Juhno
linkki
26. toukokuuta 2001 kello 23.30
|
Juhno
26. toukokuuta 2001 kello 23.30
linkki
|
Kuvottavia tulipalloja? Ihme jannu, olet :wink: No ehkä näkymättömyys vois olla aika kova mutta RQ:ssa ei ole oikeastaan paljonkaan "kunnon" taistelutaikoja. Onhan vahingonlisäys näppärä, ja tukehdutus jos jaksaa juosta minuutin, pari vihollista pakoon.
|
Wlu 000
linkki
27. toukokuuta 2001 kello 13.23
|
Wlu 000
27. toukokuuta 2001 kello 13.23
linkki
|
Tulipallo on velholle sopiva taika. Eikä sitä missään nimessä voi sanoa kuvottavaksi. pitää vain varoa tulipalloa kehiteltäessä ettei siitä tule liian hyvä kuten useimmissa itsetehdyissä taioissa voi käydä.
|
Nysalor
linkki
26. toukokuuta 2001 kello 23.00
|
Nysalor
26. toukokuuta 2001 kello 23.00
linkki
|
[i:878fbc0d4e] Kuvottavia tulipalloja? Ihme jannu, olet No ehkä näkymättömyys vois olla aika kova mutta RQ:ssa ei ole oikeastaan paljonkaan "kunnon" taistelutaikoja.[/i:878fbc0d4e]
No, minä en nyt pidä ollenkaan tulipalloista. Jotenkin ne eivät sovi samaan riviin muiden RuneQuestin velholoitsujen kanssa. Tyhjästä ilmestyvät ja polttavat pallot poikkeavat kovasti Myrkystä, Vähämielisyydestä, Tukehduttamisesta, Tartunnasta, Hehkusta, Halvauksesta, Hidastuksesta, Vähennä (ominaisuudesta) ja Uuvutuksesta. Sitä paitsi miksi tehdä oma loitsu tulipallolle, jonka voi kehittää Illuusiokosketuksella? Tällöin se ei edes muodostu pelin tasapainoa vaarantavaksi tekijäksi.
Tuossa yllä luettelinkin jo muutaman taisteluloitsun. Lisäksi velhot voivat hyödyntää Animoi (aine) -loitsua ja Muodon asetusta, jos haluavat hyökätä fyysisesti taikuuden avulla. Muodonmuutos on niinikään taistelussa mahdollinen, kuten myös pelätty Ime (ominaisuus). Vieläpä Hallitse (lajia) -loitsukin kelpaa vihollisten kukistamiseen. Päälle voi laskea myös kaikki suojaavat ja ominaisuuksia tai aseita parantavat loitsut. Nämä ovat minusta melko kunnollisia taisteluloitsuja.
Näkymättömyyden aiheuttava loitsu taitaisi myös olla varsin ikävä, kuten Guzmon esimerkistä aiheessa "maagisten tavaroitten huomaaminen" voi päätellä. En ole nähnyt mitään tarvetta sellaiselle velholoitsulle, koska vastaava henkiloitsu on olemassa ja sekin on riittävän rajoittunut.
No, yhtä kaikki tämä on vain minun näkemykseni aiheesta, enkä missään tapauksessa pyri kieltämään teitä käyttämästä haluamianne loitsuja. Puhun vain omasta kokemuksestani, sillä menin kerran tyhmyyksissäni kehittämään loitsun, joka aiheutti suoraan fyysistä vahinkoa vähän tulipallon tavoin. Se oli vikatikki ja latisti tunnelmaa, enkä enää sen jälkeen ole moisia loitsuja kehitellyt.
|
Anonymous
linkki
28. toukokuuta 2001 kello 3.12
|
Anonymous
28. toukokuuta 2001 kello 3.12
linkki
|
Onhan noita tullut pari tehtyä.
Mielipiteeni tulipalloista ym. sen kaltaisista: Mielstäni ne ovat ihan okei, sillä millä perusteella esim. vain riimuloitsuissa saisi olla suoranaisia luonnonvoimiin pohjautuvia loitsuja(salama, ukkonen, valokeihäs).
Sillä velhothan kyvyillään hetkellisesti muokaavat olevaisuutta, ja olevaisuushan tarkoittaa myös tulta ja muita elementtejä. Esimerkiksi velho, joka ei osaa käyttää yhtään aseita voisi tietysti heittää itseensä, suoja vahingolta, suoja taikuudelta ja vahingon lisäys loitsut ja sitten käyttää vaikka tukehduttamista mutta jotenkin se tuntuu taistelun välttelyltä. Tai jos kaksi velhoa kamppailee, onko sen tarkoitus olla sellaista, että toinen heittää myrkyn tai tukehtumisen ja sitten kilpaillaan takaisin heitoilla niin kauan että se(loitsu) menee jommallekummalle läpi. Loppu kommenttina, kannatan uusien loitsujen, joita on aika köykäisesti, kehittämistä, myös elementti pohjaisten suoraviivaisten hyökkäysloitsujen.
|
Nysalor
linkki
28. toukokuuta 2001 kello 20.45
|
Nysalor
28. toukokuuta 2001 kello 20.45
linkki
|
[i:3143653a28] Mielstäni ne ovat ihan okei, sillä millä perusteella esim. vain riimuloitsuissa saisi olla suoranaisia luonnonvoimiin pohjautuvia loitsuja(salama, ukkonen, valokeihäs).[/i:3143653a28]
Minun näkemykseni mukaan riimuloitsut ovat enemmänkin jumalallista apua ja siksi aika voimakkaita verrattuna tavallisiin henki- ja velholoitsuihin. Velholoitsujen käyttövoima taas on pikemminkin loitsijassa itsessään ja hänen kuluttamissa taikapisteissään.
[i:3143653a28] Sillä velhothan kyvyillään hetkellisesti muokaavat olevaisuutta, ja olevaisuushan tarkoittaa myös tulta ja muita elementtejä.[/i:3143653a28]
Mutta luulisi tyhjästä ilmestyvän polttavan ilmestyksen vaativan valtavasti maagista voimaa. Illuusiokosketuksella, kuten sanoin, voi luoda tulipallon vahingoittavan vaikutuksen ja se antaa ehkä jonkinlaista kuvaa siitä, millaista voimaa tulipallon luomiseen tarvittaisiin.
[i:3143653a28] Esimerkiksi velho, joka ei osaa käyttää yhtään aseita voisi tietysti heittää itseensä, suoja vahingolta, suoja taikuudelta ja vahingon lisäys loitsut ja sitten käyttää vaikka tukehduttamista mutta jotenkin se tuntuu taistelun välttelyltä.[/i:3143653a28]
Ainakaan useimmissa malkionikulttuureissa velhoa ei ole edes tarkoitettu varsinaiseksi taistelijaksi. Hänen tehtävänsä on luullakseni ritarien tukeminen loitsuilla, eikä itse fyysiseen taisteluun osallistuminen.
|
Arkat
linkki
18. kesäkuuta 2001 kello 11.44
|
Arkat
18. kesäkuuta 2001 kello 11.44
linkki
|
Onko kukaan huomannut miten onnettomia nämä ovat vahingon tekemisessä?
Ye Booke of Tentaclesissa julkaistut (tai melkein identtiset mutta mielestäni hiukan suppeammat ja low-power peliin sopivammat Petersenin) Sorcery-säännöt ovat kerrassaan upeat (mielestäni ei ole yhtään mitään tolkkua käyttää RuneQuestin omia surkeita sääntöjä, etenkin kun Petersenin löytyvät verkosta), mutta yksi asia jää kaivelemaan.
Siinä missä Teppo Telmori paiskoo yhden pisteen Haavalla 1d3 vahinkoa, Ville Velho heittää yhden pisteen Evoke Flamen aiheuttaakseen 1d1 vahinkoa jolta panssari suojaa. Tietysti sen moniloitsuttaminen vaikkapa 10 aiheuttaa 10x1d1 vahinkoa, mutta panssari suojaa jokaisen kymmenestä osumasta täysin! Ja intensiteetti 10:llä vahinko nousee huikeaksi 1d10:ksi!
Siksipä kehittelenkin systeemiä jossa intensiteetti 1 on 1d3 vahinkoa, 2 1d6, 4 2d6, 6 3d6 jne... mutta kuten tavallista itse kirjoittamieni sääntöjen kanssa, se tuntuu tönköltä... :sad:
|
Arkat
linkki
18. kesäkuuta 2001 kello 19.07
|
Arkat
18. kesäkuuta 2001 kello 19.07
linkki
|
Unohdin tietysti sen parhaan velholoitsun taisteluun: illuusioliike, illuusiokosketus ja vahingon lisäys! Vielä vaikka illuusionäky päälle jos tahtoo hienostella ja tekee siitä miekan näköisen. Heh. Tuolla vaan hutkimaan...
|
Anonymous
linkki
20. kesäkuuta 2001 kello 5.44
|
Anonymous
20. kesäkuuta 2001 kello 5.44
linkki
|
Tässä aikani kuluksi laitan pari loitsua tänne joita mietiskelen...
1)Suojaalue: Vähentää yhteensä 15 pistettä vahinkoa jotka tulevat kohteeseen. Ei mikään kovin huono mutta ei mikään paraskaan. elis siis jos aluksi tulee 10 vahinkoa eli seuraavasta lähtee vain 5 pois.
2)Käsky: Kohde tottelee loitsijaa ja tekee yhden toiminnon joka on jo tuttu hänelle. Tietenkin on mahdollisuus selvitä tästä taiakpisteet vs taikapisteet kamppailussa.
|
Nysalor
linkki
20. kesäkuuta 2001 kello 10.27
|
Nysalor
20. kesäkuuta 2001 kello 10.27
linkki
|
[i:4b74d8e07e] Suojaalue: Vähentää yhteensä 15 pistettä vahinkoa jotka tulevat kohteeseen.[/i:4b74d8e07e]
Huh! Tuohan nyt on jo melkoinen loitsu. Vastannee jossakin määrin Suoja vahingolta 15 -loitsua, mutta ilman mahdollisuutta päästä suojauksen läpi ja kertakäyttöisenä.
[i:4b74d8e07e] Kohde tottelee loitsijaa ja tekee yhden toiminnon joka on jo tuttu hänelle.[/i:4b74d8e07e]
Hallitse lajia tai Käske lajia olisi kyllä tuohon tarkoitukseen kätevämpi.
|
Anonymous
linkki
19. kesäkuuta 2001 kello 21.04
|
Anonymous
19. kesäkuuta 2001 kello 21.04
linkki
|
Käske loitsu on siinä suhteessa parempiettä se voisi vaikkatoimia humanoideihin. joka olisi parempaa kuin Käske/Hallitse lajia loitsut, koska sitten ei tarvi olla jokaiselle rodulle erikseen...
|
Nysalor
linkki
20. kesäkuuta 2001 kello 6.01
|
Nysalor
20. kesäkuuta 2001 kello 6.01
linkki
|
[i:23807c69f8] Käske loitsu on siinä suhteessa parempiettä se voisi vaikkatoimia humanoideihin.[/i:23807c69f8]
Eipä se minua oikein innosta. Se lienee turhan voimakas loitsu, jos sillä voi lumota ihmisenkin. Hallitse ihmistä (tai muuta älykästä olentoa) on sentään aika harvinainen loitsu. Ehkä olen hiukan konservatiivinen, mutta olen pärjäillyt aika hyvin jo olemassa olevilla loitsuilla.
|
Anonymous
linkki
24. kesäkuuta 2001 kello 11.17
|
Anonymous
24. kesäkuuta 2001 kello 11.17
linkki
|
No joo, mutta niitten uusien loitsujen tekemisessä pitäis muistaa se et jos niil hoitaa useamman kuin yhen vihollisen kerralla pois taistelusta, niin sitten ne vie kans tuhottomasti taikapisteitä, että säilytetään velhojen ja muiden hahmojen balanssi. Elikkä se perinteinen tulipallo veis abaut 20 taikapistettä.. saa olla ihan kunnon velho et tollaset vappat ÄLYt löytyy =)
|
Nysalor
linkki
23. kesäkuuta 2001 kello 21.35
|
Nysalor
23. kesäkuuta 2001 kello 21.35
linkki
|
[i:53537433b1] niitten uusien loitsujen tekemisessä pitäis muistaa se et jos niil hoitaa useamman kuin yhen vihollisen kerralla pois taistelusta, niin sitten ne vie kans tuhottomasti taikapisteitä[/i:53537433b1]
Tuo on minusta juuri oikea asenne. Liian halvat ja tehokkaat loitsut tuhoavat tasapainon.
[i:53537433b1] Elikkä se perinteinen tulipallo veis abaut 20 taikapistettä..[/i:53537433b1]
Omaa loitsua tulipallo ei välttämättä tarvitse, koska sen pystyy luomaan Illuusiolla. Tällöin kohtuullisen tehokkaan tulipallon tekeminen vie tosiaan taikapisteitä, eikä onnistu kovin heikolle loitsijalle. Tosin voihan sitä luoda jotakin vähemmän näyttävää, jotta vihollinen ei ota vaarallista illuusiota kovin vakavasti. Miltäpä kuulostaisi tulipallon sijaan pieni viaton illuusio-orava, jonka puraisu tekee vaikkapa 2d6 vahinkoa? :smile:
|
Arkat
linkki
25. kesäkuuta 2001 kello 18.11
|
Arkat
25. kesäkuuta 2001 kello 18.11
linkki
|
Vapaata ÄLYä loitsujen manipulointiin? Ei ei ei ei ei... käyttäkää hyvät ihmiset kunnollisia sääntöjä! Presenceä (olemusta) eikä mitään vapaata ÄLYä. Ainoa tapa millä velhotaikuus voi mitenkään päästä samalle tasolle pappien ja (kunnostettujen) shamaanien kanssa!
Toisaalta jos on tyytyväinen matalavoimaiseen taikuuteen eikä odota hahmojen tapaavan Gundaa tai Brithinivelhoja, niin käyttäkää pois vaan niitä vanhoja sääntöjä...
Sandy's Sorcery Rules:
[url=http://members.aol.com/Delecti/SandSorc.html]members.aol.com/Delecti/SandSorc.html[/url]
|
Guzmo
linkki
24. kesäkuuta 2001 kello 21.42
|
Guzmo
24. kesäkuuta 2001 kello 21.42
linkki
|
[quote:3b51320f3d]
Omaa loitsua tulipallo ei välttämättä tarvitse, koska sen pystyy luomaan Illuusiolla. Tällöin kohtuullisen tehokkaan tulipallon tekeminen vie tosiaan taikapisteitä, eikä onnistu kovin heikolle loitsijalle. Tosin voihan sitä luoda jotakin vähemmän näyttävää, jotta vihollinen ei ota vaarallista illuusiota kovin vakavasti. Miltäpä kuulostaisi tulipallon sijaan pieni viaton illuusio-orava, jonka puraisu tekee vaikkapa 2d6 vahinkoa?
[/quote:3b51320f3d]
Oma versioni velhotaikuuden tulipallosta vei muistaakseni juuri n. 10-15 taikapistettä.
Taisi olla Sandyn kirjoittama artikkeli, missä kerrottiin spoiler-komboja velhotaikuuden käyttöön. Yksi oli tehdä KOK 1 rukoojasirkka jolla vaikka voimanlisäys 20 päällä ja vahingonlisäys 20 saksissaan...
Auh!
----------------------------------
- Guzmo
|
Nysalor
linkki
25. kesäkuuta 2001 kello 18.10
|
Nysalor
25. kesäkuuta 2001 kello 18.10
linkki
|
[i:e33151c35b] Yksi oli tehdä KOK 1 rukoojasirkka jolla vaikka voimanlisäys 20 päällä ja vahingonlisäys 20 saksissaan...[/i:e33151c35b]
Tuo kuulostaa aika kivalta, mutta vie varmasti tuhottomasti taikapisteitä. Lienee kuitenkin parempi vaihtoehto kuin luoda Illuusiolla tulipallo.
|
Guzmo
linkki
26. kesäkuuta 2001 kello 17.23
|
Guzmo
26. kesäkuuta 2001 kello 17.23
linkki
|
[quote:50f4249e22]
Tuo kuulostaa aika kivalta, mutta vie varmasti tuhottomasti taikapisteitä. Lienee kuitenkin parempi vaihtoehto kuin luoda Illuusiolla tulipallo.
[/quote:50f4249e22]
No velhohan ei voi olla kova ellei niitä taikapistematriiseja/mahtihenkiä löydy sen verran, että taikapisteet saa hilattua sinne 100 paremmalle puolen.
Ja sitten ALYÄ täytyy olla vapaana, eli 95% loitsuista lemmikillä/matriiseissa. Velhoaminen on kallista huvia...
Meillähän tuo tulipallo ei ole mikään illuusio vaan puhdasta energiaa/tulta. Räjähtää osuessaan ja tekee kipeää. Ei niitä joka jannu tosin heittele.
Hmm.. Itseasiassa n. X vuoden pelaamisen jälkeen kukaan ei ole tainnut pelissä loitsia tulipalloa. Se on ollut enemmänkin psykologinen ase: "Älkää tulko tai saatte tulipallosta!"
-----------------------------------
- Guzmo
|
Nysalor
linkki
26. kesäkuuta 2001 kello 13.48
|
Nysalor
26. kesäkuuta 2001 kello 13.48
linkki
|
[i:180a51f717] No velhohan ei voi olla kova ellei niitä taikapistematriiseja/mahtihenkiä löydy sen verran, että taikapisteet saa hilattua sinne 100 paremmalle puolen.[/i:180a51f717]
Ei ehkä kuitenkaan aivan jokaisella velholla ole sataa taikapistettä käytettävissään. No, joka tapauksessa voimakkaiden loitsujen heittäminen syö taikapisteitä ja suuretkin varastot tyhjenevät aikanaan, jos velho heittä kovin paljon loitsuja. Velholoitsut kuitenkin ovat aika voimakkaita, joten on hyvä, että niissäkin on rajoituksensa.
[i:180a51f717] Ja sitten ALYÄ täytyy olla vapaana, eli 95% loitsuista lemmikillä/matriiseissa.[/i:180a51f717]
Jep, itse olen katsonut parhaaksi pitää velhoilla koko oma ÄLY vapaana. Loitsujen manipuloiminen kun vaatii sitä aika kovasti, enkä ole vielä ainakaan siirtynyt Sandyn systeemiin, jossa vapaata ÄLY:ä ei kai tarvittaisi.
[i:180a51f717] Ei niitä joka jannu tosin heittele.[/i:180a51f717]
Tämä onkin se tärkein juttu. Tunnen tosin melkoista vastenmielisyyttä kaikenlaisia tulipalloja kohtaan, enkä siksi niitä oikein suosisi.
|
Guzmo
linkki
26. kesäkuuta 2001 kello 16.14
|
Guzmo
26. kesäkuuta 2001 kello 16.14
linkki
|
[quote:a2777a4f42] [i:a2777a4f42]
Ja sitten ALYÄ täytyy olla vapaana, eli 95% loitsuista lemmikillä/matriiseissa.[/i:a2777a4f42]
Jep, itse olen katsonut parhaaksi pitää velhoilla koko oma ÄLY vapaana. Loitsujen manipuloiminen kun vaatii sitä aika kovasti, enkä ole vielä ainakaan siirtynyt Sandyn systeemiin, jossa vapaata ÄLY:ä ei kai tarvittaisi.[/quote:a2777a4f42]
Meillä on pelaajat pelanneet varman päälle ja jättäneet aina 1-2 loitsua omaan muistiin. Jos lemmikki kuolee ja matriisit pöllitään on vielä jotain mitä taikoa.
Intensiteettiä kun voi vielä pistää lumouksiin valmiiksi.
En ole kyseisen säännön virallisuudesta taaskaan 100% varma, mutta sen avulla varsinkin kääpiö velhot voivat olla järjettömän kovia. Otetaan 10 kääpiövelhoa. Jokainen käyttää sanotaanko vaikka 3 MHT pistettä vuodessa intensiteetin lisäämiseen lumottuun esineeseen. Kääpiöt elää pitkään. Menee 200 vuotta->kiva artefaksi valmiina...
Kääpiöt toimii koneen osina. Kukaan ei petä ja pölli artefaktia itelleen. Kääpiö heittää artefaksista vahingonlisäys 600:n bumerangiin. Timanttirautakääpiö on tämän 200 vuotta treenannut bumerangin heittoa ja skilli on nyt semmoiset 500% rapiat niin ettei paljon mene huti. Valitaan sovipin vihollinen ja käydään tiputtamassa se :D
Luultavimmin sääntö on ihan RQ2:sen tai RQ3:sen peruja, sillä ilman sitä ei olisi selitettävissä joka ikusen kirjan velhot joilla on aina loitsuja päällä luokkaa intensiteetti 20.
Ihmisen ylin äly kun on kuitenkin vain se 21, joka sekin on luokkaa megaharvinainen. Ja lisää ÄLY oli vain näillä lohikäärmekansalla.
---------------------------------------
- Guzmo
|
Nysalor
linkki
26. kesäkuuta 2001 kello 14.21
|
Nysalor
26. kesäkuuta 2001 kello 14.21
linkki
|
[i:366d469edc] Jos lemmikki kuolee ja matriisit pöllitään on vielä jotain mitä taikoa.[/i:366d469edc]
Jep, tämä on aina riskinä, jos ei jätä yhtään loitsuja muistiin. Silti tuskin muutama muistiin jätetty loitsukaan voi kamalasti auttaa, mikäli käy niin kurjasti, että menettää sekä lemmikkinsä että matriisinsa. Toisaalta matriiseihin on hyvä asettaa ehtoja, jotta niistä ei satunnainen varas hyötyisi.
[i:366d469edc] Intensiteettiä kun voi vielä pistää lumouksiin valmiiksi.[/i:366d469edc]
Totta. Tämä kyllä kannattaa, jos on mahtia, jonka voi käyttää tähän tarkoitukseen.
[i:366d469edc] En ole kyseisen säännön virallisuudesta taaskaan 100% varma, mutta sen avulla varsinkin kääpiö velhot voivat olla järjettömän kovia.[/i:366d469edc]
Kyllä se ainakin riimumestarin kirjassa mainitaan, joskin aika ohimennen ja epäselvästi. Tosin minun luomani hahmot eivät kyseistä lumoamiskikkaa kauhean usein käytä. Se kun vie niin kovasti mahtia ja yleensä pelkällä vapaalla ÄLY:lläkin pärjäilee.
[i:366d469edc] Otetaan 10 kääpiövelhoa. Jokainen käyttää sanotaanko vaikka 3 MHT pistettä vuodessa intensiteetin lisäämiseen lumottuun esineeseen.[/i:366d469edc]
Siksipä ei olekaan ihme, että rautakääpiötkin ovat aina hyvin suojattuja ja varustettuja. Toisaalta kääpiövelhojen tulee kai käyttää mahtiaan myös muuhun kuin pelkkiin loitsujen Intensiteettiä vahvistaviin lumouksiin.
[i:366d469edc] Kääpiö heittää artefaksista vahingonlisäys 600:n bumerangiin.[/i:366d469edc]
Tämä tosin vaatii sitten valtavan määrän taikapisteitä ja se voisi olla useimmissa tapauksissa hiukan liioiteltua. Loitsimiseenkin menisi kai melkoisesti aikaa. Mutta ehkä Slonin kääpiöt voisivat tällaisella bumerangilla metsästellä vaikka suurimpia dinosauruksia, jos kääpiöt uskaltautuvat maan päälle metsästämään. :smile:
[i:366d469edc] Ja lisää ÄLY oli vain näillä lohikäärmekansalla.[/i:366d469edc]
Haragalan väeltä löytyy myös riimuloitsu nimeltä Viisaus, joka lisää ÄLY:ä yhdellä pisteellä jokaista loitsun pistettä kohden. Se lisää kai sitten samalla vapaata ÄLY:ä, joten Viisaus olisi velholle suorastaan unelmaloitsu. Tosin riimuloitsuja ei ole yhtä helppo venyttää kestämään lähes ikuisuuksia kuin velholoitsuja. :sad:
|
Aldar
linkki
22. lokakuuta 2003 kello 14.54
|
Aldar
22. lokakuuta 2003 kello 14.54
linkki
|
Wlu 000:
[i:98131a3a40]Tulipallo on velholle sopiva taika. Eikä sitä missään nimessä voi sanoa kuvottavaksi. pitää vain varoa tulipalloa kehiteltäessä ettei siitä tule liian hyvä kuten useimmissa itsetehdyissä taioissa voi käydä. [/i:98131a3a40]
Mekin kavereideni kanssa kehittelimme tulipalloloitsua, mutta niinkuin yllä sanottu, siitähän tuli liian hyvä. Sillä olisi tappanut vaikka lauman gorgosauruksia.
Guzmo:
[i:98131a3a40]Oma versioni velhotaikuuden tulipallosta vei muistaakseni juuri n. 10-15 taikapistettä.[/i:98131a3a40]
[i:98131a3a40]No joo, mutta niitten uusien loitsujen tekemisessä pitäis muistaa se et jos niil hoitaa useamman kuin yhen vihollisen kerralla pois taistelusta, niin sitten ne vie kans tuhottomasti taikapisteitä, että säilytetään velhojen ja muiden hahmojen balanssi. Elikkä se perinteinen tulipallo veis abaut 20 taikapistettä.. saa olla ihan kunnon velho et tollaset vappat ÄLYt löytyy =) [/i:98131a3a40]
Meidän kehittelemä tulipallo kulutti hahmon kaikki taikapisteet loppuun, ettei niitä pysty kasoittain loitsimaan. Tosin se ei kuluttanut pelaajan mahdollisien taikapistematriisien taikapisteitä.
Suunnittelimme myös jostain baldur's gatesta tuttua Time Stop - eli ajan pysäytys-loitsua, joka pysäyttäisi kaikki muut hahmot, paitsi loitsun heittäjän, 10 metrin säteeltä. Mutta sekin todettiin liian hyväksi ja epäreiluksi (loitsun heittäjä tyhjensi aina kanssapelaajien taskut)
|
Mordja von Ribbentrop
linkki
14. maaliskuuta 2006 kello 11.40
|
Mordja von Ribbentrop
14. maaliskuuta 2006 kello 11.40
linkki
|
Isketäänpäs tähän se monien kammoavan tulipallo-loitsun yksi versio:
[u:7d94d2d7e8][b:7d94d2d7e8]Tulipallo[/b:7d94d2d7e8][/u:7d94d2d7e8]
[i:7d94d2d7e8]katomatka, passiivinen, välitön[/i:7d94d2d7e8]
Loitsun vaikutuksesta loitsijan kädestä lentää tulipallo mikä osuessaan kinteään aineeseen räjähtää erittäin voimakkaasti. Pallon voi väistää onnistunella väistö -45% heitolla. Tulipallon räjähdys vaikuttaa 2m säteelle osumakohdasta. Tulipallon räjähdys tekee vahinkoa d3 psiettä kokonaiskestoon ja joka 2. intensiteetti lisää loitsun vahinkoa d3:lla. Kohteen kovein panssari jaetaan kolmella ja se on se suoja mitä haarniska antaa loitsua vastaan. Suojaava taikuus toimii täydellä teholla. Esim hahmo jolla on suomuhaarniska ja suoja 4-loitsu heitettynä osuu tulipallo tehden 10 pistettä vahinkoa. Haarniska suojaa 2 ja taika 4 (2+4=6) joten vahinkoa tuli hahmoon 4 pistettä kokonaiskestoon. Luonnollisesti loitsu sytyttää herkästi palavia materiaaleja.
Loitsua on erittäin vaikea hankkia.
Tässä vielä toinen, ihan käytännölliseksi todettu loitsu:
[u:7d94d2d7e8][b:7d94d2d7e8]Isku[/b:7d94d2d7e8][/u:7d94d2d7e8]
[i:7d94d2d7e8]kantomatka, passiivinen, välitön[/i:7d94d2d7e8]
Kyseessä on yksinkertaisempi versio loitsusta Lento. Tällä loitsulla loitsija saa "heitettyä" kohteen haluamaansa suuntaan kuin tämä putoaisi korkealta kumoamalla tämän painovoiman hetkellisesti. Itsessään loitsu ei tee vahinkoa, mutta jos kohde osuu johonkin matkalla (tai pudotessaan) niin hän kärsii siitä vahinkoa kuin olisi pudonnut vastaavalta korkeudelta. Vaikka kohde ei osuisi mihinkään on tämän onnistuttava NPP x 5% heitossa tai kaatuu. Kohde lentää loitsijan haluamaan suuntaan metrin jokaista intensiteettiä kohti, jokainen lennetty metri antaa 5% miinuksen NPP-heittoon. Loitsu vaikuttaa korkeintaan sen intensiteetti x 6 KOK kohteisiin kokonaan. Vaikka loitsua ei olekaan tarkoitettu juuri taisteluloitsuksi, sillä on kyllä käyttönsä siinäkin, erityisesti kun sitä käytetään hevosella kohti laukkaavaa ritaria tai muita suuria olentoja vastaan. Mitä isompia ne ovat, sen korkeammalta ne putoavat.
|
Kultainen Kuningas
linkki
14. maaliskuuta 2006 kello 13.16
|
Kultainen Kuningas
14. maaliskuuta 2006 kello 13.16
linkki
|
onhan myrkkykin aikas mahtava loitsu käytät siihen 14 intensiteettiä ja vaikka vihollinen onnistuisi R-R heitossa silti teet 7 vahinkoa kokonais kestoon 0]
|
TypoDemon
linkki
22. maaliskuuta 2006 kello 0.16
|
TypoDemon
22. maaliskuuta 2006 kello 0.16
linkki
|
Täytyy nostaa hattua että joku jakksoi etsiä pääosin 5 vuotta vanhan viestiketjun....
|
Alec
linkki
22. maaliskuuta 2006 kello 8.19
|
Alec
22. maaliskuuta 2006 kello 8.19
linkki
|
[quote:74020bc433="TypoDemon"]Täytyy nostaa hattua että joku jakksoi etsiä pääosin 5 vuotta vanhan viestiketjun....[/quote:74020bc433]
No ihan kiva et jotkut täällä kuitenkin jaksaa keskustella ja laittaa omia mielipiteitään esille! Onko sillä ny mitään väliä millon se ketju on alotettu, jos asia liittyy täysin kyseiseen topiciin.
|
newsalor
linkki
22. maaliskuuta 2006 kello 11.45
|
newsalor
22. maaliskuuta 2006 kello 11.45
linkki
|
[quote:97ef3227c0="Kultainen Kuningas"]onhan myrkkykin aikas mahtava loitsu käytät siihen 14 intensiteettiä ja vaikka vihollinen onnistuisi R-R heitossa silti teet 7 vahinkoa kokonais kestoon 0][/quote:97ef3227c0]
Tuosta kun vielä tipautat intensiteettiä 4:llä ja lisäät moniloitsu 4:Sen, niin saadaankin aikaan 20-40 vahinkoa. Vielä yksi piste intensiteettiä pois ja Vähennä R-R kehiin, niin vahinkia luulisi tulevan useimpia vihollisia vastaan 26-32 pistettä vahinkoa.
|
Alec
linkki
22. maaliskuuta 2006 kello 12.06
|
Alec
22. maaliskuuta 2006 kello 12.06
linkki
|
[quote:ad8827f7b5="newsalor"]Tuosta kun vielä tipautat intensiteettiä 4:llä ja lisäät moniloitsu 4:Sen, niin saadaankin aikaan 20-40 vahinkoa. [/quote:ad8827f7b5]
Mut eihän moniloitsu noin toimi! Sehän tarkoittaa että lähtee neljä intensiteetti 10 myrkkyä, mikä maksaa 40 taikapistettä!!!
Ja jos sen vähennä R-R:een heittää, ni se pitää heittää jokaiseen tyyppiin, mikä maksaa taas lisää tp:tä aivan huolella!
Et kai nyt newsalor tarkoita että moniloitsu monistaa loitsut ilman taikapisteitä??? Eli Jos heittää myrkyn int 10 se maksaa 10 taikapistettä. Mutta jos heittää myrkyn int 6 ja moniloitsu nelosen, nin lähtee neljä int 6 myrkkyä ja se maksaa edelleen sen 10 taikapistettä!?!?!
Nyt sit vastauksia ollaanko me pelattu aina ja ikuisesti VÄÄRIN, vai ymmärsinkö mä vaan homman väärin?!?!?!?!
|
Olorin
linkki
22. maaliskuuta 2006 kello 12.24
|
Olorin
22. maaliskuuta 2006 kello 12.24
linkki
|
[quote:d688b36855="Alec"]Mut eihän moniloitsu noin toimi! Sehän tarkoittaa että lähtee neljä intensiteetti 10 myrkkyä, mikä maksaa 40 taikapistettä!!![/quote:d688b36855]
Näin se minunkin mielestäni menee. Tosin eipä ole taas vähään aikaan tullut kirjoihin katsottua. Mutta näin olen tämän aina ymmärtänyt.
|
newsalor
linkki
29. maaliskuuta 2006 kello 15.43
|
newsalor
29. maaliskuuta 2006 kello 15.43
linkki
|
Eipä tuo iso häpeä ole, jos olette tähän mennessä väärin pelanneet.
River of Cradles -kirjassa oli nimittäin yhdessä kohtaa hahmokuvauksien yhteyteen piilotettu moniloitsun korjattu versio. Errata - ha haa!
Siinä sanottiin, että toisin kuin säännöissä kirjoitetaan, moniloitsun tulisi jokaista pistettä kohti toistaa/yhdistää joku loitsu toiseen loitsuun. Taikapisteitä menee yksi per piste moniloitsua + per piste intensiteettiä + yksi per piste kestoaikaa + yksi per piste kantomatkaa. Samaa kestoaikaa, kantomatkaa ja intensiteettiä käytetään kaikilla loitsuilla. Iskuhetkia moiseen kuluu kuitenkin (intensiteetti + kestoaika + kantomatka) x moniloitsu. Hitaita ovat siis nämä mahtavat velholoitsut.
|
Olorin
linkki
29. maaliskuuta 2006 kello 18.22
|
Olorin
29. maaliskuuta 2006 kello 18.22
linkki
|
Ahaa, ei ihmekään ettei ole vastaan tullut. :P
Mutta tuo tosiaan kyllä muuttaa voimasuhteita jo ihan mukavasti. Tuolla tavalla taitaa velhoista saada niin voimakkaita kuin niiden olisi kai tarkoituskin. :D
|
Harak
linkki
13. kesäkuuta 2006 kello 15.14
|
Harak
13. kesäkuuta 2006 kello 15.14
linkki
|
Minusta RQ:n velhous on yksi mielenkiintoisimmista virityksistä joihin olen törmännyt. Se antaa lähes rajattomat mahdollisuudet edes hieman mielikuvitusta omaavalle pelaajalle.
Vuosien saatossa olen alkanut inhota esim. D&D:n viljelemää velhoutta, jossa loitsijat eivät voi vaikuttaa temppuihinsa melkein mitenkään. Lisäksi suurin osa loitsuista keskittyy kohteen tuhoamiseen, josta voi päätellä kaikkien velhojen olevan täysin hulluja tai sadistisia murhaajia.
Toki ymmärrän molempien systeemien edut ja haitat, mutta minuun vetoaa opettelua ja vaivaa vaativa RQ sydeemi.
|
Alec
linkki
14. kesäkuuta 2006 kello 6.35
|
Alec
14. kesäkuuta 2006 kello 6.35
linkki
|
Onhan toi RQ:n velhous melko monipuolinen, mutta samalla täysin ylivoimainen kaikkeen muuhun!
Annoin yhden pelaajista tehdä pitkästä aikaa velhon alun ja homma riistäyty heti käsistä. Kaveri kun käytti loitsimisen ohella jousta, mutta kaikki nuolet oli jotain vahingonlisäys-10:llä käsiteltyjä. Eli pudotti kaiken mihin osui.
Meni pohtimisen puolelle, miten saan rajoitettua kaverin loitsimista, koska tällä hetkellä kaverin hahmo on tasoeroissa kuin toiselta planeetalta muihin peliporukan jäseniin verrattuna.
Jos jollekkin velholoitsuja antaa ni ite antaisin enää pelkkiä illuusio loitsuja, ne on monimutkaisia, hyödyllisiä ja oikein käytettynä myös tehokkaita.
|
Harak
linkki
14. kesäkuuta 2006 kello 14.33
|
Harak
14. kesäkuuta 2006 kello 14.33
linkki
|
Meillä ei ole ollut tämän sorttisia ongelmia kovinkaan usein, muistan vain yhden tapauksen kunnolla. Pari vuotta sitten annoin yhden D&D:tä rakastavan kaverini pelata velholla. Tämä yhdistettynä siihen, että silloin vielä käytimme Tulimuurin ja Tulipallon kaltaisia loitsuja. Lopputulos ei ollut kaunista katsottavaa. Kaveri halusi heittää moniloitsulla yhden kohteen päälle 10 perustehoista tulimuuria samaan aikaan, koska tällöin vastustaja kärsi enemmän vahinkoa kuin yhden tehostetun loitsun käristämänä. Voi sitä tuskaa.
Nykyään olemme kehittäneen pelitapamme enemmän kerronnalliseen, kuin taisto tyyliseen suuntaan. Lisäksi vahvojen loitsujen aiheuttamat riskit ovat vähentäneet tälläista tappokikkailua. Esim. vahingonlisäys 10 varustetut nuolet saattavat osoittautua äärimmäisen vaarallisiksi varomattomalle käyttäjälle. Lisäksi ne tippuvat nuoliviinestä pois, koska poraavat pohjaan reiän.
Suoja Vahingolta loitsulla on tietysti nimensä mukainen käyttötarkoitus, mutta loitsu estää kaiken sorttiset tunnot, poistaen käyttäjältään tuntoaistin. Liian vahva suoja estää jopa hapen saannin ja luo tyhjiön, joka saattaa olla hyvinkin vaarallinen käyttäjälle.
Suoja hengiltä toimii molempiin suuntiin, joten jos käyttäjä kuolee loitsun ollessa voimassa, eikä hänen henkensä voita omaa loitsuaan, käyttäjästä saattaa muuttua zombi.
Ja tietysti liika tappaminen ja tappoloitsujen omistaminen saattaa vaikuttaa käyttäjään, tehden tästä lopulta sadistisen hullun. Eivätkä loitsut meidän peleissä ole sellaisia +5 vahinkoon, vaan ne myös vaikuttavat ulottovuuteen johon ilmestyvät ja saattavat vaatia käyttäjältään veroa (ei rahassa). Loitsut eivät ole siis abstrakteja etuja ilman haittoja, vaan konkreettisia ideoita, joiden kanssa täytyy olla varovainen.
|
Alec
linkki
15. kesäkuuta 2006 kello 6.20
|
Alec
15. kesäkuuta 2006 kello 6.20
linkki
|
[quote:3d865b31d1="Harak"]...[/quote:3d865b31d1]
Eipä muuten yhtään huonompia ideoita noi velhojen hillitsemis keinot. Täytyypä ystävällisesti pistää jakoon myös meidän velholle :-D !
|
Kultainen Kuningas
linkki
15. kesäkuuta 2006 kello 21.28
|
Kultainen Kuningas
15. kesäkuuta 2006 kello 21.28
linkki
|
Velhotaikuudellahan voi tehdä mitä tahansa lennättää paistinpannun vihollista
kohti (vahvistettuna vahingon lisäys 5) tai muuttaa vihollisen kaniiniksi. telepatialla voi tehdä vihollisen hulluksi kuiskuttelemalla tälle kaikenlaista. Saada sohvan liikkumaan vihollista päin estäen tämän hyökkäyksen (Animoi aineella).
Velhotaikuudessa pitää vaihdella taktiikoita ja keksiä aina uutta.
Ja nämähän ovat niitä perus loitsuja.
|
Krasht
linkki
27. elokuuta 2006 kello 2.44
|
Krasht
27. elokuuta 2006 kello 2.44
linkki
|
Velholoitsuja on internet pullollaan. Suurin osa on jopa tasapainoisia. Itselläni on jo iso velholoitsukirjasto.
Mitä tulee voimakkaisiin velhoihin, niissä ei ole mitään vikaa, kunhan niihin saa vähän persoonallisuutta. Mahtavakin velhoilu on oikeutettu, kun sen tekee kekseliäästi, eikä aina vain heitä sitä iänikuista Vahingonlisäystä kaikkiin nuoliin. Velhotaikuus on sentään perusloitsuillakin kaikkein monipuolisin ja mukautuvin taikuustyyppi. Se on juuri omiaan itseni kaltaiselle juonikkaalla paskiaiselle ja sen keksimiä juonikkaita temppukomboja on aina ilo katsella toiminnassa (jos ei ole itse vastaanottavana osapuolena).
|
Ripper
linkki
27. elokuuta 2006 kello 9.20
|
Ripper
27. elokuuta 2006 kello 9.20
linkki
|
Vastausta Alecille:
"Annoin yhden pelaajista tehdä pitkästä aikaa velhon alun ja homma riistäyty heti käsistä. Kaveri kun käytti loitsimisen ohella jousta, mutta kaikki nuolet oli jotain vahingonlisäys-10:llä käsiteltyjä. Eli pudotti kaiken mihin osui. "
Jos tälläisellä nuolella ampuu ...
1. maajussia, jolla on sen itse veistämä 2-k keihäs, niin kyllähän se tippuu
2. aloitteleva soturi 2-k aseen kanssa tippuu myös - Se saattaa kyllä vielä parantaa itsensä
3. perus orlanthi taistelija (keihäs+kilpi 12p - oletetaan, että miekat on weaponthaneilla). Orlanthi suojaa kilvellä rintaa ja vatsaa (ja vasenta kättä). Nyt on 55% mahfolliduus osua kilpeen - läpi menevä vaurio ei kyllä pudota normaali orlanhia nahkapanssareissa. Jos ei osu kilpeen, osuma on todennäköisesti raajassa. Tällöin orlanthilta menee aikaa parantaa itsensä, mutta vaatii siis vielä ainakin yhden nuolen lopetukseen.
4. perus lunarilainen (keihäs+18p kilpi). Kilpi suojaa paikkoja tosi hyvin, vain jalkojen päihin, oikean käden päähän ja päähän voi osua. Läpi meno kilvestä ja panssareista on erikoisella osumallakin mäihää.
5. jousi taistelija. No tälläinen tod näk tipuu, mutta ne ampuu takaisin. Perus ampumisellakin velho saada kuolettavan osuman. Jos ampuja osaa tukinuolen, moninuolen tai salamanuolen, niin velhon tippuminen todennäköisempää. Suoja vahingoltahan ei oikein suojaa niitä todella hyviä osumia vastaan.
6. Linkomies (vaikkapa Eolista). Suuri kilpi+linko. Jos pääsee etäisyydelle, omaa selvän edun jousi velhoon.
Ja tämähän tapahtui ...
1. metsässä. Jos velho on erityisen salavihkainen ja hyvä metsämies, hän saataa päästä ampumaan vihollista piilosta, paeta ja ampua uudelleen seuraavassa väijytyksessä. Tällöin vihulaisilla on kuitenkin aikaa parantaa vahinko välissä, joten leikkiä saattaa joutua jatkamaan aika kauankin (kunnes TPt loppu vihulaiselta). Jos taasen velho ei ole kova metsämies (niin kuin usein ei ole) voivat vihulaiset väijyttää hänet metsässä (ainakin orlanthien, peikkojen ja haltioiden suosima taktiikka).
2. Luolassa tai linnassa. Voinee ampua yhden nuolen (jos kukaan oma ei kulje edellä) - Sitten joutuu meleeseen.
3. avoimella maalla - täällä toimii jotenkin niinkuin (Jos tälläisellä nuolella ampuu ...) kohdassa sanoin. Tosin avomaallakin tulee yö ja silloin vihulaiset pääsee lähemmäs ilman jousi taistelua.
4. Vihollinen on jossain linnanmuureilla tai muussa tuki kohdassa. Aluksi tämä toimii kuten jousi vs jousi taistelu (paitsi vihollisella yleensä hyvät asemat eli puoli ruumista linnan muurin peitossa). Helpommalla saattaisi velho päästä muita loitsuja käyttämällä. Lisäksi viholliset saattavat tehdä vastaiskun, jolloin tilanne muuttuu joksikin muuksi.
Siinä siis vähän velho vs todella aloitteleva soturi tilanteita. Velho siis tiputtelee 2-k miehiä avoimella aika mukavasti. Velho on kuitenkin riimutason hahmo, joten tätä ei voi kovin suurena meriittinä pitää. Akolyytti, jolla on suoja 6 + kilpi 2 päällä käytännössä negatoi vahingon lisäys 10:n. SIlloin on velhon keksittävä jotain fiksumpaa. Lisäksi taistuluiden ei tarvitse olla 1 vs 1. Esim. vastassa 30 broota. Velho ampuu matkalla 10 kpl - on edelleenkin ongelmissa 20:n perus broon kanssa.
Edelleen oli : "kaverin hahmo on tasoeroissa kuin toiselta planeetalta muihin peliporukan jäseniin verrattuna"
Velholoitsut voi heittää kaverinkin nuoliin. Tietysti jotkut vierastavat velhoutta, mutta miksi tälläiset sitten liikkuvat velhon kanssa? Voi myös kehittää tilanteen, jossa velho vs kulttilainen asetelma alkaa joustaa (jos ne ei muuten ala heitellä loitsuja toisilleen). Esim. hahmot ovat tutkailemassa raunioitunutta linnoitusta erämaassa. Joku huomaa muureilta broo lauman. Seuraa kahina. Broot lähtevät karkuun. Hahmot jatkavat tutkintaa. Broo lauma oli SUUREN lauman tiedustelu joukko. Seurueen EPH (on hyvä olla varulta mukana .... jos vaikka pelaajat eivät itse kehtaa kysyä velhon apua) tokaisee :"Heitä nyt munkin nuoliin sitä sun tappo taikuutta, niin saadaan nuo broot pysäytettyä!". No velholta loppuu taikapisteet ja kaikilta nuolet (ellei ne säästä niitä). Seuraa linnoittautuminen kellaraihin. Kestää tunteja (broot takovat barrikoituja ovia TPt palautuvat). Tässä vaiheessa velhon viimeistään tulisi tajuta, että loitsujen heittäminen mullekkin saattaa olla hänenkin etunsa mukaista. Broot pääsevät läpi, niitä mätetään yhdessä tuumin velhon mahtavilla loitsuilla, kunnes ruumispinot ovat niin suuret ettei broot pääse murrosta sisälle. Sitten valtavat sonnibroot rymistelevät yläkerrassa ja yrittävät tehsä uutta murtoa. Osa vanhasta linnasta murtuu ryminällä ja hahmot jäävät kellariin loukkuun. Onneksi kellareista löytyy reitti luonnon muovaamiin luolastoihin. Siellä on pimeää ja omituisia jälkiä ... mutta onneksi velho suostuu nyt heittämään hehkun muillekkin sankareille, joten tästäkin saattaa urhea poppoo selvitä ....
Siis hahmojen tasoero poistunee, ainakin osittain, jos velho heittää loitsujaan muillkkin. Viholliset pärjäävät, jos niitä on tarpeeksi tai jos ne ovat tarpeeksi kovia.
|
Ripper
linkki
27. elokuuta 2006 kello 11.15
|
Ripper
27. elokuuta 2006 kello 11.15
linkki
|
Loitsujen suunnitteluun osviittaa :
1 riimuloitsupiste = 2 henkiloitsupistettä = 4 velholoitsupistettä
Esim. Salama 1 -> Vahinkoa 4,5 , Haava 1 -> Vahinkoa 2 (1-3) , Myrkky 1 -> Vahinkoa 1
Siis Salama tekee hieman enemmän vahinkoa kuin suoraan kaavalla menisi, mutta suojaava taikuus suojaa siltä (d8 olisi ehkä siis liian heikko ellei se olisi olisi muuttuva voimainen - mikä tekee siitä paremman loitsun) , Haava oletetaan tässä siksi loitsuksi josta on lähdetty rakentamaan, Myrkky vahingon voi puolittaa onnistuneella RR heitolla, mutta vahinko tulee kokonaiskestoon ja näin ollen vakavampaa.
Jos henkiloitutsta tekee muuttuvan, ei kaikkea loitsun voimaa välttämättä kannata tunkea yhteen attribuuttiin. Esim. vahingon lisäys henkiloitsuna 1p -> saa 1 vaurioon ja 5% osumaan (eikä 2 vaurioon tai 10% osumaan)
Puhutaan aluksi hyökkäysloitsuista:
1. Yksi intensiteetti velhotaikuutta ei saisi mielestäni tehdä enempää vahinkoa kuin yhden - näin on myrkyllä, vahingonlisäyksellä ja myös illuusio kosketuksella.
2. Jos hyökkäysloitsun ei tarvitse voittaa TPitä, on se selvästi vahvempi ja sillä tulisi olla jotain rajoituksia. Esim vahingon lisäys pitää saattaa jollain ei velho kyvyllä perille, illuusio kosketus ei tee täyttä vahinkoa.
3. Jos hyökkäysloitsulla on alue vaikutus (ei sopine Gloranthaan, muihin maailmoihin kylläkin). Voisi ajatella jakaa intensiteetin sillä määrällä, että jos lauma myrskyhärkiä hyökkäisi avohärdellissä kimppuun. Eli vaikkapa kahden metrin säteelle mahtuu juoksemaan noin 3 myrskyhärkää - Siis loisun vaurio on noin 1 / 3 intensiteettiä. Jos loitsu siis kohdistettaisiin tiiviimmässä tuleviin vihollisiin (muurahaispesä ääri esimerkkinä), sen käyttö olisi kannattavaa.
Esimerkkejä:
Tulipallo, kantomatka, välitön (velhous)
Loitsu räjäyttää 2m säteelle tulipallon. Toimii alueeseen, kuin sytytys - eli kuivat esineet syttyvät palamaan (siis jo loitsun käynnistäminen vaatisi 6 intensitettiä - sytytys 1->velholle 2->3*2=6 oletetulle kolmelle kohteelle). Vauriota alueella oleville d[int/3, pyöristä alas] (taikapisteitä ei tarvitse voittaa, ei siis pistettä/int vauriota). Toimii kuten salamanterin (tuli alkeivoiman) vahinko. Siis int 12 tulipallo tekisi d2 vahinkoa alueelle ja sytyttäsi herkät esineet palamaan. Jos tulipallo heitetään moniloitsulla samaan paikkaan useasti vain yhdessä täytyy maksaa sytytyksestä ja pallojen vaurio intensiteetit lasketaan yhteen ennen kolmella jakamista. Siis 5 int 12 tulipalloa moniloitsulla: int 60 (6 sytytykseen)->int 54 (jaetaan 3lla)-> d18 salamanterin tulen kaltaista vauriota alueelle. (voisi tulla jo grilli makkaraa, mutta ei välttämättä)
En ole tuollaista tulipalloa käyttänyt koskaan itse pelissä, vaan se on juuri keksitty. Kokeneen (?) PJn silmään se kyllä näyttää olevan linjassa muisen velholoitsujen kanssa. Joten käyttöön vaan, jos pelimaailmaan sopii.
Näitäpä olen pelissä käyttänyt:
Tapa, kantomatka, välitön
Kohde kuolee, jos TPt voitetaan. Intensiteetin tulee olla suurempi tai yhtä suuri kuin kohteen ÄLY sekä suurempi tai yhtä suuri kuin kohteen KOK.
Siis int 15 tappaisi Matti Maajusun (KOK 13, ÄLY 12), mutta ei Merlin Mestarivelhoa (KOK 12, ÄLY 18) tai Mika Mutajättiläistä (KOK 120, ÄLY 7). Monissa tilanteissa on helpompi käyttää myrkkyä, joka tekee vauriota vaikka int ei riittäisikään tappamaan ja hyökkää vain R-Rää vastaan (aika useinhan KP~KOK~RR). Etuna on, että kuollut on jopa vaikeampi parantaa, kuin myrkytetty.
Uni, kantomatka, passiivinen, väliaikainen
Kohde nukkuu kestoajan, jos TPt voitetaan. Intensiteetin tulee olla suurempi tai yhtä suuri kuin kohteen ÄLY sekä suurempi tai yhtä suuri kuin kohteen KOK.
Uni on tehty monesti tosi helpoksi loitsuksi. Tämä on minun henkilökohtaisen mielipiteen mukaan väärä lähestyminen. Uni neutraloi vastustajan taistelussa siinä missä kuolemakin. Lisäksi unella voi ottaa vankeja (jonka pitäisi mielestäni olla hankalaa). Jos oma kaveri tulee berserkikisi tai on muuten pissa kontrollista uni on usein parempi ratkaisu kuin tappaminen. Lisäsi joissain paikoissa tai tilanteissa voi olla vaikeaa nukkua (esim vankkureissa monttuisella tiellä), jolloin tästä tulee käytännön loitsu. Saman kaltainen efekti saadaan tietysti heittämällä halvaus päähän, joten loitsu ei lisää mitään todella uutta - onpahan vain pieni muunnos aiemmasta ja tuo ehkä piristystä.
No tässähän oli vain taisteluloitsuista ... ehkä lisää jos saan nettisivut kasaan (haluan kuitenkin saada sinne jonkin verran matskua ennen julkaisemista, ettei ne olisi alusi kahden loitsun ja seikkailunjämän sivut)
|
Krasht
linkki
27. elokuuta 2006 kello 15.34
|
Krasht
27. elokuuta 2006 kello 15.34
linkki
|
Ripper kirjoitti:
"1 riimuloitsupiste = 2 henkiloitsupistettä = 4 velholoitsupistettä
Esim. Salama 1 -> Vahinkoa 4,5 , Haava 1 -> Vahinkoa 2 (1-3) , Myrkky 1 -> Vahinkoa 1"
Minä katsoisin asiaa siten, että riimuloitsu tekee perustana d6 vahinkoa (esim. salama) per piste, mutta saa lisäksi isomman kantaman ja keston, kuin muut loitsut. Henkiloitsu aiheuttaa d3 vahinkoa (haava), mutta sillä on pienempi kantama ja tarvittaessa kesto. Velholoitsulla puolestaan on vaurio keskimäärin vähän yli ½*IN. (Esim. Myrkky, huomaa että alhaisilla tasoilla POT:n aiheuttama vaurio yleensä puolittuu. Samoin myös esim. illuusiokosketus aiheuttaa keskimäärin vahinkoa puolet intensiteetistä) Lisäksi sen mahdollinen kesto on suurempi, kuin henkitaikuudella ja pienin kantama, mutta vastineeksi näitä kaikkia voi muokata. Näin ollen katsoisin keskimääräisen vahingon velholoitsulla olevan d(intensiteetti) tai ehkä 2d(IN), jos vahingon perille saattamiseen tarvitaan osumisheittoja tai aseita yms.
Tietenkin voit ylittää nämä vauriorajat, jos teet kalliimpia loitsuja. Esim. kukin heittokerta aiheuttaa vaikkapa d(IN) vauriota myös heittäjälle tai heittäjä joutuu käyttämään 1 MHT- tai R-R-pisteen taikapisteiden ohella tai jopa loitsija joutuu käyttämään 1 MHT-pisteen jokaista IN-pistettä kohden. Tällöin voit sallia vaikkapa aluevaikutuksia, d20 pistettä vauriota per IN tai vaikkapa, että kohteen taikapisteitä ei tarvitse voittaa ja vaurio läpäisee taikasuojat jne. Tällaisilla lisäkustannuksilla voit sallia todella voimakkaiden loitsujen kehittämisen ja samalla syntyy myös rajoite sen käytölle. Velho harkitsee tarkkaan, minne kylvää kaupunkeja tasoittavia loitsuja, jos kukin käyttökerta vie pysyviä ominaisuuspisteitä. Siitä saavat velhotkin jotain konsteja epätoivoisia hetkiä varten. Papeillakin sentään on jumalallinen väliintulo, joten miksei velhokin saisi Atomijysäystä.
Edelleen Ripper kirjoitti:
"3. Jos hyökkäysloitsulla on alue vaikutus (ei sopine Gloranthaan, muihin maailmoihin kylläkin). Voisi ajatella jakaa intensiteetin sillä määrällä, että jos lauma myrskyhärkiä hyökkäisi avohärdellissä kimppuun. Eli vaikkapa kahden metrin säteelle mahtuu juoksemaan noin 3 myrskyhärkää - Siis loisun vaurio on noin 1 / 3 intensiteettiä. Jos loitsu siis kohdistettaisiin tiiviimmässä tuleviin vihollisiin (muurahaispesä ääri esimerkkinä), sen käyttö olisi kannattavaa."
Omissa velhousloitsuissani käytän aluevaikutusloitsuissani Moniloitsua määrittämässä vaikutusalueen laajuutta. Sect sorcery-säännöissä (jatke Sandy's sorcerylle) oli Kralorelalaisilla loitsu nimeltä Wall, jonka vaurio määriteltiin intensiteetillä, kantama normaalisti, ja lisäksi kukin piste Moniloitsua antoi normaalista käyttötavasta poiketen 1 metrin verran leveyttä. Tätä käyttäen esim. tulipallo voisi toimia siten, että se aiheuttaa d(IN) verran vahinkoa kaikille alueella, jonka säde on 1+MO metriä. Tällaiset aluevaikutusloitsut ovat sen verran voimakkaita, ettei niitä kumminkaan voi sallia heitettävän montaa samalla kertaa, joten normaali käyttötapa Moniloitsulle on turhan panttina.
|
Ripper
linkki
27. elokuuta 2006 kello 16.19
|
Ripper
27. elokuuta 2006 kello 16.19
linkki
|
Oho tuli muistettua salaman vaurio d8ksi ... en kyllä olekkaan pitkään aikaan käyttänyt sitä...
|
Ripper
linkki
27. elokuuta 2006 kello 20.05
|
Ripper
27. elokuuta 2006 kello 20.05
linkki
|
Vielä sellainen neuvo, että jos joku loitsu (vaikka perusloitsu) tuntuu kaiken vaivannäön jälkeen liian vahvalta, heitä se pois tai heikennä sitä. PJ tekee lopulliset päätökset tietenkin itse, mutta minusta on parempi poistaa tai heikentää vahingonlisäystä (esim 1p lisää /2 int) kuin kieltää sen käyttäminen velhoilta kokonaan (ja jättää se maailmaan - tietenkin voi olla että velhon mestari ei ole osannut loitsua, mutta se alkaa 15. velhouden käyttäjän kohdalla olla vähän ontuvaa. Varsinkin, jos muut velhot viskovat sitä.). Se olisi mielestäni vähän sama kuin Humakt tulisi sanomaan palvelijalleen, että älä käytä isoamiekkaa, kun se tekee liikaa vauriota. Taikuuden muutoksethan ovat Gloranthassa tunnettu juttu. Niitä on tapahtunut aina silloin tällöin. Mm huhujen mukaan jumaltietäjät loivat 3:n taikuuslajin mallin.... Jos joskus tulet muihin aatoksiin, vaihda takaisin. Jos loitsu on ollut merkittävä, sano mielipiteesi selvästi (voit jopa pelata sen. Esim jonain aamuna aurinko ei nouse ja ulosteet kulkevat ulko vessassa väärään suuntaan - ja kuinka ollakkaan vahingonlisäyksen int puolituu). Vahingon lisäys on tietenkin vain esimerkki - pätee mullekkin loitsuille. Lue esim muodonmuutoskeskustelu, jossa (ja vastauksista päätellen ainoa lukijani Krasht) toine kokenut PJ on myös havainnut (ainakin jos olen oikein tulkinnut) perus muodonmuutos loitsun hieman ontuvaksi.
Öö vielä sellainen juttu, että vahingon lisäys ei ole mielestäni liian kova loitsu nykyisellään (nämä olivat vain ehdotelmia muille PJlle jotka ovat "kusessa" jonkun loitsun kanssa).
|
Krasht
linkki
28. elokuuta 2006 kello 9.29
|
Krasht
28. elokuuta 2006 kello 9.29
linkki
|
Ripper kirjoitti:
"Öö vielä sellainen juttu, että vahingon lisäys ei ole mielestäni liian kova loitsu nykyisellään (nämä olivat vain ehdotelmia muille PJlle jotka ovat "kusessa" jonkun loitsun kanssa)."
Olen samaa mieltä. Tietenkin Vahingonlisäys aiheuttaa yhden pisteen vahinkoa per IN, mutta se heitetään aseeseen, joten vaurioittamiseen tarvitaan osumisheitot, väistön/torjunnan välttäminen ja panssarin läpäisy. Esim. Myrkky, Tukehduttaminen tai Vähämielisyys ovat keskimäärin tehottompia vaurion suhteen, mutta ohittavat nämä välivaiheet.
|