Vanha foorumi

Takaisin

Fiksut hahmot vs Tyhmät

RuneQuestin säännöt
Diaidis 17. lokakuuta 2002 kello 15.58
Kirjoittaja Viesti
Diaidis linkki 17. lokakuuta 2002 kello 15.58
Diaidis 17. lokakuuta 2002 kello 15.58 linkki Tuli tässä mieleen, ettei Runessa älykkäämmät hahmot kehity yhtään sen nopeammin kuin tyhmät. .... Tottakai on nuo kykyboonukset, mutta nehän tulevat kokemusheitossa d100een mukaan. esim. Hahmo jonka äly on 10 ja vastaava jonka äly on 18, iso ero eikö niin? Tarkastellaan tilannetta jossa ensimmäisellä on Ensiavussa 50% ja toisella sama taito 58%. Kummankin on heitettävä yli 50 kokemustilanteessa. Tilannehan pahenee vielä entisestään, jos ruvetaan treenaamaan kyseisiä taitoja. Fiksumman kaverin täytyy saman taidon harjoittamiseen kuluttaa 58 tuntia, kun tyhmemmän vain 50.... Tämän jälkeen kummatkin sääntöjen mukaan voivat lisätä suoraan taitoonsa vaihtoehtoisen 2%. Eikö olekin mystistä? :) Onko muut PJ:t tehneet mitään parannuksia tähän?
AeA linkki 17. lokakuuta 2002 kello 17.00
AeA 17. lokakuuta 2002 kello 17.00 linkki [quote:fadf7ce44b="Diaidis"]Onko muut PJ:t tehneet mitään parannuksia tähän?[/quote:fadf7ce44b] Ei kun ei ole tarvetta: abstraktin ajattelukyvyn ja oppimiskyvyn/-vauhdin ei ole mitään tarvetta riippua toisistaan. Lähimmäksi korrelaatiota päästään tietokykyjen kohdalla ja sielläkin systeemi toimii ihan riittävän hyvin kun jätät ne viallisista lähtökohdista tehdyt vertailut sikseen ja katsot kummalla menee paremmin kun molemmilla on sama taitotaso - vaikka 50% - [b:fadf7ce44b]kykylajimuutos mukaan laskettuna, koska se on aina mukana käytettävässä taitotasossa[/b:fadf7ce44b]. Valopää on päässyt tähän nopeammin (8 pistettä vähemmän keräiltävänä kokemuksesta/koulutuksesta/pohjapisteistä) ja kehittyykin todennäköisemmin. Yhtä hyvin voitaisiin tietty vertailla mättökykyjä, joissa Tauno Tavallisella on manipulaatiobonus +0 ja taidot 50% ja Mauno Megamättäjällä manipulaatiobonus +20 ja taidot näin ollen 70%, onhan se nyt epäreilua että Mauno joutuu treenaamaan 20 tuntia kauemmin kun sillä on isompi taito, eikä silti kehity todennäköisemmin kuin Tauno.
Guzmo linkki 17. lokakuuta 2002 kello 19.55
Guzmo 17. lokakuuta 2002 kello 19.55 linkki En nyt puutu ominaisuuksien nopalla heittämisen järkevyyteen, mutta äly on jo muutenkin RQ:ssa ehkä se merkittävin ominaisuus. Jos PJ haluaa painottaa ÄLY:n merkitystä kehitykseen, niin miksipäs ei. Anna vaikka äly 15:lla 30% mahis +1 % nousuun tietokykyjen kehittyessä ja äly 17+:lla vaikka 50% mahis.
Vash the Stampede linkki 18. lokakuuta 2002 kello 14.16
Vash the Stampede 18. lokakuuta 2002 kello 14.16 linkki No eiväthän kaikki älykkäät välttämättä ole nopeita oppimaan. Vaikka ois kuinka älykäs, niin ketteryyttä tai koordinaatiota vaativat tehtävät saattavat osoittautua vaikeaksi. Onhan älykkyydellä muutakin tekemistä, kuin pelkät bonukset kokemusheittoihin. Loitsujen muistaminen, legendaariset ÄLY-heitot jne... Älykäs hahmo on vain hieman alttiimpi oppimiselle, muttei välttämättä opi yhtään sen nopeammin. Kun on kerran pelistä kyse, niin säännöt on oltava. Jos sinun mielestäsi älykkäitä hahmoja rangaistaan niin voihan niitä sääntöjä muuttaa. Minun mielestä ne toimivat hyvin. Nopeat syövät hitaat... paitsi jos on oíkein huono mäihä.
Kasila linkki 17. joulukuuta 2002 kello 8.56
Kasila 17. joulukuuta 2002 kello 8.56 linkki Joo... no jos meillä on äly välillä 13-16 se on normaali... eli siis ei mitään ihmeelistä... kun taas se on 17-18 alkaa PJ:ltä sateleen vinkkejä--- siis esim... "niin joo noinhan se vois mennä... periaatteessa." kun taas jos on äly alle 12 niin tiulee taas..."et sano noin sanot jotain vammasta....." Esim. ÄLY10 ukko saa päähänsä ottaa kiilan ja laittaa kiilan oven väliin koska kun ilmankosteus aamulla lisääntyy turpoaa kiila ja se aiheuttaa painetta oven saranoissa jotka-.......> "juu ei se lattu leikkaa ... kaivat nenääs---! ja jos taas 18 tyyppi sanoo että miten vois saada vaikka karryt kuntoon niin sanon... "niin tottakai sitten sen vois viedä kärrykorjaamolle... tai siten tietysti vois viedä sen takanas olevaan puusepän liikkeseen-..." no noi rajat on karkeita mutta olen huomannut vaikeuden pelata Tyhmiä/Älykkäitä hahmoja,,,, Nyt on pelissä yksi hahmo... jolla on äly 19 (18 alussa ja sai sivistyneenä +1 älyyn -1 Voima ) ---- alkaa olla tylsää kun se yhdistelee asiat aika nopeesti---
Vaakkujaakko linkki 17. joulukuuta 2002 kello 17.40
Vaakkujaakko 17. joulukuuta 2002 kello 17.40 linkki [quote:78902c490a="Kasila"]Joo... no jos meillä on äly välillä 13-16 se on normaali... eli siis ei mitään ihmeelistä... kun taas se on 17-18 alkaa PJ:ltä sateleen vinkkejä--- siis esim... "niin joo noinhan se vois mennä... periaatteessa." kun taas jos on äly alle 12 niin tiulee taas..."et sano noin sanot jotain vammasta....."[/quote:78902c490a] Kasilan esimerkkien tulkitseminen peliryhmänsä tekemistä sääntömuutoksista ja -sovelluksista vaatii aivan tietynlaista orientoitumista, mutta sitten kun Kasilan pointin ymmärtää, ovat sääntömuutokset useimmiten mainioita, ja toimivat epäilemättä ainakin heidän porukallaan mainiosti. Tässä asiassa ja tällä kertaa olen täysin samaa mieltä: Pelinjohtaja ohjatkoon hahmoja toimimaan (tässä tapauksessa) älykkyytensä mukaisesti. Edelleen, pelinjohtaja määrittelee hahmojen toiminnan lopputuloksen - eivät säännöt. Mikäli sääntöjen tarkka tulkinta johtaa tilanteeseen, joka pelinjohtajan mielestä ei vastaa esim. hahmojen kykyjä, ominaisuuksia, tietoja ja taitoja jne. pelinjohtaja voi korjata tilanteen mieleisekseen, eikä tätä varten tarvita taulukkoa tai mitään ylös kirjoitettua mekaanista mallinnusta (esim. MHT*(NPPx2)+eläintiedon neliöjuuri). Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen siis ehdotan, että "vaikka säännöissä tai seikkailussa sanottaisiinkin" että esim. "salakirjoituksen tulkinta vaatii onnistuneen Wanhan Wyrmin lukeminen -heiton ja vie aikaa 8 tuntia" voi pelinjohtaja vapaasti päättää, että kahden henkilön, jotka osaavat Wanhaa Wyrmiä yhtä hyvin, onnistuessa heitoissaan, älykkäämpi kahdesta suoriutuu salakirjoituksen toista nopeammin.
Dovas linkki 27. joulukuuta 2002 kello 14.40
Dovas 27. joulukuuta 2002 kello 14.40 linkki Ei nyt tosiaankaan muistu mieleen minkälaiseksi älykkyys määritellään RuneQuestissa, mutta jos se kuvastaa myös hahmon sivistyneisyyden tasoa edes jossain määrin, voisiko asiaa katsoa myös siltä kantilta että kouluttamaton sisäistää asioita nopeasti ihan itsestään jo senkin takia että oppii jotain ihka uutta? Siinä tapauksessa älykkäämpi hahmo taas käyttäisi enemmän aikaa uuden asian sisäistämisessä, miettien ja kokeillen sitä monelta kantilta. Eikös asiat voi joskus olla yksinkertaisempia, kuin mitä olettaisi? Tosin, RQ:ssa älykkyys ominaisuutena ei nouse sitä myötä mitä kokeneemmaksi hahmo tulee ja siinä mielessä tuo näkemys ei mene sääntöjen kanssa yks-yhteen. Kuten ei aina ihan kaikki muukaan. :-? Eräs toinen asia joka voisi toimia samalla logiikalla RQ:ssa, on se iänikuinen Hämäännys-loitsu. 'Tyhmempi' pystyy helpommin tajuamaan olevansa hämäännytetty ja ravistamaan sen pois, kun taas viksummalla se on vaikeampaa. Mun mielestä tässä esittämäni selitys sille toimisi vallan mainiosti. Vaikkei enään esim. kouluttautuneisuudesta silloin puhutakaan...