Vanha foorumi

Takaisin

maagisten tavaroitten huomaaminen

RuneQuestin säännöt
Anonymous 26. heinäkuuta 2001 kello 7.10
Kirjoittaja Viesti
Anonymous linkki 19. toukokuuta 2001 kello 19.50
Anonymous 19. toukokuuta 2001 kello 19.50 linkki Olisi kiva kuulla minkälaista käytäntöä muut pelaajaryhmät ovat soveltaneet matriisien sun muitten "löytämiseen" esim. esineistä. Aikoinaan sovimme, että esimerkiksi henkiloitsumatriisin huomaa heti otettuaan sen sisältämän esineen käteensä. Mutta nykyisin, kuten Griseldan luvussa Serious money, että vain detect magic, tai vastaava loitsu kertoo ylipäänsä että onko jokin esine maaginen. Sitten tarvitaankin järeämpää taikuutta, jotta saadaan selville mikä ko. loitsu on ( analyze magic ) Meidän shamaanimme kylläkin kinaa, että hänen second sight olisi riittävä magian analysoimiseen, mutta eihän sillä näe kuin pow:in periaattessa.(?) Että tällaisia asiota minun mielessäni. ~Limuparta
Nysalor linkki 19. toukokuuta 2001 kello 9.21
Nysalor 19. toukokuuta 2001 kello 9.21 linkki [i:4b7931944e] Aikoinaan sovimme, että esimerkiksi henkiloitsumatriisin huomaa heti otettuaan sen sisältämän esineen käteensä.[/i:4b7931944e] Olen samaa mieltä. Loitsumatriisissahan on tieto loitsun heittämisestä, joten jos mitään rajoituksia ei ole asetettu esineeseen, sen pitäisi olla käyttökelpoinen kenelle tahansa. [i:4b7931944e] Mutta nykyisin, kuten Griseldan luvussa Serious money, että vain detect magic, tai vastaava loitsu kertoo ylipäänsä että onko jokin esine maaginen. Sitten tarvitaankin järeämpää taikuutta, jotta saadaan selville mikä ko. loitsu on ( analyze magic )[/i:4b7931944e] Muulla tavalla maagiset esineet ovatkin sitten eri juttu. Yleensä lumotut esineet kai voi tunnistaa siitä, että niissä on riimuja. Kenties paljon taikuudesta tietävä voisi riimujen perusteella päätellä jotakin myös niiden vaikutuksesta, vaikkakin Havaitse taikuus toisaalta kertoo luotettavasti esineen maagisuuden. Tarkkojen ominaisuuksien selvittämiseen voi tietysti käyttää Magian analysointia, mutta tarpeeksi voimakas Mystinen näkö ajaa saman asian, jos on vain pätevä velho käytettävissä. [i:4b7931944e] Meidän shamaanimme kylläkin kinaa, että hänen second sight olisi riittävä magian analysoimiseen, mutta eihän sillä näe kuin pow:in periaattessa.(?)[/i:4b7931944e] Shamaanin henkinäkö ei varmaankaan ole riittävä taikaesineiden ominaisuuksien tonkimiseen. Sen sijaan sidotut henget ja vastaavat luultavasti näkyvät, mistä voi ehkä päätellä jotakin.
Tero Kaija linkki 21. toukokuuta 2001 kello 18.30
Tero Kaija 21. toukokuuta 2001 kello 18.30 linkki Itse olen toiminut siten, että taikapiste- ja loitsumatriisit ja sidotut henget huomaa otettaessa esine käteen. Muuta taikuutta sisältävät esineet huomaa joko riimuista tai taikuudella. Olen myös sallinut enemmän taikuuden parissa olevien henkilöiden (esim. papit, shamaanit, velhot) aistivan, jos jossain esineessä on taikuutta. Tämän aistin voi toteuttaa vaikka MHT x 5 -heitolla, jolloin taikuutta ei välttämättä aina huomaa. Tarkemman tiedon taikuuden laadusta saa sitten loitsujen avulla.
Guzmo linkki 22. toukokuuta 2001 kello 16.14
Guzmo 22. toukokuuta 2001 kello 16.14 linkki Meilläkin on pelattu siten, että tp ja loitsu matriisit sekä henget huomaa kun esineeseen koskettaa. Tietysti jos esineessä on ehtoja (esim. sanan lausuminen käytettäessä), ei esinettä käpälöivä saa välttämättä tietoonsa kuin sen että esineessä on jotain taikuutta. Shamaanit näkevät yleensä henget jo kaukaa, joten heille havainto tulee nopeammin sidottujen henkien suhteen. Velhoilla on mystinen näkö usein koko ajan päällä, joten velhot huomaavat herkimmin taikuutta sisältävät esineet. Sitten on erikoiskyvyt ja suuntaukset kyvyissä joita esim. Lhankor Mhyi:llä ja Lunarin vastaavilla saattaa olla. ------------------------ - Guzmo
Nysalor linkki 22. toukokuuta 2001 kello 18.42
Nysalor 22. toukokuuta 2001 kello 18.42 linkki [i:4fe24ad337] Velhoilla on mystinen näkö usein koko ajan päällä, joten velhot huomaavat herkimmin taikuutta sisältävät esineet.[/i:4fe24ad337] Muuten hyvä juttu, mutta Mystinen näkö on aktiivinen loitsu, joten velhon täytyisi olla silloin jatkuvasti keskittyneenä loitsun ylläpitämiseen. Sitä ei varmaan tekisi Zzaburkaan. :smile: [i:4fe24ad337] Sitten on erikoiskyvyt ja suuntaukset kyvyissä joita esim. Lhankor Mhyi:llä ja Lunarin vastaavilla saattaa olla.[/i:4fe24ad337] Se "Lunarin vastaava" taitaa olla Irrippi Ontor, entinen Lhankor Mhyn luopiopappi, nykyinen jumala ja yksi Seitsemästä äidistä. Ilmeisesti muuten ainakin kultin valaistuneet jäsenet voivat käyttää myös velhoutta, mikä saattaa antaa jonkinlaisen edun Lhankor Mhyn väkeen nähden. Mystinen näkö on kyllä aika kätevä loitsu taikuuden havaitsemisen suhteen.
Guzmo linkki 23. toukokuuta 2001 kello 9.51
Guzmo 23. toukokuuta 2001 kello 9.51 linkki [quote:32131a374d] [b:32131a374d] Nysalor[/b:32131a374d] Muuten hyvä juttu, mutta Mystinen näkö on aktiivinen loitsu, joten velhon täytyisi olla silloin jatkuvasti keskittyneenä loitsun ylläpitämiseen. Sitä ei varmaan tekisi Zzaburkaan. [/quote:32131a374d] hmm.. taitaa taas olla niin, että eräs pelaaja yrittää kusettaa allekirjoittanutta GM:ää. Täytyy rankasta seuraavassa pelissä :smile: :smile: Minä mitään sääntökirjoja jaksan lukea... ---------------------------- - Guzmo
Nysalor linkki 23. toukokuuta 2001 kello 10.41
Nysalor 23. toukokuuta 2001 kello 10.41 linkki [i:1b342117c8] hmm.. taitaa taas olla niin, että eräs pelaaja yrittää kusettaa allekirjoittanutta GM:ää. Täytyy rankasta seuraavassa pelissä[/i:1b342117c8] Usuta Puhuttu sana hänen peräänsä. :smile: No, totta puhuen, eipä tuo niin kovin vakavaa ole. Ehkä taiat on parasta pitää sellaisina kuin itse haluaa. Itsekään en pidä yhtään säännöstä, jonka mukaan Parannuksen teho riippuisi loitsijan ja parannetun rodusta, vaan olen poistanut kokonaan moisen ärsyttävän yksityiskohdan.
Guzmo linkki 24. toukokuuta 2001 kello 0.55
Guzmo 24. toukokuuta 2001 kello 0.55 linkki [quote:3edf9f4a9f] Usuta Puhuttu sana hänen peräänsä. No, totta puhuen, eipä tuo niin kovin vakavaa ole. Ehkä taiat on parasta pitää sellaisina kuin itse haluaa. Itsekään en pidä yhtään säännöstä, jonka mukaan Parannuksen teho riippuisi loitsijan ja parannetun rodusta, vaan olen poistanut kokonaan moisen ärsyttävän yksityiskohdan. [/quote:3edf9f4a9f] Tai ehkä punainen lepakko lentää lähialuella ja tekee pienen koukkauksen matkallaan... Niin kysehän on vain siitä, että sääntöjä on luettu paikoitelle huonosti/väärin ja syntyy tälläisiä munch komboja. Kerran sama pelaaja lenti näkymättömä ja paiskoi animoi aineella tehdyllä kivi seipäällä porukkaa. Kaikki kolme loitsuahan ovat aktiivisia... (näkymättömyys on itse tehty velholoitsu) Siis ennen kuin huomattiin tuo asia olin GM:nä todella pulassa. :smile: Tuo näkymätön lentävä velho terrorisoi yksinään Corflun lähellä olevaa lunarien pitämää tornia. :smile: Kesti muutaman viikon ennen kuin Lunarien taikakollegiosta lähetettiin agentit paikalle hoitelemaan tämä tunnistamaton terrorisoija. Tietysti GM:nä olisi tälläisen kombottajan voinut hoitaa nopeasti, mutta yritän pitää jonkunlaisen logiigan ja järjen peleissä. Ratkaisut tyyliin "no nyt kun lennät siinä niin sieltä tulee meteoriitti päin" vievät vain uskottavuutta pelin maailmalta. ---------------------------- - Guzmo
Nysalor linkki 24. toukokuuta 2001 kello 15.42
Nysalor 24. toukokuuta 2001 kello 15.42 linkki [i:8ac933cc98] Kerran sama pelaaja lenti näkymättömä ja paiskoi animoi aineella tehdyllä kivi seipäällä porukkaa. Kaikki kolme loitsuahan ovat aktiivisia...[/i:8ac933cc98] No, onnistuuhan tuo loitsujen yhdistäminen Moniloitsulla, vaikka ne olisivat aktiivisiakin. Silloin vain loitsuja täytyy ylläpitää jatkuvasti ja keskittyä. Sinänsä siis ihan sääntöjen mukaan. Toisaalta ehkä sinun olisi pitänyt rajoittaa sitä näkymättömyysloitsua siten, että loitsu raukeaa, kun henkilö hyökkää aseella tai loitsulla. Tällainen rajoitus on myös Annillan kultin henkiloitsussa Näkymättömyys. Juuri kuvaamasi kaltaisen tilanteen vuoksi olen aina inhonnut loitsuja ja esineitä, jotka saavat aikaan näkymättömyyden. [i:8ac933cc98] Kesti muutaman viikon ennen kuin Lunarien taikakollegiosta lähetettiin agentit paikalle hoitelemaan tämä tunnistamaton terrorisoija.[/i:8ac933cc98] Niin, tuskin tuollaiseen tapaukseen auttaa mikään muu kuin kunnon maagikko. [i:8ac933cc98] Ratkaisut tyyliin "no nyt kun lennät siinä niin sieltä tulee meteoriitti päin" vievät vain uskottavuutta pelin maailmalta.[/i:8ac933cc98] Jep, tuollaiset epäuskottavuudet särähtävät ilkeästi minunkin korvaani.
Wlu 000 linkki 25. toukokuuta 2001 kello 20.43
Wlu 000 25. toukokuuta 2001 kello 20.43 linkki Eräässä pelissä menin tappamaan erään toisen pelaajan hahmon. Jostain syystä pj ei pitänyt siitä ja susilauma hyökkäsi kimppuuni ja söi minut muttei koskenut hevoseeni tai tavaroihini. Itse en pitänyt kohtauksesta :sad:
Anonymous linkki 25. toukokuuta 2001 kello 5.18
Anonymous 25. toukokuuta 2001 kello 5.18 linkki WLU 00: Quote: Eräässä pelissä menin tappamaan erään toisen pelaajan hahmon. Jostain syystä pj ei pitänyt siitä ja susilauma hyökkäsi kimppuuni ja söi minut muttei koskenut hevoseeni tai tavaroihini. Itse en pitänyt kohtauksesta. Olipa aika ketku PJ. Vaikka hahmojen pitäiskin ainakin periaatteessa pitää yhtä, niin ei kyllä ole kivaa, jos GM tolla lailla leikkii jumalaa ja puukottaa selkään!!! Vai jättivät verenhimoiset susihukat mehevän lihaisen hevosen koskemattomaksi, mutta söivät isännän! Kaiken lisäksi vielä epärealistista! Potkaise takalistoon sitä... :smile:
Nysalor linkki 26. toukokuuta 2001 kello 17.37
Nysalor 26. toukokuuta 2001 kello 17.37 linkki [i:79db2d1f6f] Eräässä pelissä menin tappamaan erään toisen pelaajan hahmon. Jostain syystä pj ei pitänyt siitä ja susilauma hyökkäsi kimppuuni ja söi minut muttei koskenut hevoseeni tai tavaroihini.[/i:79db2d1f6f] Olen samaa mieltä kuin Karazamara: tuo on aika epärealistista. Luulisi susilauman varovan aseistettua (?) ihmistä, ellei se ole todella nälissään tai elleivät sudet ole telmoreita susimuodossa. Vaikka ei toisen pelihahmon tappaminenkaan järin miellyttävää ole, jos porukan tarkoituksena on pitää yhtä. Mutta tämä keskustelu tuppaa menemään jo yli maagisten tavaroiden huomaamisen, joten ehkä kannattaisi laittaa yleisen keskustelun puolelle uusi aihe.
Anonymous linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 15.27
Anonymous 11. kesäkuuta 2001 kello 15.27 linkki Mitä jos pelaajat eivät huomaa jotain esinettä joka on runsaasti maaginen esine ja myyvät sen ihan normaalina esineenä... Pitäisikö pelaajia huomauttaa tälläisista tapauksisa esim. "teistä tuntuu että siinä miekassa on jotain erityistä." vai pitäisikö antaa heidän myydä miekan noin vain ja he siinä samalla menettävät ison omaisuuden ja saavat ehkäpä vielä maineen jonkin laisina toopeina jos kauppias saa selville mitä on ostanut... Mitäs olette tälläisissä tilanteissa tehneet...
Nysalor linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 5.52
Nysalor 11. kesäkuuta 2001 kello 5.52 linkki [i:448132288d] Mitä jos pelaajat eivät huomaa jotain esinettä joka on runsaasti maaginen esine ja myyvät sen ihan normaalina esineenä...[/i:448132288d] No, jos pelaajat tosiaan ovat sellaisia toopeja, etteivät yhtään tarkastele esineen pinnasta riimuja tms., niin sittenpä se on ainakin minusta vain omaa tyhmyyttä, josta rangaistaan. Tietysti jos esine on pelin kannalta jotenkin erityisen tärkeä, niin kiltti pelinjohtaja voi antaa pienen vihjauksen vaikkapa jonkun ulkopuolisen henkilön toimesta. Vaikka luulisi sitä keskiverron seikkailijaporukan syynäävän tarkkaan kaiken saaliinsa ennen myyntiä.
Guzmo linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 5.07
Guzmo 11. kesäkuuta 2001 kello 5.07 linkki [quote:b0fd972e65] Eräässä pelissä menin tappamaan erään toisen pelaajan hahmon. Jostain syystä pj ei pitänyt siitä ja susilauma hyökkäsi kimppuuni ja söi minut muttei koskenut hevoseeni tai tavaroihini. Itse en pitänyt kohtauksesta. [/quote:b0fd972e65] ns. "the reilu meininki" :smile: Epäloogista? Hyvinkin. Pelinjohtajan ei pitäisi koskaan kostaa suoraan pelaajalle. Yhteisö ja jumalat yleensä hoitavat sen puolen. Jos pelaaja riehuu kaupungissa niin pelinjohtajahan voi pistää vahdit vähän rauhoittelemaan. Kyllä se nuolisade tai keihäs rauhottaa villeimmänkin riekkujan. Ensimmäisissä vetämissäni RQ peleissä olin skaalannut kaikki muut pelin NPC:t pelaajien tasolle. Tällöin kaupungin vahdit olivat heittopusseja muutamalle kehittyneelle pelaajalle. No virheistä oppii. Eli myöhemmin sitten tämä yksi werewolffia pelaava tavattiin kaupungilla. Urox Storm Khanihan siinä sitten tuli pistämään "ketun vartaaseen" :wink: Menee jo aika pahasti off-topic... ------------------------------------------- - Guzmo
Nysalor linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 4.08
Nysalor 11. kesäkuuta 2001 kello 4.08 linkki [i:e92023b8bc] Pelinjohtajan ei pitäisi koskaan kostaa suoraan pelaajalle. Yhteisö ja jumalat yleensä hoitavat sen puolen.[/i:e92023b8bc] Olen samaa mieltä. Varmaan maailmasta kuin maailmasta löytyy tarpeeksi hyviä keinoja aggressiivisten yksilöiden taltuttamiseksi. [i:e92023b8bc] Jos pelaaja riehuu kaupungissa niin pelinjohtajahan voi pistää vahdit vähän rauhoittelemaan.[/i:e92023b8bc] Tällöin määrillinen ylivoima tuottaa varmasti tulosta. Jos kimpussa on parikymmentä tavallista kaupunginkaartilaista, niin riehujalle tulee tiukat paikat. Varmasti luvassa on vielä isompia ongelmia, jos räyhääjä sattuu vielä surmaamaan jonkun heistä. Vaikka meneehän tämä juttu jo ohi aiheesta.
Guzmo linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 16.37
Guzmo 12. kesäkuuta 2001 kello 16.37 linkki [quote:2ceb482fc0] Tällöin määrillinen ylivoima tuottaa varmasti tulosta. Jos kimpussa on parikymmentä tavallista kaupunginkaartilaista, niin riehujalle tulee tiukat paikat. Varmasti luvassa on vielä isompia ongelmia, jos räyhääjä sattuu vielä surmaamaan jonkun heistä.[/quote:2ceb482fc0] Ja jokaisessa vähänkään suuremmassa kaupungissa on aivan varmasti yksi tai useampi NPC, joka pystyy vetämään öykkäröiväää pelaajaa hiileen. Niin no meillä käy yleensä niin, että riehuva pelaaja heitetään tyrmään. Hänet tietysti päätetään ristiin-naulita/hirttää/kivittää/what ever kunhan sattuu/ seuraavana päivänä. Tämän jälkeen muilla pelaajilla on yleensä päivä aikaa pelastaa hänet tai ilkeä ja pahansuopa (lisää tähän: VELHON/DEMONIN/LUNARIN nimi) ilmestyy vangitulle hahmolle ja lupaa vapauttaa hänet palvelusta vastaan. Tämmöisestä on alkanut yhden hahmon korruptio. Pelaaja vangittuna kun Lunari velho lupaa vapauttaa hänet palvelusta vastaan: pelaaja: "ok!" velho: "joo no sinun täytyy vain murhata tuo yksi kauppias.." pelaaja: "ok!" Ja loput voi lukea hänen yhäti kasvavasta rikosrekisteristään. Hahmo on tosin jo siirtynyt NPC:si. Hauskoja ovat tietysti Eurmalin valehtelu riimuloitsut. "En se ollut minä koska... -------------------------------------- - Guzmo
Anonymous linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 14.26
Anonymous 12. kesäkuuta 2001 kello 14.26 linkki Tuo menee jo niinpahasti ohi aiheen että älkää viittikö vuorottainlainata toisten sanoja ja sitten kommentoida! Asiani on se että yleensä taika esineet ovat hienoja ja hyvin tehtyjä... mutta jos se on vanha kuin laivakorppu ja sen näköinenkin niin sitä varmaan ei luulisi taika esineeksi vai pistäisikö se erityisesti silmään, ei aseella, kun erottuu niin selvästi muusta krääsästä... eli pitäisikö pelaajien huomata moiset esineet ilman vaivoja... vai tarvittaisiinko siinä pitkällistä pohdintaa ja hyvää tuuria että semmoinen esine tutkiutettaisiin... tietenkin se havaitse taikuus on kova loitsu kun taikaesineitä etsii... joka porukassa yhdella ainakin kannattaisi olla se... silloin takaesineiden löytäminen ei ole vaikeata...
Nysalor linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 18.55
Nysalor 12. kesäkuuta 2001 kello 18.55 linkki [i:99e5bdfcd0] mutta jos se on vanha kuin laivakorppu ja sen näköinenkin niin sitä varmaan ei luulisi taika esineeksi vai pistäisikö se erityisesti silmään, ei aseella, kun erottuu niin selvästi muusta krääsästä...[/i:99e5bdfcd0] Riippuu tietysti millaisesta taikaesineestä on kysymys, mutta ikivanhoissakin esineissä kai yleensä erottuu riimuja, jotka voi kohtuullisen helposti huomata. Matriisit nyt tavallisesti kai huomaa heti loitsuvaikutuksen vuoksi. [i:99e5bdfcd0] tietenkin se havaitse taikuus on kova loitsu kun taikaesineitä etsii[/i:99e5bdfcd0] Tai Mystinen näkö ajaa saman asian. Oikeastaan tämä loitsu on vielä kätevämpi, jos haluaa saada selville enemmänkin kuin pelkän esineen maagisuuden. Mutta taatusti tavallinen esineen tarkastelukin antaa jokseenkin hyvän kuvan siitä, voiko esine olla maaginen.
Waylander linkki 26. heinäkuuta 2001 kello 7.10
Waylander 26. heinäkuuta 2001 kello 7.10 linkki Mielestäni oli outoa että hahmot heti tunnistaisivat ja osaisivat käyttää löytämäänsä matriisia/taikaesinettä. Kehitin siis tietokyvyn Taikuuden tuntemus (itseasiassa olen pohtinut että kuuluisiko se ennemminkin taikuuskykyihin..?) jolla voi yrittää tunnistaa esineen maagisuuden ja sitä kautta käyttämään sitä. Matriisien tunnistaminen on helppoa jos ne on tehty samalla taikuudenlajilla kuin tunnistaja (henki,riimu,velhous) ja vastaavasti vaikeampaa jos jollain toisella. Ylipäätään pidän vaatimuksena että hahmo tunnistaa esineen tällä kyvyllä ennen kuin hän voi yrittää käyttää sitä. Pelaajani ovat ottaneet tämän uuden kyvyn hyvin vastaan ja ovat sitä mieltä että se olisi kuulunut mukaan alun alkaen. Jos jotain ei tunnisteta niin aina voi mennä Llankor Mhyn temppeliin tunnistamaan rojua (kallista) tai sitten jollekin alkemistille (halpaa, mutta hahmoja saatetaan huijata).