Vanha foorumi

Takaisin

Tönäisy!

RuneQuestin säännöt
Topi Hiski Viljami Salmi 28. heinäkuuta 2001 kello 18.52
Kirjoittaja Viesti
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 13.28
Topi Hiski Viljami Salmi 12. kesäkuuta 2001 kello 13.28 linkki Siis kun runequestissa murskaava tai viiltävä ase tekee erikoisen osuman, niin silloin osuman saanut lentää metrin jokaista 5 vahinkoa kohden (normaalilla osumalla lentää "vasta" jokaista 5 vahinkoa jotka menee yli KOK ominaisuuden)! Ja tahallinen tönäisy on asia erikseen, siinä kun saa kenen tahansa lentämään monia metrejä! Siis meidän kokemusten mukaan sääntö on pahimpia runequestin taistelusääntöjen "bugeja".. Porukan suurpeikko saa hahmot lentämään tahallisella tönäisyllä ja vauhdin kanssa useita kymmeniä metrejä.. ja jos onneton uhri törmää mihinkään niin auta armias! siis 1d6 jokaista metriä kohden!!! 40 metrin tönäisy.. :eek: Ja parasta on, että uhri ei kaadu jos heittää NPPX5 tai alle ! Eli 40 metrin lennon jälkeen tyyppi melkein aina mätkähtää jaloilleen kuin kissa.. 8) Onko kukaan muu tullut tekemisiin tämän luonnottoman Xena lentelemisen kanssa?
Nysalor linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 7.28
Nysalor 12. kesäkuuta 2001 kello 7.28 linkki [i:9c491bf1ba] Siis kun runequestissa murskaava tai viiltävä ase tekee erikoisen osuman, niin silloin osuman saanut lentää metrin jokaista 5 vahinkoa kohden (normaalilla osumalla lentää "vasta" jokaista 5 vahinkoa jotka menee yli KOK ominaisuuden)![/i:9c491bf1ba] Ai, koskeeko erikoisosumia tällainen sääntö? Enpä ole sellaista huomannutkaan, joten ainakin minun kampanjoissani erikoisosumia ja tavallisia osumia on kohdeltu samalla tavalla tönäisyn suhteen. Tästä ei ole näyttänyt koituneen ongelmia. Missä muuten kyseinen sääntö selostetaan? En löytänyt vastaavaa muuta kuin tahallisen tönäisyn kohdalta, joka ei taida koskea lyöntien tönäisyä. [i:9c491bf1ba] Ja tahallinen tönäisy on asia erikseen, siinä kun saa kenen tahansa lentämään monia metrejä![/i:9c491bf1ba] Silloin täytyy kuitenkin olla iso ja voimakas ja vastustajan vastaavasti pieni ja kömpelö. Luonnollisesti joku kookas suurpeikko saattaa helpostikin nakella ankkaa tai peikkolaista. Toisaalta tahallista tönäisy-yritystä voi kai torjua tai väistää.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 16.43
Topi Hiski Viljami Salmi 12. kesäkuuta 2001 kello 16.43 linkki [quote:39a363aa62] Missä muuten kyseinen sääntö selostetaan? En löytänyt vastaavaa muuta kuin tahallisen tönäisyn kohdalta, joka ei taida koskea lyöntien tönäisyä.[/quote:39a363aa62] RuneQuest deluxe edition säänöt osiosta sivulta 58 kohta: "special knockback" When smashing or slashing weapons such as broadswords or maces score a special succes, the target is knocked back one meter for every 5 points of damage (as opposed to knockbacks from normal hits wich only use damage in excess of SIZ) If the target´s player does not make a successful DEX X5 roll for his character, the character will also fall down. Use standard knockback rules to determine further injury by incidental collision with intervening obstacles. huuhuh... me ei tosin olla edes käytetty normaalisti noita knockback sääntöjä kovin usein.. :smile: ja tosiaan ollaan vaikeutettu tota dex heittoa.. kun muuten kukaan ei paljon kaadu.. ja ei edes suurin peikko voi saada toista peikkoa lentämään peikkopallo pelissä yli 40 metriä! (tai suunnilleen 40m en muista tarkalleen) Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/12/01 2:33:32 am
Nysalor linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 2.20
Nysalor 12. kesäkuuta 2001 kello 2.20 linkki [i:0e7ccf5ed8] RuneQuest deluxe edition säänöt osiosta sivulta 58 kohta[/i:0e7ccf5ed8] No, nytpä ymmärrän. Minä nimittäin käytän suomenkielisiä RuneQuestin sääntöjä, joissa tönäisy selitetään Riimumestarin kirjassa. Sieltä ei taida löytyä kyseistä epärealistista sääntöä ollenkaan. Kannattaa siis käyttää suomenkielisiä sääntöjä! :smile:
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 15.50
Topi Hiski Viljami Salmi 12. kesäkuuta 2001 kello 15.50 linkki jooo niin ollaan käytetty... mutta oletteko koskaan huomanneet tota Dex X 5 heittoa et pysyy pystys! Kyllä jos kukaan lentää tönäisystä niin silloin pitäisi olla aika vaikea pysyä pystyssä..
Nysalor linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 8.13
Nysalor 12. kesäkuuta 2001 kello 8.13 linkki [i:6a286a2051] Kyllä jos kukaan lentää tönäisystä niin silloin pitäisi olla aika vaikea pysyä pystyssä..[/i:6a286a2051] Eihän sitä tarvitse sääntöjä orjallisesti noudattaa. Pelijohtajahan voisi vaikkapa määrätä vähennyksiä NPP-heittoon lennetyn matkan pituudesta riippuen. No, joka tapauksessa saa olla aika paljon vahinkoa, että se ylittäisi henkilön KOK:n ja vielä lennättäisi häntä metrin jokaista viittä vahinkopistettä kohden. Suomenkielisissä säännöissä tahallisen tönäisyn "vahinko" eli (VMA + KOK - tönäistyn KOK) toimii samalla tavalla, joten täytyy peikon puskussakin olla aikamoisesti voimaa ja kokoa ennen kuin kunnon taistelija lentää.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 9.35
Topi Hiski Viljami Salmi 12. kesäkuuta 2001 kello 9.35 linkki Kok 30 peikko jolla 36 (tai jopa 42) VMA ... sitten kun se vielä käyttää nuijjaa ja heittää erikoisen murskaavalla aseella 3d6(parhaimmillaan 5d6) vahinkomuutoksella ja ottaa monta kymmentä metriä vauhtia josta tulee lentoon lisää.. POW!!..............................................................PLÄTS en muista tarkkoja juttuja ja säännöksiä.
Nysalor linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 13.57
Nysalor 12. kesäkuuta 2001 kello 13.57 linkki [i:5b6c16c2e0] Kok 30 peikko jolla 36 (tai jopa 42) VMA ... sitten kun se vielä käyttää nuijjaa ja heittää erikoisen murskaavalla aseella 3d6(parhaimmillaan 5d6) vahinkomuutoksella ja ottaa monta kymmentä metriä vauhtia josta tulee lentoon lisää..[/i:5b6c16c2e0] Murskauksessahan (murskaavan aseen erikoisosumassa) lisätään minun sääntöjeni mukaan erikoisosumassa normaaliin vahinkoon lyöjän täysi vahinkomuutos. Muuten vahinko heitetään tavalliseen tapaan. Ja jos vastassa on yhtä iso peikko, ei tämä taida hevillä hievahtaa, ellei vahinko ylitä hänen KOK:aan. Tällöinkin kymmenien metrien lennot jäävät haaveeksi. Jos taas kyseessä on tavallinen tahallinen tönäisy ilman asetta, uhrilla on sentään mahdollisuus varautua siihen. Tällöin tarvitaan "vahinkoa" (eli tönäisijän VMA + KOK) enemmän kuin uhrin VMA + KOK, vaikkakin vauhdinotosta saa VMA:aan +1 jokaista iskuhetkeä kohden, jonka tönäisijä juoksee ennen törmäystä. Sitä paitsi tällöin uhri voi tietysti juosta myös karkuun ja ryntäyksestä tuleekin hippaleikki. :smile: No, toivottavasti höpinöistäni saa jotakin selvää, kuinka nämä suomenkieliset säännöt toimivat.
Guzmo linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 8.27
Guzmo 12. kesäkuuta 2001 kello 8.27 linkki Ei olla pidetty, että lentää metrin/ 5 pistettä vaan metrin per viis pistettä, jotka tulee vahingossa yli KOK arvon. Ja se NPP heitto, kyllä käytämme sitä. Toki miinukset ovat paikallaan jos ilmalento on pitkähkö. Viime taistelussa Dorastorin vanha tuttu Berra Thengan taisteli jättiläis broota vastaan. Osuneesta iskusta Berra lenteli n. 5 metriä suuntaan X, mutta mahdottoman näppäränä kaverina (NPP joku 20+) laskeutui yhdellä jalalla alas (kriittinen onnistuminen NPP heitossa). Sen toisen jalan oli broo lyönyt jo päreiksi. Berrahan on aika tekijä taistelemisessa. Pelaajat lähinnä katsoivat suu auki kun Berra pisti Broota nekkuun :smile: -------------------------------------------- - Guzmo
Anonymous linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 21.58
Anonymous 11. kesäkuuta 2001 kello 21.58 linkki Tuohon lentelyyyn sanoin tämän jo ennenkin mutta sanon uudestaan... kun meillä on katottu sillai että panssarit ei suojaa törmäyksiltä... mikä on sitten aika tappo... jos vaikka on topattu pehmeänähka joka on TODELLA pehmeä... sen pitäisi myös suojata törmäykseltä vaikka 3 suojapistettä... Ja tosta lentelystä... Minun hahmojosta täällä on ennenkin puhuttu oli aika roima ihmiseksi (21 kok ja voima 20) koko on yli maksimin mutta se oli friikki... kuitenkin minulla olli great hammer ja siinä mulla oli vahinko erikoisella 6D6 + 4 eli maksimi 40 jolla 10 kokonen pallo kääpiö olisi lentänyt 6 metriä... MIELETÖN lento! noh tuokin jäi vaan tavotteeksi... en saanut kertaakaan max vahinkoja... Paras vahinko tolla ukolla oli joku 36 kun tämmäsin öröä muurilla... lensi varmaan aika kivasti... kokoa en muista... mutta silti 4 tai 5 metriä... Noista haarniskan suojauksista vielä vähän: Kenellä peleissään haarniskat suojaavat törnäyksiltä?
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 5.00
Topi Hiski Viljami Salmi 12. kesäkuuta 2001 kello 5.00 linkki [quote:962c24e5a9] Jos taas kyseessä on tavallinen tahallinen tönäisy ilman asetta, uhrilla on sentään mahdollisuus varautua siihen. Tällöin tarvitaan "vahinkoa" (eli tönäisijän VMA + KOK) enemmän kuin uhrin VMA + KOK, vaikkakin vauhdinotosta saa VMA:aan +1 jokaista iskuhetkeä kohden, jonka tönäisijä juoksee ennen törmäystä. Sitä paitsi tällöin uhri voi tietysti juosta myös karkuun ja ryntäyksestä tuleekin hippaleikki.[/quote:962c24e5a9] TAHALLINEN TÖNÄISY Siis tahallisessa tönäisyssä aseen kanssa (tai ilman myös kai) tehdään hyökkääjän VMA+KOK vs. uhrin KOK+NPP vastustustaulukossa.. Jos hyökkääjä voittaa niin lentomatka lasketaan hyökkääjän VMA+KOK - uhrin KOK Ja jos hyökkäys on erikoinen osuma niin uhrin KOK ei lasketa,Ja siis hyökkääjän voimaan tulee jokaista vauhdinotto metriä kohden 1 lisää.. Eli Suurpeikko jolla VMA 36 KOK 30 ottaa vauhtia 20m ennen kuin törmää peikko puolustajaan jolla VMA 19 KOK 20 NPP 13: Suurpeikko heittää erikoisen ja voittaa vastustusheiton: Lento vahingoksi lasketaan: Koska erikoinen tuli uhrin KOK ei vähennetä lennon pituuden määrittämisessä: Eli 36(vma)+30(kok)+20(juoksu)= 86 86/5 =18 metrin lento! ja jos peikko osuu matkalla johonkin... pahimillaan 18d6 vahinkoa.. Nämä oli riimumestarin kirjasta. Guzmo: [i:962c24e5a9] Viime taistelussa Dorastorin vanha tuttu Berra Thengan taisteli jättiläis broota vastaan. Osuneesta iskusta Berra lenteli n. 5 metriä suuntaan X, mutta mahdottoman näppäränä kaverina (NPP joku 20+) laskeutui yhdellä jalalla alas (kriittinen onnistuminen NPP heitossa). Sen toisen jalan oli broo lyönyt jo päreiksi.[/i:962c24e5a9] Xena!! siis tönäisy säännööt alkaa olla aika hurjia tosiaan kun hahmot lyö kovaa ja on näppäriä.. sellasta xena&hercules meinikiä et toinen lyö ja sit lennetään ja kumminkin pysytään aina pystyssä :b Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/12/01 3:47:26 pm
Nysalor linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 10.31
Nysalor 12. kesäkuuta 2001 kello 10.31 linkki [i:c321f57f13] Siis tahallisessa tönäisyssä aseen kanssa (tai ilman myös kai) tehdään hyökkääjän VMA+KOK vs. uhrin KOK+NPP vastustustaulukossa..[/i:c321f57f13] Jep, tuo vastustustaulukkojuttu taisi jäädä pois kuvauksestani. Olen tosin tulkinnut tahallista tönäisyä niin, että se koskisi vain ruumiillista tönäisyä, eikä asetönäisyä, jossa aseen vahinko korvaa VMA+KOK -systeemin, eikä erikoisosumasta ole mitään apua. Silloin taitavat ilmalennot jäädä paljon vähäisemmiksi. [i:c321f57f13] Nämä oli riimumestarin kirjasta.[/i:c321f57f13] Minä olen vain tulkinnut tuota juttua hiukan eri tavalla.
Tero Kaija linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 14.58
Tero Kaija 12. kesäkuuta 2001 kello 14.58 linkki Yksi näkökulma lisää asiaan... Jos esimerkiksi joku peikko lyö 30 pisteen lyönnin, niin tönäisyn suunnan voisi myös ottaa huomioon. Jos tämä peikko huitaisee lyönnin vasemmalta oikealle, niin pelaaja lentää sivulle, ja saattaa osua mahdollisiin vierustovereihin. Jos taas peikko lyö olan yli, lyöty pelaaja tuskin tästä kimpoaa metrien kaarta taaksepäin, vaan todennäköisesti kaatuu maahan. Ja lyönti käteen ei myöskään lennätä pelaajaa kovin kauas. Tosin, enpä ole joutunut peikon lyönnin kohteeksi...
Anonymous linkki 13. kesäkuuta 2001 kello 15.33
Anonymous 13. kesäkuuta 2001 kello 15.33 linkki Tuo on hyvä pointti! jos peikko tämmää 30 pistettä vahinkoa käteen niin ukko lentäisi varmaan metrinkunnon kierteillä. voisi tulla jopa 3 kertanen slutsi ja 10 pistettä tuomaristolta! kun taas torsoon kohdistuvat lyönnit lennättävät hahmon kauvas toiseen valtioon. Yläkautta lyötyna hahmo menee moikkaamaan maan ytimessä asuvia kiviä ja sivulta lyödessä lentää sivullepäin päin kavereita tai sitten ei... harvemmin peikkomoukarilla lyödään suoraan tökkäämällä... alakautta lyönti on ainoa joka singauttaa uhrin taakse päin tai jos osumatulee päähän niin voisi katsoa että hahmo vetää (KOKO - vahinko)/5 volttia. jos tulee tasa luku niin tippuu jaloilleen... tämän asian voisi ottaa vaikka siten että heittää D4 ja sillä ratkaisee miten lyöjä on lyönyt. Saatoin hieman liioitella noissa osumissa...
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 21.29
Topi Hiski Viljami Salmi 18. kesäkuuta 2001 kello 21.29 linkki Joo joskus kun susi tai raunijuoksija laumat vaikka hyökkää niin golfiahan siinä voi pelata! FORE! sit heitellään mihin lentelee kaikki.. Mutta pahinta on NPPX5 heitto että ei kaadu! Siis hullu sääntö! kun tosiaan 18m lennon jälkeen tulee jaloilleen, niin silloin tulee mieleen sarjakuvat joissa joku putoaa ja sitten jarruttaa hurjasti ennen maata ja laskeutuu *pling* äänen kanssa höyhenkevyesti varpaan päädyilleen baletti asentoon. Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/19/01 7:14:48 am
Guzmo linkki 19. kesäkuuta 2001 kello 17.29
Guzmo 19. kesäkuuta 2001 kello 17.29 linkki [quote:0f5fe4c709] sit heitellään mihin lentelee kaikki.. Mutta pahinta on NPPX5 heitto että ei kaadu! Siis hullu sääntö! kun tosiaan 18m lennon jälkeen tulee jaloilleen, niin silloin tulee mieleen sarjakuvat joissa joku putoaa ja sitten jarruttaa hurjasti ennen maata ja laskeutuu *pling* äänen kanssa höyhenkevyesti varpaan päädyilleen baletti asentoon. [/quote:0f5fe4c709] 30+ pistettä saanut turjake on yleensä myös lentävä ja kuollut turjake. Ei tartte paljon ruumiille heittää tuleeko se siististi alas vai ei. Jos tosiaan jalka hajoaa jo tuossa iskussa niin se pystyssä pysyminen on ollut meillä mahdotonta ilman kriittistä tai erikoista NPP heiton onnistumista. Jos hero tasolla pelataan niin eikös se kuulukkin kuvioon, että vihollisten iskuista lennetään temppelin katon läpi. Seuraavalla kierroksella tietysti takaisin sapen karvas maku suussa... -------------------------- - GuzmO
Nysalor linkki 19. kesäkuuta 2001 kello 13.51
Nysalor 19. kesäkuuta 2001 kello 13.51 linkki [i:0c44d4f098] Mutta pahinta on NPPX5 heitto että ei kaadu![/i:0c44d4f098] Mikäpäs pakottaa käyttämään epärealistista sääntöä? Säännöt ovat sitä varten, että niitä voi muokata sellaisiksi kuin itse katsoo sopivaksi. [i:0c44d4f098] kun tosiaan 18m lennon jälkeen tulee jaloilleen[/i:0c44d4f098] Mutta eikö 18 metrin ilmalentoon tarvita vahinkoa tai vaikuttavaa voimaa suunnilleen 18x5=90 pistettä, ellei KOK:n vähennystä lasketa? Sitä paitsi minusta KOK:n pitäisi antaa vaikuttaa myös erikoisonnistumisissa. Tällöin ei helpolla tule valtavia ilmalentoja.
Waylander linkki 26. heinäkuuta 2001 kello 18.01
Waylander 26. heinäkuuta 2001 kello 18.01 linkki Oma House Rule: Tönäisy tapahtuu murskaavalla damage tyypillä ja kukin KOK:n yli menevä 5p tönäisee metrin. Tönäisty hahmo voi pysyä pystyssä jos onnistuu NPP*5 heitossaan, heitto vaikeutuu jokaisesta metristä minkä hahmo 'lentää', eli kahden metrin matkasta selviää tolpillaan heitolla NPP*4 jne... Erikoinen isku tönäisee hahmoa metrin / 5p vahinkoa ilman että KOK vaikuttaa. Jos tönäisty hahmo törmää johonkin kiinteään asiaan hän saa vahinkoa d3p/metri JOTA MATKAA JÄI JÄLJELLE KUN ESTE TULI VASTAAN!!! Vain pehmeät panssarit suojaavat (nahka) ja tietenkin lumoukset ja loitsut. Tahallisessa tönäisyssä ryntäys optio antaa metrejä nopeuden, ei matkan mukaan...en muista nyt kaikkia noita yksityiskohtia noista säännöistäni mut pääasiassa ne Riimumestarin säännöt sucks.
Salmanuoli linkki 28. heinäkuuta 2001 kello 14.57
Salmanuoli 28. heinäkuuta 2001 kello 14.57 linkki Mielestäni osumakohtaa ei voi ottaa huomioon tönäisyn lentomatkaa laskettaessa. Pitäisi ottaa huomionn mistä suunnasta isku osuu esim. Timpan mainitsemaan käteen. Voihan sivulta tuleva isku litistää vaikka käden rintaan ja sitä kautta lennättää koko kohteen. Säännöistä tulisi aivan liian monimutkaiset mikäli tälläisia optiota lisäilisi. Jokatapauksessa tönäisy säännön pahimpia bugeja on ehdottomasti se, että tuleva vahinko riippuu lennetystä matkasta, eikä siitä kuinka pitkä matka olisi lennetty ilman esteisiin törmäilyjä eli kohteen lähtönopeudesta. Törmäysenergiahan on verrannollinen siihen kuinka kovaa uhri lähtee siihen lentoon, ei siihen kuinka pitkän matkan se on lentänyt. Korjatkaa ihmeessä... (jos saitte mitään selvää) :smile:
Salmanuoli linkki 28. heinäkuuta 2001 kello 18.52
Salmanuoli 28. heinäkuuta 2001 kello 18.52 linkki Tönäisyllä lennetystä matkasta... Kyllähän sääntöjen mukaiset joskus huimat lentomatkat saattavat olla epärealistisia, mutta ketä kiinnostaa :smile: . Nimenomaan on huimaa lentää vihollisen iskusta temppelin katon läpi! (go Guzmo go!) Ei kaivata turhaa arkirealismia vaan hauskoja ilmalentoja.