Vanha foorumi

Takaisin

Glorantha läpyskä

Yleinen Kalikos-keskustelu
Kasila 22. elokuuta 2002 kello 21.07
Kirjoittaja Viesti
Kasila linkki 22. elokuuta 2002 kello 21.07
Kasila 22. elokuuta 2002 kello 21.07 linkki Anteeksi oon aika pahoillani oikeestí siitä mitä mä meinaan kirjoittaa... Kalikos-seuran toi lämyskä (2 sivua ei nidottu) On ihan kohtuullinen suoritus But mut mutta... Se seikkailukin... Pojat ootte kyllä ylittänyt jonkin rajan ja alkaa kohta myrskyhärän ukot haisteleen teitä---aika tiukkaa settiä. Juha antaa aika sanktiot piirroksista ja yhdyn (kivuliaasti) mielipiteeseen. Mutta muuten hyvä... ei tuhlata kaikkia MHT pisteitä yhteen läpyskään, meinaa pyhäpäivä tulossa. No guts No Glory ... ja pannaan vielä: Strength and honour.... tilanteeseen pakko panna vielä: Greetah Tarzan BUNDOLO !!!!
Juha linkki 22. elokuuta 2002 kello 22.01
Juha 22. elokuuta 2002 kello 22.01 linkki Niinpä - ymmärrän ettei sitä aina ehdi panostaa kaikkeen niin paljon kuin haluaisi. Uskon että se official Kalikos -lehti on sitten pidemmälle jalostuneempaa settiä... Ei se mtn, ihmisiä tässä kaikki ollaan. (osittainen tappio, kenties ?)
Dovas linkki 23. elokuuta 2002 kello 5.04
Dovas 23. elokuuta 2002 kello 5.04 linkki Hmm. Olen yrittänyt downloadata sitä "lehdykkää" mutta aina kone sit herjaa että tiedostossa on virheitä tai jotain ja koko juttua ei sit näy. Kiinnostaisi kyllä nähdä se. Kasila: [quote:d648117da0]Juha antaa aika sanktiot piirroksista ja yhdyn (kivuliaasti) mielipiteeseen. [/quote:d648117da0] Onko täällä foorumilla puhuttu muuten sen kuvituksesta? Muakin kiinnostais nähdä minkälaista artwörkkiä siihen on laitettu... Bundolo.jippii.örgh
Guzmo linkki 23. elokuuta 2002 kello 7.02
Guzmo 23. elokuuta 2002 kello 7.02 linkki [quote:496f8cfcc1="Kasila"] On ihan kohtuullinen suoritus But mut mutta... Se seikkailukin... [/quote:496f8cfcc1] Siis voitko kommentoi miksi seikkailu on huono? Kerro myös miten kahteen sivuun saa sinua tyydyttävän seikkailun? [quote:496f8cfcc1] Juha antaa aika sanktiot piirroksista ja yhdyn (kivuliaasti) mielipiteeseen. [/quote:496f8cfcc1] Miten kuvitusta voisi parantaa? Oliko lehdykän kuvitus sietämätöntä skeidaa jota ette halua nähdä lehden sivuilla? [quote:496f8cfcc1="Dovas"] Hmm. Olen yrittänyt downloadata sitä "lehdykkää" mutta aina kone sit herjaa että tiedostossa on virheitä tai jotain ja koko juttua ei sit näy. Kiinnostaisi kyllä nähdä se. [/quote:496f8cfcc1] Onhan sinulla Acrobat reader 5.0? Haluaisiko herra Kasila ja JHarju avustaa taidoillaan itse Kalikoksen lehden tekoa niin saataisiin mahdollisimman hyvä ja teitäkin miellyttävä julkaisu aikaan?
Juha R linkki 23. elokuuta 2002 kello 7.23
Juha R 23. elokuuta 2002 kello 7.23 linkki [quote:7e3e339020="Kasila"]But mut mutta...[...]..alkaa kohta myrskyhärän ukot haisteleen teitä---aika tiukkaa settiä...[...]...Greetah Tarzan BUNDOLO !!!![/quote:7e3e339020] Olen tähän asti yrittänyt jättää viestisi foorumille huomiotta, mutta koska olen kyseisen läpyskän tekoon osittain osallistunut, ja koska (surullista kyllä) tämä taitaa olla ainoa palaute mitä vihkosta tähän mennessä on saatu, niin on pakko tehdä poikkeus. Voisitko [b:7e3e339020]MITENKÄÄN[/b:7e3e339020] yrittää kirjoittaa kritiikkisi muotoon, jossa niistä muutkin saisivat [i:7e3e339020]jotain[/i:7e3e339020] tolkkua?
Juha linkki 23. elokuuta 2002 kello 8.16
Juha 23. elokuuta 2002 kello 8.16 linkki Okei, okei... myönnän että oli tuli (taas?) Eskon kanssa kirjoitettua tarpeettoman tylyä kommenttia, mutta teidän(enimmäkseen kaikkien kaikkialla) pitäisi oppia relaamaan. Kaikesta kritiikistä on yleensä löydettävissä jotain kehittävää, ja se pitää pystyä kuolettamaan omaan arvoonsa. Vaikkakin tällä kertaa tuo taitaa olla erituisen hankalaa... :wink: Ne jotka eivät kestä kritiikkiä ovat yleensä olleet alusta lähtien epävarmoja tekemisestään. Kalikos lehdestä: Muistakaa rento ote - liika puskeminen on pahinta, se alkaa helposti ärsyttämään lukijaa. Mutta pitää silti tietenkin tarkistaa tuhat kertaa kaikki, ja vuosi miettiä parannuksia. Totuuslinjahan menee siinä, ettei pakottamalla saa mitään hyvää (tekstiä tai kuvaa) syntymään. Itse olen enemmän piirtäjämiehiä kuin kirjoittaja, jtn en sano asiasta muuta. Mielelläni auttaisin Kalikos lehden kuvittamisessa, typografiassa ja taittamisessakin. Muttakun ei oo sitä pirun aikaa - miljoonakaks omaa projektia kesken... Laukaan RQ -killan osallistuminen Kalikos -lehteen on huomioitu. Teoriassa haluaisimme tietysti kantaa kortemme kekoon, mutta siihen se sitten jääkin. Meillä on "yhteistä aikaa" nykyään niin vähän, että käytämme sen mielummin pelaamiseen ja sikarien polttamiseen, sori :-D Tuon sanoin tietysti ilman halua polttaa mitään siltoja, raaka pössisten realiteetti vain on tällä hetkellä sillä sektorilla.
Juha linkki 23. elokuuta 2002 kello 8.37
Juha 23. elokuuta 2002 kello 8.37 linkki Pakko puhua lisää - Tiedostakaa, että kun julkaisette jotain niin sitä ei saa enää takaisin. Kaikki mitä Kalikos julkaisee on mainosta Kalikoksesta. Jtn optimaalinen vaihtoehto on vähän, mutta hyvää settiä.
Kasila linkki 23. elokuuta 2002 kello 8.58
Kasila 23. elokuuta 2002 kello 8.58 linkki [quote:32905ad8f9]Olen tähän asti yrittänyt jättää viestisi foorumille huomiotta, mutta koska olen kyseisen läpyskän tekoon osittain osallistunut, ja koska (surullista kyllä) tämä taitaa olla ainoa palaute mitä vihkosta tähän mennessä on saatu, niin on pakko tehdä poikkeus[/quote:32905ad8f9] No nyt on huomiosi saavutetu.. Jeah greetah--- Ritiikkiä se on loppu peleissä aika nasta juttu... No kehutaanpas sitten Sauran julkaisua: Saitte sen tehtyä. Tietoa siitä että kalikos on olemassa on nyt levitetty universumiin. Jeah... [quote:32905ad8f9]Voisitko MITENKÄÄN yrittää kirjoittaa kritiikkisi muotoon, jossa niistä muutkin saisivat jotain tolkkua?[/quote:32905ad8f9] Kuvat paskoja "seikkailu" on aika huono. (vaikka kaksi sivua on käytössä saa siihen settiä mahtumaan. Seikkailussa ei ole pelattavaa ja jotta se olisi esittelseikkauluna mainio pitänyt olla enemmän juuri pelattavaa.) [quote:32905ad8f9] Siis voitko kommentoi miksi seikkailu on huono? Kerro myös miten kahteen sivuun saa sinua tyydyttävän seikkailun[/quote:32905ad8f9] No joah.. eli siis seikkailu on Liian laimea... Siis sellainen All-purpose-win-win seikkailu. JOs ette tajua niin kattokaa teletappeja. (itse katson) Elkää olko nii saatanan hädissään... Muistakaa kuka kirjoittaa... No sanotaan se nyt sitten tähän lopuksi( varmasti kysymys on monen TEISTÄ huulilla) Osaisinko tehdä paremman seikkailun: [size=18:32905ad8f9] K Y L L Ä[/size:32905ad8f9] [quote:32905ad8f9]Miten kuvitusta voisi parantaa? [/quote:32905ad8f9] No paha sanoa että hommatkaa parempia kuvia sillai ettei kukaan loukkaannu... No sanottu se on... Jos aijotte tehdä sen kansainvälisen julkaisun niin pakko ottaa Tosissaan kuvien taso... OIKEESTI... mikä oli DDn vetovoima... KUVAT.... Miksi RQ näytti pentuna paskalta... Kuvat... [quote:32905ad8f9]Oliko lehdykän kuvitus sietämätöntä skeidaa jota ette halua nähdä lehden sivuilla?[/quote:32905ad8f9] Kyllä (ei saa tehdä itsaria...) Kuvituksen parantamiseen ei ole keinoa ja toi juha on kaulaansa myöten jo projekteissa... Koittakaa löytää kuvittaja Gloranthan ulkopuolelta... KAIKKI Artistit alkuvaiheessa haluu julkasta ´kuvia... tähän rakoon iskee kalikos--- PS Greetah Bundolo... Tilasin toisen m11 (ingramin)
Guzmo linkki 23. elokuuta 2002 kello 9.40
Guzmo 23. elokuuta 2002 kello 9.40 linkki [quote:7f12de3887="Juha"] Okei, okei... myönnän että oli tuli (taas?) Eskon kanssa kirjoitettua tarpeettoman tylyä kommenttia, mutta teidän(enimmäkseen kaikkien kaikkialla) pitäisi oppia relaamaan. [/quote:7f12de3887] Mielestäni lähinnä koomista, että Kasilan poppoosta joku neuvoo tämmöistä :) [quote:7f12de3887] Kaikesta kritiikistä on yleensä löydettävissä jotain kehittävää, ja se pitää pystyä kuolettamaan omaan arvoonsa. Vaikkakin tällä kertaa tuo taitaa olla erituisen hankalaa... Ne jotka eivät kestä kritiikkiä ovat yleensä olleet alusta lähtien epävarmoja tekemisestään. [/quote:7f12de3887] Ei kritiikissä mitään vikaa ole, mutta påskaksi leimaaminen ilman perusteluja ei ole rakentavaa. [quote:7f12de3887] Kalikos lehdestä: Muistakaa rento ote - liika puskeminen on pahinta, se alkaa helposti ärsyttämään lukijaa. [/quote:7f12de3887] Ihan rennosti otetaan. [quote:7f12de3887] Mielelläni auttaisin Kalikos lehden kuvittamisessa, typografiassa ja taittamisessakin. Muttakun ei oo sitä pirun aikaa - miljoonakaks omaa projektia kesken... [/quote:7f12de3887] Juup, tuttu tunne. Jos joskus aikaa ilmaantuu niin tiedät minne puoleen voi kääntyä. [quote:7f12de3887="Kasila"] Kuvat paskoja "seikkailu" on aika huono. [/quote:7f12de3887] Ok, tämän ymmärsin :) [quote:7f12de3887] (vaikka kaksi sivua on käytössä saa siihen settiä mahtumaan. Seikkailussa ei ole pelattavaa ja jotta se olisi esittelseikkauluna mainio pitänyt olla enemmän juuri pelattavaa.) No joah.. eli siis seikkailu on Liian laimea... Siis sellainen All-purpose-win-win seikkailu. JOs ette tajua niin kattokaa teletappeja. (itse katson) Elkää olko nii saatanan hädissään... Muistakaa kuka kirjoittaa... No sanotaan se nyt sitten tähän lopuksi( varmasti kysymys on monen TEISTÄ huulilla) Osaisinko tehdä paremman seikkailun: [/quote:7f12de3887] Kahteen sivuun ei kyllä mitenkää saa mahtumaan eeppistä ja tekemistä riittävää seikkailua. Jos pystyt sen tekemään niin mikset sitten näytä ja tee sellaista meille, suu vaahdossa mekastamisen sijaan. Ja en nyt ymmärrä tuota win-win kommenttia. Jokaisessa skenaariossa (varsinkin 2 sivun sellaisissa) on yleensä joku tavoite, konflikti tai kohtaaminen joka johtaa johonkin tapahtumaan. Saraskin skenu on kuitenkin kaukana mistään aivottomasta luolamätöstä. Saraskia ei tarvitse ajaa väkivalloin pois ja jutusta tarjoutuu juonivyyhtejä tulevaisuudenkin varalle. Vedin skenun RQ porukallemme ja siitä riitti yhteen pelikertaan ihan tarpeeksi tekemistä ja mietittävää. Ehkä pelityylimme vain eroavat dramaattisesti (se on kyllä tullut jo selväksi aikoja sitten). [quote:7f12de3887] No paha sanoa että hommatkaa parempia kuvia sillai ettei kukaan loukkaannu... No sanottu se on... Jos aijotte tehdä sen kansainvälisen julkaisun niin pakko ottaa Tosissaan kuvien taso... OIKEESTI... mikä oli DDn vetovoima... KUVAT.... Miksi RQ näytti pentuna paskalta... Kuvat... [/quote:7f12de3887] Toki laadukasta kuvitusta otetaan vastaan, mutta todellisia tekijöitä on vaikea löytää. En kyllä väittäisi muutamaa Glorantha aiheista lehteä mitenkään hohdokkaiksi kuvitukseltaan (esim gregin keskeneräiset "luentovihkoset"). Päätarkoitus on kuitenkin tuottaa sitä glorantha materiaalia fanien iloksi. Kuvitus elävöittää ja tehostaa tekstiä. Mitä parempi kuvitus, sen parempi tietysti. Enkä minä RQ:ta hylännyt vaikka kuvat eivät Elmoren töiden lähelle perussäännöissä päässeetkään. Uusi D&D on ulkoasultaan todella komea, mutta sivuakaan lukematta tietää että samaa kuonaa se kuitenkin on :) [quote:7f12de3887] Koittakaa löytää kuvittaja Gloranthan ulkopuolelta... KAIKKI Artistit alkuvaiheessa haluu julkasta ´kuvia... tähän rakoon iskee kalikos--- [/quote:7f12de3887] Tarkoitus kyllä etsiä. Edelleenkin puhujia löytyy, mutta todelliset tekijät ovat harvassa ja yleensä jo muutenkin kiireisiä useiden kuvitustehtävien parissa.
Chividal linkki 23. elokuuta 2002 kello 9.47
Chividal 23. elokuuta 2002 kello 9.47 linkki Mielipiteeni: Lehtinen on minusta hyvä. Seikkailu on hyvä. Kuvitus on hyvä. [u:14acf11d80]Seikkailu:[/u:14acf11d80] Otetaan tilanne X: kukaan porukasta ei ole pelannut HW:ta tai Gloranthaa ennen. Seikkailu antaa pienen näkökulman Orlanthin "arkeen". Pelataan läpi tunnissa tai parissa (kunhan ensin on tehty pikapikaa hahmot ja pj on valmistautunut.) Mitä pelistä jää mieleen? Tietysti miten kaikki päättyi. Sitten jäi vielä pari kysymystä. Mitä ihmeen Orlantheja? Mikä ihmeen Uroxi? Miksei sitä voi vain tappaa jos se noin alkaa riehumaan? Olipa outo sääntösysteemi, mikä se oli Hero Wars tai joku. Mielestäni nimen omaan lyhyt kuvaus gloranthalaisesta tapauksesta (vrt. kirjallisuudessa novelli.) [u:14acf11d80]Kuvitus:[/u:14acf11d80] DD:n yms. fantasiataide on kieltämättä ihan kaunista, mutta Gloranthaan se ei käy. Arkisia kuvia. Sen näköisiä, että joku olisi voinut Gloranthassa piirtää moisia. Pelkistettyä ja omalla tavallaan "epätarkkaa". Se on minun mielestäni Gloranthan tyyli piirroksissa.
Sampi linkki 23. elokuuta 2002 kello 10.22
Sampi 23. elokuuta 2002 kello 10.22 linkki [quote:5655fe7739] (vaikka kaksi sivua on käytössä saa siihen settiä mahtumaan. Seikkailussa ei ole pelattavaa ja jotta se olisi esittelseikkauluna mainio pitänyt olla enemmän juuri pelattavaa.) No joah.. eli siis seikkailu on Liian laimea... Siis sellainen All-purpose-win-win seikkailu. JOs ette tajua niin kattokaa teletappeja. (itse katson) Elkää olko nii saatanan hädissään... Muistakaa kuka kirjoittaa... No sanotaan se nyt sitten tähän lopuksi( varmasti kysymys on monen TEISTÄ huulilla) Osaisinko tehdä paremman seikkailun: K Y L L Ä [/quote:5655fe7739] Argh! Laukaan RQ-killan joukkomieli iskee yhden käyttäjätunnuksen alaisena! Luulenko vaan, vai onko niin, että sekä Juha että Kasila ovat nyt samalla käyttäjätunnuksella kirjoittelemassa tänne? (Tyyli kun vaihtui kovasti kesken..) No, joka tapauksessa. Ei se mielestäni nyt niin huono seikkailu ollut. Toki semmoinen win-win, ninkuin sanoitte, mutta riittää silti roolipelattavaa ja pähkäiltävää joksikin aikaa. Toiset (esimerkiksi minä) haluavat pelata välillä jotain vähemmän kuolemanvakavaa. Pelattavaa tuossa seikkailussa ei tietenkään ole sellaisenaan. Täytyy luoda lisaa lihaa EPH:iden luihin ja lisää puhuttavaa. Mutta jos tuohon jaksaa tehdä hyvin vähän työtä päälle, kyllä tuosta sellaisen mukavan muutaman tunnin pelin saa aikaan. Mutta olen vaihteeksi samaa mieltä kanssanne - ei oikein sovi ihmisille, jotka eivät tiedä maailmasta mitään. Taiteesta sen verran, että ei sekään surkeinta mahdollista ollut. En kiistä, etteikö taiteilijan tekniikka olisi ollut hiomaton ja ehkäpä kuvatkin. Toisaalta ymmärrän tarpeen saada edes hieman kuvitusta läpyskään kiireellä. (Tarkoituksena oli kai saada läpyskä aikaan ennen Ropeconia.) Jos kerran osaisit tehdä paremman seikkailun, milainen se olisi? (Juha vai Kasila vai kuka siellä nyt onkaan näppiksellä..)
humis linkki 23. elokuuta 2002 kello 10.52
humis 23. elokuuta 2002 kello 10.52 linkki [Olin vastuussa lehdykän taitosta ja skenaariosta] Kiitos kommenteista - niistä jotka ovat kertoneet tarkemmin, mikä julkaisussa mättää/ei mätä. Skenaarion puolesta: Chividalin arvio on aika lähellä sitä, millaiseksi sen tarkoitin. Hyvä siis, jos joku muukin näkee skenaarion niin. Sarask Oluthenki todellakin on enemmän "miniseikkailu" kuin valmispullaskenaario. Se makaa jossain yhden lauseen skenaariosiemenen ja tarkan skenaariokuvauksen välissä, osaksi tahallaan, osaksi laiskuudesta. Sarask kumpusi Punaisen Tammen Saagan omasta pelistä, jonka suurimmaksi osaksi improvisoin. Pidimme kaikki pelistä omassa kampanjassani ja totesin, että idea sisältää monia lehdykän kannalta edullisia puolia: 1. Yritin tehdä skenaariosta sen verran yleismaailmallisen, että sen sisällön ymmärtäisivät Glorantha-ummikotkin. Tässä törmäsin kyllä vaikeuksiin, Uroxin ja Orlanthien välisten suhteiden kuvaus jäi pakostakin parissa lauseessa todella pintapuoliseksi - en kuitenkaan halunnut lisätä lehdykkään pitkää käännettyä "muuten turhaa" pätkää Storm Triben kulttikuvauksista (mihin meillä olisi ollut lupa) - sääli ettei ST:ssä ollut hyviä Uroximyyttejä, sellainen tuonne olisi kyllä sopinut. Ehkä seuraavaan versioon sitten. Toivoin, että kykenisin antamaan skenussa tarpeeksi tietoa ummikoille sen siirtämiseen johonkin muuhun maailmaan, mutta että samalla heitä alkaisi kutkuttaa kysymys siitä, mikä tämä Glorantha oikein on, mitä nämä Uroxit tarkemmin ovat ja miksi tämän skenaarion pelaaminen Gloranthassa voisi olla siistimpää kuin jossain muussa maailmassa. 2. Skenaario käsittelee sotaisia ihmisiä ja varsinkin päähahmot ovat taistelijoita - silti paremmat tulokset saa puhumalla ja viekkaudella kuin suoralla taistelulla. Halusin osoittaa, että Gloranthassa / HeroWarsilla voi kertoa muunkinlaisia tarinoita kuin pelkästään luolastokoluamistaisteluita. 3. Edellisen pointin pohjalta yritin osoittee HW-säännöstön etuja kiinnostavilla ja hauskoilla kyvyillä ja säännöillä (tai ei-säännöillä itse asiassa, "juomasäännöt" eivät oikeastaan ole mitään muuta kuin kuvausten liittäminen perusottelusääntöjen lopputuloksiin ja oluenkestävyyden lisääminen orlanthitaistelijoiden avainsanoihin) 4. Skenaarioon liittyy paljon olutta ja sen ympärille kehkeytyvää hupia - kaikki tykkäävät oluesta -> Glorantha-ummikotkin ehkä pitävät skenaariota hauskana ja voivat samaistua siihen. Lähdin sitten kirjoittamaan auki skenaarionsiementäni, en täysin valmiiksi skenaarioksi kuitenkaan, osaksi siksi, että siitä olisi tullut liian pitkä, osaksi siksi, etten jaksanut ja osaksi ihan tahallaan - jos olisin lisännyt tarinaan paljon yksityiskohtia, olisi niiden mukana skenaarioon tullut paljon lisää Glorantha-materiaalia, joka ei olisi ummikolle auennut. Seison esitetyn kritiikin jälkeenkin päätökseni ja skenaarioni takana, mutta kutsun tietysti kaikki auttamaan Kalikosta ja tekemään seuraavaan versioon mainoslehdykästämme vielä paremman skenaarion - kyllä sille pari-kolme sivua lisääkin tilaa voi uhrata, emme me mitenkään tuohon pituuteen rajoitettuja ole.
Juha linkki 23. elokuuta 2002 kello 10.56
Juha 23. elokuuta 2002 kello 10.56 linkki [quote:2303cc9554]Argh! Laukaan RQ-killan joukkomieli iskee yhden käyttäjätunnuksen alaisena! Luulenko vaan, vai onko niin, että sekä Juha että Kasila ovat nyt samalla käyttäjätunnuksella kirjoittelemassa tänne? (Tyyli kun vaihtui kovasti kesken..) [/quote:2303cc9554] Jeh, samalla koneella ollaan. Käyttäjätunnus sähläys oli vain sähläystä... [quote:2303cc9554]Taiteesta sen verran, että ei sekään surkeinta mahdollista ollut. En kiistä, etteikö taiteilijan tekniikka olisi ollut hiomaton ja ehkäpä kuvatkin. Toisaalta ymmärrän tarpeen saada edes hieman kuvitusta läpyskään kiireellä. (Tarkoituksena oli kai saada läpyskä aikaan ennen Ropeconia.) [/quote:2303cc9554] Kiire on huono tekosyy. Kuvat ovat ... (pitää kaivaa motivaatio aika syvältä että jaksan ruveta selvittämään tätä) [i:2303cc9554]jalostumattomia[/i:2303cc9554]. Ikävä aisiahan se on, mutta piirtämisessä ei voi oikaista. Läpyskän kuvittaja on tuntumani mukaan "nuorempi" herrasmies jolla on hyvin vähän oikeita kuvataideopintoja, ja jonka tyyli hakee vielä uomaansa. Kuka tietää millainen Elmore hänestä vielä tulee, mutta pitäisi myös sisäistää ettei sellainen vielä ole. Kansainvälisiin julkaisuihin vaaditaan kovan kaliiberin kuvituksia. Kaiken kunnolla oppimiseen menee vuosia. On tietysti hyvästä aloittelevalle taiteilijallekin saada kuvituksiaan julkaisuihin, mutta kanattaa pitää jalat maassa ja itsekritiikki korkealla. Se että kuvia julkaistaan ei oikeastaan merkkaa mitään. Kansalaiset, Nämä asiat vaatii nöyryyttä... Siltä varalta että itse kuvien tekijä sattuu lukemaan näitä - sillä miten hyvä olet nyt ole merkitystä sen rinnalla kuinka hyvä tulet olemaan. Ei vaan voi oikaista, kynä takas käteen ja pöydän ääreen... [quote:2303cc9554]Mutta olen vaihteeksi samaa mieltä kanssanne [/quote:2303cc9554] Parempi varoa - tai et saa nysalorilta kohta enää jouluna porkkanapipareita :wink:
Guzmo linkki 23. elokuuta 2002 kello 11.22
Guzmo 23. elokuuta 2002 kello 11.22 linkki [quote:9dfa730282] Kiire on huono tekosyy. Kuvat ovat ... (pitää kaivaa motivaatio aika syvältä että jaksan ruveta selvittämään tätä) jalostumattomia. Ikävä aisiahan se on, mutta piirtämisessä ei voi oikaista. [/quote:9dfa730282] Juu, mutta kykyjään paremmin on paha lähteä piirtämään. [quote:9dfa730282] Läpyskän kuvittaja on tuntumani mukaan "nuorempi" herrasmies jolla on hyvin vähän oikeita kuvataideopintoja, ja jonka tyyli hakee vielä uomaansa.[/quote:9dfa730282] Nuorempi ja nuorempi. Otetaan tuo kohteliaisuutena :) Kuvataideopintoja aika vähän takana todellakin. Mutta ei se hieno koulutausta ole mikään osaamisen/osaamattomuuden merkki. Maailma on täynnä itseoppineita taitelijoita. Tyyli on se mikä on kuvissa esitetty ja uamat on jo kaivettu. Ojien peittäminen vaatii paljon multaa. [quote:9dfa730282] Kuka tietää millainen Elmore hänestä vielä tulee, mutta pitäisi myös sisäistää ettei sellainen vielä ole. Kansainvälisiin julkaisuihin vaaditaan kovan kaliiberin kuvituksia. [/quote:9dfa730282] 96% ihmisitä ei varmaankaan saa slaagia jos Kalikosen netissä olevalla esittelylehdykällä on sinun mielestäsi teknisesti ja taiteellisesti heikkotasoisia raapustuksia. Jos palaute jatkuu muiltakin pelkkänä negatiivisena, pidän huolen ettei töitäni päädy Kalikoksen lehden sivuille. Ymmärrän, että taiteellisena ihmisenä näet raapustuksieni heikkoudet, mutta onko ne sinusta niin surkeita ettei niitä uskaltaisi päästää riviharrastajan katsottavaksi? Kuvataideopintojakin käymättömän mielipiteitä olisi kiva kuulla. [quote:9dfa730282] Kaiken kunnolla oppimiseen menee vuosia. On tietysti hyvästä aloittelevalle taiteilijallekin saada kuvituksiaan julkaisuihin, mutta kanattaa pitää jalat maassa ja itsekritiikki korkealla. Se että kuvia julkaistaan ei oikeastaan merkkaa mitään. Kansalaiset, Nämä asiat vaatii nöyryyttä... [/quote:9dfa730282] Murskakritiikki otettu iloisesti vastaan. [quote:9dfa730282] Siltä varalta että itse kuvien tekijä sattuu lukemaan näitä - sillä miten hyvä olet nyt ole merkitystä sen rinnalla kuinka hyvä tulet olemaan. Ei vaan voi oikaista, kynä takas käteen ja pöydän ääreen... [/quote:9dfa730282] Lehdykän kuvat eivät voineet odottaa viittä vuotta.
Sampi linkki 23. elokuuta 2002 kello 11.43
Sampi 23. elokuuta 2002 kello 11.43 linkki Hoi hoi, Guzmo, älähän nyt masennu. Mielestäni kuvissasi on tiettyä asennetta ja särmää, vaikka tekniikka ei olekaan loppuun asti hiottu. Jos et aio ammattitaiteilijaksi, ei se varmaan koskaan tule olemaankaan niin hiottu kuin joillakin (ei katso ketään silmiin.) Itse pidin ainakin yhdestä näkemästäni kuvasta, ja suutun, jos se ei ole ensi kuun tarinan mukana. Kaikkien ei tarvitse olla ammattilaisia. Vaikka onkin sitä parempi, mitä laadukkaampia kuvia lehdistä löytyy, on myös tärkeää, että kaikki kiiinnostuneet piirtävät. Ja ehdottomasti parempi, että on kuvia kuin että ei ole kuvia. Joten teit meille palveluksen kun piirsit ne kuvat. Voi olla, että Juhalla on hieman liian korkea käsitys lehdykän vaatimasta standardista. Juha: on hyvä, että annat vähemmän kokeineille taiteilijoille/piirtäjille rakentavaa kritiikkiä, sitä me kaipaamme kehittyäksemme. Ehkäpä pääsette vielä jonkain päivänä vielä kritisoimaan minun töitäni.
petteri linkki 23. elokuuta 2002 kello 11.44
petteri 23. elokuuta 2002 kello 11.44 linkki Mielestäni varsinkin tokan sivun kuvat olivat ihan päteviä. Ihan mielenkiintoisia kuvia. Mun mielestä vetää ihan hyvin vertoja muille "kansainvälisille" Glorantha-fanijulkaisuille, eli ei mitään hävettävää.
Juha linkki 23. elokuuta 2002 kello 12.20
Juha 23. elokuuta 2002 kello 12.20 linkki Piirtäminen on minun alaani joten en voi löysäillä sen kanssa. Tiedän, että olen "liian julma" Guzmoa kohtaa, mutta damnation! Nää on vakavia isoja asioita, joilla on peruttamaton vaikutus koko Kalikoksen imagoon. [quote:8b6db4e024]Murskakritiikki otettu iloisesti vastaan. [/quote:8b6db4e024]"If you can't take the heat get out of the kitchen." [quote:8b6db4e024]Mielestäni varsinkin tokan sivun kuvat olivat ihan päteviä. Ihan mielenkiintoisia kuvia. Mun mielestä vetää ihan hyvin vertoja muille "kansainvälisille" Glorantha-fanijulkaisuille, eli ei mitään hävettävää.[/quote:8b6db4e024] Se että "muut" tekee huonosti ei tarkoita sitä että "meidänkin" pitäisi. [quote:8b6db4e024]Joten teit meille palveluksen kun piirsit ne kuvat. Voi olla, että Juhalla on hieman liian korkea käsitys lehdykän vaatimasta standardista.[/quote:8b6db4e024]Pakko myöntää tuo todeksi osittain osuvaksi... :-D [quote:8b6db4e024]Ja ehdottomasti parempi, että on kuvia kuin että ei ole kuvia. [/quote:8b6db4e024] EIPÄS. Tämä asia on kuusipiipuinen mummo, jtn ei ollenkaan itsestään selvää. Tästä on turhaa pöristä liikaa. Kuvat on mitä on, ja on sitä ennenkin nähty monenlaista monessa paikassa(esim. Babylon 5 ropessa on historiallisen kämästä settiä). Tässä painitaan kuitenkin sisältö sarjassa, jtn kuvitukset on vain sen tukena. Ensisijaisesti asia kiusaa minua koska voisin auttaa teitä, mutta en vain ehdi - ei ikinä hyvä tilanne.
Sampi linkki 23. elokuuta 2002 kello 12.38
Sampi 23. elokuuta 2002 kello 12.38 linkki [quote:309bbda4e9]Juha: Piirtäminen on minun alaani joten en voi löysäillä sen kanssa. Tiedän, että olen "liian julma" Guzmoa kohtaa, mutta damnation! Nää on vakavia isoja asioita, joilla on peruttamaton vaikutus koko Kalikoksen imagoon. [/quote:309bbda4e9] Tämä on ikävän totta. Kyllä muut arvostelevat meitä sen mukaan, mitä julkaisemme. Jos Kalikos antaisi leväperäisiä lausuntoja joistain geologisista asioista, niin totta helvetissä minä ärähtäisin. Tahdon kuitenkin asettaa tätäkin asiaa hieman keveämpään perspektiiviin - ei tässä kukaan tätä elantonsa vuoksi tee. [quote:309bbda4e9] [i:309bbda4e9]Ja ehdottomasti parempi, että on kuvia kuin että ei ole kuvia. [/i:309bbda4e9] EIPÄS. Tämä asia on kuusipiipuinen mummo, jtn ei ollenkaan itsestään selvää. Tästä on turhaa pöristä liikaa. Kuvat on mitä on, ja on sitä ennenkin nähty monenlaista monessa paikassa(esim. Babylon 5 ropessa on historiallisen kämästä settiä). Tässä painitaan kuitenkin sisältö sarjassa, jtn kuvitukset on vain sen tukena. Ensisijaisesti asia kiusaa minua koska voisin auttaa teitä, mutta en vain ehdi - ei ikinä hyvä tilanne.[/quote:309bbda4e9] Oo-kei. Myönnetään, ei aina. Mutta tässä tapauksessa mielestäni kuitenkin kuvitus oli parempaa kuin ei kuvitusta. Ja jälleen kerran- tässä on harrastelijat asialla sekä sisällössä että kuvituksessa sisällön tukena, joten odotusten pitäisi vastata tasoa. Olen samaa mieltä kanssasi useimmista sanomistasi asioista näin yleisellä teoreettisella tasolla. Kuitenkaan niitä kaikkia ei voi suoraan soveltaa amatöörihommiin. Fanzine- tai muulla harrastelijatasolla on oikein, että myös harrastelijat pääsevät käyttämään kykyjään. Älä ota sitä liian vakavasti. (vaikka ymmärrän kyllä, miten vaikeaa se voi olla.) Ja muut: menkäähän katsomaan juhan kotisivuilta sen Robin Hood-sarjakuvat. Nauran yhä. Linkki löytyy käyttäjätiedoista. Se lohikäärme, se lohikäärme... :rollin:
Nysalor linkki 23. elokuuta 2002 kello 15.09
Nysalor 23. elokuuta 2002 kello 15.09 linkki Kasila: [i:b2e8cfb6be]Osaisinko tehdä paremman seikkailun: K Y L L Ä[/i:b2e8cfb6be] Jos kerran osaat kirjoitella paremman kahden sivun seikkailun, niin kirjoittele sellainen ihmeessä vaikka Kalikokselle varastoon tai vaikkapa sivuilla julkaistavaksi. Hyviä seikkailuita otetaan varmasti mielellään vastaan. Jos se todella on monien mielestä hyvä sitten, saat varmasti mainetta ja kunniaa ja edistät Glorantha-asiaa. Siispä sanoista teoiksi! humis: [i:b2e8cfb6be]Skenaario käsittelee sotaisia ihmisiä ja varsinkin päähahmot ovat taistelijoita - silti paremmat tulokset saa puhumalla ja viekkaudella kuin suoralla taistelulla. Halusin osoittaa, että Gloranthassa / HeroWarsilla voi kertoa muunkinlaisia tarinoita kuin pelkästään luolastokoluamistaisteluita.[/i:b2e8cfb6be] Älä unohda sitäkään, että saman pystyy tekemään myös RuneQuestilla. :) Joka tapauksessa moinen kohtaus sopisi aivan yhtä hyvin myös RuneQuest-peliin visaiseksi episodiksi, enkä näe ainakaan esteitä, miksi moista ei voisi jossakin omassa pelissäni olla. Jos täytyy jostakin seikkailussa nurista, niin nurisen sitten mieluummin siitä, että seikkailuun on liitetty valmiiksi Hero Wars -tiedot, mutta RuneQuest-tiedot joutuu hakemaan erikseen. Jos seikkailu on kerran kirjoitettu sopimaan kummillekin säännöille, niin tuo tuntuu vähän syrjivältä. :/ Joo, pakko oli tuoda samalla RuneQuest-näkökulmaa, mutta minusta kyllä humiksen seikkailu on ihan laadukas tuollaiseen lehtiseen, vaikka ideana ei ole päätön lahtaus. [i:b2e8cfb6be]Lähdin sitten kirjoittamaan auki skenaarionsiementäni, en täysin valmiiksi skenaarioksi kuitenkaan, osaksi siksi, että siitä olisi tullut liian pitkä, osaksi siksi, etten jaksanut ja osaksi ihan tahallaan - jos olisin lisännyt tarinaan paljon yksityiskohtia, olisi niiden mukana skenaarioon tullut paljon lisää Glorantha-materiaalia, joka ei olisi ummikolle auennut.[/i:b2e8cfb6be] Minusta kaikki tuollaiset pienet ideat ovat joskus oikein mukavia ja niiden ympärille voi sitten kehittää kaikkea muuta kivaa. Yksityiskohtaisissa kuvauksissa on toki omat hienoutensa, mutta lehdykäiseen kohtuullisen paljas idea sopii minusta ihan hyvin. Juha: [i:b2e8cfb6be]Kuvat ovat ... (pitää kaivaa motivaatio aika syvältä että jaksan ruveta selvittämään tätä) jalostumattomia. Ikävä aisiahan se on, mutta piirtämisessä ei voi oikaista. Läpyskän kuvittaja on tuntumani mukaan "nuorempi" herrasmies jolla on hyvin vähän oikeita kuvataideopintoja, ja jonka tyyli hakee vielä uomaansa.[/i:b2e8cfb6be] Tunnustan kyllä olevani epätaiteellinen tollo :), mutta minun mielestäni sinun piirroksesi eivät kyllä ole niin kamalan ylivoimaisia Guzmon taideteoksiin verrattuina. Olen nauttinut kyllä suuresti, kun olen saanut nähdä jo etukäteen mahdollisesti lehteen tulevia Guzmon piirroksia esimerkiksi teshnoslaisesta oopiuminarkomaanista ja ovansaruista. Ehkä sitten taiteellinen makuni on niin kerrassaan huono, kun olen valmis sietämään tuollaista taidetta ja pitämään sitä hyvänä. Eipä silti, minusta kuvitus on lehdissä vain ihan sivuseikka ja keskityn enemmän itse tekstisisältöön. Sampi: [i:b2e8cfb6be]Itse pidin ainakin yhdestä näkemästäni kuvasta, ja suutun, jos se ei ole ensi kuun tarinan mukana.[/i:b2e8cfb6be] Kalikoksen ensi kuun tarinaan on tosiaan tulossa kuva Juha R:n kivan tarinan havainnollistukseksi. Sain juuri eilen Juhalta tuon kuvan ja viimeistellyn tarinan suomeksi ja englanniksi, joten kannattaa odottaa ensi kuun ensimmäistä päivää ja sännätä joskus iltasella katsomaan, mitä sieltä löytyy. Siihen asti pidetään vielä jännitystä yllä kuvan ja tarinan suhteen, mutta molemmat kyllä miellyttivät minua, sen voin sanoa.
humis linkki 23. elokuuta 2002 kello 15.37
humis 23. elokuuta 2002 kello 15.37 linkki [quote:0d5fcd0669="Nysalor"] humis: [i:0d5fcd0669]Skenaario käsittelee sotaisia ihmisiä ja varsinkin päähahmot ovat taistelijoita - silti paremmat tulokset saa puhumalla ja viekkaudella kuin suoralla taistelulla. Halusin osoittaa, että Gloranthassa / HeroWarsilla voi kertoa muunkinlaisia tarinoita kuin pelkästään luolastokoluamistaisteluita.[/i:0d5fcd0669] Älä unohda sitäkään, että saman pystyy tekemään myös RuneQuestilla. :) Joka tapauksessa moinen kohtaus sopisi aivan yhtä hyvin myös RuneQuest-peliin visaiseksi episodiksi, enkä näe ainakaan esteitä, miksi moista ei voisi jossakin omassa pelissäni olla. Jos täytyy jostakin seikkailussa nurista, niin nurisen sitten mieluummin siitä, että seikkailuun on liitetty valmiiksi Hero Wars -tiedot, mutta RuneQuest-tiedot joutuu hakemaan erikseen. Jos seikkailu on kerran kirjoitettu sopimaan kummillekin säännöille, niin tuo tuntuu vähän syrjivältä. :/ Joo, pakko oli tuoda samalla RuneQuest-näkökulmaa, mutta minusta kyllä humiksen seikkailu on ihan laadukas tuollaiseen lehtiseen, vaikka ideana ei ole päätön lahtaus. [/quote:0d5fcd0669] AAAAAAAAAAAAAAAGAGGHHH!!! [pakenee metsään] :-o HW:n suosinta oli osaltani myös tiedostettua. RQ on jo tuttu ja tunnettu, eikä sen statistiikkojen näyttäminen luultavasti saa ketään uutta kiinnostumaan Gloranthasta. HW:n menestys ja kiinnostuksen herättäminen sitä kohtaan taasen vie Issariesia ja Gloranthaa eteenpäin. RQ:n statistiikat olisivat vieneet myös mielestäni liikaa tilaa lehdykästä. Ja kyllä, samanlaisia tarinoita voi (ja mielestäni kannattaakin) kertoa myös RQ-säännöstöllä - mutta tässä pelattiin myös mielikuvilla, ja ainakin mun mielikuvissa RQ yhdistyy siihen, miten minä ja kaikki tuntemani sitä pelasivat viisi/kuusi vuotta sitten, mättöä, seikkailua, vähän draamaa, tunteita ja taustajuonta. Hmmm.. pitäisiköhän tuohon edelliseen vielä lisätä joku lisädisclaimer siitä, ettei RQ-säännöstössä mielestäni ole mitään vikaa, tässä tulee jo paranoidiksi. :roll:
Ledius linkki 23. elokuuta 2002 kello 15.40
Ledius 23. elokuuta 2002 kello 15.40 linkki Lehdykästä: Se oli mielestäni oikein hyvä. Ulkonaisesti lehti oli ihan tyylikkään näköinen. Seikkailu oli mielenkiintoinen pieni puzzle, joka sopisi hyvin kampanjan keskellekkin vaihteluksi hirviöitten lahtaamiselle tai lyhyeksi tutustumis seikkailuksi joihinkin tapahtumiin. Kuvituksesta ei nyt mitään erityistä sanottavaa ole. Ihan mukiin menevää. Parempi että on kuvitusta kuin ettei sitä ole, koska se keventää lehden ilmettä mukavasti.
Nysalor linkki 23. elokuuta 2002 kello 16.13
Nysalor 23. elokuuta 2002 kello 16.13 linkki humis: [i:9a8172196e]RQ on jo tuttu ja tunnettu, eikä sen statistiikkojen näyttäminen luultavasti saa ketään uutta kiinnostumaan Gloranthasta.[/i:9a8172196e] Mutta numerotietojen näkyminen suoraan lehdykäisessä saattaisi innostaa ihmisiä kokeilemaan tuollaista rauhanomaista pelaamista RuneQuestin säännöillä ja nimenomaan Gloranthassa. Eivät kaikki RuneQuestia pelaavat käytä Gloranthaa, mutta heissä voisi olla kyllä potentiaalia Gloranthan ystäviksi, jos he vain huomaavat Gloranthan hienouden ja innostuvat siitä. Varmaan allekirjoitat tämän ajatuksen? [i:9a8172196e]RQ:n statistiikat olisivat vieneet myös mielestäni liikaa tilaa lehdykästä.[/i:9a8172196e] Kaipa vaikka takakannen ihmehäkkyrän tilan olisi voinut antaa RuneQuest-tiedoille ja ehkä itse numerotietojakin olisi voinut tiivistää ja kertoa vain olennaisimmat jutut. Se, että RuneQuestin tiedoissa oli laitettu aarteiksi iso kasa lunareita, ei kyllä oikein vaikuttanut hyvältä sekään, mutta vei silti tilaa nettitiedoissa. Vai olenko ihan hakoteillä ajatuksissani? Ihan tulevaisuuden varalle olisin kyllä ilahtunut, jos julkaisuissa vedettäisiin tasapuolista linjaa numerotietojen suhteen. [i:9a8172196e]Ja kyllä, samanlaisia tarinoita voi (ja mielestäni kannattaakin) kertoa myös RQ-säännöstöllä - mutta tässä pelattiin myös mielikuvilla, ja ainakin mun mielikuvissa RQ yhdistyy siihen, miten minä ja kaikki tuntemani sitä pelasivat viisi/kuusi vuotta sitten, mättöä, seikkailua, vähän draamaa, tunteita ja taustajuonta.[/i:9a8172196e] Minä ainakin mielelläni pyrin murtamaan sellaisia mielikuvia, että RuneQuest sopisi vain mättöön, eikä sillä voisi pelata yhtään rauhanomaisia juttuja, saati sitten tuoda draamaa ja tunteita mukaan. Juuri tällaisten seikkailujen kautta kuin ansiokas Sarask Oluthenki -seikkailusi voidaan ehkä saada lisää ihmisiä hyödyntämään peleissään Gloranthaa ja sosiaalisia ulottuvuuksia myös RuneQuestin säännöillä. Jos sen sijaan lähdetään jo alkuun sellaisella asenteella, että RuneQuestissa vihulaisilla täytyy olla aarteita ja että pelien täytyy sisältää mättöä, se ei ole sellaista mielikuvan luomista, jota minä kaipaan. [i:9a8172196e]Hmmm.. pitäisiköhän tuohon edelliseen vielä lisätä joku lisädisclaimer siitä, ettei RQ-säännöstössä mielestäni ole mitään vikaa, tässä tulee jo paranoidiksi.[/i:9a8172196e] Älä ota kritiikkiäni turhan vakavasti, sillä aika pientähän tuo on ja seikkailu itsessään oli ihan hyvä. Halusin vain heittää vähän kritiikkiä, kun Kalikoksen ideana on kai Gloranthan edistäminen, eikä Hero Warsin mainostaminen ja RuneQuestin tietoinen varjoon jättäminen. Uskon kyllä, että haluat kannustaa ihmisiä pelaamaan Gloranthaa sääntösysteemistä riippumatta, mutta toteutuksesta voi ja on varmaan hyväksikin välillä käydä keskustelua. Ja ei, tarkoitukseni ei ole aloittaa taas kerran Hero Wars vastaan RuneQuest -väittelyä. ;)
Dovas linkki 23. elokuuta 2002 kello 17.11
Dovas 23. elokuuta 2002 kello 17.11 linkki Kerrottakoon nyt tässä että taide julkaisuissa innostaa muakin kovasti ja [i:b150dc2193]harrastan[/i:b150dc2193] touhua itsekin. Ei oo sitä acrobat r. 5:sta ja oisin todella tahtonut nähdä että mikä muka nyt olisi jotain "julkaisukelvotonta". Savu alkoi nousemaan päästä, ei jännityksestä vaan ehkä jonkinlaisesta henkselien paukuttelusta. Yhdyn kyllä mielipiteeseen että tietyllä tavalla Gloranthan maailmaan on aina sopinut jokseenkin rosoinen kuvaus. Se jollain lailla kiihdyttää omaa mielikuvitusta miettimään pitemmälle eri tyyppejä, paikkoja, olentoja ja asioita, kun ei tarvitse tyytyä kaikkeen perinteisen ja stereotyyppisen kuvauksen kautta. Vähän samalla lailla kun lukee kirjaa... Mua ei oo riipinyt se koskaan kuinka huonoa jokin taide on jossain julkaisussa ollut (esim en tykkää Bestiaryssa tai troll godsissa olevasta tyylistä). Ei se pätkääkään ole vaikuttanut siihen kuinka paljon olen jännittävää tietoa sisältävän kirjasen halunnut ostaa! Enkä usko Zin Lettersin tulevan olemaan mikään myyntiniksi, kuten TUOTE D&D oli :-? . "Me" suomalaiset teimme sen itse ja se on meidän näköinen. Saa nähdä mitä omasta tyylistäni sanotaan kun esikoinen syntyy; ihan mielenkiinnolla lukee - aiheettomat v*****lut menee toisesta korvasta ulos.
Grammund linkki 23. elokuuta 2002 kello 17.18
Grammund 23. elokuuta 2002 kello 17.18 linkki En muista tiedä, mutta ainakin minun silmään paistaa laukaan rq-killan jossain määrin ylimielinen asenne lehdykkää kohtaan "Me tekisimme kaiken paremmin" kuin te. Mutta ei me keretä/jakseta/viitsitä, olisiko jotain kateellisuutta ilmassa? kun kaverit eivät ole itse osallistuneet projektiin. Mutta kun en ole edes itse lukenut läpyskää, niin paha mennä sanomaa vaikka kasila & kumpp. olisivat täysin oikeassa. Täytyy varmaan perehtyä siihen ennen pikapuoliin.
AeA linkki 23. elokuuta 2002 kello 17.44
AeA 23. elokuuta 2002 kello 17.44 linkki Nonnih, saitte minutkin - joka en erityisemmin perusta J.Harjun tyhjäkatseisista kuvista - vilkaisemaan ko. lehdykkää ihan vain nähdäkseni ne paljon jauhetut kuvat. Ei onnistunut: sivu 3 näkyy ihan mukavasti, mitä nyt otsikon viereisestä kuvasta puuttuu pää, ja vitossivun logosta näkyy vain alempi puolisko. Muut sivut aiheuttavat gv:lle (3.5.8) pahan hikan. Onks tää nyt sitten sitä kehitystä?
Dovas linkki 23. elokuuta 2002 kello 21.04
Dovas 23. elokuuta 2002 kello 21.04 linkki Sampi kirjoitti: [i:145f48b621]Argh! Laukaan RQ-killan joukkomieli iskee yhden käyttäjätunnuksen alaisena! Luulenko vaan, vai onko niin, että sekä Juha että Kasila ovat nyt samalla käyttäjätunnuksella kirjoittelemassa tänne? (Tyyli kun vaihtui kovasti kesken..) [/i:145f48b621] Juha vastasi [i:145f48b621]Jeh, samalla koneella ollaan. Käyttäjätunnus sähläys oli vain sähläystä...[/i:145f48b621] No voi jestas. Ei tulisi mieleenikään kirjoittaa tänne mitään kenenkään toisen käyttäjätunnuksen alaisena! Kyllä niillä kommenteilla loppupeleissä on merkitystä. Tällä alalla ei meillä varmaankaan ole "työhaastattelu" se juttu ja tulos se jossa pisteiden täytyy ropista kuin taivaalta kaatamalla kun, ja jos, propseja tulee taidoista yms. Mitä ensimmäisenä lehdestä tulee mieleen, onhan se hyvin monilla ulkoasu, mutta jos siihen vain olisi tyytyväinen, mitä loppupeleissä jää käteen? Kysytäänpä vaikka toisinpäin; onko King of Sartar huono ja kiinnostamaton kirja kun siinä on pelkkää tekstiä? :-o Ensimmäisenä ulkoasu tulee mieleen koska ei pysty kuvittelemaan heti sisältöä ja pyrkii tekemään nätin koristeen sille. Luulen että hardcore-gloranthafiileillehän tuo ei ole niin yksijakoinen asia vaan sitä pystyy löytämään olennaisen kokonaisuudesta. No way Guzmo, elä lannistu: 1. Väkivalta on aina vaihtoehto. 2. Kukaan ei voi pakottaa sinua tekemään mitään. 8-)
humis linkki 24. elokuuta 2002 kello 1.08
humis 24. elokuuta 2002 kello 1.08 linkki [quote:ad428a7856="AeA"]Nonnih, saitte minutkin - joka en erityisemmin perusta J.Harjun tyhjäkatseisista kuvista - vilkaisemaan ko. lehdykkää ihan vain nähdäkseni ne paljon jauhetut kuvat. Ei onnistunut: sivu 3 näkyy ihan mukavasti, mitä nyt otsikon viereisestä kuvasta puuttuu pää, ja vitossivun logosta näkyy vain alempi puolisko. Muut sivut aiheuttavat gv:lle (3.5.8) pahan hikan. Onks tää nyt sitten sitä kehitystä?[/quote:ad428a7856] Taitaa se valitettavasti olla. Lehdykkä on PDF5:sta siksi, että en saanut PDF3/4-versiota sitten millään tukemaan lehdykässä käytettyjä läpinäkyvyyksiä. Tiedoston koko vähintään kuusitoistakertautui eikä silti näyttänyt läheskään oikealta. Toisaalta tuota valokopioidessa opin senkin, että eipä enää kannata edes yrittää laittaa mitään häivytettyjä taustakuvia valokopioitaviin lehdyköihin, joko ne eivät näy tai näkyvät liian hyvin :roll: Voin ehtiessäni tehdä tosta PDF4-version jossa alpha-kikat on poistettu noiden vierelle, että linux/vanhempi Acrobat -käyttäjätkin pääsevät itse siihen sisältöön, jota vasta vähemmän on puitu :-?
petteri linkki 24. elokuuta 2002 kello 14.52
petteri 24. elokuuta 2002 kello 14.52 linkki [quote:4f7fc1454a="Nysalor"]Halusin vain heittää vähän kritiikkiä, kun Kalikoksen ideana on kai Gloranthan edistäminen, eikä Hero Warsin mainostaminen ja RuneQuestin tietoinen varjoon jättäminen. Uskon kyllä, että haluat kannustaa ihmisiä pelaamaan Gloranthaa sääntösysteemistä riippumatta, mutta toteutuksesta voi ja on varmaan hyväksikin välillä käydä keskustelua. Ja ei, tarkoitukseni ei ole aloittaa taas kerran Hero Wars vastaan RuneQuest -väittelyä. ;)[/quote:4f7fc1454a] RuneQuest on kuollut ja kuopattu. Vaikka ihan hyvä peli onkin niin mä en ainakaan näe mitään järkeä siinä, että samalla kuin Gloranthaa esitellään uusille ihmisille niin "mainostetaan" peliä, jonka kulta-aika oli 80-kuvulla ja kaiken lisäksi lähdemateriaaliin on todella vaikea päästä käsiksi. HeroWars/HeroQuest mainostaminen on paras mahdollinen keino edistää Gloranthaa, Issaries saa rahaa ja fanit uutta materiaalia. Kahden rinnakkaisen systeemin tukeminen aiheuttaa vaan turhaa hämmennystä.
AeA linkki 24. elokuuta 2002 kello 15.38
AeA 24. elokuuta 2002 kello 15.38 linkki [quote:29d56d507b="petteri"]RuneQuest on kuollut ja kuopattu.[/quote:29d56d507b] Kuollut kaupallisesti kyllä, mutta a) edelleen hemmetin yleinen Suomessa b) tuttu suurimmalle osalle suomalaisia ropeltajia c) helppo omaksua, päinvastoin kuin HW. Joten en ainakaan minä pidä kuin positiivisena seikkana jos Kalikos molempia tukee. Niiden pelimekaanisten juttujen ja hahmostattien määrä julkaisuissa on kuitenkin aika mitätön, kun kyseessä on _Glorantha_-seura, eikös?-) [quote:29d56d507b="humis"]Voin ehtiessäni tehdä tosta PDF4-version jossa alpha-kikat on poistettu[/quote:29d56d507b] En sano mitään sitovaa näin etukäteen, mutta olettaisin että HPUXia ja Solarista käyttävä kansa kiittää.
Nysalor linkki 24. elokuuta 2002 kello 15.45
Nysalor 24. elokuuta 2002 kello 15.45 linkki petteri: [i:f0f1fe9f7d]RuneQuest on kuollut ja kuopattu.[/i:f0f1fe9f7d] Täällä foorumilla kai aika monet pelaavat vielä RuneQuestia, minä mukaan lukien. Haluan myös ylläpitää Gloranthassa pelaamista RuneQuestin säännöillä ja sen vuoksi koetankin kirjoitella kaikenlaista tekstiä siitä, miten minä näen Gloranthan RuneQuestin sääntöihin sopivana. Vaikka RuneQuestin tuotteita ei enää julkaistakaan virallisesti (paitsi RQ2:n uudelleenjulkaisuja), se ei estä minua ja muita halukkaita levittämästä Gloranthan sanomaa RuneQuestin kautta ja kirjoittamaan seikkailuita ja kaikkea muuta tähän mainioon roolipeliin. RuneQuest voi varmasti elää faniensa kautta. [i:f0f1fe9f7d]Vaikka ihan hyvä peli onkin niin mä en ainakaan näe mitään järkeä siinä, että samalla kuin Gloranthaa esitellään uusille ihmisille niin "mainostetaan" peliä, jonka kulta-aika oli 80-kuvulla ja kaiken lisäksi lähdemateriaaliin on todella vaikea päästä käsiksi.[/i:f0f1fe9f7d] Toivottavasti et taas yritä sanoa, että RuneQuestin idea olisi jotenkin sillä tavalla vanhentunut, ettei kukaan voisi enää pitää tällaisesta simulaatiopelitavasta, vaan että kaikkien pitäisi ottaa avosylin vastaan minimaalisin säännöin toimiva tarinankerrontatyyli. En myöskään allekirjoita väitteitäsi lähdemateriaalin saatavuudesta ainakaan suomenkielisten tuotteiden suhteen. Jos Fantasiapelien nettisivuja on uskominen KAIKKIA RuneQuestin suomenkielisiä kirjoja on vielä saatavilla, minkä voit omin silmin todeta Fantasiapelien [url=http://www.fantasiapelit.com/index.php?nayttoriveja=100&main=ai&lang=fi&etsittava=RuneQuest&offset=0&kat=sekal&mista=peli&jarj=tuotteen_nimi]listasta[/url]. Tämän lisäksi vielä englanninkielistä materiaaliakin on saatavilla ja erityisesti fanilehtiä, joiden panos Gloranthalle on aika korvaamaton. Lisää tähän vielä Internet, niin kyllä RuneQuest-tavaraa löytyy pelattavaksi. Ja kun vielä hyödyntää Hero Warsin uusia julkaisuja, niin tuskin pelattava hetkessä loppuu. HW:n/HQ:n hyvien ideoiden hyödyntäminen sopii minulle oivallisesti, kunhan ne saa vain limitettyä RuneQuestin sääntöihin ja omaan Gloranthaani. Tämän vuoksi syvennän mielelläni RuneQuestin sääntöjä ja näkemyksiä joillekin uusille asioille sopiviksi. Esimerkiksi styygialaisten malkionien yhteyttä pyhimyksinä palvottaviin jumaliin pyrin havainnollistamaan säännöillä, joiden mukaan styygialaiset voivat käyttää yhtä aikaa velhotaikuutta ja riimutaikuutta, vaikka perussäännöt eivät välttämättä tällaista mahdollisuutta soisikaan. Perussääntöjen parantaminen ja laajentaminen esimerkiksi sankaritason touhua tai luonteenpiirteitä varten on mielestäni kehitystä siihen suuntaan, että RuneQuestin voisi nähdä muunakin kuin matalan tason mättöpeleihin soveltuvana systeeminä. [i:f0f1fe9f7d]HeroWars/HeroQuest mainostaminen on paras mahdollinen keino edistää Gloranthaa, Issaries saa rahaa ja fanit uutta materiaalia.[/i:f0f1fe9f7d] Issariesin kulttuurillisia lähdekirjoja ja muita alueellisia opuksia kannattaa RuneQuestin pelaajankin hankkia, sillä esimerkiksi Barbarian Adventures antaa varmasti ideaa pelata orlantheilla RuneQuestin säännöilläkin. En ole saanut vielä Orlanth is Dead -kirjaa käsiini, mutta arvelisin, että sekin olisi hyvin käyttökelpoinen RuneQuestin kanssa pelattavaksi. Kannattaa siis tosiaan ostaa Issariesin tällaisia kirjoja, vaikkei HW:n/HQ:n sääntöjä haluakaan. [i:f0f1fe9f7d]Kahden rinnakkaisen systeemin tukeminen aiheuttaa vaan turhaa hämmennystä.[/i:f0f1fe9f7d] Yhtä hyvin voidaan sanoa, että demokratiakin aiheuttaa vain turhaa hämmennystä, mutta sellainen systeemi meillä vain on. Kalikoksen ideana on, ellen ihan väärässä ole, Gloranthan edistäminen ihan systeemistä riippumatta ja jopa roolipelien ulkopuolella ja hämmennyksen uhallakin. Itse keskityn Gloranthan tukemiseen RuneQuestin kautta ja jätän HW:n/HQ:n tukemisen muille. RuneQuestin ja Gloranthan tukemiseen RuneQuest-sivunikin tähtäävät ja samaa puuhaa olen yrittänyt tehdä foorumillakin ideoidessani, keskustellessani ja jakaessani näkemyksiäni.
petteri linkki 24. elokuuta 2002 kello 16.18
petteri 24. elokuuta 2002 kello 16.18 linkki Pointtinihan on nyt siinä, että ummikon voi olla vaikea ymmärtää ajattelumallia (jota valitettavasti niin moni täällä ajaa eteenpäin :( ) jossa ostetaan yksi peli ja sitten toisen pelin lähdekirjoja. Miksi tehdä asiat vaikeaksi? Issaries tekee kovasti työtä sen eteen, että Hero Wars linja olisi jäsennelty ja pelaajaystävällinen. Mielestäni RuneQuestin suositteleminen tuhoaa tuon työn. Edit: Huomautukset RuneQuestin tasosta jätetty omaan arvoonsa. En halua väitellä tässä mikä on parempi systeemi jne... Edit2: Jos joku ei ymmärtänyt niin kommentoin vaan toimiintaa, ei tarvitse olla samaa mieltä, tai suuttua :-D
Nysalor linkki 24. elokuuta 2002 kello 18.36
Nysalor 24. elokuuta 2002 kello 18.36 linkki petteri: [i:efcd73d41e]Pointtinihan on nyt siinä, että ummikon voi olla vaikea ymmärtää ajattelumallia (jota valitettavasti niin moni täällä ajaa eteenpäin ) jossa ostetaan yksi peli ja sitten toisen pelin lähdekirjoja. Miksi tehdä asiat vaikeaksi?[/i:efcd73d41e] Ummikon on vaikea myös ymmärtää Gloranthaa, joten hänelle asiat täytyy tietenkin selittää. Eivätkös vähän kaikki asiat tuppaa olemaan vaikeita, jos niitä ei ymmärrä? Kuten aikaisemmin jo totesin, RuneQuestiin on tarjolla vielä paljonkin sääntösysteemin omaa Glorantha-materiaalia, jota voi täydentää Hero Warsin Glorantha-materiaalilla. Onko sinusta tosiaan tuhottoman vaikeaa hyödyntää Hero Warsin Thunder Rebelsiä ja muita kirjoja RuneQuest-peliin? Hommaa voi toki vielä helpottaa, jos tarjotaan HW:n jutuista RuneQuestiin muunnettuja tietoja. Itse en ole sellaista vielä toistaiseksi tehnyt paljonkaan, mitä nyt muutaman Neepin jengin jäsenten numerotiedot RuneQuestiin UW:sta. [i:efcd73d41e]Issaries tekee kovasti työtä sen eteen, että Hero Wars linja olisi jäsennelty ja pelaajaystävällinen. Mielestäni RuneQuestin suositteleminen tuhoaa tuon työn.[/i:efcd73d41e] Hero Wars on kuitenkin kai aika selvästi pelkkään tarinankerrontaan ja simppeleihin sääntöihin suunnattu peli, joka ei siksi välttämättä miellytä kaikkia. Kuten on varmaan tullut jo useaan kertaan selväksi ja sen ovat eräät HW:n pelaajatkin kai todenneet, Hero Wars ei tuntuisi olevan esimerkiksi oikein minun makuuni. Sen sijaan minulla on kova halu tehdä RuneQuestia entistä pelaajaystävällisemmäksi ja hyväksi käyttää. Senpä vuoksi olen esimerkiksi vastikään kirjoittanut kattavampaa kuvausta tosikivien käytöstä RuneQuestissa, suomennellut sankarisääntöjä, testannut omissa peleissäni numeroarvollisten luonteenpiirteiden käyttöä ja sellaista. Kai RuneQuestia sopii suositella, kun voi itse kokea sen tarjoavan oikein mukavaa peliä Gloranthassa. En tosiaan aio lopettaa tätä kaikkea vain siksi, että sinä pelkäät sen vähentävän Hero Warsin suosiota. [i:efcd73d41e]Huomautukset RuneQuestin tasosta jätetty omaan arvoonsa. En halua väitellä tässä mikä on parempi systeemi jne...[/i:efcd73d41e] Enpä minäkään väittelyyn systeemien paremmuudesta pyri, sillä sitä lienee jauhettu jo vaikka kuinka paljon. Siksi en jaksakaan nyt huomautella tässä kaikesta siitä, mistä en Hero Warsissa pidä. Joskus aikaisemmin on kai todettu, että maku sääntöasioissa voi riippua myös pelityylistä. [i:efcd73d41e]Jos joku ei ymmärtänyt niin kommentoin vaan toimiintaa, ei tarvitse olla samaa mieltä, tai suuttua[/i:efcd73d41e] Enpä olekaan kanssasi samaa mieltä lainkaan, mutta suuttua en suinkaan aio. Toivottavasti Kalikos säilyttää jatkossakin sinun näkemyksistäsi eroavan linjan ja pyrkii edistämään Gloranthaa säännöistä riippumatta.
humis linkki 24. elokuuta 2002 kello 20.08
humis 24. elokuuta 2002 kello 20.08 linkki [quote:a9b8a2d117="humis"] Voin ehtiessäni tehdä tosta PDF4-version jossa alpha-kikat on poistettu noiden vierelle, että linux/vanhempi Acrobat -käyttäjätkin pääsevät itse siihen sisältöön, jota vasta vähemmän on puitu :-?[/quote:a9b8a2d117] [url]http://www.kalikos.org/julkaisut/glorantha-sarask-web-v4.pdf[/url] let me know if it works, olen tällä hetkellä windowsissa.
AeA linkki 25. elokuuta 2002 kello 5.29
AeA 25. elokuuta 2002 kello 5.29 linkki [quote:d0a3118ede="humis"][url]http://www.kalikos.org/julkaisut/glorantha-sarask-web-v4.pdf[/url][/quote:d0a3118ede] Toimii noin 95%: pari kuvaa bugaa edelleen, mutta mitäs niistä - kuvitus on muualla kuin kuvataiteissa toisarvoista. Sivua 6 gv ei näytä koskaan saavan valmiiksi asti, siitä näkyy vasemmalla alhaalla oleva kappale (nähtävästi edellisen sivun tekstin viimeinen orporivi ja uusi kappale, joka katkeaa sanaan "miettimään"). Pdf2ps puolestaan segfaulttaa, joten ilmeisesti sivulla on jotain häikänpuolikasta. Problem Delivery Format, indeed. :-) Edit: homma on nyt luettu jonkintasoisessa valvetilassa läpi ja kuvituksessa onnistui häiritsemään vain äijien oudonnäköiset kädet - muuten suunnilleen samantasoista dekoratiivista kuvitusta on tuossa vieressä hyllyllinen ropekirjallisuutta pullollaan, mutta kukapa sille kuvitukselle juuri painoa panisi niin kauan kuin sillä ei ole illustratiivista roolia. Sarask-skenaario puolestaan on juuri sitä mitä mielelläni näkisin enemmän ns. "seikkailujen" tilalla näissä julkaisuissa: kuka muka pelauttaa niitä kokonaisia seikkailuja joita aina inter vepissä ja lehdissä näkyy? Ei kukaan, ellei kyseessä sitten ole joku todella mielenkiintoinen one-off, vaan niistä otetaan korkeintaan ideoita, hahmoja tai tilanteita joiden ympärille tehdään omaan peliin ja porukkaan sopivaa. Mielenkiintoisten henkilöiden, tilanteiden, paikkojen ja esineiden kuvaukset hyödyntämisvinkkeineen ja koukkuineen sen sijaan ovat paljon hyödyllisempiä ja vähemmällä vaivalla käyttökelpoisia. Unohtakaa se Laukaan mafian valitus, hyvää jälkeä vaikka tekniikka kuseekin (kuten aina). :-)
Aztek the Merciful linkki 25. elokuuta 2002 kello 12.49
Aztek the Merciful 25. elokuuta 2002 kello 12.49 linkki hmmm... seikkailu oli aika lineaarinen ja vailla vaihtoehtoja. PJ kuljettaa pelaajia kuin sivari mummoja bingoilloissa. Loppujen lopuksi pelaajille esitetään yksi kysymys suoraan luetun tekstin lopuksi: kylän vanhin latelee vaihtoehtoja, jonka jälkeen seuraa hassun hauska filososofointi-osio. Eli tyylillenne sopivaa: PJ pelaa tekemäänsä seikkailua, pelaajat ovat vain ennaltakäsikirjoituksen nukkeja. Kuvat: näytin läpyskää ulkopuolisille tahoille(ilman ennakko propagandaa), ja ensimmäiset kommentit tulivat kuvista... "mitä nää on?". En väitä osaavani piirtää hyvin, mutta aika haitarista ne kuvat olivat. Lopullinen virallinen esiintulo on sitten siinä, jos ei riitä kunnianhimoa ensimmäisen tuotoksen viimeisteltyyn ulkoasuun ja asiakokonaisuuteen, kannattaa unohtaa koko setti. Varovaista toimintaa kokonaisuudessaan. MUTTA tämä ei siis ole virallinen ja lopullinen tuotos. Säätäminen kuuluu asiaan, ja ammattilaisetkin joutuvat usein sydän verillä poistamaan toimimattomia asioita. Mutta he myöntävät ne. On vittumaista huomata jos joku ei toimi, mutta itsepetoksella ei pääse minnekkään. Oletteko siis itse 100% tyytyväisiä? Sama kritiikki meillä toistuu toisiamme kohtaan(minun tekstit, Juhan (ja Antin) kuvat, omat sääntöehdotukset, Kasilan pelinjohtaminen), ihan rehellisesti sanotaan toisillemme, että jos joku ei toimi. Ei me vittuillaksemme läpyskää pommiteta. Asiat sanotaan niin kuin ne ovat, perkele!
humis linkki 25. elokuuta 2002 kello 13.28
humis 25. elokuuta 2002 kello 13.28 linkki [quote:7cecf7a618="Aztek the Merciful"]hmmm... seikkailu oli aika lineaarinen ja vailla vaihtoehtoja. PJ kuljettaa pelaajia kuin sivari mummoja bingoilloissa. Loppujen lopuksi pelaajille esitetään yksi kysymys suoraan luetun tekstin lopuksi: kylän vanhin latelee vaihtoehtoja, jonka jälkeen seuraa hassun hauska filososofointi-osio. Eli tyylillenne sopivaa: PJ pelaa tekemäänsä seikkailua, pelaajat ovat vain ennaltakäsikirjoituksen nukkeja. [/quote:7cecf7a618] Nyt mennään kyllä pahasti metsään pelinjohtotyyliarvion kanssa - tosin voi hyvin olla mun vikani. Kuten jo aikaisemmin sanoin, skenaario syntyi Punaisen Tammen Saagan pelistä, joka taas alkoi lähinnä ideasta "Otetaan iso Uroxi joka ei suostu lähtemään ja katsotaan mitä pelaajat tekevät". Pelinjohtotyylini on mielestäni ehkä jopa esitetyn vastakohta, joskus mulla ei ole mitään muuta kuin ympäristö jossa pelaajat päättävät tehdä jotain, joskus mulla on vain tuollainen idea ja luotan siihen, että kekseliäät pelaajani keksivät miten siitä edetään, otan vaan kiinni pelaajien ideoista ja langanpätkistä ja kierrän siihen sitten ympärille omaa lankaani. Alunperin Sarask-skenua pelatessa mulla oli oletus, että pelaajat joutuu kuitenkin tappeluun sen kanssa, häviää ja joutuu sitten miettimään uusia vaihtoehtoja. Olin ajatellut, etten anna Saraskin hävitä ensimmäisessä pelissä. Mutta sitten pelaajani keksivät niin nerokkaan suunnitelman että se oli pakko palkita. On totta, että skenaarion alku on lähinnä pelinjohtajan johdatusta, mutta koko seikkailun idea ja sisältö onkin se loppu, se, että pelaajat itse ottavat selvää tai keksivät mitä Saraskille tehdään ja hankkivat kaiken tarvittavan. En missään nimessä tarkoittanut lopun ideoita sellaisiksi, jotka kylänvanhin latelee suoraan - tai itse asiassa ollenkaan, omassa skenaariossani kylänvanhin oli lähinnä hyödytön mutta sympaattinen sovittelija pelaajien ja kylän omien sotilaiden välisissä auktoriteettikiistoissa. Kai tuota skenaariomuotoa (joka muuten taitaa vastata aika paljon pelinjohtajatyyliäni) voisi kuvata niin, että kuvataan lähtötilanne tarkkaan, annetaan mahdollisia etenemissuuntia ja jätetään pelinjohtajan huoleksi, miten hommaa halutaan kehittää. [quote:7cecf7a618] Oletteko siis itse 100% tyytyväisiä? [/quote:7cecf7a618] En ole 100% tyytyväinen, lähinnä haluaisin lehdykän seuraavaan versioon yhtenäisen esipuheen joka sitoo kaikki alaotsikot yhteen, joku Glorantha-tarina tai myytti olisi myös kiva lisätä lehdykkään ja skenaario selkeästi tarvitsee joitakin selvityksiä siitä, millaiseksi se on tarkoitettu (tai sitten pitää viedä sitä jompaan kumpaan suuntaan tuosta keskeltä, typistää skenaariosiemeneksi tai avata vielä lisää noita ratkaisuvaihtoehtoja pitkäksi skenaarioksi. Musta vaan tuntuisi, että jälkimmäinen vaihtoehto on se, joka tekisi skenusta lineaarisemman) Kuviin olen ihan tyytyväinen. Ensimmäisen kerran kun näin Guzmon kuvia en oikein sisäistänyt niitä, mutta nyt myöhemmin olen alkanut pitämään niistä kovasti. Kokonaisuutena 90% tyytyväinen ehkä.
newsalor linkki 26. elokuuta 2002 kello 17.25
newsalor 26. elokuuta 2002 kello 17.25 linkki No hyvä. Lehdykkä on ainakin huomattu. Tehän voisitte väkertää jotain pientä lehteen. Miksei jotain suurempaakin! :) Zin Letterssiin sopisi hyvin joku pikku scenu ja taiteelle on aina kysyntää. Ei tartte pakottaa mitään itsestään ulos, mutta jos mieleen tulee jotain, niin olisi tosi mukavaa, jos saisitte jotain lehden laatua kohottavaa aikaan. Tietenkin lehdellä on vähän eri tason vaatimukset, kuin lehdykällä, mutta jos innostusta lköytyy, niin eiköhän sitä jotain aikaan saada.
newsalor linkki 21. lokakuuta 2002 kello 13.07
newsalor 21. lokakuuta 2002 kello 13.07 linkki Otin sitten siitä lehdykästä kopioita ja pistin Oulun Fantasiapeleihin jakeluun. Toivottavasti sana leviää. Jos äin saisi pari uutta uteliasta käymään näillä verkkosivuilla, niin olen tyytyväinen. Tällä hetkellä kai 10 uutta jäsentä foorumilla on tarkoittanut kahta uutta täysjäsentä, joten kaikki vaan levittämään gospelia.