Vanha foorumi

Takaisin

RuneQuestin sääntöjen kömmähdykset

RuneQuestin säännöt
Nysalor 7. elokuuta 2001 kello 5.36
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 3. elokuuta 2001 kello 16.09
Nysalor 3. elokuuta 2001 kello 16.09 linkki Ajattelin laittaa tälle keskustelulle kokonaan uuden aiheen, kun se ei enää vahinkomuutokseen liity. Guzmo: [i:2ed7dace0c] Omasta mielestäni RQ:ssa (suomiversiossa) on ollut vain kaksi todella isoa kämmähdystä sääntöjen kanssa. - henkiloitsujen onnistumismahdollisuus. ilman taikakykymuutosta vai sen kanssa.[/i:2ed7dace0c] Minusta sen pitäisi olla taikuusmuutoksen kanssa ja myöhemmissä korjauksissa se on sellaiseksi kai säädettykin. No, onneksi tämä ei nyt niin hirveän iso asia ole, sillä kysymyshän on yleensä muutamista prosenteista. [i:2ed7dace0c] - sekavat riimu & henkiltaikuus listat. Kaikki peruskirjan loitsut eivät ole yleisesti saatavilla.[/i:2ed7dace0c] Henkiloitsut eivät ole aiheuttaneet minulle ongelmia, koska kulttien yhteydessähän sanotaan, mitkä henkiloitsut ovat saatavilla. Sen sijaan yleisten riimuloitsujen jakautumisperusteista en ole vieläkään selvillä, koska en ole englanninkielisiä sääntöjä hankkinut. Olisi aika kiva, jos joku ne tunteva voisi selostaa yleisten loitsujen säännöt täällä suomeksi.
Guzmo linkki 3. elokuuta 2001 kello 5.23
Guzmo 3. elokuuta 2001 kello 5.23 linkki ääh.. Ei tarttis alottaa jokaisesta mun offtopic heitosta uutta threadia.. :smile: Juu henkiloitsuihin lisätään tosiaan se kykylajimuutos, mutta aiheuttipa asiakin kummastusta aikoinaan. Yleiset riimuloitsut olen kattonut rq3aid.pdf:tä. Koska en enään muista mistä sen netistä löysin pistin zipin kotihakemistooni. Alkuperäiselle tekijälle tietysti kaikki kunnia. [url=http://www.sci.fi/~guzmo/rq3aid.zip]imase täältä[/url] (32 kb) Lähinnä peruskirjassa hämäävät jotkut hyvin tehokkaat riimuloitsut, joita oikeasti vain harva kultti saa. (ajatusisku, kilpi jne..) - Guzmo
Nysalor linkki 4. elokuuta 2001 kello 15.34
Nysalor 4. elokuuta 2001 kello 15.34 linkki [i:a9c575aa99] ääh.. Ei tarttis alottaa jokaisesta mun offtopic heitosta uutta threadia..[/i:a9c575aa99] Täytyyhän sitä aloittaa, kun kerran uuden aiheen keksit. Muuten voi tulla valituksia, ettei keskustelu sovi aiheen nimeen. Sitä paitsi uuden aiheen aloittamalla voi ehkä saada keskustelua vilkastumaan. [i:a9c575aa99] Yleiset riimuloitsut olen kattonut rq3aid.pdf:tä. Koska en enään muista mistä sen netistä löysin pistin zipin kotihakemistooni. Alkuperäiselle tekijälle tietysti kaikki kunnia.[/i:a9c575aa99] Näyttääpä olevan [url=http://www.maranci.net/rq.htm]Peter Marancin[/url] tekemä juttu. Olen kyllä ennenkin katsellut hänen sivujaan, mutta tuota taulukkoa ei ole sattunut ennen silmään. Joten kiitos vain sinulle, Guzmo, kun viitsit kaivaa sen minulle esiin. [i:a9c575aa99] Lähinnä peruskirjassa hämäävät jotkut hyvin tehokkaat riimuloitsut, joita oikeasti vain harva kultti saa. (ajatusisku, kilpi jne..)[/i:a9c575aa99] Jep, aika kummallinen tuo virhe. Etenkin Ajatusisku on yksi ikävimmistä loitsuista, vaikka olen kyllä paljon ihmetellyt, miksi sen kuvaus on kovin niukka. Senhän sanotaan tuhoavan kohteen koko ÄLY:n, mutta tarkemmin vaikutuksia ei selvitellä. Onkohan tuohon olemassa parempia selityksiä jossakin RuneQuestin muussa versiossa vai olisiko parasta vain itse soveltaa ja pohtia, mitä tapahtuu, jos henkilön ÄLY yllättäen tuhoutuu?
Anonymous linkki 4. elokuuta 2001 kello 16.50
Anonymous 4. elokuuta 2001 kello 16.50 linkki Eikös Luolapeikon ulkonäkö mainita eritavoin kahdessa eri kirjassa... toisessa taisi olla 2D6+3 tai 2D6 ja toisessa vaan D6, eli kumpaa olette käyttäneet. Tietysti pelaaja hahmo haluaa että se olisi parempi että siitä voisi siirtää pisteitä pois jos sellainen on sallittua, koska luolapeikoille ulkonäkö on aika turha ominaisuus, mutta ovatko kaikki luolapeikot todella rumia? :smile:
Nysalor linkki 4. elokuuta 2001 kello 11.47
Nysalor 4. elokuuta 2001 kello 11.47 linkki [i:ccaecca67b] Eikös Luolapeikon ulkonäkö mainita eritavoin kahdessa eri kirjassa... toisessa taisi olla 2D6+3 tai 2D6 ja toisessa vaan D6, eli kumpaa olette käyttäneet.[/i:ccaecca67b] Missä muualla luolapeikon tiedot ovat kuin Pelinjohtajan kirjassa? Minä en ainakaan keksinyt mitään muuta kirjaa, josta tiedot löytyisivät, vaikka syynä saattaa olla kyllä myöhäinen ajankohtakin. Tosin täytyy myöntää, etten ole kaiken kaikkiaankaan kovin montaa luolapeikkoa luonut, enkä ole sellaisia pelihahmoiksikaan sallinut. Luolapeikon äly kun ei ole kovin kaksinen, eivätkä ne muutenkaan sovellu kovin hyvin pelihahmoiksi. Luolapeikothan ovat peikkojen yhteiskunnassa suunnilleen lemmikkien asemassa, mikäli ne ovat koulutettuja. Muutoin luolapeikot eivät ole kummoisempia kuin villit peikkolaisetkaan. Ja mokomat ovat vielä kaaoksen tahraamia!
newsalor linkki 4. elokuuta 2001 kello 4.52
newsalor 4. elokuuta 2001 kello 4.52 linkki Teinä luottaisin kolmos edition trollpakkiin.
Nysalor linkki 4. elokuuta 2001 kello 18.39
Nysalor 4. elokuuta 2001 kello 18.39 linkki [i:a2d3aadc6b] Teinä luottaisin kolmos edition trollpakkiin.[/i:a2d3aadc6b] Voisin ehkä luottaakin, mutta kun minulla ei satu sitä olemaan. :sad: Siitäkö löytyy sitten myös luolapeikon tiedot? Jos löytyy, niin mikä ULK luolapeikolla sen mukaan on?
Anonymous linkki 4. elokuuta 2001 kello 19.45
Anonymous 4. elokuuta 2001 kello 19.45 linkki Timppa: ovatko kaikki luolapeikot todella rumia? Toistensa silmissä ne ovat varmasti yhtä kauniita/rumia kuin mitä eri ihmiset ovay toistensa silmissä. Ihmisten silmissä kaikki luolapeikot ovat varmasti yhtä rumia kuin ihmiset luolapeikkojen silmissä. Olikos se niin, että vieraitten rotujen ULK on aina muitten rotujen silmissä aluksi ULK 10, ennen kuin silmä tottuu rodun ominaispiirteisiin...?
Guzmo linkki 3. elokuuta 2001 kello 21.13
Guzmo 3. elokuuta 2001 kello 21.13 linkki [i:83fcc31529] Täytyyhän sitä aloittaa, kun kerran uuden aiheen keksit. Muuten voi tulla valituksia, ettei keskustelu sovi aiheen nimeen. Sitä paitsi uuden aiheen aloittamalla voi ehkä saada keskustelua vilkastumaan. [/i:83fcc31529] No mutta kun mun jutut on välillä niin sekavia, että näitä uusia aiheita saa avata kohta koko ajan :smile: [i:83fcc31529] Näyttääpä olevan Peter Marancin tekemä juttu. [/i:83fcc31529] Ja mistä sä senkin keksit? [i:83fcc31529] Jep, aika kummallinen tuo virhe. Etenkin Ajatusisku on yksi ikävimmistä loitsuista, vaikka olen kyllä paljon ihmetellyt, miksi sen kuvaus on kovin niukka. Senhän sanotaan tuhoavan kohteen koko ÄLY:n, mutta tarkemmin vaikutuksia ei selvitellä. Onkohan tuohon olemassa parempia selityksiä jossakin RuneQuestin muussa versiossa vai olisiko parasta vain itse soveltaa ja pohtia, mitä tapahtuu, jos henkilön ÄLY yllättäen tuhoutuu? [/i:83fcc31529] No miten tuon nyt ajattelisi. Joko uhri on koomassa MHT/2 päivää tai hänen älystään tulee vakioäly. Eli suht fiksu "koira" MHT/2 päiväksi. Jokatapauksessa hahmo ilman ÄLY:ä ei ole kovinkaan kykenevä normaaliin elämään kunnes älli palaa. Itse käyttäisin tuota vihannes ratkaisua. Jos olet nähnyt Twin Peaksin niin siinähän tämä yksi heppu oli vihanneksena ja tyttöystävä sai työntää lusikalla pilttiä suuhun. - Guzmo
Guzmo linkki 4. elokuuta 2001 kello 0.34
Guzmo 4. elokuuta 2001 kello 0.34 linkki [quote:9cb35806e6] [i:9cb35806e6] Timppa[/i:9cb35806e6] Eikös Luolapeikon ulkonäkö mainita eritavoin kahdessa eri kirjassa... toisessa taisi olla 2D6+3 tai 2D6 ja toisessa vaan D6, eli kumpaa olette käyttäneet. Tietysti pelaaja hahmo haluaa että se olisi parempi että siitä voisi siirtää pisteitä pois jos sellainen on sallittua, koska luolapeikoille ulkonäkö on aika turha ominaisuus, mutta ovatko kaikki luolapeikot todella rumia? [/quote:9cb35806e6] Kuten jo mainittiinkin niin ULK arvo vaikuttaa vain oman rodun edustajien kesken. (Okei zombit ja muut on rumia kaikkien silmissä) Eli vaikka kaunein peikkonaaras tulisi eteesi, se näyttäisi silti susirumalta :smile: Todennäköisesti luolapeikot ovat peikkojen silmissä tavallista peikkoa rumempia. - Guzmo
Nysalor linkki 4. elokuuta 2001 kello 15.27
Nysalor 4. elokuuta 2001 kello 15.27 linkki Karazamara: [i:4bf00be685] Toistensa silmissä ne ovat varmasti yhtä kauniita/rumia kuin mitä eri ihmiset ovay toistensa silmissä.[/i:4bf00be685] Jep, varmastikin, vaikka enpä tiedä, miten suuresti luolapeikot kiinnittävät huomiota toistensa ulkonäköön. Ehkä lihakset ja hyvä metsästysvainu ovat arvostetumpia. [i:4bf00be685] Ihmisten silmissä kaikki luolapeikot ovat varmasti yhtä rumia kuin ihmiset luolapeikkojen silmissä.[/i:4bf00be685] Niin, kunnes ihminen oppii tuntemaan paremmin luolapeikkoja. Yöpeikot sen sijaan saattavat ehkä nähdä luolapeikkojen ulkonäön samalla tavalla kuin ihminen rotukoiran ulkonäön. Mutta vieläkään ei ole saatu selvyyttä siihen, missä kirjassa toinen luolapeikon ulkonäkömahdollisuus oikein on. Guzmo: [i:4bf00be685] Ja mistä sä senkin keksit?[/i:4bf00be685] Katsoin yksinkertaisesti tuon antamasi tiedoston ominaisuuksista tekijän nimen. :smile: [i:4bf00be685] Joko uhri on koomassa MHT/2 päivää tai hänen älystään tulee vakioäly.[/i:4bf00be685] Tuo kooma ehkä kuulostaisi hyvältä vaihtoehdolta loitsun kuvauksen mukaan. Ajatusiskun selitykseen olisi voinut ihan hyvin lisästä vielä jonkin tuollaisen tarkemman selityksen vaikutuksista. [i:4bf00be685] Jokatapauksessa hahmo ilman ÄLY:ä ei ole kovinkaan kykenevä normaaliin elämään kunnes älli palaa.[/i:4bf00be685] Totta. Siksipä Ajatusisku onkin todella vaarallinen loitsu, varsinkin jos heittäjän MHT on korkea. Onneksi kovin monella kultilla ei taida olla tuota loitsua. [i:4bf00be685] Eli vaikka kaunein peikkonaaras tulisi eteesi, se näyttäisi silti susirumalta[/i:4bf00be685] Ellei sitten ole elellyt jo pitkään peikkojen parissa. [i:4bf00be685] Todennäköisesti luolapeikot ovat peikkojen silmissä tavallista peikkoa rumempia.[/i:4bf00be685] Mikäli yöpeikot viitsivät edes verrata luolapeikkoja itseensä. Ehkä he näkevät nämä pikemminkin samalla tavalla kuin ihmiset koiran tai muun lemmikin.
Wlu 000 linkki 5. elokuuta 2001 kello 9.53
Wlu 000 5. elokuuta 2001 kello 9.53 linkki Olisiko ollut pelinjohtajankirjassa jossa kerrotaan, että luolapeikon ulkonäkö heitetään D6 ja normaali on 10! tosta on sitten hankala päätellä kumpi luku on mennyt väärin mutta epäilen vahvasti että tuo keskiarvo on mennyt väärin ja sen pitäisi olla 3,5. Tuo tieto on sitten jostain pelinjohtajan kirjan vanhasta painoksesta ja uudessa se on saatettu korjata.
Nysalor linkki 5. elokuuta 2001 kello 12.15
Nysalor 5. elokuuta 2001 kello 12.15 linkki [i:531baae1ec] Olisiko ollut pelinjohtajankirjassa jossa kerrotaan, että luolapeikon ulkonäkö heitetään D6 ja normaali on 10![/i:531baae1ec] Minun kirjassani ULK heitetään 2d6+2 ja keskimääräinen ULK on 10, mutta tämä kirja taitaa olla sitä uudempaa painosta. Joten tämän perusteella luulisin keskiarvon olleen vanhassa oikein ja heitettävien noppien taas väärin. Eli eivät luolapeikot ole kai niin vastenmielisennäköisiä olentoja kuin suurpeikot tai peikkolaiset yöpeikon silmin. Luolapeikoissahan on vain kevyt kaaostahra, kun taas peikkolaiset ja suurpeikot ovat omituisia mutaatioita.
Waylander linkki 6. elokuuta 2001 kello 16.38
Waylander 6. elokuuta 2001 kello 16.38 linkki Hmmm...pitäisikö aloittaa uusi thread jossa keskustellaan luolapeikon ulkonäöstä..? :smile:
Nysalor linkki 5. elokuuta 2001 kello 23.48
Nysalor 5. elokuuta 2001 kello 23.48 linkki [i:c180cb977a] Hmmm...pitäisikö aloittaa uusi thread jossa keskustellaan luolapeikon ulkonäöstä..?[/i:c180cb977a] Tuskin, sillä tässähän on käyty luolapeikon ulkonäköä läpi ainoastaan siksi, että saataisiin selville, kumpi annetuista nopanheitoista on virhe ja kumpaa olisi parempi käyttää. Minä olen tosiaankin edelleen 2d6+2:n kannalla.
Guzmo linkki 7. elokuuta 2001 kello 0.22
Guzmo 7. elokuuta 2001 kello 0.22 linkki [i:dc0ce21979] Jep, varmastikin, vaikka enpä tiedä, miten suuresti luolapeikot kiinnittävät huomiota toistensa ulkonäköön. Ehkä lihakset ja hyvä metsästysvainu ovat arvostetumpia. [/i:dc0ce21979] Olen aika samoilla linjoilla. Jos ne kerran ovat muita peikkoja tyhmempiä niin välttämättä ulkoisilla avuilla ei selvitä luolapeikkojen tiukassa hierarkiassa. Vahvin ja rohkein peikko saattaa saada kaikki luolansa tytöt :smile: [i:dc0ce21979] Niin, kunnes ihminen oppii tuntemaan paremmin luolapeikkoja. [/i:dc0ce21979] Olisiko se d6+jotain kuitenkin oikea? [i:dc0ce21979] Guzmo: Ja mistä sä senkin keksit? Katsoin yksinkertaisesti tuon antamasi tiedoston ominaisuuksista tekijän nimen. [/i:dc0ce21979] Nerokasta Watson! [i:dc0ce21979] Tuo kooma ehkä kuulostaisi hyvältä vaihtoehdolta loitsun kuvauksen mukaan. Ajatusiskun selitykseen olisi voinut ihan hyvin lisästä vielä jonkin tuollaisen tarkemman selityksen vaikutuksista. Totta. Siksipä Ajatusisku onkin todella vaarallinen loitsu, varsinkin jos heittäjän MHT on korkea. Onneksi kovin monella kultilla ei taida olla tuota loitsua. [/i:dc0ce21979] Ikävä kyllä lunarkulteilta löytyy tuota loitsua. Hyvä syy pysyä kaukana punaista kaapua kantavista papeista. - Guzmo
Nysalor linkki 6. elokuuta 2001 kello 22.48
Nysalor 6. elokuuta 2001 kello 22.48 linkki [i:7fbc601082] Vahvin ja rohkein peikko saattaa saada kaikki luolansa tytöt[/i:7fbc601082] Pikemminkin saa kaikki luolansa pojat, sillä luolapeikkoyhdyskunta on käsitykseni mukaan naisvaltainen, kuten yöpeikoillakin. Tosin luolapeikoilla molemmat sukupuolet ovat ilmeisesti samankokoisia ja yhtä voimakkaita. [i:7fbc601082] Olisiko se d6+jotain kuitenkin oikea?[/i:7fbc601082] Minä kannatan 2d6+2:ta, joka löytyy omasta Pelinjohtajan kirjastani. Se lienee sitä uudempaa painosta, jossa vanhan virhe on korjattu. [i:7fbc601082] Ikävä kyllä lunarkulteilta löytyy tuota loitsua. Hyvä syy pysyä kaukana punaista kaapua kantavista papeista.[/i:7fbc601082] Totta. Turhan tungettelevien orlanthien ÄLY saattaa lähteä muuten lomalle. :smile:
Wlu 000 linkki 7. elokuuta 2001 kello 15.19
Wlu 000 7. elokuuta 2001 kello 15.19 linkki Onko luolapeikko naisiakin olemassa? enpä ole moista asiaa tiennytkään. no eiväthän kaikki brootkaan ole miehiä... (käsittääkseni)
Nysalor linkki 7. elokuuta 2001 kello 5.36
Nysalor 7. elokuuta 2001 kello 5.36 linkki [i:1bfe727e9b] Onko luolapeikko naisiakin olemassa?[/i:1bfe727e9b] Toki, sillä mitenkäs muuten luolapeikot lisääntyisivätkään. Kuitenkaan sukupuolten ominaisuuksissa ei näytä olevan eroja samalla tavalla kuin yöpeikoilla naaraat ovat uroksia suurempia kooltaan. [i:1bfe727e9b] no eiväthän kaikki brootkaan ole miehiä... (käsittääkseni)[/i:1bfe727e9b] Olet oikeassa, vaikkakin naispuoliset broot ovat huomattavasti harvinaisempia (vain 10-15% broista) kuin miespuoliset broot. Lisäksi broiden mustasukkainen jumalatar Thed, raiskauksen jumalatar, ei ollenkaan pidä naispuolisista broista, ilmeisistä syistä, vaan nämä joutuvat yleensä hakeutumaan johonkin muuhun kulttiin. Lisäksi broista noin viisi prosenttia on kaksineuvoisia. Näitäkään asioita ei mainita peruskirjoissa, vaan ne löytyvät Lords of Terrorista.