Vanha foorumi

Takaisin

Mielipiteitä HeroWars/HeroQuestista

HeroQuestin säännöt
petteri 12. elokuuta 2002 kello 19.11
Kirjoittaja Viesti
petteri linkki 12. elokuuta 2002 kello 19.11
petteri 12. elokuuta 2002 kello 19.11 linkki Monet näyttävät pitävän vielä RQta ainoana oikeana Glorantha-pelinä. Joten olisi mukava tietää kuinka moni täältä pelaa oikeastaan Herowarssia tai aikoo pelata tulevaa HeroQuestia. Ja tietenkin mikä siinä on sitten niin huonoa, että ei kiinnosta, tai miksi RQ on jätetty taakse ja valittu säännöiksi HeroWars/HeroQuest? Itselleni oli aika selvä päätös vaihtaa peli HeroWarssiksi sääntöjen lukemisen jälkeen, koska pelinjohtamistyylini on aika moista tarinan kerrontaa ja säännöt tuntuivat sopivan siihen hyvin. Pelaajat olivat ensin ihmeissään, mutta kyllä he ovat jo "hyväksyneet" uudet säännöt. Esim takuus on saannut paljon kiitosta.
Guzmo linkki 12. elokuuta 2002 kello 22.41
Guzmo 12. elokuuta 2002 kello 22.41 linkki Äh, vähän kiperät vastausehdot vaihtoehdot. Jouduin valitsemaan "Parempi kuin RQ, pelaamme HW:tä" vaikka näin ei ole. Siis olen kerran kokeillut HW:tä ja tuntui erittäin hyvältä systeemiltä. Paljon paremmalta monilta osin kuin RQ ja soveltuu enemmän ehkä gloranthan tunnelmissa pelaamiseen. HW säännöt vaativat kyllä pelaajilta paljon RQ:ta enemmän kuvailemista ja eläytymistä. Ei oteta tästä kuitenkaan uutta HW vs RQ vääntöä. Asiasta on [b:252a05ea0a]jo[/b:252a05ea0a] keskusteltu aika lailla.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 12. elokuuta 2002 kello 22.57
Topi Hiski Viljami Salmi 12. elokuuta 2002 kello 22.57 linkki [quote:b69ccd2bec]Äh, vähän kiperät vastausehdot vaihtoehdot. Jouduin valitsemaan "Parempi kuin RQ, pelaamme HW:tä" vaikka näin ei ole. [/quote:b69ccd2bec] Sama täällä. RQ:n historia juuri glorantha pelinä on pitkä ja loistokas, joten tuskin sen paikka ainakaan Suomessa aivan heti muuttuu. Varsinkin kun HW ei ole mitenkään maailman parhaiten markkinoituja ja kauniita pelejä.
Kasila linkki 13. elokuuta 2002 kello 13.33
Kasila 13. elokuuta 2002 kello 13.33 linkki Jeps--- eli siis RQ on mielestäni parempi MUTTA ei Gloranthaa saa pilalle säännöillä ;) eikös juu... eli HW on ok koska se tuo uutta "verta" Gloranthaan uusien pelaajien muodossa. Itse en vaihda enginee... (vois muuten koittaa joku kerta pelata) KYSYMYS: Pitääkö alottaa uus kamppanja jos aikoo pelata HW säännöillä meinaa jos joskus vaihtaa niin ahistaa lopettaa kamppanja joka on kestänyt 7 vuotta... ????
Tupew linkki 13. elokuuta 2002 kello 14.32
Tupew 13. elokuuta 2002 kello 14.32 linkki No minä ainkin haluaisin pysyä Rune Questissa vaikka en ole Hero Warsia pelannutkaan. Meidän pj sanoi että haluaisitteko kokeilla joskus Hero Warsia.voisihan sitä kokeilla mutta enpä tiedä olisiko se hyvä.
Guzmo linkki 13. elokuuta 2002 kello 14.32
Guzmo 13. elokuuta 2002 kello 14.32 linkki [quote:eedd7da4ed="Kasila"] KYSYMYS: Pitääkö alottaa uus kamppanja jos aikoo pelata HW säännöillä meinaa jos joskus vaihtaa niin ahistaa lopettaa kamppanja joka on kestänyt 7 vuotta... ????[/quote:eedd7da4ed] Ei tietenkään. Käännät vaan RQ statit HW systeemille ja meno jatkuu. HW:n kuvaileva taistelu ei välttämättä ole kyllä teidän poppota varten. Mutta kokeilkaa ehdottomasti.
petteri linkki 13. elokuuta 2002 kello 15.31
petteri 13. elokuuta 2002 kello 15.31 linkki [quote:fb68645763="Kasila"] KYSYMYS: Pitääkö alottaa uus kamppanja jos aikoo pelata HW säännöillä meinaa jos joskus vaihtaa niin ahistaa lopettaa kamppanja joka on kestänyt 7 vuotta... ????[/quote:fb68645763] Kannattaa vaikka ekaks pelata pari testipeliä HWeellä ennen kuin vaihtaa. Siinä sitten näkee missä mennään, sillä 7 vuotta RQta pelanneille voi olla iso pala siirtyä HW sääntöihin. Ainakin taistelut, jotka aikaisemmin olivat olleet "loogisia" aiheuttivat aika paljon keskustelua porukassamme. Hahmojen kääntäminen helpottuu myös paljon, kun huomaa käytännössä miten paljon masterit peliin vaikuttavat.
humis linkki 20. elokuuta 2002 kello 12.07
humis 20. elokuuta 2002 kello 12.07 linkki Vau, olen rehellisesti yllättynyt äänestyksen tämänhetkisestä tilanteesta. Minä kun luulin, että suurin osa foorumin käyttäjistä olisi vakaita RuneQuestin ja sen edustaman pelityylin kannattajia (vai ovatkohan kaikki RQ-fanaatikot ovat vain skipanneet koko aiheen?) Itse pidän todella paljon siitä pelityylistä, mihin HW pyrkii, vaikken oikeastaan ole VIELÄKÄÄN päässyt sitä kokeilemaan, ehken edes siihen täysin sisään. Toivottavasti HQ oikeasti pitää lupauksensa ja selvittää paljon paremmin, mitä säännöillä oikeasti on haettu. Odotan HQ:ta innolla, kaikki mitä olen siitä kuullut on ollut parannusta HW:n verrattuna. Ainoa mitä pelkään, on että siihen tehdään liikaa muutoksia liian vähällä pelitestaamisella, kun sekä velhotaikuus, heroquestaaminen että animismi vedetään kokonaan uusiksi (tosin eivätpä ne taida nytkään toimia niin ehkä kaikki muutos on positiivista:)). Ja vaikka HQ käsittääkseni kokonaisuudessaan karsii HW:n säännöstöä, pelkään silti kaikkia mahdollisia sääntölisäyksiä - HW:n perusidea kun varmaan alunperin Robin Lawsilta lähtiessään on juuri ollut, että IHAN kaikki hoituu samalla kolmentasoisella Ability Test/Simple Contest/Extended Contest -järjestelmällä. -- Alunperin, kun tutustuin HeroWarsiin, rakastuin HW:n ajatukseen siitä, että [b:ed50de6e0b]kaikki[/b:ed50de6e0b] heitot ovat vastustettuja sekä mestaruus-mekaniikkaan, mutten ole koskaan oikeastaan käyttänyt AP-taisteluja. Luettuani [url]http://www.indie-rpgs.com/[/url] saitin foorumeita olen kuitenkin alkanut nähdä ideaa niissäkin, en ole vain vielä päässyt kokeilemaan, kun tällä hetkellä kampanja on telakalla ihmisten seilatessa ympäri maapalloa... Jostain vain pitäisi saada tuota varten oikeita pokeri/rulettimerkkejä, ei kukaan täällä sattuisi tietämään, mistä voisin sellaisia halvalla saada?-)
Sampi linkki 20. elokuuta 2002 kello 12.44
Sampi 20. elokuuta 2002 kello 12.44 linkki RUlettimerkkejä myydään ainakin erilaisissa peliliikkeissä, muistaakseni myös Fantasiapeleissä. Ystäväni ovat käyttäneet niitä eritoten Deadlandsin fate chippeinä. Vastaus kysymykseesi RQ-fanaatikkojen (tai siis ainakin minun) osaltani on seuraava: Äänestyksessä ei ole vaihtoehtoa : minull ei ole mielipidettä HW:sta, koska en ole lukenut kirjoja. Vaikka voisinkin sanoa rehellisesti pitäväni taustamateriaalista (olen lukenut joitain kirjoja, ja jopa omistan Storm Triben (Ahhh, kerrankin conin loottipöydästä jotain hyödyllistä)) en tahdo sanoa, etten pidä systeemistä, jota en ole kokeillut. Milestäni siis äänestysvaihtoehdot olivat liian laajat tai liian rajatut. Ehkäpä erillinen äänestys muutoksista maailmaan ja muutoksista mekaniikkaan?
Juha R linkki 20. elokuuta 2002 kello 13.59
Juha R 20. elokuuta 2002 kello 13.59 linkki [quote:de6e8bde56]Vastaus kysymykseesi RQ-fanaatikkojen (tai siis ainakin minun) osaltani on seuraava: Äänestyksessä ei ole vaihtoehtoa : minull ei ole mielipidettä HW:sta, koska en ole lukenut kirjoja. [/quote:de6e8bde56] En oikein ymmärrä mitä hyötyä siitä olisi gallupvaihtoehtona. Tässä kai nimenomaan oltiin kiinnostuneita niistä, jotka ovat tutustuneet molempiin ja pystyvät vertailemaan. Nähdäkseni Hero Warsia morkataan foorumilla muutenkin ihan tarpeeksi, ja äänekkäimpiä yhdistää lähinnä se, etteivät he ole peliä koskaan oikeasti pelanneet. Itse olen juuri aloittelemassa HW-kampanjaa. Ryhmässäni on pelaaja, joka on pelannut (johtanut) RQ:ia yli kymmenen vuotta. Ekan HW-sääntökirjan selauksen jälkeen hän haukkui peli aika matalalle. Hahmojenluonnin ja parin testipelin jälkeen mieli on käsittääkseni aika lailla muuttunut... Jää nähtäväksi miten peli loppujen lopuksi lähtee kulkemaan mutta itse olen varsin tyytyväinen. Opetus: HW on erittäin paljon peli, jota ei voi mielekkäästi arvioida, ellei sitä ole kokeillut käytännössä. Se saattaa vaatia aika paljon liiaksi RQ-ajatteluun tottuneelta, mutta palkitsee kyllä vaivannäön.
Grammund linkki 20. elokuuta 2002 kello 15.35
Grammund 20. elokuuta 2002 kello 15.35 linkki Kummassakin on puolensa aloitettiin runella kauan sitten ja nyt pelataan HW:n sännöillä. HW on parempi, mutta vaatii gm:ltä ja pelaajilta paljon enemmän, jotta siitä saa irti kaiken mahdollisen. Mainittakoon vielä että ensi tutustuminen hw:hen sai lähestulkoon oksentamaan! Kolmen pelikerran jälkeen totesin pelin huonoimmaksi mitä ikinä itse Perkele on suoltanut maan päälle ja manasin pelin vuoden päiviksi alimpaan helvettiin. Uusi yritys kuitenkin muutti mielen ja kun gm(Plento) veti tällä kertaa tiukkaa linjaa hahmonluonnissa niin ei ollut enää lentäviä lehmiä kenelläkään ym. muuta todella typerää. Itse en kyllä juurikaan pidä hahmonluonti systeemistä varsinkin kun sattumalla ei ole mitään osuutta hahmon syntyyn. Toisaalta saa tehdä juuri sellaisen kun haluaa, mutta tuloksena on yleensä se että pelaajalla on aina samantyylinen hahmo. Ei tykkää!
Guzmo linkki 20. elokuuta 2002 kello 19.36
Guzmo 20. elokuuta 2002 kello 19.36 linkki [quote:89fec34168="Juha"] Opetus: HW on erittäin paljon peli, jota ei voi mielekkäästi arvioida, ellei sitä ole kokeillut käytännössä. Se saattaa vaatia aika paljon liiaksi RQ-ajatteluun tottuneelta, mutta palkitsee kyllä vaivannäön. [/quote:89fec34168] Hyvin sanottu. [quote:89fec34168="Grammund"] Itse en kyllä juurikaan pidä hahmonluonti systeemistä varsinkin kun sattumalla ei ole mitään osuutta hahmon syntyyn. Toisaalta saa tehdä juuri sellaisen kun haluaa, mutta tuloksena on yleensä se että pelaajalla on aina samantyylinen hahmo. Ei tykkää! [/quote:89fec34168] Tuo on pelaajan oma vika ja huonoa roolipelaamista. Ota tiukempi linja GM:nä. Itse pidän täysin vapaata hahmonluontia parhaana. Saa tehdä semmoisen hahmon kuin itse haluaa.
Grammund linkki 22. elokuuta 2002 kello 14.51
Grammund 22. elokuuta 2002 kello 14.51 linkki Siis itsehän en ole gm vaan Plento. :) 0len Itse olen joka kerta pelannut erilaista hahmoa (kalastaja, maajussi, metsästäjä ym.) Mutta tietyt pelaajat tekee aina samanlaisen soturin uskonto ehkä vähän vaihtuu, sitä tarkoitin. Sen vuoksi olisikin parempi, että sattumalla olisi jotain osuutta asiaan.
Guzmo linkki 23. elokuuta 2002 kello 6.47
Guzmo 23. elokuuta 2002 kello 6.47 linkki [i:ec47d88697] Siis itsehän en ole gm vaan Plento. [/i:ec47d88697] Ok, satutko tietämään missä Plento on? [i:ec47d88697] Sen vuoksi olisikin parempi, että sattumalla olisi jotain osuutta asiaan.[/i:ec47d88697] Tavallaan kyllä. Yleensä on mukavaa jos saa pelata sellaista hahmoa kuin haluaa. Nopalla hahmon heittäminen voi tuoda itkua aikaan, mutta soveltuu kyllä yltiömunchinin soturihahmoputken katkaisemiseksi.
Grammund linkki 23. elokuuta 2002 kello 16.48
Grammund 23. elokuuta 2002 kello 16.48 linkki CIA on varmaan kaapannut Plenton, tai jotain vastaavaa. Kun sillä ei ole nykyään himassa nettiyhteyttä niin en ole pariin viikkoon kuullut pihaustakaan kaverista. Mutta kokeile vanhanaikaista konstia ja rimpauta puhelimella jos se roisto on muistanut maksaa laskut eikä ole kännissä hukannut luuria niin siitä tavoittaa.
armak linkki 24. marraskuuta 2002 kello 18.03
armak 24. marraskuuta 2002 kello 18.03 linkki Parinkymmenen vuoden Rq kampanjan (aloitettu -81 keväällä) jälkeen voi peliporukkaan sattua melkoisesti vaihtaa systeemiä mutta oikeasti RQ särkyy pahasti siellä vähän yli 100%:n skilliluvuilla vaikka kuinka yrittäisi. HW ei säry niin pahasti. Olen vetänyt nyt pelkästään hw:ta jokusen viimeisen vuoden. Edelleen kuuluu rutinaa säännöistä mutta tukee erilaisia pelityylejä paremmin. Tätä ei millään voi todentaa vain peliä lukemalla vaan pitää pelata jonkun aikaa ja kokeilla systeemin mahdollisuuksia. Harvoin pääsen itse pelaamaan pelaajana mutta hienoimpia roolipelikokemuksia pelaajana on ollut pelata Convulsionissa HW-skenuja: säännöt ovat tukeneet roolipelaamista mielestäni aivan toisella tasolla kuin RQ:n sinänsä ihan hyvät mutta mekanistiset säännöt. Systeemissä voitaisiin minimaxata kehittämällä vain jotain tiettyä kykyä ja saada "nopeasti" kehitettyä valmisskenujen sankarihahmoja voimakkaammat hahmot: tästäkään ei ole vielä noin neljän vuoden jälkeen mitään evidenssiä. Ainoa huono puoli mitä olen pelistä toistaiseksi saanut todennettua on se että pelaajat eivät hanki itselleen lähde/pelikirjoja läheskään samalla intensiteetillä kuin muutoin eli pelinvalmistajalle voi tulla talouspulma. Voimakkaasti sääntömekaniikka/wargamer/tactician akselilla olevat pelaajat saavat totutella hieman toisenlaiseen tapaan mutta kyllä täälläkin voi optimoida, se on vain toisenlaista. --h