Vanha foorumi

Takaisin

Kuukauden tarina

Verkkosivut
Nysalor 7. elokuuta 2002 kello 10.37
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 7. elokuuta 2002 kello 10.37
Nysalor 7. elokuuta 2002 kello 10.37 linkki Polkaisimme tuossa eilen Juhan ja Eetun kanssa pystyyn Kalikoksen uuden projektin, jonka tarkoituksena on tarjota kerran kuussa Kalikoksen nettisivuilla ilmestyvä gloranthalainen myytti tai tarina. Tarinat voivat olla joko itse kirjoitettuja tai käännettyjä, mutta toisten teksteistä käännettyjen juttujen julkaisemiseen täytyy tietenkin olla kirjoittajan lupa. Joka tapauksessa kaikki projektista kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan kirjoittamaan tarinoita ja myyttejä tai kääntämään niitä. Tämän kuun (eli elokuun 2002) tarina on minun kirjoittamani myytti Kuinka maa luotiin, joka on sofalikansan tarina maan luomisesta. Kirjoitus perustuu erääseen intiaanimyyttiin, mutta sitä on tietysti muuteltu Gloranthaan sopivaksi. Sofalimyytin pääsee lukemaan myös englanninkielisenä, kun valitsee myytin sivulla kieleksi englannin. Kiitokset tästä käännöksestä menevät Eetulla. Parille kuulle meillä on materiaalia jo valmiina, joskin tarinoita ja myyttejä otetaan toki milloin tahansa ilomielin vastaan. Kannattaa siis lähetellä, jos kirjoittamisinspiraatio iskee tai jos pöytälaatikkoon on jäänyt kiinnostavia tarinoita tai myyttejä. Ihan mitä tahansa sivuille ei tietenkään laiteta, mutta ei kannata myöskään väheksyä omia kirjoitustaitoja, vaan parempi lähettää kuin katua. :) Suomenkielisen kieliasun suhteen minä voin tarjota kommentointia tai oikolukua. Kuukauden tarinan sivulle pääsee [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]tästä[/url] ja elokuun 2002 kuukauden tarinan voi lukea [url=http://www.kalikos.org/tarinat/elokuu2002.php]täältä[/url]. Intoa siis lukemiseen ja ehkäpä jopa kirjoittamiseen! Täällä foorumilla voi kysyä ja kommentoida projektiin liittyen tai palautetta voi laittaa kuukauden tarinan sivulla olevan sähköpostiosoitteen kautta.
Sampi linkki 7. elokuuta 2002 kello 10.59
Sampi 7. elokuuta 2002 kello 10.59 linkki Erinominen idea! Ehkäpä kirjoittelen itsekin jotain, kun saan inspiraation. Tuo maailmanluontitarinasi oli oikein hyvä. En kuitenkaan voi nut olla kiinnittämättä huomiota siihen, että merikotka ja saukko tulivat paikalle molemmat lännestä, eikä kukaan tullut idästä. Kirjoitusvirhe vai idän syrjintää lännen kustannuksella?
Nysalor linkki 7. elokuuta 2002 kello 13.06
Nysalor 7. elokuuta 2002 kello 13.06 linkki Sampi: [i:522ad85fee]Erinominen idea! Ehkäpä kirjoittelen itsekin jotain, kun saan inspiraation.[/i:522ad85fee] Hienoa, jos saamme jossakin vaiheessa sinultakin tarinan projektiin. [i:522ad85fee]Tuo maailmanluontitarinasi oli oikein hyvä. En kuitenkaan voi nut olla kiinnittämättä huomiota siihen, että merikotka ja saukko tulivat paikalle molemmat lännestä, eikä kukaan tullut idästä. Kirjoitusvirhe vai idän syrjintää lännen kustannuksella?[/i:522ad85fee] Idän syrjintä oli tosiaankin aivan tahatonta, kun jostakin kumman syystä olin laittanut Merikotkan länteen oikean idän sijasta. :) Nyt tuo kohta on korjattu terävän havaintosi ansiosta ja kiitokset siitä. Niin se vain näyttää olevan, että vaikka lukee oman tekstinsä useaan kertaan läpi, virheitä tahtoo silti jäädä.
Juha R linkki 7. elokuuta 2002 kello 13.20
Juha R 7. elokuuta 2002 kello 13.20 linkki [quote:4c5fad032a="Sampi"]Ehkäpä kirjoittelen itsekin jotain, kun saan inspiraation.[/quote:4c5fad032a] Se olisi loistavaa. Ja jos sinä (tai muut) sattumalta haluaisit(te) piirtää kuvitusta tarinoihin niin se rokkaisi myös. Kuvittamisesta kiinnostuneet saavat halutessaan ensi kuun tarinan luettavakseen. --JuhaR
Aztek the Merciful linkki 7. elokuuta 2002 kello 16.31
Aztek the Merciful 7. elokuuta 2002 kello 16.31 linkki [quote:a394f4b721="Nysalor"] Niin se vain näyttää olevan, että vaikka lukee oman tekstinsä useaan kertaan läpi, virheitä tahtoo silti jäädä.[/quote:a394f4b721] Tell me about it! Olen työstänyt yhtä tekstiä(n.7500 sanaa, ja vasta alussa) jo luvattoman kauan, mutta vielä eilenkin löysin lukuisan määrän korjattavaa. Big picture on sitten asia erikseen, ja sen puutteiden huomaaminen on vielä vaativampaa. Onneksi pelkät typot Word korjaa suht hyvin. Tarinat löytyvät sivuiltamme joskus syksyllä. Juha pääsee tällöin internet-yhteyksien pariin, jolloin alkaa tapahtua myös sivujen päivittelyä :-D
Sampi linkki 8. elokuuta 2002 kello 5.31
Sampi 8. elokuuta 2002 kello 5.31 linkki Lähetäpä vaikka minulle, Juha, jos saisin jonkinlaista valaistumista siitä ja päättäisin auttaa myös lukutaidottomia barbaareita ymmärtämään tarinan syvän sisällön. Privana tai sitten samppa piste makela at helsinki piste fi.
Dovas linkki 8. elokuuta 2002 kello 8.57
Dovas 8. elokuuta 2002 kello 8.57 linkki Joo. Hieno homma kun tällainen mahdollisuus on järjestetty! Taas yksi papukaijan merkki lisää Kalikoksen ideariihen toiminnalle... Mietin, millähän lailla tarinoiden kirjoittaminen Kalikosin saitille on/voisi olla yhteydessä itse Zin Lettersiin? Ja onko niillä tarkoitustakaan liittyä yhteen (esim. jos mahdollisimman moni pitää tekstistä niin olisiko se jonkinlainen "porras"/raati(?) itse lehteen kirjoittamisen mahdollisuudeksi)? Onko siis toivottavaa laittaa Kalikosin verkkosivuille stoori näkymään ennen kuin sitä ehkä lehteen päästetään? No, tuskin se nyt ehkä sitä varten on... Jos tarina on hyvä ylipäänsä niin se varmaan voidaan lehdessä julkaista, ilman kaikkien Kalikoslaisten suostumusta, näin olen käsittänyt. Yritin, Nysalor, itse asiassa aikoinaan lehti-meetingillä (Kaislassa) tiedustella juuri tuota kun Plento & Guzmokin oli paikalla (muistanet?).
Juha R linkki 8. elokuuta 2002 kello 12.32
Juha R 8. elokuuta 2002 kello 12.32 linkki [quote:9c21e2dd8c]Mietin, millähän lailla tarinoiden kirjoittaminen Kalikosin saitille on/voisi olla yhteydessä itse Zin Lettersiin? ... Onko siis toivottavaa laittaa Kalikosin verkkosivuille stoori näkymään ennen kuin sitä ehkä lehteen päästetään?[/quote:9c21e2dd8c] Ei sinänsä mitenkään, mutta tottakai verkossa ilmestynyt juttu saattaa myöhemmin päätyä lehteenkin. Näinhän ne maailmallakin toimii. Toisaalta verkkoon julkaisemisen kynnys lienee matalampi. [quote:9c21e2dd8c]Jos tarina on hyvä ylipäänsä niin se varmaan voidaan lehdessä julkaista, ilman kaikkien Kalikoslaisten suostumusta, näin olen käsittänyt.[/quote:9c21e2dd8c] Huh? Tottakai, mikäli kirjoittaja antaa luvan myös lehteen julkaisuun. Eihän lehteä muutenkaan millään koko seuran konsensuksella toimiteta.
Dovas linkki 8. elokuuta 2002 kello 13.45
Dovas 8. elokuuta 2002 kello 13.45 linkki [quote:669d283d3a]Huh? Tottakai, mikäli kirjoittaja antaa luvan myös lehteen julkaisuun.[/quote:669d283d3a] Juu, of course. :) [quote:669d283d3a]Eihän lehteä muutenkaan millään koko seuran konsensuksella toimiteta.[/quote:669d283d3a] Näin olen lehden politiikan itsekin ymmärtänyt verraten joulukuun -01 perustamiskokouksessa läpikäytyihin asioihin.
Aztek the Merciful linkki 8. elokuuta 2002 kello 16.09
Aztek the Merciful 8. elokuuta 2002 kello 16.09 linkki [quote:d07f6a048c="Sampi"]Lähetäpä vaikka minulle, Juha, jos saisin jonkinlaista valaistumista siitä ja päättäisin auttaa myös lukutaidottomia barbaareita ymmärtämään tarinan syvän sisällön. Privana tai sitten samppa piste makela at helsinki piste fi.[/quote:d07f6a048c] Siitä mun tarinasta(itse Juha H., joka on tossa vieressä just nyt tsuumailemassa, ei omaa edes accounttia näiltä foorumeilta)... se ei ole kovinkaan yleisluontoinen, tai uutta informaatiota antavaa tekstiä. Oletko muuten luullut että olen Juha??? :lol: Lähinnä proosaa luvassa, jonka tarkoituksena on vain tallentaa kamppanjamme tapahtumia, lähinnä hahmoni Aztekin näkökulmasta. Klassinen kasvutarina; Orlanth kokee vääryyttä, Orlanth hakee kavereita ja yksissä tuumin aletaan laittamaan Kaaosta(tässä tapauksessa Lunarit) turpiin. Sivuja tulee olemaan tarinassa enemmän kuin ryssillä on syyliä... Se perustuu siis meidän kamppanjaamme, joten ymmärrystä mahdollisiin yksityiskohtien "epä-Gloranthamaisuuksiin" tarvitaan. Ja myös tarinan kaunokirjallisen luonteen vuoksi sen kääntäminen Kalikos-lehteen olisi hirvittävä urakka, joten en edes yritä tuputtaa sitä minnekkään. Ja se ei ehkä muutenkaan sovi faktatietona yhtään mihinkään... se on vain ja ainoastaan taiteilijan näkemys tilanteesta.
Nysalor linkki 8. elokuuta 2002 kello 19.36
Nysalor 8. elokuuta 2002 kello 19.36 linkki Dovas: [i:38522f19ee]Mietin, millähän lailla tarinoiden kirjoittaminen Kalikosin saitille on/voisi olla yhteydessä itse Zin Lettersiin? Ja onko niillä tarkoitustakaan liittyä yhteen (esim. jos mahdollisimman moni pitää tekstistä niin olisiko se jonkinlainen "porras"/raati(?) itse lehteen kirjoittamisen mahdollisuudeksi)? Onko siis toivottavaa laittaa Kalikosin verkkosivuille stoori näkymään ennen kuin sitä ehkä lehteen päästetään?[/i:38522f19ee] Eiköhän netin ja lehden materiaalit kannata pitää siinä mielessä erillään, ettei niissä julkaista samoja juttuja. Lehti on kuitenkin maksullinen homma, joten eipä ole kovin järkevää laittaa sen materiaalia ilmaiseksi kaikkien saataville. Sen sijaan tietysti kaikkea lehden juttujen oheismateriaalia ja yli jäävää tavaraa kannattaa toki laittaa nettisivuille, kuten myös hyviä artikkeleita ihan muuten vaan, jos joku jollakulla sellaisia on. Ei kaikkien kirjoitusten tarvitse liittyä kuukauden tarinan projektiinkaan. Aztek the Merciful: [i:38522f19ee]Siitä mun tarinasta(itse Juha H., joka on tossa vieressä just nyt tsuumailemassa, ei omaa edes accounttia näiltä foorumeilta)... se ei ole kovinkaan yleisluontoinen, tai uutta informaatiota antavaa tekstiä. Oletko muuten luullut että olen Juha???[/i:38522f19ee] Sampi varmaankin suuntasi viestinsä Ratilaisen Juhalle eli Juha R:lle. :) [i:38522f19ee]Ja myös tarinan kaunokirjallisen luonteen vuoksi sen kääntäminen Kalikos-lehteen olisi hirvittävä urakka, joten en edes yritä tuputtaa sitä minnekkään. Ja se ei ehkä muutenkaan sovi faktatietona yhtään mihinkään... se on vain ja ainoastaan taiteilijan näkemys tilanteesta.[/i:38522f19ee] Minäkin olen kirjoitellut jo vuosia Gloranthaan sijoittuvaa romaania. Aikojen saatossa on tekstiä on kertynyt reilu 188 sivua, joskin inspiraatio tarinan jatkamiseen on ollut vähän kateissa. Tämä on tosiaankin sellainen ikuisuusprojekti, josta ei ehkä koskaan tule valmista. Jos joskus onnistuisin kirjoittamaan romaanini loppuun saakka, niin saattaisin laittaa sen nettiin luettavaksi. Tee sinäkin ihmeessä sitten joskus samoin, mikäli haluat tarjota meille muillekin lukukokemuksen. Toisaalta irkkipelien tarinat tuntuvat venyvän ihan romaaninkin mittoihin. Esimerkiksi Ehilmin valosta olen kirjoitellut tarinaa nettiin yhdentoista pelin jälkeen suunnilleen 114 sivun verran ja salaisia tapahtumia sisältävä tarina on tällä hetkellä noin 162 sivun mittainen. Tuleepa Ehilmin valosta tosiaan romaani, kunhan saamme pelin loppuun ja yhdistän kaikki tarinat yhdeksi tiedostoksi. :)
Nysalor linkki 31. elokuuta 2002 kello 22.40
Nysalor 31. elokuuta 2002 kello 22.40 linkki Syyskuu on käynnistynyt ja sitä myötä Kalikos on julkaissut viime kuusta alkaneeseen tapaan uuden tarinan. Tällä kertaa se on peikkoaiheinen ja nimeltään Kolme peikkoa. Kirjoittajana on tämän foorumin Juha R eli Juha Ratilainen ja hänen hauskan tarinansa alta majailee Guzmon eli Marko Saaren piirtämä komea kuva, joka liittyy tietysti tarinaan. Kuukauden tarinan pääsivu löytyy [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url] ja syyskuun tarina puolestaan [url=http://www.kalikos.org/tarinat/syyskuu2002.php]täältä[/url]. Englannin kielen valitsemalla pääsee lukemaan englanninkielisen version kuukauden tarinasta. Projektimme on lähtenyt mukavasti käyntiin ja varmasti jatkossakin saamme aikaan tarinan kuukaudessa. Kuitenkin hyvät tarinat ovat aina tervetulleita ja jos kiinnostusta löytyy, niin kannattaa ihmeessä lähettää tarinoita tähän projektiin. Kiinnostavat tarinat otetaan mielihyvin vastaan ja luvassa on tietysti mainetta ja kunniaa, kun lukuisat ihmiset lukevat sitten tarinan Kalikoksen sivuilta. :) Ja tietysti myös kuvitusta kaivataan tarinoiden oheen.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 2. syyskuuta 2002 kello 12.03
Topi Hiski Viljami Salmi 2. syyskuuta 2002 kello 12.03 linkki Hauska tarina kyllä oli. Aivan loppulauseeseen asti mietin, että mikä on tarinan tarkoitus tai opetus, mutta sittenhän se selvisi! Loistavaa! :lol: Hyvä hyvä! Voisinpa tosiaan itsekkin jos jotain keksin niin tänne laitella. Tällähetkellä peliporukallamme on ikuisuusprojekti nimeltä peliporukan webbisivut.
Chividal linkki 4. syyskuuta 2002 kello 12.11
Chividal 4. syyskuuta 2002 kello 12.11 linkki Haha :lol: Oli todella hyvä tarina. Toivotaan kuitenkin, ettei kaikki maailman sadut tule tänne käänneltyinä. Tämä oli kuitenkin ideana mahtava.
Nysalor linkki 30. syyskuuta 2002 kello 21.10
Nysalor 30. syyskuuta 2002 kello 21.10 linkki Lokakuu on juuri käynnistynyt ja niinpä Kalikos julkaisee jälleen kuukauden tarinan. Tarina on nimeltään Bolongon kivi, ja kuten nimikin viittaa, se on pamaltelalainen myytti. Kirjoittajana olen tällä kertaa minä, mutta tarinan hienosta kuvasta kiitokset menevät Guzmolle. Tarinan juonta en ole napannut muusta kuin omasta mielikuvituksestani (joka tosin lienee vaikka mistä ihmeellisyyksistä muodostunut :)), mutta tarinassa on viittauksia Revealed Mythologiesin myyttisiin tapahtumiin. Henkilöistä sen verran, että Bolongo on pamaltelalainen Veijari ja Balumbastan jumaltietäjät ovat samaistaneet Lodriliksi. Lokakuun kuukauden tarinan voi lukea [url=http://www.kalikos.org/tarinat/lokakuu2002.php]täältä[/url], joskaan englanninkielistä versiota tarinasta ei ole vielä saatavilla. Kuukauden tarinan pääsivulle pääsee [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url]. Uudet kirjoittajat ovat vieläkin tervetulleita tuomaan projektiin oman antinsa.
Nysalor linkki 1. helmikuuta 2003 kello 15.26
Nysalor 1. helmikuuta 2003 kello 15.26 linkki Pitkän odottelun jälkeen Kuukauden tarina -projekti on saanut jatkoa: tammikuun kuukauden tarina löytyy nyt netistä, vaikka se hiukan onkin myöhässä. Tällä kertaa tarjolla on Matias Rasin (foorumilla Chividal) kirjoittama kiva tarina Miksi ikivihreät puut säilyttävät lehtensä kautta vuoden. Se perustuu englantilaiseen kansansatuun, joka saattaa olla tuttu suomalaisillekin. Tarinan pääsee lukemaan [url=http://www.kalikos.org/tarinat/tammikuu2003.php]täältä[/url]. Englanninkielistä versiota ei ole toistaiseksi tarjolla. Kuten varmaan jotkut ovat huomanneet, marraskuussa ja joulukuussa ei ilmestynyt kuukauden tarinaa. Tämä johtui ongelmista, joita meillä oli käännöstarinoiden lupien kanssa. Jatkossa yritämme kuitenkin saada taas tarinoita nettiin kuukausittain. Tämän takaamiseksi otamme todella mielellämme vastaan Glorantha-tarinoita, joita voi lähettää projektin sähköpostiosoitteeseen tarinat@kalikos.org. Ei kannata arkailla, jos pöytälaatikossa on pölyttymässä tai tietokoneella tilaa viemässä projektiin sopivia Glorantha-tarinoita.
Nysalor linkki 30. maaliskuuta 2003 kello 14.27
Nysalor 30. maaliskuuta 2003 kello 14.27 linkki Maaliskuu on aivan lopullaan, mutta Kalikos ehti vielä julkaisemaan maaliskuun kuukauden tarinan, joka on Nick Brooken kirjoittama ja Lauri Kärkkäisen kääntämä tarina nimeltä Kuunpoika ja Hanhityttö. Tarina on projektin ensimmäinen käännöstarina ja se perustuu venäläiseen kansansatuun. Maaliskuun tarina pääsee lukemaan suomeksi [url=http://www.kalikos.org/tarinat/maaliskuu2003.php]täältä[/url] ja alkuperäinen englanninkielinen versio puolestaan löytyy [url=http://www.btinternet.com/~nick_brooke/folktale/moonson.htm]täältä[/url]. Helmikuun tarina jäi materiaalin vähyyden vuoksi väliin, mutta toivottavasti jatkossa Kalikos saisi tarpeeksi tarinoita julkaistaviksi.
Larppa linkki 30. maaliskuuta 2003 kello 15.25
Larppa 30. maaliskuuta 2003 kello 15.25 linkki Nysalor kirjoitti: [i:7d362cbc8d]Lauri Kärkkäisen kääntämä tarina nimeltä Kuunpoika ja Hanhityttö.[/i:7d362cbc8d] Joo, sellainen tuli käänettyä tosiaan. Ei kannatta sitten pelästyä sitä tarinan muotoa Suomen kielellä, koska se on minun ensimmäinen kääntämä juttu suomeksi, eli ei mikään mestari teos, mutta toivottavasti se on luettava. Muutama muukin on tullut käänettyä ja toivon mukaan nekin ovat kohta netissä. :)
Nysalor linkki 30. huhtikuuta 2003 kello 12.19
Nysalor 30. huhtikuuta 2003 kello 12.19 linkki Huhtikuun kuukauden tarina on ilmestynyt Kalikoksen sivuille tässä juuri mukavasti ennen kuun loppua. :) Se on jälleen käännöstarina: David Dunhamin kirjoittama ja Lauri "Larppa" Kärkkäisen kääntämä tarina Kuinka Vinga liittyi Orlanthin ruokakuntaan. Tarinan pääsee lukemaan suomeksi [url=http://www.kalikos.org/tarinat/huhtikuu2003.php]täältä[/url] ja alkuperäinen versio puolestaan löytyy [url=http://www.pensee.com/dunham/ralios/vinga.html]täältä[/url]. Ja hyvää vappua kaikille!
Nysalor linkki 28. toukokuuta 2003 kello 15.38
Nysalor 28. toukokuuta 2003 kello 15.38 linkki Jälleen on kuukausi kallistumassa loppuaan ja Kalikoksen toukokuun kuukauden tarina on saapunut nettiin. Hassua, että tarinat tulevat aina kuun loppupuolella. :) Joka tapauksessa tällä kertaa on tarjolla suomeksi kirjoitettu tarina, jonka minä keksin viimeisimmän Riskimaa-pelin aikana. Tarinan nimi on Yinkin ja Molanni ja omassa pelissäni sen kertoi Yinkinin palvoja nimeltä Asgrim. Tarinan pääsee lukemaan [url=http://www.kalikos.org/tarinat/toukokuu2003.php]täältä[/url]. Tarinoista on vieläkin kovasti puutetta, joten halukkaat vain lähettelemään tarinoita Kalikoksen suuntaan.
newsalor linkki 4. kesäkuuta 2003 kello 9.47
newsalor 4. kesäkuuta 2003 kello 9.47 linkki Tuodaampas tähän muutos! Pistän huomenna tulemaan vastaaville henkilöille varteenotettavan ehdokkaan tämän kuun tarinaksi. Kyseessä on ensimmäinen 4:n Kadotetun Kuolemattoman myyteistä. Sijoittuvat yllätys yllätys Kralorelaan. :) Loput kuulette Ropeconissa ja luulempa, että lehden Zin #2:eenkin niitä tyrkytän. ;) Hieno tarina Yinkinistä muuten.
Nysalor linkki 5. kesäkuuta 2003 kello 16.50
Nysalor 5. kesäkuuta 2003 kello 16.50 linkki Kesäkuu on koittanut, mutta Kalikos ei julkaisekaan tässä kuussa kuukauden tarinaa vaan peräti kaksi sellaista! Kaksi tarinaa siis kesän kunniaksi: toinen on käännöstarina ja toinen taas suomalainen tarina. Käännöstarina on nimeltään Anaxialin Kukko ja sen on kirjoittanut Nick Brooke ja käännöksen olen minä hoitanut. Kyseessä on varsin parodinen orlanthien versio darahappalaisesta sankari Anaxialista ja suuresta tulvasta. Yhteydet Raamatun Nooaan ja hänen arkkiinsa lienevät selvästi havaittavissa. Suomalainen tarina on puolestaan Olli Kantolan eli newsalorin kirjoittama tarina nimeltä 1. Kadotettu Kuolematon. Sitähän newsalor tuossa jo mainostikin ja se tosiaan kirjoittuu mystiseen Kralorelaan. Ja tarina on tosiaan ensimmäinen osa newsalorin tarinasarjassa ja jos muut tarinat ovat yhtä hauskoja, niin varsin kelvollisia ne ovat The Zin Lettersiin tai kuukauden tarinoiksi. Anaxialin Kukko löytyy [url=http://www.kalikos.org/tarinat/kesakuu2003.php]täältä[/url] ja 1. Kadotettu Kuolematon puolestaan [url=http://www.kalikos.org/tarinat/kesakuu2003-2.php]täältä[/url]. Kuukauden tarinan pääsivulle pääsee [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url]. Hyvää kesää kaikille Kalikoksen puolesta!
Nysalor linkki 30. kesäkuuta 2003 kello 21.10
Nysalor 30. kesäkuuta 2003 kello 21.10 linkki Heinäkuu on saapunut ja sen mukana uusi kuukauden tarina. Se on tällä kertaa aikaisempia vähemmän myyttinen kertomus nimeltä Kaukaisimman yöt, kirjoittajana foorumiltakin tuttu Diaidis. Tarinan päähenkilö sattuu olemaan kaiken lisäksi samanniminen kuin kirjoittaja täällä foorumilla. :) Heinäkuun tarinan pääsee lukemaan [url=http://www.kalikos.org/tarinat/heinakuu2003.php]täältä[/url] ja projektin pääsivulle pääsee [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url]. Tarinoita saa lähetellä, sillä niitä kaivataan jo seuraavia kuukausia varten.
Nysalor linkki 15. elokuuta 2003 kello 0.09
Nysalor 15. elokuuta 2003 kello 0.09 linkki Elokuu on puolessa välissä ja elokuun tarina on nyt ilmestynyt Kalikoksen sivuille. Tarina on nimeltään 2. Kadotettu Kuolematon ja se on samaa newsalorin kirjoittamaa Kralorela-tarinasarjaa kuin kesäkuun kuukauden tarina. Jälleen on siis luvassa mystistä meininkiä. :) Tarinan pääsee lukemaan [url=http://www.kalikos.org/tarinat/elokuu2003.php]täältä[/url] ja jälleen kerran täytyy kehottaa uusia tarinankirjoittajia vain astumaan rohkeasti esiin. Tulevina kuukausina olisi tilaa uusille kirjoittajille, jos vain tarinan saaminen Kalikoksen sivuille kiinnostaa. Lisää tietoja löytyy [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]projektin pääsivulta[/url].
Nysalor linkki 2. syyskuuta 2003 kello 20.18
Nysalor 2. syyskuuta 2003 kello 20.18 linkki On päästy jo syyskuuhun, joten sitä myötä kuukauden tarinakin on ilmestynyt Kalikoksen sivuille. Jälleen on tarjolla newsalorin tarina Kadotetusta Kuolemattomasta, tällä kertaa kolmannesta sellaisesta. 3. Kadotetun Kuolemattoman kohtaloon pääsee tutustumaan [url=http://www.kalikos.org/tarinat/syyskuu2003.php]täältä[/url]. Laitettakoon vielä linkki tarinaprojektin [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]pääsivulle[/url].
newsalor linkki 3. syyskuuta 2003 kello 9.35
newsalor 3. syyskuuta 2003 kello 9.35 linkki Jos joku kehtaa noita tarinoita kommentoida, niin en pane vastaan. ;)
Larppa linkki 3. syyskuuta 2003 kello 12.15
Larppa 3. syyskuuta 2003 kello 12.15 linkki newsalor kirjoitti: [i:512c7d662a]Jos joku kehtaa noita tarinoita kommentoida,[/i:512c7d662a] Heh, tänään taisin jo jotain irkissä höpistä... :) Mutta kumminkin. Hyviä tosiaan nuo kirjoittamasi jutut. Tänään luin tuon viimeisen ei-niin-rattoisalla tietotekniikantunnilla. Enpäs osaa oikein mitään negatiivista palautetta antaa (kun sellaiseen ei yksinkertaisesti ole syytä, hehe). Hyviä tosiaan ja seuraavia odottelen! Onko muuten tuossa sarjassa kuinka monta sinulla noita tarinoita? :)
Nysalor linkki 3. syyskuuta 2003 kello 13.20
Nysalor 3. syyskuuta 2003 kello 13.20 linkki Larppa: [i:09729c1ab9]Onko muuten tuossa sarjassa kuinka monta sinulla noita tarinoita?[/i:09729c1ab9] newsalor aikaisemmin: [i:09729c1ab9]Kyseessä on ensimmäinen 4:n Kadotetun Kuolemattoman myyteistä.[/i:09729c1ab9] Toisin sanoen siis tarinoita on kaikkiaan neljä. newsalor on antanut luvan käyttää neljättäkin tarinaa kuukauden tarinana, joten se varsin todennäköisesti ilmestyy tulevina kuukausina. Tarinoita sopii silti kenen tahansa kiinnostuneen kirjoittajan lähetellä lisää, koska nämä tarinavarat alkavat käydä jo vähiin, kun newsalorin Kralorela-sarjan päätösosa on ilmestynyt. Ja uudet kirjoittajat ovat oikein tervetulleita mukaan.
Moonson linkki 3. syyskuuta 2003 kello 13.20
Moonson 3. syyskuuta 2003 kello 13.20 linkki [quote:968ba6887e="newsalor"]Jos joku kehtaa noita tarinoita kommentoida, niin en pane vastaan. ;)[/quote:968ba6887e] Onnistut luomaan erinomaisen tunnelman noissa tarinoissa, vaikka ne eivät olekaan kovin pitkiä. Samantyylinen tunnelma jatkuu loistavasti tarinasta toiseen... ja nyt jäänkin innolla odottamaan seuraavaa. En tiedä miten kirjoittaja on itse asian mieltänyt, mutta yhden asian panin merkille. Tarinoissa (etenkin 1-2) on muuten hyvin mahtipontinen, mutta asiallinen ja osittain myyttinen tai legendaarinen sävy, mutta lopun katastrofia ennakoivat dialogit tuntuvat aika naiveilta, silleen ihastuttavalla tavalla :-D Tai ehkä kyse on vain suomenkielestä, en ole ihan varma. Joka tapauksessa se tekee tarinoiden lopusta hauskaa luettavaa, ja sankareiden kohtaloista jotenkin sympaattisella tavalla noloja.
newsalor linkki 3. syyskuuta 2003 kello 21.04
newsalor 3. syyskuuta 2003 kello 21.04 linkki Moonson: [i:b00e5c6506]Onnistut luomaan erinomaisen tunnelman noissa tarinoissa, vaikka ne eivät olekaan kovin pitkiä. Samantyylinen tunnelma jatkuu loistavasti tarinasta toiseen... ja nyt jäänkin innolla odottamaan seuraavaa. [/i:b00e5c6506] Kiitoksia kehuista. Jos noilla tarinoilla on jotain merkitystä, niin sen voikin havaita vasta luettuaan 4 tarinan kokonaisuuden. [i:b00e5c6506]En tiedä miten kirjoittaja on itse asian mieltänyt, mutta yhden asian panin merkille. Tarinoissa (etenkin 1-2) on muuten hyvin mahtipontinen, mutta asiallinen ja osittain myyttinen tai legendaarinen sävy, mutta lopun katastrofia ennakoivat dialogit tuntuvat aika naiveilta, silleen ihastuttavalla tavalla[/i:b00e5c6506] En tiedä minkälaiset ovat novellin tai jutunpätkän kirjoittajanrahkeeni, mutta kirjoitin nuo neljä tarinaa kahdessa päivässä. Sain idean, kehittelin sitä parin muun ajatuksen lomassa ja sitten iskin kourani näppikseen. Myöhemmin korjailin hiukan virheitä ja kirjoittelin pari kohtaa uudestaan. Samalla käänsin ne englanniksi. Saattaa olla, että 2 ensimmäistä ovat parempia, koska ne on kirjoitettu suuren innoituksen saattelemina ensimmäisenä päivänä. :) Ainakin ne ovat saman tyylisiä. Tarinat on tarkoitettu legendoiksi. Niiden kuvaamat henkilöt ovat eläneet ennen aikaa, mutta kuten lukijat ovat ehkä huomanneet, heille kävi erinäisin tavoin köpelösti. Maalaiset pitävät Kadotettuja Kuolemattomia sankareina (useimmiten), koska he tekivät kaikenlaisia kivoja juttuja heille. Tarinoita on sitäpaitsi hauska kertoa. Oppineet taas pitävät niitä vaarallisina esimerkkeinä / vertauskuvallisina kertomuksina siitä miten viisaudesta voi langeta. Magiaa heiltä ei kyllä heru, ellei joku paha henki onnistu esiintymään yhtenä heistä!
Nysalor linkki 1. lokakuuta 2003 kello 17.09
Nysalor 1. lokakuuta 2003 kello 17.09 linkki Kuukausi on vaihtunut ja lokakuun kuukauden tarina on ilmestynyt nettiin. Tässä kuussa saadaan heittää hyvästit newsalorin Kadotetuille Kuolemattomille, sillä kyseessä on sarjan neljäs ja viimeinen tarina eli 4. Kadotettu Kuolematon. Ei kannata silti masentua, sillä jos oikein arvaan, niin newsalorilla riittää kyllä vielä roimasti tarinapotentiaalia Kralorelasta. Joka tapauksessa viimeisen sarjan tarinan pääsee lukemaan [url=http://www.kalikos.org/tarinat/lokakuu2003.php]täältä[/url]. Pääsivu taas löytyy [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url] ja siellä olevaan osoitteeseen kaivataan kovasti lisää tarinoita.
Chividal linkki 8. lokakuuta 2003 kello 8.44
Chividal 8. lokakuuta 2003 kello 8.44 linkki [quote:58f12b0241]Saattaa olla, että 2 ensimmäistä ovat parempia, koska ne on kirjoitettu suuren innoituksen saattelemina ensimmäisenä päivänä.[/quote:58f12b0241] Itse pidin ehkä eniten tuosta viimeisestä kuitenkin. Mutta totta, että ne ensimmäiset olivat ehkä syvällisempiä. Kaikki olivat loistavia joka tapauksessa :) Kiitos. Ja muutkin mukaan talkoisiin! Saa nähdä milloin itselleni tulee taas joku idea mistä voisi tarinan raapustaa. Olen vain sellainen kirjoittelija, että tarvitsen hyvän idean ja kirkkaan mielikuvan päässäni etukäteen.
Nysalor linkki 1. marraskuuta 2003 kello 19.54
Nysalor 1. marraskuuta 2003 kello 19.54 linkki Marraskuu on saapunut ja niin myös uusi tarina Kalikoksen sivuille. Tällä kertaa kyseessä on Larpan kirjoittama myytti nimeltä Tarina Doburdunista ja Orlanthista; siis orlanthimeininkiä on luvassa. :) Tarinan pääsee lukemaan [url=http://www.kalikos.org/tarinat/marraskuu2003.php]täältä[/url] ja projektin pääsivulle pääsee [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url]. Vaikka ainakin seuraavalle kuukaudelle on jo tarina valmiina, niin uudet tarinat ovat aina tarpeen ja niitä kannattaa lähetellä projektiin, jos sellaiseen inspiraatiota löytyy.
Nysalor linkki 30. marraskuuta 2003 kello 22.44
Nysalor 30. marraskuuta 2003 kello 22.44 linkki Joulukuun ja lähestyvän joulun kunniaksi Kalikoksen sivuille on ilmestynyt kaksi kuukauden tarinaa. Toinen on foorumin Lokamayadonin kirjoittama pitkähkö kertomus [url=http://www.kalikos.org/tarinat/joulukuu2003.php]Mies joka näki välähdyksen naamion takaa[/url] ja toinen puolestaan newsalorin kirjoittama myytti [url=http://www.kalikos.org/tarinat/joulukuu2003-2.php]Kuinka Vingkot opetti darahappalaisille tapoja[/url]. Tarjolla on siis tavalliseen kuukauteen verrattuna kaksin verroin tarinoita! Kuukauden tarina -projektin pääsivulle pääsee [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url]. Uudet tarinat ovat projektiin aina tervetulleita.
newsalor linkki 1. joulukuuta 2003 kello 0.56
newsalor 1. joulukuuta 2003 kello 0.56 linkki No sen verran täytyy kyllä sanoa, että Lokamayadonin tarina oli ainakin pirun hieno! Hiton hyvä idea tuon homman takana.
Chividal linkki 1. joulukuuta 2003 kello 14.50
Chividal 1. joulukuuta 2003 kello 14.50 linkki Molemmat ovat aivan mahtavia... tosin tiesin tuon Newsalorin tarinan jo etukäteen, kun pelattiin tuo myytti tuossa jokin aika sitten. Sekin oli aivan mahtava, vaikka hieman erosikin alkuperäisestä :)
Lokamayadon linkki 2. joulukuuta 2003 kello 17.54
Lokamayadon 2. joulukuuta 2003 kello 17.54 linkki Newsalorin myytin tyyli on mielenkiintoinen. Monissa myyteissä havaittavan hieman värittömän ”jumaltietäjämäisen” –kerronnan sijaan tarinaa värittävät selkeästi kertojan ennakkoluuloisuus ja itseään tehostava kerskailu. Uskaltautuupa kertoja käyttämään karkeaa kieltäkin. Tyyli tuntuu erittäin sopivalta juuri heortilaiseen myyttiin (me ollaan kovia jätkiä ja meidän esi-isät pieksivät kurjien vihollistemme esi-isät jne.) Myytti kääntynee myös erittäin helposti heroquestiksi, millaiseksi se ilmeisesti on tarkoitettukin. Jäänee minulla testaamatta, ellen sitten anna pelaajille darahappalaisten osaa. Oma tarinani sai pitkälti inspiraationsa Michael Culen Glorantha Digestiin postittamasta tekstistä "The Four Sorrows of Arkat" ja taustatarina myötäilee erään kampanjan tapahtumia.
newsalor linkki 2. joulukuuta 2003 kello 23.16
newsalor 2. joulukuuta 2003 kello 23.16 linkki Lokamayadon> [i:d0480f75ea]Myytti kääntynee myös erittäin helposti heroquestiksi, millaiseksi se ilmeisesti on tarkoitettukin. Jäänee minulla testaamatta, ellen sitten anna pelaajille darahappalaisten osaa. [/i:d0480f75ea] Juu. Pelattu on. Alunperin ideana olikin "helppo" heroquesti. Eli tuo myyttini on helpotettu versio Orlanthin ja Yelmin kilpailuista. Ihan aloitushahmothan eivät sille sankarimatkalle oikein tokenisi.
Nysalor linkki 3. tammikuuta 2004 kello 2.43
Nysalor 3. tammikuuta 2004 kello 2.43 linkki Olenpa unohtanut mainita sen iloisen asian, että tammikuun kuukauden tarina on ilmestynyt Kalikoksen sivuille. Tämän vuoden ensimmäisenä tarinana on Chividalin kirjoittama kertomus [url=http://www.kalikos.org/tarinat/tammikuu2004.php]Kuinka Yinkin oppi sukimaan itseään[/url]. Tarinavarastot ovat huvenneet jo vähiin, joten tarinoita voi ilomielin lähettää [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]Kuukauden tarina -projektin pääsivulla[/url] näkyvään osoitteeseen.
Nysalor linkki 1. helmikuuta 2004 kello 23.56
Nysalor 1. helmikuuta 2004 kello 23.56 linkki Helmikuun kuukauden tarina on ilmestynyt Kalikoksen sivuille. Kyseessä on tällä kertaa minun kirjoittamani orlanthisatu nimeltä [url=http://www.kalikos.org/tarinat/helmikuu2004.php]Päällikön tytär ja sammakko[/url]. Tarina perustuu kansansatuun ja se kerrottiin Riskimaa-pelini eräällä pelikerralla. Lisää kuukauden tarinoita kaivataan, joten [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]projektin pääsivulle[/url] vaan, jos haluaa saada tarinansa kuukauden tarinaksi.
Nysalor linkki 1. maaliskuuta 2004 kello 15.44
Nysalor 1. maaliskuuta 2004 kello 15.44 linkki Maaliskuun kuukauden tarina on tällä kertaa teshnoslainen myytti [url=http://www.kalikos.org/tarinat/maaliskuu2004.php]DoGar ja hiiret[/url], joka on taas minun kirjoittamani, kun muilta ei ole tarinoita tullut. Tarina perustuu löyhästi intialaiseen kansansatuun, mutta vain varsin löyhästi. DoGar on mainittu myös Anaxial's Rosterista ja sieltäkin ideaa ammensin. Tulevina kuukausina lienee luvassa sitten viimein tarinoita muiltakin kirjoittajilta kuin minulta, sillä vuosikokous kuulemma antoi inspiraatioita uusiin tarinoihinkin. Jos jollakulla olisi tarina valmiina kuukauden tarinaksi, niin kannattaa ihmeessä lähettää se [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]projektin pääsivulta[/url] löytyvään osoitteeseen. Jokainen tarina otetaan mielellään vastaan, eikä pakkoa virallisen Gloranthan seuraamiseen tarinoissa ole.
Nysalor linkki 31. maaliskuuta 2004 kello 21.31
Nysalor 31. maaliskuuta 2004 kello 21.31 linkki Huhtikuun on tullut ja myös huhtikuun kuukauden tarina. Se on newsalorin kirjoittama orlanthimyytti [url=http://www.kalikos.org/tarinat/huhtikuu2004.php]Murni järjestää tilan[/url]. Vanhoja kuukauden tarinoita voi lukea [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]projektin pääsivulta[/url] ja sieltä löytyy sähköpostiosoite, johon voisi lähettää tarjokkaita tuleville kuukausille. Tilausta tarinoille nimittäin olisi.
newsalor linkki 31. maaliskuuta 2004 kello 21.45
newsalor 31. maaliskuuta 2004 kello 21.45 linkki Saa ja pitää kommentoida. Sen voin sanoa, että sankarimatkana kun tuo pelattiin, niin se meni kohtuudella mönkään. ;)
Chividal linkki 3. huhtikuuta 2004 kello 16.35
Chividal 3. huhtikuuta 2004 kello 16.35 linkki Mahtava tarina ja myytti. Yinkinistä ja pojista on mielestäni tehty varsin vähän materiaalia kun ottaa huomioon miten mainio kultti on kyseessä. Samalla kertaa todella hauska ja humoristinenkin, mutta todella monipuolinen ja hyvä pelattava. Murnin palvojahan on tietysti omimmillaan jos pelataan heortti maalaispeliä, mutta kyllä Newsan porukassa kun pelasin niin näki, että kyllä Murnista muuhunkin on.
Nysalor linkki 1. toukokuuta 2004 kello 14.57
Nysalor 1. toukokuuta 2004 kello 14.57 linkki Tulen vuodenaika lähestyy ja vappu on jo koittanut, joten on toukokuun kuukauden tarinan aika. Tällä kertaa Kalikoksen kuukauden tarina kertoo Fronelasta, muinaisen Akemin kuningaskunnan ajoilta, ja sen on kirjoittanut Klaus Viljanen eli foorumin viljo. Toukokuun tarinan pääsee lukemaan [url=http://www.kalikos.org/tarinat/toukokuu2004.php]täältä[/url] ja itse projektin pääsivu aikaisempien tarinoiden kera löytyy [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url].
Nysalor linkki 31. toukokuuta 2004 kello 22.39
Nysalor 31. toukokuuta 2004 kello 22.39 linkki Kesäkuu on koittanut ja sen myötä on ilmestynyt Kalikoksen nettisivuille myöskin kesäkuun kuukauden tarina. Tai oikeastaan kaksi runoa, sillä tällä kertaa tarinointi tapahtuu Kalevala-henkisessä runoilussa. Runot on laatinut Topi Pitkänen ja ne ovat nimeltään [url=http://www.kalikos.org/tarinat/kesakuu2004-1.php]Umathin synty[/url] ja [url=http://www.kalikos.org/tarinat/kesakuu2004-2.php]Humathin synty[/url]. Projektin pääsivulle pääsee [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url] ja lisää tarinoita saa lähetellä. :)
Chividal linkki 1. kesäkuuta 2004 kello 12.27
Chividal 1. kesäkuuta 2004 kello 12.27 linkki Todella hyviä kipaleita molemmat. Oli todella helppo vaipua mielessään Orlanthi tilalle kuuntelemaan miten ne asiat oikein menivätkään. Tällaisia olisi todella mahtava kuulla tarinankerrontana tapaamisissa!
Nysalor linkki 2. heinäkuuta 2004 kello 14.44
Nysalor 2. heinäkuuta 2004 kello 14.44 linkki Heinäkuun kuukauden tarina on ilmestynyt Kalikoksen sivuille. Kesän kunniaksi on tarjolla Ratilaisen Juhan eli Juha R:n tarina [url=http://www.kalikos.org/tarinat/heinakuu2004.php]Näkijättären uni[/url], joka sijoittuu peräti Gloranthan neljännelle ajalle. Kuukauden tarinan pääsivua ja vanhoja tarinoita voi katsoa [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url] ja omia tarinoita sopii lähettää projektiin kesähelteilläkin. :)
Nysalor linkki 1. elokuuta 2004 kello 15.37
Nysalor 1. elokuuta 2004 kello 15.37 linkki Elokuu on saapunut ja Kalikoksen sivuille on ilmestynyt elokuun kuukauden tarina. Tai oikeamminkin kaksi uutta Pitkäsen Topin runoa: [url=http://www.kalikos.org/tarinat/elokuu2004-1.php]Humaktin synty[/url] ja [url=http://www.kalikos.org/tarinat/elokuu2004-2.php]Syntynyt humaktiksi[/url]. Lisäksi kesäkuun kuukauden tarinoina olleita runoja [url=http://www.kalikos.org/tarinat/kesakuu2004-1.php]Umathin synty[/url] ja [url=http://www.kalikos.org/tarinat/kesakuu2004-2.php]Humathin synty[/url] on päivitetty uusimpien versioiden mukaisiksi. Runojen vaikutteita selittävät Topin [url=http://www.kalikos.org/tarinat/elokuu2004-3.php]kommentit syntyrunoista[/url]. Kesä on ollut antoisaa aikaa kuukauden tarinoille, mutta syksyksikin tarvittaisiin tarinoita, joten jos sopivia tarinoita syntyy tai löytyy pöytälaatikosta tai tietokoneelta, niin niitä kannattaa ihmeessä laittaa osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Vanhat kuukauden tarinat ja yleistietoa projektista löytyy tarinoiden [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]pääsivulta[/url].
newsalor linkki 1. elokuuta 2004 kello 19.10
newsalor 1. elokuuta 2004 kello 19.10 linkki Minähän kyllä sanoin, että noita ei olisi saanut julkaista, koska Issaries on kieltänyt Kalikosta julkaisemasta mitään missään formaatissa ennenkuin uusi fanipolitiikka astuu voimaan. Nooh. Toisaalta on kyllä ihan sama. Tuskinpa nuo koskaan saavat tästä asiasta tietää mitään ja Suomen lakien mukaan emme ole mitään väärää tehneet. . . Hienot runot.
newsalor linkki 22. elokuuta 2004 kello 12.11
newsalor 22. elokuuta 2004 kello 12.11 linkki Have no ph3ar! Greg ei osannut tiedusteluihini vastata, mutta Stephen Martin sanoi, etteivät he oikeasti tarkoittaneet "kaikkia formaatteja", vaikka niin sanoivatkin. :) Verkossa saamme siis julkaista mitä haluamme.
Nysalor linkki 1. syyskuuta 2004 kello 13.59
Nysalor 1. syyskuuta 2004 kello 13.59 linkki Maan vuodenajan puolelle ollaan siirrytty ja sen myötä Kalikoksen sivuille on ilmestynyt syyskuun kuukauden tarinakin, kun Issaries ystävällisesti on siunannut meitä luvalla julkaista tarinoita. Tällä kertaa tarinan sankari on Eurmal ja tämän Vesa Randelinin kirjoittaman tarinan nimi on [url=http://www.kalikos.org/tarinat/syyskuu2004.php]Kuinka Eurmal sai oman tuulen[/url]. Tarinoita ei ole enää yhtään varastossa tuleville kuukausille ja uusia tarinoita otetaan mielellään mukaan tarinaprojektiin. Lisää tietoa voi lukaista projektin [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]pääsivulta[/url] ja sieltä löytyy myös osoite, jonne tarinoita voi laittaa.
Vesa linkki 3. syyskuuta 2004 kello 11.31
Vesa 3. syyskuuta 2004 kello 11.31 linkki Ottaisin mielelläni kommentteja vastaan tuosta väsäämästäni tarinasta, joka on ensimmäiseni.
viljo linkki 4. syyskuuta 2004 kello 12.16
viljo 4. syyskuuta 2004 kello 12.16 linkki Pidin tarinastasi ja se osui vanhan kampanjamme kannalta tuttuun ilmiöön, koska veijarimme lensi pierimällä Lightbringerillä karkuun lunarin lähettämiä vastaquestaajia ja käytti sitä myös paetessaan helvetissä muistaakseni suututtamaansa terävähampaista jänisdemonia... Sopii hyvin kuvaan, että kyseessä on veijarin oma TUULI.
viljo linkki 12. lokakuuta 2004 kello 8.22
viljo 12. lokakuuta 2004 kello 8.22 linkki Eikö uutta kuukauden tarinaa ole julkaistavaksi vai onko nettiin laittaminen unohtunut? "Jonkun pitäisi tehdä kaikelle jotakin. Se on minun mielipiteeni", Max Cannonin sarjakuva-albumista Lisää raakaa lihaa.
Nysalor linkki 12. lokakuuta 2004 kello 10.29
Nysalor 12. lokakuuta 2004 kello 10.29 linkki viljo: [i:30e368c863]Eikö uutta kuukauden tarinaa ole julkaistavaksi vai onko nettiin laittaminen unohtunut?[/i:30e368c863] Tällä hetkellä ei ole kuukauden tarinaa julkaistavaksi. Erästä tarinaa on lupailtu, mutta se ei ole ilmeisesti vielä valmistunut. Joten jos jollakulla on tarinoita varastossa, niin laittakaa ihmeessä niitä osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Eiköhän tässä kuussakin vielä tarina saada, vaikka sitä ei ole onnistuttu julkaisemaan heti kuun alussa. Tulevat kuukaudet kaipaavat sitten vielä lisää tarinoita!
Nysalor linkki 19. lokakuuta 2004 kello 13.38
Nysalor 19. lokakuuta 2004 kello 13.38 linkki Nyt viimeinkin on saatu lokakuun kuukauden tarina Kalikoksen sivuille. Tälläkin kertaa se on Vesa Randelinin käsialaa ja nimeltään [url=http://www.kalikos.org/tarinat/lokakuu2004.php]Orlanthin saunassa[/url]; nimestä huolimatta näkökulma on lunarilainen. Jotta tulevillekin kuukausille olisi tarinoita, niin lisää Glorantha-tarinoita tarvittaisiin. Jos siis on kiinnostusta kirjoittaa Glorantha-tarina ("oikeaoppinen" Glorantha ei ole edellytys) ja tarjota sitä kuukauden tarinaksi, niin ei muuta kuin tarina vain sähköpostiosoitteeseen tarinat@kalikos.org. Vanhoja tarinoita voi katsella [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]projektin pääsivulta[/url].
Nysalor linkki 4. marraskuuta 2004 kello 23.52
Nysalor 4. marraskuuta 2004 kello 23.52 linkki Marraskuun kuukauden tarinan myötä liittyi kirjoittajien jo melko sankaksi kasvaneeseen joukkoon uusi kirjoittaja: foorumin Elgarth Mortifier. Hänen tarinansa [url=http://www.kalikos.org/tarinat/marraskuu2004.php]Kuninkaan kuolema[/url] sijoittuu Praxiin ja on varsin taisteluhenkinen. Tarina on jo peräti 30. Kalikoksen kuukauden tarina! Kuukauden tarinoita kaivataan silti jatkuvasti lisää. Jos haluat saada Glorantha-tarinasi kuukauden tarinaksi, niin lähettele se osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Lisätietoa löytyy projektin [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]pääsivulta[/url].
Chividal linkki 5. marraskuuta 2004 kello 17.41
Chividal 5. marraskuuta 2004 kello 17.41 linkki Mikäli vain kirjoittajat jaksavat, niin noita tarinoita voisi kääntää myös englanniksi. Näin ne palvelisivat myös ulkomaaneläjien tarpeita. Ja tottakai kirjoittajat saisivat maailmanlaajuista mainetta! Itse ainakin hämmästyin jonkin verran törmätessäni kansainvälisessä Glorantha myyttitietokannassa omaan Yinkin-tarinaani :)
Nysalor linkki 1. joulukuuta 2004 kello 19.45
Nysalor 1. joulukuuta 2004 kello 19.45 linkki Joulukuun puolelle ollaan siirrytty ja Valindin valta alkaa olla jo vahva. Sen vastapainoksi on Kalikoksen sivuille ilmestynyt tulisiakin aineksia sisältävä joulukuun kuukauden tarina. :) Tarina on nimeltään [url=http://www.kalikos.org/tarinat/joulukuu2004.php]Sankarimatka Mawethynin veljien Easen oppituolista[/url] ja kirjoittaja on jo aikaisemminkin tarinoiden saralla kunnostautunut foorumin viljo. Ensi vuoden puolella tarvittaisiin lisää tarinoita tuleville kuukausille, joten jos inspiraatio puraisee joulun aikana tai muulloin, niin tarinoita sopii lähettää. Lisää tietoa projektista ja vanhoja tarinoita löytyy [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarinan pääsivulta[/url].
Elgarth Mortifier linkki 30. tammikuuta 2005 kello 22.24
Elgarth Mortifier 30. tammikuuta 2005 kello 22.24 linkki En tiedä onko raapustuksessani aineksia kuukauden tarinaksi, mutta nakkasin pitkähkön tekeleen Nysalorille yv:nä. Tämä siksi, että en huomannut tuota tarinat@kalikos.org linkkiä.
Chividal linkki 31. tammikuuta 2005 kello 14.56
Chividal 31. tammikuuta 2005 kello 14.56 linkki Nysalorhan noista tarinoista on vastannut, eli ei mennyt mitenkään väärään paikkaan posti :) Takuulla kaikkien kirjoitukset ovat tervetulleita kuukauden tarinaksi! Ei niiden tarvitse olla mitekään ylimahtavia tai juuri oikean Gloranthan mukaan kirjoitettuja. Ja kirjoittaessahan sitä oppii kirjoitamaan. Itse kun en kamalan paljoa Gloranthasta loppujen lopuksi tiedä niin olen kirjoittanut tarinani sellaisista aiheista, ettei kenelläkään gloranthafiilillä ole niistä aiheista sen parempaa tietoa :)
Nysalor linkki 1. helmikuuta 2005 kello 17.50
Nysalor 1. helmikuuta 2005 kello 17.50 linkki Nyt Elgarth Mortifierin mainostama tarina [url=http://www.kalikos.org/tarinat/helmikuu2005.php]Sartar 1616[/url] on julkaistu Kalikoksen sivuilla helmikuun kuukauden tarinana. Kyseessä on ilmeisesti toistaiseksi kaikkien aikojen pisin kuukauden tarina, joka varmasti piristää lukuintoisia Gloranthan ystäviä. :) Kuukauden tarinoita voi tarjota julkaistaviksi [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]projektin pääsivulta[/url] tai suoraan osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Ei kannata arkailla tarinoiden tarjoamisessa, sillä toistaiseksi ei ole projektiin tarjottuja tarinoita ei ole hylätty kuin yksi ja sekin vain sen vuoksi, ettei tarina sijoittunut Gloranthaan.
Elgarth Mortifier linkki 1. helmikuuta 2005 kello 21.24
Elgarth Mortifier 1. helmikuuta 2005 kello 21.24 linkki Toivoisin palautetta kirjoittamistani tarinoista Sartar 1616 ja Kuninkaan kuolema. Itse lukiessani niitä tunnen, että seuraavia asioita kirjoituksessani pitäisi parantaa: - tarinan jouhevuus(nyt lauseet töksähtelevät) - ilmaisun värikkyys - vähemmän selostava ote(tyyliin kouluaine: Päivä Eläintarhassa) Ja kiitos Nysalorille jälleen loistavasta editoinnista. Kiukuttelevan notepadin pohjalta oli varmaan karmea työ jaksottaa tekstiä. :o
Nysalor linkki 5. maaliskuuta 2005 kello 16.52
Nysalor 5. maaliskuuta 2005 kello 16.52 linkki Maaliskuun kuukauden tarina on ilmestynyt Kalikoksen sivuille, kun maaliskuutakin on jo jonkin matkaa mennyt. Tällä kertaa tarina on minun käsialaani: lyhyt teshnoslainen kansantarina [url=http://www.kalikos.org/tarinat/maaliskuu2005.php]Kultaa antava käärme[/url]. Se perustuu intialaiseen kansansatuun. Kuukauden tarinoita kaivattaisiin lisää, sillä nyt ei ole niitä ainoatakaan varastossa. Jos siis Glorantha-tarinasuoni alkaa sykkiä, kannattaa ottaa yhteyttä osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Kalikoksen vuosikokous on tässä kuussa, joten sekin saattaisi inspiroida luomaan tarinoita.
Spinosar linkki 7. maaliskuuta 2005 kello 12.05
Spinosar 7. maaliskuuta 2005 kello 12.05 linkki Käärmeet ovat iäti maan henkiä. Muurahaiset ovat gloranthassa suuria olentoja syvältä maan alta - pinnalla mostalien mitättömiksi kiroamia. Käärme muurahaispesän sisällä ilmaissee sijaintia syvällä maan kätköissä. Käärmeen kultaisuus sekä huomio, ettei muurahaiset syö käärmettä pesässään kertoo menetetystä ajasta. Tuolloin viljelijäkin oli vauras, kun oli hurskas. Kultaa antava käärme lukeutuu tarinoihin kultaisen ajan päättymisestä, vähäisemmän pimeyden alkamisesta. Teshnan rooli ylijumalattarena tuodaan selvästi esille. Tarina vahvistaa vallitsevia oloja, opettaa viljelijöitä nöyryyteen ja varoittaa minkä- moiset seuraamukset koituvat niin ahneudesta kuin kapinoinnista. [i:cf51e618d4]Tästä tarinasta olisi hauska kirjoittaa esrolialainen versio, jossa kultaa antavan käärmeen voisi käsittää Asreliana... Kiinnostaisiko sinua Nysalor työstää tuolle lyhyelle tarinalle kaukainen serkku? Tarinoita aavoilta meriltä.[/i:cf51e618d4]
Nysalor linkki 8. maaliskuuta 2005 kello 23.04
Nysalor 8. maaliskuuta 2005 kello 23.04 linkki Spinosar: [i:be33ef34c9]Tästä tarinasta olisi hauska kirjoittaa esrolialainen versio, jossa kultaa antavan käärmeen voisi käsittää Asreliana...[/i:be33ef34c9] Siinä totisesti olisi ideaa! Minua ainakin kiehtovat Gloranthan toisiaan muistuttava tarinavariaatiot. [i:be33ef34c9]Kiinnostaisiko sinua Nysalor työstää tuolle lyhyelle tarinalle kaukainen serkku? Tarinoita aavoilta meriltä.[/i:be33ef34c9] En tiedä, olisiko minulla inspiraatiota työstää toista versiota, mutta olisi hienoa, jos sinä Spinosar tai joku muu tarttuisi siihen. Kuukauden tarinoille on tilausta tulevina kuukausinakin.
Chividal linkki 7. huhtikuuta 2005 kello 15.00
Chividal 7. huhtikuuta 2005 kello 15.00 linkki Missäs viipyy huhtikuun tarina? Eikös puhetta ollut (taas) niiden jäänsärkemismyyttien käyttämisestä tähän tarkoitukseen?
Spinosar linkki 7. huhtikuuta 2005 kello 16.05
Spinosar 7. huhtikuuta 2005 kello 16.05 linkki Voin naputella "Magastan Kalakäädystä ", niinkuin tarina jään- särki -mis kerrottiin. Tarina on taltioituna paperilla. Onko jollakulla onomatopoeettiinen kuva laittaa tarinan liitteeksi? Onko Sampi kala?
Nysalor linkki 7. huhtikuuta 2005 kello 19.44
Nysalor 7. huhtikuuta 2005 kello 19.44 linkki Chividal: [i:874125272c]Missäs viipyy huhtikuun tarina?[/i:874125272c] Nyt huhtikuun tarina on luettavissa, vaikka se vähän viivästyikin. Ja tarina on poikkeuksellisen pitkä, joten luettavaa riittää. :) Huhtikuun kuukauden tarina on Elgarth Mortifierin kirjoittama [url=http://www.kalikos.org/tarinat/huhtikuu2005.php]Ostlanin kertomus[/url], pitkä Kehto-aiheinen tarina. Siinä on kerrassaan tunnelmaa Kehto-episodin tiimoilta! [i:874125272c]Eikös puhetta ollut (taas) niiden jäänsärkemismyyttien käyttämisestä tähän tarkoitukseen?[/i:874125272c] Tarinat ovat ehdottoman tervetulleita, sillä tällä hetkellä Kalikoksen tarinavarasto ammottaa tyhjyyttään. Naputelkaapas siis kaikki myytinkertojat tarinoita sähköiseen muotoon ja lähetelkää osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Muutkin tarinat otetaan toki mielellään vastaan.
Sampi linkki 8. huhtikuuta 2005 kello 5.59
Sampi 8. huhtikuuta 2005 kello 5.59 linkki Sampi on kala, mutta Sampi ei ole kala. Now roll for illumination.
Elgarth Mortifier linkki 8. huhtikuuta 2005 kello 13.33
Elgarth Mortifier 8. huhtikuuta 2005 kello 13.33 linkki Skaldi kaipaa palautetta tarinoistaan. Yksityisviestit tervetulleita.
Nysalor linkki 31. toukokuuta 2005 kello 19.29
Nysalor 31. toukokuuta 2005 kello 19.29 linkki Toukokuu on juuri loppumassa, mutta ehdin laittaa Kalikoksen sivuille vielä toukokuun kuukauden tarinan, kun satuin muistamaan, että yksi tarinahan oli vielä varastossa. Siispä toukokuun kuukauden tarina on Assathin kirjoittama [url=http://www.kalikos.org/tarinat/toukokuu2005.php]Miten Arpikasvo löysi Valkoisen naisen[/url]. Nyt kuukauden tarinat ovat kuitenkin lopussa varastosta, joten olisi hienoa, jos joku lähettäisi ehdotuksensa kesäkuun kuukauden tarinasta osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Vanhoja tarinoita voi lueskella [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]projektin pääsivulta[/url]. Projekti näyttää toimineen yhtäjaksoisesti jo yli kaksi vuotta eli sinä aikana on tarina ilmestynyt Kalikoksen sivuille ainakin kerran kuussa. Toivottavasti sama tahti jatkuu!
caramon linkki 31. toukokuuta 2005 kello 20.00
caramon 31. toukokuuta 2005 kello 20.00 linkki hmmh... Eli siis jos vaikka haluaa kirjoittaa tarinan ja saa lopulta jotakin aikaan niin lähettää sen tohon osoitteeseen???
Nysalor linkki 31. toukokuuta 2005 kello 20.26
Nysalor 31. toukokuuta 2005 kello 20.26 linkki caramon: [i:0ac01deff5]Eli siis jos vaikka haluaa kirjoittaa tarinan ja saa lopulta jotakin aikaan niin lähettää sen tohon osoitteeseen???[/i:0ac01deff5] Joo. Tarinan täytyy olla Gloranthaan liittyvä, mutta muuten ei ole suurempia rajoituksia. Eikä ole pakko kirjoittaa millään muotoa virallisesta Gloranthasta vaan voi kirjoittaa ihan omastaankin. Toistaiseksi kuukauden tarinoiden joukossa on ollut niin runoja, myyttejä, satuja kuin pelikertomuksiakin.
Assath linkki 1. kesäkuuta 2005 kello 13.30
Assath 1. kesäkuuta 2005 kello 13.30 linkki Hipihip Huraa. Jotain mun kirjoittamaa on viimeinkin julkaistu jossain. Ja vielä niinkin arvostetussa ja tunnetussa valtamediassa kuin suomen Gloranthaseuran nettisivuilla. Nobel palkinto on enää pienen askeleen päässä. Kunpa tuo Newsalor jatkaisi tuota kamppanjaansa niin pääsisin yrittämään tuota Arpikasvon seikkailua sankarimatkana.
Elgarth Mortifier linkki 1. kesäkuuta 2005 kello 19.12
Elgarth Mortifier 1. kesäkuuta 2005 kello 19.12 linkki Kiitos Assathille mahtavasta tarinasta. Itseäni sykähdytti tarinan elävyyden ja myyttisyyden hieno yhdistyminen.
caramon linkki 1. kesäkuuta 2005 kello 20.18
caramon 1. kesäkuuta 2005 kello 20.18 linkki aivan mahtava tuo assathin tarina.
Nysalor linkki 22. kesäkuuta 2005 kello 20.41
Nysalor 22. kesäkuuta 2005 kello 20.41 linkki Kesäkuu on jo pitkällä ja on taas [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarinan[/url] aika ilmestyä Kalikoksen sivuille. Tällä kertaa se on minun kirjoittamani rokarilainen myytti [url=http://www.kalikos.org/tarinat/kesakuu2005.php]Jolinin arkku[/url]. Lähden loppukuun ajaksi mökkeilemään nettiyhteyksien ulkopuolelle, joten piti nyt viimeisellä hetkellä laittaa tarina nettiin. Kalikoksen tarinavarasto ammottaa tyhjyyttään, joten sopivia Glorantha-tarinoita toivotaan osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Toivottavasti kesä inspiroisi niin uusia kuin vanhoja kirjoittajia tarjoamaan meille yhtä kiinnostavia kertomuksia kuin tähän asti.
newsalor linkki 31. heinäkuuta 2005 kello 1.33
newsalor 31. heinäkuuta 2005 kello 1.33 linkki Hyviä tarinoita kertyy nopeampaa, kuin niitä ehtii lukea. Arpikasvosta täytyy sanoa sen verran, että tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten saamme sovitettua tuon elementin kampanjaamme. Kampanjassamme on jo tälläkin hetkellä aika paljon rautoja tulessa. Välillä tuntuu siltä, että sitä joutuu käyttämään enemmän aikaa eri lankojen sitomiseen yhteen, kuin niiden varsinaiseen eteenpäin viemiseen. Täytyy kuitenkin sanoa, että mielestäni pelaajien luomat myytit ovat HeroQuestia parhaimmillaan. On mahtavaa, että pelaajat ovat näin mukana luomassa maailmaa. Tuo myytti on antanut minulle paljon ajateltavaa ja kyllähän se on tuotava peliin vielä monella tavalla. Hyvä myytti se onkin. Onko muilla vastaavia kokemuksia pelaajien luomista myyteistä ja siitä, miten ne on otettu mukaan kampanjaan?
Nysalor linkki 31. heinäkuuta 2005 kello 20.17
Nysalor 31. heinäkuuta 2005 kello 20.17 linkki Heinäkuun viimeiset hetket ovat käsillä, kun kirjoittelen tätä, mutta heinäkuun [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url] ehti vielä oikean kuun aikana nettiin. Se on jo toisena peräkkäisenä kuuna minun kirjoittamani ja nimeltään [url=http://www.kalikos.org/tarinat/heinakuu2005.php]Ehilm pelastaa hevoset[/url]. Se on daranilainen myytti Ralioksesta, ja kirjoittelin sen laatiessani muutakin materiaalia Daranista Zinin kakkosnumeroon. Nyt tarvittaisiin tosiaan kipeästi uusia tarinoita kuukauden tarinoiksi, kun minun tarinoitani on ollut jo kaksi peräkkäistä kertaa. Siispä kaivakaa ihmeessä niitä pöytälaatikoistanne tai tietokoneistanne tai kirjoittakaa uusia! Tarinankirjoittajien panosta totisesti tarvitaan, ettei laskujeni mukaan jo huimat 29 kuukautta jatkunut yksi tarina per kuukausi -tahti vain katkea. Tarinoita voi lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org. newsalor: [i:b434dd319b]Onko muilla vastaavia kokemuksia pelaajien luomista myyteistä ja siitä, miten ne on otettu mukaan kampanjaan?[/i:b434dd319b] Kerran pelissäni tällainen oli suunnitteilla, mutta sitä ei saatu toteutettua. Varmasti pelaajien laatimat myytit ovat silti hienoja pelissä ja pelinjohtaja pääsee sitten esittämään, minkälaisena myytti toteutuu sankarimatkan aikana. Joten laittakaapas sitten vaikka pelejä varten laadittuja myyttejäkin kuukauden tarinoiksi! :)
Alec linkki 2. elokuuta 2005 kello 15.28
Alec 2. elokuuta 2005 kello 15.28 linkki Mikäs näissä tarinoissa on pituusrajana? Tai onko ylipäätään jotain rajoituksia näissä tarinoissa? Tiedän yhden runoilijan, mutta sen tarinat alkaa lähennellä novellin rajoja (ei nyt sentään, mutta melko pitkiä tarinoita)!
Vesa linkki 2. elokuuta 2005 kello 15.35
Vesa 2. elokuuta 2005 kello 15.35 linkki Pituuden rajoista en osaa mitään sanoa, mutta tarinoiden tulee sijoittua Gloranthaan, siinä kai se ainut rajoitus paitsi että jos saa pitkän novellin aikaiseksi niin sitä kai kannattaa lähteä julkaisemaan muita teitä kuin Kalikoksen kuukauden tarinana :). Itselläni saattaisi yksi tarinanpätkä ollakin, mutta sitä pitää hiukan muokkailla kelvollisemmaksi, ehkäpä sen tässä teenkin.
Nysalor linkki 2. elokuuta 2005 kello 15.49
Nysalor 2. elokuuta 2005 kello 15.49 linkki Alec: [i:8cc53f8a24]Mikäs näissä tarinoissa on pituusrajana? Tai onko ylipäätään jotain rajoituksia näissä tarinoissa? Tiedän yhden runoilijan, mutta sen tarinat alkaa lähennellä novellin rajoja (ei nyt sentään, mutta melko pitkiä tarinoita)![/i:8cc53f8a24] Varsinaista pituusrajaa ei tarinoissa ole, mutta yhtään romaanin pituista ei ole ainakaan toistaiseksi julkaistu. :) Ihan hyvä karkea mittapuu voisi olla vaikka se, että tarinan jaksaa lukea kokonaan yhdellä kertaa. Jos tarjolla olisi kokonainen romaani, niin Kalikos voisi varmaan julkaista sen sitten erikseen. Kuten Vesa jo totesi, tarinoiden täytyy sijoittua Gloranthaan, mutta mitään pakkoa ei ole noudattaa virallista Gloranthaa. Sen huomaa siitäkin, että erässä kuukauden tarinassa taisi muistaakseni esiintyä puolituinen. :) Tarinat voivat olla myös runoja eikä varmaan näytelmän muotokaan ole kielletty, jos sellaisen haluaa ehdottomasti kirjoittaa. Tyyli on siis aika vapaa, ja kirjoitusvirheetkin voidaan korjata oikolukuvaiheessa.
newsalor linkki 3. elokuuta 2005 kello 12.58
newsalor 3. elokuuta 2005 kello 12.58 linkki Minulla olisi yksi tarina, mutta sitä en halua nettiin vielä laittaa, koska kampanjamme hahmot eivät sitä ole vielä selvittäneet. (Vinkki, vinkki pelaajille ;)
Nysalor linkki 14. elokuuta 2005 kello 23.50
Nysalor 14. elokuuta 2005 kello 23.50 linkki Näin elokuun puolivälissä on Kalikoksen sivuille ilmestynyt jo elokuun [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url]. Se on nimeltään [url=http://www.kalikos.org/tarinat/elokuu2005.php]Kaksi pikku varasta[/url]. Kirjoittaja on nimimerkki CJR. Kiitokset myös Alecille tarinan välittämisestä! Tällä hetkellä kuukauden tarinoiden tilanne näyttää lupaavalta, sillä ensi kuuksi on luvattu tarina, eräs toinen on varastossa mahdollisesti lokakuulle ja kolmannestakin on ollut puhetta newsalorin kanssa. Siitä huolimatta kaikki Glorantha-tarinat ovat tervetulleita osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Tarinoita kun ei oikein koskaan voi olla liikaa, ja jos niitä aivan tulvimalla tulisi, niin sittenpä niitä julkaistaisiin useampi kerralla! :)
Cara linkki 15. elokuuta 2005 kello 8.46
Cara 15. elokuuta 2005 kello 8.46 linkki Haluaisimpa vain tähän väliin pistää, että toisin kuin elokuun kuukauden tarinan esittelyssä ilmoitetaan ko. tarina ei perustu pelattuun seikkailuun. Tarinassa on hahmoja, joilla porukkamme on pelannut (voitte yrittää arvata ketkä, jos haluatte, mutta siitä jossain toisessa threadissä), mutta nuo seikkailut ovat aikajanassa edempänä. 'Kaksi pikku varasta' kertoo miten osa seikkailijaporukasta päätyi kulkemaan samaa tietä. Tämä selostus vain sen vuoksi, ettei pj:mme saa harmaita hiuksia miettiessää, missä tällainen seikkailu on muka pelattu, hänen poissaollessaanko? :) Ja btw, koska 2varasta on kaaren ensimmäinen osa, on sille olemassa myös jatkoa. Pistänkö tulemaan?
Nysalor linkki 15. elokuuta 2005 kello 13.31
Nysalor 15. elokuuta 2005 kello 13.31 linkki Cara: [i:4bfd120a2e]Haluaisimpa vain tähän väliin pistää, että toisin kuin elokuun kuukauden tarinan esittelyssä ilmoitetaan ko. tarina ei perustu pelattuun seikkailuun.[/i:4bfd120a2e] Pahoittelut tuosta pienestä epätarkkuudesta. Tulkitsin Alecin selostusta vähän väärin. Nyt kuitenkin korjasin esittelyn. [i:4bfd120a2e]Ja btw, koska 2varasta on kaaren ensimmäinen osa, on sille olemassa myös jatkoa. Pistänkö tulemaan?[/i:4bfd120a2e] Jatkokin on tervetullut. Tosin lähikuukausille on jo tarinoita luvassa, mutta eipä lisä pahaa tee. Kiitokset hienosta ensimmäisestä osasta jo!
Alec linkki 15. elokuuta 2005 kello 19.59
Alec 15. elokuuta 2005 kello 19.59 linkki Jep, ei oo suuri ylläri et meitsi on taas kirjoittanut jotain täysin väärin tulkittavaa, pahoittelut ylimääräisestä vaivasta! No, loistava tarina kuitenkin :-D !
Nysalor linkki 30. syyskuuta 2005 kello 19.08
Nysalor 30. syyskuuta 2005 kello 19.08 linkki Syyskuun kaksi viimeistä tuntia ovat meneillään, kun kirjoittelen tätä viestiä, ja niinpä on syyskuun [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url] ilmestynyt Kalikoksen sivuille. Se on tällä kertaa Vesa Randelinin kirjoittama myytti [url=http://www.kalikos.org/tarinat/syyskuu2005.php]Eldgranin tarina[/url]. Lisää kuukauden tarinoita kaivataan tuleville kuukausille. Jos siis kiinnostaisi saada Glorantha-tarina Kalikoksen sivuille, sen voi lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Alkavan lokakuun tarinan paikka on vielä vapaana, joten kipin kapin tarinoita kirjoittamaan! :)
Nysalor linkki 1. marraskuuta 2005 kello 23.42
Nysalor 1. marraskuuta 2005 kello 23.42 linkki Kuukausi ehti jo vaihtua marraskuun puolelle, mutta lokakuun viimeisellä minuutilla laitoin vielä kuukauden tarinan Kalikoksen sivuille, joten tarinaputki ei ehtinyt aivan katketa! Päivitin tosin versiota vielä marraskuun puolella ja muistin ilmoitella siitä vasta nyt. Lokakuun [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url] on minun kiireessä kirjoittamani daranilainen satu [url=http://www.kalikos.org/tarinat/lokakuu2005.php]Kolme prinsessaa[/url]. Siihen on otettu ideoita eräästä meidän maailmamme sadusta. Nyt marraskuussa kaivattaisiin taas uutta tarinaa ja lisää seuraaville kuukausille. Siispä kaikki ennen julkaisemattomat Glorantha-tarinat otetaan ilolla vastaan osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Mitä pikemmin löytyisi marraskuulle tarina, sitä parempi!
Nysalor linkki 27. marraskuuta 2005 kello 15.51
Nysalor 27. marraskuuta 2005 kello 15.51 linkki Marraskuu lähestyy loppuaan ja Kalikoksella on taas ilo tarjota [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url]. Tällä kertaa se on jo CJ Reenin tarina [url=http://www.kalikos.org/tarinat/marraskuu2005.php]Harppu nimeltä Kuiske[/url], jossa esiintyvistä hahmoista on osa jo tuttuja saman kirjoittajan aikaisemmasta tarinasta. Kiitokset siis Caralle! Kuukauden tarinoita kaivataan vieläkin lisää tuleville kuukausille. Jos siis löytyy inspiraatiota kirjoitella, niin Glorantha-tarinoita voi lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org.
Nysalor linkki 23. joulukuuta 2005 kello 15.39
Nysalor 23. joulukuuta 2005 kello 15.39 linkki Jouluaatto lähestyy ja joulun kunniaksi Kalikos on julkaissut taas kuukauden tarinan. Joulukuun [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url] on Klaus Viljasen eli viljon kirjoittama sankarimatkamyytti [url=http://www.kalikos.org/tarinat/joulukuu2005.php]Chiwidal yhdistää uneksijoiden mielet[/url]. Mukana on myös tarinaan HeroQuestin velhokoulukuvaus [url=http://www.kalikos.org/tarinat/joulukuu2005-2.php]Valvovan Silmän akatemia[/url]. Kiitokset siis kirjoittajalle, jonka laatima oli muuten viime joulukuun tarinakin. Lisää tarinoita kaivataan tuleville kuukausille. Jos sinulla siis on varastossa Glorantha-aiheinen tarina tai innostut kirjoittamaan sellaisen, lähettele se ihmeessä osoitteeseen tarinat@kalikos.org julkaistavaksi kuukauden tarinana. Kalikoksen puolesta kaikille oikein hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta! Tai gloranthalaisittain hyvää pyhää aika! :)
Alec linkki 23. joulukuuta 2005 kello 17.02
Alec 23. joulukuuta 2005 kello 17.02 linkki En avaa uutta ketjua vaan jatkan tähän, eli haluaisin vain toivottaa HYVÄÄ JA RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE FOORUMIN JÄSENILLE :-D kiitos
Nysalor linkki 26. tammikuuta 2006 kello 14.47
Nysalor 26. tammikuuta 2006 kello 14.47 linkki Tämän vuoden ensimmäinen eli tammikuun [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url] on ilmestynyt Kalikoksen sivuille. Se on tällä kertaa newsalorin sepittämä [url=http://www.kalikos.org/tarinat/tammikuu2006.php]Venharlinpojan runo Tarshista[/url], kuulemma kampanjan aikana syntynyt. Tuleville kuukausille kaivataan yhä kuukauden tarinoita. Jos siis Glorantha-tarinoita syntyy, niitä otetaan mielellään vastaan osoitteeseen tarinat@kalikos.org.
Larppa linkki 4. helmikuuta 2006 kello 8.23
Larppa 4. helmikuuta 2006 kello 8.23 linkki Olisiko aika laittaa vuoden 2005 paras kuukauden tarina skaba pystyyn?
Nysalor linkki 23. syyskuuta 2006 kello 13.14
Nysalor 23. syyskuuta 2006 kello 13.14 linkki Puolen vuoden tauon jälkeen minulla on taas ilo ilmoittaa, että uusi [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url] on ilmestynyt Kalikoksen sivuille. Syyskuun 2006 tarina on David Dunhamin kirjoittama orlanthikertomus [url=http://www.kalikos.org/tarinat/syyskuu2006.php]Paha kuningas Ugrain ja kauppiaat[/url], jonka newsalor on ansiokkaasti suomentanut. Bonuksena tarinan yhteydestä löytyy videopätkiä, joissa newsalor lukee tarinaa Kalikoksen vuosikokouksessa. Tuleville kuukausille kaivataan uusia tarinoita. Kovin paljon rajoituksia ei ole, kunhan tarina sijoittuu Gloranthaan ja on mielellään aikaisemmin suomeksi julkaisematon. Myös suomennostarinat käyvät, kunhan tarinan julkaisemiseen pyydetään lupa kirjoittajalta. Jos siis inspiraatio herää, tarinoita sopii lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org.
Nysalor linkki 29. lokakuuta 2006 kello 17.09
Nysalor 29. lokakuuta 2006 kello 17.09 linkki Lokakuu lähestyy loppumaan, mutta vielä ennätti putkahtaa Kalikoksen sivuille lokakuun kuukauden tarina [url=http://www.kalikos.org/tarinat/lokakuu2006.php]Ensimmäinen valhe[/url]. Se on itse asiassa vuosikokouksessa laadittu myytti, joka myös esitettiin kyseisessä tapahtumassa. Kirjoittajina on useita henkilöitä, koska se laadittiin yhdessä ideoiden. Toivottavasti tulevassa syystapaamisessakin syntyisi hienoja tarinoita! Jos muutenkin syntyy Glorantha-aiheisia tarinaehdokkaita, niin niitä sopii lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Projektin pääsivulle pääsee [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url].
newsalor linkki 6. marraskuuta 2006 kello 17.01
newsalor 6. marraskuuta 2006 kello 17.01 linkki Kerrassaan loistava myytti! Samalla tuli todistettua, että jotkin tapaamisissa vannotut asiat jopa toteutuvat. ;)
Nysalor linkki 30. marraskuuta 2006 kello 15.26
Nysalor 30. marraskuuta 2006 kello 15.26 linkki Marraskuu on loppumassa, mutta vielä ehti marraskuun kuukauden tarina putkahtaa Kalikoksen sivuille. Se on syystapaamisessa myyttipussin aineksista syntynyt humoristinen [url=http://www.kalikos.org/tarinat/marraskuu2006.php]Manalan tulva[/url]. Tarinan ovat laatineet sen esittäneetkin henkilöt eli Lacerta, Nysalor, Olorin ja Ugly Psycho. Lisää kuukauden tarinoita toivotaan, esimerkiksi kahdesta muista syystapaamisessa esitetystä myytistä, joita ei ole vielä netissä. Projektin pääsivu löytyy [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url] ja projektiin sopivia Glorantha-tarinoita voi lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org.
Alec linkki 2. joulukuuta 2006 kello 11.38
Alec 2. joulukuuta 2006 kello 11.38 linkki Teeppä Nysalor tarina tuosta vuosijuhlan jumaltietäjät-seikkailusta...siinä ainakin tapahtumia ja juonenkäänteitä riitti vaikka pieneen novelliin :D
Nysalor linkki 2. joulukuuta 2006 kello 14.08
Nysalor 2. joulukuuta 2006 kello 14.08 linkki Alec: [i:92f8a77afe]Teeppä Nysalor tarina tuosta vuosijuhlan jumaltietäjät-seikkailusta...siinä ainakin tapahtumia ja juonenkäänteitä riitti vaikka pieneen novelliin[/i:92f8a77afe] Siinä olisi kyllä ainesta tarinaksi. Vesa vähän lupaili katsoa, saisiko aikaan tarinaa oman kralorelalaisen hahmonsa näkökulmasta. Se jää siis nähtäväksi. Itselläni olisi haave saada kirjoitettua pelistä jonkinlainen löyhä skenaarioteksti.
Alec linkki 3. joulukuuta 2006 kello 0.01
Alec 3. joulukuuta 2006 kello 0.01 linkki [quote:2296efdbd4="Nysalor"]...[/quote:2296efdbd4] Kannattaa ainakin kirjoittaa pääkohdat ylös, toi oli meinaan sellanen seikkailu, jota kannattaa vetää jatkossakin muissa tapahtumissa. Oli meinaan varmasti paras yksittäinen peli, jossa mukana olen ollut!
Nysalor linkki 31. joulukuuta 2006 kello 20.59
Nysalor 31. joulukuuta 2006 kello 20.59 linkki Kuukausi ja vuosi ovat noin tunnin kuluttua vaihtumassa, mutta vielä ehti Kalikoksen sivuille ilmestyä joulukuun [url=http://www.kalikos.org/index.php]kuukauden tarina[/url]. Se on minun kirjoittamani loskalmilainen tarina [url=http://www.kalikos.org/tarinat/joulukuu2006.php]Prinssi Snodal ja Huurreparta[/url]. Kuukauden tarinoita kaivattaisiin lisää, joten jos sinulla sattuu olemaan projektiin kelpaava Glorantha-tarina, niin lähettää sopii osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Eräs henkilö on lupaillut, että koettaisi saada aikaan tarinan eräästä syystapaamisen esityksestä, joten toivottavasti siitä päästään nauttimaan ensi vuoden puolella. Lopuksi vielä omasta ja Kalikoksen puolesta hyvää uutta vuotta 2007 kaikille foorumilaisille!
Bellad linkki 31. joulukuuta 2006 kello 22.29
Bellad 31. joulukuuta 2006 kello 22.29 linkki [quote:117a22eaa4="Nysalor"]Kuukausi ja vuosi ovat noin tunnin kuluttua vaihtumassa, mutta vielä ehti Kalikoksen sivuille ilmestyä joulukuun [url=http://www.kalikos.org/index.php]kuukauden tarina[/url]. Se on minun kirjoittamani loskalmilainen tarina [url=http://www.kalikos.org/tarinat/joulukuu2006.php]Prinssi Snodal ja Huurreparta[/url]. Lopuksi vielä omasta ja Kalikoksen puolesta hyvää uutta vuotta 2007 kaikille foorumilaisille![/quote:117a22eaa4] 7. Snodalin [b:117a22eaa4]ikä[/b:117a22eaa4] tarinassa mainitsema [b:117a22eaa4]ikä[/b:117a22eaa4] ei pidä todellisuudessa paikkansa. 8. Jotkut harhaoppiset väittävät, että Snodal olisi käyttänyt vain hyväkseen tietämystään taivaankappaleiden liikkeistä, mutta se on [b:117a22eaa4]tärkeää[/b:117a22eaa4] panettelua. Tarinan rivommissa versioissa pituudesta mitellään tavalla, joka ei ansaitse päästä hurskaiden lukijoiden silmiin.
Nysalor linkki 31. joulukuuta 2006 kello 23.13
Nysalor 31. joulukuuta 2006 kello 23.13 linkki Korjattu. Kiitokset Bellad noista huomioista! Kirjoitin tarinan viime vuoden toiseksi viimeisen tunnin aikana ja oli aika kiire saada se nettiin ennen vuoden vaihtumista. :) Toivottavasti tänäkin vuonna saadaan runsaasti lisää tarinoita projektiin.
Nysalor linkki 4. tammikuuta 2007 kello 19.31
Nysalor 4. tammikuuta 2007 kello 19.31 linkki Näin vuoden 2007 käynnistyttyä on Kalikos saanut nettiin tammikuun [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarinan[/url]. Se on pitkästä aikaa runo: Belladin sepittämä [url=http://www.kalikos.org/tarinat/tammikuu2007.php]Tosikiven laulu[/url], joka kertoo muinaisista ajoista. Jälleen tuleville kuukausille kaivataan tarinoita, joten jos inspiraatiota tulee, niitä sopii lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org.
Nysalor linkki 8. helmikuuta 2007 kello 14.17
Nysalor 8. helmikuuta 2007 kello 14.17 linkki Kalikos on julkaissut helmikuun [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarinan[/url]. Se on tällä kertaa [url=http://www.kalikos.org/tarinat/helmikuu2007.php]Zera Maorthin tarina lapsille[/url], jonka ovat kirjoittaneet nimimerkin Kilta taakse kätkeytyvät henkilöt. Heidän edustajansa voinee haluttaessa valottaa lisää tarinan taustaa ja ehkä saada aikaan vilkkaampaa keskustelua täällä foorumilla. :) Kiitokset siis heille tarinasta! Lisää tarinoita kaivataan tuleville kuukausille, joten niitä sopii lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Uudet kirjoittajat ovat erityisen tervetulleita, samoin toki vanhojen kirjoittajien uudet tarinat.
Bellad linkki 8. helmikuuta 2007 kello 18.38
Bellad 8. helmikuuta 2007 kello 18.38 linkki Laukaalla näemmä osataan kirjoittaa..=)
Kasila linkki 9. helmikuuta 2007 kello 22.21
Kasila 9. helmikuuta 2007 kello 22.21 linkki Juu ... se on laukaassa. EI laukaalla. Sori pakko aina korjata.
Bellad linkki 10. helmikuuta 2007 kello 11.58
Bellad 10. helmikuuta 2007 kello 11.58 linkki Joo... Ei nuo i ja på prepositiot oikein oo ikinä iskostuneet...
Nysalor linkki 31. maaliskuuta 2007 kello 19.36
Nysalor 31. maaliskuuta 2007 kello 19.36 linkki Maaliskuun toiseksi viimeinen tunti on kulumassa, mutta vielä ehti tämän [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url] ilmestyä Kalikoksen sivuille. Se on vuosikokouksen myyttipussiesityksestä tuttu [url=http://www.kalikos.org/tarinat/maaliskuu2007.php]Myytti Arkatista joka muuttui peikoksi ja löysi itsestään uuden kyvyn[/url], jonka Shireh on viimeistellyt tarinan muotoon. Muut tekijät ovat minun lisäkseni newsalor ja Topi. Tuleville kuukausille kaivataan lisää tarinoita. Toiveita lienee saada muitakin myyttipussiesityksiä tarinoiksi, mutta muutkin kertomukset, runot tai muut Glorantha-aiheiset jutut otetaan ilolla vastaan. Niitä voi lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org.
Nysalor linkki 9. huhtikuuta 2007 kello 13.18
Nysalor 9. huhtikuuta 2007 kello 13.18 linkki Huhtikuun [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url] on ilmestynyt Kalikoksen sivuille ja tällä kertaa jo hyvissä ajon ennen kuun loppua. Tämän kuukauden tarina on [url=http://www.kalikos.org/tarinat/huhtikuu2007.php]Taru Ridzgarin sauvasta[/url], jonka on kirjoittanut nimimerkki Lebacord, joka tunnetaan täällä foorumilla myös nimimerkillä Mao. Tuleville kuukausille kaivataan lisää tarinoita. Siispä ennen julkaisemattomat Glorantha-tarinat ovat tervetulleita osoitteeseen tarinat@kalikos.org.
Nysalor linkki 2. toukokuuta 2007 kello 13.29
Nysalor 2. toukokuuta 2007 kello 13.29 linkki Toukokuun puolelle kun on siirrytty, on Kalikoksen sivuille ilmestynyt uusi [url=http://www.kalikos.org/index.php]kuukauden tarina[/url], joka on tällä kertaa täältä foorumilta tutun charnjibberin laatima [url=http://www.kalikos.org/tarinat/toukokuu2007.php]Tarina oikeasta uskosta Ralioksessa[/url]. Tulevat kesäkuukaudet kaipaavat lisää tarinoita, joten nyt olisi hyvä tilaisuus kirjoitella sellaisia lisää. Niinpä Glorantha-aiheisia tarinoita voi tarjota osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Uudetkin kirjoittajat ovat tervetulleita osallistumaan tähän tarinaprojektiin, joka on pienillä katkoilla jatkunut jo kohta viisi vuotta.
Nysalor linkki 1. kesäkuuta 2007 kello 17.20
Nysalor 1. kesäkuuta 2007 kello 17.20 linkki Kesäkuu on saapunut, ja sen myötä myös Kalikoksen kesäkuun [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url] on ilmestynyt nettiin. Tarina on tällä kertaa täältä foorumilta tutun Maon laatima [url=http://www.kalikos.org/tarinat/kesakuu2007.php]Lohikäärme ja soturi[/url]. Seuraavat kuukaudet ovat vielä tarinoita vaille, joten kuukauden tarinoiksi sopii tarjota Glorantha-aiheisia tarinoita osoitteeseen tarinat@kalikos.org.
Ugly Psycho linkki 4. kesäkuuta 2007 kello 11.55
Ugly Psycho 4. kesäkuuta 2007 kello 11.55 linkki [quote:eab7c7e668="Nysalor"]Kesäkuu on saapunut, ja sen myötä myös Kalikoksen kesäkuun [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url] on ilmestynyt nettiin.[/quote:eab7c7e668] On muuten typo tuossa päivämäärässä etusivulla.
Nysalor linkki 4. kesäkuuta 2007 kello 13.27
Nysalor 4. kesäkuuta 2007 kello 13.27 linkki Ugly Psycho: [i:ad73fc1d43]On muuten typo tuossa päivämäärässä etusivulla.[/i:ad73fc1d43] Korjattu.
Nysalor linkki 12. heinäkuuta 2007 kello 16.47
Nysalor 12. heinäkuuta 2007 kello 16.47 linkki Heinäkuuta on jo kulunut hyvän matkaa, joten on tämän [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarinan[/url] aika. Tässä kuussa on julkaistu pitkästä aikaa suomennos: Simon Phippin [url=http://www.kalikos.org/tarinat/heinakuu2007.php]Yelmaliolaisvitsejä[/url] minun kääntäminäni. Vitsejä on neljä, ja ne saattavat olla jo tuttuja Immoderate Glorantha Quest -postituslistaa lukeneille. Varoituksena vielä, että kaksi viimeistä vitsiä ovat seksuaaliväritteisiä. Jos huvittaa katsella lisää vitsejä, niin kannattaa katsoa ainakin [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=684&start=0]Glorantha-aiheisia vitsejä! -keskustelu[/url] foorumilta, [url=http://www.soltakss.com/yeljoke1.html]Simon Phippin muut yelmaliolaisvitsit[/url] ja [url=http://www.glorantha.com/new/jokes.html]Issariesin Glorantha-vitsit[/url]. Tuleville kuukausille kaivataan lisää tarinoita. Jos sinulla siis on sopiva ennen julkaisematon Glorantha-tarina, sen voi lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Tosin minä projektin pyörittäjänä lähden huomenna viikoksi mökkeilemään, joten en ehdi vastailla sinä aikana. Tarinat ovat joka tapauksessa tervetulleita.
Nysalor linkki 31. elokuuta 2007 kello 18.59
Nysalor 31. elokuuta 2007 kello 18.59 linkki Näin elokuun viimeisen päivän kulkiessa kohti loppuaan ehdin saada vielä Kalikoksen sivuille elokuun [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarinan[/url]. Se on Alison Placen myyttinen kertomus [url=http://www.kalikos.org/tarinat/elokuu2007.php]Vinga ja käärmeviitta[/url], jonka suomentelin Ropeconissa lootitun kirjan innoittamana ja toki luvan saatuani. Toivon mukaan saamme nauttia The Zin Lettersin seuraavassa numerossa saman kirjoittajan tekstistä. Syyskuulle ja muille tuleville kuukausille kaivataan lisää tarinoita. Jos siis sinulla on Gloranthaan sijoittuva julkaisematon tarina varastossa tai haluat kirjoittaa sellaisen, tarinoita voi lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Nyt elokuussa tuli täyteen viisi vuotta siitä, kun ensimmäinen kuukauden tarina julkaistiin Kalikoksen sivuilla. Näiden vuosien aikana on saatu kokoon jo melkoinen määrä tarinoita, mutta älkäämme vielä tyytykö siihen vaan kasvattakaamme tarinakokoelmaa!
Nysalor linkki 30. syyskuuta 2007 kello 19.40
Nysalor 30. syyskuuta 2007 kello 19.40 linkki Jälleen on [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]kuukauden tarina[/url] ilmestynyt kuukauden viimeisenä päivänä. Tällä kertaa se on minun kirjoittamani toiselle ajalle sijoittuva kertomus [url=http://www.kalikos.org/tarinat/syyskuu2007.php]Lähetyssaarnaaja Homagossa[/url]. Lokakuulle ja muille tuleville kuukausille kaivattaisiin uusia Glorantha-tarinoita. Niitä sopii lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org.
Nysalor linkki 27. joulukuuta 2007 kello 20.49
Nysalor 27. joulukuuta 2007 kello 20.49 linkki Parin kuukauden tauon jälkeen on taas ilmestynyt uusi kuukauden tarina. Se on tällä kertaa newsalorin laatima draconissävytteinen [url=http://www.kalikos.org/tarinat/joulukuu2007.php]Orlanth Lohikäärmeystävän runo[/url]. Mainio päätös siis tälle vuodelle. Toivottavasti ensi vuonna tarinoita syntyy yhtä hyvällä tahdolla tai paremmallakin kuin päättyvänä vuotena! Tarinoita saa lähetellä perinteiseen tapaan osoitteeseen tarinat@kalikos.org.
Nysalor linkki 31. joulukuuta 2008 kello 15.33
Nysalor 31. joulukuuta 2008 kello 15.33 linkki Minulla on ilo ilmoittaa, että vuoden tauon jälkeen Kalikoksen kuukauden tarinoiden sarja on saanut jatkoa: vuoden viimeisenä päivänä ilmestyvä joulukuun tarina on minun kyhäämäni [url=http://www.kalikos.org/tarinat/joulukuu2008.php]Odayla ja Lumileijona[/url]. Onko sinulla julkaisemattomia Gloranthaan sijoittuvia tarinoita pöytälaatikossa tai tietokoneellasi? Pätkä kampanjan tapahtumista? Tai ideoita tarinoihin? Nyt olisi loistava tilaisuus saada ne julkaistua kuukauden tarinoina! Muoto ja tyyli ovat vapaita, kunhan vain tarina sijoittuu Gloranthaan, vaikkapa ihan omaan Gloranthaasi. Tarinoita kaivataan osoitteeseen tarinat@kalikos.org, ja tammikuun tarinalle olisi tarvetta jo heti paikalla! Uudet kirjoittajat ovat lämpimästi tervetulleita mukaan projektiin, ja vanhojen konkareiden tarinat otetaan yhtä mielellään vastaan. Projektin pääsivu ja mukava kokoelma vanhoja tarinoita löytyy [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url].
Nysalor linkki 23. kesäkuuta 2009 kello 16.17
Nysalor 23. kesäkuuta 2009 kello 16.17 linkki Kalikoksen kuukauden tarinat jatkuvat jälleen. Tällä kertaa kesäkuun tarinana on Simon Brayn Pamaltelaan sijoittuva [url=http://www.kalikos.org/tarinat/kesakuu2009.php]Dwya Nangan miekan tarina[/url]. Kaikki kuukauden tarinat löytyvät [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url], ja osoitteeseen tarinat@kalikos.org kaivattaisiin lisää Glorantha-tarinoita, tyyliltään mitä tahansa myyteistä omiin pelikertomuksiin. Käännöksetkin käyvät mainiosti, jos tekijältä pyydetään lupa julkaista ne Kalikoksen sivuilla Issariesin fanipolitiikkaa noudattaen. Eikös näin kesällä edes jonkun runosuoni sykkisi tarina arvoisesti? :)
Nysalor linkki 31. joulukuuta 2009 kello 20.55
Nysalor 31. joulukuuta 2009 kello 20.55 linkki Vielä ennen kuukauden ja vuoden vaihtumista Kalikoksen sivuille on ilmestynyt joulukuun kuukauden tarina. Se on minun laatimani [url=http://www.kalikos.org/tarinat/joulukuu2009.php]Peikkolainen ja Humaktin miekka[/url]. Tarina on erään foorumikeskustelun inspiroima ja pyrkii havainnollistamaan, kuinka HeroQuestin säännöillä peikkolainen voi tappaa Humaktin miekan. Mainittakoon vielä, että kyseessä on pelkkä kuvitteellinen kampanja. Saanen jälleen kerran huomauttaa, että kaikki kuukauden tarinat löytyvät [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url] ja että osoitteeseen tarinat@kalikos.org sopisi lähettää tulevina kuukausina julkaistaviksi Glorantha-tarinoita. Tyyli on vapaa, ja tarinan Glorantha saa olla kirjoittajansa näköinen. Kirjoittajan täytyy myös sitoutua Issariesin fanipolitiikkaan eli käytännössä että Issaries saa halutessaan hyödyntää tarinan nimiä ja ideoita. Rohkeasti vain lähettämään tarinaa, jos yhtään kiinnostaa!
Nysalor linkki 31. tammikuuta 2010 kello 14.48
Nysalor 31. tammikuuta 2010 kello 14.48 linkki Vuoden 2010 kuukauden tarinat – joita tulee toivottavasti enemmän kuin viime vuonna – käynnistyvät komeasti täältä foorumiltakin tutun Henri Perälän tunnelmallisella tarinalla [url=http://www.kalikos.org/tarinat/tammikuu2010.php]Ahman veljet[/url]. Tarina on itse asiassa katkelma pidemmästä tekeillä olevasta kertomuksesta, ja kirjoittajan mukaan jatkoa voi olla luvassa kuukauden tarinoiksi. Vanhat kuukauden tarinat löytyvät [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url], ja uusia voi lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Helmikuu on aivan ovella, joten seuraavaa tarinaa kaivattaisiin jo.
Elgarth Mortifier linkki 27. helmikuuta 2010 kello 22.18
Elgarth Mortifier 27. helmikuuta 2010 kello 22.18 linkki Monen vuoden tauon jälkeen nakkasin samantien 14 sivuisen Sartar-novellin tulemaan. Myytistä ei ole kyse, eikä pelikerran/kertojen tapahtumista, vaan kapinan masinoidusta kytemisestä kertova juttu kyseessä.
Nysalor linkki 28. helmikuuta 2010 kello 16.39
Nysalor 28. helmikuuta 2010 kello 16.39 linkki Elgarthin mainostama kuukauden tarina [url=http://www.kalikos.org/tarinat/helmikuu2010.php]Uskollisuuden hinta[/url] on nyt Kalikoksen sivuilla. Ja mikäpä sopisikaan paremmin Kalevalan päivää juhlistamaan kuin tuo huikea ja tunnelmallinen kertomus? Se on samalla toistaiseksi pisin Kalikoksen kuukauden tarina, mutta älkääpä pituutta säikkykö, sillä tarina on hieno. Kuukausi on taas vaihtumassa, joten lisää tarinoita saa lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Vanhoja kuukauden tarinoita voi lueskella [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url], mutta niistä ei kannata ottaa liikaa paineita, vaikka monen monta hienoa kertomusta onkin jo ollut kuukauden tarinoina.
Nysalor linkki 30. huhtikuuta 2010 kello 14.22
Nysalor 30. huhtikuuta 2010 kello 14.22 linkki Vielä ennen huhtikuun päättymistä ehti Kalikoksen sivuille ilmestyä huhtikuun kuukauden tarina. Se on minun kirjoittamani myytti [url=http://www.kalikos.org/tarinat/huhtikuu2010.php]Ehilm kukistaa villipedot[/url], jonka satuin muistamaan selaillessani Zinin postituslistan vanhoja viestejä. Myytti oli aikoinaan ajateltu Zinin kakkosnumeroon sankarimatkana, mutta se ei sitten lopulta ilmestynyt missään ennen kuin nyt. Löytyisikö joltakulta jo tarinatarjokas toukokuuksi? Tyyli on vapaa, kunhan tarina sijoittuu Gloranthaan (vaikka omaankin Gloranthaan!). Tarinoita sopii lähettää osoitteeseen tarinat@kalikos.org. Aikaisemmat kuukauden tarinat löytyvät [url=http://www.kalikos.org/tarinat/index.php]täältä[/url].