Vanha foorumi

Takaisin

Thogs

Roolipelikeskustelu
TypoDemon 6. elokuuta 2002 kello 11.44
Kirjoittaja Viesti
TypoDemon linkki 6. elokuuta 2002 kello 11.44
TypoDemon 6. elokuuta 2002 kello 11.44 linkki Onko kukaan pelannut tätä kyseistä peliä koskaan? Tossa menin ja lainasin kirjan kirjastosta ja huomasin että siino on jossain määrin ihan hyvätkin systeemit, mutta pelissä on myös huonojakin puolia ja niitä sitten riittää vaikka muihin peleihin lainattavaksi. :) Eli halausisin kysäistä siis että onko joku omaksunut tämän maailman niin että pystyy lonkalta heittämään millainen möykky on Adeveq, Bez, Gax tai Ortox. Epäilisin että kovinkaan moni ketä on lukenut kirjan viisi kertaa osaisi edes sanoa millä noista on lölly tai kuinka monta lonkeroa kullakin on jos sellaisia nyt sattuu olemaan. Ps: Kyllä tähän samaan sitten varmaan voi kertoa muitakin kokemuksiaan Thogs pelistä, jos vain puhuttavaa on aiheesta.
Guzmo linkki 7. elokuuta 2002 kello 0.41
Guzmo 7. elokuuta 2002 kello 0.41 linkki Olentojen nimet typeriä, kuvitus (ainakin ekoissa versioissa) aika karseaa. Näiden seikkojen takia lähempi tutustuminen tyssäsi heti alkuunsa. Varmaan ihan kiva peli.
Wildor linkki 6. lokakuuta 2002 kello 10.57
Wildor 6. lokakuuta 2002 kello 10.57 linkki [quote:ea0d66c83f="Guzmo"]Olentojen nimet typeriä, kuvitus (ainakin ekoissa versioissa) aika karseaa. Näiden seikkojen takia lähempi tutustuminen tyssäsi heti alkuunsa. Varmaan ihan kiva peli.[/quote:ea0d66c83f] Minulla itseasiassa on se peli ja ainut, mikä on hyvää siinä ovat eräät niistä seikkailumoduulin seikkailuista. Muutoin se peli on hirveätä sontaa. Monimutkainen hahmonluonti ja pelaajaotuksilla on heitettävät luonteenpiirteet. Ei voi olla totta mitä pheiskaa. Kerran yritimme jopa pelatakin sitä, mutta siitä ei todellakaan tullut yhtään mitään. Olenkin sittemmin käyttänyt niitä otuksia ihan kirveenruokana.
Tatu linkki 7. lokakuuta 2002 kello 13.20
Tatu 7. lokakuuta 2002 kello 13.20 linkki Thogs on kyllä huonosti tehty ja varsinkin sen systeemi on aika surkea, mutta siinä on ainutlaatuista camp-henkeä! Kun vaan suhtautuu asiaan päättömällä huumorilla niin Thogsin kanssa voi pitää ihan hauskaa. Kuuluvathan peliin olennaisena osana hassut nimet (Mörtöx, Ungh, Slirlox), limapesäkkeet, löllyt, ja myös leijuvat silmämunat pelaajahahmoina. Mukana on jopa röhnöttäviä Blusmoreita! 8-) Ja Gloranthako muka on omalaatuinen? :)
Thorinir linkki 21. lokakuuta 2002 kello 12.50
Thorinir 21. lokakuuta 2002 kello 12.50 linkki mutta oletteko kokeilleet uusinta versiota muistaakseni 3.1. ja nyt tietoa thogsista: Historia Kahdeksankymmentä luvun lopussa, yhtenä tavallisena iltana, THOGSin perusta valettiin. Ensimmäinen kirjallinen versio mahtui kolmelletoista kirjoituskoneella kirjoitetulle a4 paperille. Kun muistelen tapahtumaa niin se tuntuu lähes mahdottomalta. Yhtenä iltana 13 sivua ja ajatuksella. Tämä on hyvin kunnioitettava luku varsinkin kun muistelee, että ikää oli hiukan toistakymmentä (olkaa tarkkana, en ollut todellakaan 20 ;). Aikaa kului ja päätin lopulta kutsua kaverini pelaamaan uutta peliä. Kaverini ottivat pelin vastaan hiukan nuivasti, sillä heidän mielestään toinen tekemäni rope, V, oli parempi. V on perustui samannimiseen tv-sarjaan, eräänlaiseen esi-independece day oivallukseen. V oli puhtaasti Shoot&Kill-peli ja sitä pelattiin mitä suurimmalla mielihalulla keskuudessamme. (Tästä tulikin mieleeni, että sitä pitää tässä taas joskus pelata). Jatkoin kuitenkin THOGSin kehittelemistä ja ajan myötä siitä tuli myös suosittu kaverieni keskuudessa. Ennen ns. kansiouudistusta (paperit koottiin muovitaskuissa kansioon) oli parhaimmillaan varmaan 40 suttuista, miljoona kertaa korjattua ja rypistynyttä paperia, jotka aina otettiin esiin pelin alkaessa. Kansiouudistus tapahtui muistaakseni 1993 tai 1994. Sen jälkeen aloin kirjoittamaan ylös ns. muistettuja sääntöjä, joita ei missään lukenut ja sivumäärä kohosi tuonne 70 tienoille. Vuonna 1994 THOGSin ykkösversion (jonka myöhemmin julkaisin omakustanteena) runko oli täysin valmis. Tarjosin sitä julkaistavaksi moneen paikkaan mm. nelospeleihin. Tärppiä ei missään tullut, koska kaikkien yhtiöiden mielestä Suomessa on liian pienet markkinat tälläisille peleille. En masentunut tästä vaan vuoden 1995 alussa julkaisin v1:n omakustanteisena. Kaverini sijoittivat peliin rahaa ja saivatkin rahansa lähes tuplana takaisin myynnin myötä. Peli myi ihan kohtuullisesti ja pääsin helposti omilleni ja sain jopa voittoakin. Silti, tuntipalkan jos laskee niin huomaa, etten todellakaan tee tätä peliä rahasta! Vuoden 1995 lopuilla havahduin myynnin loppuessa, että olisi aika tehdä jotain. Päätin alkaa tekemään kakkosversiota, sillä mihin koira karvoistaan pääsee. Kritiikistä oppineena ja viisastuneena päätin palkata kaverinkaverin tekemään peliin kuvitusta. En maksanut paljoakaan tälle piirtämisen mestarille ja siksi kai työt viipyivätkin hiukan pitkään. No se ei haitannut, koska minun piti käytännöllisesti katsoen kirjoittaa koko peli uudestaan. Kakkosversio ilmestyi vuoden 1996 alussa ja on myynyt edeltäjänsä tavalla kohtuullisesti. Poikkeuksena edellisen myyntiin, kakkosversiota myydään myös Helsinkin Fantasiapelissä ja Arcanessa. V2 on paisunut jo 102 sivuiseksi palstoitetuksi opukseksi, jossa on lähes sata tasokasta kuvaa. Tulevaisuus Kuten edellä todettiin en tule varmaankaan koskaan pääsemään THOGSin kehittelystä. Aloitin 1996 syksyllä tekemään THOGSiin maailmakirjaa, joka tekee pelin maailmasta entistä todentuntuisemman. Tähän lisäkirjaan olen kaavaillut sellaista 40:tä sivua. Olen myös leikitellyt sellaisella ajatuksella, että kääntäisin THOGSin englanniksi ja lähettäisin sen muutamaan paikkaan, jos vaikka jotain yhtiötä ehkä jopa kiinnostaisi peli. Ajattelin myös kysyä, että jos saisin pari lukion englanninkurssia vaivanpalkaksi. Taustaa Kautta aikojen kun olen tehnyt THOGSiin jotain, vaikkapa uusia sääntöjä on niitä ensin testattu kauan, hiottu ja sitten vasta hyväksytty itse peliin. Esimerkiksi taistelusysteemi on mielestäni erittäin toimiva ja hioutunut, mutta siitä myöhemmin lisää. THOGSissa on kohtuullisen paljon taulukoita, mutta lähes kaikki niistä liittyvät hahmon luomiseen, joten itse pelaamisen nopeus ei tästä kärsi. Pelissä käytetään kaikkia noppia 4-sivuisesta 20-sivuiseen ja sata sivuisena käytetään tuttuun tapaan kahta 10-sivuista noppaa. Tavallinen laskin on kätevä apuväline joissakin tilanteissa, kuten panssarin ostossa. Itse peli Hahmorotuja on THOGSissa 25 erilaista ja kaikki rodut ennennäkemättömiä ja niillä voi olla "eksoottisia" ruumiinosia, kuten leijuelin tai lonkerot. Näistä 25 rodusta ei ole yksikään ihminen. Rotuja voi kaikenlisäksi myös risteyttää, sillä rajoituksella, että rotujen pitää olla samanmuotoisia, eli ettei toinen ole joku hämähäkkimäinen ja toinen leijuva kaksipäinen. Hirviöitä on muuten 66 erilaista. Pelissä käytössä oleva nimistö voi hämätä alussa outoudellaan, mutta voi luvata, että siihen tottuu. Hahmoa tehtäessä heitetään nopilla kaikki kyvyt, erilaisia peruskykyjä on toistakymmentä. Muutamia kyvyistä lasketaan suoraan muista. Onnistumis- tms. heitoissa on käytössä prosenttipohjainen systeemi. Kompurointi-, erikois- ja kriittinen onnistuminen on heittojen ääripäissä. (Eli 00, 02 ja 01). Pienenä yksityiskohtana voidaan mainita, että pyöristäminen tapahtuu lähes aina ylöspäin. Taistelu/taika syteemi Taistelun sattuessa heitetään aloitetta (d12 + hahmon/hirviön nopeus) ja parhaimman saanut aloittaa. Jos monta tyyppiä on saanut saman aloitteen heitetään uudestaan ilman nopeusmuuttujaa. Jos aloite on vihollisen puolen parhaan aloitetta yli kaksi kertaa suurempi niin saa lyödä kaksi kertaa ennen vihollisia. Tämä pätee myös kolminkertaiseen aloitteeseen, muttei enää siitä ylöspäin. Hirviöt on jaettu kokemusluokkiin ja onnistuneesta lyönnistä läpi suojauksen tulee se tietty kokemus luokista 1-4. (Hahmoille Pelinpitäjä päättää tarvittaessa kokemusluokan). Kokemusta tarvitaan hahmon nostamiseksi tasossa, eli kokemussysteemi on tasopohjainen, mitä jotkut saattavat kammota. Tasojen noususta on hyötyä kykyjen paranemisena ja uusina taistelutaktiikoina (saa lyödä monesti normaalikierroksessa). Vaurionsietopisteet eivät parane tasojen myötä. Taikasysteemi on erillinen eikä ole riippuvainen tasoista. Kun lyönti osuu ja väistö/torjunta pettää, heitetään osumapaikka jokaiselle rodulle ominaisesta osumapaikkataulukosta. Vaurioon vaikuttaa aseen lisäksi lyöjän voima (voima/lisävaurio). Tarpeeksi vauriota ottanut uhri voi menettää seuraavan vuoronsa, pyörtyä, mennä toimintakyvyttömäksi vähäksi aikaa, kaatua, saada verenvuodon tai kuolla. Joka tapauksessa uhri kärsii vauriota sekä osumapaikkaan että kokonaiskestoon. Saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta systeemi on muodostettu aika simppeliksi. Osumapaikan vsp:eiden (vaurionsietopisteiden) kertoimista saadaan aina seuraava vakavuus aste. Esim. jalassa (ei elintärkeä paikka, elintärkeissä paikoissa hieman eri) on 7 vsp:tä: x1 menettää vuoron x2 raaja käyttökelvoton (25% pyörtyä, verenvuoto) x3 raaja irti (75% pyörtyä, raju verenvuoto) x4 tämä vaurio ei tule kokonaiskestoon, mutta kaikki sen jälkeen taas tulee. (Kok. keston laskiessa nollaan kuolee) Taikasysteemi on kaikessa yksinkertaisessa neroudessaan mahtava ;) Taiat on jaettu neljään elementtiin (ilma, vesi, tuli ja maa) ja kullakin hahmolla/hirviollä on jokaiseen elementtiin tietyt prosentit, mitkä lasketaan kustakin elementistä, älystä ja magiasta. Taiat jaetaan asteisiin joita on kymmenen. Asteet eivät ole toisistaan riippuvia, voi omata vaikka kolme neljännen ja neljä kolmannen taikaa jne. Jokainen taika pitää erikseen oppia/opetella. Taikomiskapasitetti on suoraan älyn määrä, ja ensimmäisen asteen taika kuluttaa aina yhden älypisteen, vaikka ei onnistuisikaan, ja toisen kaksi jne. Kun taika onnistuu siitä saa saman verran "onnistuneita taikoja" kun loitsulla on asteita. Näitä "onnistuneita taikoja" tarvitaan mm. johonkin elementtiin erikoistumiseen ja uusien taikojen hankkimiseen. Uhrin keho vastustaa loitsuja prosenteilla, mitkä lasketaan kustakin elementistä, älystä ja vastustuksesta. Maailma Maailmankartta on mukana sääntökirjassa. Kulttuurista, väestöstä, poliittisista ja sotilaspoliittisista oloista on kerrottu hiukan. Suurimmista ja tärkeimmistä kaupungeista on lyhyet kuvaukset. Luonnosta on kerrottu paljon, eläimiä, puita ja kasveja on eritelty lukuisia. Maailmakirjan avulla (hinta tulee olemaan aika halpa, mahdollisesti noin 30mk) pelin maailmaa saa syvennettyä tuntuvasti. Todennäköisesti maailmakirja on saatavilla vuoden 1997 alkupuolella. Tässä THOGS-Hahmolomakkeen malli (Kärsinyt hiukan kun "käännetty" ASCII-muotoon) ________________________________________________________ |THOGS-Hahmolomake |Hahmon nimi/pelaaja: |KK: / | |---------___-___- |Rotu: |Kan: / | |Voima: |___|___| |Pituus/Paino: |--------------| |Äly: |___|___| |Ulottuvuus: |Tätä ei ole | | ___ |Ammatti: |tässä oikeasti| |Ilma: |___| |Lukeminen/yleistieto: |koska | |Vesi: |___| |Syömätarve: kg /päivä| <--- nuo | |Tuli: |___| |Juomatarve: l /päivä|ovat pienemmäl| |Maa: |___| |Loitsut: / |lä fontilla | | ___ |-------------------------------------| |Vast: |___| | Aseet ja esineet Paino: | |Mag: |___| | | | |Kesto: __|___| | Tämä on siis isompi... | | |Os%: __|__|___| | | | |Vä/to:|__|__|___| | | | |Nopeus: |__|___| | | | |Koko: |___| | | | |Liik.nop: |___| | | | |------------------|__________________________________|__| |TaistelijaTaso: |ZOX_______________________________|__| |------------------|NOX:______________________________|__| |------------------|Merkitse loitsut | Paino yht:| | | |kääntöpuolelle | |--| | |-------------------------------------| |1lk KOK: |Kulunut äly: | | | | | | | | | | |2lk KOK: | |_______________| | | | ___ ___ ___ | | | | |___|___|___| | |3lk KOK: | | |___|___|___| | | |Onnistuneet taiat: | |___|___|___| | | | | |___|___|___| | |4lk KOK: | | |___|___|___| | | | |_______________| | | |Tarv.taitst. | |Vanhat asekyvyt: | |Kok: | |Yht.laskettu kokem| |Koulutuskerrat:| |Erik.ase 1 |Erik.elem: | | |Erik.ase 2 | | | |--------------------------------------------------------| Lisää tietoa saat lukemalla: MikroBitin 5/95 (peliluola s.74) (THOGS v1:n arvostelu) Sakun #13 (THOGS v1:n arvostelu) Sakun #19 (THOGS v2:n arvostelu) Mikrobitin 9/96 (peliluola s.102) (THOGS v2 ilmestynyt) Mbnetissä peliluolassa(alue29)/apajalla on THOGS_12.Zip niminen paketti. Paketti sisältää THOGS roolipeliin hahmontekoapuohjelman Pc:lle. Tämä paketti on haettavissa myös THOGSin kotisivuilta. THOGS_12.Zip vie 66k. Lisätietoja/tilausohjeet saat: (THOGS v2 maksaa 60mk postikuluineen tai kaupoissa 70-80mk, v1 maksaa 17 mk postikuineen) Email: thogs@mbnet.fi Puhelin: 90-8018919 / Ilmari Virtanen Osoite: Ilmari Virtanen Aallonkohina 6 H 79 02320 Espoo