Vanha foorumi

Takaisin

Foorumin tekniikasta (bugi ja kysymys)

Yleinen keskustelu
AeA 1. elokuuta 2002 kello 8.53
Kirjoittaja Viesti
AeA linkki 1. elokuuta 2002 kello 8.53
AeA 1. elokuuta 2002 kello 8.53 linkki Harrastinpa tässä eräänä päivänä introspektiota ja huomasin että kun yrittää oman käyttäjätietohärpäkkeensä kautta (Memberlist -> ) katsella mitä kaikkea onkaan tullut kirjoiteltua ("Find all posts by ...") niin hakutulosten sivunumero- ja seuraava sivu -linkit ovat rikki, tai siis palauttavat vain "ei löydy" -tuloksen. Jos ensimmäisen sivun URLiin lisää käsin "start"-parametrin niin homma toimii ihan ok. Toinen juttu mikä pisti silmään kun pääsi vilkuilemaan omia viestejään runsaamminkin oli se, että muutaman niistä olisi pystynyt poistamaan (edit-nappulan vieressä poistonappula), mutta suurinta osaa ei, vaikka miten sivun alalaidassa sanottaisiin että on oikeudet tehdä omille viesteilleen mitä haluaa. Mikäs auringonpilkkujen asento tähän oikein vaikuttaa?
humis linkki 1. elokuuta 2002 kello 9.17
humis 1. elokuuta 2002 kello 9.17 linkki [quote:4fb79c1557="AeA"]Harrastinpa tässä eräänä päivänä introspektiota ja huomasin että kun yrittää oman käyttäjätietohärpäkkeensä kautta (Memberlist -> ) katsella mitä kaikkea onkaan tullut kirjoiteltua ("Find all posts by ...") niin hakutulosten sivunumero- ja seuraava sivu -linkit ovat rikki, tai siis palauttavat vain "ei löydy" -tuloksen. Jos ensimmäisen sivun URLiin lisää käsin "start"-parametrin niin homma toimii ihan ok. [/quote:4fb79c1557] Hmm, minä en kyllä ainakaan onnistu toisintamaan bugia.. Esiintyykö tätä muillakin? [quote:4fb79c1557="AeA"] Toinen juttu mikä pisti silmään kun pääsi vilkuilemaan omia viestejään runsaamminkin oli se, että muutaman niistä olisi pystynyt poistamaan (edit-nappulan vieressä poistonappula), mutta suurinta osaa ei, vaikka miten sivun alalaidassa sanottaisiin että on oikeudet tehdä omille viesteilleen mitä haluaa. Mikäs auringonpilkkujen asento tähän oikein vaikuttaa? [/quote:4fb79c1557] Viestiä ei voi poistaa, jos siihen on vastattu (ellei ole ilkeä admin-setä).
Nysalor linkki 1. elokuuta 2002 kello 13.44
Nysalor 1. elokuuta 2002 kello 13.44 linkki AeA [i:d95784d094]Harrastinpa tässä eräänä päivänä introspektiota ja huomasin että kun yrittää oman käyttäjätietohärpäkkeensä kautta (Memberlist -> ) katsella mitä kaikkea onkaan tullut kirjoiteltua ("Find all posts by ...") niin hakutulosten sivunumero- ja seuraava sivu -linkit ovat rikki, tai siis palauttavat vain "ei löydy" -tuloksen. Jos ensimmäisen sivun URLiin lisää käsin "start"-parametrin niin homma toimii ihan ok.[/i:d95784d094] Testasin tämän jutun katselemalla sinun viestejäsi, eikä minullakaan humiksen tavoin esiintynyt ongelmia. Käytän tosin sivuston kielenä suomea, jos se voisi jotenkin siitä riippua. Olen sen sijaan huomannut pari muuta ongelmaa foorumille, joten mainitsenpa ne tähän samaan syssyyn. Jostakin kumman syystä ainakin yksi viestiketju näyttäisi kokonaan kadonneen, sillä foorumin hakusysteemi kertoisi sen olevan haettavissa, mutta tulokset itse hakuun sitä ei ilmesty lainkaan. Kyseessä on viestiketju, jonne laitoin joskus muinoin merikilpikonnan numerotiedot RuneQuestiin ja tämä nimenomainen viesti on kirjoitettu 22.6.2001. Viestissä esiintyy sana "liemikilpikonna", joten tätä voi testata laittamalla kyseisen sanan hakusysteemiin. Minulla ainakin haku kertoo tällöin: "Haussa löytyi 1 osuma". Kuitenkaan viestiä ei näy tulosruudukossa. Jotakin ongelmaa minulla näyttäisi olevan myös RuneQuest-osion Hahmot, hirviöt ja olennot -foorumilla, sillä foorumilla näyttäisi olevan kolme sivua aiheita, mutta viimeinen sivu näyttää tyhjää, kun sinne menee. Siellä ilmeisesti kadonneen kilpikonnajutunkin pitäisi olla. Onkohan kaikilla tämä sama ongelma vai olenko ainoa? Vielä kolmas harmillinen juttu, johon olen törmännyt on se, että joissakin aiheissa viestien teksti tahtoo jatkua liian pitkälle yli näyttöruutuni oikean reunan. Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että ylhäällä olevan valikon linkit (ohje, haku, käyttäjälista, jne.) eivät ryhmity tavalliseen tapaan kahdelle riville, vaan vain yhdelle riville, jolloin ne jatkuvat ruudustani yli. Tämä ongelma esiintyy minulla ainakin Pelit, pelaajat ja peliporukat -foorumin aiheessa Irkkipeli Ehilmin valo. Pystyisiköhän tälle ongelmalle tekemään jotakin?
AeA linkki 1. elokuuta 2002 kello 14.17
AeA 1. elokuuta 2002 kello 14.17 linkki Suoritinpa sitten vähän omatoimista testailua kun kerran alkuperäinen ongelma esiintyy vain minulla, ja nähtävästi minulla ei toimi muissakaan hauissa sivujen vaihtelu: ensimmäinen sivu toimii okei, mutta jotain noissa "search_id=jotain" -URLeissa on mikä ei pelitä. Ei kai foorumisofta yritä asettaa jotain hakuun liittyvää cookieta? [quote:826e691a06="Nysalor"]Jotakin ongelmaa minulla näyttäisi olevan myös RuneQuest-osion Hahmot, hirviöt ja olennot -foorumilla, sillä foorumilla näyttäisi olevan kolme sivua aiheita, mutta viimeinen sivu näyttää tyhjää, kun sinne menee. [/quote:826e691a06] Ilmenee minullakin, samoin kuin se haamukilpikonnajuttu, olisiko joku fiba viestikannassa?
humis linkki 1. elokuuta 2002 kello 16.00
humis 1. elokuuta 2002 kello 16.00 linkki [quote:b5a1c6c2eb="Nysalor"]Olen sen sijaan huomannut pari muuta ongelmaa foorumille, joten mainitsenpa ne tähän samaan syssyyn. Jostakin kumman syystä ainakin yksi viestiketju näyttäisi kokonaan kadonneen, sillä foorumin hakusysteemi kertoisi sen olevan haettavissa, mutta tulokset itse hakuun sitä ei ilmesty lainkaan. Kyseessä on viestiketju, jonne laitoin joskus muinoin merikilpikonnan numerotiedot RuneQuestiin ja tämä nimenomainen viesti on kirjoitettu 22.6.2001. Viestissä esiintyy sana "liemikilpikonna", joten tätä voi testata laittamalla kyseisen sanan hakusysteemiin. Minulla ainakin haku kertoo tällöin: "Haussa löytyi 1 osuma". Kuitenkaan viestiä ei näy tulosruudukossa.[/quote:b5a1c6c2eb] Tein jonkin verran tutkimuksia tietokannan puolelta ja löysin kyseisen [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=97&postdays=0&postorder=asc&start=20]viestiketjun[/url]. Siitä, miksei se näy hakutuloksissa en tiedä. Mitä tahansa tuossa viestiketjussa esiintyvää hakeekin, näkyy se haamuhakutulos mutta ei aihetta. [quote:b5a1c6c2eb="Nysalor"]Jotakin ongelmaa minulla näyttäisi olevan myös RuneQuest-osion Hahmot, hirviöt ja olennot -foorumilla, sillä foorumilla näyttäisi olevan kolme sivua aiheita, mutta viimeinen sivu näyttää tyhjää, kun sinne menee. Siellä ilmeisesti kadonneen kilpikonnajutunkin pitäisi olla. Onkohan kaikilla tämä sama ongelma vai olenko ainoa?[/quote:b5a1c6c2eb] Hmmm. tämä oli ehkä vielä mystisempi juttu. Aiheita todella on 41 kun niitä katsoo tietokannasta ja niitä pääsee kyllä selailemaankin (esim viesteissä olevilla edellinen/seuraava-nuolilla), ne eivät vain näy aihelistassa. Puolen tunnin selvittelyn jälkeen totesin, että ongelma johtuu siitä, että viestin aloittajaa ei ole enää olemassa tietokannassa, mutta jostain syystä aiheesta sitä ei ole korjattu 'Vieraaksi'. Homman korjaaminen olisi yksinkertaista jos mysql sallisi sisäkyselyt, mutta kun ei salli, menee pieni hetko. Yritän kuitenkin hoitaa asian.
humis linkki 1. elokuuta 2002 kello 16.36
humis 1. elokuuta 2002 kello 16.36 linkki [quote:933f549387="humis"] Hmmm. tämä oli ehkä vielä mystisempi juttu. Aiheita todella on 41 kun niitä katsoo tietokannasta ja niitä pääsee kyllä selailemaankin (esim viesteissä olevilla edellinen/seuraava-nuolilla), ne eivät vain näy aihelistassa. Puolen tunnin selvittelyn jälkeen totesin, että ongelma johtuu siitä, että viestin aloittajaa ei ole enää olemassa tietokannassa, mutta jostain syystä aiheesta sitä ei ole korjattu 'Vieraaksi'. Homman korjaaminen olisi yksinkertaista jos mysql sallisi sisäkyselyt, mutta kun ei salli, menee pieni hetko. Yritän kuitenkin hoitaa asian.[/quote:933f549387] Noniin, nyt on yhteensä 62 aihetta tuotu takaisin manan mailta. Liemikilpikonnakin löytyy nyt hakemalla.
Tero Kaija linkki 1. elokuuta 2002 kello 18.23
Tero Kaija 1. elokuuta 2002 kello 18.23 linkki [quote:bb942dab61="humis"]Hmm, minä en kyllä ainakaan onnistu toisintamaan bugia.. Esiintyykö tätä muillakin? [/quote:bb942dab61] Itselleni on tuo samainen bugi tullut vastaan, mutta en sitä nyt testailujen aikana saanut tulemaan uudestaan. Eli siis joskus viestiketjua selatessa painaessa Seuraava-painiketta tulee ilmoitus, että viestiketju ei sisällä viestejä. Yhtään viestiä ei jää uupumaan, mutta tuo Seuraava-linkki kuitenkin tulee näkyviin. Sitten huomasin yhden outouden. Kun katsoo Nysalorin viestejä, niin tilastot näyttää, että hän on kirjoittanut (tätä kirjoittaessa) 1 904 viestiä, mutta kun klikkaa "Etsi kaikki viestit, jotka on kirjoittanut Nysalor" -linkkiä, niin viestejä löytyy vain 1 877.
Nysalor linkki 2. elokuuta 2002 kello 0.54
Nysalor 2. elokuuta 2002 kello 0.54 linkki humis: [i:cd4a221809]Noniin, nyt on yhteensä 62 aihetta tuotu takaisin manan mailta. Liemikilpikonnakin löytyy nyt hakemalla.[/i:cd4a221809] Hieno homma. Nyt sofalitkin kiittävät sinua. :) Tero Kaija: [i:cd4a221809]Sitten huomasin yhden outouden. Kun katsoo Nysalorin viestejä, niin tilastot näyttää, että hän on kirjoittanut (tätä kirjoittaessa) 1 904 viestiä, mutta kun klikkaa "Etsi kaikki viestit, jotka on kirjoittanut Nysalor" -linkkiä, niin viestejä löytyy vain 1 877.[/i:cd4a221809] Harmi, jos systeemi on rouskuttanut vielä tuonkin verran viestejäni. :( Voisin tietysti laskea kaikki viestini tiedostoista, joihin olen omalle koneelleni tallentanut kaikki foorumeille kirjoittamani viestit, mutta urakka olisi ehkä turhan suuri moisen pikkujutun takia. :) Jonkin verran viestejä näyttää puuttuvan useilta muiltakin henkilöiltä, jopa itseltään Valtijaltakin yksi viesti. No, ilmoittelen kyllä, jos keksin, mistä ryhmästä tai ajanjaksolta viestit puuttuvat, mutta toistaiseksi en ole onnistunut paikantamaan tätä kohtaa.
Tero Kaija linkki 2. elokuuta 2002 kello 4.53
Tero Kaija 2. elokuuta 2002 kello 4.53 linkki [quote:399145e8e4="Nysalor"]Jonkin verran viestejä näyttää puuttuvan useilta muiltakin henkilöiltä, jopa itseltään Valtijaltakin yksi viesti.[/quote:399145e8e4] Näin sen pitäis ollakin. :evil: Minulla kyllä näyttää omalta kohdaltani oikein viestien määrän (siis kun itse katson). Mietin sitten vain sitä, että laskeeko foorumi viestien määrään myös tallennetut yksityisviestit? Niidenhän ei tulisi edes näkyäkään tuossa listauksessa, mutta lasketaanko ne mukaan viestien määrään? Itselläni ei ole nimittäin yhtään yksityisviestiä tallennettuna..
Nysalor linkki 2. elokuuta 2002 kello 19.59
Nysalor 2. elokuuta 2002 kello 19.59 linkki Tero Kaija: [i:657d29e8aa]Näin sen pitäis ollakin. Minulla kyllä näyttää omalta kohdaltani oikein viestien määrän (siis kun itse katson).[/i:657d29e8aa] Hmm. Minulla taas sinun profiilissasi lukee: "Viestejä yhteensä: 140". Kun taas etsin kaikki sinun kirjoittamasi viestit, niin esiin tulee: "Haussa löytyi 139 osumaa". Toisin sanoen siis homma näyttäisi heittävän yhden viestin verran. Minulla taas vaje on 27 viestiä. Tässä muiden kärkikymmenikön edustajien vajeita: Guzmo 12, Topi 2, Plento 12, Arkat 0, Waylander 9, newsalor 0, GEAS 0, Marcus 0, Wlu 1. Vilkaisin vielä läpi kaikki muutkin henkilöt ja viestejä puuttui myös seuraavilta henkilöiltä seuraavasti: Juhno 1, Meriatan 1, Argenteus 18, petteri 1, Juha R 5, humis 3. En ole varma, mutta luulisin, että nämä kaikki henkilöt, joilta viestejä puuttuu, ovat kirjoitelleet jo vanhallekin foorumille. Eli ehkä kyseessä voisi olla vielä jokin siirtovika. [i:657d29e8aa]Mietin sitten vain sitä, että laskeeko foorumi viestien määrään myös tallennetut yksityisviestit? Niidenhän ei tulisi edes näkyäkään tuossa listauksessa, mutta lasketaanko ne mukaan viestien määrään? Itselläni ei ole nimittäin yhtään yksityisviestiä tallennettuna..[/i:657d29e8aa] Epäilen, etteivät nuo vajeet voi oikein yksityisviesteistä johtua, sillä itselläni on tallennettuna ainoastaan kymmenen yksityisviestiä, eivätkä niistäkään kaikki ole minun itseni lähettämiä. 27 yksityisviestiä ei ole luullakseni koskaan edes ollut postilaatikossani. Minun veikkaukseni olisi se, että viestien siirrossa vanhalta foorumilta uudelle on kadonnut tuo yhteensä 93 viestiä. Voi sitten vain olla hankalampaa paikallistaa, mistä nuo viestit ovat poissa, jos kyseessä on todellakin siirtovirhe.
humis linkki 2. elokuuta 2002 kello 23.42
humis 2. elokuuta 2002 kello 23.42 linkki [quote:64e9759b89="Nysalor"] Epäilen, etteivät nuo vajeet voi oikein yksityisviesteistä johtua, sillä itselläni on tallennettuna ainoastaan kymmenen yksityisviestiä, eivätkä niistäkään kaikki ole minun itseni lähettämiä. 27 yksityisviestiä ei ole luullakseni koskaan edes ollut postilaatikossani. Minun veikkaukseni olisi se, että viestien siirrossa vanhalta foorumilta uudelle on kadonnut tuo yhteensä 93 viestiä. Voi sitten vain olla hankalampaa paikallistaa, mistä nuo viestit ovat poissa, jos kyseessä on todellakin siirtovirhe.[/quote:64e9759b89] Todennäköisempää on se, että bugi on viestilukumäärän laskujärjestelmässä - foorumeja siirrettäessä ensimmäisen kerran tarkistin kyllä että kaikki viestilaskurit täsmäsivät. Silloin jouduin käyttämään erillistä skriptiä ihmisten viestimäärien päivittämiseen, phpBB piti (ja siis ilmeisesti vieläkin pitää) aivan erillistä erikseen päivitettävää viestilaskuria ihmisten tiedoissa. Muistan, että joidenkin konffien osalla jouduin aloittamaan siirron alusta kesken, jolloin poistin konffin suoraan tietokannasta, mutten tainnut pienentää ihmisten viestimääriä. On siis ihan mahdollista, että viestimäärät heittävät sen pari viestiä (Nysalorilla tietysti suhteessa enemmän, koska kahteen kertaan laskettuja viestejäkin oli varmaan enemmän). Katsotaan josko jaksan joskus tehdä batchin joka korjaa kaikkien käyttäjien viestimäärät.... :)