Vanha foorumi

Takaisin

Peikkolaiset

Gloranthan olennot ja henkilöt
GEAS 31. heinäkuuta 2002 kello 22.31
Kirjoittaja Viesti
GEAS linkki 31. heinäkuuta 2002 kello 22.31
GEAS 31. heinäkuuta 2002 kello 22.31 linkki Minkä näköisiä peikkolaset mielestänne ovat? Siis ne ovat pieniä, epämuodostuneita käppänöitä joilla on vääristyneet raajat ja kasvot mutta minua kiinnostaisi tarkempi kuvaus ja koska peikkolaisista näkemäni kuvat ovat erilaisia siis osassa peikkolaisilla on suuri nenä, isot korvat ja he ovat suurin piirtein karvattomia. Toisissa kuvissa taasen he ovat karvasia ja kasvoissa on kuono nenä sijaan. Niissä heillä on myös hiukset joita peikoilla ei pitäisi olla. Itse pidän enemmän jälkimmäisestä versiosta mutta minkälaisia peikkolaiset teidän mielestänne ovat?
Nysalor linkki 31. heinäkuuta 2002 kello 23.20
Nysalor 31. heinäkuuta 2002 kello 23.20 linkki GEAS: [i:27ed7f62fc]Minkä näköisiä peikkolaset mielestänne ovat?[/i:27ed7f62fc] Pieniä, kyyryasentoisia otuksia, joiden luut ja kasvot ovat usein epämuodostuneita. Peikkolaiset siis muistuttavat sen verran kunnon peikkoja, että heidän on periaatteessa helpompi liittyä Kyger Litorin kulttiin, eivätkä heidän ruumiinsa vaadi aivan kamalasti muuttelemista uudelleensyntymisrituaalissa. Näin ollen minun näkemykseni mukaan peikkolaiset ovat kasvoiltaan peikkomaisia, mutta siitä huolimatta D'Wargonin kirouksen vääristämiä ja saattavat siksi muistuttaa toisinaan tuota zin malojen eli ihmisten rumaa rotua. [i:27ed7f62fc]Siis ne ovat pieniä, epämuodostuneita käppänöitä joilla on vääristyneet raajat ja kasvot mutta minua kiinnostaisi tarkempi kuvaus ja koska peikkolaisista näkemäni kuvat ovat erilaisia siis osassa peikkolaisilla on suuri nenä, isot korvat ja he ovat suurin piirtein karvattomia. Toisissa kuvissa taasen he ovat karvasia ja kasvoissa on kuono nenä sijaan. Niissä heillä on myös hiukset joita peikoilla ei pitäisi olla.[/i:27ed7f62fc] Minun näkemykseni mukaan peikoilla on selvästi ihmistä suuremmat korvat ja näin ollen peikkolaisillakin on kokoon suhteutettuna suuret korvat. Kuono lienee myös kaikilla uzeilla, sillä Uz-kirjanen ainakin sanoo seuraavaa: "heillä [uzeilla] on kuono ja torahampaat sekä laikukas harmaa iho". Peikkolaisilla varmaankin kuono saattaa olla toisinaan aika epämääräisesti muodostunut ja siitä ihmismäisyys. Karvaisuudesta Uz-kirjanen sanoo seuraavaa: "He [uzit] ovat karvaisia, jopa melko pörröisiä, heidän päänahkansa karva on usein tuuheampaa kuin karva muualla heidän ruumiissaan." Gloranthan vanhat rodut sanoo hiusten osalta kyllä aivan toista, joten kyseessä lienee joko käännösvirhe, kirjoitusvirhe tai sitten tämä juttu gregattu. Täytyy tosin sanoa, että esimerkiksi Uz-kirjassa peikkojen karvaisuus ei kyllä erotu yleensä kovin voimakkaasti, mutta karvaisiksi joka tapauksessa kuvittelisin myös peikkolaiset. Hiukset peikoilla ainakin esiintyvät hyvin monessa kuvassa ja olisin taipuvainen kyllä hyväksymään hiukset peikoille. Jotkut tietysti voivat ajella päälakensa kaljuksi. Toisaalta peikoista kuvia piirrelleet taitelijat saattavat myös ottaa taiteilijan vapauksia kuvatessaan peikkoja tai he eivät välttämättä tiedä kovin tarkkaan peikkojen yksityiskohtia. Siksi kuvitukseen kannattaisi ehkä suhtautua hiukan varauksellisesti.
Tupew linkki 3. elokuuta 2002 kello 8.17
Tupew 3. elokuuta 2002 kello 8.17 linkki Minun mielestäni peikkolaiset ovat vähäkarvaisia ja pieniä olentoja niillä olisi pitkä nokka jossa olisi isot sieraimet GEASin mielestä niillä ei olisi tukkaa minun mielestäni peikkolaisilla olisi ainakin vähän takkuista tukkaa minusta ne eivät olisi kyyryselkäisiä vaan niin suoraselkäisiä kuin olla ja voi niissä olisi jonkun verran syyliä kasvoissa.Mutta siinä asiassa olen samaa mieltä että peikkolaisella on normaalia ihmistä isommat korvat.Jotkut raajat voivat olla minusta epämuodostuneita mutta en ole koskaan ajatellut että niiden kasvoissa olisi epä muodustumia niillä ei olisi pahemmin hampaita suussa. Tuohon kultti asiaan en osaa pahemmin kommentoida mutta minulla peikkolaiset ovat vain olleet kyger litorissa en ole ajatellut että näöllä on niin paljon väliä kai ne minullakin näyttävät sen verran peikoilta.
Nysalor linkki 3. elokuuta 2002 kello 13.29
Nysalor 3. elokuuta 2002 kello 13.29 linkki Tupew: [i:6ee729550c]minusta ne eivät olisi kyyryselkäisiä vaan niin suoraselkäisiä kuin olla[/i:6ee729550c] Aika erikoinen ajatus, sillä Gloranthan vanhoissa roduissa peikkolaisista sanotaan seuraavaa: "Näillä vajaakasvuisilla mutanteilla on tavallisesti epämuodostunut keho, ja usein vääristynyt luusto ja kasvot. Jos ne voisivat seistä suorassa, ne olisivat korkeintaan 150 cm mittaisia. Tavallisessa kyyryssä asennossaan ne ovat harvoin yli metrin mittaisia." Tietysti YGMV, mutta tuollainen on kyllä aika selvä poikkeus yleiseen linjaan nähden. [i:6ee729550c]niillä ei olisi pahemmin hampaita suussa[/i:6ee729550c] Tuokin kuulostaa minusta omituiselta, sillä mistäs kummasta sitten peikkolaisten puraisuvahinko (RQ:ssa d6) tulisi, jos heille ei ole hampaita, joilla purra? Pureminenhan on usein villien peikkolaislaumojen taktiikkana, kun niillä ei pahemmin aseita ole. Pelkillä ikenillä on kyllä aika vaikea purra tehokkaasti. :) Ja ravinnon hienontaminen on toinen juttu, jossa terävät hampaat ovat aivan välttämättömät, sillä peikkolaiset eivät tosiaankaan aina saa kovin mureaa sapuskaa. [i:6ee729550c]Tuohon kultti asiaan en osaa pahemmin kommentoida mutta minulla peikkolaiset ovat vain olleet kyger litorissa en ole ajatellut että näöllä on niin paljon väliä kai ne minullakin näyttävät sen verran peikoilta.[/i:6ee729550c] Kirjojen linjan mukaan peikkolaisista ei kuitenkaan tule mitenkään automaattisesti Kyger Litorin kultin jäseniä, toisin kuin yöpeikoista. Peikkolaisista sanotaan seuraavaa: "Ruoka-, soturi- ja työläispeikkolaisia ei yleensä hyväksytä minkään kultin noviiseiksi. Arvopeikkolainen voi yrittää kotimaassaan vaikuttavan kultin noviisiksi normaalin menettelyn mukaisesti." Kyger Litorin noviisikokeessa peikkolaiset ovat samalla viivalla kuin muut peikonsukuiset olennot eli heille kulttiin pääseminen on vaikeampaa kuin täyspeikoilla, joskin helpompaa kuin ihmisillä. Harvat peikkolaiset kuitenkaan läpäisevät noviisikokeen vaatimuksia ja harvalla tällaiseen edes annetaan mahdollisuus. Peikkolaiset joutuvat myös usein käymään läpi uudelleensyntymisrituaalin: "Tämä rituaali voidaan suorittaa - - peikkolaiselle, jolloin tästä tulee täyspeikko. Poikkeukselliset peikkolaiset saattavat päästä Kyger Litorin noviiseiksi ilman näitä menoja." Tässä rituaalissa sitten nimenomaan kokelaan ulkonäköä muokataan oikean peikon näköiseksi, joten ilmeisesti useimmat peikkolaisetkin tarvitsevat hiukan parantelua ennen kuin ovat tarpeeksi peikonnäköisiä. Jälleen kerran YGMV, mutta tämä siis kirjojen tiedon ja minun Gloranthani näkökulmasta.
Chividal linkki 3. elokuuta 2002 kello 16.38
Chividal 3. elokuuta 2002 kello 16.38 linkki UZ: The Trolls of Glorantha:ssa on sellainen kuva, jossa on kuvattu muutama peikkorotu noin sivuprofiilina. Siinä on ainakin suurpeikko, yöpeikko, peikkolainen, lumipeikko sekä ihminen noin ihan vertailun vuoksi. Siinä peikkolainen näyttää aika lailla laihalta peikolta pienoiskoossa. Ei ainakaan äkkiseltään näytä kovin paljoa epämuodostuneelta. Kuvaa aika hyvin omaa käsitystäni peikkolaisesta.
Tupew linkki 3. elokuuta 2002 kello 19.04
Tupew 3. elokuuta 2002 kello 19.04 linkki No minä en vanhoja rotuja omista. Ne kuvat joita olen nähnyt peikkolaisista eivät ole minustakaan näyttäneet yhtään epä muodustuneilta. Joo oli vähän huono sanan valinta tuo ei ole pahemmin hampaita suussa tarkoitin että sillä olisi hampaat suussa mutta ne eivät olisi kovin hyväkuntoisia eli jotkut olisivat vähän vähän lohjenneita ja joissain olisi vain joku pieni terävä tynkä.
petteri linkki 4. elokuuta 2002 kello 11.53
petteri 4. elokuuta 2002 kello 11.53 linkki [quote:97b844199c="Nysalor"]Toisaalta peikoista kuvia piirrelleet taitelijat saattavat myös ottaa taiteilijan vapauksia kuvatessaan peikkoja tai he eivät välttämättä tiedä kovin tarkkaan peikkojen yksityiskohtia. Siksi kuvitukseen kannattaisi ehkä suhtautua hiukan varauksellisesti.[/quote:97b844199c] Haunted Ruins kirjasen kuvitus mielestäni kuvaa peikkoja kaikkein parhaiten, muissa kirjasissa nälkäiset ystävämme on kuvattu "villisikojen" näköisiksi joka ei mua ainakaan mielytä.
Larppa linkki 4. elokuuta 2002 kello 12.23
Larppa 4. elokuuta 2002 kello 12.23 linkki Jee Peikkolaisista annetaan hyvä kuvaus tässä Gloranthan vanhat rodut kirjasessa peikko osiossa!!!
Guzmo linkki 5. elokuuta 2002 kello 8.58
Guzmo 5. elokuuta 2002 kello 8.58 linkki Peikkolaiset ovat surkeita kyyryselkäisiä pelkureita, jotka pelkäävät kaikkea itseään isompaansa. Poikkeuksia löytyy, mutta ne joutuu yleensä peikkojen mahaan :)
Nysalor linkki 5. elokuuta 2002 kello 14.39
Nysalor 5. elokuuta 2002 kello 14.39 linkki Chividal: [i:188dfc08cb]Siinä peikkolainen näyttää aika lailla laihalta peikolta pienoiskoossa. Ei ainakaan äkkiseltään näytä kovin paljoa epämuodostuneelta.[/i:188dfc08cb] Kuvassa tietysti peikkolaisen täytyy seisoa selkä suorana, eikä kumaraisessa asennossa, jotta mittakaava hahmottuu. Ja tietysti kuvaan on valittu oikein edustava peikkolainen ja rotunsa valioyksilö, eikä mitään surkeaa mutanttia. ;) Tupew: [i:188dfc08cb]No minä en vanhoja rotuja omista. Ne kuvat joita olen nähnyt peikkolaisista eivät ole minustakaan näyttäneet yhtään epä muodustuneilta.[/i:188dfc08cb] Ilman Gloranthan vanhoja rotuja tai muuta peikkoja käsittelevää lähdeteosta peikkolaisten ulkonäkö jääneekin aika hämäräksi. Minusta tosiaankin olisi parempi muodostaa käsitys kirjoitetun perusteella kuin sellaisten kuvien mukaan, jotka voivat vaihdella suurestikin taiteilijan näkemysten mukaan. Sitä paitsi peikkolaisten epämuodostuneisuutta on varmasti monenasteista ja joillakin on siis epämuodostuneemmat kasvot tai luusto kuin toisilla. [i:188dfc08cb]Joo oli vähän huono sanan valinta tuo ei ole pahemmin hampaita suussa tarkoitin että sillä olisi hampaat suussa mutta ne eivät olisi kovin hyväkuntoisia eli jotkut olisivat vähän vähän lohjenneita ja joissain olisi vain joku pieni terävä tynkä.[/i:188dfc08cb] Enpä usko silti, että peikkolaisilla olisi sen huonommat kampaat kuin villieläimilläkään, joihin villit peikkolaiset aika hyvin rinnastuvatkin. Peikkolaisten hampaat ovat varmasti tehokkaammat kuin tavallisilla ihmisillä. Guzmo: [i:188dfc08cb]Peikkolaiset ovat surkeita kyyryselkäisiä pelkureita, jotka pelkäävät kaikkea itseään isompaansa.[/i:188dfc08cb] Ja varmasti usein pelkäävät myös kaikkea itseään pienempääkin. :) Tosin silloin, kun peikkolaislauman nälkä voittaa heidän pelkonsa, voivat isotkin otukset - jopa aseistetut ihmiset - olla vaarassa. Todellisen syömiskiihkon valtaan joutuneet peikkolaiset eivät välitä, vaikka heidät tapettaisiin.
Wildor linkki 8. lokakuuta 2002 kello 0.28
Wildor 8. lokakuuta 2002 kello 0.28 linkki Käsittääkseni kaikki peikkomuunnelmat ovat enemmän tai vähemmän raiskattuja otuksia. Peikkolaiset ovat oman käsitykseni kaikkea muuta, kuin peikko. He ovat pelkurimaisia heikkoja sekä mahdissa, että voimassa. Sairastuvat herkästi ja jopa tuntevat kylmää toisin, kuin todellinen yöpeikko. Heillä ei ole komeata kuonoa eikä niin hyvin kehittyneitä korvia (suuret kyllä, muttei yhtä suuret). Ajattelen peikkolaista suurisilmäisenä vähän Klonkun oloisena rääpäleenä. Mitä suurempi ulkonäkö peikkolaisella on sitä enemmän se näyttää mielestäni yöpeikolta. Sama juttu Suurpeikolla - pienempi/lyhyempi kuono ei yhtä komeita kulmahampaita ja taas isommat silmät verrattuna yöpeikkoon, kun alkupeikolla ei ole niitä lainkaan (eikö niin?) Siis ikään kuin, jos ajatellaan mitä pienempi ulkonäkö, niin sitä kauempana komeasta yöpeikosta, ja taas mitä korkeampi, niin sitä lähempänä. Pitkä komea kuono, josta irvistää vahvat kulmahampaat ja pienet tihruiset silmät. Olen myös ajatellut isot korvat komistuksena peikolle. Me emme ole koskaan käyttäneet peikkojen näkökyvyn rajoittaneisuutta, kuin matkan määrityksessä. Minulle tuli täysin yllätyksenä ettei peikot näe kuin punaisen värin ja Sinisen Kuun palvojat ilmeisesti sinisen, eivät meidän peikkomme ole pörröisiä. Niillä on lähinnä vahva karvoitus, mutta ei mitään hiton orankeja niistä tule.
Karvajalka linkki 10. marraskuuta 2002 kello 16.12
Karvajalka 10. marraskuuta 2002 kello 16.12 linkki Mielestäni peikkolaisilla on paljon eri "alatyyppejä". Ruokapeikkolainen, joka ei osaa muuta kuin purra/syödä ja vikistä, pelkurimainen ja tyhmä otus, eläin/peikkovaistojen mukaan elävä. Työpeikkolainen, joka osaa kaivaa ojaa, louhia hakulla ja mahdollisesti puolustaa itseään.Varsin yksinkertainen ja kehno otus, mutta astetta parempi kuin ruoka. Koulutuspeikkolainen/taistelupeikkolainen riittävän viisas(ei pelkurimainen) ja rakenteeltaan melkein ehjä peikkolainen, jota voidaan opettaa taisetlemaan kohtuullisesti tai toimimaan kohtuudella jossain järkityössä. Viisaspeikkolainen(harvinainen), viisas ja ehjä peikkolainen, kykenee toimimaan johtajana tai shamaanina taistelupeikkolaisille tms ja muodostamaan pieniä peikkolaisyhteisöjä. Perusteluja tälle ajattelutavalle on että peikkolaisia syntyy paljon, peikot synnyttää yleisesti ja peikkolaiset tietysti. Suuressa määrässä peikkolaisia on pakko olla jokunen paremmin onnistunut peikkolainen. Koska peikkolaisia syntyy runsaasti ja kukaan ei niistä välitä, pitää ruuan ja selviytymisen takia pärjärtä ja taistella selviämisen puolesta. Tässä kamppailussa pärjää paremminonnistuneet peikkolaiset paremmin. Peikkolaisia karkaa metsikköön ja vain parhaat säilyvät hengissä. Nämä yhdistyvät selviytyäkseen paremmin ja syntyy klaani tms. Peikkolaiset lisääntyvät ja syntyy parempia peikkolaisia lisää. Peikkolaisen kuvauksena käytän suunnillen ihmisenkokoista suoraselkäistä otusta joka näyttää peikkomaiselta. Ruokapeikkolaiset ovat rujonpia ja käyttäytyvät eläimellisesti, mahdollisesti kulkien välillä "4 jalalla" nuuskien ilmaa ja syöden haavoittuneita ja yleensäkkin kaikkea sekä keskustelevan muristen ja örähdellen ilman järkevää kieltä. Tiedän kyllä ettei kirjassa näin lue peikkolaisista, mutta paremmat peikkolaiset ovat mielestäni hyvää tykinruokaa pj:lle jota voi heittää hahmojen tielle. Pieni peikkolaisyhteisö rosvoilemassa ei ole yhtään pahitteeksi :-?
Bombur linkki 18. maaliskuuta 2003 kello 10.47
Bombur 18. maaliskuuta 2003 kello 10.47 linkki Minun mielestä peruspeikkolainen on suhteellisen lihaksikas, hieman pullea alavatsasta, haltiakorvat, suurehkot jalat ja todella epäkohtelias.
Guzmo linkki 18. maaliskuuta 2003 kello 18.28
Guzmo 18. maaliskuuta 2003 kello 18.28 linkki [quote:1267ee1a4d="Karvajalka"]Peikkolaisen kuvauksena käytän suunnillen ihmisenkokoista suoraselkäistä otusta joka näyttää peikkomaiselta[/quote:1267ee1a4d] Ymmärtääkseni peikkolaiset ovat pieniä, ryhdittömiä ja lähes kaikkea pelkääviä olentoja.