Vanha foorumi

Takaisin

Myrkynteko

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Larppa 31. heinäkuuta 2002 kello 16.38
Kirjoittaja Viesti
Larppa linkki 31. heinäkuuta 2002 kello 16.38
Larppa 31. heinäkuuta 2002 kello 16.38 linkki Myrkynteko :evil: Tässä ajattelin, että jos joku alkemisti keittelee myrkkyi, niin jos sillä on vaikkapa kyky jotain 88% ja hän yrittää keittää jotain pot 15 kamaa niin hän tarttee siihen oikeet kamat ja romppeet aineiden lisäksi niin onko näin että hänen tarvitsee vain heittää alle 88% niin onnistuu vai vaikeuttaako pot 15 keitto jotenkin heittoo? Esim. vaikkapa -15 heittoon mut ois silti aika helppoo, ku ajattelee: "joo keitänpä tässä pot 40 myrkyn ja ujutan sen jonkun juomaan niin eiköhän ala kilisemään." Aika tyhmää kun vois onnistuneella heitolla tappaa jättiläisen tai jotain vastaavaa. Ja entä kompurointi? Tuleeko siitä vähän tehottomampaa vai räjähtääkö välineet paskaks? :x En tiedä onko tästä kirjoiteltu aikasemmin mutta toivottavasti tulee vastauksii!!! :P
Nysalor linkki 31. heinäkuuta 2002 kello 17.07
Nysalor 31. heinäkuuta 2002 kello 17.07 linkki Larppa: [i:726407a43b]Tässä ajattelin, että jos joku alkemisti keittelee myrkkyi, niin jos sillä on vaikkapa kyky jotain 88% ja hän yrittää keittää jotain pot 15 kamaa niin hän tarttee siihen oikeet kamat ja romppeet aineiden lisäksi niin onko näin että hänen tarvitsee vain heittää alle 88% niin onnistuu vai vaikeuttaako pot 15 keitto jotenkin heittoo?[/i:726407a43b] Ainekset ovat luonnollisesti olennaiset, sillä myrkkyä harvemmin ihan tyhjästä syntyy (paitsi Myrkky-loitsussa :)). Kykyvähennysten ja sellaisten sijaan mieluummin kiinnittäisin myrkkyä valmistettaessa huomiota siihen, onko hahmolla todella taitoa ja osaamista tehdä jotakin myrkkyä. Usein kai myrkyn valmistaminen on jonkin yhteisön perinne tai salaisuus, joten pelkästään se, että osaa valmistaa myrkkynuolia sammakonmyrkystä, ei varmastikaan auta silloin, jos olisi tarpeen valmistaa jotakin mineraalipohjaista myrkkyä alkemiallisin menetelmin. Mieluummin siis improvisoisin myrkyn laadun edellytyksiä hahmon kokemusten mukaan kuin vain pelkistäisin sen nopanheitoksi miinuksien tai plussien kera. Toki Myrkynvalmistus-kykyheitto voi olla sitten mukana osattua myrkkyä valmistettaessa, joskaan tämäkään ei ole aina mitenkään välttämätöntä minun peleissäni, etenkin jos myrkynteko on aika yksinkertaista. [i:726407a43b]Ja entä kompurointi? Tuleeko siitä vähän tehottomampaa vai räjähtääkö välineet paskaks?[/i:726407a43b] Kompurointi voisi tuottaa täysin melkein tai täysin tehotonta myrkkyä, joka kuitenkin näyttää aivan tavanomaiselta. Erikoinen tai kriittinen onnistuminen voisi parantaa myrkyn tehoa hiukan.
Larppa linkki 31. heinäkuuta 2002 kello 17.40
Larppa 31. heinäkuuta 2002 kello 17.40 linkki aha Mutta et vastannu siihen, että jos yrittää ja osaa tehdä myrkkyä ja yrittää tehdä siitä tehookasta esim. pot 15 paljonko tulee miinusta? Vai onko näin, että esim. käärmeenmyrkystä saa tehdyksi onnistuneella heitolla samanlaista kuin se on käärmeellä siis hyökätessä esim. vahinko 1d4+myrkky pot 7??? :-?
Nysalor linkki 31. heinäkuuta 2002 kello 18.19
Nysalor 31. heinäkuuta 2002 kello 18.19 linkki Larppa: [i:589a5638c9]Mutta et vastannu siihen, että jos yrittää ja osaa tehdä myrkkyä ja yrittää tehdä siitä tehookasta esim. pot 15 paljonko tulee miinusta?[/i:589a5638c9] Olen yrittänyt selittää sitä, että myrkyn teko riippuu aika pitkälti aineksista, ei niinkään tekijän taidoista. Vaikka olisi kuinka taitava henkilö, niin heikoista aineksista ei saa oikein aikaan voimakasta myrkkyä. Yritän ajatella myrkyn valmistamista ensisijaisesti ihan käytännön tasolla, enkä vain abstraktina nopanheittona. Jos aineksia voimakkaaseen ja heikkoon myrkkyyn, niin kaipa valmistaminen on silti yhtä hankalaa tai helppoa ilman mitään miinuksia. Mutta sinun pelissäsi myrkyt voivat toimia tietysti aivan haluamallasi tavalla. [i:589a5638c9]Vai onko näin, että esim. käärmeenmyrkystä saa tehdyksi onnistuneella heitolla samanlaista kuin se on käärmeellä siis hyökätessä esim. vahinko 1d4+myrkky pot 7???[/i:589a5638c9] Eiköhän käärmeenmyrkky ole jo itsessään myrkyllistä ilman mitään erikoisia tekemisiä. Sen sijaan käärmeenmyrkyn hyödyntäminen aseissa saattaisi vaatia jo jotakin tekemistä, jottei sen teho katoa tai jotta se pysyy kiinni terässä. En tosin välttämättä itse katsoisi tällaisessa tarvittavan nopanheittoja lainkaan, jos henkilöllä on homma hallussa. Ja itse en sitten ole mikään myrkkyspesialisti, enkä tunne alaa hyvin. :)
Northstar linkki 1. elokuuta 2002 kello 6.40
Northstar 1. elokuuta 2002 kello 6.40 linkki Olen samoilla linjoilla [i:988c3bef61]Nysalor[/i:988c3bef61]in kanssa, elikkä huonoilla aineilla ei voi päästä suuriin myrkyllisyyksiin ja toisinpäin. Meinaan, kun RQ:ssa aika selvästi sanotaan, että ns. hienoalkemiaa (voikohan RQ alkemiaa kutsua missään olosuhteissa täksi?) ei osaa kuin jossain määrin kääpiöt (Mostalit). Jos eri aineet tunnettaisiin tarkasti niin ihmettelen miksi ruuti olisi niin harvinaista kuin se on ja niin edespäin? Mutta omasta mielestäni joku alkemisti voisi tehdä vaikkapa POT 5 + POT 5 myrkystä onnistumisella vaikkapa POT 7 taikka POT 8 myrkyä (jollain erikoisella jopa POT 10) mutta epäonnistumisella voisi POT olla vaikka vain POT 5 taikka jopa laskea (myrkyt jotenkin kumoavat toisiaan..?). Elikkä ensin pitäisi olla aineita mistä myrkkyä yleensä aletaan valmistaa. Toki sitten myrkyn ominaisuuksia voisi hyvillä tadoilla hiukan muokata, vaikkapa siten, että jokin myrkky pysyykin terässä pitempään taikka saa myrkyn ominaismaun katoamaan yms.. Omasta mielestäni myrkkyjen teko on lähinnä siis tämmöistä.
Sampi linkki 1. elokuuta 2002 kello 8.05
Sampi 1. elokuuta 2002 kello 8.05 linkki Minäkin kannatan aineen myrkyllisyyden vahvaa riippuvuutta käytetyistä raaka-aineista. Toki erilaisilla alkemistisilla proseduureilla saatetaan tehdä myrkyttömistä aineista transmutaation avulla myrkyllisiä, mutta silloinkin lopputuloksen teho riippuu raaka-aineista. Alkemian suurempi etu lieneekin juuri myrkkyjen muiden ominiasuuksien muuttamisessa. Wyvernin voimakas myrkky on juoksevaa ja haihtuu nopeasti kun se on poissa wyvernistä, mutta taidokas alkemisti osaa sekoittaa sen sopiviin aineksiin ja tehdä siitä sitkeää tahnaa, joka pysyy miekan terällä ja nuolenkärjessä. Näin muuten käyttökelvottomasta mutta voimakkaasta myrkystä saa hyödyllistä tavaraa. Toki tällaisissa prosesseissa myrkky saattaa hieman laimentua, mutta se on pieni hinta saavutetusta edusta. "Hienoalkemiaa", kuten joku ehti jo ehdottaa, on harvemmassa, mutta minun mielestäni se sopii muuallekin kuin Mostalien salakähmäisiin käsiin. Ainakin velhot voivat mielestäni olla varsin taitavia alkemisteja, ja itse asiassa se kuuluu heidän ammattiinsa muutenkin, jos minulta kysytään. Kuitenkin pitkälle edistynyt alkemia vaatii sivistynyttä kulttuuria, eikä missään tuppukylässä ole saatavilla kalliita ja hienostuneita laitteistoja, joita alkemian harjoittaminen vaatii. Myrkkyjä saa toki muualtakin kuin alkemisteilta, sillä jotkut tuntevat luonnon sen verran hyvin, että tietävät mitä voi käyttää myrkkynä. Vaikapa sammakon selkänahkaa tai sopivia marjja tai oikean käärmeen myrkkyä voi levittää aseelle. Tai jonkin puun lehtiä voi murskata ja sekoittaa ruokaan, tai oikea kala väärin valmistettuna voi tappaa, tai aivan mitä tahansa. Täytyy vain tietää, keltä kysyä. Sopiva shamaani tai metsästäjä kyllä kertoo oikeat aineet.
Nysalor linkki 1. elokuuta 2002 kello 12.59
Nysalor 1. elokuuta 2002 kello 12.59 linkki Northstar: [i:daf37099a5]Jos eri aineet tunnettaisiin tarkasti niin ihmettelen miksi ruuti olisi niin harvinaista kuin se on ja niin edespäin?[/i:daf37099a5] Kenties Gloranthassa ruudin valmistaminen voisikin olla hankalampaa kuin meidän maailmassamme. Ja toisaalta mostalit eivät taatusti koskaan kerro, mistä aineista ruutia valmistetaan. Sampi: [i:daf37099a5]"Hienoalkemiaa", kuten joku ehti jo ehdottaa, on harvemmassa, mutta minun mielestäni se sopii muuallekin kuin Mostalien salakähmäisiin käsiin. Ainakin velhot voivat mielestäni olla varsin taitavia alkemisteja, ja itse asiassa se kuuluu heidän ammattiinsa muutenkin, jos minulta kysytään.[/i:daf37099a5] Joo, kehittynyttä alkemiaa ei minustakaan Gloranthassa kovin monet poppoot osaa, joskin varmasti muutkin kuin mostalit. En kuitenkaan näe, että velhojen ammattiin kuuluisi automaattisesti alkemia, sillä minun Gloranthassani useimmat velhot loitsivat ilman mitään yrttejä tai aineksia, ihan vain sisäisen voimansa avulla ja Jumalan lakeja hyödyntäen. Jotkut basiliskin tai käärmekukon kaltaiset jutut vaativat vain alkemiaa, mutteivät tavalliset loitsut tai rituaalit. [i:daf37099a5]Kuitenkin pitkälle edistynyt alkemia vaatii sivistynyttä kulttuuria, eikä missään tuppukylässä ole saatavilla kalliita ja hienostuneita laitteistoja, joita alkemian harjoittaminen vaatii.[/i:daf37099a5] Jep, olen samaa mieltä. Lisäksi varmasti alkemistejä kohtaan tunnetaan kansan keskuudessa usein syvää epäluuloa, koska tavallisen rahvaan näkökulmasta he saattavat tehdä jumalattomia ja inhottavia taikoja kummallisilla laitteillaan. En yhtään ihmettelisi, vaikka joltakin juonittelevalta aateliselta voisi löytyä klassinen alkemisti, joka sekoittelee myrkkyjä aatelisen vihollisten pään menoksi. :)
Sampi linkki 1. elokuuta 2002 kello 13.18
Sampi 1. elokuuta 2002 kello 13.18 linkki [quote:5adf53ec0f]Nysalor: Joo, kehittynyttä alkemiaa ei minustakaan Gloranthassa kovin monet poppoot osaa, joskin varmasti muutkin kuin mostalit. En kuitenkaan näe, että velhojen ammattiin kuuluisi automaattisesti alkemia, sillä minun Gloranthassani useimmat velhot loitsivat ilman mitään yrttejä tai aineksia, ihan vain sisäisen voimansa avulla ja Jumalan lakeja hyödyntäen. Jotkut basiliskin tai käärmekukon kaltaiset jutut vaativat vain alkemiaa, mutteivät tavalliset loitsut tai rituaalit. [/quote:5adf53ec0f] En tarkoittanutkaan loitsujen itsensä vaativan alkemiaa, vaan velhon ammatin. Erilaisten lainalaisuuksien tutkiminen saattaa helpottua jos laitteet aineitten tutkimiseen ja valmistamiseen ovat olemassa ja saattaa käyttää hyödyksi tiedossa olevia prosesseja. Niinpä monille velhoille alkemia voisi olla hyödyllinen työkalu velhouden opettelemisessa ja tutkimuksen tekemisessä. Toki se saattaa olla tarpeen myös joidenkin loitsujen heittämisessä, kuten noiden mainitsemiesi. Myrkyistä vielä muuten: ennen kun antaisin pelaajahahmon, jolla on alkemia-kyky tehdä myrkkyjä, vaatisin häntä jollain tavalla hankkimaan aineet myrkkyyn, joko valmiita luonnonmyrkkyjä joita sitten voisi "parannella" tai sitten oikeat aineet johonkin omaan kasvi- tai mineraalimyrkkyyn. Lisäksi jälkimmäisessä tapauksessa pelaajalla sopisi olla jonkinlainen resepti kyseisen myrkyn valmistuksessa. Alkemia kykynä on mielestäni enemmänkin taitoa käsitellä aineita alkemian keinoilla ja laitteilla, kun taas myrkkyjen valmistus vatisi jonkinlaisen tietokyvyn, vaikkapa Myrkkytietouden. YGMV.
Nysalor linkki 1. elokuuta 2002 kello 14.18
Nysalor 1. elokuuta 2002 kello 14.18 linkki Sampi: [i:b5899f5315]En tarkoittanutkaan loitsujen itsensä vaativan alkemiaa, vaan velhon ammatin. Erilaisten lainalaisuuksien tutkiminen saattaa helpottua jos laitteet aineitten tutkimiseen ja valmistamiseen ovat olemassa ja saattaa käyttää hyödyksi tiedossa olevia prosesseja. Niinpä monille velhoille alkemia voisi olla hyödyllinen työkalu velhouden opettelemisessa ja tutkimuksen tekemisessä.[/i:b5899f5315] No, minulla yleensä velhojen ammattiin kuuluu enemmän hurskaiden pyhimysten opettamien lakien säilyttäminen kuin uusien selville saaminen. Velhot eivät minulla niinkään luo uutta kuin säilyttävät vanhaa, joten he ovat enimmäkseen teoreetikkoja, jotka tutkivat vanhoja kirjoja ja opettelevat niistä loogisia ele- ja liikesarjoja. Minun Gloranthassani vain harvat harrastavat alkemiallisia tutkimuksia ja näistäkin varmasti monet ovat zzaburisteja. Hiukan keskiajan tyyliin minun Gloranthassani empiirisiin alkemiallisiin tutkimuksiin suhtaudutaan aika nuivasti, myös kirkon taholta. [i:b5899f5315]Alkemia kykynä on mielestäni enemmänkin taitoa käsitellä aineita alkemian keinoilla ja laitteilla, kun taas myrkkyjen valmistus vatisi jonkinlaisen tietokyvyn, vaikkapa Myrkkytietouden.[/i:b5899f5315] En ole aivan varma, mutta jossakin on saattanut esiintyä sellainen kyky kuin Myrkynvalmistus, vaikka en nyt kyllä jaksa muistaa, mistä tällainen muistikuva on tullut, enkä jaksa penkoa kirjojakaan. Tietokyky se varmasti kyllä olisi. Alkemiasta taas on esiintynyt ainakin kyky Alkemia Käärmepiipun syvänteessä.
Vader linkki 1. elokuuta 2002 kello 14.33
Vader 1. elokuuta 2002 kello 14.33 linkki Nysalor: [i:ef4c0a9c8d]En ole aivan varma, mutta jossakin on saattanut esiintyä sellainen kyky kuin Myrkynvalmistus, vaikka en nyt kyllä jaksa muistaa, mistä tällainen muistikuva on tullut, enkä jaksa penkoa kirjojakaan. Tietokyky se varmasti kyllä olisi. Alkemiasta taas on esiintynyt ainakin kyky Alkemia Käärmepiipun syvänteessä.[/i:ef4c0a9c8d] Ainakin Peikkomaat- ja Käärmepiipun Syvänne- kirjoissa on pelitiedoissa omana kohtanaan Alkemia (kuten Kyvyt, Henkitaikuus, Riimutaikuus jne...). Syvänne-kirjassa tosin ainakin Fil-ith -nimisellä broolla (sivu 36) on kyvyissä erikseen Alkemiatieto ja kohdassa Alkemia mainitaan "Osaa tehdä terämyrkkyä, teho 10; tavallista myrkkyä teho 13..." Peikkomaat-kirjassa Horribiliksella (sivu 14) on erikseen Alkemia-kohta (mutta kyvyissä ei ole alkemiatietoa), jossa kerrotaan näin:"Osaa tehdä POT 10 terämyrkkyä..." Samassa kirjassa Hermaka auttajalla (sivu 10) on kyky Hoida myrkkyä. (Eikös jossain viestiketjussa puhuttu myrkytysten hoitamisesta?) Itse kuitenkin kallistuisin sille kannalle, että hahmo joko tietää miten tehdä myrkkyä tai sitten ei ja voi sitten kyseistä myrkkyä tehdä jos on tarvikkeet. Kemiallisten yhdisteiden (sariinit, sinappikaasut ja vastaavat) tekeminen taitaa olla vähän turhan spesiaalia hommaa. Ehkäpä sitten alkemiakyvyllä niitä voisi sekoitella. Minulle tosin riittävät ihan hyvin sammakonselästä ja myrkkymarjoista keitetyt sopat...
Nysalor linkki 1. elokuuta 2002 kello 15.18
Nysalor 1. elokuuta 2002 kello 15.18 linkki Vader: [i:293be693fc]Syvänne-kirjassa tosin ainakin Fil-ith -nimisellä broolla (sivu 36) on kyvyissä erikseen Alkemiatieto ja kohdassa Alkemia mainitaan "Osaa tehdä terämyrkkyä, teho 10; tavallista myrkkyä teho 13..."[/i:293be693fc] Tämä onkin järkevä tapa kertoa tarkasti, mitä myrkkyjä hahmo osaa tehdä, eikä vain lätkäistä epämääräistä numeroarvoa Alkemiaan tai Myrkynvalmistukseen. Kiitos hyvistä viittauksista! [i:293be693fc]Samassa kirjassa Hermaka auttajalla (sivu 10) on kyky Hoida myrkkyä. (Eikös jossain viestiketjussa puhuttu myrkytysten hoitamisesta?)[/i:293be693fc] Tämä käännös arvatenkin tarkoittaa kykyä Treat Poison, joka on käännetty Gloranthan kulteissa Paranna myrkytykseksi. Tästä tietokyvystä on tosiaankin puhuttu jo muualla. Todennäköisesti kyseisellä kyvyllä parannellaan usein eläinten ja kasvien aiheuttamia myrkytystiloja, jotka lienevät paljon tavallisempia kuin aseissa käytetyt myrkyt.
Northstar linkki 2. elokuuta 2002 kello 8.56
Northstar 2. elokuuta 2002 kello 8.56 linkki [quote:464f45715c="Nysalor"]Northstar: [i:464f45715c]Jos eri aineet tunnettaisiin tarkasti niin ihmettelen miksi ruuti olisi niin harvinaista kuin se on ja niin edespäin?[/i:464f45715c] Kenties Gloranthassa ruudin valmistaminen voisikin olla hankalampaa kuin meidän maailmassamme. Ja toisaalta mostalit eivät taatusti koskaan kerro, mistä aineista ruutia valmistetaan. [/quote:464f45715c] Meinaankin sitä, että jos aineet tunnettaisiin läpikotaisin, niin kaipa alkemistit osaisivat uumoilla, että tätä ja tätä yhdistelemällä syntyy suurinpiirtein tämmöistä. Kyllä uskoisin, että RQ:n maailmassakin salpietaria (kaliumnitraatti), rikkiä, koivuhiiltä yhdistelemässä saadaan jonkinmoinen tussaus aikaiseksi. Tuskinpa ne sielläkään ihan eritavalla käyttäytyvät... Tosin kääpiöthän voivat käyttää vaikka jotain nitroglyseriini-ruutia, jota meidänkin maailmassa ainakin joskus käytettiin, en tiedä mitä ruudissa nykyään käytetään. Sen lisäksi heidän ruutinsa on varmaakin paremmin jyvittynyttä yms. Mutta niin, näistä syistä omasta mielestäni hienoalkemia on aikasen harvinaista. Aineiden käyttäytyminen tiedetään siis melkoisen hyvin "hienoalkemiassa". Erilaisten parantavien salvojen, juomien yms. myrkkyjen teko taas ei vaadi omasta mielestäni mitään hienoalkemiaa vaan vain tietoa asioista ja taitoa sekoitella aineita oikein, joka on minun mielestäni se yleisempi tieto. Meidänkin maailmassa, minun elinikänä olen nähnyt wanhoja parantajia jotka osaavat tehdä parantavia salvoja yms. vaikkei takana olekaan korkeakoulututkintoa. Taito on siirtynyt perintönä tai saatu koulutuksella ("oppipoikana" yms.) ja karttunut kokemuksella, kuten minä kuvittelisin perus fantasia alkemistillakin olevan.
Nysalor linkki 2. elokuuta 2002 kello 19.02
Nysalor 2. elokuuta 2002 kello 19.02 linkki Northstar: [i:90b719ae87]Kyllä uskoisin, että RQ:n maailmassakin salpietaria (kaliumnitraatti), rikkiä, koivuhiiltä yhdistelemässä saadaan jonkinmoinen tussaus aikaiseksi. Tuskinpa ne sielläkään ihan eritavalla käyttäytyvät...[/i:90b719ae87] Gloranthassa kuitenkin metallitkin ovat toisenlaisia kuin meidän maailmassamme, joten ei kuulostaisi ihan mahdottomalta sekään, että ruutia valmistettaisiin jollakin eri tavalla, joka olisi meidän maailmamme tapaa hankalampi. No, vaikka yhdistelmä olisi samanlainen Gloranthassakin, niin eivätpä varmaan ihmiset tule kovin helpolla löytäneeksi oikeita yhdistelmiä, kun aineiden tuntemus lienee paljolti mututuntuman ja perinnetietämyksen varassa. [i:90b719ae87]Erilaisten parantavien salvojen, juomien yms. myrkkyjen teko taas ei vaadi omasta mielestäni mitään hienoalkemiaa vaan vain tietoa asioista ja taitoa sekoitella aineita oikein, joka on minun mielestäni se yleisempi tieto. Meidänkin maailmassa, minun elinikänä olen nähnyt wanhoja parantajia jotka osaavat tehdä parantavia salvoja yms. vaikkei takana olekaan korkeakoulututkintoa.[/i:90b719ae87] Joo, tuon vuoksi juuri aineiden tuntemuksen pitäisikin olla minustakin yleensä olennaisessa osassa myrkkyjen ja muiden litkujen valmistamisessa. RuneQuestin kyvyistä siis Kasvitieto olisi aika hyvä siihen, että osaisi löytää kasveja, joista perinteiden mukaan myrkkyjä valmistetaan.
Vaakkujaakko linkki 28. elokuuta 2002 kello 10.03
Vaakkujaakko 28. elokuuta 2002 kello 10.03 linkki Eipä ole koskaan tullut alkemiasääntöihin tarkemmin perehdyttyä, kun hahmojenkaan intressit eivät ole koskaan sille suunnalle päätyneet. Sääntötasolla muistelen alkemiaa käsiteltävän ainakin Varaskulttien yhteydessä, elikkä P & BR -opuksessa sekä Tradetalkin jossakin numerossa. Samoin, Land of Ninjassa kuvaillaan kaikenlaisia ninjojen myrkkyjä ja savupommeja yms. Käärmepiipun ja Peikkomaiden alkemia-kyvyt taitavat olla toisen laitoksen RQ:n perintöä, niihin aikoihin kaikenlainen säätäminen terämyrkyillä yms. taisi olla yleisempää. Mutta, noilla lähteillä perehtymään aiheeseen!