Vanha foorumi

Takaisin

Sääntö lisäykset ( pika sellaiset )

RuneQuestin säännöt
Anonymous 24. elokuuta 2001 kello 17.05
Kirjoittaja Viesti
Anonymous linkki 1. heinäkuuta 2001 kello 18.21
Anonymous 1. heinäkuuta 2001 kello 18.21 linkki Onko teidän porukoissanne sattunut sellaista että joku on halunnut tehdä sellaisia asioita joihin ei sääntökirjoista ole millään löytynyt sääntöä ja ne on sitten pitänyt keksiä äkkiä. Esim. Haltia jonka nimeä en enää muista (aika vanha juttu) oli kova käyttämään keihästä sillä perinteisemmällä tavalla eli pistämällä. Mitäs sitten kun hän halusi lyödä zombilta jalat alta ? Siis lyödä keihäällä vaakatasossa ilman että yrittää osua terällä. Pelinjohtaja muistaakseni sanoi että osaaminen puoliksi vai olikohan että vain kolmasosalla.... no hän onnistui ja vahinkona käytettiin muistaakseni tavallisen sauvan vahinkoa. Zombin jalat lensivät ja itse manasin miksi menin tuhlaamaan hyvä nuolia mokomaan otukseen.... Ja samassa taistelussa... luuranko kiipeää laivaan köysitikkaita pitkin ja koska luurankoon on pistämällä huono osua eikä se taida edes tehota niin kyseinen rämäpää kysyy PJ:ltä saako tehdä "erikois-iskun". Selittämisen jälkeen PJ myöntyy ja sanoo että osaaminen jaetaan neljällä. Olikohan mahdollisuus tuon jälkeen jotain 15%.. Ja hän onnistui ! Enchasol (muistinpas nimen :smile: ) hyppää laivan kaiteen yli luurangon yläpuolelle pitäen keihään kärkeä siten, että kärki osoittaa keskelle luurangon päätä.. Enchasolin painon, hyvän keihään ja kriittisen tai erikois onnistumisen aikaan saamana keihäs lävistää pään ja jatkaa matkaansa selkärankaa pitkin kunnes Enchasol tömähtää keihäineen lautan kannelle ja hänen jalkojensa juuressa on vain kasa luita ja hieno rintapanssari.... Mutta ympärillään hän näkee kymmeniä luurankoja,zombeja ja vampyyrin..... Aloin vain pohtia että olikohan tuokin kuitenkin liian helppo temppu ? Temppuunhan olisi tarvittu oikeastaan hyppy heitto ja tähtääminenkin mutta mitäpä siitä.. porukkamme sai jälleen kelpo naurut kun haltialle tuli pienoinen kiire pois lautalta.... Kertokaa kokemuksistanne......
Guzmo linkki 2. heinäkuuta 2001 kello 16.00
Guzmo 2. heinäkuuta 2001 kello 16.00 linkki Jos säännöt eivät toimi, hylkää ne. Jos säännöt eivät jousta, hylkää ne. Jos et pidä sännöistä, hylkää ne. Eli ei ne säännöt ole pelaamisen itsetarkoitus. Ne antavat mekaniikan ja jotain kontrolleja peliin. Ei missään pelissä taida olla lähellekkään kaikkia tilanteita edes taistelun osalta selitettynä. Hyvä tarinankerronta on mielestäni tärkeämpää. Nopilla sitten kuvataan niitä satunnaisuuksia kun kaikki ei voi aina onnistua, ainakaan kriittisesti. Mielestäni esimerkeissäsi oli toimittu ihan järkevästi. Kyky oli jaettu tai otettu miinuksia kun hahmo on tehnyt jotain erikoisempaa. En edes jaksa ajatella oliko luurangon tappamisessa jäänyt joku kykyheitto väliin. Kuulosti upealta manööverilta ja tuommoisen keksiminen taistelussa on aina plussaa. Omassa pelissä olisi ainakin yksi-kaksi heittoa riittänyt. Toisenkin onnistuminen olisi tietysti tarpeeksi tuhoamaan luurangon. Toisella onnistumisella ei olisi tippunut itse laidan yli :smile: Hankala olisi pelata täysin säännötöntä peliä, mutta en myöskään pidä RoleMasterin taulukkohelvetistä. Sekin kyllä hoitui aikoinaan RM:ää pelatessa kun yksi pelaaja etsi koko ajan taulukkokirjasta heittojen vaikutuksia :smile: ---------------------------------------------- - Guzmo
Anonymous linkki 2. heinäkuuta 2001 kello 5.02
Anonymous 2. heinäkuuta 2001 kello 5.02 linkki Miten pikkutarkka peli se RoleMaster muuten on ? Olen kuullut että se on törkeän hidas ja monimutkainen pelata mutta en muuta. ( enkä itse ole pelannut ) Onko peli tyyliin: Pelaaja ampuu jousella. Ensin heitetään jaksaako hän nostaa jousta ja nuolta. Sitten testataan pysyykö nuoli paikoillaan kun hän alkaa jännittää jousta. Tämän jälkeen heitetään jaksaako hän jännittää jousta tarpeeksi paljon ja kestääkö itse jousi. Sitten tarkistetaan tuulen suunta, nuolen paino, jännityksestä saatu liikevoima nuoleen, kohteen mahdollinen liikkuminen jne. jne.... Tuollaistako se on :\
Guzmo linkki 2. heinäkuuta 2001 kello 10.46
Guzmo 2. heinäkuuta 2001 kello 10.46 linkki RoleMaster on yhtä taulukkoa ja sääntöä koko peli. Esimerkki (hieman kärjistetty): Pelaaja: "hahmoni kävelee pöydän luokse" GM: "no heitä kävely heitto -5 muutoksella" Pelaaja: "No tuli 115 se on E kriittinen ja +10" GM: "No joo meni aika huonosti, heitä joku näppäryys heitto pysyykö vauhti yllä." Pelaaja: "69, ei taida pysyä" GM: "Pääset kyllä pöydälle. Heitä havainto heitto." Pelaaja: "120 ja B kriittinen" GM: "Joo no sä näät, että siinä on muki pöydällä." Pelaaja: "No mä nostan sen" GM: "No se on voima heitto jälleen kerran, mutta saat siihen bonuksia kun olet ennenkin nostellut esineitä." Pelaaja: "Tais onnistuu, tuli yli sata" GM: "Joo no nostat mukin. Venaa mä katon taulukosta..." Jne... :smile: No ei se ihan noin kamala peli ole, mutta ei ne säännöt minun mieleeni kyllä ole. --------------------------------------- - Guzmo
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 1. heinäkuuta 2001 kello 23.47
Topi Hiski Viljami Salmi 1. heinäkuuta 2001 kello 23.47 linkki hahaha! Tuo kyllä kuvaa rolee hyvin! Siis en itsekkään pidä rolesta kovin paljon. Joo tuo on aika harvinaista nykyään tuo että yrittää kuvaillla itse tekonsa pitkälle. Nykyään me vain heitellään noppaa ja kysytään sit et mitäs tapahtu? Eli sellanen henkinen laiskuus tulee liian sääntö rikkaissa peleissä. Siis jos pelaaja yrittää jottain tollasta hullua ja siistiä manööveriä, niin ei sen automaattisesti pidä onnistua, mutta kyllä pelaaja saa yrittää! Pj ei saa sanoo , et "ei noin saa/voi tehä" .
Anonymous linkki 1. heinäkuuta 2001 kello 22.13
Anonymous 1. heinäkuuta 2001 kello 22.13 linkki Guzmo: Jos säännöt eivät toimi, hylkää ne. Jos säännöt eivät jousta, hylkää ne. Jos et pidä sännöistä, hylkää ne. Ei vois olla enää enempää samaa mieltä! Myös mun mielestä se pelin sujuvuus ja jännitys on tärkeämpää kuin valtaisa Nippelisääntöryteikkö! Itelläni on RoleMaster ja kun niitä taulukkoja selailee, niin HUH,HUH!!!! Liika sääntöjen paljous kyllä teilaa jännänkin pelin terän poikki. Jotain RM:n sääntöjä oon kyllä siirrelly RQ:n, mutta harkinnalla. Mielikuvitus on tärkeämpää kuin säännöt, oikeat ja yhdessä reilusti sovitut säännöt luovat sen maailman lakien puitteet, joiden varaan peli rakentuu. Säännöt ovat kuin Ariadnen punainen lanka, jota pitkin PJ hahmoja kuljettaa. :smile:
Nysalor linkki 6. heinäkuuta 2001 kello 17.07
Nysalor 6. heinäkuuta 2001 kello 17.07 linkki [i:eba0664067] Jos säännöt eivät toimi, hylkää ne.[/i:eba0664067] Minä en olisi aivan noin jyrkkä, vaan parempi olisi mukauttaa sopivammaksi jokin kohta, joka ei miellytä. Silloin tietysti tietyt säännöt kannattaa kokonaan hylätä, mikäli ne ovat kauttaaltaan kehnot ja ärsyttävät. [i:eba0664067] Eli ei ne säännöt ole pelaamisen itsetarkoitus. Ne antavat mekaniikan ja jotain kontrolleja peliin.[/i:eba0664067] Totta. Säännöt ovat pelaamisen avuksi, eikä pelaaminen sääntöjen avuksi. :smile:
Arkat linkki 9. heinäkuuta 2001 kello 21.38
Arkat 9. heinäkuuta 2001 kello 21.38 linkki Itse muokkaan RQ:n sääntöjä melkoisesti, ja käytän useita netistä löytämiäni erinomaisia systeemejä (velhoussäännöt Peterseniltä, shamaanisäännöt Phippiltä, hahmonluonti Effinghamilta silloin tällöin, joitain Effinghamin taistelusysteemin muutoksia jne jne). Mutta sen voin kokemuksesta sanoa että olkaa varovaisia niitten sääntöjen venyttämisen kanssa - etenkin häikäilemättömien ja pirullisten (= taitavien ja usein kokeneiden) pelaajien kanssa voi joutua koetukselle, ja jos ei ole varovainen säännöt kääntyvät päälaelleen. Esimerkiksi juuri olioiden erikoisvoimien ja immuniteettien kiertäminen on hiukan ikävää - tietenkin jos tilanne on niin simppeli kuin isku keihään varrella, ei onkelmaa. Mutta kun mennään vaikkapa termien kattavuuteen ja "mitä tämä TARKALLEEN tarkoittaa"-alueelle, voi käydä PJ:lle köpelösti. ;b
Waylander linkki 26. heinäkuuta 2001 kello 15.08
Waylander 26. heinäkuuta 2001 kello 15.08 linkki 10v RQ:ta samoilla pelaajilla johdettuani on tullut muutettua lähestulkoon jokaista sääntöjen osa-aluetta. Tavoitteena on ilman muuta nopea ja sulava pelaaminen jossa sääntökirjanen ei näyttele pääosaa, vaan uskalias, viihdyttävä ja uskottava toimiminen vieraassa maailmassa. Sääntömme ovat kattavat ja varsinkin taistelu on hyvinkin monimuotoinen erilaisine taktiikkoineen yms. Esimerkkinä (1/100): Pelaaja voi 'siirtää' prosenttejaan torjunnastaan hyökkäykseen suhteessa 2:1. Eli 20% puolustuksesta pois ja siitä saa 10% hyökkäykseen. Toimii. Täten hänen tyylinsä on joko hyökkäävää tai puolustavaa jonka vastustaja voi havaita. Velhotaikuus on lievästi modifoitu Sandyn systeemi ja henkitaikuus on revitty pitkälti erilaisista netistä löytyvistä ideoista. Johdan myös Gloranthaa Rolemasterin säännöillä ja sekin on sujuvaa hommaa kun ei käytä kaikkia niitä taulukoita arkirutiineista selviämiseen.
Guzmo linkki 27. heinäkuuta 2001 kello 15.31
Guzmo 27. heinäkuuta 2001 kello 15.31 linkki Nettihän on täynnä lisäsääntöjä ja korvaavia sääntöjä esim. juuri velhotaikuudelle. Koska olen melko laiska GM niin en ala vääntämään jotenkuten toimivia sääntöjä täysin uusiksi. Käytän vähän aikani mieluummin seikkailujen vääntämiseen. Nykyisten sääntöjen puitteissa ei ollut mitään ongelmia shamaanien/velhojen kanssa. Ne saa kyllä tarpeeksi koviksi jos kikkailee. Muutenkin pelaamme aika low-mid levelin peliä. Sääntömuutokset koskevat lähinnä yksittäisiä rikkinäisiä asioita. Väsymyspisteitä emme ole käyttäneet taistelussa pitkiin aikoihin. Jos niitä ei kiinnosta merkata, ei haittaa minua. Jos niitä jaksaa merkata ja pelaaja sanoisi "hahmoni läähättää lämpöhalvauksen partaalla, mutta yrittää silti lyödä peikolta jalat alta" olisi varmasti bonareita tulossa heittoon. Itse suosin kuitenkin suht nopeaa ja viihdyttävää peliä. Silti joutuu liian usein tonkimaan kirjoista jonkun yksittäisen asian pelaajien omituisten ratkaisujen takia. Vähän yksinkertaistettunakin taistelut kestävät yhä (reaaliajan) 5 minuutista 2 tuntiin. Se on pitkä tai lyhyt aika. Riippuu meneekö mättö jossain vaiheessa seuraavan laiseksi: "osuu" "väistää" "osuu" "väistää" "osuu" "väistää" "osuu kriittisesti" "kuolee" "next!" Jos menee niin yleensä siinä vaiheessa pahikset (TM) tekevät jotain todella yllättävää, mikä yleensä koituu heidän kuolemakseen :smile: Niin, en todellakaan pidä tylsistä taisteluista. Jos jotain heitetään keihäällä, se on tietenkin se puussa piileskelevä nainen, ei se raskaasti haarniskoitu barbaari. Pelaajat ovat hyvin taktikoivia ja raakoja vihollisia vastaan, miksen minäkin saisi olla GM:nä? :smile: - Guzmo
Waylander linkki 27. heinäkuuta 2001 kello 10.54
Waylander 27. heinäkuuta 2001 kello 10.54 linkki Nimenomaan tuollaisen taistelukuvauksen vuoksi olen muuttanut sääntöjä siltä osin. Kaikille jää tilaa taktikoida ja jos pelaajat eivät sitä tee niin heidän täytyy sopeutua siihen että möröt tekevät. Eivät ne halua kuolla sen enempää kuin pelaajatkaan. >D Väsymyspisteitä emme ole käyttäneet taistelussa pitkiin aikoihin. Jos niitä ei kiinnosta merkata, ei haittaa minua. Olemme muuttaneet RQ3:n karmeat vässärisäännöt RQ4:n kaltaisiksi (jota ei koskaan julkaistu laajasta pelitestauksesta huolimatta), joissa väsymystä mitataan tasoilla ja missä merkitseviä muuttujia ovat RR-heitto ja taakka. Muutaman kierroksen taisteltuasi heität RR-heiton jonka vaikeus määräytyy taakkasi mukaan. Jos onnistut, homma jatkuu mutta seuraava heitto on vaikeampi. Epäonnistuminen tarkoittaa että teräkunnossa oleva hahmo on hengästynyt jolloin kaikki kyvyt hieman heikkenevät ja komppamahdollisuus kasvaa yhdellä (aika minoria vielä). Seuraavat tasot syövät osaamista enemmän ja enemmän. Todella väsyneet hahmot huitovat reikiä ilmaan ja komppaavat useammin. Homma toimii siten että minulla on kierrosten seuranta lomakkeessa raksi sen kierroksen kohdalla missä kukin hahmo heittää väsymystään ja kirjanpitovaiheessa sitten asianmukainen RR heitto suoritetaan ja tulos vaikuttaa seuraavalla kiekalla. Velholla ja front-rankerilla on hyvinkin eri aikaan heitot, ellei velho sitten mene meleeseen. :smile: Väsymykseen vaikuttavia tekijöitä on paljon, ja näillä säännöillä on helppoa seurata myös matkaväsymystä. |I:/ -->
Guzmo linkki 27. heinäkuuta 2001 kello 5.38
Guzmo 27. heinäkuuta 2001 kello 5.38 linkki Hyviä lisäsääntöjä olette kehittäneet JJaho. Paras olisi silti jos pelaajat olisivat niin tunnollisia, että pelaisivat väsymyksensä. Turhaa toiveajattelua... Mutta eihän kukaan jää kaipaamaan kuollutta gorppia? "pah, yhtä hyvin voin heittyäytyä tuohon soihtuun kun löllyä tässä maassa. hyvästi paha maailma" :smile: - Guzmo
Salmanuoli linkki 1. elokuuta 2001 kello 16.08
Salmanuoli 1. elokuuta 2001 kello 16.08 linkki Nopea ja toimiva tasitelusääntöhän on se, että mitä tahansa voi _yrittää_ tehdä. Pj:n pitää vain päättää mitä kykyä (tai ominaisuutta) käytetään ja mitkä ovat asianmukaiset ja sopivat muuttujat. Eli käytännössä muutama miinus miekkailuprosenttiisi ja pystyt jo tekemään jotain erikoisempaa. Pelaajia pitäisi muutenkin rohkaista kuvailemaan taistelussa tekemisiään sekä tekemään jotain omaperäisi ratkaisuja sitä kautta. Loistava esimerkki aiheesta Ishorilta, tuo on sitä hauskaa pelaamista! ettei mene siihen, lyön, väistän, väistän, lyön... tylsyyteen.
Waylander linkki 24. elokuuta 2001 kello 17.05
Waylander 24. elokuuta 2001 kello 17.05 linkki [url=http://adrr.com/hero/norns/01.htm]adrr.com/hero/norns/01.htm[/url] Tuossa osoitteessa on muutamia mielestäni ennen näkemättömiä Chaosiumin errata juttuja RQIII:een. Niiden lisäksi löytyy S.Martinin omia house ruleja joista muutamat ovat aika mielenkiintoisia.