Vanha foorumi

Takaisin

Ammattien osaaminen ja nopanheitot

RuneQuestin säännöt
Guzmo 10. heinäkuuta 2002 kello 14.41
Kirjoittaja Viesti
Guzmo linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 17.13
Guzmo 9. heinäkuuta 2002 kello 17.13 linkki [quote:6cbe76ef6f="NYsalor"] Kuten olen tainnut aikaisemminkin jo mainita, en käyttäisi tällaista vertailua lainkaan, sillä pidän aika turhina nopanheittoja ammatin käyttämisessä. Minusta pikemminkin puuseppä itse päättää, pyrkiikö tekemään esineistä erityisen hienoja. Erityisen hienojen esineiden tekeminen minun systeemilläni vaatii pikemminkin hyvät kykyprosentit, sopivia työkaluja, runsaasti aikaa ja sellaista kuin mitään erityisen hyvää nopanheittoa. Esineiden tekeminen ei minusta ole kamalan paljon tuurinvaraista, vaan pikemminkin taidot ja tottuneisuus ovat ratkaisevia. [/quote:6cbe76ef6f] Toki, toki, mutta täytyy se osaaminen jotenkin ilmoittaa ja selittää.
Nysalor linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 23.18
Nysalor 9. heinäkuuta 2002 kello 23.18 linkki Guzmo: [i:e48a72cf23]Toki, toki, mutta täytyy se osaaminen jotenkin ilmoittaa ja selittää.[/i:e48a72cf23] Minusta kuulostaa kuitenkin aika ontuvalta selittää, että esineitä valmistava puuseppä tekee juuri tuon ja tuon verran erityisen hienoja esineitä erikoisonnistumisten pohjalta. Minusta kykyprosentti kuvaa sitä, mihin puuseppä pystyy, eikä niinkään sitä, että hän valmistaa juuri tuon ja tuon verran erityisen hienoja esineitä. Tuntuisi myös todella tylsältä heitellä noppaa jokaisen veistetyn puisen kapustan jälkeen tai edes katsoa päivän töiden joukosta, mitkä esineet ovat valmistuneet erikoisonnistumisilla ja mitkä kriittisillä onnistumisilla. Olen sitä mieltä, että tällaisissa arkijutuissa on parasta unohtaa nopanheitot ja niiden jakaumat ja käsitellä kykyä vain osaamistasona, joka näkyy kaikessa työnlaadussa. Eipä sitä varmaan maanviljelijähahmoillakaan viitsisi määrittää, missä kohti peltoa tulee erikoisonnistumisia ja missä kriittisiä, kun kylvötöitä tekee. No, kukin tietysti tavallaan ja tämä on vain minun näkemykseni asiasta.
Guzmo linkki 10. heinäkuuta 2002 kello 5.47
Guzmo 10. heinäkuuta 2002 kello 5.47 linkki [quote:131240f951] Minusta kuulostaa kuitenkin aika ontuvalta selittää, että esineitä valmistava puuseppä tekee juuri tuon ja tuon verran erityisen hienoja esineitä erikoisonnistumisten pohjalta. [/quote:131240f951] No se oli sääntöjen kärjistämä esimerkki. Samalla tavalla kun terävyys-2 tekee sääntöjen puitteissa +2 vahinkoa ja +10% osumiseen. Ei säännöt kerro miltä se näyttää ja että loitsua voi käyttää kinkunkin leikkaamiseen. [i:131240f951] Minusta kykyprosentti kuvaa sitä, mihin puuseppä pystyy, eikä niinkään sitä, että hän valmistaa juuri tuon ja tuon verran erityisen hienoja esineitä. [/i:131240f951] Joo joo. Oli vaan pakko vääntää vähän rautalangasta kirjoittaessani vastausta. [i:131240f951] Tuntuisi myös todella tylsältä heitellä noppaa jokaisen veistetyn puisen kapustan jälkeen tai edes katsoa päivän töiden joukosta, mitkä esineet ovat valmistuneet erikoisonnistumisilla ja mitkä kriittisillä onnistumisilla. [/i:131240f951] Jos kirjoituksestani sai tuon kuvan, kuva on täysin väärä. [i:131240f951] Olen sitä mieltä, että tällaisissa arkijutuissa on parasta unohtaa nopanheitot ja niiden jakaumat ja käsitellä kykyä vain osaamistasona, joka näkyy kaikessa työnlaadussa. [/i:131240f951] Diin. [i:131240f951] Eipä sitä varmaan maanviljelijähahmoillakaan viitsisi määrittää, missä kohti peltoa tulee erikoisonnistumisia ja missä kriittisiä [/i:131240f951] Diin. Kyllä minä välillä arvon esim. peltotöiden onnistumisen. Eli jos sillä pellon kyntämisellä olisi [b:131240f951]mitään suurempaa merkitystä[/b:131240f951] niin hahmo voi viskoa pari kertaa noppaa. Jos tulee krituleita niin homman saa tehtyä nopsaan ja mullasta saattaa löytyä vaikka viime kesänä hukkaama tikari. Kompuroinnilla nyrjähtää jalka tai aura tylsyy.
Nysalor linkki 10. heinäkuuta 2002 kello 14.42
Nysalor 10. heinäkuuta 2002 kello 14.42 linkki Laitoinpa nyt tämän keskustelun omaan aiheeseensa. Guzmo: [i:16d8f49609]No se oli sääntöjen kärjistämä esimerkki. Samalla tavalla kun terävyys-2 tekee sääntöjen puitteissa +2 vahinkoa ja +10% osumiseen. Ei säännöt kerro miltä se näyttää ja että loitsua voi käyttää kinkunkin leikkaamiseen.[/i:16d8f49609] Säännöt eivät kai kuitenkaan sano, että Ammatti-kyvyllä tulisi automaattisesti niin ja niin paljon hienoja ja niin ja niin paljon erittäin hienoja esineitä. Se, että 100 %:n taidon omaavan puusepän töistä 20 % olisi erikoisen hienoa, on kai pikemminkin sinun omaa käyttöäsi. [i:16d8f49609]Jos kirjoituksestani sai tuon kuvan, kuva on täysin väärä.[/i:16d8f49609] OK. Minä vain sain tämän kuvan seuraavan kirjoittamasi pätkän perusteella: "100% kyvyllä varustettu puuseppä tekee hienoja puuastioita, mutta hänen töistään vain 20% on erikoisen hienoja (erikoinen onnistuminen)." Sain tästä sellaisen käsityksen, että jos puuseppä tekisi päivässä x kappaletta töitä, niistä 0,2x kappaletta olisi automaattisesti erikoisen hienoja tai sitten nopanheittojen jälkeen sellaisia. Jos et tarkoittanut tätä, niin sitten ei mitään. [i:16d8f49609]Kyllä minä välillä arvon esim. peltotöiden onnistumisen. Eli jos sillä pellon kyntämisellä olisi mitään suurempaa merkitystä niin hahmo voi viskoa pari kertaa noppaa. Jos tulee krituleita niin homman saa tehtyä nopsaan ja mullasta saattaa löytyä vaikka viime kesänä hukkaama tikari. Kompuroinnilla nyrjähtää jalka tai aura tylsyy.[/i:16d8f49609] Minä ehkä silti mieluummin antaisin tikarien ja muiden löytyä mullasta ihan pelinjohtajan päätöksellä, kun minusta tuntuu, ettei Ammatti - maanviljely -kyvyllä ole sen löytymisen kanssa paljonkaan tekemistä. Jos nopanheittoja välttämättä haluaisi laittaa, niin tuuriheitot, Etsintä tai Havaitse tulisivat minulla kyseeseen. Joka tapauksessa minusta erilaisten Ammattien suorittaminen riippuu aika vähän tuurista, minkä vuoksi käsittelen mieluummin niitä pelkkinä tason osoittavina prosenttilukuina. Toki voin lisätä hommaan sopivia muuttujia sen mukaan, jos jotakin erikoista tapahtuu. Nopanheitot ovat minusta Ammateissa suunnilleen yhtä tylsiä kuin kielenpuhumisheitot keskustelun ymmärtämiseksi. Mutta kukin tietysti taas tavallaan, enkä halua missään nimessä sanoa tätä oma näkemystäni mitenkään ehdottoman oikeaksi tai välttämättömäksi.
Ledius linkki 10. heinäkuuta 2002 kello 15.00
Ledius 10. heinäkuuta 2002 kello 15.00 linkki Laitettanpas oma lusikkakin mukaan soppaan. RQ:sta ei tuosta ammatti taidoista paljoa selitellä, mutta Harnmasterissa, joka myös perustuu prosentti pohjalle. Käsityöläishahmon tienesti tulee hahmon taidon pohjalta ja jos on tarvetta yksittäisen esineen paremmuutta katsoa niin silloin kyllä heitetään, mutta esineen paremmuus riippuu sekä heiton tuloksesta että tekijän taidoista. Esimerkiksi mestari seppä (taito 110%) tekee panssarin ja heittää epäonnistumisen tulee silti haarniskasta normaalia parempi (+1). Toisaalta jos oppipoika (taito 50%) tekee haarniskan ja onnstuu niin haarniskasta tulee normaalia hiukan heikompi (-1). Joku tämän tapainen systeemi varmaan toimisi myös RQ:ssakin.
Marcus Maximus linkki 10. heinäkuuta 2002 kello 17.52
Marcus Maximus 10. heinäkuuta 2002 kello 17.52 linkki Meijän pelissä semmoiset käsityöläiset joilla on isompi skilli on parempii kun semmoset joilla on pienempi skilli. Noppii heitetään jos huvittaa, nii sit jos tulee critti nii sit siit mitä se tyyppi tekee tulee niinku sikahyvä. Mut jos sikahyvä seppä tekee sikahyvän vaik miekan, nii siit tulee parempi ku jos keskiverto seppä tekis sikahyvän miekan, koska sillon isompi skilli ja se on parempi seppä. Mut ei me yleensä heitetä tämmösii ollenkaa.
Tupew linkki 11. heinäkuuta 2002 kello 8.35
Tupew 11. heinäkuuta 2002 kello 8.35 linkki Olen samaa mieltä Lediuksen kanssa tuo järjestelmä toimisi RQ:ssakin.
Larppa linkki 30. heinäkuuta 2002 kello 16.47
Larppa 30. heinäkuuta 2002 kello 16.47 linkki Jaha Tuo Lediuksen juttu mestari sepästä joka teki haarniskan ja siitä tuli normaalia parempi +1? Tarkotitko et siitä saa pp:tä yhen lisää vai jotain muuta? :-?