Nimlas Dagorewen
linkki
9. heinäkuuta 2002 kello 0.18
|
Nimlas Dagorewen
9. heinäkuuta 2002 kello 0.18
linkki
|
Tiedä häntä onko asiasta ollut juttua jo aikaisemminkin, ainakaan ei heti hyökännyt silmään...
Elikäs, mikä on hahmojen yleisin "luppoajan" viettämistapa silloin kun ei olla riehumassa jonkin Suuren & Tärkeän Tehtävän(tm)(r) perässä?
Oman porukan kesken nämä rauhalliset ajat muodostavat pienoisia ongelmia joita ei heti tule ajatelleeksi, yleisin näistä on vanha tuttu raha. Seuraavassa esimerkki viimeisen pelikerran jälkeisestä tilanteesta:
<härö>
Seurueen kokoonpano on seuraava (sinänsä kun sillä on väliä):
Babsi (yllättävää eikös ^_^), Orlanth soturi, Yelmalionin & nykyisin Uroxin palvoja (joka ei tahdo kuolla sitten millään prkle >_<) sekä pasifisti "maagi" joka vannoo CA:n nimeen.
Pienoisen hämmentämisen jälkeen seurueen pelle (aka Urox) menetti oikean kätensä noin olkapäästä lähtien ja ei halua poistua kaupungista ennen kuin raaja on kasvanut takaisin. Eli kaupungissa pitäisi viettää seuraavat 10 viikkoa => tylsyys iskee... Jotain tekemistä pitäisi kehittää 10 viikon ajaksi kun perinteinen "meen reenaan mättämistä" EI ole vaihtoehto johtuen a) tylsyys pot n b) mozarella pot y c) ks. a & b.
Kaupungista löytyi kuitenkin BG:n temppeli joten sieltä saa lokkeiltua ylläpidon vaan mitä keksiä millä Babsi voisi myöskin lihoittaa rahamassia joka tunnetusti kevenee erittäin nopeasti kaupungeissa ollessa? Yksi ajatus mikä kävi mielessä oli käsipuolen myyminen orjaksi vaan kun ei rammoilla taida olla kovinkaan suuria markkinoita <g>
</härö>
Tähän samaan ongelmaan on tullut törmättyä oikeastaan joka pelissä, niin pitkään kun riekutaan pitkin maita ja mantuja kasvattamassa Sankari tekojen(tm)-listaa myöskin talous pysyy pystyssä. Vaan auta armias kun nouseva heeros astuu kaupunginportista sisälle, miekka ja pellit kaniin & rengeksi ettei nälkä tapa.
|
AeA
linkki
9. heinäkuuta 2002 kello 6.21
|
AeA
9. heinäkuuta 2002 kello 6.21
linkki
|
Onpa tullut samaa ongelmaa katseltua pöydän molemmilta puolilta ja ongelma esiintyy etenkin peleissä joissa taivalletaan pitkin poikin maailmaa eikä missään oikein viivytä tarpeeksi jotta kontakteja ehtisi kertyä. Tietyn vaiheen jälkeen tosin helposti kuvittelisi hahmojen oppivan ja alkavan harjoittaa jotain käsityötä jolla voisi periaatteessa elättää edes osan itsestään kun idlejakso yllättää.
Rolf oli sivutoiminen seppä ja Jürgen yritti nuolimarkkinoille (<g>), mutta muuten on sivutulojen hankkiminen jäänyt oman kokemuspiirin varrella Tehtävien(tm) varaan, mikä sinänsä on harmi. Varashahmoillakaan ei oikein osaa tehdä keikkaa kun se oikeastaan vaatisi joko soolosession, varsin järkyttävän kokoisen murtoreissun (jotta olisi perusteltua ottaa kaverit mukaan) tai epälineaarisen noppamekaniikan jotta taskuvarkaaksi uskaltaisi ryhtyä alle 75% taidolla. Musikantteja on tietty aina joskus putkahdellut esiin, mutta ilkeät kanssamatkustajat aina heittelevät niitä terävillä ja painavilla esineillä jos yrittää harjoitella leirinuotiolla. :-(
Praedorin tiimoilta aikanaan teorioitiin että vaeltavien ongelmanetsijöiden ilmestyminen kaupunkiin hyvinkin todennäköisesti herättäisi mielenkiintoa tahoissa joilla olisi sopivia pulmia muukalaisten poistettavaksi (ja poistosta seuraavat ongelmat kaupan päälle), mutta tekee se "normaali"kin elämä välillä hyvää.
[quote:92eb3d271a="Nimlas Dagorewen"]"meen reenaan mättämistä" EI ole vaihtoehto johtuen a) tylsyys pot n b) mozarella pot y c) ks. a & b.[/quote:92eb3d271a]
No treenaa sitä mahtia sitten, vielähän se kasvaa kohisten. :-)
|
Guzmo
linkki
9. heinäkuuta 2002 kello 6.57
|
Guzmo
9. heinäkuuta 2002 kello 6.57
linkki
|
Jaa no meillä pelaajat tekevät mitä sattuu.
Soturit osallistuvat partioihin ja tekevät kylän ympärille muureja tai sitten ovat tilallansa peltoa kuokkimassa.
Papit hoitelee kultin askareita ja opettavat liittolaishengilleen taikuutta. Shamaanit ja velhot tykkää opiskella/etsiskellä uutta taikuutta ja kutsua henkiä sekä tehdä lumouksia.
Sitten on näitä luppoajan hommia kuten sukulaisten tapaaminen ja vaimon etsinnät sekä uusien noviisien etsintä ja koulutus.
Thanet ja muut spedet tuntuu myös yrittävän klaanin politiikkaan mukaan, joten inner ringin perässä juostaan kertomassa "hyviä ideoita".
Issariesin kauppias kunnostaa majataloansa ja naukkailee sihijuomia.
Tuntuu väliltä siltä, että hahmot eivät halua seikkailemaan kun luppoaika on paljon mukavempaa ja vaarattomampaa :)
|
Sampi
linkki
9. heinäkuuta 2002 kello 7.59
|
Sampi
9. heinäkuuta 2002 kello 7.59
linkki
|
[quote:bb235240eb]Tuntuu väliltä siltä, että hahmot eivät halua seikkailemaan kun luppoaika on paljon mukavempaa ja vaarattomampaa [/quote:bb235240eb]
Eikös sen pitäisikin olla näin, noin ihan normaalia ihmistä ajateltaessa? No, hahmothan eivät tietenkään ole normaaleja.
Kyllä minullakin on kaikilla hahmoilla joitain "vapaa-ajan" harrastuksia (siis vapaa-ajallahan mennään seikkailemaan). Tekeminen riippuu aivan hahmosta. Toiset tyrittävät parhaansa mukaan vokotella naisia, toiset suunnittelevat ja rakentavat linnoituksia, toiset taas makaavat telkun ääressä. Nämähän ovat ihmisiä! Mitä muuta ne tekisivät?
Okei, on minulla ollut yksi hahmo, joka vain etsi seikkailua tavalla tai toisella, mutta se olikin hullu. Oli muuten virkistävää pelattavaa.
|
Guzmo
linkki
9. heinäkuuta 2002 kello 9.03
|
Guzmo
9. heinäkuuta 2002 kello 9.03
linkki
|
[quote:8e0b282550="Sampi"][quote:8e0b282550]Tuntuu väliltä siltä, että hahmot eivät halua seikkailemaan kun luppoaika on paljon mukavempaa ja vaarattomampaa [/quote:8e0b282550]
Eikös sen pitäisikin olla näin, noin ihan normaalia ihmistä ajateltaessa? No, hahmothan eivät tietenkään ole normaaleja.
[/quote:8e0b282550]
Joo ja ei. Heortinmaalaiset tykkää tehdä sankaritekoja, elää myyttien mukaan ja olla urheita. Mikä sen mukavempaa vapaa-ajan viettoa kuin käydä vetämässä broita dunkkuun :)
Joku karjanryöstökin on melko vaarallista touhua (huonolla tuurilla) ja silti sitä pidetään ihan yleisenä nuorten miesten harrastuksena.
|
Sampi
linkki
9. heinäkuuta 2002 kello 9.12
|
Sampi
9. heinäkuuta 2002 kello 9.12
linkki
|
[quote:f2798e2d64]Joo ja ei. Heortinmaalaiset tykkää tehdä sankaritekoja, elää myyttien mukaan ja olla urheita. Mikä sen mukavempaa vapaa-ajan viettoa kuin käydä vetämässä broita dunkkuun
Joku karjanryöstökin on melko vaarallista touhua (huonolla tuurilla) ja silti sitä pidetään ihan yleisenä nuorten miesten harrastuksena[/quote:f2798e2d64]
No joo. Kaikki pelit eivät tapahdu Orlanthien keskuudessa. Tällaiset hullut barbaarit ovat niitä poikkeustapauksia.
Pitääkin muuten aloittaa aihe barbaarien ajanvietteistä. Siitä on aika vähän tietoa.
|
Nimlas Dagorewen
linkki
9. heinäkuuta 2002 kello 12.51
|
Nimlas Dagorewen
9. heinäkuuta 2002 kello 12.51
linkki
|
<AeA>
Tietyn vaiheen jälkeen tosin helposti kuvittelisi hahmojen oppivan ja alkavan harjoittaa jotain käsityötä jolla voisi periaatteessa elättää edes osan itsestään kun idlejakso yllättää.
</AeA>
Näinhän sen pitäisi tapahtua, vaan kun "normaalien" töiden opetteluun menee aikaa & opetuskaan ei yleensä ole muukalaiselle ilmaista niin jälleen rahapussi narauttaa.
<AeA>
Musikantteja on tietty aina joskus putkahdellut esiin, mutta ilkeät
kanssamatkustajat aina heittelevät niitä terävillä ja painavilla esineillä jos yrittää harjoitella leirinuotiolla. :-(
</AeA>
Musikanttien sorsiminen voidaan johtaa tuohon samaan ongelmaan kuin taskuvarkaiden toiminta, eli noppien harrastamaan mielivaltaan... Jos onnistuisivat siinä hoilailussa edes välttävästi niin mitään kuollutta kettua isompaa ei lentäisi mutta yleinen tapahtuma noppien osalta on tarjota 96+ luokan tulosta.
<AeA>
No treenaa sitä mahtia sitten, vielähän se kasvaa kohisten. :-)
</AeA>
Työn alla, työn alla... Vaatii vain käteistä noiden henkien manailu, enää vain 12 pistettä pitää saada takaisin ^_^
<Guzmo>
Soturit osallistuvat partioihin ja tekevät kylän ympärille muureja tai sitten ovat tilallansa peltoa kuokkimassa.
</Guzmo>
Jeps, vaan kun oleillaan "sivistyneessä" kaupungissa niin paikallinen vartiokaarti tuppaa katsomaan pahasti jos menee lokkeilemaan niiden hommiin.
<Guzmo>
Sitten on näitä luppoajan hommia kuten sukulaisten tapaaminen ja vaimon etsinnät sekä uusien noviisien etsintä ja koulutus.
</Guzmo>
Noviisien/maalikkojen koulutus IMHO menee kulttivelvotteiden piiriin & sillä kustannetaan majapaikkaa temppelissä. Sukulaisten tapailussa on omat haittansa myöskin, oman hahmon kohdalla etenkin kun nähdessään koittavat ensitöikseen raahata paikallisen alttarin eteen katsomaan tulevaa sulhasta (Arvakkaapa vain mikä oli perimmäisenä kimmokkeena lähteä seikkailemaan).
Puolison etsintä taas edellyttäisi että osaisi jonkin tavan elättää itsensä & tulevan puolison sekä natiaiset, samaten pitäisi päästä sisään paikalliseen yhteiskuntaan ellei sitten halua palata takaisin omaan kylään/kaupunkiin viettelemään eläkepäiviä.
<Sampi>
Kyllä minullakin on kaikilla hahmoilla joitain "vapaa-ajan" harrastuksia (siis vapaa-ajallahan mennään seikkailemaan).
</Sampi>
Harrastuksia on suht helppo kehitellä, vaan niistä ei useinkaan saa muuta iloa kuin ajantappomielessä & normaalin harrastamisen. Ongelmana ei olekkaan suoranaisesti mitä tehdä vaan mitä tehdä ettei nälkä kuolema iske paikassa missä ei pääse temppeliin lokkeilemaan.
|
Sampi
linkki
9. heinäkuuta 2002 kello 13.00
|
Sampi
9. heinäkuuta 2002 kello 13.00
linkki
|
[quote:a8a1e4964b][b:a8a1e4964b]Nimlas Dago.. DAore, Äh, no Nimlas kuitenkin:[/b:a8a1e4964b]<Sampi>
Kyllä minullakin on kaikilla hahmoilla joitain "vapaa-ajan" harrastuksia (siis vapaa-ajallahan mennään seikkailemaan).
</Sampi>
Harrastuksia on suht helppo kehitellä, vaan niistä ei useinkaan saa muuta iloa kuin ajantappomielessä & normaalin harrastamisen. Ongelmana ei olekkaan suoranaisesti mitä tehdä vaan mitä tehdä ettei nälkä kuolema iske paikassa missä ei pääse temppeliin lokkeilemaan.
[/quote:a8a1e4964b]
Juu, niin. Unohdin, ettemme ole roolipelikeskustelussa, vaan Y:rq-keskustelussa. (Muissa peleissä hahmon ammatti on ollut aika selkeästi sidoksissa hänen elantoonsa)
Eli siis Gloranthalaiset hahmot. Perinteinen taktiikka on tietysti lähteä elämään luonnosta, eli metsästämään. Tämä on tietenkin hyytävää pimeällä ajalla ja rasittavaa myrskyajalla. Kaikki eivät myöskään osaa metsästää.
Myös muita vaihtoehtoja on, riipppuen vuodenajasta. Sadonkorjuun aikaan kaikissa maalaistaloissa tarvitaan niin paljon apua kuin vain saadaan. Keväällä kylvössä. Talkoita löytyy, ja muita muinaisia pätkätöitä.
Kaupungissa on vaikeampaa, ja sen lisäksi kalliimpaa. Kuitenkin, jos hahmoilta löytyy joitain epätavallisia kykyjä, voi niiden avulla mahdollisesti elättää itseään. Ehkäpä joku rikas kauppias tarvitsee kirjuria? (Tästä kyllä paikallinen Lankhor Mhyn tai Irrippi Ontorin temppeli suivaantuu)
Mielikuvitusta ja yritteliäisyyttä, hyvät ystävät!
|
Tupew
linkki
11. heinäkuuta 2002 kello 8.05
|
Tupew
11. heinäkuuta 2002 kello 8.05
linkki
|
Meillä ei ole yleensä ollut tuollaisia ongelmia tai jos on olemme saattaneet harpata vähäsen aikaa eteenpäin ja pelinjohtaja on kertonut lyhyesti mitä on tapahtunut kun harppasimme aikaa eteenpäin eli siis kertoo mitä me teimme kun harppasimme aikaa.
|
alamolo
linkki
14. elokuuta 2005 kello 19.50
|
alamolo
14. elokuuta 2005 kello 19.50
linkki
|
Selailimpa tässä foorumia ja löysin tälläisen vähän vanhan aiheen. Mutta olkoon menneeksi.
Erinäiset ammatit tarjoavat kyllä kätevää ajan vietettä seikkailuiden välillä mutta jos on pidempia aikoja joita ei välttämättä jaksa pelauttaa pelkästään kaupungissa hilluen, olen käyttänyt fantasia kaupungit kirjan taulukoita määritelläkseni tapahtumat. Silloin ei välttämättä tarvi pohtia riittääkö rahat vaan voi siirtyä taulukosta toiseen tilanteen mukaan.
Toimiva systeemi laiskoille porukoille. Mutta helpottaapa se hieman ahkerampiakin.
|
Alec
linkki
15. elokuuta 2005 kello 19.53
|
Alec
15. elokuuta 2005 kello 19.53
linkki
|
Mitä mä oon kuullu ni se kaupunkitaulukkokirja ei oo kovinkaan realistinen! Esim. pari kaveria sai ihan älyttömästi rahaa pelkästään heittelemällä taulukoista! Itse en oo kirjaa hankkinut ku on tullu varoituksia ettei sitä kannata käyttää! ->alamolo: Ei teillä ole ollut moista ongelmaa taulukoita heitellessä! Onko muilla mielipiteitä kyseisestä kirjasta?
|
Guzmo
linkki
15. elokuuta 2005 kello 20.07
|
Guzmo
15. elokuuta 2005 kello 20.07
linkki
|
[quote:a8530a3076="Alec"]Mitä mä oon kuullu ni se kaupunkitaulukkokirja ei oo kovinkaan realistinen! Esim. pari kaveria sai ihan älyttömästi rahaa pelkästään heittelemällä taulukoista! Itse en oo kirjaa hankkinut ku on tullu varoituksia ettei sitä kannata käyttää! ->alamolo: Ei teillä ole ollut moista ongelmaa taulukoita heitellessä! Onko muilla mielipiteitä kyseisestä kirjasta?[/quote:a8530a3076]
Se kaupunkitaulukko soveltuu Gloranthassa lähinnä sivistyneemmän puoleisiin suurkaupunkeihin. Paljon parjatuissa [b:a8530a3076]barbaaripeleissä[/b:a8530a3076] sen höyty on vähän niin ja näin.
|
alamolo
linkki
17. elokuuta 2005 kello 19.27
|
alamolo
17. elokuuta 2005 kello 19.27
linkki
|
[quote:1213763a50]->alamolo: Ei teillä ole ollut moista ongelmaa taulukoita heitellessä! Onko muilla mielipiteitä kyseisestä kirjasta?[/quote:1213763a50]
Ei meillä ollu ongelmia sen käytössä. Tosin se todellakin on fantasia kaupungit. Ei se niin hyvin barbaarisilla alueilla toimi.
Mut oon soveltanu aina jonki verran ni ne on toiminu ihan hyvin. Ei se ihan sellasenaan käy jos ei yhtään oo mielikuvitusta. Mut pienellä soveltamisella se toimii hyvin.
|
Alec
linkki
17. elokuuta 2005 kello 20.09
|
Alec
17. elokuuta 2005 kello 20.09
linkki
|
No nyt saitte sit mun mielenkiinnon heräämään! Onko se kirja todella ostamisen arvoinen? Voisko joku tarkentaa vielä et mitä taulukoita siit kirjasta löytyy ja mihin tarkoitukseen niit käytetään? Ja löytyykö siitä jotain muuta hyödyllistä?
|
Vash the Stampede
linkki
17. elokuuta 2005 kello 22.47
|
Vash the Stampede
17. elokuuta 2005 kello 22.47
linkki
|
Onhan siinä kirjassa muutakin kuin uhkapelitaulukko. Ja jos siinäkin menestyy liian hyvin niin saa muiden uhkapelaajien vihat ja huijaussyytteet päällensä. Ihan pätevä kirjanen se on, eikä se taida olla kovinkaan RQ-riippuvainen, että äkkiäkös niitä soveltaa muihinkin peleihin. Siinähän on paljon kaupunkien "kohtaamistaulukoita", joiden avulla saa mukavia juonenkäänteitä tai pitäisikö sanoa sivujuonia. Oma hahmoni sai ystävän vaikutusvaltaisesta henkiöstä, tässä tapauksessa sheriffistä, kun taas porukan eräs nimeltämainitsematon lurjus oli ko. kaupungin alamaailman vaikuttajia. Jos rahaa piisaa niin kannattaa se ostaa.
|
alamolo
linkki
18. elokuuta 2005 kello 20.42
|
alamolo
18. elokuuta 2005 kello 20.42
linkki
|
Ei se mikään ihan must ostos oo mut jos sattuu oleen muistaakseni 10e ylimäärästä ni ihan ok ostos. Antanu aina mulle rahojen arvosen vastineen.
Siinä on tosiaan taulukoita kaupunkien/kylien luomiseen, kohtaamisia ja niiden seurauksia ja kasa "tavalliseen" elämään kelpaavia taulukoita. Esim. miten elää rahattomana tai pelkkien säästöjen varassa.
Eikä mitenkään runequestiin riippuvainen. Pienellä säädöllä sopii aikas lailla kaikkiin fantasia roolipeleihin.
|
caramon
linkki
22. toukokuuta 2006 kello 11.38
|
caramon
22. toukokuuta 2006 kello 11.38
linkki
|
Yhdessä pelissä hahmoina oli joksenkin taitava seppä sekä yksi joksenkin taitava velho, noh kaupungissa oli tarkoitus viettää jokunen kuukausi.. pelaajat päättivät ruveta myymään palveluksiaan, seppä tekee aseita ja velho lumoaa niitä ja opettaa muille ammattiaan.
lopputulos oli se että sille tielle ne hahmot sitten jäivät :roll:
|