Vanha foorumi

Takaisin

Kasilan teoria PJ:n nopan heitoista

Roolipelikeskustelu
Kasila 4. heinäkuuta 2002 kello 17.19
Kirjoittaja Viesti
Kasila linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 17.19
Kasila 4. heinäkuuta 2002 kello 17.19 linkki Pelaajat eivät heitä noppaa meillä koska: 1. "Ei perkele mitään kimpee pelata" Noppien viskominen muuttuu itse tarkoitukseksi. Pelasin Cyperiä ja se oli d10 tuojottamista... Kun sanoin ammu.. PJ sano ... ok -2 heitä noppaa... 2. "Peli tunnelma kärsii..." kaikki ovat samaa mieltä siitä että säännöt voivat VAAN pilata pelin eli siis jos säännöt ovat hyvät ne ovat sujuvat ja "huomaamattomat"... miten se on mahdollista jos pelaajat kalistelevat noppia ja ovat tietoisia "liian tarkkaan" omista taito tarkistuksista... 3. "DD:ssä pelaajat heittää noppia siis noppaa...." Tämä on totta DD kehoittaa pelaajiaan heittämään itse nopat... Se ei voi olla hyvä juttu... 4.Pelaajat vs Pelinjohtaja asetelma on siinä jos heitellään noppia kilpaa... Itselläni ei ole ikinä tullut sellaista tilannetta jossa pelaaja oisi ilmoittanut että tapoin hänen hahmonsa... Twilightissä ja cyper punkissa oli sitö jatkuvasti... Siinä aloitteessa kulminoituu juuri tuo tilanne PJ vs PH... 5. Luottamus... pelaajien ja pelinjohtajan välillä on luottamusta koska moinen järjestely tuntuu luonnolisesta. Turha puhua roolipeleistä jos PJ ja PH:t eivät ole samalla luottamusakselilla--- 6 Joku sanoi että jos ottais miniatyyrit taisteluun niin pelaajat naurais ittensä kipeiksi...no sama asia on RQ:ssa tiimillämme... anoin viimekerralla pelaajien heittää noppia... No ántovat nopat mulle... ja nauteskelivat... 7. Katkonaisuun... Tilanne kiristyy.. tunnelma tihenee pelaajat paskantavat housuun... "Vedän miekkani ja katselen sitä kirjoitusta..." STOP ok siis heitä Yleistieto... no mitä tuli... Joo onnistuin tuli 21 JES VITTU NÄÄ NOPAT EI PETÄ MUA KOSKAAN... aalto lähtee pelaajien sohvalla liikkeelle... takaisin tunnelmaan... "katsot pölyistä pergamenttia... 8. STATSIEN tuijottelu.... Pelaajat kiinnittävät huomiota liikaa taito prosentteihin ... No tässä pari argumenttia... KANNATTAA ehottomasti koittaa pelata sillei että pelaaja heittää kaikki peliheitot... vauriot yms... Jos ette uskalla koittaa niin saattaa toi luottamus asia kalahtaa vähän nilkkaan--- BUT niin on meressä paskaa kun on vaihtoehtoja... MUTTA koittakaa ihimeessä.
Guzmo linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 19.23
Guzmo 4. heinäkuuta 2002 kello 19.23 linkki [quote:8005f1ebdd="Kasila"]KANNATTAA ehottomasti koittaa pelata sillei että pelaaja heittää kaikki peliheitot... vauriot yms... Jos ette uskalla koittaa niin saattaa toi luottamus asia kalahtaa vähän nilkkaan.[/quote:8005f1ebdd] Siis näin me juuri pelaammekin.
TypoDemon linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 19.37
TypoDemon 4. heinäkuuta 2002 kello 19.37 linkki Kasila: ""Peli tunnelma kärsii..." kaikki ovat samaa mieltä siitä että säännöt voivat VAAN pilata pelin eli siis jos säännöt ovat hyvät ne ovat sujuvat ja "huomaamattomat"... miten se on mahdollista jos pelaajat kalistelevat noppia ja ovat tietoisia "liian tarkkaan" omista taito tarkistuksista... " Eli siis teillä pelaajat tietävät siis silti kykynsä? Noh. Jos haluatte vielä lisätä sitä omituisuutta (no minusta tuo on omituista), niin anna pelaajille vaan sanallinen arvo kyvystä. Vaikka hyvä tai huono tai vaikka ääs guud ääs Tritss thö Uttern. Kasila: "Luottamus... pelaajien ja pelinjohtajan välillä on luottamusta koska moinen järjestely tuntuu luonnolisesta. Turha puhua roolipeleistä jos PJ ja PH:t eivät ole samalla luottamusakselilla--- " No tuo luonnolliselta tuntuminen on minusta aika absurdia. :-D Meillä pelaajat eivät luota pelinjohtajaan yhtään, kuten myös pelinjohtaja ei luota pelaajiin. :) Olemme siis jossain määrin samalla aaltopituudella. Toki on totta että on ihan turhaa puhua roolipelaamisesta jos keskustelee meidän porukan pelaamisesta. Noh.. jokaisella on oma tapansa. Ps: jos laittaa yhteen sokeria ja voita ja sitten paistaa niitä pannulla sillee että sokeri sulaa siihen voihin ja sitten se alkaa kuplimaan, niin siitä tulee hassun näköistä.
Marcus Maximus linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 21.24
Marcus Maximus 4. heinäkuuta 2002 kello 21.24 linkki Taitaapa Kasilan teoria kuulua seuraavasti: "On monia tapoja pelata, mutta meidän tapamme on selkeästi parempi kuin muiden tavat". Avatkaa silmät, katsokaa ulos laatikosta. Siellä on paljon muutakin kuin matalan magian Glorantha-kampanja. Allekirjoittaneen vastateesi on "Jokaista pelikampanjaa varten on monia vaihtoehtoisia pelaamistapoja, ja parhaan tuloksen saavuttamiseksi on tiedostettava tämä ja valittava tavoista oikeat". Sittenpä teilaan Kasilan perusteluja aikani kuluksi. [quote:a7a068fae2]1. "Ei perkele mitään kimpee pelata" Noppien viskominen muuttuu itse tarkoitukseksi. Pelasin Cyperiä ja se oli d10 tuojottamista... Kun sanoin ammu.. PJ sano ... ok -2 heitä noppaa... [/quote:a7a068fae2] Me pelaamme esimerkiksi Deadlandsia näin. Hyvin toimii ja hauskaa on. Pykälistä ei kauheasti lipsuta, mutta on niitä palikoita kiva paiskoa kun kohtuudessa pysytään. Kysyin aikaisemmin mikä on sääntösysteemin tarkoitus, ja kysyn sen uudelleen. Millainen on hyvä pelisysteemi? [quote:a7a068fae2]2. "Peli tunnelma kärsii..." kaikki ovat samaa mieltä siitä että säännöt voivat VAAN pilata pelin eli siis jos säännöt ovat hyvät ne ovat sujuvat ja "huomaamattomat"... miten se on mahdollista jos pelaajat kalistelevat noppia ja ovat tietoisia "liian tarkkaan" omista taito tarkistuksista... [/quote:a7a068fae2] Hyvin. Pidetään turvat tukossa ja heitetään noppia nopeasti ilman eeppisiä rituaaleja. Nopanheittoon saa kulua muutama sekunti aikaa maksimissaan. [quote:a7a068fae2]3. "DD:ssä pelaajat heittää noppia siis noppaa...." Tämä on totta DD kehoittaa pelaajiaan heittämään itse nopat... Se ei voi olla hyvä juttu... [/quote:a7a068fae2] D&D:n parjaaminen tuntuu olevan tyypillistä niille, jotka eivät ole ymmärtäneet etteivät säännöt tee tai tuhoa hyvää kampanjaa. Toisaalta D&D:tä parjaavat yleensä ne, jotka haluavat piestä heikointa lenkkiä; esittäkää sen sijaan rakentavaa kritiikkiä elegantimpia systeemejä kohtaan. Eipä niin, ei RQ minusta juuri D&D:tä parempi tai huonompi ole, koska systeemejä ei voi verrata keskenään. Niiden perimmäinen tarkoitus on aivan eri. Sitäpaitsi, RQ:kin käskee pelaajia paiskomaan itse noppia. [quote:a7a068fae2]4.Pelaajat vs Pelinjohtaja asetelma on siinä jos heitellään noppia kilpaa... Itselläni ei ole ikinä tullut sellaista tilannetta jossa pelaaja oisi ilmoittanut että tapoin hänen hahmonsa... Twilightissä ja cyper punkissa oli sitö jatkuvasti... Siinä aloitteessa kulminoituu juuri tuo tilanne PJ vs PH... [/quote:a7a068fae2] Jaa. Eipä minulle ole moisia syytöksiä tullut kummallakaan tavalla. En kuitenkaan mielelläni tapa pelaajahahmoja paitsi tarkoituksella, eikä sääntöjen perimmäinen tarkoitus ole mielestäni selvittää kuoleeko joku hahmo jossakin tilanteessa vai ei. [quote:a7a068fae2]5. Luottamus... pelaajien ja pelinjohtajan välillä on luottamusta koska moinen järjestely tuntuu luonnolisesta. Turha puhua roolipeleistä jos PJ ja PH:t eivät ole samalla luottamusakselilla--- [/quote:a7a068fae2] Höpöhöpö! Ei luottamus synny siitä kenen käsi kuutioita kilistelee. Minulla on uskoakseni verraten hyvä luottamus pelaajiltani, vaikka esimerkiksi Sampilta tapoin hahmon yhden yleisen nopanheiton pohjalta sääntöihin katsomattakaan (Jaa? Taistelet sankarillisesti etulinjassa Prinssi Orontesin rinnalla? Heitä noppaa? Jaa, mitä heitit?). Toisessa pelissä eräs hahmo kuoli ilman nopanheittoakaan tai sääntöäkään, ja pelaaja vain kehui pelin olleen elämänsä vakuuttavimpia kokemuksia. Ja kyllä, tiesin hyvin että hahmosta tulisi henki lähtemään mutta hyvällä pelillä on hintansa. [quote:a7a068fae2]6. Joku sanoi että jos ottais miniatyyrit taisteluun niin pelaajat naurais ittensä kipeiksi...no sama asia on RQ:ssa tiimillämme... anoin viimekerralla pelaajien heittää noppia... No ántovat nopat mulle... ja nauteskelivat... [/quote:a7a068fae2] En minäkään figuilla ole koskaan pelannut, ruutukartalla joskus ja paperille piirretyillä syheröillä useamminkin. Hyvä että pelaajasi eivät ole stattimunskaajia. [quote:a7a068fae2]7. Katkonaisuun... Tilanne kiristyy.. tunnelma tihenee pelaajat paskantavat housuun... "Vedän miekkani ja katselen sitä kirjoitusta..." STOP ok siis heitä Yleistieto... no mitä tuli... Joo onnistuin tuli 21 JES VITTU NÄÄ NOPAT EI PETÄ MUA KOSKAAN... aalto lähtee pelaajien sohvalla liikkeelle... takaisin tunnelmaan... "katsot pölyistä pergamenttia... [/quote:a7a068fae2] Paras lääke tähän on jättää koko paiskominen väliin. [quote:a7a068fae2]8. STATSIEN tuijottelu.... Pelaajat kiinnittävät huomiota liikaa taito prosentteihin ... [/quote:a7a068fae2] Eräs GM otti pelaajilta statit pois mutta antoi heittää itse noppaa. Toimi hyvin niinkin päin siinä pelissä. Ei se kyllä katsonut niitä itsekään enää sen jälkeen. Vaikea oli sanoa millainen haava oli vatsassa kun piilotettu pelimekaniikka ei kertonut onko kyseessä kymmenen pisteen geysir vai hiljalleen vuotava lihasvamma. Kunhan intän. PS. Kirjoittelen sikäli oikealla nimelläni, että klikkaamalla tuosta www-kohdasta selviää että on minulla sukunimikin olemassa.
Aztek the Merciful linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 22.48
Aztek the Merciful 4. heinäkuuta 2002 kello 22.48 linkki [quote:6629085189="Marcus Maximus"]Taitaapa Kasilan teoria kuulua seuraavasti: "On monia tapoja pelata, mutta meidän tapamme on selkeästi parempi kuin muiden tavat". Avatkaa silmät, katsokaa ulos laatikosta. Siellä on paljon muutakin kuin matalan magian Glorantha-kampanja. Allekirjoittaneen vastateesi on "Jokaista pelikampanjaa varten on monia vaihtoehtoisia pelaamistapoja, ja parhaan tuloksen saavuttamiseksi on tiedostettava tämä ja valittava tavoista oikeat". Sittenpä teilaan Kasilan perusteluja aikani kuluksi. Me pelaamme esimerkiksi Deadlandsia näin. Hyvin toimii ja hauskaa on. Pykälistä ei kauheasti lipsuta, mutta on niitä palikoita kiva paiskoa kun kohtuudessa pysytään. Kysyin aikaisemmin mikä on sääntösysteemin tarkoitus, ja kysyn sen uudelleen. Millainen on hyvä pelisysteemi? Hyvin. Pidetään turvat tukossa ja heitetään noppia nopeasti ilman eeppisiä rituaaleja. Nopanheittoon saa kulua muutama sekunti aikaa maksimissaan. D&D:n parjaaminen tuntuu olevan tyypillistä niille, jotka eivät ole ymmärtäneet etteivät säännöt tee tai tuhoa hyvää kampanjaa. Toisaalta D&D:tä parjaavat yleensä ne, jotka haluavat piestä heikointa lenkkiä; esittäkää sen sijaan rakentavaa kritiikkiä elegantimpia systeemejä kohtaan. Eipä niin, ei RQ minusta juuri D&D:tä parempi tai huonompi ole, koska systeemejä ei voi verrata keskenään. Niiden perimmäinen tarkoitus on aivan eri. Sitäpaitsi, RQ:kin käskee pelaajia paiskomaan itse noppia. Jaa. Eipä minulle ole moisia syytöksiä tullut kummallakaan tavalla. En kuitenkaan mielelläni tapa pelaajahahmoja paitsi tarkoituksella, eikä sääntöjen perimmäinen tarkoitus ole mielestäni selvittää kuoleeko joku hahmo jossakin tilanteessa vai ei. Höpöhöpö! Ei luottamus synny siitä kenen käsi kuutioita kilistelee. Minulla on uskoakseni verraten hyvä luottamus pelaajiltani, vaikka esimerkiksi Sampilta tapoin hahmon yhden yleisen nopanheiton pohjalta sääntöihin katsomattakaan (Jaa? Taistelet sankarillisesti etulinjassa Prinssi Orontesin rinnalla? Heitä noppaa? Jaa, mitä heitit?). Toisessa pelissä eräs hahmo kuoli ilman nopanheittoakaan tai sääntöäkään, ja pelaaja vain kehui pelin olleen elämänsä vakuuttavimpia kokemuksia. Ja kyllä, tiesin hyvin että hahmosta tulisi henki lähtemään mutta hyvällä pelillä on hintansa. En minäkään figuilla ole koskaan pelannut, ruutukartalla joskus ja paperille piirretyillä syheröillä useamminkin. Hyvä että pelaajasi eivät ole stattimunskaajia. Paras lääke tähän on jättää koko paiskominen väliin. Eräs GM otti pelaajilta statit pois mutta antoi heittää itse noppaa. Toimi hyvin niinkin päin siinä pelissä. Ei se kyllä katsonut niitä itsekään enää sen jälkeen. Vaikea oli sanoa millainen haava oli vatsassa kun piilotettu pelimekaniikka ei kertonut onko kyseessä kymmenen pisteen geysir vai hiljalleen vuotava lihasvamma. Kunhan intän. PS. Kirjoittelen sikäli oikealla nimelläni, että klikkaamalla tuosta www-kohdasta selviää että on minulla sukunimikin olemassa.[/quote:6629085189] No johan nyt on perkele. "Jokaista pelikampanjaa varten on..." - nimenomaan! Samaa kampanjaa olemme pelanneet 10 vuotta ja systeemimme on siihen mielestämme paras. Olemme kokeilleet ja tiedostaneet eri tyylejä, mutta ne ovat usein niin syövereistä että miksi emme pelaisi niin kuin oikeasti huvittaa. PJ Kasila esitti vain oman mielipiteensä ja selitti miksi meillä pelataan näin. Emme ole teilanneet teidän pelisysteemiänne, vaan perustelleet miksi oma systeemimme on mielestämme hyvä. Ehkä teillä homma toimii, mutta kaikilla ei välttämättä toimi, ja siksi keskustelu on hyvästä. Kuten ylläolevasta käy ilmi, Typodemonin poppoolla kyräilyä on ilmassa, mikä saattaa toisaalta sopia heidän tyyliinsä pelata. Kulttuuri-glorantha -venkoilu ei allekirjoittanutta kiinnosta pätkääkään. Eikä PJ-metodi kikkailu, jonka elitismi-roolipelaamis -perversio antaa nautintoa todennäköisesti vain itsensä PJ-piireissä esille tuomista tavoittelevalle PJ:lle. Hyvä pelisysteemi on yhteiset pelisäännöt, joihin on hyvä perustaa tiukoissa paikoissa. Sääntöjen [i:6629085189]tulee[/i:6629085189] kertoa kuoleeko hahmo vai ei. "Hyvällä pelillä on hintansa"... PJ:n oikut eivät saa liikaa vaikuttaa tiukoissa paikoissa, se vituttaa ankarasti kun huomaa PJ:n huomaavan hahmon kuoleman sopivan kyseiseen kohtaan, vaikka olisi mahdollisuuksia selvitä(Cyber Punk -traumat). Tarinaa ei rakenneta vaan se rakentuu. Pelisysteemi on taisteluiden ulkopuolella vähemmän tarkka, PJ sumplii kaikki tilanteen mukaan(vai miten on Herr Kasila?). Säännöt todellakin tuhoavat pelin(kampanjan). [u:6629085189]Ei ole kivaa aktiivisesti kuvitella sääntöjen tuomia ristiriitoja pois pelin tarinasta.[/u:6629085189] Jos haluaa vain PJ:n luomia nokkelia tarinatuokioita, niin miksi edes ylipäätään tarvita noppia tai sääntöjä? Systeemejä voi verrata keskenään, koska on jotkut systeemit soveltuvat halutunlaiseen peliin ja jotkut eivät sovi. Typodemon: Taitotarkistuksilla tarkoitettiin sitä, että on kivaa kun ei oikeasti tiedä onnistuko vai ei. Ja sitä että tilanteet eivät kävisi ilmi nopanheitosta, vaan varsinaisesti pelaamisen kautta. Tottakai tiedämme statsimme hyvinkin tarkkaan, ei siitä ole kyse. Drizzt do Urden... eli tosi huono :wink:
Sampi linkki 5. heinäkuuta 2002 kello 8.54
Sampi 5. heinäkuuta 2002 kello 8.54 linkki [quote:2b4d168c28]Atsteekki Armelias: No johan nyt on perkele. "Jokaista pelikampanjaa varten on..." - nimenomaan! Samaa kampanjaa olemme pelanneet 10 vuotta ja systeemimme on siihen mielestämme paras. Olemme kokeilleet ja tiedostaneet eri tyylejä, mutta ne ovat usein niin syövereistä että miksi emme pelaisi niin kuin oikeasti huvittaa. PJ Kasila esitti vain oman mielipiteensä ja selitti miksi meillä pelataan näin. Emme ole teilanneet teidän pelisysteemiänne, vaan perustelleet miksi oma systeemimme on mielestämme hyvä. Ehkä teillä homma toimii, mutta kaikilla ei välttämättä toimi, ja siksi keskustelu on hyvästä. Kuten ylläolevasta käy ilmi, Typodemonin poppoolla kyräilyä on ilmassa, mikä saattaa toisaalta sopia heidän tyyliinsä pelata. [/quote:2b4d168c28] Nämä asiat eivät kuitenkaan käyneet kovin selvästi esille Kasilan viestistä, vaan vaikutti todellakin siltä, että mies antaa kuuluville yhden ainoan totuuden. Se kyllä kävi selville, että tämä systeemi toimii teille erittäin hyvin, muttei se, että muutakin on kokeiltu. Kasila kirjoittaa provosoivasti, voi olettaa että joku provosoituu. [quote:2b4d168c28]Atsteekki Armelias: Kulttuuri-glorantha -venkoilu ei allekirjoittanutta kiinnosta pätkääkään. Eikä PJ-metodi kikkailu, jonka elitismi-roolipelaamis -perversio antaa nautintoa todennäköisesti vain itsensä PJ-piireissä esille tuomista tavoittelevalle PJ:lle. [/quote:2b4d168c28] Perusteet tälle argumentille jäivät minulle hieman hämärän peittoon. Kuten myös se, mitä vastaan argumentoit tällä. Vaikuttaisi siltä, että tahdot elitismiksi leimaamalla teilata Marcuksen tavan vetää pelejä ja kokeilla erilaisia "kikkoja" roolipelaamiskokemuksen laajentamiseksi. Miksi? Ei Marcuskaan tahdo esittää tapansa olevan ainoa oikea, päin vastoin, hänhän argumentoi monien eri tapojen puolesta. [quote:2b4d168c28]Atsteekki Armelias: Hyvä pelisysteemi on yhteiset pelisäännöt, joihin on hyvä perustaa tiukoissa paikoissa. Sääntöjen tulee kertoa kuoleeko hahmo vai ei. "Hyvällä pelillä on hintansa"... PJ:n oikut eivät saa liikaa vaikuttaa tiukoissa paikoissa, se vituttaa ankarasti kun huomaa PJ:n huomaavan hahmon kuoleman sopivan kyseiseen kohtaan, vaikka olisi mahdollisuuksia selvitä(Cyber Punk -traumat). Tarinaa ei rakenneta vaan se rakentuu. [/quote:2b4d168c28] Kysymys siitä, kuinka paljon PJ saa rikkoa sääntöjä tarinan (tai siis oman käsityksensä tarinasta) vuoksi on ikivanha, ja siinä on perinteisesti kaksi puolta. Toiset sanovat, että PJ:llä on oikeus rikkoa sääntöjä niin halutessaan ja tarinankerronnan tarpeessa, toiset taas vaativat tiukkaa sääntöjen noudattamista kaikissa tilanteissa. Itse olen sääntöjä oman mieleni mukaan vääntävä PJ, eikä siitä sen enempää. Kukin pelaa tyylillään, eikä siitä kannata sen enempää kiistellä. Gordariuksen kuolema tuossa taistelussa oli omasta mielestäni tilaisuus hyvään roolipelaamiseen. Koska Gordarius oli ryhmän ainoa kaveri tappelussa oli mielestäni vain hyvä, ettei sitä pelattu kokonaan RQ:n sääntöjen mukaisesti. Voin vain kuvitella Marcuksen ja minut heittämässä noppaa kolmelta yöllä, kun muut ovat lähteneet ja pytäneet soittamaan kun selviää mitä käy. [quote:2b4d168c28]Atsteekki Armelias: Pelisysteemi on taisteluiden ulkopuolella vähemmän tarkka, PJ sumplii kaikki tilanteen mukaan(vai miten on Herr Kasila?). [/quote:2b4d168c28] Tämä hyvä. Ymmärrän kyllä halunne pitää taistelut erillisinä yksiköinä, joihin ei sääntöjä rikkomalla puututa, ja hyväksyn sen vaikken itse toimikaan samalla tavalla. [quote:2b4d168c28]Atsteekki Armelias: Säännöt todellakin tuhoavat pelin(kampanjan). Ei ole kivaa aktiivisesti kuvitella sääntöjen tuomia ristiriitoja pois pelin tarinasta. Jos haluaa vain PJ:n luomia nokkelia tarinatuokioita, niin miksi edes ylipäätään tarvita noppia tai sääntöjä? Systeemejä voi verrata keskenään, koska on jotkut systeemit soveltuvat halutunlaiseen peliin ja jotkut eivät sovi. [/quote:2b4d168c28] Mielipiteeni tästä on sinun ja Marcuksen näkemysten välissä. Vaikka säännöt eivät mielestäni voikaan tuhota peliä, ne kyllä vaikuttavat siihen suuresti. Tästä minulla on aivan omakohtaista kokemusta, ja kiroilen yhä, että päätin vetää tiettyä kampanjaa ADDun säännöillä, enkä ole vielä jaksanut vaihtaa. Sääntömekaniikan ei mielestäni kuulukaan esittää todellisuutta loputtoman tarkasti, ja pienten "virheiden" pois kuvittelu ei ole minua vaivannut (Itse asiassa en ole sitä edes huomannut.)
Guzmo linkki 5. heinäkuuta 2002 kello 9.06
Guzmo 5. heinäkuuta 2002 kello 9.06 linkki [i:5f947b8328] Sääntöjen tulee kertoa kuoleeko hahmo vai ei [/i:5f947b8328] Tämä on mielestäni niin väärin kuin vain voi olla. Hyvää tarinaa ei latista mikään muu kuin liika sääntöihin tuijottaminen. Hyvän tarinan rakentamisessa on pelaajatkin mukana. Toki ymmärrän, että haluatte pelata tavalla jossa PJ:n mielivalta on minimoitu. En tiedä ajaako se kenenkään etua jos hahmo sairastuu likaselta riulta aivokuumeeseen ja kuolee ensimmäisessä pelissä. Tuon taudin voi tarjoja myös taistelussa yhtä eksynytt lammasbroota vastaan ja lopputulos on sama. Välikappale kuolettavalle taudille on nyt vähäpätöisen tarinalla kerrottavan tapahtuman (riukupåska) sijasta eeppinen taistelu 15-vuotiaan Orlanthin ja lammasbroon välillä. Lopputulos on kuitenkin sama. Hahmo sairastuu ja kuolee akuuttiin tautiin ennen kuin ehtii edes astua Argrathin saappaisiin. Ja tuo PJ:n ja pelaajien luottamus/luottamattomuus. Ollaan taas vähän hakoteilla jos peli on PJ vastaan pelaajat taistelua. Jos pelaajat huijaavat niin mitä sitten, ennemmin tai myöhemmin joku jää huijauksesta kiinni (painotetut nopat, ylinopea kehittyminen, liiat mahtilisäykset, taistelussa asemapaikan valehtelu, verenvuodon "unohtaminen" jne..") ja sitten tulee Cacodemon lattialuukusta... 8) [i:5f947b8328] 8. STATSIEN tuijottelu.... Pelaajat kiinnittävät huomiota liikaa taito prosentteihin ... [/i:5f947b8328] Monille pelaajille omien statsien tuijottelu ja hahmon fyysisten ominaisuuksien kehitys on SE juttu. Se ei mitenkään haittaa muuta peliä ja tarinaa jos pelaaja ei koko ajan huuda: "Mulla on VMA 40! Mulla on VMA 40!" [i:5f947b8328] 7. Katkonaisuun... Tilanne kiristyy.. tunnelma tihenee pelaajat paskantavat housuun... "[/i:5f947b8328] Katkonaisuutta ja epäuskottavuutta aiheuttaa monet muutkin normaalielämään kuuluvat jutut. Nopat on niistä IMO pienin ongelma. Me emme pelaa kosteassa kellarissa kaavut päällä kynttilän valossa ja silti on kuulemma ihan kivaa :) [i:5f947b8328] 6 Joku sanoi että jos ottais miniatyyrit taisteluun niin pelaajat naurais ittensä kipeiksi...[/i:5f947b8328] Ei se varmaan mitenkään huononna tilanteen hahmottamista jos 10 hyviksen ja 20 pahiksen välistä mittelöä vähän yrittää mallintaa figuilla, korkeilla, papeririipustuksilla jne.. Jos ajatellaan "semi realistista taistelua" niin PJ:tä menee älyttömän paljon aikaa pelkän taistelun kuvaamiseen vuorojen alussa ja välissä. Ja kuka on semmoinen PJ, joka pystyy pitämään päässään 30 olennon paikat taistelukentällä? Jos moinen matemaattinen kossiivi löytyy niin aivokapasiteettia voisi käyttää hyödyllisemminkin :) Ehkä myös yleistän, intän, nillitän, gonahdan ja kaikkea muuta mutta pelinjohtamistapoja on yhtä paljon kuin on erillaisia peliporukoitakin. Kasilan porukan tapa on paras heille, mutta varmasti huonoin monelle muulle.
Marcus Maximus linkki 5. heinäkuuta 2002 kello 12.46
Marcus Maximus 5. heinäkuuta 2002 kello 12.46 linkki Harkitsin ennen viestini postaamista kolmeen-neljään kertaan että kannattaako aloittaa inttämistä, mutta nyt olen sitä mieltä että jees, todellakin kannatti. :smokin: Tästähän syntyy vielä oikein keskustelu! Ensinnäkin, olen sitä mieltä että on hyvä, että esimerkiksi Kasila jakaa rohkeasti näkemyksensä pelinjohtamisesta meille muille, siitä huolimatta että mitään ei niellä purematta ja kaikesta väännetään kaksin käsin kättä. Yksi näkemys lisää; uusi minulle ja siksi mielenkiintoinen -- toisaalta läjä käsittämättömän monimutkaisen tuntuisia sääntöviritelmiä, toisaalta taas virtaviivaisuutta ja yksinkertaisuutta joka tulee siitä että itse pelissä 'kimbleä' ja statteja pidetään toissijaisina. Tavallaan ehkä hyvä yhdistelmä; siirretään sääntöjen viemä aika pelaajien nopanheittelystä monimutkaisemmalle mallintamiselle; näin tekee aika moni Rolemaster -porukkakin satojen sääntömuutostensa ja lisäoptioidensa keskellä. Yleensä monimutkaisten sääntöjen tarkoituksena on sisäisen munchkinin pitäminen tyytyväisenä, teillä sillä ihan todella ilmeisesti pyritään mallintamaan pelinjohtajan visiota Gloranthasta. [quote:9c86f60bda="Aztek"]No johan nyt on perkele. "Jokaista pelikampanjaa varten on..." - nimenomaan! Samaa kampanjaa olemme pelanneet 10 vuotta ja systeemimme on siihen mielestämme paras. Olemme kokeilleet ja tiedostaneet eri tyylejä, mutta ne ovat usein niin syövereistä että miksi emme pelaisi niin kuin oikeasti huvittaa. [/quote:9c86f60bda] Kaikin mokomin, mutta katsomalla ympärilleen saattaa nähdä jotain uutta vahingossa. Systeeminne varmasti sopii teidän porukkanne tälle kampanjalle tässä maailmassa näillä hahmoilla. Se ei kuitenkaan ole universaali Paras Systeemi, jota kannattaisi automaattisesti käyttää kaikissa muissa a) peleissä, b) maailmoissa, c) kampanjoissa, d) pelinjohtotyyleissä ja e) peliporukoissa. En tuomitse teidän tapaanne pelata, tietenkään! Mutta vähäisen kokemukseni mukaan kaikkiin systeemeihin, peleihin ja porukoihin urautuu ennemmin tai myöhemmin, ja vaihtelu niinsanotusti virkistää. [quote:9c86f60bda="Aztek"]Tarinaa ei rakenneta vaan se rakentuu. [/quote:9c86f60bda] Tarinan voi antaa rakentua, [i:9c86f60bda]tai sitä voi rakentaa[/i:9c86f60bda]. [quote:9c86f60bda="Aztek"]Jos haluaa vain PJ:n luomia nokkelia tarinatuokioita, niin miksi edes ylipäätään tarvita noppia tai sääntöjä? Systeemejä voi verrata keskenään, koska on jotkut systeemit soveltuvat halutunlaiseen peliin ja jotkut eivät sovi. [/quote:9c86f60bda] Olen aivan samaa mieltä. Noppia ja sääntöjä ei välttämättä tarvita, ja joihinkin halutunlaisiin peleihin systeemitön systeemi sopii loistavasti, toisiin taas ei. [quote:9c86f60bda="Aztek"]Eikä PJ-metodi kikkailu, jonka elitismi-roolipelaamis -perversio antaa nautintoa todennäköisesti vain itsensä PJ-piireissä esille tuomista tavoittelevalle PJ:lle. [/quote:9c86f60bda] :D Tämän foorumin myöntämä elitistileima minulta itseasiassa vielä puuttuikin! :smokin: Itseasiassa siinä mielessä osut oikeaan, että muutamien kavereiden kanssa ollaan vuosi-pari pyritty tietoisesti kehittämään pelinjohtamista yleensä ja omaa pelinjohtamistamme jauhamalla aiheesta loputtomiin. "PJ-piirit" valitettavasti ainakin Suomesta vielä puuttuvat, mutta tätä puutetta on tarkoitus paikata.
Aztek the Merciful linkki 5. heinäkuuta 2002 kello 14.27
Aztek the Merciful 5. heinäkuuta 2002 kello 14.27 linkki Jeah, keinoja on monia sanoi mummo kun kissalla savupiippua rassasi. Tuosta tarinan rakentumisesta... niin kyllähän PJ sitä myös rakentaa, totta. PJ rakentaa puitteet, painaa "play" -namiskaa ja katsoo mitä tapahtuu. Tai no, en minä tiedä tarkkaan permanto soikoon kun en ole ikinä ollut PJ! Olen pelannut muutaman PJ:n johdolla ja ei muuta... Olemme omalle systeemillemme niin kiihkouskovaisia, koska on vain pakko yrittää hehkuttaa miten hienoja pelisessioita on tullut aikaiseksi... Yleensä pelaamme koko viikonlopun, nukumme n. 6h yöllä, välillä rasvaa/sokeria naamaan ja pelit jatkuu. Lautapelien tekemisen puolelta on varmaankin tullut mielenkiinto taistelunmallintamiseen ja lisäksi esim. J.Harjun asento/liike -ihannointi sarjakuvapiirtäjänä antaa lisäpotkua hahmojen taisteluliikkeiden/kikkailun pelaajalähtöiseen lähestymistapaan; eli voi tarkasti tehdä mitä haluaa ja miten haluaa. Viimeksi oli historian pitkäkestoisin mättötuokio... kaupungin valloituksessa meni kaiken kaikkiaan 9 tuntia :-o Mm. airsoft harrastus, Karate, yleinen kikkailu pentuna, hurtti huumori ja ylikessu peliporukassa antavat oman taustansa hieman miekka-painotteiseen kamppanjaan. Mutta pääpaino ei siltikään ole taisteluissa, ne vain on mielestämme tehtävä viimeisen päälle. Hienointa on tietysti juoni. Hienointa on esimerkiksi huomata reaaliajassa muutama vuosi sitten havaitun asian uusia puolia, tai se että unohtaa asioita koska niistä on aikaa vuosia - aivan kuten hahmotkin unohtavat. "Suuri pyörä" on käynnistynyt käsittämättömän kärsivällisesti ja todentuntuisen hitaasti... Jottei menisi liikaa off-topic... noppien heittelemättömyydessä on myös mukavuus-bonus. Voi kaivautua paikoilleen max mukavasti ja ajatella tilannetta täysin ilman minkäänlaisia katkoksia pelissä. Antaa itsensä ajautua pelin mukana, välillä ehkä muutama vilkaisu hahmolomakkeeseen, mutta ei muuta. PJ:n kovalta tuolilta katkerasti heittämä objekti katkaisee silloin tällöin utopian, mutta se on pieni paha :wink:
Kasila linkki 5. heinäkuuta 2002 kello 18.41
Kasila 5. heinäkuuta 2002 kello 18.41 linkki Guzmo: [quote:0dd5946ac9]Siis näin me juuri pelaammekin.[/quote:0dd5946ac9] Irony... Asiaan... Joo aika tulehtuneisuutta kommenteissa. Kuka tykkää tyttärestä ja kuka äidistä. Siitä on loppujen lopuksi kyse... ... mutta ei siitä ole mukava keskustella. [quote:0dd5946ac9]Nämä asiat eivät kuitenkaan käyneet kovin selvästi esille Kasilan viestistä, vaan vaikutti todellakin siltä, että mies antaa kuuluville yhden ainoan totuuden. Se kyllä kävi selville, että tämä systeemi toimii teille erittäin hyvin, muttei se, että muutakin on kokeiltu. Kasila kirjoittaa provosoivasti, voi olettaa että joku provosoituu.[/quote:0dd5946ac9] juuri näin... No olisi varmaan outoa jos kertoisin tapamme pelata antakaa-armoa tyyliin... Mielestäni vain tuohon PJ:n nopan "salamyhkäiseen" heittelyyn sisältyy paljon sellaista mitä ei varmaan tule ajatelleeksi. [quote:0dd5946ac9]Pelisysteemi on taisteluiden ulkopuolella vähemmän tarkka, PJ sumplii kaikki tilanteen mukaan(vai miten on Herr Kasila?). [/quote:0dd5946ac9] Näinhän se on... 100 asiaa ja 1 on sääntö.. commonsense on kiva juttu. [quote:0dd5946ac9]Marcus Maximus: Taitaapa Kasilan teoria kuulua seuraavasti: "On monia tapoja pelata, mutta meidän tapamme on selkeästi parempi kuin muiden tavat". [/quote:0dd5946ac9] No lepo vaan maximus vetäydy omaan keskinkertaisuuteesi ja provosoidu forestin puolelle... Sori jos pissi lensi muroihin.. sellasta sattuu. [quote:0dd5946ac9]Me pelaamme esimerkiksi Deadlandsia näin. Hyvin toimii ja hauskaa on. Pykälistä ei kauheasti lipsuta, mutta on niitä palikoita kiva paiskoa kun kohtuudessa pysytään. Kysyin aikaisemmin mikä on sääntösysteemin tarkoitus, ja kysyn sen uudelleen. Millainen on hyvä pelisysteemi[/quote:0dd5946ac9] "kunhan kohtuudessa" on minulle liikaa. Hyvä systeemi on sellainen mikä ei häiritse.. eli (RQ+AIVOT.ZIP)mieti omasi... olkoon vaikka DD minun puolestani... [quote:0dd5946ac9]Sittenpä teilaan Kasilan perusteluja aikani kuluksi[/quote:0dd5946ac9] ??? [quote:0dd5946ac9]D&D:n parjaaminen tuntuu olevan tyypillistä niille, jotka eivät ole ymmärtäneet etteivät säännöt tee tai tuhoa hyvää kampanjaa. Toisaalta D&D:tä parjaavat yleensä ne, jotka haluavat piestä heikointa lenkkiä; esittäkää sen sijaan rakentavaa kritiikkiä elegantimpia systeemejä kohtaan. Eipä niin, ei RQ minusta juuri D&D:tä parempi tai huonompi ole, koska systeemejä ei voi verrata keskenään. Niiden perimmäinen tarkoitus on aivan eri. Sitäpaitsi, RQ:kin käskee pelaajia paiskomaan itse noppia. [/quote:0dd5946ac9] Joo DDn säännöt tuhoaa pelaamisen...(PISTE) mitei huhhuh... tasot... normaalit ihmiset.. jokainen yli 20v DD:ssä on ... vittu... ei jaksa selittää--- mutta sanotaan vaikka että DD on paska mielestäni... No mitäs jos käsken sinua heittämään noppia? [quote:0dd5946ac9]Ei luottamus synny siitä kenen käsi kuutioita kilistelee. Minulla on uskoakseni verraten hyvä luottamus pelaajiltani, vaikka esimerkiksi Sampilta tapoin hahmon yhden yleisen nopanheiton pohjalta sääntöihin katsomattakaan (Jaa? Taistelet sankarillisesti etulinjassa Prinssi Orontesin rinnalla? Heitä noppaa? Jaa, mitä heitit?). Toisessa pelissä eräs hahmo kuoli ilman nopanheittoakaan tai sääntöäkään, ja pelaaja vain kehui pelin olleen elämänsä vakuuttavimpia kokemuksia. Ja kyllä, tiesin hyvin että hahmosta tulisi henki lähtemään mutta hyvällä pelillä on hintansa. [/quote:0dd5946ac9] Ei synnykkään... suomenkieli tekee temppunsa aina välillä minullekkin.. kun ottaa ja katsoo niin sanoin että JOS on luottamusta niin homma toimii sen osalta... mieltymys on toinen asia... EN sanonut että luottamus herää saurauksena tästä. [quote:0dd5946ac9]Paras lääke tähän on jättää koko paiskominen väliin. [/quote:0dd5946ac9] ok. [quote:0dd5946ac9]PS. Kirjoittelen sikäli oikealla nimelläni, että klikkaamalla tuosta www-kohdasta selviää että on minulla sukunimikin olemassa.[/quote:0dd5946ac9] Eli siis et kirjoita omalla nimellä... No ei sinun arvoisa Marcus Maximus tarvitse hlö kohtaisesti pitää minusta, mutta myös päin vastoin.. ;) [quote:0dd5946ac9]No tuo luonnolliselta tuntuminen on minusta aika absurdia. Meillä pelaajat eivät luota pelinjohtajaan yhtään, kuten myös pelinjohtaja ei luota pelaajiin. Olemme siis jossain määrin samalla aaltopituudella. Toki on totta että on ihan turhaa puhua roolipelaamisesta jos keskustelee meidän porukan pelaamisesta. Noh.. jokaisella on oma tapansa. [/quote:0dd5946ac9] Hehhehe,,, meillä oli Cyperpunkissa samaa meininkii... Varma swatti osasto tuli kylään kun pj vittuuntu pelaajien noppa tuuriin.. no kuten sanoit tapansa kullakin... Asiaa--!
Sampi linkki 5. heinäkuuta 2002 kello 20.24
Sampi 5. heinäkuuta 2002 kello 20.24 linkki [b:652859fb70]Lainauksissa on Kasilan viesti, vain Kasilan kirjoittamat osat. Osaattehan varmasti lukea ylöspäin tarvittaessa.[/b:652859fb70] [quote:652859fb70] juuri näin... No olisi varmaan outoa jos kertoisin tapamme pelata antakaa-armoa tyyliin... [/quote:652859fb70] En nyt oikein ymmärrä. Onko kertomistyylejä siis vain kaksi, "antakaa armoa"-tyyli ja "pieksen muiden mielipiteitä omilla suurin osin asiaan liittymättömillä väitteilläni"-tyyli? [quote:652859fb70] Mielestäni vain tuohon PJ:n nopan "salamyhkäiseen" heittelyyn sisältyy paljon sellaista mitä ei varmaan tule ajatelleeksi. [/quote:652859fb70] Juu. Ja sen voi sanoa auki, jotta muutkin sen ajattelisivat. Ties vaikka sinunkin aivoistasi löytyisi jotain, mitä me elitistiset PJ-porukoihin sulkeutuneet epäurheilulliset sivarinörttilarppaajat emme olisi tulleet ajatelleeksi. [quote:652859fb70] Näinhän se on... 100 asiaa ja 1 on sääntö.. commonsense on kiva juttu. [/quote:652859fb70] Sitä voi myös käyttää muiden argumenttien tulkitsemiseen. [quote:652859fb70] No lepo vaan maximus vetäydy omaan keskinkertaisuuteesi ja provosoidu forestin puolelle... Sori jos pissi lensi muroihin.. sellasta sattuu. [/quote:652859fb70] Sitä lentää jos virtsaa murotehtaassa. Millä muuten perustelet Marcuksen olevan keskinkertainen? Silläkö ettei hän niele teesejäsi purematta? [quote:652859fb70] "kunhan kohtuudessa" on minulle liikaa. Hyvä systeemi on sellainen mikä ei häiritse.. eli (RQ+AIVOT.ZIP)mieti omasi... olkoon vaikka DD minun puolestani... [/quote:652859fb70] Purahan se tiedosto aivot.zip, ja saatamme joskus myös saada selvää epäselvästi rakennetuista väitteistäsi ilman että Aztek selittää ne meille rauhallisesti. [quote:652859fb70] Joo DDn säännöt tuhoaa pelaamisen...(PISTE) mitei huhhuh... tasot... normaalit ihmiset.. jokainen yli 20v DD:ssä on ... vittu... ei jaksa selittää--- mutta sanotaan vaikka että DD on paska mielestäni... No mitäs jos käsken sinua heittämään noppia? [/quote:652859fb70] Tässä siis esimerkki täysin käsittämättömästä kommentista. [quote:652859fb70] Eli siis et kirjoita omalla nimellä... No ei sinun arvoisa Marcus Maximus tarvitse hlö kohtaisesti pitää minusta, mutta myös päin vastoin.. [/quote:652859fb70] Jos hieman ajattelet asiaa, Kasila, huomaat, etten minä tiedä sinusta oikeastaan yhtään sen enempää vaikka kirjoitatkin oikealla nimelläsi. Päin vastoin, nimen valinta foorumille kertoo jo jotain henkilön ajatusmaailmasta, kun taas sukunimi kertoo vain sen, mistä kohdasta mies löytyy puhelinluettelossa. Oliko riittävän provosoivaa mielestäsi? P.S. En muuten taida olla aivan tosissani kovinkaan monessa kohdassa tätä viestiä.
Marcus Maximus linkki 5. heinäkuuta 2002 kello 23.35
Marcus Maximus 5. heinäkuuta 2002 kello 23.35 linkki [quote:190791f447="Kasila"]Sori jos pissi lensi muroihin.. sellasta sattuu. [/quote:190791f447] Sori, et osunut. :wink: Yritys oli hyvä, mutta tarvitaan vähän enemmän että allekirjoittanut provosoituu oikeasti. Nyrkkisääntö on tämä: [i:190791f447]kaikki yhden oikean systeemin puolustajat ovat pohjimmiltaan väärässä[/i:190791f447]. Sitä kutsutaan relativismiksi, ja itseasiassa se pätee pariin muuhunkin asiaan kuin pelisysteemeihin. Pissi ei osu, koska minulla ei ole mitään nopatonta pelaamista vastaan. Eikä säännötöntä, eikä pelinjohtajatonta. Yksi kaveri veti kuulemma pari päivää sitten D&D:tä jossa arvonta hoitui d20:n sijasta Mikado-tikkuja poimimalla, oli kuulemma hämmentävää ja outoa mutta surrealistisessa pelissä absurdin toimivaa. [quote:190791f447="Kasila"][i:190791f447]PS. Kirjoittelen sikäli oikealla nimelläni, että klikkaamalla tuosta www-kohdasta selviää että on minulla sukunimikin olemassa. [/i:190791f447] Eli siis et kirjoita omalla nimellä... [/quote:190791f447] No, ihmiset jakautuvat kahteen ryhmään. Niihin, jotka osaavat klikata allaolevaa näbbylää, sekä niihin, jotka eivät osaa. Jokainen saa ihan itse testata kumpaan ryhmään kuuluu. On tuossa lärvikin paapuurin puolella, jos yhtään lohduttaa. Mutta ei minulla sinua vastaan mitään ole. Itseasiassa, sinulla on aika paljon näkemyksiä (joita olen osin puolustanutkin) ja minusta on positiivista että joku provosoi keskustelua vauhtiin. Jatka samaa rataa, mutta jos jotain saisin toivoa, niin vähän tarkkuutta viesteihin. Aika monta liekkisotaa vältettäisiin, jos ihmiset kirjoittaisivat sekä kirjoittaisivat että lukisivat viestejä ajatuksella. (Tämä kyllä koskee monia muitakin ihmisiä tällä foorumilla, mahdollisesti ja todennäköisesti minuakin :-? ). [quote:190791f447="Kasila"]Joo DDn säännöt tuhoaa pelaamisen...(PISTE) mitei huhhuh... tasot... normaalit ihmiset.. jokainen yli 20v DD:ssä on ... vittu... ei jaksa selittää--- mutta sanotaan vaikka että DD on paska mielestäni... [/quote:190791f447] Tästä on kyllä vähän vaikea olla samaa mieltä. Tai erikään mieltä, sen puoleen. :roll: [quote:190791f447="Aztek"]Jeah, keinoja on monia sanoi mummo kun kissalla savupiippua rassasi.[/quote:190791f447] No, nyt alkaa kuulostaa. :-) [quote:190791f447]Tuosta tarinan rakentumisesta... niin kyllähän PJ sitä myös rakentaa, totta. PJ rakentaa puitteet, painaa "play" -namiskaa ja katsoo mitä tapahtuu. Tai no, en minä tiedä tarkkaan permanto soikoon kun en ole ikinä ollut PJ! Olen pelannut muutaman PJ:n johdolla ja ei muuta... [/quote:190791f447] Pelinjohtajalla on niin paljon valtaa tarinan suhteen kuin hän haluaa käyttää. Ratakiskojen piilottaminen on viitseliäisyyskysymys, mutta jos GM haluaa, peli kulkee hyvää tarinaa pitkin pelaajien eläessä illuusioissaan, ja 'spontaanit' ratkaisut johtavat ennustettuihin tuloksiin. Tai sitten GM voi antaa pelaajien ihan oikeasti tehdä mitä huvittaa, ja vedellä sinnepäin mihin pelaajat peliä lykkivät. Toimii molemmin tavoin, itse kiskotan peliä paikoitellen jo surutta näkyvästi, rehellisyyden nimessä. Esimerkiksi päättämällä heti alkuun, että pelin hahmot ovat jonkun palveluksessa, mikä riittää loogiseksi motivaattoriksi koko kampanjan ajaksi. Esimerkiksi feodaaliyhteiskunnassahan lähes kaikki ovat jonkun palveluksessa, mikä on siis väistämätöntä ja loogista. [quote:190791f447="Aztek"]Harjun asento/liike -ihannointi sarjakuvapiirtäjänä antaa lisäpotkua hahmojen taisteluliikkeiden/kikkailun pelaajalähtöiseen lähestymistapaan; eli voi tarkasti tehdä mitä haluaa ja miten haluaa. [/quote:190791f447] Olen vuosia etsinyt sääntösysteemiä, joka tekisi miekkailusta taktista manöveeraamista eri taisteluasentojen kautta. Games Workshop aikanaan julkaisi jossain White Dwarfissa korttisysteemin, jossa oli hyökkäyksiä ja torjuntoja kuvattu sen mukaan mitä alueita kehosta ne suojaavat. Miekkailu toimi kortteja lätkimällä; ja kun esimerkiksi päätä suojaavia manöveerejä ei ollut ja isku osui päähän niin se oli menoa. Taistelijan taito käsittääkseni vaikutti korttikäden kokoon, mutta en tarkemmin tiedä miten systeemi toimi. Jotain tämänsuuntaista olisi kiva tehdä, mutta ehkäpä ilman kortteja ja suuremmalla taktisella vapaudella. Saisi musketööreihinkin eloa kummasti. (Ei millään pahalla, mikään ketään kohtaan. :wink: Mun muroni väistelevät kusta, mitä sääntösysteemikeskusteluihin tulee. Ainoa jota rakastan on Deadlands, Hero Warsia en vieläkään ymmärrä tarpeeksi hyvin ollakseni mieltä asiasta. Ja, henkilökohtaisuudetkin kumoavat toisensa mukavasti kun olen Aztekin mielestä elitisti ja Kasilan mukaan keskinkertaisuus! :lol: Leikitäänkö kuitenkin että ollaan kaikki aikuisia ihmisiä?)
Guzmo linkki 6. heinäkuuta 2002 kello 8.26
Guzmo 6. heinäkuuta 2002 kello 8.26 linkki [offtopic] Kuskaa vaan mun muroihin, mä nimittäin harrastan aamupaloina pelkästään leipätuotteita 8-) [/offtopic] [edit] Järjestelmän pääkäyttäjä on poistanut viestin [edit] Järjestelmän pääkäyttäjä on poistanut käyttäjän [edit] Järjestelmän pääkäyttäjä on evännyt henkiinherätyksen
carolina linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 1.32
carolina 8. heinäkuuta 2002 kello 1.32 linkki En lähde väittelemään enkä tappelemaan tästä sääntö asiasta vaikka sen voisinkin tehdä, mutta sen verran on pakko puolustaa vanhaa DD:tä, että kuitenkin kyseessä on yksi vanhimmista roolipeleistä, ja pelkästään sen takia ei sitä saisi solvata. :cry: Muistan itse ainakin sen ajan kun pelasimme DD:tä salaa ja piilossa kun alkoi levitä huhu että moinen olisi saatanan palvontaa :wink: (tähän kyllä törmää vieläkin joskus) Ja ulkomaan lehdissä kerrottiin järjestöstä nimeltänsä "Parents against Dungeons & Dragons" se oli kuulkaa huvittavaa se. Joten hiukan rispektiä kuitenkin DD:lle, ilman sitä ei taitaisi olla roolipelien maailma niin kiehtova kuin se tällähetkellä on.
Aztek the Merciful linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 12.09
Aztek the Merciful 8. heinäkuuta 2002 kello 12.09 linkki [quote:2ca401c95f="carolina"]En lähde väittelemään enkä tappelemaan tästä sääntö asiasta vaikka sen voisinkin tehdä, mutta sen verran on pakko puolustaa vanhaa DD:tä, että kuitenkin kyseessä on yksi vanhimmista roolipeleistä, ja pelkästään sen takia ei sitä saisi solvata. :cry: Muistan itse ainakin sen ajan kun pelasimme DD:tä salaa ja piilossa kun alkoi levitä huhu että moinen olisi saatanan palvontaa :wink: (tähän kyllä törmää vieläkin joskus) Ja ulkomaan lehdissä kerrottiin järjestöstä nimeltänsä "Parents against Dungeons & Dragons" se oli kuulkaa huvittavaa se. Joten hiukan rispektiä kuitenkin DD:lle, ilman sitä ei taitaisi olla roolipelien maailma niin kiehtova kuin se tällähetkellä on.[/quote:2ca401c95f] Mut aika on ajanut ohi ja pahasti... Minulla ei ole nostalgisia kokemuksia DD:stä. Nostalgian piikkiin voi laittaa mistä tahansa pitämisen, sen ymmärrän. :) Olen muuten samaa mieltä kalkkisten kanssa: DD on saatanasta. :lol:
Tatu linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 9.05
Tatu 9. heinäkuuta 2002 kello 9.05 linkki [quote:d2a43c6a89="carolina"]sen verran on pakko puolustaa vanhaa DD:tä, että kuitenkin kyseessä on yksi vanhimmista roolipeleistä, ja pelkästään sen takia ei sitä saisi solvata.[/quote:d2a43c6a89] Niin, ja T-Ford on yksi vanhimmista autoista, eikä sitä tosiaan sovi solvata sen takia että siinä on puutteita verrattuna nykyajan kärryihin. Onhan ihan ymmärrettävää, että lajinsa ensimmäiset edustajat jäävät kehityksen jalkoihin. Mutta jos monet vielä tänäänkin ajelisivat pikkuisen buustatulla T-Fordilla, ja vielä väittäisivät että se on ihan kelpo peli uuden Volvon rinnalla, niin kai siinä voisi jo olla vähän naureskelun aihetta? Minullekaan D&Dssä ei ole mitään nostalgista. Olen iloinen että aloitin aikanaan RQsta, säästyin paljolta.
Tupew linkki 10. heinäkuuta 2002 kello 9.41
Tupew 10. heinäkuuta 2002 kello 9.41 linkki No minäkin aloitin RuneQuestilla mutta palataan tuohon alku aiheeseen eli kuka heittää nopat nuo kaikki ovat oikeastaan realistisia mutta meillä ainakin käytetään sitä systeemiä että pelaajat heittävät kaikki heitot itse ja peln johtaja EPH:hoiden ja vihollisten heitot. En keksi nyt muuta kirjoitettavaa tähän palstalle.
Northstar linkki 29. heinäkuuta 2002 kello 8.48
Northstar 29. heinäkuuta 2002 kello 8.48 linkki [quote:0aa3ab05ec="Tatu"] Mutta jos monet vielä tänäänkin ajelisivat pikkuisen buustatulla T-Fordilla, ja vielä väittäisivät että se on ihan kelpo peli uuden Volvon rinnalla, niin kai siinä voisi jo olla vähän naureskelun aihetta? Minullekaan D&Dssä ei ole mitään nostalgista. Olen iloinen että aloitin aikanaan RQsta, säästyin paljolta.[/quote:0aa3ab05ec] Vähän mitä hakee... Itse sain viime kesänä ajaa Consul Capria (2kpl suomessa) jotain -5x tai -6x vuosimallia ja en olisi vaihtanut sitä kokemusta mihinkään Volvolla ajeluun taikka edes Mersulla ajeluun (ihan sama mitä mallia olisivat, siis näistä uusista). Sen lisäksi muistuttaisin, että jo '50-luvulla tehtiin autoja mitkä kulkivat lujempaa kuin mikään tämän hetken sarjavalmiste Volvo ja kiihtyivät paremmin ja ja ja... Että niin, eli vähän mitä hakee. Ei kaikki uusi ole aina "parempaa" vain halvempaa valmistaa monastikin. Omasta mielestäni D&D:tä pitää arvostella aikalaisenaan. Mitä muuta silloin oli tarjolla? En siis kynsin hampain puolustele D&D:ä mutta samalla tavallahan sekin on kehittynyt, varmaankin sopiva vertailukohta olisi joku uusin AD&D laitos (jos sitä vielä tehdään yleensä?). Yleensä on helpompi tehdä jotain, kun on jo jotain pohjalla mistä katsoa mallia mitenkä ei pidä tehdä ja mikä taasen on "hyvää". Jos taas joku oikein alkaa kehua D&D:tä niin löytyy niitä vasta-argumentteja siihenkin... :P Jos aloitit suoraan RQ:lla mitenkä voit tietää mistä säästyit D&D:ssä? :wink: