Vanha foorumi

Takaisin

Jumalallinen Väliintulo Gloranhassa

RuneQuestin säännöt
Kasila 4. heinäkuuta 2002 kello 16.54
Kirjoittaja Viesti
Kasila linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 16.54
Kasila 4. heinäkuuta 2002 kello 16.54 linkki No Kerron miten meillä OLI ja miten ON nyt: Oli niinkuin kirjassa.... (anuksesta) ... kunnes yks humanktin hemmo pyyti herättään henkiin kaverinsa... Nyt on sillai jotta pelaaja huutaa jumalaansa aina vaikeassa tilanteessa ja jumalat kuulee tai sitten ei... Kaikilla pelaajilla on ns(siis todellakin NS) Mahti pankki jota voi kartuttaa uhraamalla mahtia jumalalle... Tämä pankki kasvaa korkoa jos mäiskii kultin vihulaisia ja jos toteuttaa phanteonin tai kyseisen jumalan oppeja... Sitten kun tulee kuoleman paikka...tai jokin sellainen jossa pelaaja alkaa olemaan jumalan apua vailla ja anelemaan apua korkeukseista... seuraa heitto (heitän itse PJ:nä "kaikki" heitot... No alle "pankin" Pelaajalta ei siis lähde mahtia siinä vaan se on jo lähtenyt uhrauksissa temppeleissä... Nyt pelaajan ja jumalan välinen side ei ole sellainen d100 "jes hyvä heitto... oon jumalan suosiossa... " vaan sellainen enemmän salaperäinen "tuuriin" verrattava asia... ("hyvilla pelaajilla on tuuria"- MM jalkapallosta) Tämä "tuuri" on väärä sana... mutta esim nuoli tulee kohti silmää ja pelaaja yrittää väistää 5% onnistumisella--- Parkuu tai on rukoillut ahkerasti jumalaansa... (siis ei siinä tilanteessa kun nuoli tulee)... orlanhtin tuuli puhaltaa ja nuoli raapii kiveä silmän sijaan... Näin meillä--- HUOM toi pankki sana on huono... ... mutta tavoitteena on saada sama vuotuinen kulutus MHT:ssa kun sillai d100 ja jos mahdin alle niin sen verran miinuksia mahtiin... No jos joku sai selvää niin hyvä :) Perkele täytyy taas avata uusi topikki... NOPAT JA PJ....
Vaakkujaakko linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 17.08
Vaakkujaakko 4. heinäkuuta 2002 kello 17.08 linkki Hyvältähän tuo kuulostaa - totta kai jumalat saattavat auttaa kuuliaista ja esimerkillistä palvelijaansa, ja "mahtipankkinne" on vain sama ajatus tuotuna pelimekaniikan tasolle. Siitä huolimatta väittäisin, että henkiinherätyksen pyytäminen Humaktilta veisi tilin pahasti miinuksille, ja oli saldo miten paljon tahansa, pyyntöön ei vastattaisi. :o
Kasila linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 17.22
Kasila 4. heinäkuuta 2002 kello 17.22 linkki meillä Humanktin ríimulordi oli mahdiltaan 14 ja se heitti D10 onnistumisesta... No onnistuu... no ei saatanassa.... Se heräs (vai se herätti jonkun) ja joutu sitten tappamaan 1 ihmisen per päivä.. ja ukot oli keskenään praxissa... Heheh
Sampi linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 19.08
Sampi 4. heinäkuuta 2002 kello 19.08 linkki Jotenkin voisin kuvitella, että Vaakkujaakko tarkoitti, ettei KUOLEMAN jumalalta kannata yrittää pyytää henkiinherätystä. Menne jotenkin jumalan ajatusmaailmaa vastaan ja vähentää Humaktin voiman lopullisuutta. Humakt saattaisi jopa ymmärtää väärin, että pyytäjä tahtoo saada toverinsa takaisin vierelleen - ja lähettää pyytäjän toverinsa vierelle.
Guzmo linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 19.14
Guzmo 4. heinäkuuta 2002 kello 19.14 linkki Joo ei kyllä Humaktin repertuaariin kuulu henkiinherätys, mutta miksei sekin olisi mahdollista jos tarjoaa parikymmentä sielua kaverin sijasta.
Sampi linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 19.22
Sampi 4. heinäkuuta 2002 kello 19.22 linkki No, voi sen niinkin pelata. IMHO ja IMG Humakt (tai siis Humath) pitää kyllä saamistaan sieluista tiukasti kiinni. Ei ole sen tyypinen kaveri, että tekisi poikkeuksia. Koskaan.
TypoDemon linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 19.45
TypoDemon 4. heinäkuuta 2002 kello 19.45 linkki Kasila: "Nyt on sillai jotta pelaaja huutaa jumalaansa aina vaikeassa tilanteessa ja jumalat kuulee tai sitten ei... Kaikilla pelaajilla on ns(siis todellakin NS) Mahti pankki jota voi kartuttaa uhraamalla mahtia jumalalle... Tämä pankki kasvaa korkoa jos mäiskii kultin vihulaisia ja jos toteuttaa phanteonin tai kyseisen jumalan oppeja... Sitten kun tulee kuoleman paikka...tai jokin sellainen jossa pelaaja alkaa olemaan jumalan apua vailla ja anelemaan apua korkeukseista... seuraa heitto (heitän itse PJ:nä "kaikki" heitot... No alle "pankin" Pelaajalta ei siis lähde mahtia siinä vaan se on jo lähtenyt uhrauksissa temppeleissä... Nyt pelaajan ja jumalan välinen side ei ole sellainen d100 "jes hyvä heitto... oon jumalan suosiossa... " vaan sellainen enemmän salaperäinen "tuuriin" verrattava asia... ("hyvilla pelaajilla on tuuria"- MM jalkapallosta) Tämä "tuuri" on väärä sana... mutta esim nuoli tulee kohti silmää ja pelaaja yrittää väistää 5% onnistumisella--- Parkuu tai on rukoillut ahkerasti jumalaansa... (siis ei siinä tilanteessa kun nuoli tulee)... orlanhtin tuuli puhaltaa ja nuoli raapii kiveä silmän sijaan..." Tosiaankin kuulostaa hyvältä. Tuo ehkä mahdollistaisikin niiden käyttämisen joskus, tai siis että se voisi onnistuakkin joskus hieman vähäpätöisemmältäkin, tai sitten siis en tiedä mitä pitää tehdä että vaikka saa yhden prosentin. Tappaa vaikka jonkun kultin vastustajakultin jäsenen, niin saa prosentin? Sitä voisit vielä hieman valaista, että miten se niinkuin tulee. Ps: tälläiset pelottavat aiheet voisi sijoittaa sinne minne ne kuuluisi. Eli siis Gloranthan osioihin, eikä tänne RuneQuestin sääntöihin. :)
Chividal linkki 4. heinäkuuta 2002 kello 20.20
Chividal 4. heinäkuuta 2002 kello 20.20 linkki Ei muuten kuulosta pahalta idealta tuo erillinen kuolleistaherätys-pankki. Siinä alle mht heitossa on nimittäin joitakin bugeja. Miten nimittäin fanaattinen palvoja (varmasti parempi humakti kuin tuo vässykkä tuossa vieressä), joka juuri uhrasi melkein kaikki mahtinsa riimuloitsuihin voidakseen palvella jumalaansa vieläkin paremmin epäonnistuu jumalallisen väliintulonsa helpommin kuin tuo vässykkä, joka ei ole uhrannut jumalalleen tippaakaan, mutta sattuu omistamaan vain enemmän mahtipisteitä. :-? Voihan pj tietysti käyttää järkeään tilanteessa, mutta jos nyt varsinaisista säännöistä puhutaan :-D
Nysalor linkki 5. heinäkuuta 2002 kello 0.05
Nysalor 5. heinäkuuta 2002 kello 0.05 linkki Kasila: [i:0c8b63291a]Kaikilla pelaajilla on ns(siis todellakin NS) Mahti pankki jota voi kartuttaa uhraamalla mahtia jumalalle... Tämä pankki kasvaa korkoa jos mäiskii kultin vihulaisia ja jos toteuttaa phanteonin tai kyseisen jumalan oppeja... Sitten kun tulee kuoleman paikka...tai jokin sellainen jossa pelaaja alkaa olemaan jumalan apua vailla ja anelemaan apua korkeukseista...[/i:0c8b63291a] Minusta tuo vain tuntuu jotenkin hiukan liian helpolta tavalta saada jumalallista apua, joskin tämä on tietysti vain minun näkemykseni. Minun Gloranthassani ainakin jumalien suora väliintuloa on tosiaan harvinaista herkkua, ei palvojalleen halpaa lystiä, eikä jumalallekaan ihan simppeliä. En ole varma, mutta RuneQuestin kakkosversiossa on saattanut olla jokin hiukan tuon kuvailemasi mahtipankin tyylinen juttu. Olen vain törmännyt Griffin Mountain -kirjassa sellaiseen riimutaikuuteen kuin Divine Intervention ja asiaa paremmin tuntematta voisin kuvitella kyseessä todella olevan jumalallisen väliintulon. Kolmosversiossa tämä on varmaan sitten muuttunut, jos olen oikeilla jäljillä. TypoDemon: [i:0c8b63291a]tälläiset pelottavat aiheet voisi sijoittaa sinne minne ne kuuluisi. Eli siis Gloranthan osioihin, eikä tänne RuneQuestin sääntöihin.[/i:0c8b63291a] Siirsin nimenomaan tämän aiheen sääntöjen puolelle, koska tässä keskustelussa näyttäisi olevan kyse juuri RuneQuestin säännöistä ja Kasilan poppoon omasta sääntövaihtehdosta. Chividal: [i:0c8b63291a]Siinä alle mht heitossa on nimittäin joitakin bugeja. Miten nimittäin fanaattinen palvoja (varmasti parempi humakti kuin tuo vässykkä tuossa vieressä), joka juuri uhrasi melkein kaikki mahtinsa riimuloitsuihin voidakseen palvella jumalaansa vieläkin paremmin epäonnistuu jumalallisen väliintulonsa helpommin kuin tuo vässykkä, joka ei ole uhrannut jumalalleen tippaakaan, mutta sattuu omistamaan vain enemmän mahtipisteitä.[/i:0c8b63291a] Minä ainakin käyttäisin tällaisessa tapauksessa pelinjohtajan mahtavaa valtaa ja päättäisin, ettei jumala välitä vastata sellaiselle palvojalle, joka on lyönyt hänet laimin. Toisaalta Humaktille todella antautuneet miekat saavat toki automaattisesti helpomman jumalallisen väliintulon kuin tavalliset rivinoviisit. Muutenkin jumalallinen väliintulo on minusta enemmänkin pelinjohtajan dramaattinen keino tuoda peliin jännitystä kuin mikään taisteluapuautomaatti tai päivystävä pelastuspalvelu. Jos pelijohtaja katsoo, että jumalallinen väliintulo on palvojalle suotava tarinan vuoksi ja jos palvoja on tarpeeksi hurskas, niin pelijohtaja voi vaikka antaa heittää jumalallisen väliintulon d10:llä. Säännöthän vain joka tapauksessa antavat kehyksen ja pelinjohtajalla on valta hyödyntää sitä parhaaksi katsomallaan tavalla.
Chividal linkki 5. heinäkuuta 2002 kello 9.06
Chividal 5. heinäkuuta 2002 kello 9.06 linkki Jesp pj:n hirmuvaltaa! Mutta tarkoitinkin nimen omaan nykyisissä säännöissä (alle MHT heitto) olevaa virhettä tuossa suhteessa minkä selitin. Siksi ajattelinkin, että jokin Kasilan systeemin kaltainen sääntömuutos on [i:60b64fc2e2]parempi[/i:60b64fc2e2] kuin vanha sääntö. Omasta mielestäni [i:60b64fc2e2]paras[/i:60b64fc2e2] systeemi pelata jumalallinen väliintulo on pj:n oma harkinta, mutta säännöistähän tässä on tosiaan kyse. :D
Aztek the Merciful linkki 5. heinäkuuta 2002 kello 14.56
Aztek the Merciful 5. heinäkuuta 2002 kello 14.56 linkki [quote:e8f215de95="Kasila"]meillä Humanktin ríimulordi oli mahdiltaan 14 ja se heitti D10 onnistumisesta... No onnistuu... no ei saatanassa.... Se heräs (vai se herätti jonkun) ja joutu sitten tappamaan 1 ihmisen per päivä.. ja ukot oli keskenään praxissa... Heheh[/quote:e8f215de95] Olet paha! Nykyisin ei varmaankaan onnistuisi... varikolla oleva Humakt hahmoni on herätetty henkiin, mutta siitä on jo 5v. aikaa ja enää se ei onnistuisi, veikkaan ma. Muutama hupaisa tapaus monen vuoden takaa joka laittoi tarkistamaan Jumis-heitto -sääntöä: Oli tukala tilanne eräällä pahaisella noviisilla(en muista jumalaa)... Seurueella oli nälkäkuolema lähellä ja ruokaa piti korvessa saada. Mahdottoman kokoinen villisika oli miehellä kiikarissa, mutta villisika pääsi pahasti voitolle. Villisika rynnisti kohti. 3kp ja aseet tohjona mies rukoili jumalaansa: "tuo pirun villisika, tapa se, muuta se sisäfileeksi... maukkaaksi ja rapeaksi fileeksi, hitto kun on nälkä ja tuo possu ärsyttää!". 01 D100 jumiksesta ja 01 on perinteisesti tarkoittanut sitä että oppisi vaikka lentämään jos siitä olisi kyse. Villisika poksahti ja vadillinen höyryävää lihaa laskeutui kituvan metsästäjän jalkoihin. :lol: Kyseessä oli silloin vähemmän vakava kohta kampanjassa, "sekunda-äijiä" ja lievästi väsynyttä peliä. Toisen hauskan tapauksen muistan(taas jotain 6v. sitten), joka sattui Orlanthin äkäiselle tuulilordille. Jotenkin porukka oli joutunut klassiselle pedot vs. ihmiset -areenalle ja erässä 32443 vastaan tuli todella suuri Gorilla. Ase meni heti kättelyssä pirstaleiksi ja Gorilla kaapi hahmoni syleilyynsä. Aikaa oli n. 0.5s sanoa mitä toivoo jumiksessa, tai henki lähtee. "No vittu homogorilla mä tapan sen, Orlanth anna mulle 100 miehen voimat!!!"(huomaa teinipeli-tyyli :lol: ) Ja kuulkaatten! 01 nopista (d10:llä tällä kertaa) ja orlanthi repi jättimäisen gorillan vaahdoksi. Torson hän heitti 50m päässä olevaan vartiotorniin ja loput ruhosta hän höyrysti vimmatulla kiukulla ja huitomisella. Nykyään hienovaraisempi toiminta sopii asiallisempaan ja "vakavamieliseen" kampanjaan, josta syntyy lauluja ja legendoja. Tai sitten ei...