Kasila
linkki
3. heinäkuuta 2002 kello 14.23
|
Kasila
3. heinäkuuta 2002 kello 14.23
linkki
|
Eli siis valoittakaamme aihetta. Statseja kateltuna gloranthan silmäätekevät ovat aika tylyä porukkaa. Noi "isot" kihot... Toki aiheesta mm Jar-El yms... but mun kamppanjassa (low taikuus) Nämä hemmot ovat kunnostautuneet miekkataidoilla ja ympäröineet itsensä palvelioilla/sotilailla, tottakai niillä on magiaa mutta ei nyt sentään suoja 200 kestoaika 299 vuotta... siis jotain suoja 10p panssareissa. Terätär kohtasi Aztekin ja he taistelivat (valoefekien saattelenemana) mutta motivaatiot eivät olleet tappamisessa. He "väittelivät aina iskujen lomassa. Eli siis kummallakin oli yli 100% taito niin laukauksia vaihdeltiin mutta Orlanth vs Lunari chatti oli merkittävä... Aztek sai "erikoisen onnistumisen" roolipelaamisessa (puollusti orlanthin filosofiaa) ja razorezz epäonnistui heitossaan ja menetti aseensa... ja pakeni .. Terätär poistui paikalta säälien aztekia ja orlanthin barbaareja...
No pointti on se että noi Gragin "sankarit" on kovia jätkiä mielestäni omilla aloillaan, mutta se ei tarkoita sitä että ne on Taikuudella suojeltu kuolemattomiksi... eli siis Mielestäni Greg on "varmistellut" ettei ne voi kuolla...
No tottakai vaikka punainen keisari on VITUN kova jäppinen mutta PERIAATTEESSA sen voi tappaa todella tarkka ja täydellinen nuoli jossa on hieman magiaa...
No mitä mieltä ootte Low-magia tulkinnoista....
|
AeA
linkki
3. heinäkuuta 2002 kello 15.16
|
AeA
3. heinäkuuta 2002 kello 15.16
linkki
|
Se on ihan sama miten kova jätkä on: aina löytyy kovempi. Jos jollakulla on jokaisessa sormessa tosikivestä tehty isomiekka, jatkuvasti päällä Kilpi-100 ja tarpeeksi apuhenkiä että joka meleevuoro lähtee Paranna Ruumis niin olkoot - pitää vain suunnitella moista vastaan lähteminen paremmin. Taikuuden voi aina neutraloida, kaikki vahinko ei tule aseista eikä ole edes fyysistä, minkä tahansa elollisen ruumiilla on tietyt kestorajat joita edes taikuus ei äärettömyyksiin venytä ja politiikka on voimakas ase.
Ja sitten faktaosastolta mielipidepuolelle: megasankarihärpättimet ovat TYLSIÄ eivätkä edes toimi RQ:n mekaniikalla. IMAO Glorantha on kokonaisuutena aivan järkyttävän kokoinen ylilyönti (vain Praedorin Borvaria menee siitä ohi), joten tunnelma ja tapahtumat toimivat parhaiten pienessä mittakaavassa jossa kaikki Partaveitsettäjät ovat vain neljännentoistatuhannen käden tietoa ja YliKova MegaHeeros on se kulmakunnan ainoa riimulordi.
Noin yleisenä piirteenä lähes kaiken ropemateriaalin suurin vika on se, että jollain niin toissijaisella kuin henkilöiden tappelustateilla hekumoidaan aivan liikaa. Kuka muka tarvitsee tietoa siitä onko jonkun kuninkaan X hyökkäysprosentti täysrautaisella pitkälläkeihäällä 50% vai 250%? Olisi sekin tila käytetty johonkin oikeasti hyödylliseen, kuten kuninkaan sukulaisen Y nimeämiseen ja sijoittamiseen johonkin. Tribe 8:n hahmokuvauksissa sentään on keskitytty olennaiseen: kuva, statit lyhyesti parilla rivillä, suurin osa sivun korkeudesta käytetty henkilön menneisyyden ja ajatusmaailman kuvaamiseen ja varusteistakin mainittu vain jos niissä on jotain erityisen merkittävää.
|
Vaakkujaakko
linkki
3. heinäkuuta 2002 kello 15.41
|
Vaakkujaakko
3. heinäkuuta 2002 kello 15.41
linkki
|
[quote:70836ecdcd="Kasila"]
No tottakai vaikka punainen keisari on VITUN kova jäppinen mutta PERIAATTEESSA sen voi tappaa todella tarkka ja täydellinen nuoli jossa on hieman magiaa...
No mitä mieltä ootte Low-magia tulkinnoista....[/quote:70836ecdcd]
Mielestäni Glorantha on perusolemukseltaan maagisempi paikka kuin esim. Tolkienin Keski-Maa tai vaikkapa Robert E. Howardin Conanin maailma (tähän hätään en muista maailman nimeä 8-) ).
Periaatteessa johdan itsekin low-level-low-magic -peliä, tosin tämä tarkoittaa ainoastaan pelaajien ja heidän vastustajiensa tasoa - Jar-Eel, Keisari, Harrek tai vaikkapa vain Koodaajat ovat yhtä maagisia ja vahvoja kuin kuuluukin.
[i:70836ecdcd]Periaatteessa[/i:70836ecdcd] Keisarin voisi ehkä tappaa todella tarkka ja täydellinen nuoli; tosin tilanne olisi ehkä luonteeltaan samanlainen, kun Bard Jousimies ampui nuolellaan haavoittumattoman Smaugin alas Järvikaupungin taivaalta (Tolkienin Hobitissa). Tosin Bard ei ollut tavallinen jousimies, vaan Keskimaan nousevia sankareita (ehkäpä vähän niinkuin Argrath tai Kallyr) eikä jousikaan ollut aivan tavallinen, kuten ei nuolikaan.
Pitäisin mahdottomana, että Keisari tai Jar-Eel tai Harrek kuolisi siihen peikkolaisen ampumaan lingonkiveen tai haltiajousen laukaukseen - oli siinä sitten moninuolta tai nuolitranssia tai mitä tahansa.
Kyseiset henkilöt eivät ole haavoittumattomia, mutta heidän merkityksensä Gloranthalle liikkuvat Sankarien Sodassa ja muissa (tulevaisuuden) tapahtumissa myyttisissä mittakaavoissa - ja Sankaritasoille (D&D(tm) 8) ) noustessaan heidän kuolemansa ei liene enää suoranaisesti kiinni fyysisen olomuodon tuhoutumisesta.
Eli tarkka nuoli voisi pysäyttää vaikkapa Jaldon Kultahampaan, mutta hänen lopullinen tappamisensa tarvitsee paljon enemmän... Jonkin ajan kuluttua hän voisi jälleen johdattaa uuden paimentolaisarmeijan Paviksen ja Sartarin kimppuun (millä frekvenssillä hän nyt sitten manifestoituikin, olikohan parinsadan vuoden välein).
Kasila, tarkoitukseni ei sitten ole periaatteesta vastustaa kaikkia ajatuksiasi (mitä olet joskus epäillyt :smokin: ) vaan vastata keskustelunavaukseesi. Eipä silti, kerroit ottavasikin mieluummin vastaan vaikka kunnon liekitystä, kuin lukevasi jees-jees -miesten palautteita. Taidat tarkoituksella kirjoittaa toisinaan hieman provosoivasti - ja keskustelua ja ajatustenvaihtoa vartenhan tämä foorumi onkin!
|
Sampi
linkki
4. heinäkuuta 2002 kello 10.29
|
Sampi
4. heinäkuuta 2002 kello 10.29
linkki
|
[quote:624ab92f5e]KASILA:
Statseja kateltuna gloranthan silmäätekevät ovat aika tylyä porukkaa.
but mun kamppanjassa (low taikuus) Nämä hemmot ovat kunnostautuneet miekkataidoilla ja ympäröineet itsensä palvelioilla/sotilailla, tottakai niillä on magiaa mutta ei nyt sentään suoja 200 kestoaika 299 vuotta... siis jotain suoja 10p panssareissa.<SNIP>
...No pointti on se että noi Gragin "sankarit" on kovia jätkiä mielestäni omilla aloillaan, mutta se ei tarkoita sitä että ne on Taikuudella suojeltu kuolemattomiksi... eli siis Mielestäni Greg on "varmistellut" ettei ne voi kuolla...
No tottakai vaikka punainen keisari on VITUN kova jäppinen mutta PERIAATTEESSA sen voi tappaa todella tarkka ja täydellinen nuoli jossa on hieman magiaa...
[/quote:624ab92f5e]
Olen useassa kohdassa samaa mieltä kanssasi tästä asiasta. Statit ovat tylyä katseltavaa, ja kuten [b:624ab92f5e]AeA[/b:624ab92f5e] jo sanoi, ei tällaisia heeroksia oikein voi järkevästi esittäää RQ:n sääntöjen sisällä. Kuitenkaan en jaa näkemyksiäsi suurista sankareista vain hieman tavallista ihmistä osaavampina henkilöinä. Minun Gloranthani on maaginen paikka, jossa sankarilla on varmasti käytössään paljon voimakasta taikuutta ja myyttisiä kykyjä. Eri asia on, onko se sitten Suoja Vahingolta-3459 vai jokin muu.
[quote:624ab92f5e]
AeA:
Se on ihan sama miten kova jätkä on: aina löytyy kovempi. Jos jollakulla on jokaisessa sormessa tosikivestä tehty isomiekka, jatkuvasti päällä Kilpi-100 ja tarpeeksi apuhenkiä että joka meleevuoro lähtee Paranna Ruumis niin olkoot - pitää vain suunnitella moista vastaan lähteminen paremmin. Taikuuden voi aina neutraloida, kaikki vahinko ei tule aseista eikä ole edes fyysistä, minkä tahansa elollisen ruumiilla on tietyt kestorajat joita edes taikuus ei äärettömyyksiin venytä ja politiikka on voimakas ase.
[/quote:624ab92f5e]
Tässä on erittäin hyvä pointti. Henkilökohtaisella voimalla pääsee vain tiettyyn pisteeseen asti. Kukaan (tai no, melkein kukaan) ei kuitenkaan voi olla kovin monessa paikassa yhtä aikaa, joten todellinen valta on sankarin taustajoukoissa. Mitä olisi Kuunpoika ilman Imperiumia?
Myös fyysisestä kestosta olen kanssasi samaa mieltä. Ruumiin rajat tulevat jossain vaiheessa vastaan, ja viimeistään Wakboth lyö sadoiksi kappaleiksi avokämmenellä. Taikuuden rajoituksia tulisi sinällään tarkentaa tässä, eli auttaako suoja vahingolta siihen, että jättiläinen repii jalat irti? Omasta miuelestäni se on ennemminkin suoja tavallisempia hyökkäyksiä vastaan, kuten vaikkapa miekkoja ja kirveitä tai valokeihäitä ja salamoita. Massiivinen vahinko, jossa ihmistä käsitellään kuten kappaletta eikä kuten organismia, on asia erikseen. Kyllä varmaan riittävän vahva ja iso tyyppi voisi repiä Jar-Eelin kahtia (jos vain saisi kiinni)
[quote:624ab92f5e]Aea:
Noin yleisenä piirteenä lähes kaiken ropemateriaalin suurin vika on se, että jollain niin toissijaisella kuin henkilöiden tappelustateilla hekumoidaan aivan liikaa. Kuka muka tarvitsee tietoa siitä onko jonkun kuninkaan X hyökkäysprosentti täysrautaisella pitkälläkeihäällä 50% vai 250%? Olisi sekin tila käytetty johonkin oikeasti hyödylliseen, kuten kuninkaan sukulaisen Y nimeämiseen ja sijoittamiseen johonkin. Tribe 8:n hahmokuvauksissa sentään on keskitytty olennaiseen: kuva, statit lyhyesti parilla rivillä, suurin osa sivun korkeudesta käytetty henkilön menneisyyden ja ajatusmaailman kuvaamiseen ja varusteistakin mainittu vain jos niissä on jotain erityisen merkittävää.
[/quote:624ab92f5e]
Allekirjoitan, ja kiroan DD:n perinnön :wink:
Kuulostaa hyvältä tuo Tribe 8:n kirja. Tällaista lisää.
[b:624ab92f5e]Vaakkujaakon[/b:624ab92f5e] tekstin kanssa olen myös pitkälti samaa mieltä, tällaista Gloranthaa minäkin aion vetää.
|
Nysalor
linkki
4. heinäkuuta 2002 kello 12.23
|
Nysalor
4. heinäkuuta 2002 kello 12.23
linkki
|
Kasila:
[i:30df2577a1]No pointti on se että noi Gragin "sankarit" on kovia jätkiä mielestäni omilla aloillaan, mutta se ei tarkoita sitä että ne on Taikuudella suojeltu kuolemattomiksi... eli siis Mielestäni Greg on "varmistellut" ettei ne voi kuolla...[/i:30df2577a1]
Kyllä sankarit minun mielestäni voivat kuolla ja heitä saattaa hyvinkin kuolla sankarien sodissa, mutta tuskin satunnaisesta maajussin ampumasta nuolesta, vaan pikemminkin he voivat kuolla taistellessaan keskenään. Tietysti joillakin voi olla jo valmiit menetelmät, joiden kautta he heräävät henkiin, jos todella kehnosti käy. Minun Gloranthassani suurimman luokan sankarit ovat tavalliseen ihmiseen verrattuna valtavan kovaa porukkaa ja heidän taikuutensa ja sankarijuttunsa tekevät heidät varmasti melkoisen vaikeasti haavoitettaviksi. Useimmat sankarit saavat tietysti tukea seuraajiltaan tai kansoiltaan.
[i:30df2577a1]No tottakai vaikka punainen keisari on VITUN kova jäppinen mutta PERIAATTEESSA sen voi tappaa todella tarkka ja täydellinen nuoli jossa on hieman magiaa...[/i:30df2577a1]
Jaa-a, se tietysti riippuu hyvin paljon tasosta, jolla pelataan. Punaisesta Keisaristakin voi tehdä monenlaisia versioita sen mukaan, millaisen voimatason haluaa omaan Gloranthaansa. Itse kyllä ajattelisin, ettei satunnainen nuoli voi oikein keisaria tappaa, ellei se ole sitten aivan erityisen maaginen. Muutenkin pelinjohtajana toki pidän aina hyppysissäni sen mahdollisuuden, että voin muuttaa seurauksia, vaikka säännöt toisin sanoisivatkin.
AeA:
[i:30df2577a1]Ja sitten faktaosastolta mielipidepuolelle: megasankarihärpättimet ovat TYLSIÄ eivätkä edes toimi RQ:n mekaniikalla.[/i:30df2577a1]
No, ainakin olen kuullut, että pienillä lisäsääntöviritelmillä todella korkean tason sankarijutuista saa oikein mielenkiintoisia pelejä. Itse suosin kyllä vähemmän voimakasta tasoa, mutta en usko olevan mitenkään mahdottoman tylsää pelata RuneQuestin mekaniikoilla sankareitakaan.
|
Sampi
linkki
4. heinäkuuta 2002 kello 12.43
|
Sampi
4. heinäkuuta 2002 kello 12.43
linkki
|
[quote:776266af6d]Kyllä sankarit minun mielestäni voivat kuolla ja heitä saattaa hyvinkin kuolla sankarien sodissa, mutta tuskin satunnaisesta maajussin ampumasta nuolesta, vaan pikemminkin he voivat kuolla taistellessaan keskenään. Tietysti joillakin voi olla jo valmiit menetelmät, joiden kautta he heräävät henkiin, jos todella kehnosti käy. Minun Gloranthassani suurimman luokan sankarit ovat tavalliseen ihmiseen verrattuna valtavan kovaa porukkaa ja heidän taikuutensa ja sankarijuttunsa tekevät heidät varmasti melkoisen vaikeasti haavoitettaviksi. Useimmat sankarit saavat tietysti tukea seuraajiltaan tai kansoiltaan.
[/quote:776266af6d]
Olen samaa mieltä. Punainen keisari on tapetu jo kaksi kertaa, ja vielä porskuttaa kovaa.. Taisipa Artkatkin kuolla jossain välissä.
[quote:776266af6d]
No tottakai vaikka punainen keisari on VITUN kova jäppinen mutta PERIAATTEESSA sen voi tappaa todella tarkka ja täydellinen nuoli jossa on hieman magiaa...
Itse kyllä ajattelisin, ettei satunnainen nuoli voi oikein keisaria tappaa, ellei se ole sitten aivan erityisen maaginen. Muutenkin pelinjohtajana toki pidän aina hyppysissäni sen mahdollisuuden, että voin muuttaa seurauksia, vaikka säännöt toisin sanoisivatkin.
[/quote:776266af6d]
Kyse ei tainnutkaan olla aivan satunnaisesta nuolesta, vaan "todella tarkasta ja täydellisestä nuolesta, jossa on hieman magiaa". Mutta olen jälleen kerran samaa mieltä lopputulosvarauksesta PJ:lle.
[quote:776266af6d]
No, ainakin olen kuullut, että pienillä lisäsääntöviritelmillä todella korkean tason sankarijutuista saa oikein mielenkiintoisia pelejä. Itse suosin kyllä vähemmän voimakasta tasoa, mutta en usko olevan mitenkään mahdottoman tylsää pelata RuneQuestin mekaniikoilla sankareitakaan.
[/quote:776266af6d]
Lisäsäännöillä. RQ:n perussäännöillä se on mielestäni älytöntä. En jaksa suoja vahingolta-200 - loitsuja, luulisi sankareille keksivän jotain mielekkäämpää, vaikkkapa panssarin yhteyden staasiriimuun. Tai jotain. Mutta mielestäni juuri perusloitsujen ja peruskykyjen nosteleminen äärimmäisille tasoille on kuolettavan mielikuvituksetonta ja tylsää luettavaa. Joissain tapauksissa tämäkin on tietysti loogista, kuten todella pitkälle jatketut velholoitsut à la Zzabur tai timanttikääpiöiden huippukyvyt. Näille on kuitenkin järkevä selitys, he ovat ehtineet kehittää taitonsa äärimmilleen.
Ei niitä sääntöjä paljoa tarvitse muuttaa, jotta saadaan pelistä mielekästä kovan tason hahmoilla, täytyy lähinnä keksiä kovan tason kykyjä ja efektejä, joita pelaajat ja pelinjohtaja voivat sitten käyttää. Hyvä esimerkki tästä lienee vaikkapa Simon Phippin kampanja, jossa käytiin teilaamassa Ralzakark.
|
Nysalor
linkki
4. heinäkuuta 2002 kello 13.24
|
Nysalor
4. heinäkuuta 2002 kello 13.24
linkki
|
Sampi:
[i:3f6c27bb87]Kyse ei tainnutkaan olla aivan satunnaisesta nuolesta, vaan "todella tarkasta ja täydellisestä nuolesta, jossa on hieman magiaa".[/i:3f6c27bb87]
Heh, tuossa vain olisi ehkä tarvetta hiukan tarkemmalle määrittelylle. :) Nuolen tarkkuus tuskin sinänsä kamalasta aiheuttaa haittaa sankarille, jolla on loitsusuojia. Vähäinen magiakaan ei varmaan sankarien suojauksia hevillä ohita, jos kysymys on esimerkiksi jostakin Salamanuolesta tai pienestä Vahingon lisäyksestä. Täydellinen nuoli onkin sitten jo mielenkiintoisempi juttu. Jos se tarkoittaa nuolta, joka menee automaattisesti sankarin puolustusten läpi, niin sitten se voisi jopa aiheuttaa vaaraa sankarille. No, suurilla sankareilla on varmaan sen verran kestopisteitä, ettei muutaman pisteen taikuuslisävahinkoa aiheuttava kriittinen pitkäjousennuolikaan heitä tapa.
[i:3f6c27bb87]Lisäsäännöillä. RQ:n perussäännöillä se on mielestäni älytöntä.[/i:3f6c27bb87]
Jep, lisäsäännöillä juuri, sillä minustakin homma olisi varmaan aika älytöntä pelkillä perusloitsuilla ja sellaisella. Välillä vain jotkut ovat väittäneet, ettei pelaaminen olisi kivaa lisäsäännöilläkään ja ettei sankaritason meininki toimisi ollenkaan hyvin koko RuneQuestin järjestelmällä, vaikka lisäsääntöjä olisikin. Tästä juuri esimerkiksi Simonin kampanja lienee hyvä esimerkki, että RuneQuestin säännöt toimivat kyllä sankaritasolla lisäviritelmien avulla ja tuottavat hauskaa pelaamista.
[i:3f6c27bb87]En jaksa suoja vahingolta-200 - loitsuja, luulisi sankareille keksivän jotain mielekkäämpää, vaikkkapa panssarin yhteyden staasiriimuun. Tai jotain.[/i:3f6c27bb87]
Sankaritasolla varmaan sankarikyvyt tuovat monenlaista piristystä tavallisiin loitsuihin, eikä sankarikykyjen lukumäärää rajaa muu kuin myyttien määrä. Simonin sankarisäännöillä erilaisia sankarikykyjä voi hyödyntää monenlaisiin tarkoituksiin ja pelinjohtajalle jää sitten tehtävä rajata, mihin nämä jutut toimivat ja mihin eivät. Samalla sankarikyvyt luovat sankareista todella yksilöllisiä, sillä Harrekilla on varmasti aivan toisenlaisia sankarikykyjä kuin Punaisella Keisarilla.
[i:3f6c27bb87]Joissain tapauksissa tämäkin on tietysti loogista, kuten todella pitkälle jatketut velholoitsut à la Zzabur tai timanttikääpiöiden huippukyvyt. Näille on kuitenkin järkevä selitys, he ovat ehtineet kehittää taitonsa äärimmilleen.[/i:3f6c27bb87]
Joo, ja Zzabur nyt on itsekin jo ihan jumalien tasoa, joiden veljeksi häntä joskus mainitaankin. Voi vain kuvitella, mitä kaikkia sankarikykyjä Zzaburilla olisikaan, jos hänelle ryhtyisi kehittämään numerotietoja. :) No, minä taidan ainakin jättää moisen homman ihan suosiolla ja jos tulisi Zzaburille tarvetta, peluuttaisin häntä ihan vain näppituntumalta ja pelaajille todennäköisesti aivan ylivoimaisena vastustajana ilman mitään nopanheittoja.
Timanttikääpiöillä on tietysti sitten jo sääntöjenkin mukaan omia erikoiskykyjä ja varmasti antaisin heille muitakin kuin kirjassa mainittuja. Esimerkiksi Slonin Odendva Kultatimanttikääpiö pani aikoinaan alulle ihmisten hyödyntämisen ja hänellä on varmasti siihen liittyviä suuria kykyjä. Kultatimanttikääpiönä hänen tietämyksensä on varmasti aivan valtava ja hän muistaa varmasti aikoja jo ennen ajan alkamista, kun mostaleita oli vielä paljon. Slonin muutamilla muinaisilla mostaleilla on varmasti myös kykyjä, jotka vetävät vertoja jumalien kyvyille.
|
AeA
linkki
4. heinäkuuta 2002 kello 13.40
|
AeA
4. heinäkuuta 2002 kello 13.40
linkki
|
[quote:df01e23401="Sampi"]auttaako suoja vahingolta siihen, että jättiläinen repii jalat irti? Omasta miuelestäni se on ennemminkin suoja tavallisempia hyökkäyksiä vastaan, kuten vaikkapa miekkoja ja kirveitä tai valokeihäitä ja salamoita.[/quote:df01e23401]
Sama juttu, minäkin näen maagisen panssaroinnin kaikissa muodoissaan vain maagisena panssarina, joka auttaa liioiteltua venyttämistä tai päälle tippuvaa muutaman tonnin lohkaretta vastaan tasan yhtä paljon kuin normaalikin panssari, eli ei p*n vertaa.
Siitäkin voisi jossain paremmin luontuvassa threadissa väitellä ja teorioida ties miten paljon minne kaikki se liikemäärä katoaa kun erilaiset vahingonvähentäjät syövät ensin megahirmun nyrkistä tulleen vaurion ja heti perään toisen satsin siitä äkkipysähdyksestä kun isku lennättää äijän seinään - vai häviääkö se sittenkään ja lähtikö juustoäijältä juuri taju aivojen ja muiden sisuskalujen jatkaessa vielä pari tuumaa "pehmeässä" pysähdyksessä?
Taikuudella juustotetut äijät ovat kaikkea muuta kuin voittamattomia. Todella kovia reilussa tappelussa, kuten tietyntasoisten sankaruuksien ja johtajien kuuluukin olla - kukapa nyt haluaisi vähempää kuin parhaan saatavilla olevan suojeluksen itselleen - mutta tilanne on ihan sama nykymaailman ja teknologian kanssa. Kyse on vain taktiikasta ja siinäkin nimenomaan siitä että kieltäydytään ottelemasta "reilusti" vastustajan ehdoilla.
[quote:df01e23401="Nysalor"]No, ainakin olen kuullut, että pienillä lisäsääntöviritelmillä todella korkean tason sankarijutuista saa oikein mielenkiintoisia pelejä.[/quote:df01e23401]
Onhan korkean voimatason kampanjoissa aina oma viehätyksensä, mutta silti minä jätän suosiolla väliin yritykset mahduttaa moisia RQ:n pelimekaniikkaan enkä henkilökohtaisesti perusta ihmeemmin maailmanpelasteluista ja valtakuntien kohtaloiden ratkomisesta. Hero Wars/Questissa supersankarit varmaan toimivat pelimekaniikankin puolesta, ja jos eivät, niin maailma on pullollaan hyviä ja vähemmän hyviä skaalautuvia systeemejä joilla moisia pyörittää sikäli kuin ylipäätään sääntöjä ko. tasolla katsoo tarvitsevansa.
Noh, tuo millä mekaniikalla mitäkin voi/kannattaa pyörittää, on mielipide- ja tottumuskysymys. Minä tykkään kevyemmistä systeemeistä etenkin siinä vaiheessa kun aletaan heitellä kehiin erikoisuuksia erikoisuuksien päälle, toimivat abstraktimmalla mekaniikalla IMAO paremmin.
|
Kasila
linkki
4. heinäkuuta 2002 kello 16.41
|
Kasila
4. heinäkuuta 2002 kello 16.41
linkki
|
[quote:08dc973e19]Olen useassa kohdassa samaa mieltä kanssasi tästä asiasta. Statit ovat tylyä katseltavaa, ja kuten AeA jo sanoi, ei tällaisia heeroksia oikein voi järkevästi esittäää RQ:n sääntöjen sisällä. Kuitenkaan en jaa näkemyksiäsi suurista sankareista vain hieman tavallista ihmistä osaavampina henkilöinä. Minun Gloranthani on maaginen paikka, jossa sankarilla on varmasti käytössään paljon voimakasta taikuutta ja myyttisiä kykyjä. Eri asia on, onko se sitten Suoja Vahingolta-3459 vai jokin muu. [/quote:08dc973e19]
no sitten olet samoilla linjoilla kanssani. En tarkoittanut että MEGA eph:t olisivat normaaleja kuolevaisia... mutta niihin tepsivät maalliset aseet (tosin huonommin) Siis tarkoitan sitä että jos 12 ukkoo hakkaa puukoilla fassuria niin tämä kuolee... (ainakin väliaikaisesti). Siis esim Fazzur on Strategi ja se on sen besta ominaisuus (lähes jumalallinen) niin kuinka voidaan statseissa antaa sille 100 aseeseen 200% onnistuminen.Aika loppuu kesken Fassur paralta... No Tarkoitan vain että minun(meidän) gloranthassa mahtimiehet ovat varovaisempia kuin Gregin hahmot...
[quote:08dc973e19]Kasila, tarkoitukseni ei sitten ole periaatteesta vastustaa kaikkia ajatuksiasi (mitä olet joskus epäillyt ) vaan vastata keskustelunavaukseesi. Eipä silti, kerroit ottavasikin mieluummin vastaan vaikka kunnon liekitystä, kuin lukevasi jees-jees -miesten palautteita. Taidat tarkoituksella kirjoittaa toisinaan hieman provosoivasti - ja keskustelua ja ajatustenvaihtoa vartenhan tämä foorumi onkin![/quote:08dc973e19]
No harm done... Hard words makes a man--- Soft words makes Sivari Mainittakoon että olen ainoa joka keskustelee omalla nimellään ;)
Provokaatio on hieno asia.. ;)
No meillä on taas seuraavan lainen variaatio noihin suoja 100 loitsuihin...
Ne menee eksponentiaalisesti... Joku suoja (henkiloitsu) jonkun 1-3 pisteen saa suht helposti... (suoja 3 on oikeesti saatanan hyvä kun laittaa besaitun päälle) 4-6 menee jo riimutasolle... 7-12... no ei ole näkynyt meidän peleissä...
No velho taijoissa sama homma... niin monta pistettä kun haluaa laittaa loitsuun (siis n. 10%/piste) pitää olla velhotaitoja.. eli siis jos haluaa tehä velholoitsun salama ... vaikka 5 pisteen intensiteetillä ja kilsan päähän velholla tarttee olla 50% intensiteetti ja jotain 60% kantomatka... Tämä rajoittaa (ja järkevöittää)(tietysti oma mielipide) noita suojavahingolta juttuja... Siis EI ole ehdoton toi 1piste/10% mutta sinne päin... Loitsua pitää tietysti osata huvin jos aikoo tehä voimakkaita asioita sillä......
.. riimutaijat on kovia mutta niillä ei pääse kuolemattomaksi heroksi...
Joo jumalallinen väliin tulo ... aloitan uuden topikin siitä... vai onkos vanhaa jossain.... ???
|
Sampi
linkki
4. heinäkuuta 2002 kello 19.26
|
Sampi
4. heinäkuuta 2002 kello 19.26
linkki
|
[quote:701ce9d111]No harm done... Hard words makes a man--- Soft words makes Sivari Mainittakoon että olen ainoa joka keskustelee omalla nimellään
Provokaatio on hieno asia.. [/quote:701ce9d111]
Off Topic:
Kyllä minäkin tätä nimeä käytän tosielämässä, jos sillä on mitään väliä. Provosointi on ihan hyvä asia joissain tapauksissa, eikä koskaan pidä suuttua (liikaa). Mutta mitä perkelettä sinulla on siviilipalvelusmiehiä vastaan, kun tunnut heitä käyttävän usein negatiivisina esimerkkeinä?
Se oli aika pahasti off topic. Pitäisiköhän tämä oikeastaan sanoa Yleisessä Keskustelussa...
|
Chividal
linkki
4. heinäkuuta 2002 kello 20.07
|
Chividal
4. heinäkuuta 2002 kello 20.07
linkki
|
Tuota juu. Enpä usko, että Greg tai kukaan muukaan isoista herroista on kenellekään Jar-eeleille statteja tehnyt. Taitaa olla kaikki (varsinkin RQ) statit fanituotantoa ja siten ei todellakaan "totuus". Ne ovat vain statit, joita kyseinen fani on käyttänyt omassa pelissään. Ja ehkä on parempi ottaa selville myös millaisella tyylillä kysenen porukka pelaa, jotta voisi soveltaa statit omaan kampanjaan.
Lisäksi näin yleisesti sankareista. Älkää ihmeessä käsitelkö sankareita vain statteina vaan vaikuttajina. Totta kai suurinkin sankari voi kuolla, jos pj on päättänyt sen suoda kampanjassaan. Jos pj ei voi antaa sankarin kuolla, niin aina löytyy (tai jos ei niin keksitään) sääntö, jolla sankari selviää.
Nyt pitää kyllä ensimmäistä kertaa sanoa, että HQ:ssa asiat ovat todella kerronnallisesti paremmin kuin RQ:n sääntöpainotteisessa systeemissä.
|
Nysalor
linkki
4. heinäkuuta 2002 kello 22.41
|
Nysalor
4. heinäkuuta 2002 kello 22.41
linkki
|
Chividal:
[i:63f41de592]Enpä usko, että Greg tai kukaan muukaan isoista herroista on kenellekään Jar-eeleille statteja tehnyt.[/i:63f41de592]
Isojen sankareiden tietoja on kuitenkin olemassa. Jar-Eelin ja useiden muiden suurien sankarien tiedot löytyvät Wyrms Footprints -kirjasta - joskaan ne eivät ole RuneQuestiin, vaan D&D:hen. :) No, nuo tiedot nyt lienevät enemmänkin vitsi kuin mikään todellinen osoitus sankarien mahtavuudesta. :)
[i:63f41de592]Taitaa olla kaikki (varsinkin RQ) statit fanituotantoa ja siten ei todellakaan "totuus". Ne ovat vain statit, joita kyseinen fani on käyttänyt omassa pelissään. Ja ehkä on parempi ottaa selville myös millaisella tyylillä kysenen porukka pelaa, jotta voisi soveltaa statit omaan kampanjaan.[/i:63f41de592]
Joo, kyllähän esimerkiksi Nikk Effinghamin kovien sankarien tiedot ovat hänen itse sepittämiään, vaikka hän onkin kaiketi käyttänyt sankareista annettuja tietoja apuna. Itse pidän tällaista supersankarien numerotietojen virittelyä enemmänkin hauskana virittelynä kuin minään ehdottoman tarkkana numeroarvojen määrittelynä. Onhan se ihan viihdyttävää pohdiskella, miten paljon Harrekilla pitäisi olla kestopisteitä tai miten paljon vahinkoa hänen pitäisi tehdä kynsillään. Jos numerotietoja tekee suurille sankareille, niin lienee tosiaan järkevää suhteuttaa numerotiedot peluuttamaansa voimatasoon.
[i:63f41de592]Lisäksi näin yleisesti sankareista. Älkää ihmeessä käsitelkö sankareita vain statteina vaan vaikuttajina. Totta kai suurinkin sankari voi kuolla, jos pj on päättänyt sen suoda kampanjassaan. Jos pj ei voi antaa sankarin kuolla, niin aina löytyy (tai jos ei niin keksitään) sääntö, jolla sankari selviää.[/i:63f41de592]
Sankarit ovat kyllä ainakin minulle paljon enemmän kuin vain läjä numerotietoja, enkä välttämättä katsoisi numerotietoja edes tarpeellisiksi, jos pelihahmojen ei ole tarkoituskaan pystyä panemaan kampoihin sankareille. Vaikka pelaankin RuneQuestin systeemillä, niin en näe mitään pakollista tarvetta kuvata kaikkia ihmisiä numeroilla, vaan sankarit voisi kuvata vain mahtavina tyyppeinä, melkeinpä luonnonvoimien kaltaisina ilmiöinä, jos pelihahmot eivät ole kelvollisia ottamaan yhteen heidän kanssaan.
|
Guzmo
linkki
5. heinäkuuta 2002 kello 8.06
|
Guzmo
5. heinäkuuta 2002 kello 8.06
linkki
|
HeroHeroHero äijät menevät ainakin RQ:n sääntöskaalasta ylitse pahimmat kerran.
Vaikea sitä sääntöjenkin lomassa enään pelata riimulordi vs Harrek mättöä. Kaikki kriiittiset ynm. buaskan voi unohtaa saman tien. Normaalit riimulordit menevät taistelussa rikki, mutta ovat seuraavalla vuorolla jo pystyssä paranna vamman ja muut taikuuden takia. Harrekki on tästä vielä gloranthan 100 kertaa voimakkaammaksi jalostama. Sankareita kun ei edes se kuolemakaan pysäytä. Ja tosiaan ne numerotiedot ei ole kaikki kaikessa. Persoonalliset muutokset ja gloranthan meiningin ymmärtämisen herottamisen takia syvemmällä tasolla mahdollistavat mehukkaat erikoiskyvyt, jotka peittoavat Viilto-40 loitsut mennen tullen.
[i:a38d3a599f]
Hard words makes a man--- Soft words makes Sivari [/i:a38d3a599f]
Aika ahdasmielistä ajattelua. Lainaten vanhan lukiotoverin sanoja "Minun vaarini oli sentään lotta" :lol:
|