Vanha foorumi

Takaisin

Pöytä- ja liveroolipeli hahmojen erot.

Roolipelikeskustelu
Sarmal 19. kesäkuuta 2002 kello 18.45
Kirjoittaja Viesti
Sarmal linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 18.45
Sarmal 19. kesäkuuta 2002 kello 18.45 linkki Hiukan venytä taas aihetta, mutta käsittääkseni tällä foorumilla liikkuu henkilöitä jotka ovat larppaamista enemmän tai vähemmän harrastaneet. Aivan ensimmäiseksi. Luetko tätä tekstiä ja ihmettelet mitä larppaaminen on. No helpoin tapa saada vastaus on käydä Suomen live-roolipelaajat Ry:n [url=http://live.roolipeli.net/larppaaminen/]kotisivuilta[/url] lukemassa larppaamisesta. Mutta sitten itse asiaan. [b:9df9316fae]Mitä mieltä ihmiset ovat larppaamisen ja roolipelaamisen eroista hahmojen kirjoitus puolella?[/b:9df9316fae] Itse olen kirjoitellut hahmoja sekä larppeihin, että roolipeleihin ja alan yhä enemmän kannattamaan koulukuntaa, joka ajattelee, että eroja ei ole. Kummassakin pidän tärkeänä lähtökohtana sitä, että hahmo tuntuu elävältä olennolta, jolla on motiiveja ja yksilöllinen historia. Hahmot joiden tekemisessä keskitytään pelkästään ominaisuuksiin jätän tietokoneroolipeleihin. Roolipeleissä näkee useammin kyseistä olen-barbaari-jolla-on-iso-kirves-ja-voima-18, mutta myös mm. vampire larpeissa olen nähnyt samanlaisia piirteitä.
AeA linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 19.18
AeA 19. kesäkuuta 2002 kello 19.18 linkki [quote:e08aedeec4="Sarmal"][b:e08aedeec4]Mitä mieltä ihmiset ovat larppaamisen ja roolipelaamisen eroista hahmojen kirjoitus puolella?[/b:e08aedeec4][/quote:e08aedeec4] Sama juttu kuin larppien ja oikean ropeltamisen pääeroavaisuus: koska larpeissa on kankeaa simuloida/propata juttuja jotka eivät reaalimaailmassa toimi, kuten vaikkapa tulipallomagiaa, pitää larppihahmo - kuten koko larppi - kirjoittaa jalat tukevammin maassa.
Sarmal linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 20.13
Sarmal 19. kesäkuuta 2002 kello 20.13 linkki [quote:2debfc5bae]Sama juttu kuin larppien ja oikean ropeltamisen pääeroavaisuus: koska larpeissa on kankeaa simuloida/propata juttuja jotka eivät reaalimaailmassa toimi, kuten vaikkapa tulipallomagiaa, pitää larppihahmo - kuten koko larppi - kirjoittaa jalat tukevammin maassa.[/[/quote:2debfc5bae] Olen samaa mieltä kanssasi. Voi olla hankalaa pelata esim. jättiläistä tai merenneitoa koska proppaaminen voisi olla ylitsepääsemätöntä. Mutta itse ajattelisin, että ongelma on enemmänkin käytännönjärjestelyissä. Kyllä noita tulipalloja käsittääkseni ollaan heitelty. Netissä törmäsin seuraavaan [url=http://www.saunalahti.fi/ilendil/gallery/HobDig1366.JPG]kuvaan[/url], josta voi havaita, että tulipallotkin ovat mahdollisia (kaikki kunnia gallerian pitäjälle). Turvallisuus kysymykset on sitten myös käytännön puolta. Toki jos haluaa päästä helpommalla tai ei ole mahdollisuutta alkaa kovin suunnattomia proppeja tekemään niin jalat tukevasti maassa kirjoittaminen on varmaan suotuisaa.
Marcus Maximus linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 20.48
Marcus Maximus 19. kesäkuuta 2002 kello 20.48 linkki Sarmal; mistä osoitteesta löytyy galleria johon tuo kuva kuuluu? Ettei se vain olisi Fantasiapitojen velhojen kaksintaistelusta, jossa paukkui pommeja enemmänkin kanssa vuosia sitten. Nojoo, asiaan. Hahmojentekemisen suhteen keskeisin ero on siinä, että larppihahmon pitää olla valmis kokonaisuus pelin alkaessa, jolla on valmiiksi kirjoitetut suhteet kaikkiin tuntemiinsa henkilöihin. Pöytäpelissä GM voi lisätä, muuttaa, tarkentaa ja täsmentää kaikenlaista pelin edetessä, ja myös luoda hahmojen suhteita pelin kestäessä. Larpissa GM määrittelee alkutilanteen, ja loppu on hallitsematonta kaaosta jota hahmopaperit ohjailevat vähän ja löyhästi. Siksi IMHO larppihahmossa on kymmenenkertaisesti vaivaa verrattuna pöytäpelihahmoon -- ja larpissa satakertaisesti vaivaa verrattuna pöytäpelinjohtamiseen. Sekä larpissa että pöytäpelissä hahmojen pitää olla loogisia kokonaisuuksia joilla on syynsä tehdä niitä asioita joita he tekevät tai ovat tehneet. Pöytäpelissä pelaajat yleensä miettivät näitä asioita pelin edetessä, mutta larpissa pelinjohtajan on voitava kertoa muille pelaajille millainen tämä hahmo on tähän asti ollut -- avioparilla ei ole varaa alkaa määritellä suhdettaan vasta pelin aikana, heidän pitää olla valmiiksi tietoisia siitä millainen avioliitto heillä on ollut viimeiset 30 vuotta. Tämä on imho perusero, hahmojen kirjoittamisen suhteen. Ja pari hörhökuvaa allekirjoittaneesta [url=http://www.hut.fi/~mmontola/freak.html]larppaamassa[/url].
AeA linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 21.04
AeA 19. kesäkuuta 2002 kello 21.04 linkki [quote:c82de57090="Sarmal"]Kyllä noita tulipalloja käsittääkseni ollaan heitelty. Netissä törmäsin seuraavaan [url=http://www.saunalahti.fi/ilendil/gallery/HobDig1366.JPG]kuvaan[/url], josta voi havaita, että tulipallotkin ovat mahdollisia [/quote:c82de57090] Kappas, jonkinlainen magnesiumsoihtu, olettaisin? Olen aina ollut sitä mieltä että ihminen on varsin kekseliäs eläin silloin kun oikeasti haluaa saada jotain aikaiseksi, mutta hieman turhan paljon tuollaisista hienoista efekteistä tulee kustannus- ja turvallisuusoverheadia minun makuuni. Piste kuitenkin hienosta proppauksesta.
Sarmal linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 21.32
Sarmal 19. kesäkuuta 2002 kello 21.32 linkki Galleria löytyy: http://www.saunalahti.fi/ilendil/gallery/ Mutta eikö pöytäropeissakin olisi hyvä saada asiat miettittyä valmiiksi. Toki PJ voi "huijata" ja luoda/muuttaa maailmaa sitä mukaan mitä pelaajat tekevät. Olen nähnyt larppeja joissa tuo 30 vuoden avioliitto on alkanut vasta pelissä, mutta se on mielestäni sitten huono kirjoitustyötä. Ropessa maailma tosiaankin kehittyy pelatessa ja larpissa maailma pitäisi olla valmis pelin alkaessa. Mutta oikeaa tapaa pelatahan ei ole.
Sarmal linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 23.19
Sarmal 19. kesäkuuta 2002 kello 23.19 linkki [quote:54586062aa="AeA"]Kappas, jonkinlainen magnesiumsoihtu, olettaisin? Olen aina ollut sitä mieltä että ihminen on varsin kekseliäs eläin silloin kun oikeasti haluaa saada jotain aikaiseksi, mutta hieman turhan paljon tuollaisista hienoista efekteistä tulee kustannus- ja turvallisuusoverheadia minun makuuni. Piste kuitenkin hienosta proppauksesta.[/quote:54586062aa] En usko, että tuossa on kovinkaan paljon magnesiumia. Kyseinen aine kun on palaessa todella kirkasta. Uskon, että paikalta on ihmiset kävelleet pois näkökyky tallella. Ilotulitteista on varmaan kyse. [url=http://louhi.kempele.fi/~pkona/jaksol/sld038.htm]Strontium [/url]on aine jolla ilotulitteisiin saadaan punainen väri. Itse en ilotulitteiden käyttöä suosittele koska turvallisuus on aina vähän niin ja näin. Jos paikalla on joku alan ammattilainen, niin asia on toinen. Itse en kuitenkaan lähtisi lukio fysiikalla asentamaan sähköverkkoja. Yritän sanoa sitä, että vaikka teoria on hallussa niin käytäntö on aivan eri asia. En usko, että kustannukset ovat kovin isot jos alkaa ilotulitteita aukomaan, kuitenkin larpeissa voi olla isokin budjetti. (tai sitten minimaalisen pieni)